ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

ناوهای آبی خاکی وبالگردبر کلاس مکاسار

ناوهای آبی خاکی وبالگردبر کلاس مکاسار

بررسی کامل و معرفی ناوهای آبی خاکی وبالگردبر کلاس مکاسار

مینا گلرو

ناوهای کلاس مکاسار نوعی ناو چند منظوره آبی خاکی و بالگردبر سبک از دسته LPD ها هست که که دارای تناژ 8500 تن است و  توسط دو کشور کره جنوبی و اندونزی جهت خدمت در نیروی دریایی اندونزی طراحی و تولید گردیده  ، هدف از طراحی این ناو توسعه شناوری ارزانقیمت با توان انجام طیف متعددی از وظایف و متناسب با نیاز نیروی دریایی کشوری مانند اندونزی که از توان مالی محدودی برخوردار است بوده

این شناور علاوه بر توان انجام عملیات های آبی خاکی و توان حمل بالگرد قادر به انجام عملیات ضد زیر دریایی با تجهیز به بالگردهای گشت دریایی و ضد زیر دریایی ، مبارزه با عملیات دزدان دریایی ، و حمل نیرو و تجهیزات بعنوان یک ناو لجستیک هم هست

کلاس ماکاسار بر اساس شناور اروپایی که ساخت هلند است بانام کلاس روتردام ساخته شده و دردر واقع طراحی وتوسعه شناور باالهام گیری از کشتی هلندی انجام پذیرفته ولی کلاس مکاسار از سایر LPD ها از جمله کلاس روتردام ساخت هلندوگالیسیا ساخت اسپانیا که از جثه بزرگتر‌و‌ایضا تجهیزات مدرنتری برخوردارهستند کوچکتر و ساده تر است تا بتواند از قیمت اقتصادی تری برخوردار باشد  و‌ طراحی و توسعه آن توسط شرکت کره ای دوو انجام گرفته ولی بجز دو فروند اول ، باقی شناورهای در خدمت اندونزی بصورت بومی در صنایع کشتی سازی پیتپال این کشور ساخته شدند ،

اندونزی با خرید امتیاز طراحی و‌توسعه بعنوان صاحب امتیاز این طرح شناخته میشود  و بازاریابی و فروش آن نیز توسط این کشور صورت میگیرد

این شناور دارای ویژگی های برجسته متعددی است که انرا تبدیل به یک پلتفرم جذاب برای کشورهایی با بودجه نظامی محدود میکند و به همین دلیل در ضمینه بازاریابی و فروش خارجی بسیار موفق عمل کرده و‌توسط کشورهای فیلیپین ، پرو و میانمار هم بخدمت گرفته شده و‌چند کشور دیگر هم از جمله برزیل و مالزی هم در حال امضای قرارداد جهت خرید این شناور بسیار کارآمد هستند همچنین امارات عربی متحده بدنبال یک نسخه بالگرد بر بزرگتر آن است

ویژگی های برجسته شناور

این شناور قیمتی بسیار مناسب و اقتصادی دارد و نسبت به مدل از 37/5 تا 45 میلیون دلار قیمت هر فروند است این درحالی است که بهای هر فروند ناو بالگرد بر کلاس آمریکا 1/8 میلیارد دلار است ( البته عزیزان همانگونه که از نظر قیمتی قابل قیاس نیستند از نظر کارایی هم نمیتوان این دو کلاس را با یکدیگر قیاس کرد ) این در حالیست که ناو از توان چند منظورگی کامل برخوردار است و دارای توان نیمه پنهانکاری است

شناورهای کلاس مکاسار در چند نسخه تولید شده که در طول با یکدیگر متفاوت هستند وگرنه در سایر ویژگی ها اشتراک دارند طول شناور بسته به مدل 122 تا 166  متر است

در سال 2004 طی قراردادی به ارزش 150 میلیون دلار که کشور اندونزی با صنایع کشتی سازی دوو کره جنوبی به امضا رساند در مجموع چهار ناو را خریداری نمود که دو فروند در بوسان کره جنوبی ساخته میشدند و دو فروند هم با انتقال فن آوری در شرکت پیت پال در سوراباجا اندونزی ساخته میشدند  که بعدها 3 فروند دیگر هم اضافه و به هفت فروندرسید

دو ناو اول که توسط دوو مونتاژ شد در سال 2007 تحویل گردید

محل فرود بالگرد که میتواند سه بالگرد کوچک و یا دو بالگرد بزرگ روی ان فرود بیایند

دو فروند دوم که در اندونزی ساخته میشد، اولی با نام کی.آر.آی بانجارماسین در 19 اکتبر 2006 شروع شد و در 28  نوامبر 2009 تحویل گردید

و دومی با نام  کی.آر.آی بانداآچه  در 7 دسامبر 2007 شروع شد و 21 مارس 2011 به اتمام رسید

اندونزی طی دو سفارش جداگانه 3 ناو دیگررا هم سفارش داد که یک فروند را در سال 2017 به کشتی سازی پیت پال سفارش داد ، با نام کی.آر.آی سیمارانگ که در 21 ژانویه 2019  تحویل داده شد

ودر سال 2019 دو شناور دیگر خودراسفارش داد که در دست ساخت هستند تاجمع ناوهای اندونزی ازاین کلاس به ۷ فروند برسدکه اولی درشرف تحویل است

در جنگاوران بخوانید  ناو بالگرد و ابی خاکی کلاس وسپ

ماموریت شناور

دو شناورهای اول اندونزی که در کره جنوبی ساخته شدند بیشتر با تمرکز بر توان عملیات آبی خاکی و پشتیبانی از عملیات تفنگداران دریایی تولید شدند

این درحالیست که دو فروند دوم بعنوان ناو سرفرماندهی و حامل هواگرد توسعه یافته و از تغییرات آن در سیستم سلاح ناو است که در در این دو فروند بجای توپ 40 میلیمتری دارای یک توپ چند منظور 57 میلیمتری در سینه و تجهیزات ارتباطی ، ناو بری و رادارهای پیشرفته تری شد این نسخه 3 متر از نسخه پیشین طول بیشتری دارد

کشتی پنجم بعنوان بیمارستان دریایی ساخته شده و دارای امکانات پرشکی بسیار مجهزی است و بعنوان یک بیمارستان دریایی بخدمت گرفته شده است

و دو کشتی آخر هم بعنوان ناو سرفرماندهی و ستاد مشترک دریایی بخدمت گرفته میشودند

همچنین گارد ساحلی اندونزی علاقمند است براساس ناو مکاسار یک کلاس شناور بعنوان یک پایگاه شناور بخدمت گیرد البته هنوزدر این رابطه قراردای بین گارد ساحلی و شرکت سازنده منعقدنگردیده است

مشخصات فنی

ناوهای کلاس مکاسار بصورت استاندارد از 122 متر طول ، 22متر عرض ، 6 متر آبخور برخوردارند ولی بسته به مدل 143 متر هم ساخته شده از این کلاس و احتمالا در آینده 165 متری برای نقش ناو حامل هم توسعه خواهد یافت

ناو های کلاس مکاسار دارای 126 نفر خدمه و 30 تا 45 روز نیز استقامت دریایی دریایی دارد در بخش پیشرانه دارای 2 موتور دیزل ساخت کمپانی مان آلمان است که هرکدام دارای 2628 اسب بخار قدرت هستند و از طریق دو شفت نیرو به دو پروانه منتقل میشود و ناو را به سرعت حداکثر 16گره میرساند ناو با سرعت 12 گره دارای 18000 کیلومتر برد است

در بخش تسلیحات سلاح اصلی ناو توپ 40 میلیمتری بوفوروس است که در برخی نسخه با توپ 57 میلیمتری بوفوروس جایگزین گردیده ، نسخه های در خدمت فیلیپین دارای توپ ۷۶ میلیمتری هستند

به علاوه دو قبضه توپ 20 میلیمتری اورلیکن و یک پرتابگر دو قلوی موشک حرارتی میسترال در نقش دفاع هوایی که امکان استفاده بر علیه شناورهای سبک تندرو را نیز دارد

تناژ ناو 8500 تن است وبیشترین وزن در حالت فول لود 11394 تن است

درب عقب برای سوار و پایده کردن خودرو های ابی خاکی بر روی اب

در بخش ناو گان هواگردها هم حداکثر توان حمل 5 بالگرد را دارد ولی عرشه پروازی دو نقطه نشست و برخواست بالگرد دارد و‌این یعنی توان نشست و برخواست همزمان برای دو بالگرد مقدور است

همچنین ناو توان حمل و میزبانی از دو لیندیگ کرافت و 507 تفنگدار دریایی را بهمراه 35 دستگاه خودرو‌( مشروط بر اینکه بالگرد در آشیانه نباشد) را در عملیاتهای آبی خاکی دار ناو دارای دو عرشه حمل بار است و در قسمت عقب خود دارای یک درب بزرگ است که جهت ورود و خروج هاورکرافت ، لندینگ کرافت و خودروهای دو زیست طراحی شده و بکار گرفته میشود

در کل ناو های کلاس مکاسار از توان نسبتا مناسبی برخوردار هستند و دارای توان نیمه پنهانکاری هم هستند و نیروی دریایی اندونزی را دارای توان آبی خاکی بسیار خوبی نموده است ، این ناو از پلتفرمی بسیار عالی برخوردار است که با اندکی تغییر میتواند در نقش های مختلفی بخدمت گرفته شود بطوریکه اندونزی دو فروند از این کلاس را بعنوان ناو آبی خاکی بخدمت گرفته است ، دو فروند دیگر را در نقش ناو پرچمدار و حامل هواگرد یک فروند را در نقش بیمارستان دریایی بخدمت گرفته است و دو فروند آخر را بعنوان ستاد فرماندهی و کنترل عملیات شناور و ناو ضد زیر زیر دریایی بخدمت گرفته است

در کل ناوهای آبی خاکی حامل هواگرد امروزه به بخش مهم و حیاتی از نیروهای دریایی کشورهایی که دارای گستره وسیع آبی هستند تبدیل شده و قادر به انجام طیف گسترده ای از ماموریت های رزمی و بشر دوستانه است

در جنگاوران بخوانید  ناو پشتیبانی ابی خاکی تایپ071
درب کناری برای سوار کردن از درون اسکله

کشورهای دیگر دارنده این ناو‌

فیلیپین :

کشور فیلیپین دو فروند راسفارش داد که در سالهای 2015 و 2016 تحویل گردیدند که یکی از ناوها در یک ماموریت عادی با یک کشتی کانتینر بر تصادف کردو دچار خساراتی شد

پرو :

این کشور بعنوان اولین کشور آمریکای جنوبی دو فروند از این ناو را سفارش داد که اوای را در سال 2013 سفارش داد و در سال 2017 تحویل گرفت یک فروند دیگر را در سال 2017 سفارش داد و احتمالا سال 2021 تحویل میگیرد

میانمار :

این کشور هم یک فروند از این ناو را در سال 2019 سفارش داد که احتمالا سال 2023 تحویل خواهد گرفت

برزیل

کشور برزیل هم بودجه ای 170 میلیون دلاری برای خرید دو زیر دریایی U209 دست دوم و یک ناو کلاس مکاسار اختصاص داده

انواع مختلف

نسخه پایه ،

این نسخه که شامل دو فروند است بر اساس ناو های کلاس روتردام ساخته شده و در صنایع کشتی سازی دوو در بندر بوسان کره جنوبی مونتاز و تحویل گردیدند این نسخه دارای طول 122 متر است و بعنوان ناو آبی خاکی در اندونزی در خدمت است با نام کی ار ای مکاسار شماره بدنه 590 کی ار ای سورابایا با شماره بدنه 591

برجک توپ 40 م م(شامل دو توپ) در جلوی ناو

نسخه ساخته شده در شرکت پیت پال

از این نسخه هم دو فروند بانام کی آر ای بانجارماسینگ شماره بدنه 592 و کی آر ای بانداسه شماره بدنه 593

تحت امتیاز در کشتی سازی پیت پال اندونزی ساخته شد که از تجهیزات بروز و پیشرفته تری نسبت به دو نسخه قبلی برخوردارو بعنوان ناو حامل بخدمت گرفته شد

نسخه در خدمت فیلیپین

از این نسخه دو فروند تولید شد که دارای طولی برابر با 123 متر هستند که بجز طول در دیگرمشخصات تفاوتی ندارند با نام بی ار پی تارلاس شماره بدنه 601 و بی ار پی داوائو دلسور شماره بدنه 602 این نسخه از توپ دریایی 76 میلیمتری بعنوان توپ سینه مجهز است

نسخه های درخدمت پرو هم از این نسخه هستند

نسخه فرماندهی

این نسخه در خدمت اندونزی است و ابتدا قرار بود بعنوان ناو فرماندهی بخدمت گرفته شود و دارای 124 متر طول است ولی پس از زلزله شدیدی که در اندونزی بوقوع پیوست بسرعت تغییر کاربری داده و بعنوان بیمارستان دریایی بخدمت گرفته شد نام این ناو‌ « کی آر ای سیمارانگ با شماره بدنه 594» است هنوز مشخص نیست این پیکربندی ناو‌دائمی است یا خیر

نسخه دوم بعنوان ناو سرفرماندهی ساخته شد

نسخه بیمارستانی این نسخه با طول 143 متر ویژه بیمارستان دریایی تولید شده و کاملا در تطابق با فضاهای مورد نیاز یک مرکز درمانی است دارای اتاق عمل ، داروخانه ، اورژانس و کلینیک دندانپزشکی هست همچنین دارای اوراژانس هوایی هم هست این نسخه در دست تجهیز است

نسخه ضدزیر دریایی

این نسخه هم در خدمت نیروی دربایی اندونزی جهت پشتیبانی از ناوگان زیر دریایی هاخودی و همچنین با اتکا به بالگردهای گشت دریایی خود و همچنین تیوپ های اژدرافکن جهت عملیات ضد زیر دریایی هم بخدمت گرفته میشود

نسخه جهت امارات

این نسخه بعنوان ناو بالگردبر بخدمت گرفته میشود وبیش از 170 متر طول دارد امارات بدنبال ایجاد قابلیت فرود و برخواست هواپیماهای عمود پرواز روی این نسخه است هنوز قراردادی بسته نشده و تنها صحبت های مقدماتی انجام گرفته است احتمالا توان حمل 15 فروند بالگرد را خواهد داشت

ناو کلاس مکاسار در یک نگاه

سال ورود بخدمت 2007

سازنده : کره جنوبی / اندونزی

کاربران : اندونزی ، فیلیپین ، پرو ، میانمار

تعداد ساخته شد تا بحال : 10 فروند

تناژ : 8500 تن

حداکثر وزن : 11394 تن در حالت فول لود

پیشرانه : دو دستگاه موتور دیزل مان

حداکثر سرعت : 16 گره

دامنه برد : 18000 کیلومتر با سرعت 12 گره

تعداد تفنگدار : 500 نفر

ناو گان هواگرد : 5 فروند بالگرد متوسط

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن