هدایت موشک خارج از جو
فرهاد همت
ایران برای مقابله با موشکهای ضد موشک و همچنین هدایت موشک اقداماتی را انجام داده است که به برخی از آنها می پردازیم
در هنگام شیرجه موشک بالستیک بر روی هدف موشک از جاذبه زمین استفاده می کند و نیازی به پیشرانه ندارد ولی برای افزایش سرعت و شتاب موشک و هدایت موشک و انجام مانور فریب نیاز به پیشران است به علت هم جهت بودن گرانش زمین با جهت حرکت موشک در این مرحله از حرکت موشک نیاز به موتورهای کوچک و سوخت کم است با استفاده از این تراسترها کلاهک از سرعت و شتاب بیشتر از حد معمول سقوط آزاد برخوردار می شود و توان مانور و هدایت در خارج از جو را هم پیدا می کند که به نقطه زنی موشک و فرار از موشکهای ضد موشک کمک زیادی میکند اما آیا ایران چنین تراستر هایی را دارد؟
ایران بجز موتور موشک اسکاد بی موتور های سوخت مایع کوچک تری را هم بدست آورد و آنها را کپی کرد که در جاهای مختلف از جمله برنامه فضایی و موشکهای بالستیک از آنها استفاده کرد بعضی از موشکهای پدافندی شوروی از موتورهای سوخت مایع استفاده می کنند از جمله موشک سام ۲ سام ۵ از موتور سوخت مایع و موشک سام ۶ از موتور رمجت استفاده می کنند تصاویر برخی از این موتورها در ادامه می آید مثلاً اس ۲۰۰ بسته به مدل از موتور ۵ دی ۶۷ یا ۵ دی ۱۲ استفاده می کند از جت وین در سیستم بردار رانش بسیاری از موشکهای ایران برای هدایت استفاده شدهاست
موتور دیگری که بعداً وارد ایران شد موتور ۴ دی ۱۰ یا بهتر بگویم ۴ دی ۲۰ بود در این موتور از دو ورنر کوچک برای هدایت موشک استفاده میشد که از سیستم تی وی سی برای سیستم بردار رانش استفاده می کند از این موتورها کوچک برای ساخت مرحله دوم ماهوارهبر های سفیر یک و دو (سیمرغ) استفاده شد
از رانش سرد هم می شود استفاده کرد از این نوع تراستر هم در ایران ساخته شده است
تراستر سوخت جامد هم ساخته شده است از جمله موتور سلمان و آرش
با استفاده از این تراسترها و شکل هندسی کلاهکها مثل کلاهک جدید موشک خرمشهر سرعت کلاهک ها بیشتر از حد معمول می شود و مانور فریب امکان پذیر می شود و هدایت موشک خارج از جو هم امکان پذیر می شود
مثلاً می شود با افزودن موتور سلمان به عنوان مرحله سوم به موشک سجیل ۲ در خارج از جو هم موشک را هدایت کرد. همچنین با افزوده شدن رانش این موتور به گرانش زمین شتاب کلاهک و سرعت آن افزایش می یابد در این حالت امکان حمل کلاهک بزرگتر و انجام مانور فریب هم فراهم میشود حالا اگر از کلاهک مجتمع و کلاهک بارانی و فریب دهنده و اخلالگر هم استفاده شود امکان عبور موشک از پدافند دشمن و همچنین نقطه زنی بسیار افزایش می یابد
گام بعدی احتمالا ساخت کلاهک لغزشی هایپرسونیک HGV است البته با توجه به سخت تر بودن ساخت نوع گوه ای آن احتمالا ابتدا نوع مخروطی آن ساخته خواهد شد از مزایای این کلاهک ها قدرت مانور بالاتر است که رهگیری آنها را مشکل می کند همچنین هدایت پذیرتر هستند و ساخت نسخه ضد کشتی با آن ها آسان تر است