خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

نفربر زرهی مسلح ام 2 برادلی

نفربر زرهی مسلح ام 2 برادلی

نفربر زرهی مسلح ام 2 برادلی  برای  رقابت با نفربر زرهی  سری بی ام پی شوروی ساخته شد.

نیاز به ساخت یک نفر بر زرهی مسلح به اواخر دهه 1950 بر میگردد زمانی که نیروی زمینی  امریکا نیاز به یک نفربر زرهی با توان حمل یک برجک  20 و و و مسلسل 7.62م م و هشت سرباز  را داشته باشد.در دهه 1960 یک نمونه  اصلاح شده بر اساس شاسی ام 113 ای 1 ساخته شد که دارای  یک توپ اتوماتیک  20 م م و زره  بیشتر در دو طرف بود.طرحی دیگر  درسال 1965 نیز با نام ایکس ام 701 با یک برجک 20 م م داده شد ولی این طرح نیز لغو شد. در نهایت در دهه 1970  ارتش  امریکا تصمیم به   ساخت یک نفر بر زرهی مسلح برای جایگزینی نفربر ام113 گرفت .در سال 1973 طرح جدید با نام ایکس ام 723 ساخته شد که دارای شنی و وزن 21 تن بود و زرهی با میزان مقاومتی  در برابر  اتش گلوله های 14.5 م م مسلسل سنگین را داشت.می توانست هشت سرباز و سه خدمه  را حمل کند و دارای یک برجک با یک توپ 20 م م بود ولی در سال 1976 یک برجک جدید با دو درب  در بالای  بدنه و یک توپ 25م م  ساخته شده که فرمانده و توپچی در ان جای میگرفتند.همچنین این نمونه توان حمل موشک ضد تانک تاو را نیز داشت.

برادلی دارای سه نفر خدمه است که شامل رانند ، توپچی و فرمانده می باشد. رانند در جلو سمت چپ قرار دارد و فرمانده  در برجک سمت راست و توپچی در سمت چپ قرار دارد.

فرمانده برای مشاهده بیرون در بالای سر خود (دور دریچه بالای سرش )دارای سه پیرسکوپ برای دید رو به بیرون است و توپچی نیز بر روی سر برجک دارای یک سایت نشان گیری ترکیبی دارای دو چشمی برای نبرد روزانه و شبانه است. دوربین دید شبانه نسل دوم دارای توان درشت نمایی 12 برابر و چشمی دید روزانه دارای درشت نمایی 4 برابر است و فرمانده  نیز میتواند از طریق یک چشمی به سایت اتش توپچی دستراسی داشته باشد و اجرای اتش کند.

سلاح اصلی بردالی  توپ 25 م م بوش مستر ام 242 است. گلوله های  25 م م با پوکه های 137 م م دارای سرعت اتش 200 گلوله بر دقیقه شلیک میکند  . برد موثر ان 2500 متر است. سرعت دهانه توپ 1100  متر بر ثانیه  است و میتواند مهمات های اتش زاد ویا انرژی جنبشی را شلیک کند. گلوله های  انرژی جنبشی ام 919 این توپ  توان فوق العاده نفوذ در 100 م م زره و  مهمات انفجاری اتش زا  ام 791 توان نفوذ در 60  م م زره را دارد(هر دو در برد 1000 متری).البته مهمات ام791 برای به کارگیری بر ضد خودروهای سبک و نفرات موثر است و تا 5 متری ترکشهای ان کشنده است. مهمات های ام 919 در جنگ خلیج فارس نشان داد حتی توان نابودی  زره تانک تی 55 نیز برخوردار است. علیرقم اینکه گفته شده برد توپ 2500 متر است ولی سامانه اتش برادلی توان اتش تا برد 1600 متر را با دقت مناسب دارد .در یک محفظه دو قلو در سمت چپ برجک  دارای  بی جی ام 71 تاو را با برد 3750 متر حمل کند و میتواند پنچ موشک ذخیره نیز در درون بدنه حمل کند.برای شارژ مجدد پرتاب کننده ، عقب لانچر به طرف پایین اورده میشد، یک دریچه پشت سر لانچر بار شده و یک سرباز موشک جدید را بدون اینکه خود را در معرض اتش دشمن قرار دهد درون لانچر لود میکند. هدایت موشک توسط سایت اتش توپچی امکان پذیر است.  و دارای  یکی مسلسل 7.62 م م  هم محور  با توپ 25 م م دارد.توپ 25 م م توان حمل 900 گلوله را دارد و مسلسل 7.62   م م رقم 2500  گلوله.

 برجک طی شش ثانیه یک چرخ کامل را میزند و توپ 25 م م میتواند تا 60 درجه رو به بالا و 10 درجه رو به پایین را پوشش دهد

 بردالی دارای یک موتور دیزل 600 اسب بخاری  8 سیلندر است  که دارای گشتاور 2600 دور در دقیقه است.این موتور با در نظر گرفتن وزن 32 تنی بردالی 18.4 اسب بخار بر تن رانش به وزن برای بردالی ایجاد میکند.گریبوکس اتوماتیک بوده و راننده توسط یک فرمان خودرو را هدایت میکند.خودرو دارای 662 لیتر سوخت داخلی است که  میتواند 61 کیلومتر بر اسعت در جاده حرکت کند و برد ان 400 کیلومتر است

در مرحله اول استفاده از زره الومینومی  و ذخیره این همه مهمات  سئوال های جدی در مورد بقا پذیری  برادلی مطرح کرد.در نسخه های بعدی استفاده از زره چند لایه فاصله دار و استفاده فولاد در کنار الومینوم  اگرچه وزن را به 33 تن افزایش داد ولی مقاومت زره را افزایش داد(نسخه ام2 ای 2).شاسی از جنس  الومینیوم  ساخته شده و زره به ان جوش داده شده است. دارای شش چرخ است . تحرک پذیری بسیار خوبی دارد و یکی از هدف های طراحی ان پا به پای ابرامز حرکت کردن در میدان نبرد بود.

نسخه تولید از سال 1981 وارد خدمت شد و در مجموع 4641 عراده  ازام2  ساخته شد.به ام 2 به یاد ژنرال مشهور امریکای عمر برادلی ،لقب برادلی دادند.

مدل های مختلف

ام2:اولین نمونه تولیدی در سال 1981 . مجهز به موشک ضد تانک تاو، موتور 500 اسب بخاری و زره فولادی بود .بر روی برجک  دارای  یک سامانه دید حرارتی هماهنگ با توپ 25 م م بوش مستر بود  .میشد ان را به راحتی توسط  سی 141 و سی 5 حمل کرد. زره ان در برابر مسلسل های سنگین 14.5م م  سنگین مقاومت  میکر.میتواند 8سرباز را با خود در یک فضای کافی برای این مقدار سرباز و با تجهیزات کامل حمل کند و یک درب بزرگ  در عقب سوار و یپاده شدن را اسان میکرد

ام 2 ای1

نسخه ارتقاع یافته  ساخته شده در سال 1986 با توان شلیک موشک  تاو 2 ، حفاظت در برابر حملات شیمیایی  و یا  میکروبی برای خدمه  و نه برای سربازان قابل حمل . سربازان در یک حمله اتمی و یا شیمیایی  باید از لباس مخصوص بهره میبرند.

ام2 برادلی در جنگ سال 1991 خلیج فارس
ام2 برادلی در جنگ سال 1991 خلیج فارس

ام 2ای 2

معرفی شده در سال 1988 مجهز به موتور قویتر 600 اسب بخاری ، ارتقاع زره و افزایش مقاومت در برابر  گلوله های  30 م م انرژی جنبش  و با افزایش زره واکنش دهنده یا مقاومت در برابر مهمات ارپی جی 7 ،در این مدل نتنها زره چند لایه کار گذاشته  شده  بلکه در مناطق حساس  کولار نیز کار گذاشته  شده است.به دلیل افزایش زره تعداد نیروی های قابل حمل در این مدل از 8 نفر به 6 نفر کاهش پیدا کرده است.وزن این مدل به دلیل افزایش  زره به 33 تن افزایش  یافت.

نفربر زرهی مسلح ام 2 برادلی
ام2ای2

ام2 ای 2 او دی اس:

 نسخه ای دارای  سامانه ناوبری پیشرفته بر اساس تجارب به دست  امده از نبرد خلیج فارس  برای  افزایش کارایی خدمه و کاهش احتمال گم شدن در  مناطق بیابانی   . این نسخه  دارای سامانه ناوبری  جدید تاکتیکی  ،جی پی اس  قطب نمایی دیجیتال، مسافت یاب لیزری  ، سایت اتش ارتقا یافته   و سیستم ارتباطی برای تجزیه  و تحلیل عملیات برای فرمانده.

ام 2 ای 3

نسخه  ارائه شده در سال 2004 میلادی  که ویژگی ظاهری ان وجود یک سامانه اپتیکی جدید در قسمت  عقب برجک  سمت  راست .

ارتقاء نسخه ام2 ای 2 برای افزایش کارایی در شب و نبرد شهری .از جمله ویژگی  های ام2 ای3 سامانه دید حرارتی اپتیکی  برای فرمانده با پوشش 360 درجه است.این سامانه  با توان ضبط تصاویر  به صورت رنگی و   دید  در روز وشب ساخته شده است که توسط فرمانده استفاده  میشود اگرچه توسط  توپ چی نیز قابل دستراسی است.سامانه کنترول اتش برای اتش دقیق میتواند اطلاعات مسافت یاب لیزری  و عوامل زیست محیطی مانند سرعت باد  دمای هوا و…  را دریافت کرده و به صورت خودکار دست به تنظیم زاویه  لوله برای اتش  دقیق به طرف هدف میزند.این یک ویژگی فوق العاده است زیرا تنها توپچی هدف را به سامانه اتش نشان میدهد و مابقی کارها شامل محاسبه و تنظیم لوله توپ با رایانه است . این سیستم میتواند هدف را در حال حرکت ویا ثابت در حالی که  برادلی در حال حرکت ویا ثابت  باشد را مورد هدف قرار دهد .همچنین این سامانه این توان را دارد تا به صورت خودکار سایت هدفگیر موشک تاو  روی هدف متحرک نگهدارد  تا موشک به هدف برخورد کند.همچنین این سیستم با کمک  سامانه های ناوبری  نفربر شامل جی پی اس  سامانه اینرسی موقعیت دقیق نفربر را به دست  اورده و ان را برای محاسبات  واحد کنترل اتش  ارسال میکند.اطلاعات بر روی یک نمایشگر رنگی  در اختیار  فرمانده قرار میگیرد.

یکی از ارتقائات این نسخه نصب مسلسل  هماهنگ با دید پانورماتکی فرمانده است که به فرمانده اجازه شلیک مسلسل روی برجک را از درون برجک  با پوشش 360 درجه را میدهد.میتوان به جای مسلسل 7.62 از مسلسل 12.7 م م و یا نارنجک انداز 40 م م نیز بهره برد.

ام2 ای4

این نسخه  ارتقاء روی قدرت موتور وگیربکس برادلی است .طی جنگ عراق با افزوده شدن زره و الکترونیک بیشتر به برادلی رانش به وزن ان کاهش یافت از این رو در نسخه ای4 با نصب گیربکوس قویتر و همچنین یک پکیج جدید مدیریت قدرت موتور و مدیریت انرژی برقی است .از سال 2018 چند صد نسخه ای3 به نسخه ای4 ارتقا یافت

نسخه دیگر از برادلی ام3 نام دارد .این نسخه تفاوتی با ام2 ندارند و فقط در نقش شناسایی زرهی استفاده میشود . داراش  چهار مدل ام3 ای 0  که همان ام 2 اولیه است ،  ام3 ای 1 که بر اساس ام 2 ای 1 ساخته شد و دارای  ارتقائات مشابه است، ام 3 ای 2 دارای  زره مشابه ام2 ای2 و نسخه ام 3 ای 3 دارای تجهیزات برای ارتباط و تبادل ارتباطات با ام 1 ابرامز و لانگ بو اپاچی.

نسخه دیگری با نام ام 6 لاین بکر به عنوان نسخه دفاع هوایی بردالی ساخته شد. این نسخه دارای همان توپ 25 م م بوش مستر است ولی زاویه پوشش ان تا 70 درجه رو به بالا افزایش یافته است. سامانه اتش برای تعقیب و محاسبه خودکار هدف هوایی ارتقا یافته و به جای استفاده از دو لانچر موشک تاو ، دارای یک لانچر چهار تایی موشک استینگر است . میتوان به ان  یک واحد راداری کششی سه بعدی ام پی کیو 64 برای کشف رادار هدف نصب کرد ولی بدون این رادار نیز مینواند به واسطه اپتیک حرارتی خود دست به درگیری با هواگرد دشمن بزند. این نسخه   با وجود نداشتن موشک تاو ولی با واسطه توپ 25 م م خود توان کافی در نبرد زرهی را دارد .

نفربر زرهی مسلح ام 2 برادلی
ام2 ای3

اولین حضور عملیاتی برادلی به جنگ اول خلیج فارس1  بر میگردد که 20 عراده از ان از دست رفت که البته  17 عراده انها بر اثر اتش  خودی عمدتا بر اثر اتش  تانک ابرامز و سه عراده بر اثر اتش  دشمن از جمله در نبرد مدار 73 درجه یکی بر اثر اتش توپ 73 م م راکتی بی ام پی 1 عراقی از دست رفت . بعدها برای  کاهش احتمال نابودی براثر اتش خودی پنل مادون قرمز  بر روی برادلی ها نصب شد.همچنین مهمات انرژی  جنبشی برادلی در این جنگ ثابت کرد که در مسافت زیر 500 متر به زره تانکی چون تی 55 بسیار موثر است .در این جنگ برادلی با کمک  موشک تاو موفق به شکار تعداد زیادی تانک های ام بی تی عراقی همچون  تی 72 شد و با کمک توپ 25  م م خود تی 55 و بی ام پی 1 بسیاری را شکار کرد.بسیاری معتقدند برادلی طی جنگ اول خلیج فارس1  تعداد بیشتری زره پوشش عراقی را نسبت به ابرامز  نابود کرد.ولی طی جنگ سال 2001 تا سال 2007 در  عراق  دست کم 200 برادل بر اثر اتش  ار پی جی7 ویا بمب های کنار جاده ای  چند مورد محدود بر اثر اتش  مالیوتکا از دست رفت.

با آغاز جنگ در اوکراین در پی یورش روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ آمریکا دست به تحویل ۱۸۰ دستگاه نفربرادلی از نسخه ام ۲ ای ۲ به شکل دست دوم به اوکراین زد.. این نفربرها در سال ۲۰۲۳ به اوکراین رسید و اوکراینی‌ها از آن به شکل موثری استفاده کردند.. با وجود که اوکراینی‌ها نفربر و تانک غربی زیادی را تحویل گرفته بودند آن را بهترین خودروی زرهی تحویل گرفته از غرب می‌دانند و با وجود اینکه خود  سال‌ها از نفربرهای ساخت شوروی استفاده می‌کردند از جمله نفربر بی‌ام‌پی ۲، برادلی را بسیار برتر می‌دیدند و بارها اعلام کرده بودند که توپ ۲۵ میلیمتری آن قدرت ویرانگری دارد از تحرک و همچنین قدرت آتش آن بسیار راضی بودند و البته برادلی نیز در میدان رزم نشان داد که بسیار کارآمد است به شکلی که با توپ ۲۵ میلیمتری خود بارها تانک‌های پیشرفته روسی را شکار کرد. برای نمونه در دو مورد در ژانویه ۲۰۲۴ بر اساس تصاویری که توسط پهپادهای اوکراینی گرفته شده بود آنها با شلیک پیاپی مهمات ضد زره انرژی جنبشی توپ ۲۵ میلیمتری دو تانک تی ۹۰ ام که پیشرفته‌ترین تانک روس‌ها در جبهه اوکراین است را از کار انداخته بودند. این شلیک‌ها باعث نابودی زره واکنشی تانک و نابودی سامانه‌های اپتیکی و نظارتی آن شده بود به شکلی که خدمه تانک دست به رهاسازی آن زده بودند

ام6 نسخه دفاع هوایی برادلی
ام6 نسخه دفاع هوایی برادلی

تاکنون بیش از 6800  عراده از تمام مدلها ساخته شده است .برادلی در سه کشور به کار رفت. نیروی زمینی  امریکا 6452  ام2 در اختیار دارد که بین 2300 تا 2500 عراده در خدمت است و ما بقی ذخیره  ، همچنین این ارتش  1200 عراده  ام3 در خدمت دارد . ارتش عربستان  نیز 400 عراده ام2 ای2 در خدمت دارد و درسال 2016 لبنان نیز 32 عراده  از این نفربر تحویل گرفت

 

ام2 ای 3 و زره واکنش دهنده
ام2 ای 3 و زره واکنش دهنده

مشخصات عمومی ام 2 ای 1

طول:6.55 متر

ارتفاع:2.98 متر

وزن:27 تن

تعداد خدمه :3 خدمه و هشت سرباز

موتور: موتور دیزل 600 اسب بخاری

رانش به وزن:19.74 اسب بخار بر تن

برد:483 کیلومتر

سرعت:66 کیلومتر در ساعت

تسلیحات: توپ 25م م بوشمستر،موشک تاو و مسلسل 7.62 م م

گرداوری:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با سلام ببخشید خرج گود و انرژی جنبشی توپ های 20م م 25م م 30 م م100م م و 120م م چه قدر می باشد

    1. سلام والا 20 تا30 م م خرج گود ندارد
      ولی انرزی جنبشی دارد البته همونم تا جای که میدونم25 و30 م م است که ممکن است تا100 م م زره هم بتونه سوراخ بکنه
      و درمورد 100 و 120 م م هم به مقاله توپهای نصب شده روی تانک تو همین سایت رجوع کنید
      در بخش جستجو ،سرج کنید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن