در دهه ۱۹۶۰ غرب دست به ساخت جنگنده های برای توان نفوذ در ارتفاع پایین در سیستم پدافند هوایی شوروی زد . جنگنده چون اف۱۱۱ و تورنادو دارای توان پرواز خودکار در ارتفاع پایین در شب و روز و هر اب هوایی بودند .از این رو شوروی دست به سرمایه گذاری سنگین بر روی توان کشف در ارتفاع پایین زد. در این راستا تلاش در توسعه نسخه های از میگ ۲۵ با توان نگاه به پایین و شلیک به پایین داشت. حتی طرحی بر اساس میگ ۲۵ با بال دلتا بررسی قرار گرفت ولی در اواخر دهه ۱۹۶۰ میگ به دنبال طرحی دیگر رفت که چندان نیز دور از میگ ۲۵ نبود. در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵ پیش نمونه جنگنده جدید با نام وای ایی ۱۵۵ ام پی اولین پرواز خود را انجام داد و دومین نمونه نیر در اکتبر سال ۱۹۷۶ پرواز کرد.

زمانی که ویتور بیلینکو خلبان میگ ۲۵ پی نیروی هوایی شوروی با جنگنده خود به به ژاپن گریخت(سال ۱۹۷۶) در مورد یک سوپر فاکس بت صحبت کرد که دارای دو کابین و راداری پیشرفته با توان نگاه به پایین و شلیک به پایین است و موشک های با دوبرابر برد موشک ار ۴۰ جنگنده میگ ۲۵ است .دست کم هشت فروند پیش نمونه تا سال ۱۹۷۹ ساخته شد و در سال ۱۹۸۱ خط تولید ان اغاز و از سال ۱۹۸۳ عملیاتی شد. در مرحله نخست ناتو نام میگ ۲۵ ام پی را به ان داد ولی به زودی مشخص شد جنگنده جدید میگ ۳۱ نام دارد و ناتو لقب فاکس هاوند را به ان داد

در واقع دو  خطر شوروی را وادار به ساخت فاکس هاوند کرد.

۱- مقابله با پرنده بلند پرواز اس ار ۷۱ بلک برن  که با سرعت بیش از ۳ ماخ پرواز میکرد که اگرچه توسط رادار های شوروی دیده میشد ولی میگ۲۵ در حالت مسلح و توان درگیر با ان را نداشت زیرا نه به سرعت ان می رسید و نه دارای سرعت پرواز بالایی بود و برد کمینه موشک ار ۴۰ برای نابودی اس ار ۷۱ از جمله در زمان شلیک از پشت سر کم بود زیرا تا موشک می خواست خود را به ارتفاع اس ار ۷۱ برساند بردش تمام شده بود و موشک سام۵ نیز کارایی چندتان بر ضد ان نداشت ولی فاکس هاوند  قرار بود با رادار ارایه فازی خود موشک ار ۳۳ ، هم سرعت پرداز بالای داشت و هم موشک ار۳۳ برد و سرعت لازم برای شکار بلک برد
۲- برای نابودی موشک های کروز و هواپیماهای تهاجمی ارتفاع پایین در دهه ۱۹۷۰ سر کله اولین موشک های کروز که در فاصله چند دهه متری زمین پرواز میکردند پیدا شد از جمله موشک تاماهاوک .البته شوروی از اواخر هه ۱۹۶۰ با تهدید اف۱۱۱ که یک بمب افکن نفوذ کننده در ارتفاع پایین با پرواز خودکار در ارتفاع چند متری مزین را داشت روبرو بود ولی شوروی عملا هیچ جنگنده ای با رادار مناسب با توان پاینگری مناسب در اختیار نداشت ولی میگ۳۱ توان کشف اهداف حتی در ارتفاع ۲۵ متری سطح زمین را داشت

چتر ترمز میگ 31

چتر ترمز میگ ۳۱

میگ ۳۱ از نظر پیکر بندی شباهت بسیاری جدش دارد .هر دو دارای دو سکان عمودی دو موتور و ورودی هوایی شیب دار هستند ولی تفاوت های زیاد نیز با هم دارند.اولین تفاوت این است که میگ ۳۱ از همان اول دارای دو کابین بود.همچنین در میگ ۳۱ تاکتیک نیز تغییر کرد. در حالی که تا قبل از این تاکتیک شکاری روسها استفاده از کنترل زمینی و فرمان دادن از ایستگاه زمینی  به خلبان برای عملیات بود و خلبان همواره تحت کنترل رادار زمینی پرواز میکرد ولی در مورد میگ ۳۱ داستان فرق داشت و میگ ۳۱ دارای رادار دوربرد بود و استقلال عمل بسیاری داشت.هر دو خدمه درون دو کابین با زاویه دید بسته قرار داشتند که دید خوبی نداشت از جمله در کابین عقب و هر دو کابین دارای یک سایه بان اتوماتیک بود.بر روی صندلی صفر صفر قرار داشتند و صندلی انها دارای ماساژور برای راحتی بیشتر بود.با در نظر گرفتن دید کم کابین عقب یک پیرسکوپ جمع شوند برای دید رو به جلو در میگ ۳۱ نصب شده بود. در نسخه میگ ۳۱ ای اولین سنخه تولید در کابین کاملا انالوگ بود و فاقد هر گونه نمایشگر و تنها اچ یو دی بود که اطلاعات پرواز را در اختیار خلبان قرار می داد و در کابین عقب نیز یک نمایشگر گرد تک کاره سی ار تی و دو نمایشگر مربعی تک رنگ قرار داشت.

بال جنگنده نیز با میگ ۲۵ تفاوت داشت و دارای  پس گرایی ۷۰ درجه در ناحیه ریشه بال است . بدنه دوباره طراحی شده بود و دارای سوخت داخلی بیشتری است و دارای چرخ های فرود دو تایی پشت سر هم در قسمت زیر جنگنده است.دارای دو چتر ترمز بوده که محفظه ان در میان دو غلاف موتور  عقب جنگنده قرار داشت  .بدنه از دو الیاژ تیتانیوم و الومینیوم ساخته شده بود البته درصد کمی نیز مواد ترکیب در ان وجود دارد.

از دو دستگاه موتور توربوفن دی ۳۰ اف۶ بهره میبرد . هر کدام دارای قدرت ۲۰۹۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۴۱۷۲ پاوند با پس سوز بود تا زمان ورود به خدمت اف۲۲ هیچ شکاری در جهان چنین قدرت موتوری نداشت .اگرچه موتور مصرف بالای دارد ولی مشکلات موتور میگ ۲۵ را ندارد که در صورت پرواز با سرعت بالا نیاز به تعویض موتور بود(سریعتر از ۲٫۸ ماخ).موتور دارای قدرت بسیاری است به صورتی که جنگنده میتوا ند در حالت مسلح به خوبی در ارتفاع پایین دست به پرواز مافوق صوت بزند. در حالت مسلح میگ با چهار موشک ار ۳۳ درارتفاع بالا دارای سرعت ۲٫۳ ماخ است که بیشتر از هر جنگنده غربی است. جنگنده با وزن برخاستن ۴۶۲۰۰ کیلوگرم سنگین ترین شکاری موجود است (برای نمونه اف۱۵ سی دارای وزن برخواستن ۳۰۰۰۰ کیلوگرم است) و با در نظر قرار دان قدرت موتور دارای رانش به وزن ۰٫۸۵ است .وزن زیاد باعث شده علیرقم قدرت بالای موتور ولی میگ ۳۱ دارای رانش به وزن پایین و سرعت اوجگیری پایین است.مخازن سوخت داخلی جنگنده دارای ۲۵۰۰۰ لیتر سوخت است و میتواند دو مخزن سوخت ۱۵۰۰و یا ۲۵۰۰ لیتری را در زیر بال ها خود  حمل کند.

موتور دی 30 در حالت پس سوز . در این تصویر پیرسکوپ کابین عقب بر روی سقف کابین برای دید رو به جلو باز است

موتور دی ۳۰ در حالت پس سوز . در این تصویر پیرسکوپ کابین عقب بر روی سقف کابین برای دید رو به جلو باز است

میگ ۳۱ دارای بیشترین سرعت ۲٫۸۳ ماخ (۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا و در۱٫۲ ماخ (۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت)در ارتفاع پایین بود.

شاید شاهکار میگ۳۱ در رادار، یعنی رادار ان ۰۰۷ زاسلون پنهان است.زاسلون یک رادار ارایه فازی غیر فعال است. رادار دارای دیش ثابت و بر روی ان تعداد زیادی فرستنده و گیرنده است که دست به اسکن اسمان میزند. عدم تحرک دیش به این معنی است که اسکن الکترونیک انجام می شود و تغییر حالت اسکن از بالانگری به پایین نگری بسیار سریع انجام میشود.این اولین رادار ارایه فازی نصب شده بر روی یک جنگنده در جهان بود که به میگ ۳۱ اجازه درگیر در یک زمان با چند هدف را در فاصله بسیار دور از هم را میداد.رادار توان اسکن هدف در زاویه های ۷۰ درجه در سمت و۷۰ درجه در ارتفاع است.رادار میتواند در ۱٫۲ میلی ثانیه تغییر حالت داده و مثلا از اسکن روبرو دست به اسکن پایین جنگنده بزند. این ویژگی رادار های اریه فازی است . یک رایانه دیجیتال ارگون ۱۵ رادار را پشتیبانی میکند که ۲٫۵ برابر سریعتر از رایانه تی اس ۱۰۰ سوخوی۲۷ است. تا سال ۲۰۰۰ و ورود به خدمت سوخوی ۳۰ ارتش هند میگ ۳۱ تنها جنگنده عملیاتی با رادار اریه فازی بود

برد رادار بر ضد یک هدف بسته به اندازه ۲۰۰ تا۱۳۰ کیلومتر است. برد رادار بر ضد یک هدف در ابعاد ۱۶ متر مربع ۲۰۰ کیلومتری (جنگنده ای به اندازه اف۴ فانتوم) و یک هدف در ابعاد یک موشک کرزو تاماهاوک عدد ۷۰ کیلومتری است .رادار توان رهگیری ده هدف و اتش همزمان به چهار هدف را دارد . رادار اولین بار درسال ۱۹۷۴ تست شد و در سال ۱۹۷۸ بر روی میگ ۳۱ نصب شد. داستان که گفته میشود سازلون از روی ای دبلیو جی ۹ جنگنده اف۱۴ ایرانی ساخته شده که بعد از انقلاب در ایران به شوروی تحویل داده شده از این رو شایع است که رادار زاسلون در سال ۱۹۷۴ یعنی زمانی که اف۱۴ حتی توسط ایران سفارش داده نشد بود در شوروی تست شد. شوروی همواره مدعی بود این رادار از توان کشف اف۱۱۷ برخوردار بود که البته هرگز این دو با هم روبرو نشدند.

اولین نمایش عمومی میگ 31 ایی نسخه صادراتی میگ 31 در نمایشگاه پاریس سال 1991. در این تصویر رادار اریه فازی زاسلون اولین رادار اریه فازی جهان و موشک های ار 33 روی زمین دیده میشود

اولین نمایش عمومی میگ ۳۱ ایی نسخه صادراتی میگ ۳۱ در نمایشگاه پاریس سال ۱۹۹۱٫ در این تصویر رادار اریه فازی زاسلون اولین رادار اریه فازی جهان و موشک های ار ۳۳ روی زمین دیده میشود

میگ ۳۱ دارای یک سامانه انتقال داده ای چی دی ۵۱۸ است که میتوانست اطلاعات رادار خود را به اشتراک بگذارد و یا از منابع دیگر اطلاعات دریافت کند . این اشتراک میتواند شامل دریافت تصاویر رادار میگ های دیگر ویا رادار های زمینی و یا ارسال تصاویر رادار خود به انها باشد .از این رو با در نظر گرفتن برد بالای رادار و پروار دست جمعی ۴ فروند میگ در سازمانده ای ارتش روسیه باعث پوشش منطقه ای وسیعی با محدوده ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر توسط این جنگنده خواهد شد . از این رو میتوان از پرواز دست جمعی میگ ۳۱ به عنوان اواکس بهره برد

به غیر از رادار میگ ۳۱ دارای یک کاونده فروسرخ ۸ تی پی در زیر دماغه در جلو چرخ جلو است که دارای زاویه جستجوی ۶۰ درجه در دو طرف ، ۱۳ رو به پایین و ۶ درجه رو به بالا است و برد ان برد ۵۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده با پس سوز روشن است.این سامانه میتواند به صورت غیر فعال دست به جستجوی هدف و کشف موقعیت هدف برای شلیک موشک های فروسرخ به خلبان کمک کند.

هواپیما دارای سامانه رهگیر و و درگیری خودکار اس ای یو ۱۵۵ ام پی است و از دو سامانه ناوبری ان کا ۲۵ بر اساس ژیروسکوپ حلقه لیزری بهره می برد که توسط یک رایانه دیجیتال   پشتیبانی می شود . همچنین هواپیما دارای  هشدار دهنده راداری و هشدار دهند لیزری و فروسرخ  برای هشدار در مورد قفل رادار و یا شلیک موشک است .

میگ ۳۱ دارای یک توپ ثابت گاتیلینگ ۶ لول ۲۳ م م با ۲۶۰ گلوله است. این گاتیلینگ که سریعترین گاتلینگ جهان است دارای سرعت اتش ۱۰۰۰۰ گلوله در دقیقه است .میگ ۳۱ مسلح به توپ ثابت است در حالی که میگ ۲۵ توپ ثابت نداشت .البته میگ ۳۱ با توان تحمل فشار ۵ جی چالاکی کمی دارد و احتمال توان استفاده از توپ در نبرد داگ فایتر برای این جنگنده دور از ذهن است.

سلاح اصلی فاکس هاوند  چهار موشک ار ۲۳۳ است که زیر بدنه لود میشود.موشک ار ۳۳ یک موشک رادار نیم فعال است. ار ۳۳ دارای طول ۴٫۱۵ متر و وزن پرتاب ۴۹۰ کیلوگرم بود و بردش ۱۳۰ تا ۱۶۰ کلیومتر بود. دارای سامانه هدایت رادار نیم فعال بود و سرعتش به ۴٫۵ ماخ می رسید . میگ ۳۱ تنها پرتاب کننده این موشک در جهان می تواند  چهار  عدد از این موشک را  در زیر بدنه در جایگاه های  نیم پنهان حمل کند. رادار ارایه فازی به ان اجازه می داد تا چهار موشک را بر علیه چهار هدف در فاصله دور از هم شلیک کند . موشک از توان درگیر با اهداف  در ارتفاع بسیار پایین برخوردار بود. در جایگاه های زیر بدنه به غیر از ار ۳۳ موشک دیگر نصب نمیشد ولی در چهار بالچه در زیر بال(دو عدد زیر هر بال ) توان حمل تا دو موشک ار ۴۰ تی دی نسخه فروسرخ ار ۴۰ را با برد ۳۰ کیلومتر را داشت که از قرار معلوم از سال ۲۰۱۰ دیگر این موشک که برای میگ ۲۵ ساخته شده بود از خدمت خارج شده است . همچنین توان حمل تا چهار فروسرخ کوتاه برد  موشک ار ۶۰ نیز وجود داشت .

برد انتقالی میگ ۳۱ رقم ۳۳۰۰ کیلومتر بود و با چهار موشک ار۳۳ با سرعت زیر صوت رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر است

میگ 31 بی مسلح به چهار موشک ار 33 و چهار موشک ار 60

میگ ۳۱ بی مسلح به چهار موشک ار ۳۳ و چهار موشک ار ۶۰

میگ ۳۱ در خدمت بسیار راضی کننده بود به دلیل برد بالا و قابلیت مناسب رادار باعث شدن میگ ۲۵ از خطوط مقدم ارتش شوروی جمع شود .ولی در سال ۱۹۸۵ ادولف تالکاچیو رئیس دفتر طراح شرکت فازتورون سازنده رادار زاسلون به جرم انتقال اسناد این رادار به غرب دستگیر و اعدام شد ولی باعث شد که شوروی دست به ارتقا میگ ۳۱ ای خود به نسخه میگ ۳۱ بی بزند . این نمونه دارای رادار بهبود یافته و رایانه پرواز سریعتر و نسخه ارتقا یافته موشک ار ۳۳ اس بود که دارای برد بیشتری بود. همچنین این نمونه مجهز به لوله سوختگیری هوایی جمع شونده بود .در سال ۱۹۹۰ میگ ۳۱ای به نسخه میگ ۳۱ بی ارتقا یافتند

در سال ۱۹۸۳ نسخه پیشرفته میگ ۳۱ با نام میگ ۳۱ ام توسعه یافت و در سال ۱۹۸۶ به پرواز در امد. این نمونه دارای رادار پیشرفته   زاسلون ام با برد کشف ۴۰۰ کیلومتر برضد یک بمب افکن و برد قفل ۳۰۰ کیلومتر بود و میتوانست با ۶ هدف درگیر شود. این نمونه قرار بود به شش موشک رادار فعال ار ۳۷ با برد ۳۰۰ کیلومتر تجهیز شود ولی فروپاشی شوروی مانع از عملیاتی شدن این نمونه شد. همچنین در اواخر دهه ۱۹۸۰ ساخت نسخه ای با توان پرتاب موشک ضد ماهواره با نام میگ ۳۱ دی توسعه یافت که دارای بالچه های مثلثی بر نوک بال بود که برای پرواز با ثبات در در ارتفاع بالا کار گذاشته شده بود. طرح میگ ۳۱ دی در دهه ۱۹۹۰ با وجود ساخت پیش نمونه ان لغو شد زیرا باعث مسابقه تسلیحاتی جدید در این زمینه میشد.در سال ۲۰۰۵ قرار شد میگ ۳۱ برای پرتاب محموله های فضای به کار رود و از ان برای شلیک یک موشک با توان حمل ۱۶۰ کیلوگرم بار استفاده شود که باز طرح به جای نرسید. نسخه ای با نام میگ ۳۱ ایی نسخه صادراتی میگ ۳۱ بی نیز ساخته شده که دارای سامانه های الکترونیک ضیعف تر بود ولی با وجود ساخت یک و یا دو فروند این نمونه نیز ساخته نشد.

میگ31 دی نسخه برای پرتاب موشک ضد ماهواره. به بالچه مثلثی سر بال دقت کنید

میگ۳۱ دی نسخه برای پرتاب موشک ضد ماهواره. به بالچه مثلثی سر بال دقت کنید

از سال ۲۰۰۰ به بعد روسیه تصمیم به ارتقاع میگ ۳۱ بی خود به نسخه بی ام گرفت. این نسخه با توان عملیات سرکوب پدافند هوایی بود. دارای رادار ارتقاء یافته زاسلون ای ام با برد ۳۲۰ کیلومتر بود و میتواند با ۶ تا ۸ هدف درگیر شود.این نمونه اولین بار در سال۱۹۹۸ به نمایش در امد و دارای پردازشکر های سریعتر بود که ان را تبدیل به اواکس کوچک کرده بود. همچنین برای افزایش قدرت اتش در این نمونه جایگاه های زیر بال به ریل پرتاب موشک ار ۷۷ مجهز شدند. از این رو میگ ۳۱ بی ام می تواند تا چهار موشک ار ۷۷ رادار فعال را با خود حمل کند.همچنین کابین در این مدل ارتقاء یافت و مجهز به یک نمایشگر رنگی چند کاره در کابین جلو و سه نمایشگر رنگی چندکاره در کابین عقب شد . برای انجام نقش ضد پدافند این مدل ارتقا یافته و دارای سامانه هشدار دهنده راداری پیشرفته با توان مشخص کردن محل دقیق رادار دشمن است و میتواند موشک ضد رادار خا ۳۱ پی و یا خا ۵۸ را برای عملیات ضد رادار حمل کند.میگ ۳۱ در دهه۱۹۸۰ صادر نشد زیرا سلاح محرمانه ای به حساب می امد و زمانی که نسخه صادراتی ان توسعه یافت به بی پولی بسیاری از مشتریان بعد از جنگ سرد خورد . با وجود کارایی بالا بسیار گران بود و تا مدتها گرانترین جنگنده روسها بود.فناوری های پچیده ای داشت و تعمیر و نگهدایر ان حتی تا اواخر دهه ۱۹۹۰ برای روسها هم مشکل ساز بود و بخشی از ناوگان زمینگیر بود و اکثر کشورها ترجیه دادند شکاری چون سوخوی۲۷ را خریداری کنند. تنها قزاقستان بود که با فروپاشی شوروی توانست دست کم ۳۰ فروند میگ ۳۱ بی را به دست اورد. همکنون ۱۴۰ فروند میگ ۳۱ در خدمت ارتش روسیه است که ۶۰ فروند از انها به نسخه بی ام ارتقا یافته اند و تا سال ۲۰۲۸ و ورود به خدمت جنگنده ای با نام میگ ۴۱ در خدمت باقی خواهند ماند. سوریه نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی برای جایگزین میگ ۲۵ خود خواهان هشت فروند میگ ۳۱ ایی شد که به دلیل بی پولی حکومت سوریه این طرح لغو شد.

میگ 31 بی ام با لوله سوختگیری های باز و همچنین ریل پرتاب موشک ار77 زیر بال

میگ ۳۱ بی ام با لوله سوختگیری های باز و همچنین ریل پرتاب موشک ار۷۷ زیر بال

بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۴ در مجموع حدود ۵۰۰ فروند میگ ۳۱ تولید شد که از مدل های ای و بی بودند اگرچه تعداد کمی از نسخه های چون دی و ام نیز ساخته شده که به ده فروند نیز نمی رسید . میگ ۳۱ جنگنده بود سنگین و بزرگ. در حال حاضر ان را باید کشیده ترین و سنگین ترین شکاری موجود است . سطح مقعطی رادار بزرگی دارد و اگرچه دشمن را از فاصله دور کشف میکند ولی به همان میزان نیز زود کشف می شود . اگرچه دیگر عصر چنین شکاری ها به پایان رسیده ولی با وجود گذشت ۳۰ سال از ورود به خدمتش همچنان از نظر رادار و تسلیحاتی از بسیاری از جنگنده های موجود برتر است و همچنان رقیب خطرناک برای غرب . از جمله اینکه سرعت و ارتفاع پروازی ان از اکثر جنگنده های غربی بیشتر است(از تمامی انها برتر است) اگرچه امروزه حدود ۱۳۰ فروند ان در خدمت ارتش روسیه است(و حدود ۲۰۰ فروند ذخیره) ولی از ناوگان سوخوی ۲۷ این کشور تاثیر گذار تر است و مدافع بخش های حیاتی اسمان روسیه است

میگ 31 مسلح به موشک ار 77 و موشک ضد رادار خا 31 پی در زیر بال و ار 77 در زیر بدنه

میگ ۳۱ مسلح به موشک ار ۷۷ و موشک ضد رادار خا ۳۱ پی در زیر بال و ار ۳۳در زیر بدنه

مشخصات میگ ۳۱ بی

طول و ارتفاع ۲۲٫۹۶ و ۶٫۱۵ متر

وزن خالی ۲۱۸۲۰ کیلوگرمی

بیشترین سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲٫۸۳ ماخ

برد انتقالی برابر با ۳۳۰۰ و شعاع رزمی با سرعت زیر صوت بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر

سقف پرواز ۲۰۶۰۰ متر

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://toad-design.com/migalley/index.php/jet-aircraft/mig31/mig31-zaslon-radar/

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/mig-31.htm

http://www.airforce-technology.com/projects/mig-31/

 

کابین عقب میگ 31 بی

کابین عقب میگ ۳۱ بی

کابین عقب میگ 31 بی ام

کابین عقب میگ ۳۱ بی ام

کابین جلوی میگ 31 بی ام

کابین جلوی میگ ۳۱ بی ام

80+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

42 دیدگاه

  • برتری اف ١۴ بر جنگنده های ان زمان حتی غربی ها این بود که با استفاده از برتری رادار و موشک وجنگ الکترونیک خود از فاصله ای که جنگنده های دیگر قادر به حمله متقابل نبودن آنها را نابود می کرد میگ ٣١ به این دوران پایان داد به ناچار امریکا به دنبال اف ٢٢ رفت تا با این رادارهای جدید مقابله کند شوروی هم طرحهای مشابهی داشت که عمرش کفاف نداد

    0
  • سلام. آقای تارخ! میشه روس‌ها رو مخترع رادار آٰرایه فازی دونست؟ منظور از انتقال اسناد زاسلون به غرب، آمریکاست؟ و آمریکا از رو همین اسناد رادار آرایه فازی ساخت؟

    0
  • سلام چرا ایران به جای میگ ۲۹ میگ۳۱ ایی را سفارش نداد چرا کشورهای دیگه مثلا مشتری های میگ۲۵ یا هند و چین نخریدن بهتر نبود میگ ۲۵ را با میگ ۳۱ جایگرین می کردن

    0
    • سلام میگ۳۱ در دهه ۱۹۹۰ زمانی نسخه صادراتیش مشخص شد که خیلی از کشورها قبلا میگ۲۹ سفارش داده بو دند از طرفی خیلی از کشورها هم واقعا شکاری پیچیده و گرانی مثل میگ۳۱ هم نخواستند

      0
  • سلام جناب تارخ عزیز.میگم این امریکا دمش گرم با پلتفرم اف۵ اف۱۷کبری رو ساخت که تمام معایب اف۵ برطرف کرده بود.اونوقت روسها دیدند مبگ۲۵مشکل چالاکی داره و سطح مقطع هیولا.باز تو میگ ۳۱ دوباره همین ضعفها وجود داره حالا چالاکی پیشکش.میمردند موشک اموس رو رادار فعال میساختند.که اگه بود انصافا از تامکت سر میشد.فکر میکنم تکنولوژی ساخت رادارفعال رو دهه هشتاد داشتند .حالا چرا نکردند.خدا داند…روسن دیگه

    0
  • از سال ۲۰۰۰ به بعد روسیه تصمیم به ارتقاع میگ ۳۱ بی خود به نسخه بی ام گرفت. این نسخه با توان عملیات سرکوب پدافند هوایی بود. دارای رادار ارتقاء یافته زاسلون ای ام با برد ۳۲۰ کیلومتر بود و میتواند با ۶ تا ۸ هدف درگیر شود. . برای انجام نقش ضد پدافند این مدل ارتقا یافته و دارای سامانه هشدار دهنده راداری پیشرفته با توان مشخص کردن محل دقیق رادار دشمن است و میتواند موشک ضد رادار خا ۳۱ پی و یا خا ۵۸ را برای عملیات ضد رادار حمل کند.متن بالا از مقاله آمده منظورم این است که توانایی زدن یکی از سایت های گنبد آهنین بکمکمیگ ۳۱ بی ام شدنیه روی کاغذ.

    0
    • سلام.. خوب واقعا سخت است گفتنش … هر دو تقریبا شانس برابری در اتش دارند ولی خوب بدون شک موشک فونیکس چون توان شلیک کن فراموش کن دارند بهتر عمل میکنند توان شلیک کن و فراموش کن دارند چیزی که ار ۳۳ ندارد . البته میگ۳۱ بی ان نیز مجهز به موشک ار ۷۷ است که ان نیز کارایی خوبی دارد … ولی در نبرد نزدیک بدون شک تامکت پیروز است زیرا میگ۳۱ اصلا چالاک نیست ..

      4+
      • آقای تارخ! فونیکس تنها قابلیت شلیک کن فراموش کن را در برد زیر ۱۰ مایل که رادار موشک در فاز راداری فعال قرار میگیرد دارد. یعنی تقریبا ۱۰-۱۵ ثانیه آخر. با توجه به بزرگی هر دو هواپیما و برد زیاد رادار ها هر دو هواپیما هم دیگر را در فاصله های بسیار دور کشف میکنند و شلیک هم از فواصل بسیار دور خواهد بود بنایر این شلیک کن فراموش کن ۱۰-۱۵ ثانیه آخر فونیکس آن چنان موضوعیتی پیدا نمیکند. در ضمن بسته به ارتفاع پروازی افسر رادار اف-۱۴ باید در مود های مختلف به دنبال هدف بگردد و کشف کند. اما زاسلون به خاطر آرایه فازی بودن به شکل اتوماتیک میتواند کل فضای روبرو را جستجو کند و احتمالا زودتر اف-۱۴ را کشف میکند و به شکل بسیار سریع هم قفل راداری خواهد کرد. بنابر کلا شانس میگ-۳۱ بیشتر است چون درگیری به احتمال بسیار زیاد در فواصل بسیار دور خواهد بود که زاسلون برتری فن آوری خواهد داشت. البته باز میگ-۳۱ مطلقا برتر نخواهد بود ولی شانسش بیشتر ست. داگ فایت با هواپیمایی با سرعت و  ارتفاع پرواز میگ-۳۱ بسیار بعید ست (همان طور که داگ فایل با میگ-۲۵ تقریبا غیر ممکن بود). البته واضح ست که اگر در هر صورت درگیری به داگ فایت برسد اف-۱۴ مطلقا برتر ست.

        0
        • سلام چند مورد اول برتری رادار میگ۳۱ مشخص است ولی همه موشک های رادار فعال تنها در مرحله آخر فعال میشن و بخشی از مسیر اینرسی میرن این تنها مخصوص فونیکس نیست پلی همین مسله توان شلیک کن و فراموش کن به موشک میده که خلبان شلیک کنه و فرار کند که خودش شانس بالای به هر خلبانی و هر جنگنده ای میده

          0
  • باسلام سطح مقطع راداری میگ۳۱بی ام چقدره رادارنسب شده روش چندالمان (سلول)داره واف۲۲واف۳۵روازچه فاصله ی کشف میکنه وازچه فاصله ی میتواندبه سمت شون آتش کندقیمت هرفروندمیگ۳۱بی ام چقدره واگرایران پیشنهادخریدبیش از۸۰فروندروبه شرکت میگ بدهدبراش تولیدمیکندبافرض قبل تمام هزینه برای ایران

    1+
    • سلام…سطح نقطعی میگ۳۱ بسیار بزرگ است شاید به ۲۵ و یا حتی ۳۰ متر مربع هم برسد . رادار ۱۷۰۰ المان دره و در بهترین حالت شاید اف۲۲ از ۳۰ کیاومتری و یا کمتر اف۳۵از ۵۰ کیلومتر کشف کنه
      اصلا تولید دوباره این جنگنده بعد است ممکن باشد زیرا بیست سال از پایان خط تولید ان گذشته است و هزینه ان ممکن است و برابر سوخو۳۵ و حتی بیشتر شود..اصلا به نظر عملی نیست و کلا این پرنده در مقایسه با سوخو۳۰ و ۳۵ حرفی هم برای گفتن دارد

      1+
  • سلام..استاد این میگ ۳۱های سوری که ۶ تا هستن از کجا تحویل سوریه شده اند؟ چون روسیه تحویل آنها به سوریه را تکذیب کرده است. 

    0
    • سلام… دوست عزیز این مسئله رو در جواب یکی از دوستان دادم ..مهم نیست ویکی پیدا چی میگه ببینید من یک سوال ساده دارم…غیر از ویکی شما ایا منبعی دارید که در ان مسلا مشخص کرده باشه که موشک ار ۳۷ تحویل ارتش روسیه شده است کجا کی در چه تاریخی کدام فرمانده و مقام گفته؟ اصلا شما ایا باز تکرار میکنم عکسی از سوخو۳۰ یا ۳۵ ویا میگ۳۱ بی ام با موشک ار ۳۷ دیدهید که جدید باشه در عکسهای که قدیمی هستند و در نمایشگاه هوایی ؟ ایا چنین عکسی وجود دارد؟ شما چیکار به ویکی دارید حقیقت را خودتان ایا میبینید؟
      میگ۳۱ بی ام هم ربطی به میگ۳۱ ام ندارد در مقاله میگ۳۱ امه این دو دو چیز متفاوت هستند و اصلا میگ۳۱ بی ام توان حمل ار ۳۷ ندارد. میگ۳۲۱ بی ام توان حمل موشک ضد رادار خا ۳۱ و موشک ار ۷۷ را دارد

      5+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
    • سلام.. اصلا تحویل ندادند..خود روسها رد کردند… سوریه رد کرد فقط مشتی خبر گذاری عربی و داخلی گفتند ..اصلا میگ۳۱ به چه کار سوریه الان میاد..چیزی که هیچ کدام از دو طرف قبول ندارند پس نیست

      5+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
  • سلام . اولا اس۳۰۰راازکجااوردید؟دران گزارش اس۳۰۰جزودارایی های ایران نبود وصحبت ازخرید سامانه بود نه مثل تور ام۱که پیش از اعلام خرید جزو دارایی ها اورده بود امادر این دوره که سازمان های اطلاعاتی به شدت تلاش میکنند تا اعتبار کسب کنند اونوقت یک سازمان به این مهمی نمیاد اعتبارخودش را با نشر اکاذیب خدشه دار کند مخصوصا فایده ای ندارد .نه میخواهند خودشان را گول بزنندونه مسولان نیروی هوایی را چون وقتی نباشند مسولان باور نمیکنند اگر طرفشان مردم باشد چون مردم نظامی نیستند  فهمیدن یا نداستن هیچ فایده ای برایشان ندارد ضمنا انه بیکار نیستن که دروغ بگویند خصوصا که دوچشم که دارند دوتای دیگه قرض مینند و۲۴ساعت مراقب ایرانندوقتشان را الکی تلف نمیکنند.اما منبع من در مورد سردارهمان ویکی پدیاییست که شما قبولش دارید (درموردزلتان دانی منبعتان ویکی بود)درست است که نام ایشان را نبرده ولی. نوشته فرمانده هوا فضای سپاه.من نمیدانم چرا انتظار دارید میگ ها در انظارعموم ظاهر شوند مگه نمایشگاه میروند؟ در حالیکه کویر برهوت در ایران است ضمنا اگ ماهواره ها عکس بگیرند یه عده میگند ساختگی است . اما دردوران وزارت  دریادارشمخانی قرارداد میگ۳۱امضا شد .ضمنا اگر جسارتی به شما نمودم عذر میخام قصد چالش کشیدن اطلاعاتتان را نداشتم و بنده سنم کمتر از این حرفهات که بخواهم جسارت کنم

    0
    • والا اون صحبت سردار اصلا در هیچ منبعی خبری داخلی نیامده (صد درصد سردار این مصاحبه رو با ویکی انجام نداده با یک منبع داخلی انجام داده است ) و ویکی پیدا هم تا انجایی معتبر است که رفرنس متن امده و قابل استناد باشد و هر جا در مقالات سایت از ان استفاده می شود به رفرنس توجه شده ….در کل ما با واقعیت سر کار داریم نه شایعات…در کل باز میگیوم در همان گذارش اسم توپلو۲۲ ام۳ امده که اعتبار ان را مشخص میکند. اگر شما به خبر گذاری دبکا اسرائیل توجه کیند به عنوان یک خبر گذاری معتبر در مورد خرید ۱۰۰ سوخت رسان،۱۵۰ جی ۱۰ و ۲۵۰ سوخو۳۰ گفته است…چرا ؟؟؟اسمش ایران حراسی است. و در نهایت در همه ارتش های جهان یک خلبان برای حفظ امادگی پرواز میکند و هیچ چیز حتی سیمیلاتور نیمتواند جای پرواز را بگیرد اگر اینچنین بود کسی هزینه پرواز را روی دست خود نیمگذاشت و اگر یک جت جنگی در ایران باشد بخواهد پرواز کند دیده می شود کما اینکه بنده در نزدکی فرودگاه شهر خود کار میکنم حتی میدانم معمولا چه ساعتی چه جنگنده ای برای پرواز روزانه از این پایگاه به چه تعداد بلند می شود کما اینکه در سایتی مثل Airliners.net جنگنده های نیروی هوایی ایران را ببیند که شماره سریال انها کاملا مشخص است…….از قرار دادی که شما صحبت میکند که البته درست است و ایران میخواست میگ۳۱ بخرد ولی روسها به ایران میگ را تحویل ندادند بیش از ۱۲ سال میگذرد…حتی یک بارهم کسی انها را ندیده و نمی بینید من میدانم شما هم میدانید که چیزی که دیده نشده در هیچ منبعی نیامد مثل چیزی است که وجود ندارد که حالا بخواهیم سر ان بحث هم بکنیم…وسلام
      و در نهایت جسارت کجا بود برادر من داریم با هم صحبت میکنیم

      7+
  • جداً عجب رهگیریه ای کاش می شد ما هم این رو به خدمت بگیریم ولی خب چون در تمام زمینه ها مشکل داریم داشتن یک چند منظوره خوب در اولویته واقعاً رادارش یک مینی اواکس هستش

    2+
  • صحبت هایی که در مورد حضور میگ ۳۱ در ایران و پرواز در نزدیکی مرز عراق هنگام اشغال این کشور زده میشه درسته ایا امکان خرید این رهگیر توسط ایران وجود داره ؟

    0
    • سلام…همان طور که میگیود صحبت است.اگر این جنگنده بود به هر حال باید پرواز میکرد خلبان تمرین میکرد باید کسی میدید ماهواره ای عکسی میگرفت انهم در این دوران که هر کسی یک گوشی دوربین دار در جیب داردو صدها ماهواره در اسمان است ..حتی پرواز شبانه م با ان پس سوز بزرگ میگ۳۱ غیر قابل مخفی کردن است. از طرفی اگر حتی یک درصد این صحبت ها احتمال درست بودنش بود در منابع رسمی غرب امده بود

      8+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
  • سلام . دوست عزیز از اعتبار این سازمان همان که وجود سوخو۲۷ و توپلوف ۲۲ ام۳ و سامانه اس ۳۰۰ رو در همون گذارشی که شما می گوید اورده است. و همان طور که گفتم اگر شما یک بار فقط و فقط یک بار در طول تاریخ برای من نمونه ای اوردین که یک کشور یک هواپیمای جنگی را خرید بود ولی هیچ کس خبر نداشت من قبول میکنم… چگونه ۲۴ میگ۳۱ در ایران است ولی هرگز پرواز نکرده و عکسی از ان وجود ندارد . این پرنده روز پرواز کند دیده میشود شب پرواز کند هم دیده میشود
    و در نهایت چرا هیچ منبع دیگری در جهان چنین گذارشی را تائید نکرده و در هیچ منبعی جز لیست دارایی ایران نیست. اگر این گذارش انقدر اعتبار داشت باید همه منابع به ان استناد میکردند و این جنگنده را جزء لیست تسلیحاتی ایران قرار میدادند…مورد بعد لینک اون خبر در مورد سردار حاجی زاده بدین ..چون اصلا در هیچ منبعی نیامده است؟

    10+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar