هواپیمای سبک چند منظوره موری
مترجم روح الله سپهری
موری یک هواپیمای جدید سبک چند منظوره که توسط گروه پارمونت افریقای جنوبی برای مبارزه با شورشیان طراحی گردید و سپس برای عملیات در سراسر جهان توسعه داده شده است که یک هواپیمای شناسایی سبک با عملکرد بالا است. پروژه موری در سال 2016 توسط بوئینگ و پارمونت کلید خورد. پارامونت و بوئینگ در سال 2014 یک توافق همکاری در زمینه این پروژه ایجاد کردند. این طرح جهت تولید یک هواپیمای شناسایی سبک ارزان جهت جایگزینی جایگزینی هواگیماهای سبک شناسایی و همچنین هواپیما های پشتیبانی نزدیک که دارای هزینه زیادی بودند ایجاد گردید و در آن تاکید زیادی بر عملیات با هزینه کم بود.
این هواپیما در دو مدل مسلح و غیر مسلح و دارای قابلیت پرواز بدون سرنشین تولید می شود. و قیمت آن حدود 10 میلیون دلار می باشد که با توجه به قیمت کم و نوع طراحی آن پیش بینی بازار بزرگی برای آن می شود. می توان گفت این هواپیما رقیبی برای هواپیماهایی چون سوپر توکانو و ای تی 6 تکزان می باشد و شرکت سازنده ابتدا فقط نوع سرنشین دار آن را عرضه نمود زیرا ارزان تر از نوع بدون سرنشین می باشد و نیازی به دستگاههای گرانقیمت کنترل از راه دور ندارد.اما بعد نوع بدون سرنشین آن را نیز طراحی و جهت مشتریانی که به آن نیاز دارند عرضه نمود.
هواپیمای موری یک هواپیمای مقرون به صرفه برای انواع ماموریت گشت مرزی، مأموریت های ضد شورش، کنترل هوایی ، تامین هوایی(پشتیبانی نیروهای پیاده)، حمل و نقل هوایی و امداد و نجات، شناسایی های مسلحانه و مأموریت های اطلاعات الکترونیکی (ELINT) و ارتباطات (COMINT) می باشد.و حتی میتواند بسیاری از نقش های یک بالگرد را بر عهده گیرد.
طراحی و پیکربندی هواپیما
هواپیما دارای دوبال که در بالا و دارای زاویه رو به جلو می باشد بدنه داری طراحی دو قلو است و کاملا از مواد کامپوزیت ساخته شده است. دم آن شامل یک جفت تثبیت کننده عمودی است که به یک تثبیت کننده افقی متصل می باشد. این طراحی دید بسیار عالی به خلبان و کمک خلبان می دهد .هواپیما دارای یک موتور توربوپراپ پرت اندوویتنی pt6a 66 که 950 اسب بخار قدرت تولید می کند است.این موتور مشهور ترین موتورهای توربوپراپ تاریخ جهان است. که تا کنون روی 80 نمونه هواپیما نصب شده که بسته به مدل میتواند تا بیش از 1700 اسب بخار هم قدرت فراهم میکند و روی هواپیماهای چون ای تی ار و یا دش بمباردین نصب شده است.موتور در عقب هواپیما سوار شده و ملخ از این رو برعکس قرار گرفته است.این ویژگی کمک میکند تا رنش به وزن بالاتری در اختیار هواپیما قرار بدهد
دارای سه ارابه فرود تک چرخ جمع شونده است که میتوان انها را با بالشتکهای فرود در آب جایگزین کرد.ارابه های فرود داریا حالت کمک فنری بوده و به ان اجازه میدهد تا روی باند های نا اماده و زمین چمن نیز عملیات انجام دهد .هواپیما دارای دو سرنشین است .. جلو خلبان و عقب ناظر. ناظر وظیفه استفاده از امانه های اپتیکی این هواپیما را دارد و یا در صورت مسلح بودن هواپیما وظیفه قفل و هدایت تسلیحات را بر عهده دارد . هر دو کابین دارای دو نمایشگر رنگی چند کاره هستند و البته کابین جلو فاقد نمایشگر سربالا و یا همان اچ یو دی است و البته میتوان نسخه مسلح را به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر مارک16 و یا 17 نیز مجهز کرد
نسخه مسلح دارای یک توپ 20 میلیمتری که داخل بدنه جاسازی شده است بوده و دارای شش جایگاه حمل سلاح روی بالها می باشد که میتواند تا 800 کیلوگرم سلاح حمل کند که رقم بسیار مناسبی است و از اکثر پهپاد های موتور توربوپراپ هم بیشتر است .که می تواند انواع بمب ها ، موشک های هوا به هوا و هوا به سطح را حمل کند .بر اساس گفته سازنده این پرنده که در واقع دارای نقش پشتیبانی هوایی است و بر ضد گروهای چریکی و تروریستی بسیار پر کاربرد میباشد میتواند انواع راکت، غلاف توپ و انواع بمب های هدایت لیزری و حتی سلاح های هدایت ماهواره ای را نیز حمل کند . البته سلاحی هدایت شونده ای که سازنده خود پیشنهاد میکند موشک هدایت لیزری ماکوپا ساخت خود افریقای جنوبی است که یک موشک ضد تانک با برد 10کیلومتر است و دارای انواع ضد زره و یا نسخه های با کلاهک انفجار ترکش شونده است
یکی از ویژگی های موری داشتن یک محفظه حمل داخلی است که میتواند حدود 800 کیلوگرم بار را حمل کند. این محفظه برای حمل تجهیزات اپتیکی و یا رادار به کار می رود در حالی که سر دوربین و یا انتن رادار بیرون هواپیما قرار میگیرد.
ضمنا نسخه مسلح داری یک زره ماژولار می باشد که قابلیت نصب و یا برداشتن روی هواپیما را دارد . هواپیما میتواند بسیته به سفارش مشتری یک سامانه اپیتکی را زیر بدنه (قابل جدا شدن) و یا یک سامانه در جلو دماغه حمل کند که وظیفه نظارت و یا نشان گذار لیزری را بر عهده دارد
موری یک طرح چند منظوره است یعنی میتوان ان را در نقش یک هواپیمای نظارتی مثلا برای پلیس و یا جنگل بانی استفاده کرد و یا ان را مسلح کرد و برای مقابله با گرو های تروریستی از ان بهره برد. داشتن تسلیحات هدایت شونده به ان کمک میکند تا در ارتفاع بالای و یا برد بالا که دور از دسترس سامانه های پدافندی شانه پرتاب چون استینگر و یا ایگلا است دست به عملیات بزند .هزینه عملیات برای هر ساعت این هواپیما به اندازه یک پهپاد موتور توربوپراپ باشد در حالی که داشتن دو خلبان باعث افزایش دقت و نظارت می شود.سازنده امید دارد با در نظر گرفتن گسترش جنگ در افریقا و خاورمیانه و حتی جنوب شرقی اسیا بر ضد گروه های تروریستی مانند داعش و بکو حراب ، مشتریان زیادی موری را انتخاب کنند زیرا گزینه بسیار خوبی برای مقابله با این گروه ها است
نقش: شناسایی و ضد شورش
تولید کننده : AHRLAC آفریقای جنوبی
اولین پرواز 2014
وضعیت: درحال توسعه
بها: زیر 10 میلیون دلار
طول: 10.3 متر
طول بال 11.9 متر
ارتفاع 4 متر
وزن خالی 2000 کیلو گرم
حداکثر وزن : 3800 کیلوگرم
موتور: 950 اسب بخار
حداکثر سرعت 504 کیلومتر بر ساعت
شعاع عملیات: 2130 کیلومتر
سقف پرواز: 31000 پا
مدت پرواز 7 تا 10 ساعت
سلاح: توپ 20 میلیمتر
قابلیت حمل موشک های ضد تانک mokopa
بمب های مار 82 و مارک 81