Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
بالگرد

بالگرد EC120

بالگرد EC120

نویسنده :فرج الله احسانی

در طی دهه 1980  ایروسپیشال تولید کننده فرانسوی بدنبال جایگزینی برای هر دو مدل غزال  و لاما  تک موتوره می گردید. بنابراین در پی پیشنهاد EC120 این شرکت  به دنبال شرکای بین المللی برای تولید این مدل بود که شامل شرکت های هوا فضا در چین، سنگاپور و استرالیا بود.

در 20 اکتبر 1992 یک قرارداد برای توسعه مشترک هلیکوپتر جدید توسط سه شریک اصلی این پروژه امضا و تقسیم بندی کار انجام گردید به این ترتیب کهCATIC,  و HAIG چین طراحی و تولید ساختار کابین و سیستم سوخت رسانی، STAero  سنگاپورتولید قسمت دم، دسترسی به درها و مواد کامپوزیتی را تولید کرد، در حالی که Eurocopter مسئول تولید مجموعه های حرکتی، نصب سیستم های آویونیک، برق و هیدرولیک و انجام فعالیت های نهایی مونتاژ و توسعه روتور هلی کوپتر بود.

در تاریخ 9 ژوئن 1995 اولین نمونه  EC120 Colibri اولین پرواز خود را انجام داد. تا ماه فوریه سال 1996، نمونه اولیه 60 پرواز ثبت نموده بود، یک نمونه دوم در اواخر همان سال به برنامه آزمایشی پیوست. در فوریه 1997،  EC120 به طور رسمی در نمایشگاه بین المللی هلیکوپتر (HAI) در کالیفرنیا راه اندازی شد. تا ژوئن 1997، بیش از 50 سفارش دریافت شده بود تا اکتبر سال 1998، بیش از 100 سفارش برای این نوع دریافت شد که منجر به افزایش تولید از چهار هلیکوپتر در هر ماه تا شش ماه می شد.

در سپتامبر 2003، CATIA و HAIG حقوق بازار منحصر به فرد در چین را دریافت کرد و  یوروکوپتر  موافقت کرد که فروش EC120 ساخته شده فرانسه را در سرزمین اصلی چین متوقف کند. در سال 2004،    HAMC تولید محلی HC120 را در خط مونتاژ خود درشرکت هواپیمایی هاربین ، در شمال چین آغاز کرد و بعنوان HC120  خوانده می شود. ( این نکته قابل تامل است که چین الفبای تکنولوژی ساخت بالگرد را از فرانسه ودر قالب تولید مشترک آموخت و آن هم نه با مدل های قدیمی واز رده خارج بلکه با محصولاتی تجاری و برای آینده ، با مقایسه این صنعت در دو کشور هندوستان و چین بهتر میتوان معنای استفاده از فرصتها در تنگناها و مدیریت صحیح را در پیشرفت صنعت هوانوردی این دو کشور دید ).

در جنگاوران بخوانید  بالگرد تهاجمی A-129 و T-129

میزان صدای هلی کوپتر 6.7 دسیبل کمتر از محدودیت های سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (ICAO) است. هلیکوپتر EC120  دارای این امتیاز است که تنها روتورچر تک موتوره برای تایید استانداردهای صندلی جذب انرژی برای همه در کابین و یک سیستم مقاوم در برابر سقوط است.Colibri  یک هلیکوپتر چند منظوره تک موتوره است که برای عملیات ایمن، ساده و مقرون به صرفه طراحی شده است.  شامل چندین تکنولوژی یورو کوپتر است که از مهمترین آنها عبارتند از سر روتور اصلی Speriflex سه هسته ای و روتور دم گشتاور ضد زنگ 8 ردیف فندرستراست . ایرباس ادعا می کنند که EC120 B دارای کمترین هزینه عملیاتی در کلاس خود است.

با قدرتی معادل 500 اسب بخار که از یک موتور توربو شفت توربومکا بدست می اورد توانایی پرواز در محدوده ایی 700 کیلومتری را داراست . این هلی کوپتر کوچک و دوست داشتنی دارای وزن خالی 990 کیلوگرم می باشد وقادر است با 700کیلوگرم بار با ماکزیمم وزن 1700 کیلوگرم از زمین بلند شود و با حداکثر سرعت 278 کیلومتر و سقف عملیاتی 5100 متر پرواز نماید.

این هلی کوپتر دارای یک کابین گسترده و ارگونومیک با سطح بالایی از دید خارجی است که می تواند یک خلبان و چهار مسافر را در پیکربندی معمول مسافر قرار دهد. طراحی کابین برای انواع مختلفی از مأموریت های غیرنظامی و پاراگراف مانند حمل و نقل مسافر، آموزش، اجرای قانون، و حمل و نقل شرکت مناسب است. ظرفیت بارگیری، EC120 می تواند یک خلبان را به همراه 2.94 مترمکعب از کل حجم بار مفید بین کابین  نگه دارد دسترسی از سمت راست و عقب است و همچنین برای برخی از تنظیمات کابین و راحتی حمل و نقل محموله، کف کابین صاف و بدون مانع است. محموله قابل حمل تا 700 کیلوگرم می باشد.  در قسمت راست کابین یک محفظه بار نیز در نظر گرفته شده است که جدا از کابین مسافران می باشد و جهت چمدان در نظر گرفته شده است.

پنل اصلی کابین خلبان دارای صفحه نمایش چند منظوره موتور (VEMD) است که کنترل و نظارت بر جنبه های مختلف rotorcraft و پارامترهای کلیدی موتورمی باشد. در یک پیکربندی پایه، کنترل پرواز تنها در سمت راست نصب می شود، کنترل های دوگانه یا کنترل های پرواز تنها در سمت چپ می تواند به صورت اختیاری نصب شود وهمچنین قابلیت هایی مانند یک اتوپایلوت را اضافه کند .

در جنگاوران بخوانید  ام وی 22 اوسپری
کابین EC120

علاوه بر نقش های مختلف تجاری، EC120 توسط چندین اپراتور نظامی اسپانیا ، فرانسه و گشت و بازرسی گمرگ ایلات متحده  برای انجام آموزش، مشاهده و انجام عملیات های سبک مورد استفاده قرار گرفته است. ایرباس هلیکوپتر این نوع را در ظرفیت های آموزشی به دلیل ویژگی هایی نظیر پاسخ مثبت کنترل، سیستم های محاسباتی عملکرد، ابزارهای مدرن برای سهولت استفاده، اندازه کلی جمع و جور و سطح بالای دید کابین، ارتقاء داده است. طیف گسترده ای از تجهیزات اختیاری را می توان بر روی EC120 B نصب کرد، این شامل یک سیستم محافظت سیم ، تهویه مطبوع ، فیلتر شن و ماسه، اسکی، شیشه پاک کن شیشه جلو ، آینه های الکتریکی خارجی، دوربین های مادون قرمز (FLIR) و چراغ های خارجی. برای مشتریان شرکت های بزرگ EC120 می تواند با ظاهر داخلی، مجهز به مبلمان لوکس با اثاثه یا لوازم داخلی چرمی، امکانات دفتر و تجهیزات مخابراتی و همچنین کاهش سطح صدا و ارتعاش از طریق عایق های اضافی، مجهز شود.

در تاریخ 30 نوامبر 2017 هلیکوپتر ایرباس با توجه به تعداد کم تحویل داده شده ، تنها پنج H120 در سال 2016 در مقایسه با 63 فروند رابینسون R-66 که تحویل شده است ، رسما از پایان برنامه H120  خبرداد.
از اولین EC120 که در سال 1998 عرضه شد تا کنون Eurocopter  بیش از 550 کالیبری را به مشتریان مختلف تحویل داده است.


ویژگی های عمومی


  • خدمه: 1 یا 2 خلبان
  • ظرفیت: 4   مسافر
  • طول 9.6 : متر (31 فوت 5 اینچ(
  • قطر روتور 10.0 : متر (32 فوت 8 اینچ(
  • ارتفاع 3.4 : متر (11 فوت 2 اینچ(
  • وزن خالی  991 : کیلوگرم
  • بار مفید 724 : کیلوگرم
  • حداکثر وزن  1715 : کیلوگرم
  • موتور : : 1 × Turbomeca Arrius 2F توربوشفت ، 376 کیلو وات (504 اسب بخار)
  • حداکثر سرعت: 278 کیلومتر در ساعت (150 گره، 172 مایل در ساعت)
  • سرعت کروز  223 : کیلومتر / ساعت (120 گره، 138 مایل در ساعت)
  • محدوده  : 710  کیلومتر (383 نانومواد، 440 مایل)
  • سقف سرویس :  5182 متر (17000 فوت)
  • نرخ صعود  5.84 : متر بر ثانیه (1،150 فوت در دقیقه)

………………………………..

منابع

http://www.helicopters.airbus.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC120_Colibri

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن