خودرو های مهندسی

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

نویسنده:فرج اله احسانی

در بسیاری از ارتش های جهان در کنار نیروهای  زرهی بخشی بنام یگان مهندسی رزمی وجود دارد. وظیفه این نیرو بطور اختصار در زمان جنگ ایجاد استحکامات جهت محافظت از سایر نیروها در مقابل اتش دشمن است .

ایجاد کانال وخاکریز ساخت سنگر و زدن پلها در مناطق رودخانه ای و باتلاقی و بازیابی سایر خودروها و پاک کردن میادین مین از مهمترین وظایف آن می باشد. در طول زمان و با استفاده از تجارب بدست امده در طول جنگ های اتفاق افتاده ، کارشناسان و متخصصین این نیروها و خودروها دست به تولید ماشین الات پیشرفته ایی زده اند تا نیازهای واحد های رزمی خود را بر آورده سازند. در ادامه یکی از این محصولات پیشرفته را مورد برسی قرار می دهیم.

گرامی و بلند باد یاد جوانان عزیزی که در پناه سنگر استوار عشق و ایمان، در جبهه‌های دفاع مقدس، افتخار لقب سنگرسازان بی‌سنگر را به دست آوردند و جان شیرین و جوانی زیبا را تقدیم اسلام و وطن کردند.

خودرو مهندسی رزمی کودیاک برای ارتش سوئیس

کودیاک خودرو مهندسی رزمی است که از سال 2002 در همکاری که  توسط راین متال آلمان و RUAG از سوئیس به عنوان یک سرمایه گذاری خصوصی برای نیاز با الزامات عملیاتی ارتش سوئیس توسعه داده شد. اولین پیش نمونه در سال 2003از خط تولید خارج شد. در سال 2007 ارتش سوئیس یک قرارداد برای تولید و بکار گیری 12 دستگاه خودرو کودیاک به امضا رساند و اولین سفارش در سال 2009 تحویل گردید. در حال حاضر سفارش دهندگانی   از کودیاک ، مانند هلند (10) و سوئد (6) هستند که تا پایان سال 2012 کلیه سفارشات تحویل خواهد شد.

وظایف اصلی این خودرو مهندسی ساخت و از بین بردن موانع در میدان جنگ و پاکسازی مسیر از میدان های مین، ایجاد خطوط امن برای سایر وسایل نقلیه است. این خودرو مهندسی با کمک به  واحد حمله در حال حرکت از طریق ایجاد  موانع دفاعی ، قبل ازتحرک  نیروهای دشمن پوشش مناسبی را بوجود می آورد.

این خودرو مهندسی رزمی از یک شاسی اصلاح شده لئوپارد 2 MBT بهره می برد. شایان ذکر است که اولین دستگاه توسعه داده شده از دو شاسی  مازاد ارتش ساخته شده است.

این خودرو مهندسی رزمی با یک بازوی لولایی بیل مکانیکی، دو وینچ  چرخ تسمه، یک تیغه بولدوزر تمام طول یا بیل شخم زن  در جلو با توجه ماموریت محول شده تجهیز می گردد.

کودیاک مجهز به بیل شخم زن ودژ کوب جهت پاکسازی میدان های مین و نارنجک انداز دود زا

بیل شخم زن  برای تمیز کردن خطوط از طریق میدان های مین استفاده می شود. کودیاک همچنین  با یک سیستم خط مارک امن نصب شده است. این خودرو مهندسی دارای قابلیتی است که  با دستگاه چاشنی الکترومغناطیسی مجهز شود .

این خودرو خدماتی شامل  آماده سازی موقعیت شلیک، پوششی از خندق،ایجاد خاک ریز در خط مقدم را ارایه می دهد.. تیغه بولدوزرخود  نیز به عنوان تعادل خودرو در طول عملیات با بازوی بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک لیست بلند از امکانات  سیستم بیل مکانیکی را می توان هم چون پنجه جهانی، برش بتن و مته زمینی جایگزین کرد.

این خودرو با دو وینچ  چرخ تسمه 9 تن مجهز شده است. هر کدام از کابل ها طولی برابر با 200 متر دارا می باشد. با کمک بلوک قرقره حداکثر نیروی کشش آن برابر با 62 تن است . این وینچ  برای خود بازیابی، همچنین برای سایرتانک های  آسیب دیده ، وسایل نقلیه وغرق شده ، و یا برای انجام عملیات انتقال مواد مورد استفاده قرار میگیرد.

کودیاک دارای یک سطح مورد نیاز برای حفاظت در کنار واحدهای خط مقدم می باشد. این زره  در برابر پرتابه گلوله های کالیبر کوچک و ترکش گلوله توپ مقاوم می باشد. این خودرو مهندسی رزمی در همان سطح از محافظت در برابر مین های زمینی قرار دارد که  تانک ليوپارد 2 از آن برخوردار است. خودرو با حفاظت NBC و سیستم اطفاء حریق اتوماتیک در آن نصب شده است.

برای دفاع از خود ،کودیاک با مسلسل سنگین  کنترل از راه دور با کالیبر  12.7 میلی متر مجهز شده است. ، بسته به نیاز مشتری می توان آنرا به نارنجک انداز 40 میلی متری نیز مجهز نمود.

این خودرو مهندسی رزمی دارای سه خدمه، شامل فرمانده، راننده و اپراتوراست.  یکی از نکات قابل توجه در این زرهپوش ، مجهز بودن آن به چندین دوربین همه جانبه است که اجازه می دهد عملیات مین زدایی و یا سنگر سازی برای نیروهای خودی با امنیت بیشتری صورت بگیرد، بدون اینکه  نیازی به خروج خدمه در محیط های پر خطر باشد.

کودیاک توسط موتور دیزل MTU توربوشارژ، نیروی خود را تامین می کند که به میزان  1500    اسب بخار می باشد.. این موتور همانند پیشرانه تانک  لئوپارد 2 است.

مشخصات :

سال ورود به خدمت :   2009

خدمه : 3 نفر

وزن :  55 تن

طول :  10.2 متر

عرض  :54/3 متر

ارتفاع :          2.3 متر

جنگ افزار : یک عدد مسلسل 7/12 میلی متری

موتور دیزل MTU MB-837 Ka501

قدرت موتور    1500 اسب بخار

حداکثر سرعت در جاده :70 کیلومتر

برد:     550 کیلومتر

قدرت مانور :

شیب    60٪

شیب جانبی     30٪

عبور از اب به عمق : 1  متر

عبور از موانع به ارتفاع  1 متر

عبور از کانال هایی به عرض  3 متر

منبع : www.Military-Today.com

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن