در سال ۱۹۶۴ بوئینگ  در حال تولید هواپیمای موفق بوئینگ ۷۲۷ بود که باب جدید در هواپیما های  تجاری  باز کرد ولی بسیاری از خطوط هوایی امریکا و اروپا خواهان یک هواپیمای مسافربری  کوچکتر با برد حدود ۱۶۰۰ کیلومتر بودند تا در مسیر های کوتاه استفاده  شود. در سال ۱۹۶۵ بوئینگ یک طرح با ظرفیت ۷۰ نفر را پیشنهاد داد  ولی از انجای که خطوط  هوایی المان غربی لوفت هانزا  دنبال این طرح البته با ظرفیت ۱۰۰ نفر بود، بوئینگ طرح خود را کشیده تر کرد

بوئینگ چندنی طرح را بررسی کرد. در ان زمان در  هواپیماهای کوتاه برد نصب موتور در انتهای  بدنه مانند بوئینگ ۷۲۷ و دی سی ۹ مرسوم بود ولی به دلیل اینکه  تعمیر و نگهداری  هواپیمای کمی سخت میشد بوئینگ ترجیه داد تا موتور را زیر بال قرار دهد.

اولین فروند از هواپیمای جدید  با نام بوئینگ ۷۳۷  در ۹ اوریل سال ۱۹۶۷ پرواز کرد  و در ۱۰ فوریه سال بعد تحویل لوفت هانزا المان غربی شد. بوئینگ ۷۳۷ به سرعت تبدیل به چهره  محبوب مشتریان شد و همچنان تولید می شود و به ان لقب دوردانه بوئینگ  به عنوان پر فروشترین هواپیمای مسافربری جت جهان  دادند

بوئینگ  ۷۳۷ در مدلهای مختلف تولید شد و گفت در مورد ویژکی  کلی  ان کمی سخت است زیرا مدلهای مختلف ویژگی های مختلفی  دارد. بوئینگ ۷۳۷  در نسخه اولیه دارای  طول ۲۸ متر  بود که از سه خدمه شامل خلبان کمک خلبان و مهندس پرواز استفاده  میکند ولی در مدلهای بعدی طول هواپیما افزایش  یافت و خدمه به دو نفر کاهش یافتند . در نسخه اولیه تا ۱۲۴ نفر در حالت کلاس اقتصادی  حمل میکرد  که کمترین میزان  در مدلهای بوئینگ است ولی در نسخه های بعدی حتی به ۲۲۰ نفر نیز افزایش یافت . در نسخه  میانه و اخر یعنی نسخه  های که همکنون تولید می شود یا در اینده وارد خدمت خواهد شدند  برد افزایش یافته و دست  کم چهار مدل مختلف موتور  روی هواپیمای نصب شد. تمامی مدلهای دارای یک راهرو  با دو ردیف صندلی هستند که در هر سمت راهرو سه ردیف صندلی قرار دارد. از انجایی که مدلهای ۷۳۷ فرق بسیار با هم دارند به سرعت به بررسی مدل ها خواهمیم پرداخت

e713b6c9a5fce5b5f95c270059cb49b6

بوئینگ ۷۳۷ سری ۱۰۰ که اولین نسخه تولیدی بود و خطوط هوایی المان اولین مشتری ان

1832725

بوئینگ ۷۳۷ اورجینال

به دو نسخه  اولیه سری ۱۰۰ و ۲۰۰  بوئینگ ۷۳۷ اورجینال   میگویند.

بوئینگ ۷۳۷ سری  ۱۰۰

این نسخه  ۳۰ فروند از ان بیشتر ساخته نشد نخستین  نمونه تولید بوئینگ ۷۳۷ است  که دارای ظرفیت ۱۲۴  نفر بود و  از سه خدمه بهره می برند  در این نسخه  کابین کاملا انلوگ بود و تنها یک نمایشگر سی ار  تی قابل برنامه ریزی  برای دادن داده های پروازی  به هواپیمای بود. این هواپیمای دارای دو موتور Pratt & Whitney JT8D  بود که دارای  روکشی لوله شکل بود. این موتور از نخستین  موتورهای توربوفن  تولید جهان بود که شهرت بسیار در دوران  خود داشت و بر روی هواپیماهای  چون بوئینگ ۷۲۷ و دی سی ۸ نصب شد و دارای   قدرت ۱۴۵۰۰  پاوند رانش بود. این هواپیما  میتواند  با بیشترین ظرفیت خود به برد ۲۸۵۰ کیلومتر برسد و سوخت داخلی ان ۱۷۹۰۰ لیتر است

بوئینگ ۷۳۷ سری ۲۰۰

اخرین نسخه و پرتولید ترین نمونه بوئینگ ۷۳۷ اورجینال است   که دارای شکل و فنی مشابه نسخه قبل بود  ولی دو متر کشیده تر شده بود و ظرفیت ان به ۳۰ متر رسیده بود و ظرفیت سوخت داخلی ان به ۱۸۱۰۰ لیتر افزایش یافته بود تا برد ان با ۱۳۶ مسافر ۳۵۰۰ کیلومتر افزایش  یافت. کابین مشابه  نسخه قبلی است ولی دارای دو نمایشگر سی ار تی  یکی برای هر یکی از خلبان است   . این نسخه  در سال ۱۹۶۸ وارد خدمت شد و تا پایان  تولید ۹۹۱ فروند ان تولید شد که همچنان به تعداد محدود در خدمت  است . ۱۰۴ فروند از  نسخه باری این مدل با نام ۷۳۷ سری ۲۰۰ مدل سی ساخته شد که دارای  یک درب بارگیری در سمت  چپ بدنه بود تولید شد که می توانست   تا ۱۴ تن بار را حمل کند

سری 200. به شکل موتور سری 100 و 200 دقت کنید

سری ۲۰۰٫ به شکل موتور سری ۱۰۰ و ۲۰۰ دقت کنید

کابین سری 200

کابین سری ۲۰۰

بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک

به سری دوم بوئینگ  ۷۳۷ که شامل مدل های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میباشد   بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک  می گویند. این نسخه  برای افزایش برد و ظرفیت بوئینگ ۷۳۷  توسعه یافت  و به دلیل شکل متفاوت موتورش  با مدل قبلی کاملا قابل تشخیص  است

بوئینگ ۷۳۷ سری ۳۰۰

این نسخه در سال ۱۹۸۴ اولین  پرواز خود را انجام  داد و  ۳ متر از نسخه ۲۰۰ کشیده تر بود و طول ان به ۳۳ متر رسیده بود و می تواند در حالت اقتصادی  ۱۴۹ نفر را حمل  کند . بزرگترین تغییر این نسخه  نصب موتور CFM56-3B-1 ساخت مشترک  فرانسه و امریکا است  که محبوبیت بسیار دارد و روی خانواده ایرباس ۳۲۰ نیز نصب شده است. این موتور دارای رانش ۲۰۰۰۰ پاوند بود . این نمونه برد بیشتری داشت  و میزان سوخت داخلی ان به ۲۳۱۷۰ لیتر سریده بود که در نتیجه برد  به ۴۲۰۰ کیلومتر می رسید. کابین تنها دارای دو خدمه شامل خلبان و کمک خلبان بود  و هر  کدام از خدمه دارای دو نمایشگر رنگی  و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریزی  بودند. تا پایان تولید این مدل  در سال ۱۹۹۹ در مجموع ۱۱۱۳ فروند از  ان ساخته شد

737 سری 300 شرکت اتا. این شرکت سه فروند 737 دارد

737 سری ۳۰۰ شرکت اتا. این شرکت یک فروند ۷۳۷ دارد

بوینگ ۷۳۷ سری ۴۰۰

این نسخه  برای رقابت با ایرباس  ای ۳۲۰ ساخته شد که با ورود به خدمت دارای  ظرفیتی بیشتر از سری ۳۰۰ بوئینگ ۷۳۷ بود. از این رو سری ۴۰۰ دارای  ۳ متر طول بیشتر بود و طول ان به ۳۶ متر رسید  ولی سوخت چنان افزایش نیافته  و ظرفیت سوخت به ۲۳۸۰۰ لیتر رسید  که حدود  ۷۰۰ لیتر بیشتر بود سری ۴۰۰ از موتور CFM56-3B-2 با ۲۲۰۰۰ پاوند رانش بهره می برد  . این نسخه کشیده تر بود و میتواند تا ۱۸۸ مسافر را حمل کند  و بردی مشابه نسخه قبلی داشت. ۴۸۶ فروند از این هواپیما بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰  میلادی ساخته شد

سری 400 شرکت اسمان . این شرکت دو فروند سری 400 دارد

سری ۴۰۰ شرکت اسمان . این شرکت دو فروند سری ۴۰۰ دارد

بوئینگ ۷۳۷ سری ۵۰۰

این نسخه  اخرین نمونه مدل کلاسیک بود . سری ۵۰۰ برای جایگزینی  بوئینگ ۷۳۷ سری  ۲۰۰ ساخته شد و البته تلاش  در کاهش هزینه عملیاتی نسبت به سری ۲۰۰ شد  و در واقع یک نسخه  بهبود یافته سری ۴۰۰ بود که به دلیل طول کمتر(۳۱ متر طول کل) و وزن کمتر بردش بیشتر شده بود و برد ان به رقم ۴۴۴۴ کیلومتر رسیده  بود  . بین سال ۱۹۹۰ تا۱۹۹۹ رقم ۳۸۹ فروند از این نمونه ساخته شد

کابین سری 500

کابین سری ۵۰۰

سری 500

سری ۵۰۰

بوئینگ ۷۳۷۳  (Next Generation)

هنگامی که در دهه۱۹۸۰ ایرباس خانواده ایرباس  ۳۲۰ را ارائه کرد یک تحول بزرگ در جهان هوانبردی  اتفاق افتاد. این خانواده دارای  ظرفیت های مختلف با برد های مختلف بود و از فناوری دیجیتال  با سیم استفاده میکرد از این رو بوئینگ به این فکر افتاد تا یک نسل جدید از خانواده ۷۳۷  برای رقابت توسعه دهد . برنامه ۷۳۷ ان جیدر سال ۱۹۹۳ اغاز شد . هواپیمای دارای  بالی از  نو طراحی شده و داخلی چون بوئینگ ۷۵۷ بود . مساحت  داخلی  ۲۵ درصد و سوخت ۳۰ درصد افزایش یافته بود  و از موتور پیشرفته تر و کابین به روز تر استفاده میکرد. کابین  این نسخ دارای شش نمایشگر رنگی بزرگ بود و از فناوری  دیجیتال با سیم بهره میبرد

بونیگ ۷۳۷ سری ۶۰۰

نخستین نمونه  ۷۳۷ ان جی که در سال ۱۹۹۸ وارد خدمت شد. این نسخه   در واقع ۷۳۷ سری ۵۰۰ با فناوری های جدید  بود و بین سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ میلادی  در مجموع ۶۹ فروند  از ان ساخته شد. این نمونه از موتور CFM 56-7B20 با توان ۲۲۰۰۰ پاوند رانش  برخورد دار بود وبا طول ۳۱ متر از همان بدنه سری  ۵۰۰ بهره می برد . برد این نمونه با بیشتری ظرفیت خود یعنی ۱۴۹ نفر  به رقم ۵۶۰۰ کیلومتر می رسید

سری 600

سری ۶۰۰

بوئینگ۷۳۷ سری ۷۰۰

این نسخه  برای جایگزینی  ۷۳۷ سری ۳۰۰ ساخته شد و در سال ۱۹۹۸ وارد خدمت شد. این نمونه از موتور قویتر CFM 56-7B26 با توان ۲۶۳۰۰ پاوند قدرت بیشتر داشت و نصب دو بالچه بر نوک بالها باعث کاهش مصرف سوخت و ایرودینامیک  بهتر شده بود و برد ان ۶۲۳۰ کیلومتر رسیده  بود. این نسخه  ۲متر کشیده  تر و دارای  طول ۳۳ متر بود ولی ظرفیت ان با مدل قبل تفاوتی نداشت.۱۱۸۹ فروند از این نسخه  ساخته شد و هنوز در خط تولید است . نسخه ای از  این نمونه با نام ۷۳۷ سری ۷۰۰ مدل ایی ار  ساخته شد که نسخه دوربرد این پرنده برای مسیر های طولانی ولی کم مسافر بود . این نسخه  ۴۰۵۳۰ لیترسوخت حمل میکند که نسبت به ۲۶۰۰۰ لیتر نسخه اصلی بسیار بیشتر بود و برد ان را به ۱۰۶۵۰ کیلومتر رسیده  بود. تعداد کمی از این نسخه تولید شد

سری 700

سری ۷۰۰

بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰

سری ۸۰۰ گل سر سبد خانواده ۷۳۷ است . این نسخه  نمونه کشیده تر سری ۷۰۰ است  و در واقع زمانی که مکدانل داگلاس  به مالکیت بوئینگ در امد، بوئینگ  خط تولید هواپیماهای   سری ام دی را بست و برای جایگزینی انها این مدل را توسعه داد. این نسخه نسبت به سری  ۷۰۰ سوخت بیشتری داشت و ۳۲۰۰۰ لیتر سوخت حمل میکند و ولی تنها ۸۰ درصد یک ام دی در برد مشابه سوخت مصرف میکرد و از موتور CFM 56-7B27 با ۲۷۳۰۰  پاوند رانش بهره میبرد  . این نسخه  در سال ۱۹۹۸ ساخته شده و تا کنون بیش از ۵۰۰۰ فروند ان ساخته شده که پرتعداد ترین نسخه ۷۳۷ است و همچنان  تولید می شود

سری 800 و در عقب تصویر بودینگ 747 سری 400

سری ۸۰۰ و در عقب تصویر بودینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰

سری 800

سری ۸۰۰

بوئینگ  ۷۳۷ سری ۹۰۰

کشیده ترین نسخه  ۷۳۷ که با ۴۲ متر میتوان تا ۲۲۰  مسافر را حمل کند. این نسخه  دارای موتور مانند نسخه قبلی است و  برد ان به ۶۰۰ کیلومتر می رسد  . ۵۲ فروند از این نسخه  ساخته شد و از سال ۲۰۰۴ تا کنون سفارشی نداشته است

بوئینگ  ۷۳۷ سری ۹۰۰ مدل ایی ار

نسخه دوربرد تر سری ۹۰۰ که  البته ۳۳ متر طول دارد و ظرفیت ان ۱۴۹ متر است  و برد ان با ۲۶۰۰ لیتر به برد ۶۰۸۰ کیلومتر می رسد  . ۴۸۹ فروند از این نسخه  تولید شده و همچنان در خط تولید است

سری 900 ایی ار

سری ۹۰۰ ایی ار

بوئینگ ۷۳۷ ماکس

این نسخه اخرین نسل بوئینگ ۷۳۷  است که چند سالی است توسعه یافته  و در سال ۲۰۱۷ وارد خدمت خواهد شده. این نسخه  به تازگی در سال ۲۰۱۶ پرواز کرده است . این نسخه دارای   بالی با نوک بال اصلاح شده دارای  دو بالچه Winglet به طرف بالا و پایین برای کاهش مقاومت و پرواز  ارامتر است  که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش سرعت و برد شده است  این تغییر  باعث کاهش ۱۴ درصدی مصرف سوخت  شده  و با ۱۶۲ مسافر و ۲۶۰۰۰ لیتر سوخت دارای  برد ۶۵۰۰ کیلومتر است . کابین ارتقا یافته  و دارای  چهار نمایشگر بزرگ  رنگی  لمسی است و دارای  اچ یو دی  برای خلبان و کمک خلبان است  و از موتور بهبود یافته CFM International LEAP-1B با مصرف کمتر و توان ۲۸۰۰۰ پاوند رانش است

این نسخه  در دو مدل ماکس ۸ با  ظرفیت ۱۸۰ نفر و ماکس ۹ با ظرفیت ۲۲۰ مسافر است. این نسخه  با قیمت  ۱۱۶ میلیون دلار جایگزین نسخه های  فعلی در تولید می شود و همکنون ۳۳۳۰ سفارش دارد و از سال ۲۰۱۷ عملیاتی می شود

کابین مکس

کابین مکس

سری مکس

سری مکس

مدل های نظامی

بوئینگ ۷۳۷ مانند اکثر هواپیمای تجاری  ساخت بوئینگ  استفاده نظامی نیز شد

تی-۴۳

این نسخه  بر اساس بوئینگ ۷۳۷سری ۲۰۰ برای نقش اموزشی  برای خدمه هواپیماهای  بزرگ در زمینه ناوبری ساخته شد و حتی گهگاه در نقش ارتباطی برای جابجای  پرسنل نیروی هوایی امریکا نیز استفاده شد . ۱۹ فروند از این هواپیما تولید شد  که در سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۰ میلادی به خدمت گرفته شد

boeing-t43-gator

سی۴۰ کیلپیر: نسخه لجستیک  ساخته شده بر مبنای بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰سی برای حمل نقل دارای درب  بارگیری کنار  بدنه بود. این هواپیما برای حمل سربازان و تجهیزات  در خود  امریکا استفاده می شود و ۲۱ فروند ان ساخته شد

25172210-roy_usaf_c40_700

نسخه هشدار دهنده بوئینگ ۷۳۷: چندنی کشور مانند استرالیا ، ترکیه و کره جنوبی با نصب رادار روی بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰ توسط شرکت  بوئینگ نسخه اواکس این هواپیما را به خدمت گرفتند. تا کنون ۱۴ فروند ان ساخته شده است

پی ۸ پوسایدون: نسخه گشت  ضد زیر دریایی ساخته شده برای نیروی دریایی امریکا جهت جایگزینی  با پی ۳ اوریون  ساخته شد و تاکنون توسط هند و انگلستان و استرالیا  نیز سفارش  داده شده است. این نسخه  بر اساس  سری ۸۰۰ ساخته شده است و همکنون در خط تولید است. به زوی مقاله ای در مورد ان خواهیم داشت

A Boeing P-8-A Poseidon is pictured during an air display on the second day of the Farnborough International Air show in Hampshire, England, on July 15, 2014. The biennial event sees leading companies from the aviation industry showcase their latest technology. AFP PHOTO / CARL COURT

بوئینگ ۷۳۷ پر فروش ترین هواپیمای مسافربری  جهان  است که تا کنون بیش از ۹۲۰۰ فروند ان ساخته شده و ۲۰۰۰ سفارش نیز همکنون دارد( نسخه فعلی البته و بیش از ۳۳۰۰ سفارش برای نسخه مکس) و همچنان با در نظر گرفتن نسخه جدید مکس  نیم قرن اینده نیز در خدمت باقی خواهد ماند

عبدالحمید تارخ

www.boeing.com

 

36+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

93 دیدگاه

  • سلام آقای تارخ ایران از بوئینگ ۷۳۷ ماکس رو میخره؟ تعداد و قیمت و زمان تحویل کی هست؟ و آیا ایران قطعات یدکی و شبیه ساز پروازش رو هم خریده؟

    • نویسنده

      از قرار مکس است و کفته شده اولینش در سال ۲۰۱۸ تحویل میشه ولی قیمت ندارم و باید احتمالا شبیه ساز پرواز بخرن دیگه

  • سلام یه سوال بی ربط.وقتی یه کشور تانک میخره اگه کشور فروشنده باش مرز زمینی نداشته باشه با هماپیما میارنشون یا کشتی.مثلا پاکستان که از اوکراین تانک خرید.

  • با توجه به انتخاب گزینه ی س‌وخو ۳۰ به عنوان یک هواپیمای جنگی کلاس سنگینه چند منظوره و داشتن پلت فرم مناسب جهت توسعه در آینده و ساخت جنگنده ی مثل صاعقه و سایر پروژه های سبک و داشتن توان الکترونیکی که رو به گسترش است و ساخت موتورملی و توان ساخت هوا پیماهای نسل ۳ جهت داشتن کلاس هواپیمایی ترابری و حمل نیروهای تکاور و گشت دریایی و رادار پرنده و جایگزینی هرکولس هابرنامه ی وجود دارد

      • پاسخ سوالم را ندادید منظور من این است حالا که موتور ملی ساختیم میتوانیم هواپیماهای نسل سه مثل صاعقه را بسازیم و قرار است انتقال تکنولوژی در خرید سوخو ۳۰ هم داشته باشیم برای هواپیماهای در کلاس هرکولس ویا  گشت دریایی و سوخت رسان به دنبال جایگزین هستیم یا فقط جنگنده ها اولویت دارندو به دلیل نداشتن منابع مالی یک برنامه ی شتر گاو و پلنگ در خرید داریم

        • نویسنده

          سلام صاعقه یک ارتقا بود روی اف۵ ولی به گفته وزیر دفاع دیگه ادامه نداره الا ذکه بخواهند نسخه نو ساز بسازند که بعید است ایران موتور ملی برای جتهای اموزیش میخواد تا صاعقه
          ایران نیاز به هواپیمای ترابری نو دارد ولی اینکه دنبالش باشند دست کم فعلا خبری ندارم

  • سلام استاد این همه ارتقا تو یه پلتفرم چه کاریه مدلای اخر ۷۳۷چیزی تو مایه ۷۵۷در اومده خب همونو تولید میکردن دیگه .مساله دوم اینکه دمت گرم.تا حالا فکر کردین به فیلمنامه نویسی .جدی میگم.چنان بیوگرافی کامل و به ترتیب اتفاق وقایع مینویسین که انگار داری رمان میخونی.استاد خدا شاهده بعضی مقالات مثل جنگنده فانتوم و هورنتو یه طوری نوشتی که مثلا نیروی هوایی چه کرد و دریایی چه کرد ادم خط به خط درگیر میشه.همین مقاله میراژ اف۱ در جنگ و فانتوم من چند بار خوندم.گاهی که میبینم یه مقاله جدید از جنگنده یا هلی کوپتر داری اول میرم یک قهوه و سیگار !!حاضر میکنم قشنگ میشینم به خوندن.خدایی دمت گرم .من فقط به دوتا سایت علاقه دارم یکی سایت خدابیامرز کاپیتان بهروز مدرسی که بار علمی نداشت سایتش.یکی هم اینجا که دیگه یک بین لملله.خدا حفظتون کنه که واقعا منو امثال من از جهل نظامی در اوردین و بی تعصب داریم میفهمیم کجایه کاریم.پاینده باشین

  • آقای تارخ آواکس ۷۶۷ چه سالی وارد خدمت میشه؟….و اینکه الان چه آواکس از چه هواپیمایی در خدمت نیروی هوایی آمریکا است؟

  • آقای تارخ یادمه چندماه پیش که فقط با فروش ایرباس موافقت شد تو سایت های ایرانی قیاس بین هواپیماهای بویینگ و ایرباس گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که ایرباس بیشتر فروش داره و بهتر از بویینگ است و بعد که با فروش هیچ کدام موافقت نشد گفتند همه دنیا که آمریکا نیست میریم از ایتالیا می خریم حالا هم که دوباره ظاهرا ایرباس می خوان بفروشن

  • درود به شما من شنیدم سری این هواپیما تا حالا سقوط نداشته درسته؟ با سپاس از شما 

  • استاد برای بوئینگ های در خدمت ایران لوازم یدکی از کجا تهیه میکنن با توجه به تحریمها؟

  • دوستان یک همت کنید اف ۳۵ لایک کنید بیاد بالا رو بعضی ها کم بشه اف۲۲ که ترکوند

  • سلام بر دانشمند فرزانهاستاد این میگ۲۹ هندی با این۱۰۰۰ کیلومتر برد بیشتر بردش چند کیلومتر میشود؟ و با این ارتقاسنگین با کدام مدل اف۱۶ میتوان قیاس کرد؟ همانطور که میدانید میگهای هندی از میگهای ما قدیمیترهستن اگر انها توانستند اینگونه فالروم های خود را چند منظوره کنند چرا ما نتوانیم ؟یه تشکر ویژه هم به شما بدهکارم خیلی خیلی از شما متشکرم بابت این سایت مرجع و کامل شما

    • نویسنده

      سلام برد میگ ۲۹ هندی با سه مخزن سوخت خارجی ۳۳۰۰ کیلومتر است و اکر هند توانست چون شرکت سازنده چنین کاری کرد ما خودمان به تنهایی نمی توانیم

  • عجب هواپیمایی . اونوقت یه سری توی ایران موقعی که قرار داد خرید بویینگ بسته شد مدام مخالفت می کردن با خرید هواپیمای جدید. آقای تارخ هواپیمایی آتا و آسمان از کجا بویینگ خریدن؟ نو هست یا اجاره ایی؟

  • سلام آقای تارخ توی این هواپیماهای جدید که همه چی داره دیجیتالی میشه اگه به هر دلیلی یه وقت دستگاه های دیجیتالی از کار بیفتن و نمایشگرها کار نکن باز هم میتونن هواپیمارو کنترل کنن یا نه؟ مثلا آیا سرعت سنج و ارتفاع سنج و خط افق تراز آنالوگ یا (پرتابل مثلا جعبه برای مواقع ضروری) دارن یا نه؟

    • نویسنده

      سلام برخی هواپیما چند نشانگر اصلی به شکل آنالوگ برای موارد خاص دارند ولی برخی نه که به دلیل اعتماد پذیری بالا به نمایشگر ها است

  • سلام آقای تارخ راجع به هواپیمای مسافربری مافوق صوت شرکت Boom Technology توی پروژه XB-1 اطلاعی دارید و آیا ازش مطلبی میزارید؟

  • سلام آقای تارخ با توجه به اینکه گفتید ۷۳۷ ماکس ۳۳۳۰ سفارش داره بوئینگ توی هر سال چند فروند از نسخه ماکس میتونه بسازه؟ و شرکتی که مثلا الان ۲۰ فروند سفارش از سری ماکس بده چند سال دیگه بهش تحویل میدن؟

      • جناب استاد تارخ شما نگاه کنید آمریکا صاحب چه زیر ساخت های هوافضایی هستش تازه بوئینگ یکیشونه نورث روپ .لاکهید و غیره اونوقت ایران ده فروند ایران ۱۴۰ مونتاژ کرد شش تاش سقوط کرد اونوقت ادعای ساخت جنگنده رو هم داریم ادعایی که کشورهایی مثل ژاپن آلمان و ایتالیا به تنهایی ندارن

      • همه ی این بیش از ۵۰۰۰سفارش را از تمام ۷۳۷ ها چند سال طول می کشه تحویل داده بشه؟

    • سلام شرکت بویینگ سال ۲۰۱۵ تونسته ۷۳۵ هواپیما تحویل بده که این تعداد واقعا کم نیست 

  • سلام آقای تارخ توی هواپیمای مسافربری اچ یو دی برای چه کاری نصب میشه و توی کابین ۷۳۷ مکس اچ یو دی کجاست؟

    • نویسنده

      سلام اگر در تصویر کابین نگاه کنید از بالای سر خلبان آویزان است.برای نمایش اطلاعت پرواز از جمله موقع فرود و یا برخواست

  • سلام .تورو خدا ببینید چی از کف ما رفت؟ حالا اگه ایر باس هم بدن غنیمتیه واسه خودش

  • استاد تارخ اون مدل گشت دریاییش چه سلاحهایی و به چه میزان مهمات حمل میکنه؟ضمنا مدل مورد علاقه من مدل اموزشیش بود که من به اشتباه لجستیکی رو گفتم که بدینوسیله تصیحیح و بابت اشتباه پیش اومده از همه کاربرا عذرخواهی میکنم

      • استاد بعقیده شما هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا بدلیل در خدمت بودن مدل نظامی اون هواپیما نبود که اونارو به اشتباه انداخته باشه چون ظاهرا اکثر هواپیماهای مسافربری مدل نظامی هم دارن

        • نویسنده

          سلام نه اونها با علم به غیر نظامی بودن زدنش ولی تحت فشار عصبی تصمیم گرفتن چیزی نبوده که از بالا دستور داده باشند و یا برنامه ریزی شده باشد

  • جناب تارخ با سلام اون نسخه لجستیک سفیده رو میگم چقدر شیک و خانم پسنده من که عاشقش شدم بخدا هم رنگش شیک هستش هم خوش تیپ هستش

  • سلام استاد یک سوال بی ربط داشتم در رزم هوایی صاعقه قویتره یا اف ۵ !؟ و اگه سوخو ۳۰ بخریم از اف ۵ و اف ۴ هامون صرفا جهت بمباران استفاده میشه؟

  • باسلام و تشکر از استاد مطمئنا اینبخش هواپیما تجاری هم علاقمندانخود را دارد لیکن ما به عشقمقالات زیبای نظامی شما اینجامیاییم. لطفا در بخش توپخانه و زرهی بیشتر کار کنید باسپاس فراوان

    • نویسنده

      سلام ممنون از لطف شما بخش غیر نظامی تنها یه هفته ای یک مقاله دارد و چشم مقالات زرهی و توپخانه ای بیشتری در راه است مثلا هفته دیگه همش زمینی است

      • آقای تارخ ما به عشق مقالات شما می آیم چه نظامی چه غیر نظامی…مقالات غیر نظامی هم خیلی کمه

      • آقای نارخ اگه یه بخش کامینگ سون تو سایت بزارین خیلی خوب میشه. اینجوری میدونیم که دوسه تا مقاله بعدی در چه موردیه. حالا اگه صددرصد دقیق هم نباشه اشکالی نداره

        • نویسنده

          سلام اینم کر خوبی است میشه در خبر هر هفته آخرش اعلان کنیم و یا از طریق کانال ..از هفته دیگه احتمال چنین میکنم

  • هم هواپیمای خوبیه هم مقاله خوبیه با تشکر از شما آقای تارخ که زحمت کشیدید این مقاله را تهیه نمودید

  • ۳۳۳۰ سفارش برای مدل مکس داره در آخر مقاله عدد ۲۰۰۰ را ذکر کرده اید

  • آقای تارخ اگه از داخل و صندلی های مدل مکس عکس میزاشتید خیلی خوب می شد

  • سلام    آقای تارخ     این فیلم چیه ؟؟http://up.facenama.com/file/177453/video_2016_11_26_19_58_52.mov.html

      • سلام جناب تارخ.هیچ جنگنده ای مگر عمود پروازهایی مثل یاک وهرییر و لایتینگ نمی تواند با این سرعت کم لندینگ کند…هر کی بوده این مورد رو سوتی داده

      • سلام . توی این فاصله صدای موتور تقریبا کر کننده ست جالبه که صدای پچ پچ چند نفر به وضوح شنیده میشه ولی از صدای موتور خبری نیست و اینکه موتورهای روسی به طور عادی یه مقدار دودزا هستند  و دنباله ی دودشان به وضوح قابل دیدن است ولی اینجا …..

      • جناب تارخ بعقیده شما با توجه به سیستمهایی مثل اجکس روی شناورهای آمریکا و سیستم تاد چقدر موشک های کره شمالی که از فن آوری عهد عتیق استفاده میکنن شانس اصابت به خاک اصلی آمریکا رو دارن؟

        • نویسنده

          سلام خوب اصلا کره شمالی فعلا توان هدف قرار دادن آمریکا نداره زیرا موشک تاوپودونک۲ عملیاتی نیست ولی پایگاه های آمریکا در منطقه چرا میتونه که اونم بسته به حجم آتش دارد

  • آقای تارخ به نظر شما چکار باید کرد که یک کشور ۹۵% به بالا به تواند با موشک های بالستیک مقابله کند؟…چه تسلیحاتی مثل همین موشک ها یا تسلیحات بهتری باید داشت که در مقابل موشک های بالستیک اتمی بتوان حداقل ۹۵%به بالا یک کشور را در مقابل این تحدید ایمن کرد؟ آیا پروژه mkv توانایی این کار را دارد؟

    • نویسنده

      سلام خیلی هزینه بر است ولی بستگی به وسعت خاک یک کشور داره . باید چندین سیستم در بردهای مختلف وجود داشته باشه و همچنین سیستم هشدار دهنده کافی

  • آقای تارخ با توجه به اینکه شما در پنتاگون استخدام شدید…حالا به نظر شما و احتمالاتی که می دهید چقدر موشک sm3 در حال آماده باش در کشتی های آمریکا در حال خدمت هستند؟

      • باور می کنم…..فقط می خواستم بدونم که آیا به اندازه یا بیشتر از موشک های اتمی روسیه و چین sm3 دارن که بتونن بیشتر یا به اندازه اونا موشک برای خنثی کردن موشک های دشمن دارن یا نه

        • نویسنده

          خوب احتمالا چند برابر موشک های روسی سیم۳ دارن زیرا سیستم دفاعی چند برابر سیستم تهاجمی باید باشه اگر قرار موثر باشد