بالگرد

بالگرد ایرباس اچ-160

بالگرد ایرباس اچ-160

بالگرد ایرباس اچ-160

نویسنده : فرج اله احسانی

بالگرد H160

در اواخر ده 70 میلادی کمپانی آئرو اسپشیال در رقابت با سایر تولیدکنند گان هلی کوپتر AS356 یا دوفین را به بازار عرضه نمود. دوفین بالگردی بسیار کم هزینه ،کم صدا ، نقش های گوناگونی از جمله امداد ، گشت ساحلی ، ترابری ومسافربری و …. به طور کاملی ایفا نمود. با داشتن دو موتورو سیستم fenestron دم  از ایمنی پرواز بالایی برخوردار بود ودر میان مشتریان جای خود را باز نمود. ریشه بالگرد سازی مدرن کشور چین از این بالگرد شروع شد و در ادامه گسترش و منجر به ساخت مدل های کنونی سری Z  شده است.

بالگرد دوفین

اگرچه بالگرد دوفین بسیار موفق بود اما با گذشت زمان علی رغم ارتقا هایی که بروی آن انجام می گرفت باز بخاطر طراحی قدیمی قابل هماهنگی با تکنولوژی های جدید نبود. بنابراین مدیران یوروکوپتر ( در حال حاضر ایرباس هلی کوپترنامیده می شود) یک مدل پیشرفته تررا برای آینده در نظر داشتند. بدین منظور یک طراحی پیشرفته  همراه با بالاترین میزان اشتراک با مدل دوفین را مد نظر قرار دادند تا در هزینه های طراحی و آزمایش و تولید صرفه جویی کنند . با این حال مبلغ 2 / 1 میلیارد یورو هزینه شد.

ایرباس هلیکوپتر اولین باردر سال  2011  این مدل رابا نام X4 در معرض دید عموم قرارداد. از نکات مشترک طرح دم فنستورن و سکان عمودی که برای پایداری بیشتر در پرواز و صدا و لرزش کمتر با زاویه منفی قرارداده شده است. ارابه های فرود سه تایی و جمع شونده برای آیرودینامیک بهتر پرواز ، یک درب لولایی و یک درب کشویی در بغل ، دو موتور توربومکا پرقدرت برای شرایط اضطراری پرواز بگونه ایی که با از دست دادن یک موتور، برای ده دقیقه با حداکثر وزن توان پروازهمراه با ایمنی را دارد.

H160  به قرار گرفتن روتر دم همراه با زاویه نگاه کنید

در 3 مارس 2015 ، X4 رسما تحت عنوان H160 رونمایی شد و به عنوان جانشینی Eurocopter AS365 برای دولفین های موجود در این شرکت به بازار عرضه شده است و با AgustaWestland AW139 ، Sikorsky S-76 و Bell 412 رقابت می کند. در 29 مه 2015 ، اولین نمونه اولیه H160 در تاسیسات Marignane هلیکوپترهای ایرباس در فرانسه رونمایی شد.

در جنگاوران بخوانید  بالگرد زد-20

ایرباس هلیکوپتر H160 از چندین فن آوری و مواد پیشرفته تولید استفاده می کند تا طراحی سبک تر و کارآمد تری داشته باشد. یکی از اقدامات صرفه جویی در وزن ، تعویض دنده فرود معمولی هیدرولیک و ترمز با همتایان برقی ، اولین هلیکوپتر در جهان بود که این کار را انجام داد. با توجه به از بین بردن اجزای هیدرولیک باعث می شود که روتراکرفت سبک تر و ایمن تر شود. در سال 2015 ، ایرباس ادعا کرد که کامپوزیت H160 عملکرد اصلی رقیب AgustaWestland AW139 را در حالی که یک تن سبک تر است ، مصرف سوخت کمتری داشته و هزینه های کارکرد مستقیم 15 تا 20 درصد را ارائه می دهد. بدنه کامپوزیت همچنین آزادی طراحی بیشتری از یک ظاهر طراحی بیرونی روتراکرفت را فراهم می کند. در طی توسعه هواپیما ، ویژگی هایی مانند تجهیزات کامل یخ زدایی و سیستم کنترل پرواز با سیم با اخرین تکنولوژی های  موجود شکل گرفته است.

H160 دارای اولین روتاری است که از روتور اصلی پنج لبه Blue Edge بهره می برد. این شامل یک شکل دو جارو است که باعث کاهش تولید نویز از فعل و انفعالات تیغه گرداب می شود ، پدیده ای که وقتی گرداب روی تیغ ایجاد شده در نوک آن تأثیر می گذارد ، رخ می دهد و درنتیجه باعث کاهش نویز 3-4 دسی بل و افزایش بارموثرمعادل 100 کیلوگرم (220 پوند) در مقایسه با طراحی روتوردوفین 365  می شود.

H160 در نقش آمبولانس هوایی به سر پروانه های زاویه دار دقت کنید

نوآوری های آیرودینامیکی شامل یک تثبیت کننده سقوطی دوقطبی برای پایداری بیشتر سرعت کم ، و یک فنستورن سکوت آرامتراست که درکنارهم ، 80 کیلوگرم قدرت بالابراضافی تولید می کند. H160 اولین هلیکوپتر غیرنظامی است که ازیک روتوردم کنسول ضد فنل Fenestron استفاده می کند.( به نظر کاملا متحرک می باشد. درشکل زیر)

در تاریخ 13 ژوئن 2015 ، اولین نمونه پرواز خود را از Marignane انجام داد. تا نوامبر 2015 ، حداکثر ارتفاع 15000 پا (4600 متر) و حداکثر سرعت 175 گره (324 کیلومتر در ساعت ؛ 201 مایل در ساعت) به دست آمده بود. در 18 دسامبر 2015 ، دومین نمونه که به موتورهای توربومکا آرنا مجهز شده بود پرواز آن انجام شد.

در جنگاوران بخوانید  بالگرد ترابری میل 8 و میل17

ساخت اولین تولید H160 برای سال 2017 برنامه ریزی شده بود. ولی اولین تحویل در اوایل 2019 انجام گردید. طرح تولید جدید ، با الهام از صنعت خودرو ، در ساخت H160 به اجرا در در آمده است. پس از 1500 ساعت تست پرواز سه نمونه اولیه ، H160 از نوع EASA در تاریخ 1 ژوئیه 2020 قبل از صدور گواهینامه FAA و تحویل به مشتری آمریكایی كه برای همان سال برنامه ریزی شده بود ، تأیید شد.

H160 cockpit

هلی کوپتر نظامی H160M GUEPARD

برنامه مشترک هلیکوپتر سبک (HIL) توسط دولت فرانسه برای تحقق دو هدف تصویب شد: جایگزینی پنج ناوگان هلیکوپتر که در هر سه شاخه نیروهای مسلح فرانسه در حال کار هستند. یک نوع نظامی گرا ، با هدف ورود به خدمت در سال 2022طراحی گشته است.

معرفی HIL H160M برای نیروهای مسلح فرانسه

در نقش حمل و نقل هوایی ارتش ، مکمل کاملی برای یک نیروی هوایی ، شناسایی ، عملیات نیروهای ویژه و عملیات فرماندهی ، کنترل ، ارتباطات ، رایانه ها و اطلاعات (C4I) است.

 

عملیات نیروی دریایی

به عنوان یک دارایی دریایی ، H160M یک افزودنی چشمگیر برای جنگ ضد سطحی ، محافظت از نیروی دریایی ، امنیت دریایی ، پایش و اطلاعات محیطی دریایی و جستجوی و نجات است.

عملیات نیروی هوایی

گزینه های قدرت ، دامنه و تجهیزات H160M آن را به یک هواپیمای ایده آل برای مأموریت های مربوط به حفاظت از هوایی ملی و جستجو و نجات تبدیل می کند.

مشخصات (H160)

مشخصات عمومی

خدمه: 2
ظرفیت: 12
طول: 14 متر (45 فوت 11 اینچ)
ارتفاع: 4 متر (13 فوت 1 اینچ)

وزن خالی: 4،240 کیلوگرم (9348 پوند)
وزن حداکثر برخاستن: 5،670  کیلوگرم (12.500 پوند) وزن ناخالص افزایش یافته: 6،050 کیلوگرم (13340 پوند)
حداکثر بار: 1.760 کیلوگرم تا 500 کیلوگرم سوخت اضافی
نیروگاه: موتورهای توربوشفت  × Turbomeca Arrano2
قطر اصلی روتور: 12 متر (39 فوت 4 اینچ)

کارایی

حداکثر سرعت: 325 کیلومتر در ساعت (202 مایل در ساعت )

سرعت کروز: 287 کیلومتر در ساعت (178 مایل در ساعت )

برد: 850 کیلومتر (530 مایل )

سقف خدمات: 5،900 متر (19357 فوت)
میزان صعود: 8.9 متر بر ثانیه (1،750 فوت در دقیقه)

منابع :

Airbus Helicopters H160 official page

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters_H160

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن