چین برای چندنی دهه از نسخه اموزشی دو سرنشینه میگ15 ، میگ17 و میگ19 به عنوان جت اموزشی بهره می برد. حتی  همکنون نیز تعداد جی جی 6 یا همان نسخه اموزشی  دو سرنشینه  جی 6 یا همان میگ19 تولید در چین در این کشور در خدمت است.چین اصلا خیال دست بر داشتن از این روش اموزشی یعنی  استفاده از جت های دو سرنشین  رزمی نداشت ولی در دهه 1980 پاکستان  به دنبال یک جت اموزشی برای جایگزین با جت های تی33 و تی 37 بود از این رو همکاری را با چین  اغاز کرد که منجر به ساخت یک جت اموزشی جدید شد

همکاری در سال 1986 اغاز شد و هواپیما در کارخانه نانچانگ چین توسعه یافت. سر طراح این طرح اقای شیا پینگ بود و یک تیم طراحی صد نفره با مشارکت   یک تیم 20  نفره  پاکستانی روی این طرح کار میکردند. قرار بر این بود تا طرح با استفاده گسترده از قطعات  ساخت امریکا از جمله موتور امریکایی ساخته شود زیرا در دهه 1980 امریکا رابطه گرمی با چین داشت ولی در  سال 1989 بعد از درگیری های میدان تیان چین بین دانشجویان و حکومت چین  ، امریکا همکاری نظامی با  چین را قطع کرد و تنها استفاده از فناوری امریکایی را  برای نسخه های صادراتی داد

در سال 1989 پیش نمونه اماده شد و نخستین  نمونه در 21 نوامبر  سال 1990 به پرواز در امد و در ادامه تا سال 1993 چهار پیش نمونه  از این جت که در چین JL-8 و  نسخه صادراتی انK-8 نامیده  می شود به پرواز در امد  . این پرونده در سال 1994 وارد خدمت شد و اگرچه به  درخواست پاکستان ساخته شد و در صنایع هوا فضای پاکستان نیز تولید شد ولی توسط چین نیز به خدمت گرفته شد(البته در خود چین تولید شد) و طی دو دهه گذشته یکی از پر فروشترین جتهای اموزشی  رزمی جهان شد و مشتریان بسیار کسب کرد

کا8 ارتش پاکستان

کا8 ارتش پاکستان

کا8 یا همان جی ال-8 یک جت اموزشی  دو موتوره مادون صوت است که دارای بدنه قلمی و بال های تقریبا  صاف و بدون پس گرایی است که دارای  سامانه پرواز FBW یا همان سامانه  کنترل پرواز دیجیتا  با سیم است و از بدنه الومنیومی  ساخته شده است.   کا8 دارای  سه اربه فرود جمع شونده تک چرخ است و  عمر بدنه 8000 ساعت است اگرچه میتوان بعد از این مدت با ارتقا تا 8000 ساعت دیگر ان را  تمدید کرد

هواپیما دارای الگوی دو خدمه در پشت سر هم است  و در کابین عقب و جلو هر کدام مجهز به دو نمایشگر رنگی چند منظوره می باشند. البته در نسخه  های نسخت  نمایشگر ها قابل برنامه ریز نبودند ولی نسخه های صادراتی پیشرفته تر این ویژگی را داشتند. کابین جلو مجهز به نمایشگر سربالای یا همان اچ یو دی است و در نسخه های اخر دارای  رایانه  شبیه سازی حالت های مختلف رادار و جنگ  افزار،  بودن داشتن رادار و جنگ افزار به سیستم اضافه  شد. هر دو خلبان روی صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر با توان عمل در ارتفاع صفر و سرعت صفر قرار دارند

نسخه صادراتی این جنگنده از موتور امریکایی بهره می برد .  یک  دستگاه موتور توربوفن  Garrett TFE731 موتور کا8 یا همان نسخه  صادراتی است که دارای قدرت 3600 پاوند رانش است. این موتور برای  جت های تجاری  مانند سری فالکن طراحی شده است و بسیار به کارایی بالا مشهور اند. نسخه  در خدمت ارتش چین دارای موتور روسی  Ivchenko AI-25  می باشد  که روی جت اموزشی چون ال 39 الباتروس  ویا جت تجاری یاک40 نصب شد است. نسخه روسی مصرف سوخت بالاتری نسبت به نوع امریکایی دارد و هزینه ان نیز  بیشتر است ولی از انجایی  که امریکا اجازه نصب  موتور امریکایی را به چین نداد چین چاره ای نداشت. موتور روسی البته قدرت بیشتری فراهم می کند و قدرت ان 3800 پاوند است.چین این موتور را با نام WS-11 در داخل مهندسی معکوس کرد است

dfdfs

DDFE (2)

هواپیما توان حمل  1750 لیتر سوخت داخلی است و می تواند زیر هر  بال خود یک مخزن سوخت خارجی 250 لیتری نیز حمل کند. برد انتقالی این پرنده با تمامی سوخت داخلی و خارجی به 2250 کیلومتر می رسد و بیشترین سرعت ان 800 کیلومتر بر ساعت است

کا8 یک جت اموزشی رزمی  است و  می تواند  در نقش یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک نیز به خدمت گرفته شود .از این رو دارای پنج  جایگاه خارجی شامل  یک جایگاه زیر بدنه و دو جایگاه زیر هر بال است که در مجموع  به ان توان حمل یک تن سلاح را می دهد

در زیر بدنه  می توان یک توپ تک لول 23 م م به صورت غلاف را حمل کند.این غلاف دارای  120 گلوله است و در واقع همان توپ دو لول 23 م م است که روی تمام جنگنده های چینی  نسبت است ولی در این نمونه به صورت تک لول  است و میتواند تا 850 گلوله بر دقیقه اتش کند

در هر کدام از چهار جایگاه زیر بال ها میتواند  تا 250 کیلوگرم سلاح را حمل کند که شامل   تا چهار غلاف راکت انداز 57 م م هر کدام با 12 راکت  و یا   تا چهار بمب 250 کیلوگرمی و یا تا دو بمب خوشه ای و یا ترکیبی از انها  در کنار مخازن سوخت خارجی. همچنین از سال 2011 به بعد توان حمل موشک  هوا به هوای فروسرخ  پی ال5 و پی ال 7 را نیز کسب کرد

در تصویر غلاف توپ 23 م م زیر بدنه مشخص است

در تصویر غلاف توپ 23 م م زیر بدنه مشخص است

مدل های مختلف

K-8:اولین نسخه تولیدی که در پاکستان  تولید شد و مجهز به موتور  امریکایی  Garrett TFE731-2A بود

K-8E:  نسخه تولید  برای مصر. مصر 118 فروند کا8 را سفارش داد که از این میان 32 فروند در چین تولید شد و مابقی به صورت کیت به مصر داده شد و در انجا سر هم شد. این نسخه  در سال 1999  توسعه  یافت  و در سال 2005 تولید ان به پایان رسید

K-8P: نسخه تولید دیگر در پاکستان  مجهز به نمایشگر های چند  کاره رنگی و صندلی پرتاب شونده ساخت ماریتن  بیکر

JL-8: نسخه تولیدی  در چین با موتور روسی  Ivchenko AI-25 TLK و اونیک  چینی .

L-11:  صد فروند از این مدل برای ارتش چین با موتور دبلیو اس-11 که نسخه  چینی موتور  Ivchenko AI-25 TLK است تولید شد

JL-8W: نسخه تولید شده برای ونزوئلا و بولوی   با موتور  و تجهیزات چینی

JL-8BV: نسخه دیگر تولید برای بولوی    با تجهیزات  و موتور چینی

کا8 مشتریان زیادی داشت و تا کنون 500 فروند ان تولید شده و همچنان در صورت سفارش تولید می شود . این پرنده تنها  ده میلیون دلار قیمت  دارد از این رو کشورهای فقیر دست کم می توانند  با خرید این جت یک جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک ارزان قیمت داشته باشند  و برای کشورهای دیگر نیز یک جت اموزشی مناسب  و ارزان است

کابین عقب

کابین عقب

مشتریان

 بنگلادش : 8فروند کا8 دبلیو،بولوی:6 فروندJL-8BV، مصر: 118 فروندK-8E، غنا : 4 فروند ،میانمار: 50 فروند ،نامیبیا:12 فروند، پاکستان :60 فروند، چین: 350 فروند، سریلانکا:7 فروند، سودان:17 فروند ،زامیبا:15 فروند، زیمباوه:11 فروند،ونزوئلا22 فروند

برخی از مشخصات کا 8   عبارت اند از طول 11.6 متر ،ارتفاع 4.21 متر ،وزن خالی 2687   کیلوگرمی ،بیشترین سرعت  800    کیلومتر در ساعت،برد انتقالی 2250 کیلومتر  ، سقف پرواز 13000    متر .این هواپیما از یک دستگاه موتور توربوفن تی اف ائی 731   با توان 3600 پاوند  بهره میبرد. تسلیحات :پنچ جایگاه تسلیحاتی با توان حمل یک تن سلاح شامال بمب های 100 و 250 کیلوگرمی ،غلاف راکت و غلاف توپ 23 م م

گرداوری و ترجمه : عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.airforce-technology.com/projects/hongdu-k8/

دسته بندی شده در: