ترجمه و نگارش: وحید مجدی نسب

عملیات نظامی روسها در سوریه بدون در نظر گرفتن میزان اثربخش بودن آن، محلی برای تست و قدرت نمایی ارتش روسیه و تسلیحاتش در برابر چشم رقیبان غربی اش بوده. به عنوان مثال نیروی هوایی روسیه بمباران هوایی مواضع و خطوط پشتیبانی داعش را از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ شروع کرد و تا رسیدن فرمان از طرف ریاست جمهوری روسیه مبتنی بر برگشت قوای اصلی روسی از سوریه به روسیه در ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ بیش از ۹۰۰۰ حمله هوایی بر فراز سوریه انجام داد. در این مدت پنج و نیم ماهه نیروی هوایی روسیه به طور میانگین روزانه ۶۰ سورتی پروازی انجام داده در حالی که ائتلاف غربی به رهبری آمریکا در همین مدت به طور میانگین روزانه فقط ۷ سورتی پروازی داشته.
نیروی هوایی روسیه برای بمباران از بمب افکن های استراتژیک TU-22M3, TU-95MSM و TU-160 و بمب افکن های ضربتی SU-24M2 و SU-34 استفاده کرد. بخش اعظم این بمباران ها بر عهده سوخو ۲۴ های روسی بوده. حال این پرنده ها برای اینکه از گزند سلاح های دوش پرتاب داعشی ها در امان باشند در ارتفاع ۵۰۰۰ متری پرواز میکردند. همچنین در مواقعی بر حسب نیاز سورتی هایی در شب و شرایط بد جوی نیز انجام شده.
با توجه به فیلم های منتشر شده ازین بمباران ها و با توجه به اینکه روسها در اکثر مواقع از بمب های سقوط آزاد برای بمباران مواضع داعش استفاده میکنند با توجه به ارتفاع ۵۰۰۰ متری پرواز بمب افکن های روسی چگونه این بمب ها با دقت نسبی بالایی به اهداف خود برخورد میکنند؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید کمی به عقب برگردیم.

بمب ها و موشک های هوا به زمین هدایت شونده بسیار هزینه بر و گران هستند. بمب ها و موشک هایی که با لیزر هدایت میشوند در آب و هوای مطلوب عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی دارند اما در شرایطی که هوا ابری و یا خاکی باشد و یا دشمن از دود استفاده کند چنین بمب هایی برای قفل کردن بر روی لیزر با مشکل مواجه هستند برای همین ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ دست به بررسی ساخت بمب هایی با هدایت ماهواره ای زد و درنهایت در سال ۱۹۹۷ اولین کیت های هدایت ماهواره ای تحویل داده شد. در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ JDAM حدود ۴۵۰ تست در شرایط مختلف آب و هوای داشت که نتایج حاصله نشان دهنده این موضوع بودند که JDAM در ۹۵ درصد از موارد قادر است با میزان خطای ۱۰ متر به اهداف اصابت کند.
حال JDAM چیست؟ JDAM یک کیت است که بر روی بمب های سقوط آزاد بسته میشود و آنها را تبدیل به بمب های هدایت ماهواره ای میکند.(برای اشنایی با JDAM اینجا را کلیک کنید)

حال برگردیم به سوریه و اینکه چگونه روسیه توانست بمباران های خود را با میزان دقت قابل قبولی انجام دهد. روسها برای اولین بار در سوریه از سیستم نشانه گیری‌ ای به نام SVP-24 استفاده کردند. عملکرد این سیستم به این شکل است که به جای اینکه مانند JDAM یک کیت برای هر بمب ساخته شود و در آخرهم یکبار مصرف باشد، یک کیت بر روی جنگنده بسته میشود که با اندازه گیری شرایط محیطی بمب را در لحظه مناسب رها میکند.
به طور دقیق تر این سامانه پارامترهای محیطی ( فشار هوا، رطوبت، سرعت وززش باد، سرعت هواپیما، زاویه حمله و….) را محاسبه میکند سپس با در نظر گرفتن آنها به صورت خودکار در زمان مناسب بمب سقوط آزاد را رها میکند.همچنین این سامانه توانایی دریافت اطلاعات از ایستگاه های زمینی، آواکس ها و دیگر هواپیماها برای بمباران دقیق تر را نیز دارد. روسها ادعا میکنند که این سامانه دقت ۳ الی ۵ متری دارد که با توجه به فیلم های منتشر شده از بمباران های هوایی RAF به نظر میرسد که در این مورد کمی اغراق کرده اند.
عملکرد سامانه کاملن خودکار است به گونه ای که طبق گزارش خبرگزاری روسی saker خلبان به هیچ وجه نیازی به هدف گیری ندارد بلکه تنها مختصات هدف را وارد سامانه کرده و سامانه به صورت خودکار بمب ها را در زمان مناسب رها میکند. ازین رو خلبان میتواند تمرکز خود را بر روی یافتن هرگونه تهدید(هواپیما، موشک و …) و پرواز خود قرار بدهد.
درست است که این سیستم دقت JDAM را دارا نیست اما در مقابل هر کیت JDAM حدود ۲۵۰۰۰ دلار قیمت دارد و یکبار مصرف است در صورتی که SVP-24 بر روی هواپیما بسته میشود و بارها و بارها قابل استفاده است(یکی دیگر از تفاوت ها این است که JDAM را میتوان علیه چند هدف هم زمان استفاده کرد ولی این سیستم را خیر و فقط می شود با ان یک هدف را نابود کرد در حالی که میتواند هم زمان چند بمب را با JDAM رها کرد تا با چند هدف برخورد کنند).

به گزارش saker این سامانه را میتوان بر روی SU-24, Su-25, TU-22M3, MIG-27 و بالگردهای Ka-50 و Ka-52 نصب کرد. به عبارتی این سامانه توانایی نصب شدن بر روی هر هواگردی را داراست

 tu_22m3m_svp24_eng %d1%81%d0%b2%d0%bf-24-%d0%bd%d0%b0-%d0%bc%d0%b0%d0%ba%d1%81%d0%b5

منایع:
http://militaryanalysis.blogspot.ro/2016/05/svp-24.html

http://nationalinterest.org/feature/did-russia-really-build-smarter-smart-bomb-15484

http://militaryanalysis.blogspot.ro/2016/05/svp-24.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Direct_Attack_Munition

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_military_intervention_in_Syria

 

35+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

91 دیدگاه

  • سلام آقای تارخ آیا بلاروس امکان پشتیبانی فنی از جنگنده های شرقی نیروی هوایی را دارد ؟ به گونه ای که نیاز به مراجعه به روسیه نباشد یا در حداقل آن؟

    0
  • عرض تشکر خسته نباشید بابت مقاله خوبتونعجیب این توپولوف ۲۲ام۳ به دلم نشستهعلیرغم اهمیت توپولوف ۹۵ ولی ۲۲ام۳ به نظرم با ارزشترین دارایی نیروی هوایی روسیست

    0
  • آقای تارخ تحریم تسلیحاتی ایران سال ۲۰۲۰ برداشته میشه؟ و همه نوع سلاحی می تونیم بخریم حتی جنگنده؟ و اینکه از چه کشورهایی می تونیم بخریم؟

    0
    • سلام اسما تا سال ۲۰۲۰ و شایدم ۲۰۱۹ و هر سلاحی میتونه بخره و بدون شک هم از متحدینش مثل چین و روسیه نه کشورهای که از نظر سیاسی با اون اختلاف سیاسی داره

      0
    • سلام یک بار به این کامنت جواب دادم. ایران در زمان شاه تحویل گرفته بود ولی بعد از جنگ به دلیلی تولید دوشکا دیگر این سلاح در ایران جایگاهش را از دست داد زیرا دوشکا به نتعداد بیشتری تولید شد و قطعات ان دردسترس

      0
  • سلام تو یکی از فیلم های این روزا دیدم که نیرو های ارتشی از تیربار برونینگ استفاده میکردن میخوام بدونم چرا دیگه استفاده نمیشه وآیا ایران از این سلاح زیاد داره

    0
  • سلام تام کت همون تام گربه که با جری موشه در انیمیشن تام اند جری هست یک داستان معروف کمیک هستش که یک گربه شهری و خانگی و به اصطلاح اشرافی هست لقب اف ۱۴ به خاطر این هست که یک کامپیوتر پرنده هست و لوکس که جنگنده های دیگه مثل موش شکارش میشن زمانی که اف ۱۵ قیمتش ۶ میلیون دلار بود تام کت ۱۲ میلیون بود.

    1+
  • F14را هر چقدر هم ارتقا بدیم دیگه فایده نداره چون دیگه پیر و قدیمی شده مثل اینه که یک پهلوان قوی را که دیگه پیر و از کار افتاده شده را مو براش بکاریم کت و شلوار بپوشونیم بهش و دندون مصنوعی براش بزاریم و خلاصه بهش برسیم و بگیم برو با یک جوان پهلوان ۳۰ ساله قوی کشتی بگیر خوب معلومه که دیگه نمی تونه یه ضربالمثل هست که میگه خر همون خره فقط پالونش عوض شده دیگه این F14 ها توان مقابله با جنگنده های مدرن و پیشرفته و نو امروز را ندارن

    0
  • سلام مجدد، جناب تارخ نمیشه ایران تا زمان رفع تحریمهای تسلیحاتی که چهار سال دیگست مقدمات تجهیز نیروی هواییش به سوخو۳۰ ها رو انجام بده؟ مثلا خلباناش و نیروهای فنیش رو بفرسته روسیه واسه آموزش یا پایگاههاشو برای ورود جنگنده های جدید تجهیز کنه؟ چون خودتون میدونید این کارا چند سال طول میکشه ولی ایران با انجام پیش از موعد اونا در زمانی که تحریم برداشته شدن سوخوها رو بلافاصله عملیاتی میکنه

    1+
  • جناب تارخ یک سوال دیگه میزان تخریب توپهای ۳۰م م هواگردها یکسان هستش مثلا توپ ۳۰م م آونجر ای ۱۰ با توپ ۳۰م م فرانسوی میراژ میزان تخریب شون یکی هستش؟یا بستگی به مهمات مصرفیشون داره؟

    0
  • آقای تارخ این هدایت اچ یو دی را که لینکش را داده بودین تا وارد ویکی پدیا شدم عکسش را گذاشته بود فهمیدم چیه چون تو یه بازی کامپیوتری هواپیمایی دیده بودم

    0
  • آقای تارخ من شنیدم ایران قبل از انقلاب یه سری خلبان برای آموزش روی ناوهواپیمابر به آمریکا فرستاده شدند که وقتی ایران ناوهواپیمابر خرید خلبان های ایران بتونن از F14هایی که ناونشین هستند بتونه استفاده کنه

    0
  • اقای تارخ سلام دیگه درباره عملیات های نظامی مطلب قرار نمی دهید؟ چون واقعا ۶و ٧ تا مقاله کمه بخصوص مقاله قبلی که درباره حمله هوایی اسرائیل بوده خیلی جالب بود حالا به عنوان پیش درامد نیروی زمینی امریکایی که به عراق حمله کردند از طریق دریا در خاک عراق پیاده شدند یا هوایی بوده؟ 

    0
  • بر اساس تصویر منتشر شده هواپیمای تهاجمی SU-25SM3 که نمونه ارتقاء یافته از هواپیمای سوخو ۲۵ است در حمایت از عملیات ارتش سوریه وارد میدان نبرد شده است.این هواپیما به سامانه های دفاع در برابر موشک های ضد هوایی مدل L370K25 Vitebsk-25 مجهز شده است که می تواند از پرنده مورد نظر در برابر موشک های دوش پرتاب و هدایت راداری ضد هواپیما حفاظت کرده و موشک مهاجم را مختل کند.

    0
  • جنگنده های ناو نشین سوخو ۳۳ روسیه برای عملیات در روسیه به سامانه هدف گیری جدیدی مجهز شده اند.سامانه جدید که SVP-24 نام دارد با استفاده از اطلاعات مربوط به مختصات هدف مورد نظر و کمک ماهواره های مکان یابی گلوناس روسی زمان، سرعت و ارتقاع مناسب برای رها کردن بمب را به خلبان اعلام کرده و خطای بمب های غیر هدایت شونده را شدیدا کاهش می دهد. برخی منابع اعلام کردند که با استفاده از این سامانه خطای بمب های مورد نظر به ۳ الی ۵ متر می رسد.

    0
  • سلام آقای تارخ اگر بین آمریکا و مثلا چین جنگ بشه بیشتر تجهیزات آمریکا با ماهواره کار می کنه اگر چین ماهواره های آمریکا را بزنه دیگه خیلی از تجهیزات آمریکا کار نمیده

    0
    • سلام والا با در نظر گرفتم اینکه چین خودش از تسلیحات هدایت جی پی اس استفاده میکند …. به ضرر خودش است حالا بماند که امریکا نیز توان مشابه را دارد و چین هم دچار مشکل می شود… از طرفی چین تنها میتواند ماهواره را در فضای خود بزند در حالی که نحوه حرکت ماهواره های جی پی اس به شکلی است که ممکن است بر فراز روسیه و یا اقیانوس هند باشند ولی مختصات در چین میدن

      0
      • آقای تارخ نظامی شدن فضا غیر قانونیه دیگه؟چون میشه با قرار دادن یک لیزر فضا پایه یا موشک فضا پایه از ماهواره ها محافظ کرد و هم میشه موشک هایی که مثلا از ایران پرتاب میشه را محل دقیقش را مشخص کرد و با موشک یا لیزر یا انرژی خورشیدی از فضا اون موشک یا اهداف دیگر را زد یا میشه در یک پایگاه لیزری روی زمین لیزر را به طرف فضا فرستاد و بعد از برخورد به مثلا آیینه ماهواره به طرف اهداف دیگر روی زمین فرستاده می شود (البته این مورد را تو یه مستند دیدم که دارن روش کار می کنن)و موارد دیگه را احتمال میدن که درست شده باشه یا در حال تحقیق و توسعه باشه

        0
        • سلام بله چین از جی پی اس استفاده میکنه زیرا این سامانه چینی هنوز کامل نیست و در خارح مرز های چین پوشش کامل نداره البته قرار تا دو سه سال اینده مشکل حل بشه

          0
      • این که میگید چین فقط رو فضای خودش میتونه بزنه به دلیل محدودیت تسلیحاتیه یا محدودیت قانونی؟ چون وقتی جنگ شروع بشه مثل قضیه نفت‌کش‌ها دیگه قانون معنی نداره و چین به بهانه تامین امنیتش ممکنه از فضای دیگر کشورها استفاده کنه.بعد اینکه آمریکا روی ماهواره‌هاش در یک نبرد نظامی حساب میکنه. نگرانی بابت اینکه ماهواره‌هاشو از دست بده نداره؟ چطوری امنیتشونو حفظ میکنه؟

        0
      • سلام ماهواره های جی پی اس در مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری هستن در صورتیکه چین ماهواره ها رو نهایتا تا ۵۰۰ کیلومتری میتونه بزنه

        0
      • من فکر میکنم اگه کشوری در آینده بتونه به توانایی از کار انداختن جی‌پی‌اس حالا با هر روشی دست پیدا کنه، میتونه دنیا رو قانع کنه که بهتره حمله‌ی نظامیو بیخیال شن.

        0
      • ماهواره جی پی اس یه دونه نیست بلکه مجموعه ای از ماهواره هاست که در مدارهای مختلف میچرخند (فکر کنم حداقل ۳۶ عدد)ضمنا قوانین سفت و سختی در مورد نظامی نشدن فضا وجود داره که بنده از مفادش اطلاعات ندارم . اما به خاطر داشته باشید انهدام هر ماهواره با تولید انبوهی زباله فضایی به همراه خواهد بود که اسقرار ماهواره های بعدی در همان مدار را غیر ممکن خواهد ساخت 

        0
      • با سلامماهواره جی پی اس یه دونه نیست بلکه مجموعه ای از ماهواره هاست که در مدارهای مختلف میچرخند (فکر کنم حداقل ۳۶ عدد)ضمنا قوانین سفت و سختی در مورد نظامی نشدن فضا وجود داره که بنده از مفادش اطلاعات ندارم . اما به خاطر داشته باشید انهدام هر ماهواره با تولید انبوهی زباله فضایی به همراه خواهد بود که اسقرار ماهواره های بعدی در همان مدار را غیر ممکن خواهد ساخت 

        0
    • داداش گلم ما قبلا هم دو نمونه ازین رادار با برد هزار کیلومتر رو ساخته بودیم جدید نیست. همون غدیره. رباتم قبلا ساخته شده بود امروز عملیاتی شد اونم جدید نیست.من خودمم اعتقادی به ارتقا اف ۱۴ هارو ندارم. به قول دوستان پرنده ای با سازه ۵۰ ساله بهترین رادارم روش نصب شه ارزشی نداره. حالا تلاش میکنن جنگنده حدید خریداری شه ولی متاسفانه بعد مدتها یه وزیر خواسته به نیروی هوایی اهمیت بده تحریمها اجازه نمیده

      0
    • سلام نوعی هدایت است که در اکثر سلاح هیا پرتاب وجود دارد دقتش کک است ولی موثر است مثلا در بمب های هدایت ماهواره ای جی پی اس در کنار اینرسی استفاده می شود . حتی اگر جی پی اس هم نباشد میتواند سلاح را با اینرسی هدایت کرد ولی با دقت کمتر

      1+
  • سلام جناب تارخ، میبخشید اینجا مطرح میکنم ولی این موشک جدید ذوالفقار خیلی شبیه موشکهای هرمز۱ و۲ که قبلا نمایش داده شده بود نیست؟http://www.aparat.com/v/dihPF

    0
  • سلام استاد،به نظرتون جنگنده ای مثل سوخو ۲۵اصلا نیازی به این تجهیزات داره. چون اصلا کارش یه چیز دیگ اس. سوخو ۲۵ جاش توی میدون جنگه به نظرم برای بمباران کارایی لازم رو نداره 

    0
  • با سلام خدمت تارخ عزیز ممنونم با این مشغله کاری وقت میزاریم سوالم بی ربطه اول اینکه تامکت را چرا گربه افسانه ای میگویند چرا بین اف ۱۵و اف ۱۴ کشور ما اف ۱۴ را انتخاب کرد بعدش آیا میشه در حال حاظر تامکت را پیشرفته تر کرد اگه میشه بنظر شما چه کارایی میشه انجام داد تا در رده الان دیگر شکار یک ها قرار بگیرد

    0
    • سلام داستان گربه افسانه ای اسمی از که مطبوعات به ان دادند مگه لقب گربه نر است. ایران هر دو را ازمایش کرد ولی به دلایلی از جمله توان بهتر رادار و تسلیحاتی دست کم نسبت به نسخه اولیه ایگل ، تامکت را انتخاب کرد

      0
      • استاد تارخ بعقیده شما ایگل جنگنده ایده آل تری نبود؟با توجه به اینکه تامکت بخاطر ناونشین بودن دارای سیستمهای پیچیده و گران قیمتی بود که برای ایران کارایی نداشت و در حقیقت با خرید تامکت ایران بهای سیستمهایی را پرداخت نمود که هیچ گونه بهره از آنها نگرفتالبته جناب تارخ من شنیدم ایران قصد سفارش ناو هواپیمابر را داشت که با وقوع انقلاب عملی نشد و یکی از دلایل خرید تامکت استفاده بر روی ناو هواپیمابر آینده بود

        0
        • سلام والا خوب تامکت پرنده خوبی است دست کم از نظر رادار و موشک فونیکس به ایران این امید میداد که با میگ۲۵ و یا هر میگ دیگه پیروز میشه… درسته از نظر ویزگی پروازی ایگل برتر از تامکت است ولی ایران به دنبال کارای رادار هم بود.. ایران هرگز دنبال ناو هواپیما بر نبود و هیچ منبعی هم در این مورد نیست

          2+
      • با سلام خدمت جناب تارخ و کاربران محترم من در سایت های فارسی زبان میبینم که در مورد ارتقا تامکتهای ایرانی گفته میشه و جالب اینجاست که هیچ جزئیاتی هم نمیدن و فقط بصورت کلی و فقط یک جمله ارتقا پیدا کردن حالا این سوال رو من دارم که به استانداردی ارتقا پیدا کردن؟چگونه؟باکدام توانایی ؟وبا استفاده از کدام قطعات و از چه منبعی؟دوست گرامی فارق از جنجال های رسانه ای حداکثر کاری که ما توانستیم تا بحال انجام بدیم برداشتن قطعه از پرنده های زمین گیر و از رده خارج و نصب بر تنهایی که توان پرواز را دارند اتفاقا دیروز ما همین بحث رو مفصل با دوستان در ای ار ارتشی داشتیم اگر بقول برخیها ما توان اورهال و تعمیرات تامکت رو داریم پس چرا فقط کمتر از ۲۰فروند توان پرواز دارن؟جالب اینجاست که از این تعداد هم برخی فقط توان پرواز دارن و بدرد رژه میخورن و در واقع توان انجام عملیات واقعی را ندارن دوست محترم ما در یک دوره موفق به اورهال نسبی تامکتها شدیم آنهم با قطعاتی که در ماجرای ایران کنترا بدست آوردیم ما شاید بتوانیم با خرید لوازم یدکی از کشورهای دیگر با مبلغی گرانتر قطعات تایگر بو فانتوم را بدست بیاوریم چون تعداد زیادی از کشورها کاربر این جنگنده ها هستن ولی تامکت خیر چون ارتش آمریکا جهت اطمینان تمامی تامکتهای خود را بعد از خروج از خدمت اوراق نمود که قطعات آنها از هیچ کانالی به ایران نرسد در ثانی تمامی قسمتهای جنگنده با هم و با نرم افزار مرکزی هماهنگ شده اند و تا کدهای آن را نداشته باشین هیچ کشوری قادر به تعویض قطعات بدون همکاری کشور سازنده نیست در ضمن دوست محترم ما میخواهیم کجای یک جنگنده نزدیک به پنجاه ساله رو ارتقا بدیم رادار رو خوب با خستگی سازه چه کنیم موتور معیوب راچه آنهم جنگنده آی که یک نبرد هشت ساله رو پشت سر گذاشته دوست محترم ما هماهنگ کردن موشک هاوک رو اسمشو ارتقا میذاریم یا توان حمل و پرتاب بمب را در صورتی که جنگنده های ما از ابتدا جهت حمل بمب سیم کشی داشتن از جناب تارخ و دوستان محترم عذر می خوام پستم طولانی شد

        1+
      • ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است این مجله در حال حاضر پرفروش‌ترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌آید. به نوشته این مجله، نیروی هوایی تصمیم گرفته F-14 ها را تحت نام پروژه “شهید بابایی” مدرنیزه بکند. رونمایی از مدرن‌سازی جنگنده‌های اف ۱۴ تا سال ۲۰۲۰ میلادیبه نوشته این مجله، کار مدرن‌سازی این جنگنده‌های استراتژیک در ژانویه ۲۰۰۹ میلادی در تهران آغاز شده است، این مدرنیزه‌شدن را شامل تعویض قطعات الکترونیک قدیمی به‌ویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-9 و قطعات مربوط به سامانه مهمات با قطعات سبک‌تر و سریع‌تر عنوان کرده و افزوده است: همچنین سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-100 با تعویض آنتن، پروسسور، تحلیلگر و سامانه پیش‌تقویت با قطعات جدید به روز شد و کل سیم‌بندی شکاری نیز تعویض شده و مقرهای ۱ و ۸ برای افزودن قابلیت حمل MIM-23C یا R-73E تقویت شده است. افزون بر این یک سامانه ناوبری داخلی، سامانه رادیو UHF/VHF و بعضی قطعات دیگر نصب شده‌اند.Combat aircraft تصریح کرده است: بعد از پایان عملیات مدرنیزه‌کردن حین اورهال، به محض آنکه تمام تست‌های موتور و چک‌های زمینی تکمیل گردید در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ یک پرواز ۳۰ دقیقه‌ای استاندارد چک کارکردی شکاری انجام شد. در نهایت شکاری در آوریل ۲۰۱۲ میلادی به اسکادران مذکور تحویل داده شد و در سپتامبر ۲۰۱۲ نیز شکاری مدرنیزه شده از تلویزیون به مردم ایران نشان داده شد در حالی که به رنگ استتار اولیه رنگ‌آمیزی شده بود.معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا شفیعی در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقای هواپیمای F14، رادار ملی را داریم و به جایی رسیده‌ایم که سیستم رادار F14 را با نام رادار ملی در حال ساخت داریم که البته این رادار ساخته و روی هواپیما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسیاری از F14 های امروزی‌مان با رادارهای ملی ساخته شده در حال پرواز هستند.وی تاکید کرد: این رادارهای ملی نشات گرفته از همان سیستم رادارهای اصلی هستند و از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم.

        1+
      • @mina۶٨ درباره اورهال درست ذکر می کنند چند نکته:-اورهال گرید داره یعنی بصورت تایپ A,B,C می باشد که هر کدام گویای مقداری کار بر روی هواگرد می باشد و نسخه c دارای تعویض اساسی قسمت های کوچکی از یک هواپیما می باشد تا پایان عمر عملیاتی -در اورهال نیاز نیست حتما قطعه عوض شود یعنی اگر نیاز بود تعویض می شود در غیر این صورت رفرش و یا کالیبره شده و نصب می شود- قطعات هواپیما نیازی به <<>>> ندارد بلکه منظور رمز یکبار مصرفی است که تا جایی که من می دانم حتی کشور های عقب افتاده هم این ها رو راحت انجام  دادند یک مثال می زنم ما برای ارباس ٣٢٠ از شرکت تالس سیستم tcas (یک سیستم ایمنی در حین پرواز برای حفظ فاصله) رو خریداری کردیم این سیستم دارای رمز اولیه می باشد برای این کار در ایران حتی شرکتی داریم که کارش همینه برای ما قفل ان رو برداشتند البته اگر  شرکت بسازنده بفهمد می تواند شکایت کند که چون دسترسی به هواپیما ندارد این امکان را هم ندارد-چند هفته پیش هم خبری امد که تاجری به صورت غیر مجاز قطعات F14 رو به ایران صادر می کرد که خودش گفته قطعات مهمی نبوده(خخخخ) که البته فهمیدند مهم بوده!در پایان با عرض پوزش من فکر کنم اگر ایران f22 هم بسازه شما کار مهمی نمی دونید واقعا فکر می کنید نصب هاوک روی f14 کار کمی کی دونید چقدر زمان برای هماهنگی کامپیوتر ها و پروتکل ها و… زمان و مهارت می خواهد یا اینکه شما می گویید f14 سیم کشی !!! از اول داشت کالیبره کردن هماهنگی لانچر و سازه چطور ؟ با اینکه کار جالبی نمی دونمش ولی خودش کار کمیه هست ایا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        0
      • سلام جناب تارخ آقای ” اشناس

        • مهر ۵, ۱۳۹۵ در ۲۲:۲۹” درست میفرمایند تامکت های ایران در حال ارتقا به استاندارد F-14AMهستند و این مقاله مربوط به ارتقای تامکت در ماهنامه combat aircraft را آقای بابک تقوایی نواشتهاند . ( آقای تقوایی همانند آقای تام کوپر یکی از محققان در مورد نهاجا هستند ومقالات مشابهی را در موردفانتوم ها و میراژ هانوشته اند ) همچنین طبق مقاله مذکور تمامی ناوگان ۶۲ فروندی تامکت های ایرانتا سال ۲۰۲۰ به استاندارد F-14AM ارتقا پیدا کرده و پس از آن تا سال ۲۰۳۰ در خدمت خواهند بود .طبق این مقاله تا پایان سال ۲۰۱۴ ششمین F-14AM به نیروی هوایی تحویل داده شده است . از طرف دیگه ایرانی ها قطعات بدنه تامکت هارا میسازند و حتی طبق گفته تیمسار مازندرانی ( با نام کاربری fery8810) در انجمن آی آر ارتش ایران موفق شده است  با افزودن مواد ترکیبی  سطح مقطع راداری تامکت هارا از ۲۵ متر مربع به ۵٫۸ الی ۷ متر مربع کاهش دهد ( احتمالا با افزودن مواد ترکیبی) . http://irartesh.ir/Forum/Post/1642/Page/4از طرفی دیگر حتی اگر امکان خرید تمام و کمال از غرب و شرق هم وجود داشت باز هم مسئولان نهاجا قصدبازنشسته کردن تامکت هارا نداشتند . چون در انجمن رهروان ارتش یکی از کاربران از امیر اصغر شفیعی( یکی از فرماندهان پایگاه هوایی اصفهان ) پرسیدند که اگر امکان خرید جنگنده از غرب وجود داشت چه جنگنده هایی را انتخاب میکردید ؟ ایشان در پاسخ گفته بودند “اگر امکان خرید از غرب وجود داشت بندهجنگنده اف-۱۶ بلوک ۶۰ و یا جنگنده گریپن را برای جایگزینی اف-۵ ها ، جنگنده رافال رابرای جایگزینی فانتوم هاو هواپیمای EA-18G گراولررا برای سرکوب پدافند هوایی و جنگنده سایلنت ایگل را برای ایفای نقش مکمل برای تامکت هایمان اتخاب میکردم .http://rahrovan-artesh.ir/index.php?/topic/82-پرسش-تخصصی-هواپیما-از-قهرمان-جنگ-جناب-سرهنگ-مازندرانی/

        2+
      • پاسخ به حامد • مهر ۸, ۱۳۹۵ در ۱۳:۳۰ ……………… هیچ منبعی چیزی بابت اینکه ایران بدنه اف۱۴ درست میکنه هم دادند، مثلا اینکه کجا درست میکنه؟ اونوقت ایران تونسته این کار رو بکنه و از تبلیغاتش تو رادیو تلویزیون خبری نیست؟ هرچیزی که میخونید یا میشنوید را لازم نیست باز نشر کنید. تو همین سایت طرف یه دانش آموز دبیرستانیه یکبار میگه خلبانم یکبار هم افسر توپخانه از آب در میاد. حداقل امکان پذیر بودین به خبر رو قبل از باز نشر اون بررسی کنید. همین الان مدتهاست که پروازهای روزانه اف۱۴ ها و میگ۲۹ ها قطع شده جدیدا فانتوم ها هم به همین مشکل دچار شدند فعلا تنها هواپیمایی که پرواز های روزانه داره اف۵ ها هستند، این رو از کسایی که نزدیک پایگاههای نظامی هستند میتونید بپرسید که تعداد پرواز ها نسبت به ۱۰ سال قبل چقدر کاهش داشته. در نهایت اظهار نظر هایی که از قول این افراد شده نشان میدهد که فردی با اطلاعات در حد خواندن یک مجله بدون در نظر گرفتن هزینه و کارایی نظر داده است.

        1+
      • پاسخ به “رنو   


        مهر ۸, ۱۳۹۵ در ۱۶:۱۷” آقای نوری نیازی به این بحث ها و حرف ها نیست . ان شاءالله    وقتی که سوخو ۳۰ رو تحویل گرفتیم ، اگر تامکت ها با سوخو ۳۰ جایگزین کردندمتوجه میشویم که حق با شماست و در غیر اینصورت متوجه می شویم حق با من است. از طرفی دیگر این را هم بگویید از کجا متوجه شده اید که تامکت ها و فالکروم ها دیگر پرواز نمی کنند؟؟ اگر از منابع غربی این را شنیده اید باید بگم از اول انقلاب غربی ها همه اشاین حرف را میگفتند. اگر از کسانی که نزدیک پایگاه ها زندگی میکنندآن وقت می تواند واقعیت داشته باشد . در ضمن همین چند روز پیش خبر  اورهال یک تامکت دیگرجدید در سایت نیروی هوایی منتشر شد . http://nahaja.aja.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News

        0
      • پاسخ به حامد • مهر ۱۳, ۱۳۹۵ در ۱۹:۲۱ …………. اول باید تعیین کنیم وقتی میگوییم دیگر پرواز نمی کنند منظور چیست، منظور این است که پرواز روزانه ندارند. هر پایگاه باید حداقل یک هواپیمای در حال پرواز  در فضای تحت پوشش داشته باشد. با توجه به اینکه معمولا هر پرواز گشتی ۶۰ دقیقه طول میکشد،  باید یا هر پایگاه ۲۴ جنگنده داشته باشد یا اگر تعداد کمتر است پروازهای بیشتری داشته باشد. به این معنی هر بار که یک جنگنده میخواهد بنشیند یکی باید پرواز کرده باشد. با حساب اینکه هر جنگنده سالانه تعداد روزی را در حال تعمیر است معمولا ساعت پرواز هر جنگنده ۲۵۰ الی ۳۰۰ ساعت در سال است. ساعت پروازی جنگنده های ایران به ۱۰۰ ساعت در سال هم نمیرسد. در خصوص پرواز هواپیما نیز در مورد میگ ها از کسانی که در پایگاه تبریز فعال هستند به صورت دست دوم شنیدم و در مورد اف۱۴ به صورت دست اول از دوستانی که نزدیک پایگاه حضور دارند. در مورد اورهال جنگنده اف۱۴ در ایران نیز بیشتر به کانیبالیزم (یعنی باز کردن قطعه از روی یک هواپیمای زمین گیر در حالی که هنوز آن قطعه عممر مفید دارد)  شبیه است تا چیز دیگر. البته در نبود دسترسی به قطعات یدکی و متخصصان لازم در جای خود تلاش قابل تقدیری است.

        0