تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

معرفی اسلحه تهاجمی MCX ساخت شرکت زیگ زاور

معرفی اسلحه تهاجمی SIG Sauer MCX

اسلحه تهاجمی MCX ساخت شرکت زیگ زاور، کاربین جدید انتخاب شده توسط فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده و نیرو های ویژه انگلیس، هلند، آلمان، استونی، استرالیا، مالت، فرانسه و پرتقال.
در این مقاله می خواهیم به بررسی این سلاح دوست داشتنی بپردازیم تا پی ببریم که چه چیزی باعث موفقیت این سلاح بسیار جدید، در بازار فشرده امروز تجهیزات نیرو های عملیات ویژه شده است و آن را از رقبای قدر خود متمایز می سازد؟

در این مقاله، پیش از آنکه به سراغ خود سلاح و معرفی مشخصات آن بپردازیم، می خواهیم با طی مسیری متفاوت سیر تحول و توسعه در صنایع تسلیحات انفرادی که نهایتا به توسعه این سلاح منجر شد را بررسی کنیم تا درک بسیار بهتری از امکانات و ماموریت های این سلاح داشته باشیم.

  • مقدمه و معرفی نیرو های عملیات ویژه (special operation forces)

ریشه عملیات های ویژه و نیروهای عمل کننده آن را می توان در صد ها سال پیش و از زمان حشاشین و نینجا ها جستجو کرد. در زمان جنگ های قرن 20 و جنگ های جهانی اول و دوم نیز نمونه هایی از این نیرو ها را می توان در عملیات های خاص دریایی و هوایی، عملیات های نفوذ پشت خاک دشمن و امثال آن را در قالب کوماندو های دریایی و نیرو های هوابرد یافت.

در ابتدای قرن 21 و پس از حملات یازده سپتامبر اما، عملیات ویژه معنای جدیدی به خود گرفت. در این دوره و با آغاز جنگ علیه تروریسم (War on terror)، جامعه نیروهای عملیات ویژه، عمدتاً به نیروهای ضد تروریست با ماموریت های درگیری های نزدیک، کنترل نبرد، دستگیری اهداف پر ارزش و نجات گروگان ها تبدیل شدند.

این حرکت البته در کشور های اروپایی با توجه به سابقه حملات تروریستی اواخر قرن 20 نظیر کشتار مونیخ، پرواز 8969 ایرفرانس و همچنین در شرق و روسیه نیز با سابقه حملات اسلامگرایان افراطی چچنی و فجایعی نظیر حمله به مدرسه بسلان و تئاتر مسکو آغاز شده بود.

لحظه حمله نیرو های ویژه GIGN فرانسه به هواپیمای ربوده شده پرواز 8969 ایرفرانس

با پرتکرار تر شدن درگیری ها با گروهک های چریکی تروریستی و تبدیل شدن نیروهای عملیات ویژه به یک بخش اصلی از این درگیری ها و در ادامه آن با مشخص شدن اهمیت و تاثیر بسیار بالای نیرو های به خوبی گزینش شده و آموزش دیده، بودجه نیرو های عملیات ویژه به خصوص در ایالات متحده به شدت افزایش یافته و با توجه به نیاز های خاص و متفاوت این نیرو ها توسعه و بکارگیری سلاح های جدیدی برای آن ها آغاز شد.

از معروف ترین سلاح های این دوره، می توان به “اسلحه تهاجمی رزمی نیرو های ویژه” شرکت بلژیکی فابریک نشنال یا همان FN SCAR و همچنین محصول خاص شرکت آلمانی هکلر اند کخ، HK416، اشاره کرد.

  • ظهور اسکار و 416 و بازگشت پیستون کورس کوتاه
اسکار و 416
اف ان  اسکار هوی و اچ کا 416 اف سی

اسکار و 416، دو سلاح آیکانیک و نمادین نیرو های ویژه که تا به امروز نوعی بنچمارک برای سلاح های مدرن هستند. هر دو این سلاح ها به درخواست و با همکاری نیرو های ویژه ایالات متحده توسعه پیدا کردند و مرز های دوام پذیری، ارگونومی و ماژولاریتی ها در زمان خود را جابجا کردند. سلاح هایی با ارگونومی بسیار راحت و سریع AR مانند و در عین حال دوام پذیری فراتر از سری AK.

اسلحه HK416 به طور خاص، بیش از هرچیز به درخواست دسته اول عملیاتی نیروهای ویژه دلتای ارتش ایالات متحده (دلتا فورس) برای رفع کمبود های خانواده AR-15 به خصوص در ابعاد و لوله های کوتاه توسعه پیدا کرد.

در آن زمان نیرو های ویژه که عموما به خاطر درگیری های نزدیک تر و تحرک در اعزام بیشتر نیاز به سلاح های کوچک و جمع و جور داشتند، انتخابشان به دو گزینه محدود بود، استفاده ی از مسلسل های دستی یا همان SMG ها نظیر HK MP5 و یا استفاده از نسخه های لوله کوتاه سری AR و اسلحه ام4، مانند M4 CQBR.

مسلسل های دستی مانند MP5 اگرچه زمانی نزد این نیرو های بسیار محبوب بودند، بخاطر کالیبر تپانچه ای 9 میلیمتری برد، کشندگی و به سادگی قدرت کافی برای عملیات های نیرو های ویژه را نداشتند. به همین علت کم کم این نیرو ها به سمت استفاده از AR های لوله کوتاه و CQBR حرکت کردند.

MK18 sopmod block 2
کاربین لوله کوتاه MK.18 CQBR بلاک 2

نسخه های لوله کوتاه AR اما در آن زمان مشکلاتی داشتند. این سلاح ها بخاطر مشکلات در برگشت گاز با توجه عملکرد فشار مستقیم DI و طول لوله کوتاه تر، عملکرد کاملا مطمئن و دوام پذیر به خصوص در شرایط سخت نداشتند. اگرچه این موضوع بعده ها و در مدل های بعدی خانواده CQBR و سلاح های سری MK.18 برطرف شد.

همچنین عملکرد گلوله های 5.56*45 در لوله های بسیار کوتاه 10.5 اینچی، نسبت به لوله استاندارد 14.5 و 16 اینچی افت قابل توجهی داشت و چندان دلخواه نبود.

اسلحه HK416 با پیستون کورس کوتاه خود مشکلات دوام پذیری را برطرف کرد و عملکردی بسیار مطمئن با طول لوله های کوتاه را امکان پذیر کرد.

عملکرد پیستون کورس کوتاه یا شورت استروک گز پیستون، یکی از قدیمی ترین سیستم های گازی، در دنیای جدید و روی پلتفرم های اسکار و 416 به قدری مطمئن ظاهر شد که دنیای سلاح های مدرن به دنیای خسته کننده ی کورس کوتاه ها تبدیل شد. شرکت های زیادی با دیدن این موفقیت دست به کار شدند و با الگوگیری از این سلاح ها، سلاح های تهاجمی کورس کوتاه دیگری نظیر ARX ایتالیایی، CZ 805 چکی، MPT ترک و… وارد بازار شدند.

  • زیگ زاور MPX، ارائه زیگ برای یک مسلسل دستی تمام عیار بر پایه پیستون کورس کوتاه

sig mpx

از ابتدای قرن بیست و یکم، بازار مسلسل های دستی به شدت با کاهش تقاضا مواجه بودند و تا همین چند سال پیش به نظر میرسید که دوره SMG های دوست داشتنی برای همیشه رو به پایان است. با این حال در سال 2013 شرکت زیگ زاور از یک محصول بسیار جالب رونمایی کرد، مسلسل دستی 9 میلیمتری MPX که عملاٌ تلاشی برای ارائه بهترین مسلسل دستی از هر لحاظ بود.

این سلاح اولین مسلسل دستی در جهان بود که از عملکرد پیستون کورس کوتاه بهره می برد (اگرچه سلاح های دیگری مانند HK MP7 نیز از این عملکرد بهره می بردند اما به لحاظ فنی در دسته PDW ها قرار می گیرند و نه SMG ها).

همچنین این سلاح از کنترل ها و ارگونومی کاملا AR مانند بهره می برد که تا به امروز بهترین و ارگونومیک ترین نوع کنترل ها در تسلیحات انفرادی محسوب می شوند.

اگرچه MPX به خاطر شرایط بازار SMG ها آنچنان موفق ظاهر نشد اما این سلاح و عملکرد گازی آن پایه شرکت زیگ زاور برای طراحی محصول ایده آل گرایانه بعدی شد.

  • کالیبر 300 بلک اوت وارد بازار می شود.

300 BLK

یکی از نقاط ضعفی که در خصوص CQBR بیان کردیم، عملکرد ضعیف کالیبر 5.56 از طول لوله کم آن ها بود. موضوعی که در HK416C و FN SCAR L CQC نیز با وجود دوام پذیری فوق العاده شان وجود داشت. همچنین بخش مهمی از ماموریت های نیرو های ویژه، عملیات های مخفیانه همراه با حداقل سر و صدا بود، موضوعی که برای عملکرد حداکثری نیاز به فشنگ های فروصوت (subsonic) در ترکیب با سوپرسور ها را می طلبد.

گلوله های 5.56 اما، همه خاصیتشان به سرعت بسیار بالایشان است و ساخت گلوله های ساب سونیک بخاطر جرم بسیار کم مرمی برای این کالیبر بسیار مشکل بوده و با تضعیف عملکرد همراه است.

همچنین لازم به ذکر است که در بحث صدا خفه کن یا سوپرسو ها و گلوله های فروصوت باز هم خانواده AR 15 دچار مشکل هستند، چرا که با سیستم گازی DI این سری، گلوله های فروصوت بخاطر تفاوت شارژ باروت (موردی که سیستم DI نسبت به آن بسیار حساس است) سلاح به صورت دوام پذیر و مطمئن عمل نخواهد کرد و در چرخه مسلح سازی دچار مشکل می شود. برای حل این مشکل می توان تغییراتی در سیستم سلاح بوجود آورد اما با انجام آن ها سلاح این بار در عملکرد با مهمات معمولی سوپرسونیک دچار مشکل میشود.

در سال 2011 بود که کالیبر جدیدی وارد بازار شد. کالیبری که که با سطح تماس بیشتر قطر 7.62 میلیمتری اش عملکرد بسیار بهتری از گلوله های 5.56 در لوله های کوتاه را دارا بود و در عین حال گلوله هایش در همان خشاب های 5.56 سری AR و با همان بولت و گلنگدن امکان کار کردن را داشتند. به عبارت دیگر در حالت ایده آل برای تبدیل یک اسلحه AR، به عنوان مثال M4 از کالیبر 5.56 به کالیبر .300 تنها نیاز به تعویض لوله ی آن می باشد.

گلوله های این کالیبر همچنین برای ماموریت های مخفیانه و در ترکیب با صدا خفه کن، عملکرد بسیار بهتری در گلوله های فروصوت یا ساب سونیک خود نسبت به کالیبر های دیگر داراست. این کالیبر که به سفارش نیرو های ویژه آمریکایی و با قطر 7.62 و طول پوکه 35 میلیمتری توسعه پیدا کرد، کالیبر .300 AAC Blackout نام گرفت.

برای اینکه بهتر تاثیر فوق العاده ترکیب سوپرسور ها با گلوله های مادون صوت کالیبر 300 بلک اوت را درک کنید به فیلم زیر دقت کنید که چگونه صدای شلیک حتی از صدای چکانده شدن ماشه کمتر می شود.

 

  • ورود به دوره سلاح های ماژولار
XM8 modularity
پوستر تبلیغاتی شرکت HK از امکانات ماژولار سلاح XM8

عبارت Modularity که در فارسی ماژولاریتی یا مدولاریتی گفته میشود در عرصه تسلیحات انفرادی به این منظور گفته می شود که امکان تغییر و پیکربندی در سلاح بسته به نیاز ماموریت و یا سلیقه کاربر وجود داشته باشد.

شاید پدر ماژولاریتی مدرن در تسلیحات انفرادی را بتوان اسلحه آینده نگرانه XM8، شرکت هکلر اند کخ دانست، اولین سلاحی که ایده استفاده از یک سلاح برای چندین ماموریت متفاوت، از انجام درگیری های نزدیک با لوله کوتاه تا انجام شلیک های دقیق نقش DMR در فواصل بلند را ارائه می داد.

بخش مهم دیگری از ماژولاریتی در سلاح های مدرن نیز به واسطه ریل های استاندارد 1913 پیکاتینی فراهم شدند. ریل هایی که امکان اتصال انواع تجهیزات جانبی به سلاح ها را به آسانی و با یک سیستم جهانی فراهم کردند.

ماژولاریتی سلاح های سبک در دوره سلاح های SCAR و ACR یک جهش بزرگ دیگر نیز کرد و دنیا با سلاح های مولتی کالیبر آشنا شد. سلاح هایی که با انجام چند تغییر در سطح کاربر و بدون ابزار کارگاهی امکان تعویض بین کالیبر ها نیز در آن ها فراهم شده بود. این موضوع اگرچه در نوع خود جهشی بزرگ محسوب می شود اما هنوز به آسانی که ممکن است به نظر بیاید نبود.

در عرصه ماژولاریتی اما زیگ زاور سوگند یاد کرده است که بهترین باشد و تلاش های زیادی در طول سال های اخیر در این حوزه انجام داده است. شاید شاخص ترین این تلاش ها تپانچه Sig P320 باشد، تپانچه تمام ماژولاری که برنده برنامه MHS شد و با نام M17 به عنوان تپانچه سازمانی جدید ارتش ایالات متحده انتخاب شد.

M17 pistol
تپانچه Sig Sauer M17

با کسب اطلاعات بیان شده تا اینجای کار شما دیگر به خوبی خصوصیات سلاح مورد نظر مقاله را به خوبی می شناسید:

  • Sig Sauer MCX

sig mcx

MCX اسلحه تهاجمی ماژولاری از شرکت آلمانی زیگ زاور است. این سلاح از سیستم گازی فشار غیر مستقیم باروت و پیستون کورس کوتاه، پایه شده بر اساس مسلسل دستی موفق MPX این شرکت بهره می برد.

در حال حاضر این سلاح در کالیبر های 300 بلک اوت، 5.56 ناتو و 7.62*39 روسی ارائه شده است و طرح های دیگری در کالیبر های دیگر نظیر 7.62*51 و حتی یک کالیبر کاملا نوین با ابعاد 6.8*51 نیز برای این سلاح در حال توسعه هستند.

MCX این روز ها با توجه به موفقیت بسیار بالای طرح، عملا تبدیل به یک سری و پلتفرم شده است و شرکت زیگ زاور تا به همین امروز در حال توسعه طرح هایی بسیار جالب و آینده نگرانه بر پایه آن است.

پیش از آنکه به معرفی برخی مدل های مختلف MCX و طرح های در حال توسعه بپردازیم، وقتش است که به این سوال پاسخ دهیم، چرا MCX؟

MCX در رقابت با سلاح های مدرن دیگر

اگرچه MCX طرح نوینی است اما سلاح هایی مانند 416 و اسکار هنوز سال ها با منسوخ و قدیمی شدن فاصله دارند اما چرا این روز ها MCX به نظر موفق تر می رسد؟

پیش از هرچیز باید در نظر داشت که در واقع MCX موفق تر از سلاح های فوق نیست. به عنوان مثال اسلحه HK416 تا به امروز به عنوان سلاح تمام سازمانی دو کشور انتخاب شده است و MCX اقبال چنین اتفاقی را نداشته است. در یک حوزه اما ام سی ایکس تا حدی موفق تر ظاهر شده است و آن هم نیرو های عملیات ویژه می باشد.

CTSFO
عضو نیرو های ویژه CTSFO انگلیس مجهز به MCX

در عصر امروز دنیای عملیات ویژه پویا تر و سریع تر از همیشه در حال حرکت است به همین دلیل حتی موفق ترین و بهترین طرح ها نیز نیازمند به پیشرفت مداوم حتی در جزئی ترین نکات هستند. نمونه بارزی از این مدل توسعه را می توان در تپانچه های گلاک یافت که برای جلوگیری از بیرون شدن از بازار فشرده تپانچه های مدرن، از سال 1980 تا بحال 5 بار نسل جدیدی از تپانچه های موفق خود را بر اساس بازخورد کاربران و پیشرفت های جدید صنعتی ارائه داده است.

شرکت هکلر اند کخ نیز تا حدی خود را با این جریان همراه ساخته و برای HK416 خود مدل هایی مانند HK416 A5 و A7 را در سال های اخیر ارائه داده است. مدل هایی که تا حدی تبدیل به رقبایی برای MCX در خود آلمان شدند به طوری که بخشی از نیرو های ویژه پلیس ایالتی آلمان (SEK) دست به انتخاب MCX زدند، برخی G38 که مدلی از HK416 A5 است و نیرو های ویژه KSK ارتش آلمان نیز G95 یا همان HK416 A7 را به کار گرفتند.

عضو نیرو های ویژه SEK ایالت برلین مجهز به MCX

فابریک نشنال (یا به قول برخی دوستان فابریک ناسیونال)، اما کمی با محصول فوق العاده خود یعنی اسکار تنبلی کرد و با توجه به خوشنامی افسانه ای که این سلاح به دست آورده بود از ارائه آپگرید ها و مدل های جدید به موقع خودداری کرد و برخی خصوصیات این سلاح که ثابت شدند در استفاده نیرو های ویژه می توانند نقطه ضعفی باشند رفع نشد. این موضوع از جمله دلایلی است که اسلحه اسکار دست کم در نسخه های 5.56 و لوله کوتاه تا حدی از استفاده نیرو های ویژه سطح بالا کنار رفت.

در بحث ماژولاریتی و تعویض کالیبر نیز در سلاح هایی مانند اسکار اگرچه تغییر کالیبر شدنیست اما کمی سخت تر از آن است که به نظر میرسد. به طور کلی برای تغییر بین دو کالیبر درون یک سلاح، نیاز به تغییر لوله، سر گلنگدن یا همان بولت هد، تعویض خشاب و همچنین تغییر رسیور سلاح یا دست کم قسمت مگول یا محل قرار گیری خشاب، برای پذیرش خشاب های کالیبر جدید می باشد.

در اسلحه MCX اما، به خصوص بین 5.56 و 300blk از آنجایی که گلوله های بلک اوت می توانند از همان خشاب ها و حتی گلنگدن های AR بهره ببرند، برای تعویض کالیبر بین این دو عملا تنها نیاز به تعویض لوله و قطعه ی کوچکی از راد مسلح سازی می باشد.

یک راه حتی آسان تر نیز این است که چند آپر رسیور (بدنه فوقانی) مختلف برای ماموریت های مختلف در دسترس کاربران باشد تا هنگام اعزام به سادگی هرچه تمام تر تیرانداز رسیور سلاح خود را با یک آپر مناسب با ماموریت خود چفت کند و حرکت کند.

MCX اما یک برتری مهم دیگر در مقابل سلاح های بزرگی مانند اسکار، 416 و حتی AK-12 روسی دارد: وزنی بسیار کم و سبک.

در حالی که همه سلاح های دیگر نامبرده جرمی در حدود 3.3 کیلوگرم را دارند، MCX جرم 2.7 کیلوگرمی در مدل لوله 11.5 اینچی و 2.6 کیلوگرم با لوله 9 اینچی را دارد. این جرم کم در دنیای نیرو های عملیات ویژه و حتی نیرو های مدرن عادی که به سبب استفاده از لوازم جانبی مهم زیادی مانند سوپرسور، سایت رد دات، مگنیفایر، نشان گذار لیزری و… جرم سلاح ها به سرعت افزایش پیدا می کند اهمیت بسیار بالایی دارد.

قسمت دیگری که MCX درخشنده تر از تقریباٌ همه سلاح های هم سطح موجود در بازار ظاهر می شود، در میزان ساکت بودن این سلاح هنگام استفاده با سوپرسور و گلوله های ساب سونیک است. یکی از اهداف در توسعه MCX، جانشینی اسلحه MP5SD در خدمت نیرو های ویژه آمریکایی بود. اسلحه ای که با سوپرسور یکپارچه و داخلی خاصش، در زمان خود بهترین گزینه برای عملیات های مخفیانه بود.

MP5
MP5SD

ام سی اکس اما نه تنها از یک کالیبر رایفل و قدرتمند تر نسبت به 9 میلیمتر پارابلوم بهره می برد، بلکه کاهش صدایی تا 8 دسیبل بیشتر از MP5SD را ارائه می دهد. این سلاح حتی نسبت به سلاح های بسیار جالب وینتورز و اس ول روسی با کالیبر مخصوص 9*39 میلیمتریشان نیز کاهش صدای بیشتری را ارائه می دهد.

سلاح های بی سر و صدای کالیبر 9*39 میلیمتری روس
(از راست به چپ: اس ول، اس ار-3ام ویخر و وی اس اس وینتورز)

به دست آوردن این سطح از کاهش صدا، پیش از MCX همواره همراه با نقاط ضعفی همراه بود. به عنوان مثال، در سلاح های محبوب روسی فوق، اسلحه از سوپرسور یکپارچه با لوله بهره می برد و عملکرد مطمئن سلاح وابسته به این سوپرسور می باشد، در حالی که در MCX بسته به ماموریت، کاربر می تواند به آسانی سوپرسور رو از روی سلاح جدا کند و یا آن را تغییر دهد.

همچنین این سلاح های ساکت روسی تنها از گلوله های مخصوص 9*39 ساب سونیک بهره می بردند. یکی از نقاط ضعف مهم گلوله های ساب سونیک برد کم آن ها به سبب سرعت کمشان می باشد.

در اسلحه MCX نه تنها امکان تغییر کالیبر بسته به ماموریت وجود دارد بلکه حتی هنگامی که تیرانداز برای عملیاتی مخفیانه از کالیبر 300 بلک اوت و گلوله های فروصوت استفاده می کند، به محض آنکه نیاز به انجام تیراندازی های در برد بالاتر بشود، کاربر به آسانی با تعویض خشاب به گلوله های فراصوت می تواند از برد بسیار بالاتر این گلوله ها بهره ببرد.

طبیعیست که خواص فوق از چشم دیگر سازندگان بزرگ نیز پنهان نمانده و شرکت های HK و FN نیز اگرچه دیر اما خود را به بازار سلاح های لوله کوتاه 300 بلک اوت رساندند. شرکت HK بدین منظور نسخه ای از اسلحه HK416A5 خود را با نام HK337 با لوله 9 اینچی همانند MCX به بازار معرفی کرد.

HK337

FN نیز مدل فوق کوتاه اسلحه اسکار را به همراه بهبود نقاط ضعف، در کالیبر 300 بلک اوت و با طول لوله جالب و کوتاه 7.5 اینچی با نام SCAR-SC رونمایی کرد.

FN SCAR-SC

این محصولات جدید خیلی سریع تبدیل به رقبایی برای MCX شدند و به عنوان مثال اسلحه SCAR SC تنها چند هفته پس از معرفی، در نیرو های پلیس بلژیک بکار گرفته شد.

در این میان جا دارد یادی کنیم از اسلحه ای که حتی پیش از MCX برای جانشینی MP5SD و در کالیبر 300BLK توسعه پیدا کرده بود، اسلحه AAC Honey badger (نام سلاح برگرفته از حیوان گورکن عسل خوار) که یک AR سوپرس شده یکپارچه بود و عملا با ورود MCX از صحنه رقابت حذف شد.

AAC Honey Badger

مدل های مختلف MCX:

در انتها به طور مختصر می پردازیم به چند مدل مهم از اسلحه MCX.

  • MCX rattler کوچک ترین سلاح تهاجمی جهان
Sig MCX rattler

رتلر، کوچکترین عضو خانواده MCX است که در سال 2017، با طول لوله 5.5 اینچی و طول کلی تنها 50 سانتی متر در کالیبر 300 بلک اوت، 5.56 ناتو و 7.62*39 روسی معرفی شد.

رتلر در حال تست توسط متخصصین ارتش ایالات متحده
  • SURG یا سوپرسد آپر رسیور گروپ ایالات متحده
USSOCOM SURG

در سال 2018 فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (یو اس سوکام) طی قراردادی 48 میلیون دلاری، طرح SURG شرکت زیگ زاور را به عنوان آپگریدی برای M4a1 های فعلی مورد استفاده بخش بزرگی از نیرو های عملیات ویژه این کشور انتخاب کرد. طرح زیگ زاور در واقع آپر برگرفته از MCX قابل نصب بر روی رسیور M4 همراه با سوپرسور و یک سوپرسور کاور منحصر به فرد بود که با امکانات بالای این طرح و نتایج فوق العاده خود در تست های ارتش ایالات متحده برنده قرارداد SURG شد.

  • MCX MR در کالیبر 7.62 ناتو
MCX-MR

ام سی اکس ام آر (مدیوم رنج)، نسخه ای در کالیبر 7.62*51 که برای شرکت در برنامه CSASS ارتش ایالات متحده توسعه داده شده بود و توسط طرح شرکت HK شکست خورد.

زیگ زاور در حال حاضر درحال توسعه طرح جدیدی بر پایه این سلاح می باشد.

پیش نمونه اولیه طرح جدید در حال توسعه زیگ زاور برپایه MCX MR

این سلاح جدید طرح زیگ زاور برای شرکت در مسابقه NGSAR ارتش ایالات متحده است و پیش نمونه نهایی آن در کالیبر نوین 6.8*51 تنها چند روز پیش از انتشار این مقاله رونمایی شد. اطلاعات بیشتر در مورد این طرح جدید را میتوانید در کانال تلگرام جنگاوران بیابید.

آخرین نمونه طرح NGSAR شرکت زیگ زاور در کالیبر 6.8 جدید این شرکت

در کنار این طرح های خاص و جالب، زیگ زاور مدل های مختلف زیادی از MCX را برای بازار غیرنظامی نیز ارائه داده است که علیرغم قیمت بالا، با موفقیت زیادی همراه بوده اند.

بهترین سلاح؟

سوالی که همیشه برای کسانی که به تازگی به بحث تسلیحات انفرادی علاقه مند شده اند، خیلی زود پیش می آید این است که بهترین اسلحه فعلی دنیا چیست؟

کمی که مطالعه و دانش در این حوزه بالا میرود، افراد می آموزند که در دنیای نظامی چیزی به اسم بهترین سلاح مطلق وجود ندارد و بهترین بودن یک سلاح بسته به ماموریت، شرایط و کاربر آن دارد.

حال از آنجایی که MCX خود را قابل تنظیم و تطبیق با طیف گسترده ای از ماموریت ها و سلایق ارائه می دهد، قطعا در زمره جمع بهترین سلاح های این عصر قرار می گیرد.

در نهایت، تیراندازی با Sig Sauere MCX

 

نویسنده: سید محمد صالح هاشمی

امیدواریم که مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد.

نوشته شده برای وب سایت جنگاوران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن