در اوائل دهه 1960 نیروی هوایی انگلستان  و فرانسه  هر دو به صورت مشترک به دنبال  یک جت اموزشی مافوق صوت با توان تهاجمی می گشتند . نتیجه کار پروژه مشترک جگوار از اب در امد که نیاز یک جت اموزشی را برطرف نمی کرد .

از این رو انگلستان و فرانسه  برنامه دیگری  را در اواخر دهه 1960 اغاز کردند ولی به جای نرسیدند  و هر دو به سمت طرحی بومی رفتند.

در همان زمان المان غربی نیز نیازی مشترکی  داشت از این رو شرکت  المانی دورنیر با شرکت داسا برگه فرانسه برای طراحی جت اموزشی جدید شریک شد.در مرحله اول دنبال یک جت اموزشی مافوق صوت بودند ولی به زودی مشخص شد یک جت اموزشی مافوق صوت کارایی  کلی کمتری نسبت به یک نسخه مادون صوت برای  اموزش دارد از این رو در سال 1969 هر  دو کشور بر سر ساخت یک نسخه مادون صوت به توافق  رسیدند

چند طرح از سوی دو شرکت پیشنهاد  شد و همگی دارای  دو موتور بود . المانها تاکید بسیار بر دو موتوره بودن جت جدید  داشتند زیرا تجربه خدمت اف104 و از دست رفتن تعداد زیادی  روی ارتش المان تاثیر بسیار داشت

در سال 1970 طرح مشترک داسا و دورنیر با نام اولیه تی ای 501 برنده شد    . در سال 1972 ساخت چهارفروند پیش نمونه دو فروند در داسا فرانسه  و دو فروند در دورنیر المان  مورد تائید  قرار گرفت . اولین پیش نمونه الفاجت در داسا فرانسه تکمیل    شد و در 26 اکتبر سال 1973 اولین پرواز خود را انجام داد   و اولین پیش نمونه ساخت دورنیر المان 9 ژانویه 1974 پرواز کرد. جت جدید جت الفا یا به  عبارتی الفاجت نام گرفت

پس از طی تست های پروازی الفاجت در سال 1977 وارد خدمت شد.نسخه  در خدمت ارتش فرانسه  الفاجت E بود که تا سال 1985 در مجموع 178 فروند ان در داسا برگه  تولید شد. از انجای که فرانسه این جت  را در مرحله اول به عنوان یک جت  اموزشی به خدمت گرفته بود تحویل  اسکادران های اموزشی شد ولی توان تهاجمی و پشتیبانی  هوای سبک  موثری نیز به ان داده شد.

المان غربی  در اوائل دهه 1970 تصمیم گرفت تا خلبان خود را در امریکا اموزش دهد. از بدر تاسیس نیروی هوایی المان  غربی خلبان این کشور  در امریکا اموزش  میدیدند ( و می بینند ) از این رو الفاجت در ارتش المان در نقش  تهاجمی  سبک به کار رفت. نسخه در خدمت المان الفاجت A  نام گرفت. تا سال 1983 در مجموع 175 فروند برای ارتش المان در دورنیر  ساخته شد که در نقش پشتیبانی  جایگزین جی 91 فیات شد.

نسخه المانی الفاجت

نسخه المانی الفاجت

الفاجت جت دو سرنشینه  مادون صوتی است کوچک با بالی در بالای بدنه که به طرف پایین  خم شده است.دارای  سه ارابه فرود   تک چرخ است که یکی در دماغه و دو ارابه فرود دیگر  در زیر  ورود هوا  جمع می شوند .

هواپیما تولید برای فرانسه از دو موتور توربوفن  بدون پس  سوز توربومکا لارزاک  ساخت فرانسه بهره می برد  که دارای  قدرت 2965 پاوند است  ولی نسخه المانی دارای  همان مدل ولی نسخه ای دیگر با توان بیشتر 3175 پاوند بود که قدرت بیشتری  داشت.

خلبانان در دو کابین پشت سر هم قرار میگیرند که در نسخه فرانسوی در بر روی  صندلی پرتاب شونده مارتین  بیکر اجریم 4  و در نسخه المانی به صندلی متفاوتی بود. کابین برجسته بود و دید بسیار خوبی داشت

الفاجت های فرانسه ای  به دلیل نقش اموزشی  چندان سامانه پیچیده ای نداشت  ولی نسخه  المانی دارای سامانه  تهاجمی و ناوبری پیچیده تری بود.الفاجت المانی دارای  مسافت یاب لیزری، رادار ارتفاع یاب، سامانه ناوبری  اینرسی و یک سامانه تهاجمی دیجیتال  بود و از یک اچ  یو دی با سامانه هدفگیری پرتاب بمب مجهز است. الفاجت المانی  دماغه ای  نوک تیز داره در حالی که نسخه  فرانسوی  دماغی گرد دارد.

الفاجت دارای  پنج جایگاه جنگ افزاری است. دو عدد  زیر هر بال و یکی در  مرکز بدنه.  جایگاه  زیر  بدنه برای حمل غلاف توپ است. نسخه المانی غلاف توپ 27 م م ماوزر کا 27 را حمل میکند که 120 گلوله دارد و نسخه فرانسوی از توپ فرانسوی  30 م م دفا با 150 گلوله در غلاف استفاده میکند

اولین جایگاه زیر بال(نزدیک  ترین جایگاه به بدنه) دو شاخه است و میتواند دو سلاح را حمل کند. الفاجات توان حمل  تا 2.5 تن سلاح را دارد که شامل تا چهار بمب 450 کیلوگرمی  ویا تا شش بمب 250 کیلوگرمی  ویا تا چهار بمب خوشه ای بی ال 755  ویا تا چهار  راکت انداز 68 م م 18 لول (72 راکت) را حمل کند. این هواپیما توان حمل  دو مخزن سوخت هر کدام با 310 لیتر و یا 450 لیتر سوخت را حمل کند. میتواند ترکیبی از سلاح و مخزن سوخت را حمل کند. همچنین میتوان تا دو موشک فروسرخ شامل  ماژیک و یا سایندوندر را حمل کند

نسخه فرانسوی الفاجت

نسخه فرانسوی الفاجت

همچنین گفته  شده توان پرتاب بمب لیزری را دارد اگرچه هیچ غلافی را حمل نمیکند  و باید از روی زمین  ویا یک  هواپیمای دیگر نشان گذاری انجام دهد. نسخه فرانسوی غلاف شناسایی  نیز حمل میکرد. همچنین تمامی مدل ها میتواند بمبچه های تمرینی 15 کیلوگرمی را حمل کنند و نسخه مصری حتی توان حمل موشک اگزوسه  را نیز دارد که البته کسب و قفل روی هدف به کمک رادار خود موشک انجام میشود

الفاجت جت  بسیار چالاکی بود به صورتی که در تیم اکروجت نیروی هوایی فرانسه  خدمت میکند. الفاجت دارای  بیشترین سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت بود و برد انتقالی ان  با دو مخزن سوخت 2940 کیلومتر می رسد .

در دهه 1970 برای الفاجت یک فروش جهانی تصور می شد  البته در بازار رقیبی چون هاوک انگلیسی را داشت  و البته امروزه مشخص  شده که این رقابت جهانی  را بدون چون و چرا هاوک انگلیسی  پیروز شد که همچنان خط تولیدش فعال است

اولین مشتری الفاجت  در سال 1980 بلژیک بود که 33 فروند از نسخه فرانسوی  را دریافت کرد که به الفاجت 1 بی مشهور شد  . درسال 2000 الفاجت های ارتقا  یافتند و به دو اچ یو دی  برای دو کابین،سامانه ناوبری  جدید شامل   ژیرسکوپ  حلقه لیزری شد.

 مصر دیگر مشتری الفاجت 30 فروند از این هواپیما را دریافت  کرد که 4 فروند در فرانسه  و 26 فروند در مصر تولید شد. نسخه مصری الفاجت ام اس 1 شناخته می شود

تعداد  از کشورها نیز الفاجت E فرانسوی را به خدمت گرفت که شامل  ساحل  عاج 7 فروند،مراکش  24 فروند،نیجریه 24 فروند،قطر 6 فروند و توگو 5 فروند.همه نمونه ها در فرانسه  تولیدشد و تنها 24 فروند  نیجریه در المان تولید شد.

الفاجت

الفاجت

المان در سال 1992 با پایان جنگ سرد 45 الفاجتش  را ارتقا داد و 50 فروند انها را به پرتغال داد  و مابقی به صورت تدریجی از خدمت خارج شد.بین سال 1995 تا 1999 تعداد 25 فروند به تایلند فروخته شد .

فرانسه  همچنان 80 تا 100 فروند الفاجت  را در خدمت دارد که به دلیل  قدیمی بودن کابین انها را به اچ یو  دی و سامانه  ناوبری   جدید ویک نمایشگر تجهیز  کرده است.

بعدها دو نسخه جدید با نام الفاجت 2 و 3 مجهز به نمایشگر رنگی ، اچ یو دی  و کابین با دوربین با  دید  در شب و سامانه دید حرارتی  توسعه داد  ولی هرگز وارد خدمت نشد . الفاجت در چندین  درگیری در افریقا برای  ارتش مراکش و کامرون در نقش جنگنده تهاجمی جنگید و در مجموع  480 فروند الفاجت  بین سال های 1973 تا 1991 از ان ساخته شد که قابل  قیاس با جت هاوک نیست که دست کم 1000 فروند از ان ساخته شد و همچنان نیز در خط تولید است.

برخی از مشخصات داسا دورنیر الفاجت عبارت اند از طول و ارتفاع 13.23 و 4.19 متر ،وزن خالی 3515 کیلوگرمی ،بیشترین سرعت 1000 کیلومتر در ساعت ،برد 610 کیلومتر در حالی که مسلح به چهار راکت اندار 68 م م و یک غلاف توپ 27 م م در زیر بدنه و دو مخزن سوخت خارجی است  ،سقف پرواز 14630 متر میباشد.این هواپیما از یک دستگاه موتور توربوفن  با توان 2973 پاوند می باشد  .تسلیحات الفاجت عبارت است یک غلاف خارجی توپ27 م م در زیربدنه با 120 گلوله،.چهار جایگاه خارجی در زیر بالها(دو جایگاه زیر هر بال )با توان حمل تا چهار راکت 18 لول 68 م م،یا دو موشک ماژیک ویا سایندوندر در برخی مدلها ماوریک،   توان حمل 2500 کیلوگرم بمب سقوط ازاد و یا خوشه ای.

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

نسخه ارتش مصر مسلح به موشک اگزوست و ماژیک

نسخه ارتش مصر مسلح به موشک اگزوسه و ماژیک

0737695