بالگرد

بالگرد چند منظوره اچ-175

بالگرد چند منظوره اچ-175

بالگرد چند منظورهH 175

نویسنده : فرج اله احسانی

بسیاری از کشورها ی جهان با توجه به جغرافیا ، منابع طبیعی و سرمایه های انسانی خود اهداف بلند مدتی را برای اقتصاد وآینده خود برنامه ریزی می کنند. چین اگر چه دارای یک ارتش بزرگ و نیرومند می باشد اما رشد کشور خود را براساس یک اقتصاد پویا و جهانی گذارده است. بنابراین در اختیار گرفتن تکنولوژی های پیشرفته را در همکاری و به عهده گرفتن هزینه های تولید مشترک قرار داده است.مردمانی سخت کوش ، بدون ادعا وصبور که پیشرفت خود را در یادگیری ازدیگران می دانند.

شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) یک شرکت هواپیمایی و دفاعی دولتی چینی است. این شرکت دارای رتبه ۱۵۹ در لیست فورچون جهانی و دارای بیش از ۱۰۰ شرکت تابعه، ۲۷ شرکت لیست شده و ۵۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان است. در سال 2005 یوروکوپتر ( در حال حاضر ایرباس هلیکوپتر) اعلام کرد در حال مذاکراتی جدی با AVIC در موضوع تولید مشترک یک هلی کوپتر دو موتوره کلاس هفت تنی متوسط می باشد و در همان سال آگوستاوستلند اعلام کرد این شرکت چینی به آنها مراجعه کرده است و در صورتی که مذاکرات نتیجه بخش نباشد این آمادگی را دارد تا خود این مذاکرات را ادامه دهد. در 5 دسامبر 2005 ، امضای قرارداد توسعه EC175 توسط یوروكوپتر و گروه صنعت هوایی هاربین (SAIG) زیرمجموعه AVIC اعلام شد. کار توسعه اولیه پروژه طبق برنامه انجام شد ودر سال 2008 در نمایشگاه هلی اکسپو در معرض دید عموم قرارگرفت و موفق به ثبت 111 پیشنهاد خرید گردید،انتظار می رفت که تولید آن رقمی معادل600 میلیون یورو هزینه داشته باشد. به سبب تکنولوژی های جدید بکارگرفته شده مانند مجموعه هلیونیکس و اویونیک در این بالگرد روند تائید گواهینامه پروازی آن طولانی گردید وبالاخره در سال 2014 از خط تولید خارج گردید.برطبق تفاهمنامه کاربازاریابی در چین و همسایگان آن برعهده شرکت هاربین و در بقیه جهان با ایرباس می باشد.

 

 

H175برای کاربردهای غیرنظامی و غیر دولتی ساخته شده است ، بازارهای اصلی آن پشتیبانی از صنعت نفت و گاز و مأموریت های جستجو و نجات است. سایر نقش های قابل اجرا عبارتند از: عملیات عمومی ، پلیس ، خدمات پزشکی هوایی ، مأموریت های خدمات و حمل و نقل شرکت ها. کابین با تنظیمات مختلف صندلی داخلی ارائه می شود تا 16مسافر در یک پیکربندی حمل و نقل نفت و گاز ، 9-12 مسافر در یک طرح اجرایی و 6-8 در یک پیکربندی VIP قرار دارد. برای سهولت دارای درب های کشویی بزرگی مجهز شده است. دسترسی و پنجره های قابل جابجایی بزرگ برای خروج اضطراری، کابین با طول 4 متر دارای کف صاف و بدون هیچ گونه پارتیشن بین کابین خلبان و قسمت کابین است ، که باعث می شود انواع طرح های انعطاف پذیر نیزدر آن به کار گرفته شود.

با دو موتور پرات ویتینی هر کدام به میزان 1750 اسب بخارو سیستم تنظیم خودکار از عملکرد قوی و ذخیره انرژی زیادی بهره می برد که از کارایی و ایمنی در هنگام برخاست و فرود ، شناور شدن در هوا و بلند کردن بار پشتیبانی می کند. سطح لرزش و صدا حتی در سرعتهای کروز کم است و پرواز آرام و روانی را اجرامی کند.

H175 دارای روتور پنج پره اصلی و سه پره دم می باشد و می توان آنرا به بالابرنجات 270کیلویی مجهز نمود در کلاس دریایی مجهز به سیستم شناور اضطراری می باشد. چرخ ها در بالگرد بصورت نیمه پنهان جمع می گردد. در زیر کف کابین می توانید مخازن سوخت کمکی یا محفظه ذخیره سازی نصب کنید که از داخل می توان دسترسی داشت. همچنین یک محفظه چمدان که در انتهای کابین قرار دارد و دسترسی آن از بیرون می باشد. با یک کاکپیت مدرن خلبانی روبرو هستید که برای عملیات تک خلبان تحت قوانین پرواز بصری (VFR) گواهی شده است. این کابین خلبان در مجموع دارای چهار نمایشگر LCD چند کاره 6 x 8 اینچی ، به علاوه یک نمایشگر ماموریت مرکزی اختیاری است. کابین خلبان H175 با عینک دید در شب سازگار است و دارای یک خلبان اتوماتیک دو طرفه 4 محوره است.

برای وظایف جستجو نجات(SAR) ، تجهیزات پزشکی نصب شده در کابین ، یک وینچ خارجی ، پنجره های ناظر حباب بزرگ برای کمک به روند جستجو ، و یک رادار جستجو، یک نورافکن نصب شده در کنار ، به همراه حداکثر شش چراغ زیر بدنه ، روشنایی منطقه را فراهم می کند که با استفاده از روشنایی روتور اصلی و دم ، برای مانور در نزدیکی موانع ، استفاده می شود. با قابلیت عینک دید در شب ، نورافکن و مادون قرمز رو به جلو ، هم برای عملیات روزانه و هم شب آماده است. کابین بزرگ آن برای انواع ماموریت ها مناسب است ، در حالی که درهای بزرگ خروج آسان را تسهیل می کنند. طناب زدن سریع و راپل در هر دو طرف بالگرد و یک سیستم الکترو نوری که درچانه نصب شده مزایای عملیاتی زیادی را به همراه دارد. رابط بصری انسان و ماشین بیشتر باعث کاهش حجم کار خلبان می شود و بالگرد دارای یک سیستم نوآوری و نظارت بر خود است که با هشدارهای صوتی آنرا پشتیبانی می کند. سیستم خلبان اتوماتیک و هلیونیکس با آخرین سیستم استاندارد ، دارای سیستم بازیابی خودکار است که با فشار دادن یک دکمه ، هلی کوپتر را با سرعت حدود 70- 80 کیلومتر به پرواز مستقیم و تراز برمی گرداند.

H175 با نوآوری های طراحی شده برای مأموریت های دشوار آسایش بیشتری را ایجاد می کند .اگر شما یک مأموریت دوربرد ، شب ، در آب و هوای بد و روی دریا را تصور می کنید ، خاطرتان آسوده است اگربدانید با این بالگرد برمی گردید.

 

 

خصوصیات عمومی

خدمه: 2
ظرفیت: 16 مسافر
طول: 18.06 متر
ارتفاع: 5.34 متر (17 فوت 6 اینچ) تا انتهای روتور دم
وزن خالی: 4717 کیلوگرم (10،148 پوند)
حداکثر وزن برخاست: 7،800 کیلوگرم (16،535 پوند)

ظرفیت سوخت: 2700 لیتر

حداکثر وزن محمله خارجی : 3083 کیلو گرم

قطر اصلی روتور: 14.8 متر (48 فوت 7 اینچ)
نیروگاه: دو موتور × Pratt & Whitney Canada PT6C-67E توربوشفت با دو کانال FADEC ، هر کدام 1.324 کیلووات (1.776 اسب بخار) برای برخاستن و یا

دو موتور توربوشفت دوگانه FADEC Turbomeca Ardiden 3C / WZ16 با کلاس 1800 اسب بخار است که به طور خاص توسط همکاری مشترک Turbomeca و AVIC Engine ساخته شده است.

کارایی
حداکثر سرعت: 315 کیلومتر در ساعت (196 مایل در ساعت )

سرعت کروز: 267 کیلومتر در ساعت (170 مایل در ساعت )

برد: 1،259 کیلومتر (782 مایل )

سقف سرویس: 5500 متر (18000 فوت)

قیمت در بازار اروپا 17 میلیون دلار

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters_H175

https://www.skybrary.aero

https://www.airbus.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن