ناو محافظ تایپ-26 گلبال کامبت نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا
داستان ناو محافظ تایپ 26 در واقع به 1998 باز میگردد ، زمانی که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا برنامه جامع FSC را آغاز کرد ( future Surface combat = FSC برنامه جامع نوسازی و افزایش توان رزمی ناوگان سطحی) ، این برنامه شامل ساخت دو کلاس ناوشکن بود ، یکی پدافندی (تایپ 45) و دیگری سطحی و تهاجم عمقی (تایپ 45 فلایت 2) که با لغو شدن فلایت 2 تایپ 45 برای مدتی برنامه تعطیل بود تا زمانی که مسئله جایگزینی ناو های محافظ تایپ 23 مطرح شد ، این ناو ها حال بعضا نیمه اول عمر خود را سپری کرده بودند و اینگونه برنامه ناو محافظ آینده با نام تایپ 26 درسال 2010 آغاز شد
نیروی دریایی سلطنتی خواهان یک ناو محافظ چند منظوره با وظیفه اصلی جنگ ضد زیردریایی بود ، همچنین نیروی دریایی سلطنتی تعریفی جدید را نیز در این ناو محافظ ارائه کرده بود ، و آن توانایی پذیرایی از یک گروه متوسط تفنگداران نیروی دریایی بود
این تاکید نیروی دریایی باعث شد برنامه ناو محافظ آینده بیش از حد طول بکشد
درنهایت نیروی دریایی سلطنتی طرح پیشنهادی کمپانی بی ای ائی سیستم مبنی بر گلبال کامبت را به عنوان ناو محافظ تایپ 26 میپذیرد
ناو محافظ گلبال کامبت از اساس بر مبنای پلاتفرم ناوچه موشک انداز کلاس خَریف است که سابقا توسط بی ای ائی برای نیروی دریایی عمان طراحی شده بود ، در طرح گلبال کامبت ابعاد بزرگتر شده ، حال ناو اصلاح میشود و تمام جزیره تعویض میشود
ناو در فلایت 1 دارای 148 متر طول ، 19 متر عرض و 5400 تن وزن خالی
دارای یک برج راداری اصلی در پشت پل فرماندهی و دو دکل رله ارتباطی و جنگ الکترونیک در پایانه جزیره ناو است
در تسلیحات ناو دارای یک توپ اصلی مارک 45 مد 4 است ، این توپ در واقع آمریکایی است اما مد 4 آن توسط بی ای ائی سیستم بریتانیا توسعه یافته ، در پشت توپ دو مجموعه لانچر وجود دارد ، اولی 4 لانچر 6 سیلویی سامانه پدافندی سی کاپتور است و پس آن 3 مجموعه لانچر عمودی چندمنظوره مارک 41 است
این 3 لانچر مارک 41 قرار است 3 وظیفه اصلی جنگ ضد زیردریایی ، تهاجم عمقی و ضد کشتی را بر عهده داشته باشند
درواقع نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در جریان ساخت ناو محافظ تایپ 26 گلبال کامبت بله دنبال خرید موشک ضد کشتی AGM-158C ، موشک کروز تهاجمی تاماهاوک بلاک 4 نسخه سیلو پرتاب و موشک ضد زیردریایی رآم-139 نیز بوده و هست
در پس برج راداری 4 مجموعه 6 سیلویی سامانه پدافندی سی کاپتور دیگر نیز قرار دارد (مجموعا 48 سیلو سی کاپتور)
موشک دیگر که در دست توسعه است و احتمال فراوان بر بخدمت گیری آن بروی تایپ 26 میرود ، سی اسپیر 3 است ، این موشک که بر مبنای موشک هوا پرتاب برمیستون توسعه یافته ، سی اسپیر 3 نسخه دریا پایه موشک اسپیر 3 است که حدودا 120 کیلومتر برد خواهد داشت ، هر لانچر عمودی مارک 41 توانایی حمل 4 تیر موشک سی اسپیر 3 دارد همچنین احتمال نصب نسخه مایل پرتاب آن میان فاصله مجموعه دوم لانچر های سی کاپتور و برج تنفس ناو نیز داده میشود ، فلسفه این موشک مقابله با اهداف سطحی کوچک و سبک همانند قایق های موشک انداز است و هدایت آن مستقل موج میلیمتری
سی کاپتور جدید ترین سیستم پدافندی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا است که توسط کمپانی ام بی دی ای بر مبنای موشک هوا به هوا آسرام ساخته شده ، این موشک پدافندی کوچک کوتاه برد هدایت فعال راداری است و پرتاب سرد است
سیکر این موشک برمبنای سیکر موشک هوا به هوای متئور ساخته شده ، ام بی دی ای مدئیست درصد عملکرد سی کاپتور بیشتر از 80 درصد است ، این موشک در بلاک 1 در حدود 25 الی 30 کیلومتر برد دارد و در نسخه بلاک 2 بردش 45 الی 50 کیلومتر خواهد بود ، سی کاپتور یکی از بهترین موشک های پدافندی دریا پایه در کلاس خودش است …
این موشک نسخه سطح پرتاب و هوا پرتاب نیز دارد
در دو طرف برج تنفس موتور ها ، 2 سامانه دفاع نزدیک فلانکس قرار دارد و در پس آن یک انبار بزرگ درون جزیره اصلی ناو ، این انبار درواقع همان استعداد حمل یک گروه متوسط تفنگداران نیروی دریایی است اما این انبار یک خاصیت ویژه دارد و آن قابلیت یکی شدن با اتاق پذیرایی بالگرد است که در پاشنه ناو و چسبیده به این انبار است
این اتاق پذیرایی بالگرد در کاغذ بزرگترین اتاق پذیرایی بالگرد ساخته شده بروی یک ناو محافظ است ، این اتاق میتواند ادغام با بخشی از انبار تفنگداران تا 4 بالگرد وایلدکت ، 2 بالگرد مرلین و یا 1 بالگرد شینوک را پذیرایی کند ، در کناره این انبار 2 لانچر دو تیوپی اژدر 324 میلیمتری نیز قرار دارد و در دو طرف اتاق پذیرایی بالگرد دو توپ اتوماتیک 30 میلیمتری قرار گرفته است
در بعد نیروی محرکه ، ناو دارای سیستم انتقال قدرت یک پارچه الکتریکی است ، این سیستم نوین انتقال قدرت که پیش از تایپ 26 بروی ناوشکن تایپ 45 و سوپر کریر کوین الیزابت نصب و عملیاتی شده حال جواب خود را به خوبی پس داده
تایپ 26 در واقع یک ناو محافظ پنهان کار است و در کاغذ آرام ترین و کم صدا ترین ناو محافظ جهان است به لطف شبکه انتقال قدرت یک پارچه الکتریکی اما خود سازه ناو نیز برای کاهش حجم جا به جا شونده آب مورد مهندسی مجدد قرار گرفته ، در سازه جزیره نیز برای کاهش سطح مقطع راداری نیز تلاش هایی تا میزان قابل قبول انجام شده است اما همانند داستان صدای تولیدی نیست
برای کنترل حرارت نیز شناور با عایق پوشانده شده ، برج تنفس موتور ها نیز دارای یک پوشش محافظ است تا به خنک نگه داشتن برج کمک کند
اما سیستم محرک این ناو شامل 4 ژنراتور دیزل الکتریک و یک موتور موتور توربین گازی ام تی-30 است ، این موتور که ساخت کمپانی رولزرویس است به جرات قوی ترین موتور توربین گازی عملیاتی در نیروی دریایی ایالات متحده و انگلستان است ، این موتور توانایی تولید 35 مگاوات نیرو دارد و در نسخه بهبود یافته که بروی تایپ 26 نصب خواهد شد توان خروجی اش به 40 مگاوات افزایش یافته (احتمال داده میشود البته به فلایت 1 نرسد و در فلایت 2 استفاده شود)
ناو همانند ناوشکن تایپ 45 دارای دو موتور الکتریکی است که هر کدام حد اکثر 20 مگاوات مصرف دارند
این مجموعه انتقال قدرت میتواند سرعت این ناو محافظ را به حد اکثر 52 کیلومتر در ساعت ، 11000 کیلومتر برد عملیاتی برساند ناو داری کمترین حالت 60 روز استقامت غذایی خواهد بود
و اما در نهایت شبکه راداری ، این ناو در شبکه رادار دارای یک برج اصلی راداری دقیقا پشت پل فرماندهی است ، این برج تنها 3 رادار دارد ، اولین و اصلی ترین ، رادار چند منظوره تایپ-997 است ، این رادار آرایه فازی رادار اصلی ناو است و وظیفه کشف اهداف هوایی ، سطحی و درگیری با آن ها را دارد
این رادار توانایی کشف 900 هدف رادار و مشخص نیست در آن واحد با چند هدف توان مقابله دارد ، اما کمپانی بی ای ائی و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا اعتماد زیادی به این رادار دارند ، این رادار حداکثر برد 200 کیلومتر دارد … این رادار هم اکنون به عنوان رادار اصلی 13 ناو محافظ تایپ 23 ارتقا یافته و سوپر کریر کوین الیزابت عملیاتی است
رادار دوم رادار سرچ سطحی سنتر 6000 و سومی رادار ناوبری شارپ آی است
در بحث سونا نیز ، ناو دارای سونار اصلی آرایه ای کروی ساخت کمپانی اولترا الکتریک ، تایپ 2150 است
این سونار در واقع نسخه ای توسعه یافته از سونار ناوشکن تایپ 45 است ، سونار دوم که بصورت یدک کش در پشت ناو کشیده میشود ساخت تالس است از نوع آرایه ای خطی است
برد ، حساسیت و وضوح این دو سونار نامشخص است
نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا تا کنون سفارش ساخت 3 ناو محافظ از کلاس تایپ 26 فلایت 1 را با نام های گلاسکو ، کاردیف و بلفاست را داده است و سفارش ساخت پنج فروند دیگر از فلایت 2 را داده است که اولین آن برمینگام نام دارد ، در حال حاضر ساخت این 4 ناو در کشتی سازی گلاسکو در جریان است و چهار تای دیگر نیز به مرور آغاز میشود
هنوز بصورت رسمی مشخص نیست که فلایت 2 ناو محافظ تایپ 26 چه تفاوت هایی با فلایت 1 دارد ، اما به احتمال زیاد تسلیحات و شبکه راداری متفاوت خواهد بود
گفتنی است نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا همچین برای تکمیل فعالیت های ناو محافظ تایپ 26 پروژه ناو محافظ تایپ 31ائی را نیز آغاز کرده اما با این حال احتمال میرود تا 12~13 فروند ناو محافظ تایپ 26 برای نیروی دریایی سلطنتی ساخته شود
بی ای ائی سیستم بریتانیا البته در بازار یابی برای تایپ 26 موفق بود ، تا جایی که بزرگترین قرار داد نظامی انگلستان در حوضه دریایی را شکل میدهد
اولین مشتری خارجی تایپ 26 نیروی دریایی استرالیا بود ، استرالیا با قرار دادی 35 بیلیون دلاری (دلار استرالیا) 9 ناو تایپ 26 خریداری میکند که این قرارداد شامل توسعه یک کشتی سازی و ساخت یک کشتی سازی جدید در سیدنی و یک مرکز آموزش خدمه نیز میباشد
نسخه استرالیایی تایپ 26 البته در تسلیحات و رادار متفاوت است ، رادار این ناو CEAFAR 2 است که یک مجموعه راداری ساخت کمپانی CEA Technologies استرالیا است ، این مجموعه راداری شامل 6 صفحه راداری آرایه فازی فعال است که تا 250 الی 300 کیلومتر برد دارد ، سیستم رزم جامع این ناو محافظ ایجیس 9 خواهد بود
در واقع در ارتقا ایجیس 9 این قابلیت به این برنامهذ جامع دفاعی افزوده شد که از راداری جز رادار خانواده SPY-1 نیز به عنوان رادار اصلی استفاده کند
در تسلیحات ، سامانه پدافندی سی کاپتور از ناو حذف شده و جلوی پل فرماندهی و پشت توپ اصلی با حذف شدن لانچر های عمودی یک لانچر 8 سیلویی مارک 41 دیگر به ناو افزوده شده تا مجموع سیلو های لانچر ناو به 32 برسد که البته قابلیت افزودن 2 لانچر 8 سیلویی دیگر و افزایش سیلو ها تا 48 تا نیز ارائه شده و در کاغذ امکان افزایش بیشتر آن نیز ممکن است اما خود استرالیا فعلا به 32 سیلو بسنده کرده ، تسلیحات این ناو در نقش پدافندی همان تسلیحات سامانه ایجیس جز موشک دفاع بالستیک استاندارد-3 ، (شامل ریم-162 ، استاندارد 2 و استاندارد 6)
در نقش ضد کشتی دو لانچر مایل 4 سیلویی موشک ضد کشتی ان اس ام در پس برج تنفس موتور قرار داد
در نقش ضد زیردریایی نیز دارای همان چهار تیوپ اژدر 324 میلیمتری و موشک ضد زیردریایی رآم-139، مابقی تسلیحات و تجهیزات مشابه فلایت 1 انگلیسی است
اخیرا کانادا نیز در قرار دادی 60 بیلیون دلاری (دلار کانادا) تعداد 15 فروند ناو محافظ تایپ 26 خریداری کرده که هنوز بند های آن بصورت کامل مشخص نیست ، نسخه کانادایی تایپ 26 همانند نسخه استرالیایی است با این تفاوت که سیستم رادار ، رله ارتباطی و جنگ الکترونیک متفاوت دارد همچنین بجای دو سامانه دفاع نزدیک فلانکس دارای دو سامانه پدافندی کوتاه برد دفاع نزدیک سی رم است همچنین سونار یدک کش شونده متفاوت خواهد داشت ، ما باقی مشخصات و تسلیحات مشابه نسخه استرالیایی است
این دو نسخه تایپ 26 ، همان ابعاد را دارند اما وزن آنها تا 6900 تن افزایش یافته است
همچنین تایپ 26 در یک مناقصه بزرگتر نیز حضور دارد ، FFG(X) نیروی دریایی ایالات متحده ، ایالات متحده جدیدا برنامه ای جهت ساخت و بخدمت گیری یک کلاس ناو محافظ جدید را آغاز کرده که در آن تایپ 26 نیز حضور دارد ، جزئیاتی از نسخه آمریکایی احتمالی این ناو مشخص نیست اما شانس زیادی در پیروزی این مناقصه دارد
احنمال داده میشود نسخه آمریکایی به یک شبکه راداری و جنگ الکترونیک و رله ارتباطی متفاوت داشته باشد و در باقی مشخصات مشابه نسخه استرالیا باشد
ایالات متحده قصد به خدمت گیری بیش از 20 فروند ناو محافظ جدید برای پرکردن خلأ شکل گرفته در نیروی دریایی خود دارد
بصورت کلی ، ناو محافظ تایپ 26 یکی از بهترین پلاتفرم های حال حاضر است و بخاطر یک دندگی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در استقرار یک گروه متوسط تفنگداران یکی درون آن و استفاده از ناو تایپ 26 درنفش حامل تفنگدار از دلایل پیروزی در دو مناقصه کانادا و استرالیا بود با این وود احتمال تقیرات بیشتر در این ناو وجود دارد
تحویل ناو های کلاس تایپ 26 به نیروی دریای سلطنتی انگلستان از سال 2020 . نیروی دریایی سلطنتی استرالیا و کانادا 2023 آغاز خواهد شد
نویسنده : الیاس امراء
ا