چین برای چندنی دهه از نسخه اموزشی دو سرنشینه میگ۱۵ ، میگ۱۷ و میگ۱۹ به عنوان جت اموزشی بهره می برد. حتی  همکنون نیز تعداد جی جی ۶ یا همان نسخه اموزشی  دو سرنشینه  جی ۶ یا همان میگ۱۹ تولید در چین در این کشور در خدمت است.چین اصلا خیال دست بر داشتن از این روش اموزشی یعنی  استفاده از جت های دو سرنشین  رزمی نداشت ولی در دهه ۱۹۸۰ پاکستان  به دنبال یک جت اموزشی برای جایگزین با جت های تی۳۳ و تی ۳۷ بود از این رو همکاری را با چین  اغاز کرد که منجر به ساخت یک جت اموزشی جدید شد

همکاری در سال ۱۹۸۶ اغاز شد و هواپیما در کارخانه نانچانگ چین توسعه یافت. سر طراح این طرح اقای شیا پینگ بود و یک تیم طراحی صد نفره با مشارکت   یک تیم ۲۰  نفره  پاکستانی روی این طرح کار میکردند. قرار بر این بود تا طرح با استفاده گسترده از قطعات  ساخت امریکا از جمله موتور امریکایی ساخته شود زیرا در دهه ۱۹۸۰ امریکا رابطه گرمی با چین داشت ولی در  سال ۱۹۸۹ بعد از درگیری های میدان تیان چین بین دانشجویان و حکومت چین  ، امریکا همکاری نظامی با  چین را قطع کرد و تنها استفاده از فناوری امریکایی را  برای نسخه های صادراتی داد

در سال ۱۹۸۹ پیش نمونه اماده شد و نخستین  نمونه در ۲۱ نوامبر  سال ۱۹۹۰ به پرواز در امد و در ادامه تا سال ۱۹۹۳ چهار پیش نمونه  از این جت که در چین JL-8 و  نسخه صادراتی انK-8 نامیده  می شود به پرواز در امد  . این پرونده در سال ۱۹۹۴ وارد خدمت شد و اگرچه به  درخواست پاکستان ساخته شد و در صنایع هوا فضای پاکستان نیز تولید شد ولی توسط چین نیز به خدمت گرفته شد(البته در خود چین تولید شد) و طی دو دهه گذشته یکی از پر فروشترین جتهای اموزشی  رزمی جهان شد و مشتریان بسیار کسب کرد

کا8 ارتش پاکستان

کا۸ ارتش پاکستان

کا۸ یا همان جی ال-۸ یک جت اموزشی  دو موتوره مادون صوت است که دارای بدنه قلمی و بال های تقریبا  صاف و بدون پس گرایی است که دارای  سامانه پرواز FBW یا همان سامانه  کنترل پرواز دیجیتا  با سیم است و از بدنه الومنیومی  ساخته شده است.   کا۸ دارای  سه اربه فرود جمع شونده تک چرخ است و  عمر بدنه ۸۰۰۰ ساعت است اگرچه میتوان بعد از این مدت با ارتقا تا ۸۰۰۰ ساعت دیگر ان را  تمدید کرد

هواپیما دارای الگوی دو خدمه در پشت سر هم است  و در کابین عقب و جلو هر کدام مجهز به دو نمایشگر رنگی چند منظوره می باشند. البته در نسخه  های نسخت  نمایشگر ها قابل برنامه ریز نبودند ولی نسخه های صادراتی پیشرفته تر این ویژگی را داشتند. کابین جلو مجهز به نمایشگر سربالای یا همان اچ یو دی است و در نسخه های اخر دارای  رایانه  شبیه سازی حالت های مختلف رادار و جنگ  افزار،  بودن داشتن رادار و جنگ افزار به سیستم اضافه  شد. هر دو خلبان روی صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر با توان عمل در ارتفاع صفر و سرعت صفر قرار دارند

نسخه صادراتی این جنگنده از موتور امریکایی بهره می برد .  یک  دستگاه موتور توربوفن  Garrett TFE731 موتور کا۸ یا همان نسخه  صادراتی است که دارای قدرت ۳۶۰۰ پاوند رانش است. این موتور برای  جت های تجاری  مانند سری فالکن طراحی شده است و بسیار به کارایی بالا مشهور اند. نسخه  در خدمت ارتش چین دارای موتور روسی  Ivchenko AI-25  می باشد  که روی جت اموزشی چون ال ۳۹ الباتروس  ویا جت تجاری یاک۴۰ نصب شد است. نسخه روسی مصرف سوخت بالاتری نسبت به نوع امریکایی دارد و هزینه ان نیز  بیشتر است ولی از انجایی  که امریکا اجازه نصب  موتور امریکایی را به چین نداد چین چاره ای نداشت. موتور روسی البته قدرت بیشتری فراهم می کند و قدرت ان ۳۸۰۰ پاوند است.چین این موتور را با نام WS-11 در داخل مهندسی معکوس کرد است

dfdfs

DDFE (2)

هواپیما توان حمل  ۱۷۵۰ لیتر سوخت داخلی است و می تواند زیر هر  بال خود یک مخزن سوخت خارجی ۲۵۰ لیتری نیز حمل کند. برد انتقالی این پرنده با تمامی سوخت داخلی و خارجی به ۲۲۵۰ کیلومتر می رسد و بیشترین سرعت ان ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت است

کا۸ یک جت اموزشی رزمی  است و  می تواند  در نقش یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک نیز به خدمت گرفته شود .از این رو دارای پنج  جایگاه خارجی شامل  یک جایگاه زیر بدنه و دو جایگاه زیر هر بال است که در مجموع  به ان توان حمل یک تن سلاح را می دهد

در زیر بدنه  می توان یک توپ تک لول ۲۳ م م به صورت غلاف را حمل کند.این غلاف دارای  ۱۲۰ گلوله است و در واقع همان توپ دو لول ۲۳ م م است که روی تمام جنگنده های چینی  نسبت است ولی در این نمونه به صورت تک لول  است و میتواند تا ۸۵۰ گلوله بر دقیقه اتش کند

در هر کدام از چهار جایگاه زیر بال ها میتواند  تا ۲۵۰ کیلوگرم سلاح را حمل کند که شامل   تا چهار غلاف راکت انداز ۵۷ م م هر کدام با ۱۲ راکت  و یا   تا چهار بمب ۲۵۰ کیلوگرمی و یا تا دو بمب خوشه ای و یا ترکیبی از انها  در کنار مخازن سوخت خارجی. همچنین از سال ۲۰۱۱ به بعد توان حمل موشک  هوا به هوای فروسرخ  پی ال۵ و پی ال ۷ را نیز کسب کرد

در تصویر غلاف توپ 23 م م زیر بدنه مشخص است

در تصویر غلاف توپ ۲۳ م م زیر بدنه مشخص است

مدل های مختلف

K-8:اولین نسخه تولیدی که در پاکستان  تولید شد و مجهز به موتور  امریکایی  Garrett TFE731-2A بود

K-8E:  نسخه تولید  برای مصر. مصر ۱۱۸ فروند کا۸ را سفارش داد که از این میان ۳۲ فروند در چین تولید شد و مابقی به صورت کیت به مصر داده شد و در انجا سر هم شد. این نسخه  در سال ۱۹۹۹  توسعه  یافت  و در سال ۲۰۰۵ تولید ان به پایان رسید

K-8P: نسخه تولید دیگر در پاکستان  مجهز به نمایشگر های چند  کاره رنگی و صندلی پرتاب شونده ساخت ماریتن  بیکر

JL-8: نسخه تولیدی  در چین با موتور روسی  Ivchenko AI-25 TLK و اونیک  چینی .

L-11:  صد فروند از این مدل برای ارتش چین با موتور دبلیو اس-۱۱ که نسخه  چینی موتور  Ivchenko AI-25 TLK است تولید شد

JL-8W: نسخه تولید شده برای ونزوئلا و بولوی   با موتور  و تجهیزات چینی

JL-8BV: نسخه دیگر تولید برای بولوی    با تجهیزات  و موتور چینی

کا۸ مشتریان زیادی داشت و تا کنون ۵۰۰ فروند ان تولید شده و همچنان در صورت سفارش تولید می شود . این پرنده تنها  ده میلیون دلار قیمت  دارد از این رو کشورهای فقیر دست کم می توانند  با خرید این جت یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک ارزان قیمت داشته باشند  و برای کشورهای دیگر نیز یک جت اموزشی مناسب  و ارزان است

کابین عقب

کابین عقب

مشتریان

 بنگلادش : ۸فروند کا۸ دبلیو،بولوی:۶ فروندJL-8BV، مصر: ۱۱۸ فروندK-8E، غنا : ۴ فروند ،میانمار: ۵۰ فروند ،نامیبیا:۱۲ فروند، پاکستان :۶۰ فروند، چین: ۳۵۰ فروند، سریلانکا:۷ فروند، سودان:۱۷ فروند ،زامیبا:۱۵ فروند، زیمباوه:۱۱ فروند،ونزوئلا۲۲ فروند

برخی از مشخصات کا ۸   عبارت اند از طول ۱۱٫۶ متر ،ارتفاع ۴٫۲۱ متر ،وزن خالی ۲۶۸۷   کیلوگرمی ،بیشترین سرعت  ۸۰۰    کیلومتر در ساعت،برد انتقالی ۲۲۵۰ کیلومتر  ، سقف پرواز ۱۳۰۰۰    متر .این هواپیما از یک دستگاه موتور توربوفن تی اف ائی ۷۳۱   با توان ۳۶۰۰ پاوند  بهره میبرد. تسلیحات :پنچ جایگاه تسلیحاتی با توان حمل یک تن سلاح شامال بمب های ۱۰۰ و ۲۵۰ کیلوگرمی ،غلاف راکت و غلاف توپ ۲۳ م م

گرداوری و ترجمه : عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.airforce-technology.com/projects/hongdu-k8/

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
دسته بندی شده در: