در سال ۱۳۷۶ ایران خبر از ساخت یک جت جنگی جدید با نام اذرخش داد و حتی در یک مانور عمومی پیش از این با حضور رهبر انقلاب دست به پرتاب بمب نیز  زد ولی تصاویری از ان به نمایش  در نیامد . تا مدتها اینکه جنگنده ای  با نام اذرخش  چه جنگنده ای بحث های زیادی مطرح بود  ولی عملا تا سال های  میانی دهه ۸۰ شمسی کسی این هواپیما را ندیده بود .

در مارس ۲۰۰۰ هفته‌نامهٔ جینز دیفنس گزارش داد که جنگندهٔ آذرخش که در گذشته تصور می‌شد با سر هم بندی قطعات جنگنده‌های روسی و چینی موجود در ایران ساخته شده باشد در واقع یک نمونهٔ بزرگتر شدهٔ اف-۵اف نورتروپ گرومان با اویونیک روسی است. به گزارش این هفته‌نامه به نقل از منابع ایرانی خود این جنگندهٔ دوسرنشینهٔ چندمنظوره ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگتر از اف-۵اف است و در درجهٔ اول برای مأموریت‌های هوابه‌زمین ساخته شده است. به نوشتهٔ این هفته‌نامه تا آن زمان فقط چهار نمونه از این جنگنده تولید شده بود. بر اساس این گزارش‌ها این جنگنده از یک رادار ایرانی استفاده کرده که به نظر می‌رسد مدل بهینه‌شده‌ای از رادار ان-۱۰۹ توپاز باشد. نیروی آن نیز با استفاده از دو موتور روسی آردی۳۳ کلیموف (مشابه موتور میگ-۲۹) تأمین می‌شود.

جینز این  گذارش را داده است  امروزه همه ما اذرخش را دیده ایم و بارها در نمایشگاه های هوایی مختلف ان را از نزدیک  دیده ایم و میدانیم گذارش  بالا گفته شده به هزار  یک دلیل درست نیست  ولی نکته مسخره ماجرا این است  که هنوز در فضای مجازی این گذارش جینز را در مورد  اذرخش میخوانیم و گهگاه حتی در مورد صاعقه. به گفته برخی منابع ایران واقعا چنین طراحی را دشته ولی از مرحله کاغذ فراتر نرفت  است

چیدمان تسلیحاتی اذرخش

اذرخش..کمتر از شش تا ده فروند اف۵ به استاندارد اذرخش رسیدند.

امروز مشخص  است که اذرخش  همان اف۵ است که البته ارتقائاتی روی ان انجام شده است  که شامل نصب  یک اچ یو دی  به جای مگسک  الکترونیکی  و هشدار دهنده  راداری است ولی بقی چیزها مشابه همان اف۵ است (اچ یو دی و یا نمایشگر سر بالای  اطلاعات مختلفی  را روی یک ششه روی پنل اصلی جنگنده به خلبان  نشان میدهد . اطلاعاتی مانند وضعیت پروازی هواپیما و تسلیحات و نشانگرهای مختلف تسلیحات)

برای اشنایی با اف۵ اینجا را کلیک کنید

و ما صاعقه

در پاییز ۱۳۷۷ علی‌اکبر شوقی رئیس دانشگاه شهید ستاری طراحی جنگنده صاعقه را به محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران اعلام کرد و گفت که قرار است پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۸۰ انجام شود. این پروژه در ابتدا به صاعقه-۸۰ معروف شده و گفته می‌شد که یک جنگنده رهگیر دوموتوره و دوسکانه در کلاس اف-۱۴ تام‌کت خواهد بود. هرچند طراحی این هواپیما با مهندسی معکوس انجام شده اما این جنگنده یک پروژه بومی و اصیل معرفی شده بود که شبیه به هیچ جنگنده دیگری در نیروهای مسلح ایران و دیگر کشورها نیست. مراحل طراحی و ساخت پیش‌نمونه‌های این هواپیما در دانشگاه شهید ستاری و مجتمع صنعتی اوح انجام می‌شد. همچنین اعلام شد که چرخ‌های پیش‌نمونه اول لهستانی است اما در نمونه دوم چرخ‌های ایرانی نصب شده‌است

صاعقه یک جنگنده بمب افکن سبک بر اساس اف۵ که تنها تفاوت  ظاهری ان داشتن  یک سکان عمودی دو قلو با شکل V شکل است. در ادمه به جزئیات این جنگنده بر اساس شواهد خواهیم پرداخت

در فضای بی حساب و کتابی مجازی میخوانیم صاعقه دارای موتور ار دی ۳۳ است. موتور ار دی ۳۳ همان موتور توربوفن نصب شده روی میگ۲۹ است که نسل اول موتورهای توربوفن روسی به حساب می اید. خوب این فقط یک حرف  بی پاییه و اساس است. کافی است به خروجی دو موتور سه جنگنده نگاه کنیم. اف۵، اذرخش و صاعقه هر سه خروجی یکی است(عکس شماره …) . صاعقه نیز دارای همان موتور جی ۸۵  جنگنده اف۵ است و یک دلیل بسیار  ساده ان نیز این است که در تصویر زیادی اف۵ و صاعقه  در کنار هم بوده اند هر دو دارای یک  اندازه کاملا مشابه هستند .موتور جی۸۵  دارای طول یک متر و  ۳۰ سانتیمتری   و قطر ۴۵۰ م م است. موتور ار دی۳۳ دارای طول ۴ متر بیست سانتیمتر  است و قطر ان ۱۰۴۰ م م. به خوبی مشخص  است که از نظر طولی  و عرضی و قطری  باید صاعقه بسیار بلندتر و کشیده تر از اف ۵ می بود اگر تنها فقط قرار بود یک موتور ار دی ۳۳  داشته  باشد حالا  دو تا بماند. همچنین خروجی میگ۲۹ نیز کاملا با خروجی ثابت اف۵  تفاوت اشکاری دارد

خروجی موتور صاعقه

خروجی موتور اف۵

اف۵

خروجی موتور صاعقه و اف۵

خروجی میگ ۲۹

 نمونه  عملی ان جنگنده اف۲۰ تایگر شارک است که توسط نورث روپ سازنده اف۵ برای جایگزین اف۵ ساخته شد. این جنگنده کاملا مشابه اف۵ است ولی  برای جا دادن یک موتور  اف۴۰۴ جنگنده اف۱۸ با طول ۳۹۱ سانتیمتر  و قطر ۸۹۰ م م(حتی  کوچکتر از ار دی۳۳ نیز) اف۲۰ بلند تر شد فضای درونی بیشتری  برای موتور فراهم شد و تنها با یک  نگاه به خروجی موتور  همه چی در مورد اف۵ و اف۲۰ مشخص است

موتور صاعقه دو موتور جی ۸۵ است.موتور جی ۸۵  دارای بیشترین قدرت ۵۰۰۰ پاوند با پس سوز است که در قیاس با موتور ار۱۱ که همان زمان روی میگ ۲۱ نصب شد و ۱۳۶۰۰ پاوند رانش داشت و یا موتور اترا ۹ سی میراژ  که دارای رانش ۱۳۷۰۰ پاند بود …. قدرت کمش مشخص می شود.این موتور تنها روی چند جت آموزشی نصب شد و اف۵ تنها جنگنده عملیاتی بود که از این موتور بهره برد و ضعیفترین موتور توربوجت نصب شده روی یک جت مافوق صوت است(البته در حال حاظر ) . البته در وزن سبک اف۵ به ترتیب  یک و سه تن از میگ۲۱ و میراژ۳ سبکتر بود از این رو رانش به وزن لازم را دو موتور جی ۸۵ برای اف۵ فراهم میکرد  زیرا مهم ترین عامل برای قدرت موتور یک جنگنده به کارایی ان بحث رانش به وزن است. البته صاعقه باید با داشتن  دو  سکان عمودی سنگینتر باشد ولی نمی توان به این مسئله چندان استناد کرد بدون شک با پیشرفت در علم کامپوزیت  تنها ممکن است صاعقه از اف۵ هم سبکتر باشد

ایران بر اساس همین موتور موتور اوج را توسعه داده است ولی مشخص نیست این موتور نسبت به جی ۸۵ چه تفاوتی کرده است

صاعقه ۲ و اف۵ اف

موتور اوج

موتور جی ۸۵

گفته شده دم وی شکل این جنگنده باعث افزایش مانور پذیری و کاهش سطح مقطعی این جنگنده شده. مورد اول قابل تائید نیست  ولی مورد دوم یک روش مرسوم در طرحی بسیار از طرح های مانند اف۲۲  و یا سایلنت ایگل است . اینکه سطح مقطعی صاعقه چقدر است  مشخص نیست  ولی گفته شده سطح مقطعی اف۵ سه تا چهار  متر مربع  است احتمالا مال صاعقه حدود سه تا دو متر باشد (احتمالا این رقم دقیق نیست و در برابر باند ایکس باید باشد)

در صاعقه بر اساس چند تصویر از کابین این جنگنده دارای  کابینی مشابه اف۵ است . این تصاویر در فضای مجازی موجود است  و بر اساس رنگ ابی قسمتهای مختلف بیرون کابین مشخصا  کابین صاعقه است. این کابین دارای  یک نمایشگر  گرد رادار است و  از عجیب  اینکه اچ یو دی  نیز در کار نیست و جنگنده دارای  همان مگسک الکترونیکی  است . مشخص نیست چگونه روی اذرخش اچ یو دی نصب شد ولی صاعقه بازگشت به عقب داشته  است

در یک نمایشگاه با حضور رییس جمهوری کشور اقای روحانی از یک بخش جلویی یک اف۵ دو کابینه  رو نمایی شد که دارای چندین نمایشگر رنگی در جلو و عقب بود البته این تنها یک بخش جلو جنگنده بود و نه خود جنگنده. چیزی که مشخص  است بر روی صاعقه  ۱ فعلا همان کابین  قدیمی نصب است ممکن است روی صاعقه دو این کابین نصب شده باشد ولی کلا مشخصا نیست و شایدم در اینده جنگنده های فعلی ارتقا یابند

پرنده دارای هشدار دهنده راداری است و از نظر سامانه ناوبری هم ارتقاء داشته است

کابین صاعقه۱

کابین صاعقه۱

بخش جلویی دو سرنشینه که برای رئیس جمهور به نمایش در امد

کابین صاعقه۲ در نمایشگاه دزفول

شایعه دیگری که در مورد صاعقه وجود دارد قرار داشتن  رادار ان ۰۱۹ میگ ۲ در دماغه  این جنگنده است. این مسئله نیز کاملا قابل رد شدن است. کافیست به اندازه  دماغه اف۵ و میگ۲۹ نگاه کنید متوجه میشود  رادار درون دماغه قرار نمی گیرد

حالا شاید بگوید  دیش کوچکتر شده ولی مسئله  دیش نیست . کافی است به تصویر شماره ۲ نگاه کنید در این تصویر میگ۲۹ لهستانی دیده می شود که رادارش از  جا در اورده شده . میتوان به خوبی دید کل رادار اصلا درون دماغه  صاعقه  نصب نمی شود  فقط کافی است دقت هم بکنید که در دماغه صاعقه مانند اف۵ دو توپ ۲۰ م م و مهماتش  قرار دارد(البته برخی نسخه ها فقط یک توپ دارند) از این رو نصب رادار ان ۰۱۹ منتفی است ولی خوب چه راداری  روی این جنگنده وجود دارد

تصویر شماره ۲

ایران چند سال پیش طی نمایشگاه از تولید نسخه  بومی رادار اسکای  رنجر خبر داد. اسکای رنجر رادار است که روی اف۷ نصب شده است و  با وزن ۴۱ کیلوگرم دارای  برد ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر است( ممکن است برد رادار  در نسخه بومی افزایش یافته باشد از این مسئله اطلاعی در دست نیست). گفته شده این رادار برای نصب روی اف۵ و ارتقا اف۵ ساخته شده است . دماغه صاعقه اگرچه بزرگتر نشده ولی میتوان محل نصب اسکای  رنجر باشد زیرا خودش در دماغه  اف۷ جا شده . اسکای رنجر در رزم هوایی نزدیک برتر از رادار خود اف۵ است برای نمونه در صورت هماهنگ شدن  با اچ یو دی  میتواند برای  محاسبه دقیق اتش  توپ به کار رفته و در شلیک سایدواندر هم کمک کند.

در نهایت چیزی که مشخص است  صاعقه  غیر یک یا دو فروند  احتمالا بسیار زیاد دارای همان رادار  اف۵ هستند زیرا دماغه کوچک زره ای تکان نخورده است … برخی شاید بپرسند یا میتوان رادار بهتر و دوربردتر روی این جنگنده سوار کرد و یا میتوان راداری ارایه  روی ان نصب کرد بدون تغییر  اندازه دماغه . بله ممکن است کما اینکه نسخه های پیشرفته تر اف۷ در اختیار پاکستان دارای رادار کارمدتر  گیرف با برد ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر هستند و یا میگ۲۱ رومانی که دارای  رادار ایی ال ۲۰۳۲ اسرائیلی است  و یا برخی میگ های هندی که دارای رادار کوپی است. حتی اف۵ های برزیلی  که توسط اسرائیل بهسازی  شدند با تجهیز به رادار ایی ال ۲۰۳۲ با برد ۷۰ کیلومتر توان درگیر با دو هدف و شلیک  موشک هدایت رادار دربی را یافتند. در همیه این نسخه ها دماغع تغییر اندازه داشته است

ولی خوب چیزی که مشخص است کاهش  اندازه دیش بر روی برد تاثیر دارد برای نمونه ایی ال ۲۰۳۲  در نسخه اصلی که در دماغه فانتوم ترکها و یا کفیر نصب است دارای  برد ۱۵۰ کیلومتر است(در جهان رادار های زیادی روی میگ۲۱ و اف۵ های ارتقاء یافته نصب شده ولی برد رادار های بین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر  بیشتر نبوده که همین نیز برای این پرندها کافی است)

ما در ایران رادار های زمین پاییه زیادی طراحی کرده ایم ولی تا کنون  دست کم به شکل رسمی راداری  هواپاییه که تصویر اطلاعات ان را حتی مختصر منتشر کرده باشیم نداشتیم  . برای نمونه خبر از نصب رادار ملی روی اف۱۴ امد ولی در مورد اف۵ و یا صاعقه خیر.به هر حال بر اساس اخبار منتشر شده و شواهد از جمله عدم نصب تسلیحات هدایت راداری روی صاعقه میتواند نشان دهد رادار حدود چقدر کارایی دارد

تصویر اچ یو دی و رادار اسکای رنجر در یک نمایشگاه در ایران

به اندازه دماغه میگ۲۹ و اف۵ دقت کنی

یک و یا دو فروند از صاعقه ها در این سه ناحیه  علامت گذاری شده با هم فرق دارند.دماغه کمی در زیر تفادت دارد ممکن از رادار عوض شده باشد ولی دماغه چندان بزرگ نیست،در پشت کابین انتن یک سامانه ناوبری جدید نصب است و روپوش بیشتری در بخش دو طرف خروجی موتور احتمالا برای کاهش امواج فروسرخ تولید قرار داده شده

در این تصویر دو اف۵ ارتش برزیل قابل دیدن است.یکی که دارای رنگ امیزی زیبایی است دارای رادار جدید است و دیگری نسخه قدیمی با رادار قدیمی است .به اندازه دماغه از جمله بخش جلوی کابین دقت کنید

چهار اف ۵ ارتقا یافته برزیلی و یک اف ۵ قدیمی

در بحث تسلیحاتی  صاعقه دقیقا مشابه اف۵ است. برخی نسخه های صاعقه ۱ یک توپ در دماغه دارند ولی برخی دو توپ دست کم دو لوله برای توپ دیده می شود. همانند اف۵ دارای هفت جایگاه تسلیحاتی شامل دو عدد زیر هر بال یکی نوک هر بال و یکی زیر بدنه است. تا کنون تنها سلاح هدایت شونده ای که روی این جنگنده دیده شده موشک سایدواندر بوده بقی ان راکت و بمب سقوط ازاد بوده و هیچ سلاح هوا پرتاب هدایت شونده هوا به زمینی  روی ان مشاهده نشده است

میتوان بدون تغییر در بدنه و یا سازه برخی تسلیحات  را با ان هماهنگ  کرد مثلا موشک ماوریک ، و یا بمب های اپتیکی  ولی این نیاز به نصب نمایشگر مناسب درون کابین دارد و همچنین  با داشتن  مگسک الکترونیک هم نباید دقت پرتاب بمب وراکت غیر هدایت شونده  بالا باشد و نیاز به اچ یو دی  است

ویژگی های پروازی این جنگنده مشخص نیست. در تمامی منابع ویژگی پروازی اف۵ برای ان ذکر شده بردی و یا سرعتی مشابه ولی خوب مشخصا نیروی هوایی نیز ویژگی  برای این جنگنده اعلام نکرده است

یک بحث همیشه داغ در مورد صاعقه  این بود که این جنگنده یک اف۵ ارتقا یافته است و یا یک جنگنده نو ساز

اگرچه فیلمی شبیه به نام خط تولید نشان داده شده ولی فی نفسه میتوان ان را تنها یک مرکز تعمیرات اساسی  برای تعمیر اساسی  بال و بدنه  دانست . از دید بنده صاعقه تولید نشد بلکه بخشهای عقبی  ان تعویض شد و بال و بدنه کاملا نوسازی شده زیرا غیر ان دو سکان از اول تا اخر این جنگنده شبیه هم هستند طبیعتا اگر نو ساز بود می شد تغییرات اساسی تری در ان داده شود ولی داده نشده  . در کل به نظر نمی اید ما در ایران برای ساخت سازه جنگنده ای مانند اف۵ مشکلی داشته باشیم و حتی اگر این یک ارتقا باشد به معنی عدم توان ما در ساخت چیزی شبیه اف۵ نیست

تصویر مربوط به ارتقا اف۵ برزیلی .. رنگ زره و بدنه جدا شده چیزی که در فیلم به نمایش امده در مورد صاعقه نیز وجود دارد ولی اف۵ برزیلی ارتقا یافت تولید نشده

خط تولید صاعقه(در این تصویر موتور جی ۸۵ هم است)

ولی در کل بحث در مورد نو ساز بودن و یا نو ساز نبود بی خود است زیرا صاعقه۱ دارای همان موتور تسلیحان و کابین است . ایران تنها چند ماه از موتور ملی  که همان جی ۸۵ تولید داخل است رو نمایی کرده پس در زمان  تولید صاعقه همان جی ۸۵ را روی  صاعقه نصب کرده که یا از از اف۵ های دیگر باز کرده و یا اف۵ را به صاعقه تبدیل شده. این مسئله  در مورد صاعقه ۲ نیز صدق میکند اگرچه تغییراتی بیشتر نسبت به نسخه ۱ داشته است

در نهایت

خوب چه میتواند کرد. ما یک جنگنده نسل سوم با قابلین اف۵ ساختیم ولی چگونه میتواند قابلیت ان را فزایش داد (به فرض نو ساز بودن جنگنده)

اول اگر قرار باشد ما از صاعقه در نقش یک جنگنده بمب افکن  سبک استفاده کنید یعنی جنگنده که توان رزم هوای ان  در حد همین اف۵ باشد که طبیعتا نقش اول ان اصلا دفاع هوایی نیست  و بیشتر تمرکز ان را به بخش پشتیبانی هوایی نزدیک و یا تهاجمی سبک بگذاریم(چیزی مثل یاک۱۳۰، ام ۳۴۶ و یا ال۱۵ ) تنها کافی است کابین کمی ارتقا یابد  و سلاح های هدایت شونده در حد وزن مجاز قابل حمل توسط صاعقه  روی ان نصب شود. سلاح های مانند ماوریک، بمبهای لیزری و اپتیکی و یا موشک های اپتیکی چون نصر . این ارتقا توسط چند کشور روی اف۵ داده شده است

اف۲۰

 

ولی برای ارتقاء بیشتر و اینکه چیزی دیگر از دل ان بیرون بیاید

من اف ۷ را مثال میزن. چین در دهه ۱۹۶۰ بعد از قطع رابطه با شوروی دست به مهندی معکوس  میگ ۲۱ زد البته چین نقشه های زیادی از میگ۲۱ داشت. این حرکت چین با حرکت ما فرق دارد زیرا چین در ان زمان یکی از بهترین محصولات شوروی را کپی کرد ما  یک دهه پیش به سراغ اف۵ رفتیم . از طرفی چین حدود ۲۴۰۰ اف۷ تولید کرد و دست کم هزار فروند  را صادر هم کرد  ولی در کل خود اف۷ مهم نیست چیزی که مهم است جنگنده جی ۸ است

در دهه ۱۹۷۰ چین متوجه شد که برای افزایش قابلیت  اف۷ چاره ای جز در بزرگ کردن ان ندارد . طرح جی۸ در سال نخست  مشابه اف۷(نسخه در خدمت چینی جی۷ نام دارد) بود فقط ۲۰ درصد بزرگتر شده بود زیرا چین میخواست برای افزایش قدرت،  دو موتور WO-13  را روی  روی جی۸ نصب کند در حالی  که جی۷ یک موتور دبلیو جی ۱۳ داشت . قابلیت پرواز خوب بود ولی نیاز به رادار بزرگتر بود ولی دماغه جی۷ که مانند میگ۲۱  است جای رادار بزرگتر نداشت  از این رو با برداشتن ورودی هوا و گذاشتن ان به دو طرف  بدنه چیزی  شبیه میگ۲۳ و یا سوخو۱۵  خلق کرند تا در دماغه رادار بزرگتری بگذارند(برای  اشنایی با جی۸ اینجا  را کلیک کنید). اگرچه در نهایت باز یک نسل سوم ساخته شد ولی خیلی بهتر از جی۷ بود

جی۷ و جی۸

نسل دوم جی۸

پس اگر قرار باشد این جنگنده چیزی بشود  باید بزرگتر بشود تا جایی بزرگی  برای رادار و موتور قویتر داشته باشد. البته میتوان با نصب یک رادار کارامدتر  مانند اف۵ های شیلی و یا برزیل حتی موشک رادار پیشرفته روی ان نصب کرد ولی تنها از نظر الکترونیک ارتقا خواهد یافت ولی برای نصب یک موتور قویتر  باید ابعاد تغییر کند  و یا برای نصب رادار بزرگتر دماغه نیز باید بزرگتر شود  چیزی مانند اف۲۰٫ ما در حال حاظر تنها موتور توربوجت اوج را داریم که مشابه جی ۸۵ است پس اگر قرار باشد با تغییر سازه و بزرگتر کردن موتور توربوفن بگذاریم باید موتور را یا توسعه  دهید ویا وارد کنید .(برای اشنایی با ارتقائات انجام شده روی اف۵ اینجا را کلیک کنید)

(در کل اگر قرار است ما یک جنگنده درست حسابی  بسازیم که بگویم میتوانیم با ان بخش از پوشش هوایی را تامین کنیم و لازم باشد دست به عملیات عمقی  تهاجمی بزند حالا چه با ارتقاع صاعقه و یا ساخت جنگنده جدید بر اساس ان نیاز به کمک خارجی برای موتور مناسب، اونیک مناسب سلاح  مناسب از جمله در بخش هوا به هوا  و…………… داریم)

 اینکه چند صاعقه تولید شده مشخص نیست وزیر دفاع در بهمن سال ۹۴ در گفتگوی خبری  شبکه دو اعلام کرد پروژه صاعقه دیگر تمام  شده است. بین ۸ تا ۲۵ فروند از این جنگنده یا ساخته شد و یا تبدیل  اف۵ به دست امد (بر اساس شماره سریال روی جنگنده در عکسهای زیادی که از صاعقه ۱ است کمتر از ده فروند)پس به نظر نمی اید قرار باشد روی این جنگنده تغییر دیگری اعمال شود الا که طرح دیگری  با نام صاعقه ۳  وجود داشته باشد . اگرچه از قرار ایران تمرکز خود را روی پروژه های چون کوثر و یا برهان  گذاشته که جت های اموزیش  رزمی در کلاس یاک۱۳۰ هستند  یا چیزی مشابه ان و نه یک جت مافوق صوت(البته مشخص نیست بر اساس اخبار عمومی )

  در نهایت اگر به صاعقه۱ و ۲  به چشم رزمی نگاه کنید(البته به شکل فعلی  که است) هیچ ارزش رزمی ندارد زیرا این  جنگنده با وضعیت فعلی نه از پس هیچ یک از تهدیدات هوایی  بر می اید  و نه به عنوان یک جنگنده پشتیبانی  وتهاجمی با این تسلیحات کاری  از پیش می برد  حتی اگر صدفروند ان ساخته شود الا که ارتقا یابد (این هواپیما حتی بر ضد گروهی مثل داعش  از سوپر توکانو و ای تی ۶ پاینتر  است زیرا انها دست  کم سلاح های  هدایت لیزری حمل میکنند که میتوانند  ان را در برد بیشتر از برد تسلیحات  پدافند هوایی کوتاه برد با دقت بالا راهی  هدف کنند)

ولی اگر ازدید  کسب تجربه به ان نگاه کنیم ، اگر از تجربه کاری های که روی ان شده در طرح های  دیگر استفاده کنند خوب ارزشش را دارد. در نهایت  با در نظر این مسئله خالی از لطف نیست که بگویم

چین در سال ۱۹۴۸ زمانی  که حکومت کمونیستی بر مسند ان قرار گرفت احتمالا غیر بادبادک  چیزی برای پرواز ساختن نداشت . انها طی دهه ۱۹۵۰ صدها هواپیمای ساخت شوروی مانند میگ۱۵ و ۱۷ و یا ایلیوشین ۲۸ را در داخل منتاژ کردند و در دهه ۱۹۶۰  و ۱۹۷۰ جی۷ و یا نسخه چینی  میگ۲۱ را تولید کردند. چین در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوائل  دهه ۱۹۸۰ با  کمک  کمک های کشورهای  چون انگلستان و امریکا موفق به ارتقاء  اف۷ های خود در استاندارد اف۷ ام شد  و با کمک همین فناوریهای جی۸ را توسعه  داد. در اواخر  دهه ۱۹۸۰ با ورود موتور توربوفن  انگلیسی اسپی  و کمک های اسرائیل  در زمین اونیک  و الکترونیک دست به ساخت جی اف۷ و توسعه جی۱۰ زد و در دهه ۱۹۹۰ با کمک ساخت سوخو۲۷ و انتقال فناوری  ان موتور ای ال ۳۱ را به دست اورد  که بر اساس  موتور بومی خود را ساخت

حتی همکنون هم چین در زمینه موتور به روسها وابستگی دارد.

اگر امروزه چین نسل پنجم چون جی ۲۰ می سازد   تنها به کمک انتقال  هوشمنده فناوری  از خارج به اینجا رسید  مگر جز این بود این کشور همکنون همچنان در حال ساخت جی ۷ بود

از این رو برای ساخت یک جنگنده موثر (نه یک جت اموزشی  و یا یک طرح برای  اینکه بگویم ما هم بله) دو راه داریم

  • توسعه تمامی فناوری های لازم در کشور از اول تا اخر که به معنی اختراع دوباره چرخ و اتش  زدن پول  و وقت است اخرم معلوم نیست چه  بشود(کاری که انگلستان، المان، سوئد و چین و ژاپن هم نکردند)
  • کمک گرفتن از کشورهای صاحب فناوری برای انتقال فناوری  و یا دست  خرید تجهیزات لازم از خارج بزنیم(مثال ساده موتور ملی اوج کار بزرگی بود ولی یک توربوجت بر اساس جی ۸۵ پنچاه ساله  حالا ما بخواهیم  یک موتور توربوفن  توسعه دهید مثلا بر اساس  ار دی ۳۳  چقدر طول می کشد  و در نهایت  زمانی که اماده بشود شما تازه با ان  میتوانید چه جنگنده ای بسازد که با نسل پنچ رقابت کند زیرا اصل طرح مال یک نسل چهارم بوده)

تذکر: این مقاله در مورد صاعقه ۱ و ۲ است چیزی  که نشان داده شده و ما ان را دیده ایم. در فضای مجازی اخباری از نسل پنچ صاعقه و یا صاعقه ۳ به چشم میخورد  که هنوز رونمایی نشد و اصلا معلوم نیست چقدر این اخبار درست باشد  از این رو مقاله فعلی مربوط  به صاعقه ۱و ۲و است و نه صاعقه دیگری که ممکن است در اینده بیاید.

همچنین این مقاله در مورد صاعقه ۱ و ۲ است و در مورد جایگزین صاعقه و یا نیروی هوایی با موشک بالستیک

 این نوشتار بر اساس شواهد و استدلال  شخصی بر اساس مدارک  شواهد لازم نوشته شده و توسط بچه های بالا و پایین تائید نشده است

نویسنده عبدالحمید تارخ

پاینده باد ایران

درج این مقاله بدون نام سایت جنگاوران قابل پذیرش نیست(من راضی نیستم امیدوارم تو  گلوتون  گیر کنه)

151+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.