زیر دریایی کلاس کیلو در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد و در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد . این کلاس  زیر دریایی که پروژه ۸۷۷ شناخته میشود یکی از کم سر صداترین زیر دریایی های  دیزل جهان هستند و نسخه ارتقا یافته ان یعنی پروژه ۶۳۶ نسخه ارتقا یافته کیلو است که همچنان در خط تولید است.

طراحی کیلو به دهه ۱۹۷۰ بر میگردد زمانی که افزایش کارایی سنار ها باعث کشف اسان تر زیر  دریای ها دیزل  شد. از این رو تلاش طراحان شوروی برای کاهش  سر صدای زیر دریایهای  دیزلی شد. در مرحله اول تلاش در بهسازی  زیر دریای کلاس تانگو شد ولی  روسها متوجه شدن باید به سرعت پروزه جدید را اغاز کرد.دفتر طراحی روبین به سر طراحی کورومیلیش در سن پترزبورگ  مسئول طراحی زیر دریایی جدید شد.اولین زیر دریایی در سال ۱۹۷۹ به اب انداخته شد و در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت  شد. در کیلو تلاش شد تا سرعت حرکت  در زیر  اب افزایش پیدا کند و سر صدا کاهشی یابد. دماغه  کیلو  با دیگر طرح های شوروی کمی تفاوت  داشت لوله ازدر  در بالای دماغه و سنار  در قسمت پایین  قرار داشت . زیر دریایی در درون بدنه دارای شش بخش است. بخش اول در قسمت جلو شامل سه طبقه که بالا جایگاه ازدر ، طبقه میانی  جایگاه استراحت خدمه و طبقه پایین باطری ها ،بخش دوم  که بالاترین بخش ان برجک است، طبقه زیر برجک اتاق  فرمانده ای است و بخش عقبی محل جلسه و اقامت فرمانده  دو بخش انتهای زیر  دریایی اتاق  موتور و در نهایت موتور خانه  است.

زیر دریای کلاس کیلو دارای بیشترین وزن ۳۹۵۰ تن است ، ۷۴ متر طول است. زیر دریایی کلاس کیلو زیر دریایی دیزل است و در ارتش روسیه به صورت معمول  زیر دریایی دیزل  به عنوان زیر دریایی شکاری و زیر دریایی اتمی به عنوان حامل موشک های اتمی  بالستیک به کار میرود .

زیر دریایی مجهز به دو موتور دیزل الکتریک  هزار کیلواتی ۴-۲DL42M  با قدرت ۷۰۰ دور دقیقه که با ژنراتور تولید برق پی جی ۱۴۲ هماهنگ است. و یک موتور پیشرانه ۵۵۰۰ اسب بخاری است که به یک شفت ۷ پره وصل است. همچنین  دو موتور ذخیره ۱۲۰ اسب بخاری نیز در زیر دریایی موجود است .زیر دریایی میتوان در عمق ۲۴۰ متری به صورت عملیاتی  حرکت کند اگرچه در نسخه های پیشرفته  به ۳۰۰ متر نیز افزایش یافت. دو سری باطری   هر سیر ۱۲۰ باطری برای حرکت  در زیر اب که انرژی ان برای  حرکت در یک مسیر ۶۰۰ کیلومتری با سرعت ۳ گره در زیر  اب کافی است .تا سال ۱۹۸۹ نمونه های تولید دارای  ۶ پره  بر روی شفت بود ولی از  ان به بعد هفت پره در شفت شد.

همچنین زیر دریایی به قایق فرار با توان فرار از زیر دریایی در عمق ۲۵۰ متری مجهز است. بخش های  موتور در ان قرار دارد  از نظر بدنه و عایق های ضد صوت پوشش بیشتری  دارد تا صدای کمتری  ایجاد کند و همچنین در طراحی دماغه و قسمت جلوی زیر دریایی تلاش شده تا  با برخورد اب به دماغه و جلوی بدنه اب کمتر دچار اختشاش و نوسان شود که در کارسوناز زیر دریایی ایجاد اختلال نکند و صدای کمتری مزاحم  سنار زیر دریایی در زیر دماغه  باشد.همچنین میتوان سطح  بدنه را با نوعی لاستیک(خمیر) ضد سونار  پوشاند.

زیر دریایی دارای سونار ام جی کا ۴۰۰ است که اکو برگشتی از شناور دشمن را کشف میکند.همچنین میتواند سنار فعال دشمن که تلاش در کشف زیر دریایی را را نیز کشف کند. به دلیل  صدای کم کیلو ،میتواند زودتر از  زیر دریایی دیزل معمولی هدف را کسب کند.همچنین زیر دریایی دارای یک رادار جستجوی  سطحی است که مانند پیرسکوب کشتی  بر روی برجک نصب است و قابل بالا و پایین امدن است و برد ان ۸۰ کیلومتر ذکر شده است.همچنین بر روی برجک دارای تجهیزات  جنگ الکترونیک و هشدار دهده راداری برای هشدار در مورد کشف زیر دریایی بر روی اب توسط  رادار است.

400px-Kilo_Submarine_DN-SC-96-00528

سلاح اصلی  کیلو اژدر  ۵۳۳ م م است. دارای  شش لوله پرتاب اژدر  در قسمت  بالای دماغه است  که شش عدد اژدر درون انها و ۱۲ عدد دیگر در انبال پشت لوله ها حمل میکند.اژدر حال از طریق لوله اژدر افکن وارد زیر دریایی میشوند و یک سامانه لودر انها را از درون مخزن به درون لوله لود می کنند. میتواند اژدر TEST-71MKE TV را حمل کند یک اژدر  سونارفعال با یک سامانه هدایت اپیتکی است که میتواند ان را به صورت دستی  به طرف هدف هدایت کرد. همچنین توان شلیک اژدر  با توان درگیری   در عمق ۵۰۰ متری در برد ۴۰ کیلومتری را دارد .

از جمله ازدر های قابل حمل  ازدر   بسیار  سریع اشکوال  با برد ۱۵ کیلومتر در نسخه  روسها و ۷ کیلومتر در نسخه صادراتی اشکوال و همچنین  ازدر  تایپ ۵۳   با برد ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر(این نسخه در زیر دریایهای چینی،هند و روسیه نصب است).از دیگر اژدر های قابل حمل  ۲۴ مین را از لوله های اژدر خود پرتاب کند.میتواند تا هشت موشک  سام ۱۴ و یا ۱۶ را حمل کند که یک دارای سامانه  فروسرخ است  را برای دفاع بر روی  اب حمل کند و برخی نسخه ها صادراتی میتواند موشک کروز ضد کشتی  کلوب  س  با برد ۲۲۰ تا ۲۷۰ کیلومتر بسته به مدل را حمل و از لوله اژدر افکن در زیر اب شلیک کننده.این مدل   دارای  یک پوشش استوانه ای بعد از خروج از لوله اژدر افکن بر  روی اب امده  سر موشک  بالا و ته موشک به طرف زیر اب است. موشک در درون همان محفظه استوانه بوستر  پرتاب را روشن کردن ،تا ارتفاع مناسب  بالا می اید  و بعد از روشن کردن موتور اصلی به سوی  هدف به پیش میرود.

یک رایانه او وی یو ۱۱۰ ائی ام توان درگیر همزمان  با پنج هدف را میدهد که شامل دو عدد به صورت خودکار و سه هدف  به صورت دستی.

کیلو چندین مدل داشت که شامل  نسخه های وی، ائی و نسخه اصلی و پر فروش  ائی کا ام که نسخه صادراتی E است و بین سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۰ در مجموع  ۱۸ فروند  از ان ساخته شد و به کشور های  چون ایران، هند  ،الجزیره و چین صادر شد.

با ارتقاع کیلو پروژه ۸۷۷  ،نسخه  جدید پروژه ۶۳۶ به وجود امد.این نمونه توان رسیدن به عمق ۳۰۰ متری یعنی ۶۰ متر بیشتر از نسخه قبلی را دارد  و بردش بر روی اب به ۱۲۰۰۰ کیلومتر رسید  در حالی که در نسخه قبلی ۱۱۰۰۰ کیلومتر بود.این مدل دارای رایانه  اتش سریعتر با توان درگیر با اهداف بیشتر و همچنین  استفاده از نمایشگرهای رنگی در مرکز فرمانده ای است.(در نسخه قبلی تک رنگ تک منظوره) همچنین سونار، رادار جستجوی سطحی و جنگ الکترونیک نیز ارتقا یافته اند.چین الجزیره  و ویتنام  و خود روسیه از جمله مشتریان  این نمونه هستند. گفته شده دو سفارش  از ونزوئلا  و اندونزی نیز برای این مدل وجود دارد.

kilo-class-submarine_thumb[3]

تا کنون ۵۷ فروند از این کیلوها از دو نسخه پروزه ۸۷۷ و ۶۳۶ ساخته شده که ۴۸ فروند انها در خدمت است .الجزیره ۴ فروند،چین ۱۲ فروند،هند ده فروند،ایران سه فروند که با نام طارق خدمت می کند،روسیه همکون ۱۷ فروند در خدمت دارد  و ویتنام شش فروند .

زیر درییهای این کلاس طی یک دهه اینده در روسیه با زیر درییهای کلاس لادا جایگزین خواهد شد که اولین فروند ان در سال ۱۹۹۷ تحویل داده شده است

مشخصات

وزن
۲۳۰۰ تا ۲۳۲۵ تن در سطح آب
۳۰۷۶ تا ۳۹۵۰ تن در زیر آب
سرعت
۱۱- ۱۲ گره در سطح آب
۱۷ – ۲۵ گره در زیر آب
طول : ۷۲٫۶ متر
عرض : ۹٫۹ متر
آبخور : ۶٫۵ متر
حداکثر عمق : ۳۰۰ متر
حداکثر برد : ۶۰۰۰ مایل در سرعت ۷ گره در زیر آب
استقامت با یک بار سوپلای : ۴۵ روز
موتور :
دو دیزل ژنراتور هر یک به توان ۱۰۰۰ کیلو وات
یک موتور به قدرت ۵۵۰۰ تا ۶۸۰۰ اسب بخار
یک پروانه ۷ تیغه
پرسنل : ۵۲ نفر

گرداوری:عبدالحمید تارخ

Victoria-Class-vs-Kilo-Class-Submarines

40+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

35 دیدگاه

  • سلام زیردریایی ویکتوریا در بین زیردریایی های غیراتمی در چه جایگاهیه ؟سیستمش ای آی پی هست یا نه؟نسبت به کیلو و لادا وتایپ ۲۰۹ و گوتلند چطورهبا تشکر

  • سلامجناب تارخ کلا از نیروی دریایی بخصوص نداجا ، چه در اینترنت و سایت شما مطلب کم هست،از عملیات زیردریایی های ایرانی مطلبی، خبر جالبی، چیزی ندارید؟ میدانم که تا حال عملیات جنگی نداشتن ولی بعید است که بیکار بوده باشن.

  • دود تولید شده موتور کجا میره اگه وارد اب بشه در نهایت به شکل کف میاد روی اب که دشمن  اونو کشف میکنه.ایا تکنولوژی خاصی داره .و ایا روسیه بعد از برجام حاضر در تعمیر سه کیلوی که داریم کمک کنه

    • نویسنده

      سلام اصلا دودی تولید نمیشه زیر دریایی زیر اب از موتور الکترونیکی استفاده میکند
      حال تا بعد از برجام فعلا فقط دو تا داریم یکی شده منبع لوازم یدکی

  • سلام لطفاً از زیردریایی کلاس آمور مقاله تهیه بفرمایید. ابهاماتی وجود داره مثلاً در کانال فرمودین بعد از اینکه زیردریایی لادا نتونست نظر فرماندهان روسیه رو جلب کنه و قراره تولیدش بعد از سه فروند (فروند سوم) متوقف بشه اونها قراره به سمت زیردریایی کلاس آمور برن که پیشرفته تره و توان حمل موشک ضد کشتی به صورت عمود رو داره ولی البته هنوز تولید نشده ولی در ویکی پدیا که سرچ میکنیم نوشته شده آمور مدل صادراتی لادا هست پس باید توانی ضعیف تر یا برابر با لادا داشته باشه !  داستان چیه

  • اگه زیر دریایی دیزل الکتریک میتونست زیر دریا موتور دیزل رو روشن کنه دیگه چه نیازی به باطری وموتور الکتریکی داشت.فکر کنم موتور دیزلی فقط برا زمانی هست که زیر دریایی رو سطح اب باشه واز موتور دیزلی برا شارژ باطری ها استفاده بشه.

    • نویسنده

      سلام موتور دیزل به دو کار می اید هم برای روی اب است و هم زیر اب ولی در زیر اب در زمان نبرد معمولا برای کاهش صدا ان را خاموش میکنند از باطری استفاده ..

  • سلام ، زیردریایی آمور قابلیت شلیک موشک کروز ، نظیر زیردریایی های اسرائیلی را دارد ؟

  • استفاده از طراحی های نوین و نوآوریهای مهندسی برای کاهش صدای زیر دریایی ابتدا بر روی زیردریایی کلاس امور روسیه انجام گرفت و این کار راه را برای ادامه این مسیر پیشرفته هموار کرد .لذا روسها در ادامه تولید کلاس آمور زیریاییهای دیگری را بر مبنای تکنولوژی بی صدایی و اکوستیک ساختند . ذیردریایی کلاس لادا را می توان از فرزندان خلف کلاس آمور روسیه به حساب اورد .تکنولوژی اکوستیک در این زیردریایی به قدری پیشرفته است که این زیردریایی از کلاس کیلو ( که خود جزو کم صدا ترین زیردریاییهای دیزلی است ) اقلا چند بار بی صدا تر است .دلیل این امر وجود دو نوع موتور در این کلاس است و زیردریایی اگر بخواهد فوق العاده بی صدا حرکت کند از موتور الکتریکی استفاده می کند .این زیردریایی که جزو زیردریاییهای نسل چهارم و جدید زیردریایی ها محسوب می شود ، از دو موتور جدید و پیشرفته دیزل – الکتریک استفاده می کند . ساخت و طراحی ان توسط شرکت Admiralteiskiye در بندر سن پطرزبورگ روسیه انجام شد و اولین فروند ان در سال ۱۹۹۷ به آب انداخته شد .روسها طرحی هم برای مدل صادراتی این زیردریایی دارند که نام آن Amur-1650 می باشد . هر دو زیردریایی (Amur-1650 و ۶۷۷ lada ) کاملا به هم شباهت دارند جز در برخی سیستمهای فوق پیشرفته که در کلاس امور وجود ندارد و هم اینکه در Amur-1650 بر حسب سفارش مشتری و شرایط خدمت ممکن است سیستمهایی اضافه یا کم شوند .در حقیقت برای اولین بار خبر طراحی این زیردریایی در فوریه سال ۱۹۹۵ توسط نشریه ای نظامی منتشر شده بود ، که خبر از ساخت زیردریایی مدرنی می داد ، این نشریه مصاحبه ای با سرپرست تیم طراحی این زیردریایی ، ” یوری کورمیلیتسین ” انجام داده بود که وی در این مصاحبه گفته بود : ” زیردریایی ای که در حال ساخت داریم ، یک شکارچی واقعی در زیر آب است ، چون می تواند تمام اهداف اعم از ناوهای دشمن ، کشتی های حمل ونقل نظامی و یا زیردریاییها را با استفاده از اژدرها و موشکها و مینهای پیشرفته و همچنین غواصان خود نابود سازد . “این تیم سازنده از شرکت Rubin بودند که شاهکار قبلی طراحی آنها زیردریایی کلاس ۸۸۷ کیلو بود که خود جزو زیردریاییهای کم صداو پیشرفته دیزلی شناخته می شود .نکته قابل تامل در طراحی زیردریایی ، اتوماتیک و خودکار بودن بسیاری از سیستمهای آن از قبیل تسلیحات و تجهیزات آن است و تمام آنها قابلیت کنترل از اتاق فرماندهی را دارند .نکته جالب در مورد ساخت این زیردریایی مکان ساخت آن است . کشتی سازی Admiralteiskie که مکان ساخت آن در سنت پطرزبورگ است را از لحاظ ساخت زیردریایی میتوان با تجربه ترین مرکز زیردریایی جهان محسوب کرد که تاکنون بیش از ۳۰۰ زیردریایی در آنجا ساخته شده است .در مورد هزینه ساخت این زیردریایی اطلاعاتی در دست نیست اما سازندگان آن ادعا می کنند که با شروع ساخت مدل صادراتی یعنی AMUR-1650 بیشتر هزینه های ساخت و طراحی کلاس لادا جبران شده و ارزاوری زیادی نیز به همراه خواهد داشت .اما در کل به خاطر مسایل امنیتی اطلاعات موجود از زیردریایی کامل نیست و حتی در برخی سایتها و منابع در ارقام تناقض دیده می شود .اما این مشخصات زیردریایی است که امید وارم به آمار واقعی نزدیک باشد .مشخصات ۶۷۷ Lada class / Amur-1650 :وزن روی اب : ۱۶۷۵ تن در سطح ( بیرون آب )وزن در زیر آب : ۲۸۰۰ تنحداکثر سرعت : ۲۲ گره در زیر ابابعادطول : ۷۲ متر ( تقریبی )عرض : ۷٫۲ مترابخور : ۴٫۴ مترموتور : دیزل الکتریک ، ( ۲ دیزلی و یک الکتریکی ) دارای یک پروانهقدرت موتور : ۳۴۰۰-۲۷۰۰ اسب بخارحداکثر عمق عملیاتی : ۲۵۰ متربرد : ۶۰۰۰ مایل در حالت دیزلی۶۵۰ مایل در حالت بی صداتسلیحات :۶ مقر اژدر ۵۳۳ میلیمتر که قادر به حمل ۱۶ تا ۱۸ اژدر و یا حمل ۱۶ موشک اونیک یا RPK-6/SS-N-16 Vodopod/Stallion ASROC هستنددارای ACTIVE / PASSIVE سونار در جلو و پهلوی زیردریاییپرسنل : ۳۷ نفرزیردریایی کلاس پروژه ۶۶۷ «لادا» (به روسی: Подводные лодки проекта ۶۷۷ «Лада») یک کلاس از زیردریایی‌های ساخت روسیه است که با پیشرفت طرح زیردریایی کلاس کیلو و به عنوان جایگزینی برای آن ساخته شده‌است. نوع صادراتی این زیردریایی هم زیردریایی کلاس آمور نام دارد. لادا نسبت به کیلو بی‌صداتر است و از یک سیستم جنگی جدید بهره می‌برد. فقط یک فروند از این کلاس تکمیل شده که با نام سن پترزبورگ در نیروی دریایی روسیه فعال است. ارتش روسیه برنامه خرید هشت فروند از این زیردریایی را دارد. طول آن ۷۲ متر (۲۳۶ فوت ۳ اینچ) می‌باشد.زیردریایی کلاس آمور از تازه‌ترین کلاس‌های زیردریاییهای نظامی ساخت روسیه است که به عنوان مدل صادراتی زیردریایی کلاس لادا به بازار عرضه شده‌ و هنوز هیچ سفارشی برای تولید آن نشده‌است. این زیردریایی مدل پیشرفته‌تر زیردریایی کلاس کیلو محسوب می‌شود. طول آن ۵۸٫۸ متر (۱۹۲ فوت ۱۱ اینچ) و ارتفاع آن ۶٫۴ متر (۲۱ فوت ۰ اینچ) می‌باشد.

  • سلام.استاد واقعا زیر دریایی فاتح می تونه موشک شلیک کنه،واگر میتونه زیر آب یا روی آب

  • امکان ارتقاء زیردریاییهای کیلو ایران توست روسیه وجود داد یاخیر؟ به نظر شما
    بهتر که ایران این کار را انجام بده یا نه؟ آیا می توان زیردریاییهای کیلوکلاس
    ایران را به موشکهای کروز زمینی وضدکشتی وضد زیردریایی (کلاب و یاخونت)مجهز کرد؟

  • سلام ….ممنون از نظر کلی برتری با کدام یک از این زیردریایی هاست کیلو یا دلفین؟

    • نویسنده

      سلام… دولفین از نظر الکترونیکی پیشرفته تر است… مخشخصا از فناوری المانی برخورد دار است در حالی که کیلو از فناوری شوروی … و دست کم یک دهه نیز با هم فاصله دارد… بماند که موتور المانی بازده ای بیشتر و و کلا دلفین هزینه کمتری دارد

  • سلام..از نظر کارایی کلی این نوع بهتر است یا دلفین؟دلفین بردش نامحدوده؟اگه میشه مقاله ای در مورد آن بنویسید. با تشکر از استاد تارخ و زحماتشان

    • نویسنده

      سلام… دولفین بردش نامحدود نیست زیرا دیزل است ..مقاله ای در مورد این زیر دریایی دلفین اماده است ولی چند وقت طول میکشه بگذارشم

  • با توجه به اینکه فشار آب در عمق بیشتر هست، چرا سرعت زیردریایی در عمق بیشتر هست؟

  • برای کارکرد موتور نیاز به هوا داره؟ و اینکه چه پارامتری حداکثر برد زیردریایی رو تعیین میکنه؟

    • نویسنده

      سلام بله نیاز به هوا دارد…برای زیر دریایی هوا و سوخت.زیر دریایی دیزل تا زمانی که مخازنش هوا دارد و سوخت کافی میتواند عملیات انجام دهد ولی در اتمی تا جای که خدمه توانش را دارند

      • نویسنده

        سلام به شکل حباب ازاد میشه و انقدر زیاد نیست که قابل کشف بشه از جمله اینکه چندین تغییر روش انجام می شود