بالگرد AS565 پانتر در واقع  نسخه نظامی بالگرد تجاری مشهور AS365 دوفین است. این بالگرد در Aérospatiale فرانسه در دهه ۱۹۸۰ توسعه  یافت ولی با ترکیب   چند شرکت بالگرد سازی در اروپا در یکدیگر  و تشکیل شرکت یورکاپتر  یا بخش بالگرد سازی ایرباس امروزه  تولید کننده ان است. البته بخش بالگرد سازی ایرباس و یا همان یورکاپتر از ترکیب  چند شرکت  مانند ،  شرکت فرانسوی آئروسپاسیال و شرکت آلمانی دایملر-بنز، تحت نام یوروکوپتر تشکیل شد ولی این شرکت هر چه دارد از ائروسپاسیال فرانسه دارد  و تمامی محصولات  اصلی که همکنون در حال تولید دارد بر اساس  بالگرد های است  که زمانی در این شرکت فرانسوی  توسعه یافته

بالگرد دوفین در اواخر دهه ۱۹۷۰ در فرانسه  توسعه یافت . این بالگرد بسیار چالک زیبا و خوش دست بود و حتی در بخش نظامی نیز مشتریان بسیاری به خود جلب کرد که بیشتر به عنوان یک بالگرد ترابری  و حمل و نقل در بخش نظامی به کار رفت و به ندرت  انهم در حد غلاف مسلسل ویا توپ به خود سلاح دید

دوفین بالگردی است  تمام فلزی  با بدنه الومینومی  که از یک  ملخ چهار تیغه از جنس  مواد ترکیبی  بهره می برد . کابین عقب دارای توان حمل ۱۱ مسافر را  است و   در هر دو طرف بالگرد دو درب وجود داشت که یکی به شکل لولای به طرف  جلو باز می شد و یکی به شکل کشویی به طرف  عقب و هر دو نیز در  بخش مسافر قرار داشت  . در پشت کابین خلبان ، دو ردیف صندلی وجود دارد  که مسافران روی ان می نشینند

بالگرد دفین

بالگرد دفین

بالگرد از دو دستگاه موتور توربوشفت توربومکا Arriel 2C   هر کدام  با قدرت ۸۳۸ اسب بخار بهره می برد که موتور بسیار قابل اعتماد و مشهوری است. موتور Arriel 2C   روی بالگرد های چون اگوستای ای ۱۰۹ و یا سیکورسکی  اس ۷۶ نصب شده است و به دلیل راحتی تعمیر در فرانسه شهرت زیادی  دارد. بیشترین سرعت پرواز این بالگرد ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت و بیشترین برد ان ۸۲۷ کیلومتر است .

پروانه دم در این بالگرد  به شکل Fenestron    نصب شده که در واقع پروانه درون دم نصب شده و  شکل یک فن را پیدا می کند. این روش برای کنترل جریان های هوا و همچنین جلوگیری  از اسیب  های خارجی بسیار مهم است و این چنین بالگرد های  دارای  نرمی پرواز بسیار بیشتری هستند. بالگرد داری دو خلبان است ولی به سادگی میتوان ان را با یک خلبان نیز به پرواز در اورد . بالگرد دارای  سه ارابه فرود جمع شونده بود و دارای کابین مجهز به سامانه ناوبری اینرسی و در نسخه های که در دهه ۱۹۹۰ به بعد ساخته شد سامانه جی پی اس است .

همان طور که گفته شدن دوفین در ارتش های زیاد به خدمت گرفت شد ولی واقعا نظامی نبود  از این رو شرکت آئروسپاسیال  در دهه ۱۹۸۰ به دنبال  نسخه مسلح این بالگرد رفت که  قرار بود نسخه نظامی  در نقش های زیادی از حملات زمینی  تا گشت دریایی خدمت کند. اولین پرواز نسخه نظامی دوفین که پانتر نام داشت در سال ۱۹۸۴ انجام شد و یک سال بعد عملیاتی شد

از نظر ساختار و شکل کلی و طراحی پانتر  کامل مشابه دوفین است و حتی دارای یک موتور هستند و از  نظر طول و وزن بسیار به هم نزدیک هستند و تنها در نوع تجهیزات الکترونیک و تسلیحات انهم به دلیل نظامی  بودند پانتر با  هم فرق دارند

SA-365FK : نخستین نمونه تولیدی پانتر که دارای کاربرد  ترابری بود واز یک بالابر  در سمت چپ بدنه برای عملیات  جستجو و نجات بهره می برد   و دارای کابین هماهنگ با دوربین دید   در شب برای پرواز شبانه بود

SA-365F: نخستین  نمونه مسلح پانتر که  بر اساس بالگرد دوفین ان۲ ساخته شده بود. این نسخه دارای موتور Arriel 1C2 با قدرت ۷۳۷ اسب بخار بود  و از دم تمام کامپوزیت بهره می برد که وزن بالگرد را کاهش داده بود. این نمونه  را می شد به دو بالچه کوچک در دو طرف مجهز کرد که البته قابل جدا شدن بودند. این بالچه ها برای حمل غلاف توپ ۲۰ م م، راکت اندازهای ۱۹  لول ۶۸ م م مجهز کرد. البته زیر هر بالچه تنها یک جایگاه برای حمل سلاح بود

322-france-navy-aerospatiale-sa-365f-1-dauphin-2_PlanespottersNet_181103

AS565 UA: نسخه چند منظوره  ترابری مشابه نسخه قبلی ولی  فاقد توان حمل سلاح است. این نمونه میتواند تا ده سرباز را حمل و  میتوان از ان در نفش بالگرد جستجو و نجات، پست فرمانده و یا بالگرد امداد  استفاده کرد

AS565 UB:  این نسخه بر  اساس دوفین ان۳ ساخته شده است.  یو بی دارای  عملکرد بهتر در اب و هوایی گرم  می باشد و  از موتور ۸۵۱ اسب بخاری بهره می برد که توان بیشتری دارد.  دارای  سامانه کنترل دیجیتال  موتور است و میتواند ده سرباز و یا ۱٫۶ تن بار را حمل کند

AS.565AA Panther: نسخه تهاجمی بر اساس SA-365F . این نمونه دارای  بالچه های بزرگتر  است که در  زیر هر کدام توان حمل تا دو سلاح را دارد.این نمونه را میتوان به راکت ۶۸ م م، غلاف توپ ۲۰ م م و ۳۰ م م و مسلسل ۱۲٫۷ م م تجهیز کرد و حتی برای دفاع از خود میتواند موشک استینگر و میسترال را حمل کند

نسخه مسلح

نسخه مسلح

نسخه مسلح

نسخه مسلح

AS565 AB: نسخه  تهاجمی AS565 UB

AS565 MA: نسخه جستجو و نجات دریایی بر اساس دوفین ان ۲ که برای عملیات  روی ناو طراحی شده اند

AS565 MB: این نسخه یکی از محبوب ترین نسخه  های پانتر است. این نمونه برای عملیات های   دریایی همچون گشت دریایی،  عملیات  ضد زیر دریایی و یا درگیر با واحدهای شناور دشمن طراحی شده است  . این نمونه را میتوان بسته به سفارش مشتری به یک رادار جستجوی دریایی با پوشش ۳۶۰ درجه زیر  دماغه مجهز کرد و بر روی ان موشک های ضد کشتی چون ای اس ۱۵ تی تی و یا هارپون  را هماهنگ کرد همچنین می شد  در نقش ضد زیر دریایی میتوان ان را به سونار واژدر عمقی تجهیز  کرد ویا در نقش جستجو  و نجات به یک دوربین دید حرارتی و بالابر. تمامی موارد گفته شده بسته به سفارش  مشتری روی بالگرد نصب می شود

این نسخه مشتریان  زیادی داشت و به چندین کشور صادر شد

0487-01-1-1

پانتر نسخه ام بی ارتش امارات

پانتر نسخه ام بی ارتش امارات

AS.565SA: نسخه ویژه  ضد کشتی که دارای برخی  تجهیزات ساخت البیت سیستم اسرائیل است. این نمونه  دارای  یک رادار جستجو زیر بدنه ، یک دوربین دید حرارتی بر روی دماغه اصلی، گیرنده  جی پی اس . تعدادی از این نمونه برای فرانسه  و تعدادی  نیز توسط نیروی دریایی اسرائیل به خدمت گرفته شد

AS565 SB: نسخه ضد زیر دریایی  مجهز  به  سامانه کاونده الکترومغناطیسی و توان حمل و پرتاب اژدر ضد زیر دریایی  و موشک های ضد کشتی ای اس ۱۵ تی تی

AS.365CA Panther : نسخه مسلح به چهار  موشک ضد تانک هات در هر سمت  و در مجموع هشت موشک ضد تانک هات

مشتریان بالگرد پانتر

برزیل: ۳۳ فروند  نسخه ام بی

بلغارستان:۳ فروند

فرانسه

اندونزی:۱۱ فروند در نسخه ضد زیر دریایی اس بی

اسرائیل: ۷ فروند نسخه SA برای نیروی هوایی و ۷ فروند برای نیروی دریایی

مکزیک: ۴ فروند نسخه ام بی

مراکش: ۳ فروند نسخه MA

امارات: ۱۶ فروند نسخه  اس بی مسلح به موشک ضد کشتی ای اس ۱۵ تی تی

نسخه در خدمت ارتش مکزیک مسلح به مسلسل

نسخه در خدمت ارتش مکزیک مسلح به مسلسل

مشخصات

طول: ۱۳٫۶۵ متر

بلندی:۳٫۹۷ متر

وزن خالی:۲۳۸۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۴۳۰۰ کیلوگرم

موتور: دوستگاه موتور توربوشفت توربومکا اریل ۲ سی با توان هر یک ۸۵۲ اسب بخار

بیشترین سرعت:۳۰۶ کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز:۵۸۶۵ متر

برد انتقالی ۸۷۰ کیلومتر

سلاح: بسته به مدل موشک ضد کشتی  ای اس ۱۵، اژدر، موشک ضد تانک هات و یا تاو

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS365_Dauphin

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS365_Dauphin

25+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

10 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید آقا حمید،میخواستم ازتون بخوام در مورد روتور دوم این بالگرد و برخی از بالگردها مانند کمانچی که در انتهای دم و در یک محفظه دایره ای قرار دارند توضیح بدید و مزایا و معایبش چیه؟ چرادر بالگرد های تهاجمی ازین روتور استفاده نمیشه؟

    1+
    • سلام… در همین مقاله امد یکی از بزرگترین امتیازاتش اینکه کمتر در تیراس است و اسیب کمتری میبینه و البته اسیب کمتری هم ایجاد میکنه و به دلیل شکل قرارگیری لرزش و صدای کمتری ایجاد میکنه..خوب زیرا در بالگردهای غیر نظامی صدا و لرزش بیشتر نیاز بوده که پول چنین روشی بدن

      2+
  • سلام جناب تارخ…بنده سوال در مورد بحث موشک های نیروهوایی که مطلب چند روز پیش بود داشتم که چون این آخرین بحث شما بود اینجا مطرح میکنم…..با توجه به این که همه دنیا به توان موشکی ایران و پیشرفت های اون اذعان داشتند و بر همه روشن هست که جز معدود کشورهایی مثل کره شمالی و از این دست به ایران کمک نکردن و میشه گفت اکثر اون توان داخلی بوده چرا این پیشرفت در زمینه موشک های نیرو هوایی اتفاق نیفتاده؟…آیا مقوله اونها از پایه متفاوت هست و موشک زمین به زمین یا زمین به هوا ودریا این همه با هوا به هوا متفاوت هست؟…در ضمن من در برنامه ای از تلویزیون که مستند راجبه جنگ بود شنیدم که گفت ما تونستیم در اوایل جنگ موشک فونیکس رو مهندسی معکوس کنیم …آیا صحت داره یا موضوع چیز دیگه ای هست؟

    0
    • سلام…. خوب مسئله همین جا است که یک بار هم گفتم ما معمولا جای موفق بودیم که یا انتقال تکنلوژی داشتیم مثل داستان موشک های ضد کشتی و یا خط تولید گرفتیم مثل روزهای اغاز برنامه موشک های بالستیک وقتی هیچ کدام از این دو نبود خیلی جالب نبوده کار…والا تا اونجای که میدونم ایران تا زمان ساخت فکور اونم دو سه سال پیش تا کنون موشک فونیکس مهندسی معکوس نکرده

      3+
  • سلام وقت خوش، آقای تارخ من یه سوال دارم که البته شاید یکمی تخصصی بنظر بیاد، بهرحال ممنون میشم در صورت اطلاع بهم پاسخ بدین… هواپیماها برای بلند شدن یک حداکثر وزنی دارن و برای نشستن هم همینطور، که از قضا معمولا حداکثر وزن بلند شدن بیشتر از نشستن است. بگذریم اما پرسش من در مورد بلند شدن هواپیما هست،با یک مثال میرم جلو که واضحتر بشه. تصور کنید جنگنده ایی میتونه با حداکثر سوخت خودش که مثلا ۵تن هست، ۶تن تسلیحات نیز حمل کنه. حالا اگر بجای ۵تن سوخت، ۲تن در باکش قرار بدیم میتونه حداکثر ۹تن تسلیحات  حمل کنه و نه بیشتر، این دیگه حداکثر توان حمل تسلیحات در این هواپیمای فرضی ما هست حتی اگه باک خالی هم باشه اون نمیتونه بیشتر از ۹تن بار زیر بالههای خودش داشته باشه… خوب اما پرسش من اینه که از اونجا که محدودیت در بلند شدن هواپیما هست، آیا میشه هواپیما رو با ۲ تن سوخت و ۹تن مهمات بلند کنیم بعد بلافاصله در هوا سوختگیری کنه و ۳تن دیگه در باکش قرار بده؟ اصلا کاری به مانورپذیری و این مباحث ندارم فقط میخوام بدونم این امکان وجود داره که در هوا سوختگیری کرده و وزن جنگنده رو افزایش بدیم تا جایی که از هردو حالت(هم تسلیحات و هم سوخت) در حداکثر خودش قرار بگیره؟ اصلا تا حالا شنیدن کسی این کار بکنه؟ و اگر میشه معمولا تا چه مقدار میشه وزن هواپیما رو در هوا افزایش بدیم؟

    6+
    • سلام…کاملا متوجه شدم چی میگید و بله ممکن است… برای نمونه این لودی دید که سوخو۲۴ دارای ۳۶ بمب است این لود زمانی ممکنه که بخشی از سوخت کم بشه و تو اسمون سوختگیر بکنه زیرا توان برخاستن نداره

      2+