زیر دریایی

زیر دریایی کلاس سوزیو(سوریو)

زیر دریایی کلاس سوزیو(سوریو)

از دهه 1950 ژاپن به دنبال تحقیق بر روی زیر دریایی بود که صدای کمتری ایجاد کند و نیاز کمتری به روی اب امدن داشته باشد. در واقع ژاپن از دهه 1960 سرمایه گذاری زیاد برای توسعه موتورهای بدون نیاز به مصرف هوا کرد  و مدتی روی  دیگ های بخار به جای موتور دیزل کار شد و مدتی روی اکسیژن مایع . با وجود اینکه از دهه 1970 ژاپن زیر دریایی های  بومی خود را  برای خدمت در ارتش تولید می کرد ولی از فناوری اکسیژن مایع استفاده نمیکرد . در دهه 1980 ژاپن ازمایشاتی با موتورهای جدید ساخت تویوتا انجام داد که با اکسیژن مایع کار میکرد و همچنین از سلول های  باتری  ویژه برای ذخیره برق برای حرکت موتور الکترونیکی  خود استفاده میکرد. عملا در  میانه هه 1980 ژاپنیها مدعی ساخت زیر دریایی غیر اتمی با صدای  به کمی زیر دریای های  اتمی  و مداومت بالای عملیات شده بودند

در همان دهه ژاپن به دنبال یک  زیر دریایی شکار با کمترین میزان صدای  تولید برای مقابله با شوروی بود ولی این طرح با فروپاشی شوروی مدتی لغو شد تا اینکه چین شروع به  افزایش تعداد زیر دریایهای اتمی خود کرد و ژاپن را وادار به اقدام متقابل کرد

برنامه در سال 1993 اغاز شد و در سال 2005  اولین فروند زیر دریایی جدید که کلاس سوزیو نام داشت به اب انداخته شد و در سال 2009 عملیات شد. بدون شک در بین زیر دریای های  غیر اتمی  این زیر دریایی یکی از بهترین های جهان است

زیر دریایی کلاس سوزیو دارای وزن  کامل  بارگیری 4200 تن و طول 84 متر است. در طراحی زیر دریایی ژاپنی ها  طول را افزایش و قطر را کم کردند تا ایرودینامیک  بهتری به دست اید  و حتی سرمایه گذاری  زیادی برای کاهش انداز سونار ناو انجام داده شد  تا بتواند دماغه را نیز بتوان کوچک کرد تا به کاهش  قطر زیر  دریایی بینجامد  . دماغه زیر دریایی  پایین داده شد تا حرکت اب روی دماغه و بدنه و نحوه برخوردش  به برجک زیر دریایی با ارامی انجام شود که نتنها صدای کمتری بلکه اصطکاک کمری ایجاد کند

زیر دریایی دارای سکان های ایکس شکل است  در حالی که به شکل معمولی  سکان زیر دریایی های  + شکل است . این تغییر طی ازمایشات ژاپینها  طی سی سال به دست امده که کنترل پذیری  را افزایش  داده و تلاطم  اب را پشت  سر زیر دریایی کاهش میدهد

 بدنه دارای  چهار بخش است و بخش جلوی   محل قرار گیر سنار و در بالای  ان لوله پرتاب اژدر است، در پشت سر لوله پرتاب اژدر، اژدر خانه و در امتداد  ان زیر برجک و یک طبقه پاینتر محل استقرار خدمه است و پایین ترین بخش زیر برجک محل قرار گیری باتری های زیر دریایی. بخش سوم  محل قرار گیری مخزن  اکسیژن مایع و در نهایت موتور خانه است

زیر دریایی دارای  دو نوع موتور است

 یکی شامل چهار  موتور استرلینگ  است. گاز استفاده شده در داخل موتورهای استیرلینگ هیچ وقت موتور را ترک نمی‌کند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه می‌کند و محفظه احتراق وجود ندارد. به همین علت موتورهای استیرلینگ بسیار بی صدا هستند.

چرخه استیرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که می‌تواند هر چیزی از بنزین و انرژی خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد استفاده کند و هیچ احتراقی داخل سیلندرهای موتور رخ نمی‌دهد.

در این زیر دریایی حرکت این موتور توسط  اکسیزن مایع انجامی مشود و  اکسیژن مایع درون محفظه این موتور وارد شده و موتور به کار می اندازد . این موتور ساخت کاوزاکی است (به شکل شماره یک دقت کنید)

این موتور تقریبا بی صدا است ولی قدرت زیادی  ایجاد نمی کند  و برای ماموریت های مخفیانی کاربرد دارد و برای دستراسی به سرعت بالاتر  از دو موتور  الکترو دیزل  25/25 SB-type  ان نیز ساخت کاوزاکی بهره می برد. این دو موتورشانزده هزار اسب بخار قدرت فراهم میکند. زیر دریایی میتوان در زیر اب به سرعت 37 کیلومتر برساعت و روی اب 24 کیلومتر بر ساعت دست یابد

تمامی موتورها به یک شفت هفت تیغه متصل است

تصویر شماره یک

این زیر دریایی دارای  برد عملیاتی 13000 کیلومتر است و عمق قابل دسترسی  البته به شکل ازمایشی  600 متر است. میتوان گفت همکنون زیر دریایی کلاس سوزیو کم سر صدا ترین زیر دریایی غیر اتمی جهان است

زیر دریایی دارای یک سونار از نوع  ZQQ-7  ساخت مشترک  دو شرکت ژاپنی Hughes/Oki است که در دماغه زیر دریایی نصب است اطلاعاتی از این سونار منتشر نشده است . به غیر از این زیر دریایی دارای  چهار انتن  گیرنده صدا  برای کشف صداهای مختلف است که از  سمت های  مختلف به زیر دریایی می رسد . زیرا دریایی برای تفکیک و بررسی اطلاعات  مختلف سامانها سونار دارای یک رایانه  مرکزی  05 اس اس است که دست به تجزیه و تحلیل  و تفکیک  اطلاعات سونار های مختلف زده و ان چیزی که باید به اطلاع خدمه برسد به شکل  تفکیک شده برای انها نمایش داده می شود  . همچنین سامانه تاکتیکی ZQX-11 اطلاعات  مختلف سامانه های  اپتیکی رادار و هشدار دهنده را بررسی و در اختیار   خدمه قرار میدهد

از دیگر تجهیزات این  زیر دریایی میتوان به هشدار دهنده راداری ساخت ژاپن که دکل ان بالای سر برجک مشخص است، یک رادار جستجو  سطحی   و ناوبری  ZPS-6F  برای کشف هواپیماها  و یا شناورهای دشمن ، یک سامانه اپتیک حرارتی CMO10 که در واقع ساخت تاس فرانسه است و در ژاپن تحت امتیاز در میتسابیی  ژاپن ساخته شده است و نقش پیرسکوپ را دارد ، سیستم ضد  جنگ الکترونیک و گرداری علائم الکترونیک ZLR-3-6   و سامانه هدایت تسلیحاتی ZYQ-51  از دیگر تجهیزات این ناو است

زیر دریایی دارای شش لوله پرتاب اژ در 533 م م است که برای شلیک اژدرهای بومی تایپ 89 که یک اژدر هدایت سیمی فعال و غیر فعال است که توسط صنایع میتسابیش طراحی شده و دارای سرعت 130 کیلومتر در ساعت است. برد این اژدر با سرعت 102  کیلومتر بر ساعت 39  کیلومتر، با سرعت 70  کیلومتر بر ساعت  50 کیلومتر است

همچنین این زیر دریایی توان شلیک نسخه زیر دریایی پرتاب موشک هارپون را نیز دارد  و در مجموع  30 اژدر و موشک را درون محفظه اژدر خود حمل میکند

12 فروند از این زیر دریایی برای ارتش ژاپن سفارش داده شده است که تاکنون 9 فروند ان ساخته شده است و ساخت سه فروند دیگر نیز دستور کار  است که همکنون  پیشرفته ترین زیر دریایی ارتش ژاپن است و هر فروند ان 550 میلیون دلار قیمت دارد . این ارتش 11 زیر دریایی دیزل  دیگر از نوع  کلاس Oyashio  با وزن کامل 4000 تن  نیز دارد که ان نیز در صنایع  کاوازاکی و میتسابیش تولید شده است

مشخصات

وزن خالی:2900 تن

وزن کامل:4200 تن

طول:84 متر

خدمه:65 نفر

موتور: چهار  دستگاه موتور استیرلینگ و دو  موتور دیزل الکترونیک

بیشترین سرعت روی اب:24 کیلومتر بر ساعت

بیشترین سرعت زیر اب:37 کیلومتر بر ساعت

برد: 10000 تا 13000 کیلومتر

سلاح : ازدر 533 م م و موشک ضد کشتی هارپون

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.naval-technology.com/projects/sssoryuclasssubmarin

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن