ساخت جنگنده  جی ۱۰ به  اوائل  دهه ۱۹۸۰ بر  میگردد که چین برای مقابله  با نسل جدید از جنگنده های شوروی مانند میگ۲۹ و سوخوی۲۷ نیاز به یک جنگنده جدید داشت. طرح به تیم طراحی جنگنده اف۷ داده شد . در مرحله اول قرار بود جنگنده جدید یک طرح شکاری رهگیر  باشد ولی بعد قرار به این شد که طرح جدید یک طرح  چند منظوره باشد تا طیف وسیعی از عملیاتها را انجام دهد

در دهه ۱۹۸۰ دفتر طراحی دولتی ۶۱۱ در چین برنامه جدید پروزه ۸۸۱۰  را برای ساخت جنگنده جدید اغاز کرد.سر طراح طرح جنگنده جدید خود سر طراح جنگنده جی ۷ در چین بود و یکی از اهداف این طرح نیز جایگزینی جنگنده جی ۷ بود. در مرحله اول مبنای طرح جدید بر روی جنگنده  جی۹ قرار داده شد. جی ۹ یکی از پروژه  های لغو شده چینی ها  در دهه ۱۹۷۰  بود که یک جی ۸ با  بالی دلتا و کانارد  بود. جنگنده جدید شباهات بسیاری به ان داشت.

در دهه ۱۹۸۰ زمانی که چین در حال کار روی جی ۱۰ بود اسرائیل نیز بر روی جنگنده لاوی کار میکرد. لاوی جنگنده ای بر اساس بسیاری  از فناوریهای اف۱۶ بود و درسال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داد و با وجود  کارایی  بسیار بالا ، طرح  این جنگنده به دلیل  سیاست های   تحمیل شده به اسرائیل از سوی  امریکا این پروژ ه لغو شد زیرا ممکن بود یک خطر جدی در بازار جهانی  برای اف۱۶ باشد.گفته شده در دهه ۱۹۸۰ اسرائیل برخی از فناوری های به کار رفته در لاوی را به چین فروخت ویا به چین در طراحی لاوی کمک کرد ولی چیزی که در این میان است هر دو طرف به شدت  در مرحله نخست  این مسئله را رد کردند و سر طراح پروژه جی ۱۰  اعلام کرد کرد جی۱۰ بر اساس جی۹ ساخته شده ولی در میانه دهه ۱۹۹۰ فاش شد که اسرائیل  در طراحی جی۱۰ نقش داشته اگرچه اسرائیل تنها  کمک کننده  نبود و روسها نیز مشاوره بسیار  در دهه ۱۹۹۰  به چین دادند. در نهایت  اگرچه جی ۱۰ از نظر ظاهر  به لاوی شباهت داشت  ولی از درون چینی و روسی بود. حتی از نظر ظاهر  تفاوتهای بین این دو طرح وجود دارد برای نمونه  بال هر دو اگرچه دلتا شکل است ولی شکل متفاوتی را دارد و محل قرار گیری کانارد نیز متفاوت است. ورودی هوا نیز در لاوی مانند  اف۱۶ دایره ای شکل  و ثابت است و  به ورودی هوای  مربع شکل متحرک در جی۱۰ تفاوت دارد   و  بدنه نیز کشیده تر شد است

جی 10 اس وای نسخه ای برای تیم اکروجت ارتش چین

جی ۱۰ اس وای نسخه ای برای تیم اکروجت ارتش چین

در سال ۱۹۹۳ یک ماکت  فلزی یک در یک (ماکتی  در ابعاد واقعی) برای  ازمایش تونل  باد ساخته شد که البته به سرعت ضعف های زیاد در ان پیدا شد. این ضعف ها  شامل  عدم پایداری مناسب در سرعت کم، زاویه حمله پایین   و دست یابی به بیشترین سرعت بود. دلیل این مشکلات این بود که در میانه طراحی  جی ۱۰ تصمیم گرفته شد تا جنگنده جدید از یک شکاری به یک جنگنده چند منظوره  تبدیل  شود . از این رو در طرح یک بازنگری کلی دیگر انجام شد.

سرانجام با تاخیر فراوان برای  طراحی مجدد جنگنده جدید در  سال ۱۹۹۶ پرواز کرد و شش پیش نمونه تا سال ۱۹۹۹ برای ازمایشات مخالف ساخته شدند. هر شش فروند  در ازمایشات وظایفی  داشتند برای نمونه پیش نمونه سوم برای  ازمایش  سامانه پرواز  دیجیتال با سیم،پیش نمونه چهارم برای  ازمایش سلاح ، پیش نمونه پنجم برای  ازمایش موتور….پیش نمونه دوم در سال ۱۹۹۷ طی ازمایشات  از دست رفت که این مسئله باعث یک وقفه بین تولید پیش نمونه دوم و سوم شد . با پایان ازمایشات  در سال ۲۰۰۰ این جنگنده در سال ۲۰۰۳ وارد وارد خدمت ارتش چین شد.

جی ۱۰ جنگنده ای است  بال دلتا که بال ان در انتهای  ورودی موتور در قسمت  انتهای بدنه نصب شده  است و دارای  کانارد در زیر کابین کمی متمایل  به عقب است  .این ترکیب  بدنه شبیه  دیگر جنگنده های  نسل چهارم مانند رافال، تایفون  و گرپین  دارای  همین ترکیب هستند  که باعث افزایش چالاکی چنگنده در سطح قابل قبولی است. چنگنده دارای  یک سکون عمودی و دو بالچه پایداری سمتی در زیر  بدنه بود.دارای  کابینی با دید حبابی ۳۶۰ درجه بود که در جنگنده های چینی قبلی چنین زاویه دیدی وجود نداشت. کابین دارای عناصر  دیجیتال  مانند  یک اچ یو دی بر روی پنل اصلی و سه نمایشگر رنگی چند کاره  در درون کابین است.خلبان بر روی یک صندلی صفر صفر ساخت چین قرار دارد و از یک سامانه نمایشگر بر روی کلاه خلبان  بهره می برد. کابین همانگ با دوربین دید شبانه است. هواپیما  دارای یک سامانه چهار کاناله  پرواز دیجتال با سیم  (FBW) برای پایداری   در هنگام پرواز است.

جی10 در این تصویر مجهز به موتور ای ال 31 روسی و موشک رادار فعال پی ال 12 زیر بال سمت چپ

جی۱۰ در این تصویر مجهز به موتور ای ال ۳۱ روسی و موشک رادار فعال پی ال ۱۲ زیر بال سمت چپ

جی ۱۰ از موتور روسی ای ال  ۳۱  اف ان نصب شده بر روی سوخوی ۲۷  بهره میبرد . این موتور با وجود مشکل عمر کوتا نسبت به انواع غربی ولی دارای  قدرت بالایی است و قدرت ۱۷۳۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۲۷۵۳۰ پاوند با پس سوز فراهم میکند .این موتور بر روی جی ۱۱ ارتش چین نیز نصب است .از انجایی که در اواخر دهه ۱۹۸۰ رابطه چین با غرب خوب بود انتظار می رفت  یک موتور غربی روی  جی۱۰ نصب شود ولی در اوائل دهه ۱۹۹۰ بعد از  ماجرای میدان تیان در پکن (در سال ۱۹۸۹) رابطه با غرب خراب و در عوض رابطه تیره  سه دهه با روسیه به گرمی گراید که در نهایت باعث  انتخاب  ای ال ۳۱ شد. این تغییر موتور  باعث پیش امدن مشکلاتی شد زیرا موتور روسی بزرگ بود وباید تغییراتی در بدنه انجام می شد .روسیه با تولید تحت امتیاز موتور جی ال ۳۱ در چین مخالفت کرد دلیل ان نیز این بود که انها می ترسیدند  که با تولید این موتور ، چین دست به  صادر نسخه چینی سوخوی۲۷ (جی۱۱) بزند از این روچین دست به خرید مستقیم این موتور از روسیه زده است . چین خود بر اساس موتور ای الی ۳۱ دست به ساخت موتور دبلیو اس ۱۰ زد که  ان نیز قابلیت   نصب  بر روی جی ۱۰ و جی۱۱ را دارد. روسها همکنون به چین  پیشنهاد فروش نسخه  پر توان تر همین  موتور را داده  که ۲۵۰۰ پاوند نیروی بیشتری را فراهم میکند و عمر خدمتی بیشتری نیز دارد

جی۱۰ می تواند رادار های مختلفی را حمل کند. این بسته به سفارش خارجی دارد ولی نسخه در خدمت ارتش  چین دارای رادار کی ال جی ۱۰ است. این رادار دارای  برد ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده است و میتواند با موشک  رادار فعال همزمان با چهار هدف درگیر شود. از توان کشف اهداف زمینی  و دریایی برخوردار است ولی هنوز دیگر ویژگی های ان شناخته نشده  است. می توان در صورت سفارش خارجی بر روی این هواپیما  رادار  اسرائیلی مشهور ایی ال ۲۰۳۲  و یا ایی ال ۲۰۳۵  ،رادار ایتالیایی  گریف ۲۰۰۰ ویا ژوک ۱۰ روسی را نصب کرد که به نظر می اید  هر سه کارایی کلی بهتری از نسخه چینی دارند.

بر اساس تصاویر هواپیما دارای  هشدار دهنده راداری، هشدار دهنده فروسرخ  است  ولی از نوع و توان  انها همچنان اطلاعی  در دست نیست.

نسخه دو سرنشینه جی 10 اس( ای اس) در حال سوختگیری هوایی

نسخه دو سرنشینه جی ۱۰ اس( اس وای ) در حال سوختگیری هوایی

جی۱۰  تنوع تسلیحات  خوبی دارد و همچون جی اف۱۷ می توان تسلیحات غربی و شرقی را روی ان نصب کرد. دارای  یک توپ ثابت دو لول ۲۳ م م است که بر روی تمامی جنگنده ها طراحی  شده در چین نصب است . دارای  ۱۱ جایگاه خارجی  شامل  سه عدد زیر هر بال، و پنج عدد در زیر بدنه است. می تواند ۶ تن سلاح  را حمل کند در بخش رزم هوایی در یک لود سنگین توان حمل تا هشت موشک هوا به هوای رادار نیم فعال پی ال ۱۱ و یا موشک رادار فعال میان برد پی ال ۱۲ را دارد اگرچه چنین لودی سنگین  است. چنین لودی  شامل  چهار موشک زیر  بال و چهار موشک در کنار ورودی های هوا زیر بدنه  است.  موشک پی ال ۱۱ یک موشک  رادار  نیم فعال است و موشک پی ال۱۲ یک موشک  رادار فعال با برد ۷۰ کیلومتر  که نسخه جدید ان در چین در حالت توسعه است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر  برد خواهد داشت. همچنین می تواند  تا شش موشک فروسرخ مانند موشک پی ال ۸ و یا پی ال ۱۰ (با سامانه تصویر  ساز فروسرخ و قابلیت  درگیر در تمام جهات)   و ۵ را حمل کند . در تهاجم زمین  به غیر از توان حمل بمب های ۲۲۵ کیلویی و ۵۰۰ کیلویی  سقوط ازاد میتواند بمب هدایت لیزری ال تی ۲ (نسخه چینی بمب روسی هدایت لیزری  کاب۵۰۰ ال) و بمب هدایت اپتیکی  ال اس ۶ (نسخه هدایت لیزری  کاب ۵۰۰ تی روسی ) را حمل کند. نسخه چینی موشک  ضد رادار خا  ۳۱ و یا موشک های   ضد کشتی اف ال۱۰ و سی ۸۰۲ را با خود حمل میکند. همچنین  برای حملات با  سلاح های لیزری   می توان غلاف نشان گذاری لیزری بلو اسکای  را حمل کند. بلو اسکای  یک غلاف ناوبری و نشان گذار لیزری  است که دارای  توان نقشه برداری  از سطح زمین  به صورت روزنه ساختگی است و برد رادار ان برای شناسایی زمینی  ۲۰ کیلومتر و برد سامانه دید حرارتی ان برای کشف  اهداف زمینی ۱۵ کیلومتر است. این غلاف می تواند تصاویر  رادار و  دوربین دید حرارتی  را به صورت زنده ارسال کند.

همچنین این جنگنده توان حمل غلاف نشان گذاری  لیزری  فیلات را دارد . این سامانه می تواند از ۲۰ کیلومتر هدف را کشف و از ۱۵ کیلومتر ان را نشان گذاری لیزری  کند.همچنین جی ۱۰ توان حمل غلاف شناسایی کی زد ۹۰۰ با توان شناسایی شبانه و غلاف جنگ الکترونیک کی جی ۳۰۰ جی را حمل کند.

میتوان بر روی جی۱۰ سلاح  های روسی و یا اسرائیل و غربی را نیز نصب کرد

همچنین  جی۱۰ توان حمل دو مخزن سوخت  خارجی  ۱۶۰۰ لیتری در زیر  بال ها  و یک مخزن سوخت ۸۰۰ لیتری در زیر بدنه است و دارای لوله سوختگیریی هوایی است

برد  انتقالی  جی۱۰ به سه مخزن سوخت خارجی  ۳۰۰۰ کیلومتر، و شعاع  رزمی ان با چهار موشک و سه مخزن  سوخت ۱۴۰۰ کیلومتر  و با دو تن سلاح  و یک مخزن  سوخت خارجی عدد ۵۵۰ کیلومتر برای حمله در ارتفاع پایین ، یورش در ارتفاع بالا و بازگشت در ارتفاع پایین است

جی 10 مسلح به موشک رادار نیم فعال پی ال 11... پی ال 11 دارای شباهت بسیار به اسپارو است

جی ۱۰ مسلح به موشک رادار نیم فعال پی ال ۱۱… پی ال ۱۱ دارای شباهت بسیار به اسپارو است

برنامه اینده برای این جنگنده  ساخت حی۱۰ بی است. جی ۱۰ بی یک نسل ۴++ است.این نمونه بر اساس تصاویر  منتشر  شده دارای  یک رادار ارایه فازی با اسکن الکترونیک است که اطلاعاتی از ان منتشر نشده  و یک کاونده تصویر ساز فروسرخ در دماغه است که توان کشف اهداف  هوایی و زمینی  را دارد و در جلوی کابین خلبان بر روی دماغه نصب شده. همچنین این مدل برای کاهش  سطح مقطعی رادار دارای ورودی هوایی تغییر یافته برای کاهش اموج منعکس  شده از ان می بادش و همچنین  احتمال این نمونه دارای   موتور ال ای ۳۱ اف ان ام ۱ با خروجی  متغییر است. تصاویر  منتشر شده از این جنگنده نشان دهنده تغییر گسترده در این جنگنده نسبت به نسخه قبلی است

در اوائل سال ۲۰۱۵ تصاویری از بیش از ده فروند جی۱۰ بی در یکی از پایگاه های هوایی چین نشان داده شد که نشان دهنده عملیاتی شدن این نسخه دست کم به صورت محدود است

نسخه دیگری از جی ۱۰ که در اواخر سال ۲۰۱۵ به نمایش در امد جی ۱۰ سی است. جی ۱۰ سی دارای همان بدنه جی ۱۰ بی است ولی از قرار دارای تغییراتی در بخش های الکترونیکی است که با در نظر گرفتن انتنها و برامدگی های روی بدنه مشخص است . برخی از سایتها در مورد افزایش سوخت داخلی و  افزایش کارایی رادار نوشته اند و از قرار معلوم دارای موتور با خروجی متغییر است ولی هنوز جزئیات زیادی از این پرنده در دسترس نیست

تصویر بالا جی 10 سی و تصویر پایین جی 10 بی

تصویر بالا جی ۱۰ سی و تصویر پایین جی ۱۰ بی

 مدلهای مختلف جی ۱۰:

جی ۱۰ ای : نسخه تک سرنشینه  رزمی در خدمت ارتش چین

 جی ۱۰ اس وای : نسخه دو سرنشینه  موزشی رزمی  با توان رزمی مشابه  ولی با سوخت کمتر. گفته شده نسخه دو سرنشینه برای حملات  تهاجمی تدارک دیده شده و دارای  سامانه ها نشانگذار  و ناوبری  در کابین عقب است.

جی ۱۰ ای اچ: نسخه تک  سرنشینه ناونشین که همکنون در دست توسعه است

جی ۱۰ اس اچ: نسخه دو سرنشینه اموزشی رزمی ناو نشین  در حال توسعه است

اف سی ۲۰ : نسخه صادراتی

جی 10 بی .. در این تصویر به خوبی می توان داشتن ورودی هوای متفاوت با نمونه عملیاتی را دید

جی ۱۰ بی .. در این تصویر به خوبی می توان داشتن ورودی هوای متفاوت با نمونه عملیاتی را دید

چین به عنوان سازنده این هواپیما  دست کم تا میانه سال ۲۰۱۳ میلادی  حدود ۲۷۰  فروند از این جنگنده را دریافت که که در نیروی هوایی(۲۵۰ فروند) و نیروی دریایی از ان بهره می برد . البته نسخه نیروی دریایی  از پایگاه های زمینی  عملیات انجام می دهد. این ارتش همکنون در حال برنامه ریز برای  دریافت جی۱۰ بی تا سال ۲۰۱۵ است. ارتش پاکستان  نیز به عنوان تنها  مشتری جی ۱۰ تاکنون  ۳۶ فروند جی ۱۰ را سفارش داده که ممکن است این میزان تا ۱۵۰ فروند نیز برسد.این کشور اف سی ۲۰ خود را در سال ۲۰۱۵ تحویل می گیرد  و برخی گذارشات از تحویل نسخه جی۱۰ بی به این کشور  حکایت میکند.

جی ۱۰ اولین نسل چهارم چینی ها است. میتوان ان را با اف۱۶ بلوک ۴۰ قیاس کرد و جی۱۰ بی  نیز به دلیل فناوری های  مدرن میتواند در  اینده برای خود  در بازر مکان مناسب  را دست پا کند.

برای خواندن مقاله قیاس جی ۱۰  با رقیبان غربیش اینجا را کلیک کنید

برخی از مشخصات جی ۱۰ ای   عبارت اند از    طول و ارتفاع ۴۹  .۱۵  و ۵٫۴۳  متر ،وزن خالی ۹۷۵۰ کیلوگرمی ،بیشترین سرعت  ۲٫۲ ماخ ،شعاع رزمی با شش  یا چهار موشک و سه مخزن سوخت۱۶۰۰ کیلومتر  ، سقف پرواز ۱۸۰۰۰ متر .این هواپیما از یک  دستگاه موتور توربوفن ای ال ۳۱ اف و یا نسخه چینی ان   دبلیو اس ۱۰  با توان ۱۷۸۶۰  پاوند بدون پس سوز و ۲۸۰۰۰ پاوند با پس سوز .  جی ۱۰ دارای ک توپ داخلی ۲۳ م م دو لول،  ۱۱ جایگاه جنگ افزاری که شامل شش عدد زیر هر بال، یک عدد نوک هر بال و پنچ جایگاه  در زیر بدنه با توان حمل ۶ تن سلاح شامل موشکهای  فروسرخ چینی پی ال ۸و ۹ و موشک های  رادار فعال پی ال ۱۲ ،بمب ها و موشکهای  هوا به زمین چینی هدایت لیزری  اپتیکی در کنار موشک ضدکشتی سی۸۰۲ و سی ۸۰۳، رانش به وزن با موتور روسی ای ال ۳۱  عدد ۱٫۰۲۴  و با موتور چینی ۱٫۰۸۵

ترجمه:عبدالحمید تارخ

رادار ارایه فازی جی 10 بی و سامانه کاونده فروسرخ بر روی دماغه

رادار ارایه فازی جی ۱۰ بی و سامانه کاونده فروسرخ بر روی دماغه

58+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

40 دیدگاه

      • درود.ولی پاکستان اف۱۶دارد.تو مقاله تجهیزات ارتش پاکستان بهش اشاره کردید

        • نویسنده

          بله دارد شما میگید جنگنده چینی برای چی میخواد میگم چون پولشو نداره از غرب بخره
          اف۱۶ کمک امریکا بود ولی همیشه و برای توسعه ناوگان همیشه پول امریکا نیست پس باید به سراغ چین بره

  • سلام جی ١٠sy که نسخه آموزشی دونفرست رادار داره ؟ یعنی از لحاظ راداری تفاوتی با نسخه رزمی داره ؟. با تشکر

  • در میان گزینه های موجود و با توجه به خوش قولی روسها من این هواپیمارو مناسبتر می دونم برای ایران. ضمن اینکه پروژه زنده ای هستش و دائما در حال ارتقا می باشه

  • سلام از نظر توانایی جی ١٠ بی و سی در مقابل کپی چینی سوخو٣٠ یعنی جی ١۵ و جی١۶ در چه جایگاهی قرار میگیرد؟

    • نویسنده

      سلام خوب بدون شک سوخو۳۰د و یا سنخه چینی ان دو موتوره برد بیشتری با تسلیحات دارن.. مشابه اف۱۶ و اف۱۵ است

  • سلام داخل ویکی پدیا البته انگلیسیش از ایران به عنوان مشتری خارجی که سفارش داده نام برده //en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10 اینم لینکش 

    • نویسنده

      سلام رفرنس را نگاه کنید به گزارش دبکا اسراییل است که ارزشی ندارد زیرا دبکا از سفارش ۱۰۰ ایلیوشین ۷۶ و ۲۵۰ سوخو۳۰ هم قبلا گزارش داد…و حتبجی خود ویکی در بخش کاربران این ایران نیاورده

  • سلام.یه سوال؟چرا تو صنعت هواپیمایی اصلا تحول شگرفی بغیر از تامکت های نسل چهارم نداریم؟

    • نویسنده

      سلام پس استفاده از فناوری پنهانکار ، ویا استفاده از موتور توربوفن پس سوز دار، ویا سامانه کنترل اتش تمام دیجتال و یا حتی ساختن جت مافوق صوت ایا تحول بزرگی نبود؟ تامکت چه تحول بزرگی غیر رادار خود داشت که عملا در دهه بعدی نیز رادار های بسیار بهتری از نظر عملکرد وارد میدان شدند؟

    • نویسنده

      سلام خوب اگر واقعا ادعای چین درست باشد در مورد توانای های ی ۱۰ بی…همان جی ۱۰ بی نیز رقیب بزرگی برای اف۱۶ است

  • و جی ۱۰با رادار ارایه فازی فعال تایفون رو در چند کیلومتری رهگیری میکنه و تایفون در چند کیلومتری جی ۱۰رو رهگیری میکنه؟

    • نویسنده

      سلام این مسئله نمیشه گفت زیرا از رادار جی۱۰ بی اطلاعی درست نیست ولی تایفون با رادار ارایه فازی شانس بیشتری دارد زیرا واقعا سطح مقطعی کوچکتری داره

  • جی ۱۰ بی به تعداد ۳۰۰ فروند هزینه خط تولید و مونتاژ و تولید قطعات یدکی و تربیت نیروی انسانی ان چند میلیارد دلار خواهد بود؟یا اصلا شما در تولیدات چینی محصول بهتری میشناسید برای تولید انبوه؟اگه این کار انجام بشه و روی نصل پنجمی هاشون سرمایه گذاری کنیم میشه با مدیریت مناسب و منابع مالی ۱۰سال اینده اولین اسکادران نسل ۵را داشته باشیم؟

  • در صورتی که روس ها به ما میگ و سوخو ندن ما باید از چینی ها و پاکستانی ها خرید کنیم….حی اف ۱۷ و جی ۱۰ ….گفتین هزینه راه اندازی خط تولید جی اف ۱۷ حدود ۶ میلیارد دلار خواهد بود….حال اگر بخواهیم خط تولید جی ده را راه اندازی کنیم چند میلیارد دلار هزینه خواهد شد؟سطح مقطع راداری جی ۱۰ چه مقدار است؟

  • سلام.تقریبا همه ارتشهای پدر مادر دار تیم آکروجت هوایی داره.آیا ایران هم در حال حاضر داره؟

  • بین این جنگنده و جی اف ۱۷ کدام مناسب تر هستند؟چه تعداد لازم داریم؟هزینه ان چند میلیارد دلار خواهد بود؟

  • به نظر من که خریدش اشتباه محضه حتی درمقابل رافال های امارات وتایفونهای عربستان  ضعیفتره

    • نویسنده

      سلام…. زمانی میتوانیم بگویم که اشتباه است که انتخاب دیگری هم داشته باشیم…ما هم پول نداریم و هم متحد جدی دیگری روی روسها هم دست کم در ان زمان نمی شد حساب کرد از جمله از نظر پشتیبانی فنی

  • به درد ایران نمیخوره اولا که چینیه بعد ممکنه که فناوریش اسراییلی باشه تازه در حد اف ۱۶ هست همون بهتر که سوخو ۳۰ یا ۳۵ بخریم

    • نویسنده

      سلام…. والا وضعیت نیروی هوایی انقدر خراب است که همین جی ۱۰ هم بیاد یک تحول بزرگ برای نیروی هوایی است

  • سلام میشه یه توضیح درباره بردار رانش و برتری هایی که ایجاد میکنه بدید 

    • نویسنده

      سلام .. سیستم بردار رانش همان خروجی متغییر است که جنگنده های چون اف۲۲ و یا سوخو۳۰ و ۳۵ به ان مجهز هستند و تاثیر زیادی بر روی چالاکی با افزایش سریع زاویه حمله دارد