هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری C-295

هواپیمای ترابری C-295

هواپیمای ترابری C-295

در سال 1997 کاسا اسپانیا  اعلام کرد به دنبال ساخت یک نسخه بهبود  یافته هواپیمای ترابری دو موتوره سی 235 است. سی 235 یک هواپیمای ترابری تاکتیکی  دو موتوره توربوپراپ بود که در دهه 1980 وارد خدمت شد و مشتریان بسیار یافت  و  در 20 ارتش جهان به خدمت گرفت شد . سی235 دارای  دو موتور توربوپراپ جنرال الکترونیک  با توان هر یکی 1750 اسب بخار بود و از در بارگیری عقب استفاده می کرد و میتوانست 51 سرباز و یا 6 تن بار را حمل کند

کاسا در دهه 1990 برای رقابت با هم گروه های خود در این سایز به دنبال گستردش توان سی 235 بود و در نهایت تصمیم به ساخت طرحی جدید گرفت

طرح جدید که سی 295 نامیده شد اولین پرواز خود را در 28 نوامبر سال 1997 انجام داد و بعد از ازمایشات مختلف در سال 2001 میلادی وارد  خدمت شد. طی ازمایشات سه پیش نمونه ساخت شده که 75000 ساعت پرواز  انجام دادند(امروزه این هواپیما توسط ایرباس تولید می شود)

سی295 یک هواپیمای ترابری  دو موتوره شبیه سی 235 است و در واقع یک نسخه با سازه به روز شده و جدید  است . بدنه از مواد ترکیبی ساخته شده البته در برخی موارد از الومینومی  نیز استفاده  شده است ولی سی 295 اولین طرح شرکت کاسا است که بیشتر از همه موارد از مواد ترکیبی ساخته شده است . هواپیمای دارای  طول 24.5 متر است و دارای  بالی در بالای  بدنه و موتوری زیرهر بال است

هواپیمای دارای  یک محفظه بال 12.69 متر طول،1.9 متر  ارتفاع و 2.7 متر پهنا است  و میتواند درون خود تا 71 سرباز و یا 9200 کیلوگم  بار حمل کنند . همچنین میتواند برای  حمل و نقل  مجروح  24 سرباز و یا 5 تا 7 کادر پزشکی را حمل کند. سی 295 دارای  یک درب بارگیری عقب  دو تکه است که بخشی رو به بالا و بخشی رو به پایین باز می شود و از درب پایین  میتوان به عنوان سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو استفاده کرد

هواپیما از دو دستگاه موتور پرات اندویتنی   کانادا  PW127G که 2645 اسب بخار قدرت فراهم میکند و میتواند هواپیما را به بیشترین سرعت 575 کیلومتر بر ساعت برساند. البته  سرعت کروز ان با بیشترین بار 480 کیلومتر است. این موتور شهرت بسیار دارد و روی هواپیمایی چون فوکر 50،ای تی ار و دش بنباردین نصب  شده است. هر موتور  دارای شش ملخ کامپوریت  است

هواپیمای دارای  دو  ارابه فرود هر کام با دو چرخ در عقب است که زیر بدنه در دو غلاف جمع می شود و یک ارابه فرود دو قلو نیز در جلو قرار دارد

کابین

هواپیما دارای  دو خلبان است  و در کابین شش نمایشگر رنگی قابل برنامه ریزی  و دو نمایشگر  تک رنگ سی ار تی برای دادن اطلاعات به رایانه در دستراس انها است و هر دو خلبان  از اچ یو دی برای نمایش اطلاعات پروازی استفاده میکنند که در بالای   پنچه جلو جمع می شود. هواپیمای دارای  سامانه ناوبری ماهواره ای  و سامانه فرود کور  است و از یک رادار اب و هوا، ارتفاع یاب لیزری و رادیویی بهره می برد . برخی نسخه های  تولید به سفارش مشتری دارای هشدار دهنده رادار و فروسرخ هستند و از پرتاب کنده فلر و چف از نوع AN / ALE-47 بهره می برند

مدل های مختلف

C-295M: نسخه ترابری  که در بالا به ان اشاره شد

 C-295 Persuader: نسخه گشت دریایی برای انجام عملیات هوایی گشت  دریایی و یا ضد زیر دریایی . این نسخه  در دو مدل موجود است.  نسخه C-295 MSA / MPA نسخه گشت  دریایی  و جستجو و نجات  دارای یک رادار در زیر بدنه  با توان جستجوی 360 درجه با برد 150 تا 200 کیلومتر ، یک دوربین دید حرارتی در دماغه و شش نفر کاربر با نمایشگر های رنگی برای نظارت بر حسگرهای مختلف . مدل بعدی نسخه C-295 ASW / ASuW  نسخه ضد زیر دریایی است و این نسخه  به غیر از تجهیزاتی  نسخه قبلی دارای  سنار هوا پرتاب  داخلی برای کشف زیر دریایی است و میتواند در جایگاه زیر بال اژدر عمقی برای نابودی زیر دریایی حمل کند.شیلی سه فروند نسخه  ضد زیر دریایی، عمان 3 فروند و پرتغال 5 فروند نسخه گشت دریایی را سفارش  داده است

نسخه ضد کشتی و گشت دریایی

C-295 AEW: نسخه اواکس(هشدار زودهنگام)که شامل نصب رادار اسرائیلی EL/M-2075 روی بدنه این هواپیمای شامل یک رادار  بشقابی شکل  است. این رادار یک رادار ارایه  فازی ساخت البیت  سیستم است   که توان کشف یک هواپیما را تا برد 350 کیلومتری دارد . این نسخه دارای  سامانه جمع اوری علائم راداری دشمن نیز است.

نسخه اواکس بر روی بنده سی 295 دبلیو .. بر روی نسخه معمولی نیز اواکس نصب می شود

C-295W: نسخه  جدید با افزایش  دو بالچه بر نوک بالها که بر روی  برد،مصرف سوخت و سرعت تاثیر مثبتی گذاشته و گفته شده برد را 340 کیلومتر افزایش داده است

C-295W

AC-295 Gunship: نسخه مسلح  مجهز به دو بالچه کوتاه کنار بدنه زیر بال اصلی که هر بالچه  توان حمل دو  جایگاه خارجی  را دارد که شامل  موشک هلفایر و یا راکت 70 م م است . موشک هلفایر  توسط سامانه نشان گذاری زیر دماغه هدفگیری می شود  . همچنین میتوان همچون  ای سی 130 این هواپیما را از یک سمت مجهز به توپ خودکار 25 م م بوش مستر کرد.سی 295 یک هواپیمای ترابری تاکتیکی  میدانی  است که  نصف سی 130 بار حمل میکند ولی نیاز به تناژ در این اندازه لازم است زیرا معمولا نیاز به هواپیمای  با توان حمل بار به اندازه سی 130 و یا بیشتر برای  اکثر ارتش های  جهان کمتر پیش میاید و همچنین کوچکی ان باعث شده بتوان ان را در نقشهای مختلف به کار برد که ارزش بسیاری به ان داده است

نسخه گان شیپ
نسخه گان شیپ
نسخه مسلح به نمایش در امده در نمایشگاه هوایی دبی 2017

این هواپیما در 25 ارتش جهان به خدمت گرفته شده است. ارژانتین شش فروند،بنگلادش یک فروند ،برزیل 11 فروند،کانادا 16 فروند،شیلی سه فروند نسخه دریایی،چک چهار فروند،اکوادور سه فروند،مصر 24 فروند،فنلاند سه فروند،غنا دو فروند،هند 56 فروند،اندونزی 9 فروند،اردن چهار فروند،قزاقستان نه فروند،مالی یک فروند، مکزیک 14 فروند برای نیروی هوایی و شش فروند برای نیروی دریایی،عمان هشت فروند،فیلیپین 3 فروند،لهستان 17 فروند،پرتقال 12 فروند،عربستان چهار فروند،اسپانیا 13 فروند،تایلند یک فروند،ویتنام سه فروند

برخی از این کشورها هنوز سفارشات خود را تحویل نگرفته است….همچنین برخی کشورها نسخه دریایی را نیز سفارش داده است. قیمت هر فروند سی 295  رقم 35 میلیون دلار است

این هواپیما در یک کلاس با سی 130 قرار ندارد زیرا ظرفیت حمل بار و سرباز در ان نصف سی 130 هرکولس است

مشخصات

خدمه: دو نفر

طول:24 متر

بلندی:8.4 متر

بیشترین وزن برخاستن  :23 تن

موتور: دو موتور توربوپراپ  Pratt & Whitney Canada PW127G با توان هر یک 264 اسب بخار

بیشترین سرعت:576 کیلومتر بر ساعت

برد با 3 تن بار 4600 کیلومترو با شش تن بار 3700 کیلومتر

توان: حمل 71 سرباز و یا 9 تن بار

 ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

https://airbusdefenceandspace.com/our-portfolio/military-aircraft/c295/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن