ارتش هاتسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

معرفی جدیدترین سلاح انفرادی خریداری شده توسط قطر

معرفی جدیدترین سلاح انفرادی خریداری شده توسط قطر

تفنگ های تهاجمی AK-12 روسی در خدمت ارتش قطر

معرفی جدیدترین سلاح انفرادی خریداری شده توسط قطر

امیرحسین شهریاری

مقدمه

اغلب کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس در کل در زمینه نمایش توانایی های نظامی و نشان دادن تسلیحات جدید و مدرن خود، پرهیز می کنند. البته می شود انتظار داشت که این محرمانگی، در زمینه دستیابی به سلاح های بزرگ و خطرناک مانند سامانه های موشکی بالستیک باشد، مانند پنهان کردن داستان خرید این گونه موشک ها توسط امارات و عربستان سعودی از کره شمالی و چین. اما در کشورهای عرب حوضه خلیج فارس، این اقدام در رابطه با تسلیحاتی چون توپخانه و حتی اسلحه های انفرادی نیز اجرا می شود. اما قطر، یکی از کوچک ترین ارتش های خاور میانه، وضعیت متفاوتی دارد. در حالی که این کشور، طی رژه های سالانه ملی خود، توانایی هایش را به اشتراک می گذارد، اما به طور شگفت انگیزی، تجهیزات کمی در طول رژه های قطر، تمرینات نظامی و سایر رویداد ها، دیده می شود.

اما در دسامبر ۲۰۱۸ در رژه ملی نیروهای مسلح قطر، در دست نیروهای قطری سلاحی جدید کشف شد. تفنگ تهاجمی Ak-12 ساخت فدراسیون روسیه. قبل از دیده شدن این سلاح در رژه، دستیابی قطر به تفنگ تهاجمی روسی آ کا۱۲ تا حدی زیادی گزارش نشده بود و هرگز تصویری قبل از تصاویر رژه، دیده نشد. تحویل این تفنگ به قطر، گواهی بر افزایش محبوبیت تسلیحات ساخت روسیه در کشورهای حاشیه خلیج فارس است که قبل از آن متکی به تهیه سلاح از غرب بودند. به خصوص اینکه کشورهایی مثل عربستان هم با به خدمت گیری آ کا ۱۰۳ علاقه خود را به سلاح های روسی را نشان داده‌اند و یا امارات با خرید گسترده بی‌ام پی۳. کشور قطر اولین مشتری تایید شده صادراتی تفنگ تهاجمی Ak-12 است که در سال ۲۰۱۷ وارد خط تولید شد و حتی در کشور سازنده یعنی روسیه هم به ندرت دیده می شود.

علاقه مند بودن قطر به تسلیحات ساخت روسیه، چندان محرز نبود تا اینکه در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ طی سفرهای دو جانبه به دوحه و مسکو، مجموعه ای از توافق نامه ها با روسیه در زمینه همکاری های نظامی توسط قطر امضاء شد. اگرچه در آن زمان مشخص نبود دقیقا چه چیزی مستلزم این قرارداد بوده است، ولی یک سال بعد و در دسامبر ۲۰۱۸ اتفاق جالبی رخ داد. رژه ملی ارتش قطر و مشاهده صدها قبضه اسلحه Ak-12 در دستان سربازان قطری.

چند ماه قبل و در ژوئیه ۲۰۱۸، ارسال محموله نظامی حاوی تسلیحات سبک و ضد تانک توسط روسیه به قطر در قالب یک قرارداد نظامی صورت گرفت. این معامله شامل تعداد زیادی Ak-12، موشک های هدایت شونده ضد تانک کورنت 9m133 و حتی موشک ضد هوایی 9K338 ایگلا-اس (نام ناتو: سام ۲۴) بود. از دیگر تسلیحات روسی که قطر علاقه به آنها نشان داد، سامانه پدافندی زمین به هوای اس-۴۰۰ (SAM) بود، که اگرچه به دلیل تهدید تحریم های ایالات متحده، خرید واقعی این سامانه پیشرفته توسط قطر رخ نداد.

بهبود رابطه مسکو-دوحه و دستیابی قطر به تسلیحات روسی

بحران دیپلماتیک قطر که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به طول انجامید، فرانسه و ایالات متحده که منابع اصلی قطر برای تهیه سلاح بودند از دادن تسلیحات بیشتر خودداری کردند. از این رو، قطر اقدام به خرید سلاح از روسیه کرد. اما در اوائل دهه ۲۰۱۰ اختلافات سیاسی در طول جنگ داخلی سوریه، به صورت قابل توجهی روابط قطر و روسیه را تیره کرد. اما قطر با هوشیاری و برای دست یافتن به تسلیحات روسی، توانست روابط خود با روسیه را گرم کند و در نهایت توانست به هدف خود، یعنی خرید سلاح های ساخت روسیه برسد. امروزه، قطر و روسیه در حال حل مشکلات و در تلاش به همکاری در سوریه هستند و نشان دادند که در جهان هستی چگونه می تواند رابطه سیاسی دو کشور در عرض چند سال تغییر کند.

آشنایی با تفنگ تهاجمی آ کا ۱۲ (Ak-12)

آ کا ۱۲ جدیدترین سری تفنگ های تهاجمی بسیار محبوب کلاشنیکف است که با کالیبر ۳۹×۵.۴۵ میلی‌متری تجهیز شده است. با گذشت از حدود ۷۰ سال پس از طراحی ak-47 ، ثابت شده شکل و فلسفه طراحی اولین تفنگ ساخت کلاشنیکف هم هنوز می تواند در طراحی های جدید مورد بهره قرار بگیرد.

نمونه های اولیه Ak-12 از تعدادی نقص رنج میبُرد که بعداً به نفع طرح AK-400 رها شد، ولی با رفع نواقص مدل نهایی با نام آ کا ۱۲ توسعه یافت. از ویژگی های قابل توجه ای کی۱۲ می توان به طراحی ماژولار آن اشاره کرد که از لوله های ماژولار، قنداق تاشو و قابلیت نصب آسان تجهیزات جانبی با استفاده از ریل اشاره کرد. اسلحه Ak-12 از کارتریج ۳۹×۵.۴۵ میلی‌متر معروف روسی بهره میبرد. همچنین گزارش شده که به دلیل طراحی مجدد سلاح و طراحی قنداق، شلیک با آن به نرمی صورت می گیرد. به غیر از قطر، کشور ارمنستان نیز به عنوان دومین مشتری صادراتی Ak-12 شناخته می شود و احتمالاً خط تولیدی برای مونتاژ این تفنگ راه اندازی خواهد کرد. البته با توجه تجهیز گسترده ارتش ارمنستان به تفنگ ۷.۶۲ میلی‌متری ای کی ۱۰۳ که تحت مجوز تولید شدند، به نظر میرسد این کشور به مانند قطر در مقیاس بالا Ak-12 را خریداری نکند.

تعداد واقعی تفنگ های Ak-12 خریداری شده توسط قطر ناشناخته است، اما تخمین زده میشود که کمتر از ۱۰۰۰ قبضه توسط قطر به خدمت گرفته شده است. به طور حتم، قطعا آ کا ۱۲ قرار نیست به تفنگ سازمانی جدید نیروهای مسلح قطر تبدیل شود، زیرا اصلا قطر تفنگ سازمانی و استاندارد پیاده نظام ندارد!!!!! چون واحد ها به صورت تقریبا یکسان از ام۱۶، ام۴ و اف ان سی استفاده می کنند. نکته بعد، اینکه طی یک توافق نامه با ایتالیا در سال ۲۰۱۸ قطر تعدادی تفنگ های تهاجمی ARX160 و ARX200 ساخت برتا را در داخل تولید و به خدمت می گیرد. این سلاح، موفقیت جلب توجهی در خلیج فارس کسب کرده و حتی تبدیل به سلاح سازمانی کشور همسایه یعنی بحرین شده است.

در واقع قطر تفنگ های Ak-12 و ARX160 را برای واحد های ویژه ارتش خود در نظر گرفته و تصمیم دارد از تفنگ های پیشرفته دیگری نیز استفاده کند.

سلاح تهاجمی Ak-12 در تست های فدراسیون روسیه

سلاح تهاجمی Ak-12 در تست های فدراسیون روسیه

براساس تصاویر رژه ملی ارتش قطر، به نظر میرسد که بیشتر تفنگ های Ak-12 در اختیار فرماندهی عملیات ویژه قطر (Q-SOC) و احتمالاً گارد امیری قطر قرار گرفته است. این امکان وجود دارد که Ak-12 فقط توسط نیروهای ویژه مورد استفاده قرار گیرد. استحکام و قابلیت اطمینان این سلاح در محیط های آب، ماسه و گرد و غبار ویژگی هایی است که باعث شده قطری ها اهمیت ویژه ای به این تفنگ دهند و تنها برای نیروهای ویژه خود استفاده کنند.

اگرچه خرید تفنگ آ کا ۱۲ از روسیه قابل توجه است، اما لزوماً نشان دهنده شروع عمده در خرید تسلیحات روسی توسط قطر نیست و بدون شک قطر مشتری تسلیحاتی ثابت روسیه نخواهد بود. اما قطر به دلیل پیروی از سیاست تنوع تسلیحاتی و تنوع بخشیدن به ساختار تجهیزاتی خود، این خرید را انجام داده است که می تواند مسبب خرید تسلیحات بیشتر از منابع و کشورهای دیگر باشد. قطر تصمیم دارد ترکیبی از تسلیحات ناتو در کنار تسلیحات تهیه شده از روسیه و چین را در ارتش خود داشته باشد. اما از آنجایی که قطر به دنبال گسترش صنعت نظامی بومی خود است. حداقل بخشی از چنین تسلیحاتی در قطر نیز تولید خواهند شد به مانند تفنگ ARX160. برای قطر، چنین پروژه هایی به عنوان ابزاری برای افزایش استقلال و افزایش قدرت نظامی آن جذاب خواهد بود.

برگرفته شده از لینک زیر:

https://www.oryxspioenkop.com/2021/04/russian-ak-12-assault-rifles-in-service.html?m=1

اختصاصی سایت جنگاوران

ترجمه توسط امیرحسین شهریاری با اندکی تغییر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن