در دهه ۱۹۶۰ فرانسه میراژ ۳  را در خدمت داشت. جنگنده ای دارای بال دلتا که اگرچه در ارتفاع بالا چالاکی  خوبی داشت ولی در ارتفاع پایین دارای چالاکی کم و همچنین دارای مسافت طولانی برای نشست و برخواست بود.از این رو فرانسه هم به دنبال جایگزینی   برای میراز ۳ میگشت و هم به دنبال نسل جدید جنگنده با توان برخواست  و نشست  در باند کوتاه تر.

در  همان دهه ۱۹۶۰  داسا در فرانسه روی طرح جنگنده بال متغیر با نام  میراژجی۸ کار میکرد  و بر اساس ان نیز نسخه بال ثابت  با نام میراژاف۲ را بررسی کرد  همچنین در همان دوران طراحی عمود  پروازی با نام  میراز ۳ وی وجود داشت که نسخه عمو پرواز میراز ۳ بود ولی در  نهایت همه این طرح ها به سوی  طراحی جدید رفت که میراژ اف۱ نام داشت.

میراژ اف2

میراژ اف۲

میراژ اف۲ یک جنگنده دو سرنشینه  تهاجمی با موتور پرات اندوتنی تی اف ۳۰  بود که در امریکا بر روی اف۱۴ و اف۱۱۱ نیز نصب شده بود. اف۲ جنگنده خوبی بود ولی در سال ۱۹۶۶ ارتش فرانسه  اعلام کرد که نیازی به یک جنگنده تهاجمی ندارد بلکه نیاز به یک شکاری رهگیر دارد از این رو طرح اف۲ لغو شد و بر اساس ان طرح با نام اف۱ شکل گرفت.میراژ اف۱ اولین پرواز خود را در ۲۳ دسامبر سال ۱۹۶۶ انجام داد . تا سال ۱۹۷۳ چندین پیش نمونه ازمایشات مربوطه را طی کردند و در سال ۱۹۷۳ راسما وارد خدمت ارتش فرانسه  شد. اولین نمونه تحویلی نسخه تک سرنشینه  میراز اف۱ سی بود که نسخه شکاری رهگیر با توان محدود هوا به زمین  بود.

میراژ  اف۱ سی یک جنگنده با بدنه ای الومنیومی   بود که برخی از بخش های  با تیتانیوم و فولاد ساخته شده بود.هواپیما از یک موتور توربوجت اترا ۹کا۵۰ ساخت انسکما مجهز بود که دارای توان ۱۱۰۲۵ پاوند  بدون پس سوز و ۱۵۸۷۶ پاوند با پس سوز بود.ورودی  هوا به صورت نیم  دایره ای در دو طرف بدنه قرار داشت و دارای  یک مخروطه نیم دوکی در دهانه خود بود که جهت کاهش سرعت ورودی هوا به سرعت زیر صوت به  درون موتور بود.

بال جنگنده  دربالای بدنه قرار داشت   و مخازن  سوخت ان در درون بدنه وبال ها پخش  شده بود.دارای  سکان عمودی تکی بود . دارای چرخ های دو قلو بود و از یک ترمز ضد قفل بهره می برد .خلبان بر روی یک صندلی ساخت مارتین بیکر سوار میشد که اگرچه ارتفاع عمل صفر داشت  ولی کمترین سرعت برای پرتاب ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت بود ولی بعدها این صندلی به روز رسانی شده و به یک صندلی صفر صفر تجهیز شد.کابین خلبان دارای دید ۳۶۰ درجه نبود و خلبان رو به عقب دید خوبی نداشت زیرا سقف کابین عملا با پست جنگنده در یک راستا بود.

سامانه های الکترونیک جنگنده برای زمان خودش سامانه  های مدرنی  به حساب می امد.یک سامانه ناوبری تاکان،یک خط ارتباط داده برای ارتباط  با رادار زمینی،ارتفاع سنج راداری،سامانه شناسایی دست از دشمن و گیرنده هشدار  دهنده رادار داشت.

میراژ اف1 سی نسخه شکاری میراز اف1 ارتش فرانسه در تصویر زیر بال مسلح به موشک سوپر 530 اف

میراژ اف۱ سی نسخه شکاری میراز اف۱ ارتش فرانسه در تصویر زیر بال مسلح به موشک سوپر ۵۳۰ اف

جنگنده در دماغه دارای  رادار سیرانا  ۴ بود.سیرانا۴ یک رادار پالس داپلر بود که بر اسا  رادار سیرنا۲ میراژ۳ ساخته شده بود. این رادار دارای  برد کشف ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بود و توان درگیری  همزمان  با یک هدف داشت. میراژ اف۱ سی  که در دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت شد دارای رادار سیرانای ۴ – ۰  بود که فاقد پایین نگری  و یا کشف اهداف دریایی بود ولی به مرور  زمان  این رادار ارتقاء یافت. این ارتقاء شامل سیرانا۴ -۱ با توان نگاه به پایین و شلیک به پایین ،سیرانای ۴-۲ با توان هوا به زمین   و سیرانای ۴ ام نسخه ارتقا یافته در حملات  هوا به زمین  و توان حمله به  اهداف دریایی.

خلبان درون کابین دارای اچ یو دی و یک نمایشگر سی ار تی تک رنگ برای  نمایش رادار بود  و فاقد هوتاس بود. دارای یک سامانه جنگ الکترونیک داخلی بود که بارها ارتقا نیز یافت ولی همواره به سامانه های جنگ الکترونیک خارجی  متکی  بود.

سلاح اصلی میراز اف۱ توپ ۳۰ م م دو لول  دفا با ۱۵۰  گلوله برای هر توپ است.این توپ که بر روی تمامی جنگنده های  ساخت فرانسه  به غیر از رافال نصب است دارای سرعت اتش ۱۳۰۰ گلوله بر دقیقه است .در نقش هوا به هوا توان حمل تا چهار موشک فروسرخ  ماژیک ۱و ۲  است. میتوان میراژ اف۱ را به موشک  فروسرخ امریکا سایندوندر نیز تجهیز  کرد.هر دو موشک دارای رنج درگیری زیر ۱۵ کیلومتر هستند. تا قبل از ورود موشک ماژیک در سال ۱۹۷۵ اف۱ موشک ار ۵۳۰ را حمل میکرد که دارای نسخه هدایت رادار نیم فعال و فروسرخ  بود و برد ان ۲۰ کیلومتر بود.این موشک  بزرگ و سنگین و چالاکی کمی  داشت و در دهه ۱۹۷۰ با موشک ماژیک و سوپر ۵۳۰ جایگزین  شد. میراژ اف۱   به عنوان اولین جنگنده فرانسوی که دارای موشک رادار میان برد بود دارای توان حمل تا دو موشک سوپر ۵۳۰ اف را با برد ۲۵ کیلومتر را دارد.این موشک در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد . سوپر ۵۳۰ دارای هدایت رادار نیم فعال بود و   برد کمتر از اسپارو داشت  و  کارایی  کلی بسیار بهتری در درگیر با جنگنده های چالاک و همچنین ارتفاع درگیری پایین تری نسبت به اسپارو داشت. میراژ اف۱ سی دارای  هفت جایگاه  جنگ افزاری  است  که یک عدد نوک هر بال دو عدد زیر هر بال و یکی در زیر مرکز بدنه. اف۱ می تواند ۶۳۰۰ کیلوگرم مهمات را حمل کند اگرچه توان واقعی ان ۴۰۰۰ کیلوگرم بود . تسلیحات اف ۱ در عملیات هوا به زمین شامل  تا ۱۴ بمب مارک ۸۲ و یا ۸ بمب ۴۵۰ کیلویی  ویا چهار راکت انداز ۱۸ تایی ۶۸ م م ماترا می باشد.همچنین میتواند تا دو مخزن سوخت خارجی زیر بال با ۱۲۰۰ لیتر سوخت و یک مخزن سوخت ۲۲۰۰ لیتری در زیر  بدنه حمل کند.میراژ اف۱ سی از روز اول توان سوختگیری هوایی نداشت ولی از سال ۱۹۷۷  با ارتقا به مدل سی۲۰۰ این  توان  را با اضافه کردن یک لوله سوختگیری  ثابت به دست اورد

برد انتقالی میراژ اف۱  عدد ۳۳۰۰ کیلومتر است و با ۱۴ بمب مارک ۸۲ و دو موشک ماژیک بر سر بال دارای  شعاع رزمی ۴۲۵ کیلومتر و با دو بمب  مارک ۸۲ و دو موشک و سه مخزن سوخت دارای  شعاع رزمی ۱۳۰۰ کیلومتر است.

میراژ اف1 سی ایی ارتش اسپانیا . این نمونه بعدها با ارتقا رادار از یک شکاری به یک جنگنده چند منظوره تبدیل شد

میراژ اف۱ سی ایی ارتش اسپانیا . این نمونه بعدها با ارتقا رادار از یک شکاری به یک جنگنده چند منظوره تبدیل شد

در ادمه توسعه میراژ  اف۱ نسخه دو سرنشینه  میراژ  اف۱بی به عنوان یک نسخه اموزشی  رزمی ساخته شد . این مدل ۳۰ سانتیمتر کشیده تر بود و مخزن سوخت نیز کاهش یافته بود و توپ نیز حذف شده بود  ولی  دارای رادار سیرنای ۴ و توان شلیک موشک رادار  نیم فعال ار ۵۳۰ را داشت. همچنین فاقد لوله سوختگیری هوایی بود ولی یک لوله جهت تمرین بر روی ان نصب میشد.

در ادمه نسخه میراژ اف۱ ایی توسعه  یافت این مدل نسخه صادراتی  چند منظوره  میراژ  اف۱ سی بود که به رادار سیرانای ۴ ام مجهز بود و توان حمل تسلیحات هدایت شونده چون موشک  لیزری ای اس ۳۰ ال و بمب های هدایت لیزری  را داشت  و برای  این کار می توانست  یک غلاف نشان گذار لیزری  اطلس را حمل کند . برخی مدلها توان شلیک موشک ضد رادار ارمات را نیز داشتند.همچنین این مدل توان حمل یک  موشک  ضد کشتی اگزوسه را در زیر بدنه داشت و رادار سیرنای۴ اجازه قفل بر روی اهداف دریایی و درگیر با اگزوسه را می داد

یکی از نسخه های ویژه میراژ اف۱ نسخه تهاجمی  A بود.این مدل برای  افریقای جنوبی توسعه  یافت ولی لیبی  نیز به دست یافت. این نمونه دارای  یک رادار ایدا۲ در دماغه است که دارای انتن ثابت بود. اگرچه توان هوا به هوا و هوا به زمین   داشت ولی به دلیل دیش ثابت  توان پوشش ان و برد ان کم است. دارای  یک مسافت یاب لیزری  در دماغه بود و توان حمل موشک رادار نیم فعال سوپر ۵۳۰ اف را  نداشت ولی توان تسلیحات دیگر میراژ اف۱ سی را به خوبی داشت.

میراژ اف۱ دارای  نسخه شناسایی سی ار نیز بود ولی تنها در ارتش فرانسه  خدمت کرد. این نمونه دارای چندین دوربین در زیر  دماغه شامل  یک دوربین پانورما تی ار تی ۴۰   و یک دوربین عمودی تی ار تی ۳۳ هر دو ساخت تامسون و یک رادار سیرنا ۴ ام ار با توان نقشه برداری از زمین را داشت. همچنین میتوانست  یک غلاف شناسایی خارجی را حمل کند که شامل یک رادار نقشه بردار  و یک دوربین با توان شناسایی شبانه.این مدل همان طور که گفته شد خریدار خارجی نداشت ولی برخی نسخه های صادراتی مانند نسخه در خدمت ارتش عراق دارای غلاف شناسایی خارجی بودند

یکی دیگر از نسخه های میراژ اف۱ نسخه سی تی است. نسخه سی تی از ارتقاء میراژ اف۱ سی ارتش فرانسه به دست امد.با جایگزین میراژ ۲۰۰۰ در نقش  دفاع هوایی در دهه ۱۹۸۰ با میراژ اف۱ فرانسه تعدادی از میراژ اف۱ سی -۲۰۰ خود را به استاندارد سی تی برای عملیات تهاجمی  رساند . البته این نمونه طی ارتقاء مجهز  به رادار سیرنای ۴ ام ار  شد و توان حمل غلاف شناسایی را نیز داشت  و توان پرتاب بمب های لیزری  را نیز به دست ارود .۵۵ فروند نسخه سی به این نسخه ارتقا یافتند که اخرین  میراز اف۱ ارتش فرانسه در خدمت همین مدل بود

میراژ اف1 ای زد نسخه تهاجمی میراژ اف1 که در دماغه کوچک خود یک رادار کوچک ایدا2 داشت.در تصویر ترمز های هوایی باز هستند

میراژ اف۱ ای زد نسخه تهاجمی میراژ اف۱ که در دماغه کوچک خود یک رادار کوچک ایدا۲ داشت.در تصویر ترمز های هوایی باز هستند

نسخه ای با نام میراز اف۱ ام ۵۳ نیز توسعه یافت که مجهز به موتور توربوفن ام۵۳ بود . این نمونه با توان بیشتر مورد دارای رانش به وزن بیشتر و مصرف سوخت کمتر و در نتیجه برد بیشتر بود . اگرچه یک بستر ازمایشی برای ازمایش موتور ام ۵۳ بود ولی داسا تلاش کرد ان را برای جایگزینی اف۱۰۴ ناتو بفروش برساند و در رقابت با اف۱۶ در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای انتخاب جنگنده ناتو شرکت کرد که شکست خورد. در نهایت این طرح لغو شد و موتور ام ۵۳ روی میراز ۲۰۰۰ نصب شد.

فرانسه در سال ۱۹۷۳ این جنگنده را به خدمت گرفته شده است.فرانسه ۲۴۳ فروند میراژ اف۱ را دریافت کرد که شامل   نسخه سی و بی  و سی ار بود .اولین حضور عملیاتی میراژ اف در ارتش فرانسه به دفاع از چاد در مقابل حملات نیروی های نظامی  لیبی و طرفدارانش  در سال ۱۹۸۴ بر میگردد.در سال ۱۹۹۱  فرانسه  در قالب نیروی ها ائتلاف برای ازاد سازی کویت از دست عراق  ۱۲ فرون اف ۱ سی را روانه منطقه کرد که به زودی توسط چهار فروند میراژ اف۱ سی ار تقویت شدند.طی چند  روز اول عملیات به دلیل اینکه  با اف ۱ عراقی اشتباه  گرفته نشوند  در نبرد حضور نداشتند و بعد از چند روز در عملیات بمب باران وشناسایی نقش داشتند و در مجموع  ۱۱۴ پرواز در این جنگ انجام دادند.در سال ۲۰۰۴ میراژ های اف۱ فرانسوی  مستقر در افریقا  به یک پایگاه هوایی ساحل عاج حمله کرده  و دو فروند سوخوی۲۵ و سه بالگرد میل را روی زمین  از بین بردند.در سال ۲۰۰۷ نیز سه فروند میراز اف۱ در کنار میراژ ۲۰۰۰ دی در نبرد بر علیه طالبان در افغانستان  شرکت داشتند.بعد از این میراژ اف۱ سی ار فرانسه  بر ضد غزافی  و شورشیان اسلامگرای  مالی شرکت داشت . سرانجام در ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۴ اخرین میراژ اف۱ ارتش فرانسه نیز از خدمت خارج شد.

میراز اف1 سی ار نسخه شناسایی برای ارتش فرانسه در این تصویر میتوان غلاف شناسایی را زیر بدنه به خوبی دید

میراز اف۱ سی ار نسخه شناسایی برای ارتش فرانسه در این تصویر میتوان غلاف شناسایی را زیر بدنه به خوبی دید

اکوادور بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ میراژ اف۱ ایی را دریافت کرد و در درگیری  سال ۱۹۸۱ با پرو مورد استفاده قرار گرفت و یک فروند سوخوی۲۲ پرو نیز به شلیک یک موشک  ماژیک اسیب دید .در درگیر سال ۱۹۹۵  اکوادور مدعی سرنگونی دو فروند سوخوی ۲۲ پرو توسط میراژ های خود است. میراژ های اف۱ اکوادور توسط اسرائیل ارتقا یافت و مجهز به موشک  اسرائیلی پاینتون ۳ و ۴ شد. اف۱ اکوادور نیز در سال ۲۰۱۱ از خدمت خارج شدند.

عراق در اواخر  دهه ۱۹۷۰ میراژ اف را از فرانسه  تحویل گرفت . نسخه عراقی از نسخه ایی کیو بود که در واقع از نسل نسخه چند منظوره E بودند  بود.طی این جنگ اف۱ پیشرفته ترین جنگنده ارتش  عراق بود و حملات انها به نفتکش های ایرانی  با موشک اگزوسه تلفات زیاد از ناوگان نفتکش ایران  گرفت و خسارت زیادی به ایران وارد کرد . همچنین عراق اف۱ خود را به موشک هدایت لیزری  ای اس ۳۰ ال تجهیز کرد  و  دست به حملات دقیق  هوایی به خاک ایران ضد. نسخه عراقی که شامل  نسخه های ایی کیو ۲ تا ایی کیو ۶ میشد کامل ترین نسخه  صادراتی اف بود که برخی مجهز به رادار اژوا و برخی رادار سیرنای ۴ ام بودند. برخی از نسخه  های تحویل دارای  رادار اژوا بودند که توان شلیک موشک ضد کشتی  اگزوسه را به اف۱ های عراقی می داد ولی فاقد توان شلیک موشک  سوپر ۵۳۰ اف بود و بعدها با نصب رادار سیرنای ۴ ام این توان در کنار توان شلیک موشک  سوپر ۵۳۰ اف به میراژ عراقی داده شد .همچنین میراژ های اف۱ عراقی توان حمل غلاف شناسایی ساخت تامسون و غلاف سوخت رسانی یار به یار را نیز داشتند. عراق ۳۵ میراز اف۱ خود را به اتش اف۱۴ و اف۴ از دست داد  و همین میزان جنگنده ایرانی را نیز سرنگون کرده است.همچنین  سال ۱۹۸۳ دو فرود اف۱۰۰  ارتش ترکیه  که اشتباها  وارد خاک عراق شدند بودند  توسط اف۱ های عراقی به اشتباه  هدف قرار گرفتند.در جریان جنگ خلیج فارس شش فروند میراژ   قربانی اف۱۵ شدند که دو فروند از شش فروند شکار اف۱۵ ارتش عربستان شدند.عراق در مجموع ۱۰۸ فروند میراز بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ تحویل گرفت که امروزه در نیروی هوایی عراق در خدمت نیستند

میراز اف1 جی ای نسخه بر گرفته شده از نسخه ایی در این تصویر مجهز به موکموشک اسرائیلی پاینتون 4 و موشک ماژیک 2 بر نوک بال

میراز اف۱ جی ای ارتش اکوادور نسخه بر گرفته شده از نسخه ایی در این تصویر مجهز به موشک اسرائیلی پاینتون ۴ و موشک ماژیک ۲ بر نوک بال

افریقای جنوبی در اوائل دهه ۱۹۷۰ خواهان خرید ۱۰۰ فروند اف۱ شد تا جایگزین میراز ۳ شوند ولی تحریم های  سازمان ملل علیه حکومت اپارتایت در سال ۱۹۷۷ باعث تعداد  تحویل شد. در کل افریقای جنوبی ۱۶ فروند نسخه سی زد (نسخه شکاری بر مبنای سی)و ۳۲ فروند نسخه  AZ نسخه تهاجمی اف۱ را دریافت کرد.از سال  ۱۹۸۰ با کمک بمب و راکت ۶۸ م م بر علیه حکومت کمونیست انگولا  وارد عمل شد که مورد حمایت کوبا وشوروی بود.در سال ۱۹۸۱  و ۱۹۸۲ دو فروند میگ ۲۱ انگولا را سرنگون کردند و در مه ۱۹۸۲ نیز یک میل۸ سرنگون شد . در سال ۱۹۸۸ دو فروند اف۱ در انگولا توسط سام سرنگون شد. در سال ۱۹۸۷ یک فروند از میراژ ها به اتش  موشک اپکس و یا افید توسط یک میگ ۲۳ ام ال کوبای سرنگون شد و چنیدن  رویاروی و شلیک موشک توسط میراژ اف۱  بر علیه میگ کوبای به نتیجه ای نرسید.در سال ۲۰۱۱ میلادی میراز اف۱ افریقای جنوبی از خدمت خارج شدند.

اسپانیا در سال ۱۹۷۵ به دلیل تنش با مراکش و همچنین لیبی دست به  خرید میراژ اف۱ است. اسپانیا در مجموع ۴۴ فروند میراز اف۱ سی ایی،۲۲ فروند ایی ایی و ۶ فروند بی ایی را تحویل گرفت(نسخه های برگرفته شده از نسخه های سی، ایی و بی) و در دهه ۱۹۹۰  ، ۲۴ فروند نیز به صورت دست دوم از قطر و فرانسه تحویل گرفت.اف۱ اسپانیا  به عنوان شکاری رسمی این ارتش تا زمان ورود به خدمت اف۱۸ بود و به جای موشک  ماژیک مسلح به سایدوندر  بودند . اسپانیا  بعدها میراژ اف۱ سی خود را به نسخه ایی با نصب رادار سیرنای ۴ ام ارتقا داد و حتی توان حمل سلاح های لیزری  و موشک اگزوسه نیز پیدا کردند .اسپانیا  در سال ۲۰۱۳ میراز اف۱ خود را از خدمت خارج کردو انها را با تایفون جایگزین کرد.

لیبی در دهه ۱۹۷۰ ،  ۱۶ فروند ای دی،۱۶ ایی دی و ۶ فروند بی دی تحویل میگیرد .در سال ۱۹۸۱ در نبرد علیه جاد به صورت محدود  به کار رفت . به دلیل  عدم پشتبانی  داسا فرانسه از اف۱ لبی در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تعداد میراز ها  تا ۱۳ فروند در سال ۲۰۱۱ کاهش یافت  و مابقی به دلایل  مختلف یا از دست رفت و یا زمینگیر  شد. با سقوط  غزافی همچنان چند فروند اف۱ در خدمت ارتش لیبی است که وضعیت ان نامشخص است.

کابین میراز اف1 سی ار

کابین میراز اف۱ سی ار

در کنار این کشورها کویت ۲۷ فروند(در سال ۲۰۰۰ از خدمت خارج شد)،اردن ۳۶ فروند که در سال ۲۰۱۰ از خدمت خارج شد  ، یونان ۴۰ فروند(در سال ۲۰۱۰ از خدمت خارج شد)،قطر ۱۵ فروند(در دهه ۱۹۹۰ از خدمت خارج شد) ، گابون  ۶ فروند که از افریقای جنوبی به صورت دست  دوم تحویل گرفته و مراکش ۵۰ فروند از دیگر کاربران اف۱ هستند. طی جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ ،  ۲۲ فروند اف۱ عراقی به ایران گریختند که سالها زمینگیر بوده اند . امروزه کمتر از ۱۲ و یا ۸  فروند اف۱ در خدمت ارتش  ایران است که به دلیل نبود تسلیحات اصلی این جنگنده در ایران مانند موشک ماژیک ،  موشک سوپر ار ۵۳۰ و اگزوسه و عدم پشتبانی کشور سازنده   وضعیت عملیاتی نامشخصی دارند.

برخی از مشخصات داسا میراز اف۱     عبارت اند از طول و ارتفاع ۱۵٫۳۰ و ۴٫۵۰ متر ،وزن خالی ۷۴۰۰ کیلوگرمی ،بیشترین سرعت ۲۳۳۸ کیلومتر در ساعت برابر با۲٫۲ ماخ   ،برد ۳۳۰۰    کیلومتر برد انتقالی و ۴۵۰ کیلومتر با ۱۴ بمب ۲۵۰ کیلوگرمی   ،سقف پرواز ۲۰۰۰۰ متر میباشد.این هواپیما مجهز به یک ادستگاه موتور توپوجت اترا ۹ کا ۵۰ با توان ۱۱۰۲۳ پاوند رانش خشک و ۱۵۸۷۸ پاوند با پس سوز است .تسلیحات میراز اف۱   عبارت است از دو توپ ۳۰ م م دفا با ۱۵۰  گلوله برای هر توپ.هفت جایگاه جنگ افزاری شامل یک جایگاه نوک هر بال، دو جایگاه در زیر هر بال و یک جایگاه در زیر بدنه با توان ۶۳۰۰ کیلوگرم تسلیحات شامل موشکهای هوا به هوای ماژیک ویا سایندوندر تا دو موشک هوا به هوای رادار نیم فعال سوپر ۵۳۰اف ،تا چهار  راکت انداز ۱۸ تایی ۶۸ م م ،یا تا ۱۴ بمب ۲۵۰ کیلویی ویا ۸ بمب ۴۵۰ کیلوگرمی،موشک ضد رادار ارمات ،موشک ضد کشتی اگزوسه،موشک لیزری ای اس ۳۰ ال،بمب ضد باند.

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

میراژ اف1 فراری به ایران از نسخه بی کیو 3 و ایی کیو 6 بودند . نسخه تک سرنشینه ایی کیو 6 دارای رادار سیرنای 4 ام و توان حمل موشک اگزوسه بود و پیشرفته ترین نسخه ارتش عراق

میراژ اف۱ فراری به ایران از نسخه بی کیو ۳ و ایی کیو ۶ بودند . نسخه تک سرنشینه ایی کیو ۶ دارای رادار سیرنای ۴ ام و توان حمل موشک اگزوست بود و پیشرفته ترین نسخه ارتش عراق

42+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.