در اوائل دهه ۱۹۶۰ نیروی هوایی انگلستان  و فرانسه  هر دو به صورت مشترک به دنبال  یک جت اموزشی مافوق صوت با توان تهاجمی می گشتند . نتیجه کار پروژه مشترک جگوار از اب در امد که نیاز یک جت اموزشی را برطرف نمی کرد .

از این رو انگلستان و فرانسه  برنامه دیگری  را در اواخر دهه ۱۹۶۰ اغاز کردند ولی به جای نرسیدند  و هر دو به سمت طرحی بومی رفتند.

در همان زمان المان غربی نیز نیازی مشترکی  داشت از این رو شرکت  المانی دورنیر با شرکت داسا برگه فرانسه برای طراحی جت اموزشی جدید شریک شد.در مرحله اول دنبال یک جت اموزشی مافوق صوت بودند ولی به زودی مشخص شد یک جت اموزشی مافوق صوت کارایی  کلی کمتری نسبت به یک نسخه مادون صوت برای  اموزش دارد از این رو در سال ۱۹۶۹ هر  دو کشور بر سر ساخت یک نسخه مادون صوت به توافق  رسیدند

چند طرح از سوی دو شرکت پیشنهاد  شد و همگی دارای  دو موتور بود . المانها تاکید بسیار بر دو موتوره بودن جت جدید  داشتند زیرا تجربه خدمت اف۱۰۴ و از دست رفتن تعداد زیادی  روی ارتش المان تاثیر بسیار داشت

در سال ۱۹۷۰ طرح مشترک داسا و دورنیر با نام اولیه تی ای ۵۰۱ برنده شد    . در سال ۱۹۷۲ ساخت چهارفروند پیش نمونه دو فروند در داسا فرانسه  و دو فروند در دورنیر المان  مورد تائید  قرار گرفت . اولین پیش نمونه الفاجت در داسا فرانسه تکمیل    شد و در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۷۳ اولین پرواز خود را انجام داد   و اولین پیش نمونه ساخت دورنیر المان ۹ ژانویه ۱۹۷۴ پرواز کرد. جت جدید جت الفا یا به  عبارتی الفاجت نام گرفت

پس از طی تست های پروازی الفاجت در سال ۱۹۷۷ وارد خدمت شد.نسخه  در خدمت ارتش فرانسه  الفاجت E بود که تا سال ۱۹۸۵ در مجموع ۱۷۸ فروند ان در داسا برگه  تولید شد. از انجای که فرانسه این جت  را در مرحله اول به عنوان یک جت  اموزشی به خدمت گرفته بود تحویل  اسکادران های اموزشی شد ولی توان تهاجمی و پشتیبانی  هوای سبک  موثری نیز به ان داده شد.

المان غربی  در اوائل دهه ۱۹۷۰ تصمیم گرفت تا خلبان خود را در امریکا اموزش دهد. از بدر تاسیس نیروی هوایی المان  غربی خلبان این کشور  در امریکا اموزش  میدیدند ( و می بینند ) از این رو الفاجت در ارتش المان در نقش  تهاجمی  سبک به کار رفت. نسخه در خدمت المان الفاجت A  نام گرفت. تا سال ۱۹۸۳ در مجموع ۱۷۵ فروند برای ارتش المان در دورنیر  ساخته شد که در نقش پشتیبانی  جایگزین جی ۹۱ فیات شد.

نسخه المانی الفاجت

نسخه المانی الفاجت

الفاجت جت دو سرنشینه  مادون صوتی است کوچک با بالی در بالای بدنه که به طرف پایین  خم شده است.دارای  سه ارابه فرود   تک چرخ است که یکی در دماغه و دو ارابه فرود دیگر  در زیر  ورود هوا  جمع می شوند .

هواپیما تولید برای فرانسه از دو موتور توربوفن  بدون پس  سوز توربومکا لارزاک  ساخت فرانسه بهره می برد  که دارای  قدرت ۲۹۶۵ پاوند است  ولی نسخه المانی دارای  همان مدل ولی نسخه ای دیگر با توان بیشتر ۳۱۷۵ پاوند بود که قدرت بیشتری  داشت.

خلبانان در دو کابین پشت سر هم قرار میگیرند که در نسخه فرانسوی در بر روی  صندلی پرتاب شونده مارتین  بیکر اجریم ۴  و در نسخه المانی به صندلی متفاوتی بود. کابین برجسته بود و دید بسیار خوبی داشت

الفاجت های فرانسه ای  به دلیل نقش اموزشی  چندان سامانه پیچیده ای نداشت  ولی نسخه  المانی دارای سامانه  تهاجمی و ناوبری پیچیده تری بود.الفاجت المانی دارای  مسافت یاب لیزری، رادار ارتفاع یاب، سامانه ناوبری  اینرسی و یک سامانه تهاجمی دیجیتال  بود و از یک اچ  یو دی با سامانه هدفگیری پرتاب بمب مجهز است. الفاجت المانی  دماغه ای  نوک تیز داره در حالی که نسخه  فرانسوی  دماغی گرد دارد.

الفاجت دارای  پنج جایگاه جنگ افزاری است. دو عدد  زیر هر بال و یکی در  مرکز بدنه.  جایگاه  زیر  بدنه برای حمل غلاف توپ است. نسخه المانی غلاف توپ ۲۷ م م ماوزر کا ۲۷ را حمل میکند که ۱۲۰ گلوله دارد و نسخه فرانسوی از توپ فرانسوی  ۳۰ م م دفا با ۱۵۰ گلوله در غلاف استفاده میکند

اولین جایگاه زیر بال(نزدیک  ترین جایگاه به بدنه) دو شاخه است و میتواند دو سلاح را حمل کند. الفاجات توان حمل  تا ۲٫۵ تن سلاح را دارد که شامل تا چهار بمب ۴۵۰ کیلوگرمی  ویا تا شش بمب ۲۵۰ کیلوگرمی  ویا تا چهار بمب خوشه ای بی ال ۷۵۵  ویا تا چهار  راکت انداز ۶۸ م م ۱۸ لول (۷۲ راکت) را حمل کند. این هواپیما توان حمل  دو مخزن سوخت هر کدام با ۳۱۰ لیتر و یا ۴۵۰ لیتر سوخت را حمل کند. میتواند ترکیبی از سلاح و مخزن سوخت را حمل کند. همچنین میتوان تا دو موشک فروسرخ شامل  ماژیک و یا سایندوندر را حمل کند

نسخه فرانسوی الفاجت

نسخه فرانسوی الفاجت

همچنین گفته  شده توان پرتاب بمب لیزری را دارد اگرچه هیچ غلافی را حمل نمیکند  و باید از روی زمین  ویا یک  هواپیمای دیگر نشان گذاری انجام دهد. نسخه فرانسوی غلاف شناسایی  نیز حمل میکرد. همچنین تمامی مدل ها میتواند بمبچه های تمرینی ۱۵ کیلوگرمی را حمل کنند و نسخه مصری حتی توان حمل موشک اگزوسه  را نیز دارد که البته کسب و قفل روی هدف به کمک رادار خود موشک انجام میشود

الفاجت جت  بسیار چالاکی بود به صورتی که در تیم اکروجت نیروی هوایی فرانسه  خدمت میکند. الفاجت دارای  بیشترین سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت بود و برد انتقالی ان  با دو مخزن سوخت ۲۹۴۰ کیلومتر می رسد .

در دهه ۱۹۷۰ برای الفاجت یک فروش جهانی تصور می شد  البته در بازار رقیبی چون هاوک انگلیسی را داشت  و البته امروزه مشخص  شده که این رقابت جهانی  را بدون چون و چرا هاوک انگلیسی  پیروز شد که همچنان خط تولیدش فعال است

اولین مشتری الفاجت  در سال ۱۹۸۰ بلژیک بود که ۳۳ فروند از نسخه فرانسوی  را دریافت کرد که به الفاجت ۱ بی مشهور شد  . درسال ۲۰۰۰ الفاجت های ارتقا  یافتند و به دو اچ یو دی  برای دو کابین،سامانه ناوبری  جدید شامل   ژیرسکوپ  حلقه لیزری شد.

 مصر دیگر مشتری الفاجت ۳۰ فروند از این هواپیما را دریافت  کرد که ۴ فروند در فرانسه  و ۲۶ فروند در مصر تولید شد. نسخه مصری الفاجت ام اس ۱ شناخته می شود

تعداد  از کشورها نیز الفاجت E فرانسوی را به خدمت گرفت که شامل  ساحل  عاج ۷ فروند،مراکش  ۲۴ فروند،نیجریه ۲۴ فروند،قطر ۶ فروند و توگو ۵ فروند.همه نمونه ها در فرانسه  تولیدشد و تنها ۲۴ فروند  نیجریه در المان تولید شد.

الفاجت

الفاجت

المان در سال ۱۹۹۲ با پایان جنگ سرد ۴۵ الفاجتش  را ارتقا داد و ۵۰ فروند انها را به پرتغال داد  و مابقی به صورت تدریجی از خدمت خارج شد.بین سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ تعداد ۲۵ فروند به تایلند فروخته شد .

فرانسه  همچنان ۸۰ تا ۱۰۰ فروند الفاجت  را در خدمت دارد که به دلیل  قدیمی بودن کابین انها را به اچ یو  دی و سامانه  ناوبری   جدید ویک نمایشگر تجهیز  کرده است.

بعدها دو نسخه جدید با نام الفاجت ۲ و ۳ مجهز به نمایشگر رنگی ، اچ یو دی  و کابین با دوربین با  دید  در شب و سامانه دید حرارتی  توسعه داد  ولی هرگز وارد خدمت نشد . الفاجت در چندین  درگیری در افریقا برای  ارتش مراکش و کامرون در نقش جنگنده تهاجمی جنگید و در مجموع  ۴۸۰ فروند الفاجت  بین سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱ از ان ساخته شد که قابل  قیاس با جت هاوک نیست که دست کم ۱۰۰۰ فروند از ان ساخته شد و همچنان نیز در خط تولید است.

برخی از مشخصات داسا دورنیر الفاجت عبارت اند از طول و ارتفاع ۱۳٫۲۳ و ۴٫۱۹ متر ،وزن خالی ۳۵۱۵ کیلوگرمی ،بیشترین سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت ،برد ۶۱۰ کیلومتر در حالی که مسلح به چهار راکت اندار ۶۸ م م و یک غلاف توپ ۲۷ م م در زیر بدنه و دو مخزن سوخت خارجی است  ،سقف پرواز ۱۴۶۳۰ متر میباشد.این هواپیما از یک دستگاه موتور توربوفن  با توان ۲۹۷۳ پاوند می باشد  .تسلیحات الفاجت عبارت است یک غلاف خارجی توپ۲۷ م م در زیربدنه با ۱۲۰ گلوله،.چهار جایگاه خارجی در زیر بالها(دو جایگاه زیر هر بال )با توان حمل تا چهار راکت ۱۸ لول ۶۸ م م،یا دو موشک ماژیک ویا سایندوندر در برخی مدلها ماوریک،   توان حمل ۲۵۰۰ کیلوگرم بمب سقوط ازاد و یا خوشه ای.

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

نسخه ارتش مصر مسلح به موشک اگزوست و ماژیک

نسخه ارتش مصر مسلح به موشک اگزوسه و ماژیک

0737695

25+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar