در دهه ۱۹۶۰ غرب دست به ساخت جنگنده های برای توان نفوذ در ارتفاع پایین در سیستم پدافند هوایی شوروی زد . جنگنده چون اف۱۱۱ و تورنادو دارای توان پرواز خودکار در ارتفاع پایین در شب و روز و هر اب هوایی بودند .از این رو شوروی دست به سرمایه گذاری سنگین بر روی توان کشف در ارتفاع پایین زد. در این راستا تلاش در توسعه نسخه های از میگ ۲۵ با توان نگاه به پایین و شلیک به پایین داشت. حتی طرحی بر اساس میگ ۲۵ با بال دلتا بررسی قرار گرفت ولی در اواخر دهه ۱۹۶۰ میگ به دنبال طرحی دیگر رفت که چندان نیز دور از میگ ۲۵ نبود. در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵ پیش نمونه جنگنده جدید با نام وای ایی ۱۵۵ ام پی اولین پرواز خود را انجام داد و دومین نمونه نیر در اکتبر سال ۱۹۷۶ پرواز کرد.

زمانی که ویتور بیلینکو خلبان میگ ۲۵ پی نیروی هوایی شوروی با جنگنده خود به به ژاپن گریخت(سال ۱۹۷۶) در مورد یک سوپر فاکس بت صحبت کرد که دارای دو کابین و راداری پیشرفته با توان نگاه به پایین و شلیک به پایین است و موشک های با دوبرابر برد موشک ار ۴۰ جنگنده میگ ۲۵ است .دست کم هشت فروند پیش نمونه تا سال ۱۹۷۹ ساخته شد و در سال ۱۹۸۱ خط تولید ان اغاز و از سال ۱۹۸۳ عملیاتی شد. در مرحله نخست ناتو نام میگ ۲۵ ام پی را به ان داد ولی به زودی مشخص شد جنگنده جدید میگ ۳۱ نام دارد و ناتو لقب فاکس هاوند را به ان داد

در واقع دو  خطر شوروی را وادار به ساخت فاکس هاوند کرد.

۱- مقابله با پرنده بلند پرواز اس ار ۷۱ بلک برن  که با سرعت بیش از ۳ ماخ پرواز میکرد که اگرچه توسط رادار های شوروی دیده میشد ولی میگ۲۵ در حالت مسلح و توان درگیر با ان را نداشت زیرا نه به سرعت ان می رسید و نه دارای سرعت پرواز بالایی بود و برد کمینه موشک ار ۴۰ برای نابودی اس ار ۷۱ از جمله در زمان شلیک از پشت سر کم بود زیرا تا موشک می خواست خود را به ارتفاع اس ار ۷۱ برساند بردش تمام شده بود و موشک سام۵ نیز کارایی چندتان بر ضد ان نداشت ولی فاکس هاوند  قرار بود با رادار ارایه فازی خود موشک ار ۳۳ ، هم سرعت پرداز بالای داشت و هم موشک ار۳۳ برد و سرعت لازم برای شکار بلک برد
۲- برای نابودی موشک های کروز و هواپیماهای تهاجمی ارتفاع پایین در دهه ۱۹۷۰ سر کله اولین موشک های کروز که در فاصله چند دهه متری زمین پرواز میکردند پیدا شد از جمله موشک تاماهاوک .البته شوروی از اواخر هه ۱۹۶۰ با تهدید اف۱۱۱ که یک بمب افکن نفوذ کننده در ارتفاع پایین با پرواز خودکار در ارتفاع چند متری مزین را داشت روبرو بود ولی شوروی عملا هیچ جنگنده ای با رادار مناسب با توان پاینگری مناسب در اختیار نداشت ولی میگ۳۱ توان کشف اهداف حتی در ارتفاع ۲۵ متری سطح زمین را داشت

چتر ترمز میگ 31

چتر ترمز میگ ۳۱

میگ ۳۱ از نظر پیکر بندی شباهت بسیاری جدش دارد .هر دو دارای دو سکان عمودی دو موتور و ورودی هوایی شیب دار هستند ولی تفاوت های زیاد نیز با هم دارند.اولین تفاوت این است که میگ ۳۱ از همان اول دارای دو کابین بود.همچنین در میگ ۳۱ تاکتیک نیز تغییر کرد. در حالی که تا قبل از این تاکتیک شکاری روسها استفاده از کنترل زمینی و فرمان دادن از ایستگاه زمینی  به خلبان برای عملیات بود و خلبان همواره تحت کنترل رادار زمینی پرواز میکرد ولی در مورد میگ ۳۱ داستان فرق داشت و میگ ۳۱ دارای رادار دوربرد بود و استقلال عمل بسیاری داشت.هر دو خدمه درون دو کابین با زاویه دید بسته قرار داشتند که دید خوبی نداشت از جمله در کابین عقب و هر دو کابین دارای یک سایه بان اتوماتیک بود.بر روی صندلی صفر صفر قرار داشتند و صندلی انها دارای ماساژور برای راحتی بیشتر بود.با در نظر گرفتن دید کم کابین عقب یک پیرسکوپ جمع شوند برای دید رو به جلو در میگ ۳۱ نصب شده بود. در نسخه میگ ۳۱ ای اولین سنخه تولید در کابین کاملا انالوگ بود و فاقد هر گونه نمایشگر و تنها اچ یو دی بود که اطلاعات پرواز را در اختیار خلبان قرار می داد و در کابین عقب نیز یک نمایشگر گرد تک کاره سی ار تی و دو نمایشگر مربعی تک رنگ قرار داشت.

بال جنگنده نیز با میگ ۲۵ تفاوت داشت و دارای  پس گرایی ۷۰ درجه در ناحیه ریشه بال است . بدنه دوباره طراحی شده بود و دارای سوخت داخلی بیشتری است و دارای چرخ های فرود دو تایی پشت سر هم در قسمت زیر جنگنده است.دارای دو چتر ترمز بوده که محفظه ان در میان دو غلاف موتور  عقب جنگنده قرار داشت  .بدنه از دو الیاژ تیتانیوم و الومینیوم ساخته شده بود البته درصد کمی نیز مواد ترکیب در ان وجود دارد.

از دو دستگاه موتور توربوفن دی ۳۰ اف۶ بهره میبرد . هر کدام دارای قدرت ۲۰۹۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۴۱۷۲ پاوند با پس سوز بود تا زمان ورود به خدمت اف۲۲ هیچ شکاری در جهان چنین قدرت موتوری نداشت .اگرچه موتور مصرف بالای دارد ولی مشکلات موتور میگ ۲۵ را ندارد که در صورت پرواز با سرعت بالا نیاز به تعویض موتور بود(سریعتر از ۲٫۸ ماخ).موتور دارای قدرت بسیاری است به صورتی که جنگنده میتوا ند در حالت مسلح به خوبی در ارتفاع پایین دست به پرواز مافوق صوت بزند. در حالت مسلح میگ با چهار موشک ار ۳۳ درارتفاع بالا دارای سرعت ۲٫۳ ماخ است که بیشتر از هر جنگنده غربی است. جنگنده با وزن برخاستن ۴۶۲۰۰ کیلوگرم سنگین ترین شکاری موجود است (برای نمونه اف۱۵ سی دارای وزن برخواستن ۳۰۰۰۰ کیلوگرم است) و با در نظر قرار دان قدرت موتور دارای رانش به وزن ۰٫۸۵ است .وزن زیاد باعث شده علیرقم قدرت بالای موتور ولی میگ ۳۱ دارای رانش به وزن پایین و سرعت اوجگیری پایین است.مخازن سوخت داخلی جنگنده دارای ۲۵۰۰۰ لیتر سوخت است و میتواند دو مخزن سوخت ۱۵۰۰و یا ۲۵۰۰ لیتری را در زیر بال ها خود  حمل کند.

موتور دی 30 در حالت پس سوز . در این تصویر پیرسکوپ کابین عقب بر روی سقف کابین برای دید رو به جلو باز است

موتور دی ۳۰ در حالت پس سوز . در این تصویر پیرسکوپ کابین عقب بر روی سقف کابین برای دید رو به جلو باز است

میگ ۳۱ دارای بیشترین سرعت ۲٫۸۳ ماخ (۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا و در۱٫۲ ماخ (۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت)در ارتفاع پایین بود.

شاید شاهکار میگ۳۱ در رادار، یعنی رادار ان ۰۰۷ زاسلون پنهان است.زاسلون یک رادار ارایه فازی غیر فعال است. رادار دارای دیش ثابت و بر روی ان تعداد زیادی فرستنده و گیرنده است که دست به اسکن اسمان میزند. عدم تحرک دیش به این معنی است که اسکن الکترونیک انجام می شود و تغییر حالت اسکن از بالانگری به پایین نگری بسیار سریع انجام میشود.این اولین رادار ارایه فازی نصب شده بر روی یک جنگنده در جهان بود که به میگ ۳۱ اجازه درگیر در یک زمان با چند هدف را در فاصله بسیار دور از هم را میداد.رادار توان اسکن هدف در زاویه های ۷۰ درجه در سمت و۷۰ درجه در ارتفاع است.رادار میتواند در ۱٫۲ میلی ثانیه تغییر حالت داده و مثلا از اسکن روبرو دست به اسکن پایین جنگنده بزند. این ویژگی رادار های اریه فازی است . یک رایانه دیجیتال ارگون ۱۵ رادار را پشتیبانی میکند که ۲٫۵ برابر سریعتر از رایانه تی اس ۱۰۰ سوخوی۲۷ است. تا سال ۲۰۰۰ و ورود به خدمت سوخوی ۳۰ ارتش هند میگ ۳۱ تنها جنگنده عملیاتی با رادار اریه فازی بود

برد رادار بر ضد یک هدف بسته به اندازه ۲۰۰ تا۱۳۰ کیلومتر است. برد رادار بر ضد یک هدف در ابعاد ۱۶ متر مربع ۲۰۰ کیلومتری (جنگنده ای به اندازه اف۴ فانتوم) و یک هدف در ابعاد یک موشک کرزو تاماهاوک عدد ۷۰ کیلومتری است .رادار توان رهگیری ده هدف و اتش همزمان به چهار هدف را دارد . رادار اولین بار درسال ۱۹۷۴ تست شد و در سال ۱۹۷۸ بر روی میگ ۳۱ نصب شد. داستان که گفته میشود سازلون از روی ای دبلیو جی ۹ جنگنده اف۱۴ ایرانی ساخته شده که بعد از انقلاب در ایران به شوروی تحویل داده شده از این رو شایع است که رادار زاسلون در سال ۱۹۷۴ یعنی زمانی که اف۱۴ حتی توسط ایران سفارش داده نشد بود در شوروی تست شد. شوروی همواره مدعی بود این رادار از توان کشف اف۱۱۷ برخوردار بود که البته هرگز این دو با هم روبرو نشدند.

اولین نمایش عمومی میگ 31 ایی نسخه صادراتی میگ 31 در نمایشگاه پاریس سال 1991. در این تصویر رادار اریه فازی زاسلون اولین رادار اریه فازی جهان و موشک های ار 33 روی زمین دیده میشود

اولین نمایش عمومی میگ ۳۱ ایی نسخه صادراتی میگ ۳۱ در نمایشگاه پاریس سال ۱۹۹۱٫ در این تصویر رادار اریه فازی زاسلون اولین رادار اریه فازی جهان و موشک های ار ۳۳ روی زمین دیده میشود

میگ ۳۱ دارای یک سامانه انتقال داده ای چی دی ۵۱۸ است که میتوانست اطلاعات رادار خود را به اشتراک بگذارد و یا از منابع دیگر اطلاعات دریافت کند . این اشتراک میتواند شامل دریافت تصاویر رادار میگ های دیگر ویا رادار های زمینی و یا ارسال تصاویر رادار خود به انها باشد .از این رو با در نظر گرفتن برد بالای رادار و پروار دست جمعی ۴ فروند میگ در سازمانده ای ارتش روسیه باعث پوشش منطقه ای وسیعی با محدوده ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر توسط این جنگنده خواهد شد . از این رو میتوان از پرواز دست جمعی میگ ۳۱ به عنوان اواکس بهره برد

به غیر از رادار میگ ۳۱ دارای یک کاونده فروسرخ ۸ تی پی در زیر دماغه در جلو چرخ جلو است که دارای زاویه جستجوی ۶۰ درجه در دو طرف ، ۱۳ رو به پایین و ۶ درجه رو به بالا است و برد ان برد ۵۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده با پس سوز روشن است.این سامانه میتواند به صورت غیر فعال دست به جستجوی هدف و کشف موقعیت هدف برای شلیک موشک های فروسرخ به خلبان کمک کند.

هواپیما دارای سامانه رهگیر و و درگیری خودکار اس ای یو ۱۵۵ ام پی است و از دو سامانه ناوبری ان کا ۲۵ بر اساس ژیروسکوپ حلقه لیزری بهره می برد که توسط یک رایانه دیجیتال   پشتیبانی می شود . همچنین هواپیما دارای  هشدار دهنده راداری و هشدار دهند لیزری و فروسرخ  برای هشدار در مورد قفل رادار و یا شلیک موشک است .

میگ ۳۱ دارای یک توپ ثابت گاتیلینگ ۶ لول ۲۳ م م با ۲۶۰ گلوله است. این گاتیلینگ که سریعترین گاتلینگ جهان است دارای سرعت اتش ۱۰۰۰۰ گلوله در دقیقه است .میگ ۳۱ مسلح به توپ ثابت است در حالی که میگ ۲۵ توپ ثابت نداشت .البته میگ ۳۱ با توان تحمل فشار ۵ جی چالاکی کمی دارد و احتمال توان استفاده از توپ در نبرد داگ فایتر برای این جنگنده دور از ذهن است.

سلاح اصلی فاکس هاوند  چهار موشک ار ۲۳۳ است که زیر بدنه لود میشود.موشک ار ۳۳ یک موشک رادار نیم فعال است. ار ۳۳ دارای طول ۴٫۱۵ متر و وزن پرتاب ۴۹۰ کیلوگرم بود و بردش ۱۳۰ تا ۱۶۰ کلیومتر بود. دارای سامانه هدایت رادار نیم فعال بود و سرعتش به ۴٫۵ ماخ می رسید . میگ ۳۱ تنها پرتاب کننده این موشک در جهان می تواند  چهار  عدد از این موشک را  در زیر بدنه در جایگاه های  نیم پنهان حمل کند. رادار ارایه فازی به ان اجازه می داد تا چهار موشک را بر علیه چهار هدف در فاصله دور از هم شلیک کند . موشک از توان درگیر با اهداف  در ارتفاع بسیار پایین برخوردار بود. در جایگاه های زیر بدنه به غیر از ار ۳۳ موشک دیگر نصب نمیشد ولی در چهار بالچه در زیر بال(دو عدد زیر هر بال ) توان حمل تا دو موشک ار ۴۰ تی دی نسخه فروسرخ ار ۴۰ را با برد ۳۰ کیلومتر را داشت که از قرار معلوم از سال ۲۰۱۰ دیگر این موشک که برای میگ ۲۵ ساخته شده بود از خدمت خارج شده است . همچنین توان حمل تا چهار فروسرخ کوتاه برد  موشک ار ۶۰ نیز وجود داشت .

برد انتقالی میگ ۳۱ رقم ۳۳۰۰ کیلومتر بود و با چهار موشک ار۳۳ با سرعت زیر صوت رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر است

میگ 31 بی مسلح به چهار موشک ار 33 و چهار موشک ار 60

میگ ۳۱ بی مسلح به چهار موشک ار ۳۳ و چهار موشک ار ۶۰

میگ ۳۱ در خدمت بسیار راضی کننده بود به دلیل برد بالا و قابلیت مناسب رادار باعث شدن میگ ۲۵ از خطوط مقدم ارتش شوروی جمع شود .ولی در سال ۱۹۸۵ ادولف تالکاچیو رئیس دفتر طراح شرکت فازتورون سازنده رادار زاسلون به جرم انتقال اسناد این رادار به غرب دستگیر و اعدام شد ولی باعث شد که شوروی دست به ارتقا میگ ۳۱ ای خود به نسخه میگ ۳۱ بی بزند . این نمونه دارای رادار بهبود یافته و رایانه پرواز سریعتر و نسخه ارتقا یافته موشک ار ۳۳ اس بود که دارای برد بیشتری بود. همچنین این نمونه مجهز به لوله سوختگیری هوایی جمع شونده بود .در سال ۱۹۹۰ میگ ۳۱ای به نسخه میگ ۳۱ بی ارتقا یافتند

در سال ۱۹۸۳ نسخه پیشرفته میگ ۳۱ با نام میگ ۳۱ ام توسعه یافت و در سال ۱۹۸۶ به پرواز در امد. این نمونه دارای رادار پیشرفته   زاسلون ام با برد کشف ۴۰۰ کیلومتر برضد یک بمب افکن و برد قفل ۳۰۰ کیلومتر بود و میتوانست با ۶ هدف درگیر شود. این نمونه قرار بود به شش موشک رادار فعال ار ۳۷ با برد ۳۰۰ کیلومتر تجهیز شود ولی فروپاشی شوروی مانع از عملیاتی شدن این نمونه شد. همچنین در اواخر دهه ۱۹۸۰ ساخت نسخه ای با توان پرتاب موشک ضد ماهواره با نام میگ ۳۱ دی توسعه یافت که دارای بالچه های مثلثی بر نوک بال بود که برای پرواز با ثبات در در ارتفاع بالا کار گذاشته شده بود. طرح میگ ۳۱ دی در دهه ۱۹۹۰ با وجود ساخت پیش نمونه ان لغو شد زیرا باعث مسابقه تسلیحاتی جدید در این زمینه میشد.در سال ۲۰۰۵ قرار شد میگ ۳۱ برای پرتاب محموله های فضای به کار رود و از ان برای شلیک یک موشک با توان حمل ۱۶۰ کیلوگرم بار استفاده شود که باز طرح به جای نرسید. نسخه ای با نام میگ ۳۱ ایی نسخه صادراتی میگ ۳۱ بی نیز ساخته شده که دارای سامانه های الکترونیک ضیعف تر بود ولی با وجود ساخت یک و یا دو فروند این نمونه نیز ساخته نشد.

میگ31 دی نسخه برای پرتاب موشک ضد ماهواره. به بالچه مثلثی سر بال دقت کنید

میگ۳۱ دی نسخه برای پرتاب موشک ضد ماهواره. به بالچه مثلثی سر بال دقت کنید

از سال ۲۰۰۰ به بعد روسیه تصمیم به ارتقاع میگ ۳۱ بی خود به نسخه بی ام گرفت. این نسخه با توان عملیات سرکوب پدافند هوایی بود. دارای رادار ارتقاء یافته زاسلون ای ام با برد ۳۲۰ کیلومتر بود و میتواند با ۶ تا ۸ هدف درگیر شود.این نمونه اولین بار در سال۱۹۹۸ به نمایش در امد و دارای پردازشکر های سریعتر بود که ان را تبدیل به اواکس کوچک کرده بود. همچنین برای افزایش قدرت اتش در این نمونه جایگاه های زیر بال به ریل پرتاب موشک ار ۷۷ مجهز شدند. از این رو میگ ۳۱ بی ام می تواند تا چهار موشک ار ۷۷ رادار فعال را با خود حمل کند.همچنین کابین در این مدل ارتقاء یافت و مجهز به یک نمایشگر رنگی چند کاره در کابین جلو و سه نمایشگر رنگی چندکاره در کابین عقب شد . برای انجام نقش ضد پدافند این مدل ارتقا یافته و دارای سامانه هشدار دهنده راداری پیشرفته با توان مشخص کردن محل دقیق رادار دشمن است و میتواند موشک ضد رادار خا ۳۱ پی و یا خا ۵۸ را برای عملیات ضد رادار حمل کند.میگ ۳۱ در دهه۱۹۸۰ صادر نشد زیرا سلاح محرمانه ای به حساب می امد و زمانی که نسخه صادراتی ان توسعه یافت به بی پولی بسیاری از مشتریان بعد از جنگ سرد خورد . با وجود کارایی بالا بسیار گران بود و تا مدتها گرانترین جنگنده روسها بود.فناوری های پچیده ای داشت و تعمیر و نگهدایر ان حتی تا اواخر دهه ۱۹۹۰ برای روسها هم مشکل ساز بود و بخشی از ناوگان زمینگیر بود و اکثر کشورها ترجیه دادند شکاری چون سوخوی۲۷ را خریداری کنند. تنها قزاقستان بود که با فروپاشی شوروی توانست دست کم ۳۰ فروند میگ ۳۱ بی را به دست اورد. همکنون ۱۴۰ فروند میگ ۳۱ در خدمت ارتش روسیه است که ۶۰ فروند از انها به نسخه بی ام ارتقا یافته اند و تا سال ۲۰۲۸ و ورود به خدمت جنگنده ای با نام میگ ۴۱ در خدمت باقی خواهند ماند. سوریه نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی برای جایگزین میگ ۲۵ خود خواهان هشت فروند میگ ۳۱ ایی شد که به دلیل بی پولی حکومت سوریه این طرح لغو شد.

میگ 31 بی ام با لوله سوختگیری های باز و همچنین ریل پرتاب موشک ار77 زیر بال

میگ ۳۱ بی ام با لوله سوختگیری های باز و همچنین ریل پرتاب موشک ار۷۷ زیر بال

بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۴ در مجموع حدود ۵۰۰ فروند میگ ۳۱ تولید شد که از مدل های ای و بی بودند اگرچه تعداد کمی از نسخه های چون دی و ام نیز ساخته شده که به ده فروند نیز نمی رسید . میگ ۳۱ جنگنده بود سنگین و بزرگ. در حال حاضر ان را باید کشیده ترین و سنگین ترین شکاری موجود است . سطح مقعطی رادار بزرگی دارد و اگرچه دشمن را از فاصله دور کشف میکند ولی به همان میزان نیز زود کشف می شود . اگرچه دیگر عصر چنین شکاری ها به پایان رسیده ولی با وجود گذشت ۳۰ سال از ورود به خدمتش همچنان از نظر رادار و تسلیحاتی از بسیاری از جنگنده های موجود برتر است و همچنان رقیب خطرناک برای غرب . از جمله اینکه سرعت و ارتفاع پروازی ان از اکثر جنگنده های غربی بیشتر است(از تمامی انها برتر است) اگرچه امروزه حدود ۱۳۰ فروند ان در خدمت ارتش روسیه است(و حدود ۲۰۰ فروند ذخیره) ولی از ناوگان سوخوی ۲۷ این کشور تاثیر گذار تر است و مدافع بخش های حیاتی اسمان روسیه است

میگ 31 مسلح به موشک ار 77 و موشک ضد رادار خا 31 پی در زیر بال و ار 77 در زیر بدنه

میگ ۳۱ مسلح به موشک ار ۷۷ و موشک ضد رادار خا ۳۱ پی در زیر بال و ار ۳۳در زیر بدنه

مشخصات میگ ۳۱ بی

طول و ارتفاع ۲۲٫۹۶ و ۶٫۱۵ متر

وزن خالی ۲۱۸۲۰ کیلوگرمی

بیشترین سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲٫۸۳ ماخ

برد انتقالی برابر با ۳۳۰۰ و شعاع رزمی با سرعت زیر صوت بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر

سقف پرواز ۲۰۶۰۰ متر

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://toad-design.com/migalley/index.php/jet-aircraft/mig31/mig31-zaslon-radar/

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/mig-31.htm

http://www.airforce-technology.com/projects/mig-31/

 

کابین عقب میگ 31 بی

کابین عقب میگ ۳۱ بی

کابین عقب میگ 31 بی ام

کابین عقب میگ ۳۱ بی ام

کابین جلوی میگ 31 بی ام

کابین جلوی میگ ۳۱ بی ام

99+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در: