شرکت مشهور فوکر هلند که بعد از جنگ دوم جهانی طرح های غیر نظامی مشهوری چون فوکر اف۲۷  داشت در دهه ۱۹۶۰ دست به طراحی یک جت منطقه ای با نام اف۲۸ زد. اف۲۸   شبیه داگلاس دی سی ۹ بود و از دو موتور در انتهای بدنه بهره میبرد  و  بین ۶۵ تا ۸۵ مسافر را حمل میکرد. این هواپیما   طی دو دهه فروش  به نسبت خوبی داشت ولی راه را برای دو طرح دیگر فوکر یعنی فوکر ۱۰۰ و  ۷۰ باز کرد

در دهه ۱۹۸۰ فوکر تلاش  در جایگزین اف۲۸ با طرحی جدید  کرد و در سال ۱۹۸۳ اعلام کرد به دنبال برنامه ای با نام فوکر ۱۰۰ شد. البته این پرنده ظرفیت  بیشتر داشت و در واقع بعدها فکر با توسعه فوکر ۷۰ یک جایگزین هم ظرفیت فوکر ۲۸ توسعه  داد با وجود این فوکر ۷۰  و ۱۰۰  شبیه  اف۲۸ بود

فوکر ۱۰۰ اولین بار در سال ۱۹۸۶ پرواز کرد و در سال ۱۹۸۸ تحویل مشتری شد

  فوکر ۱۰۰  هواپیما است تمام فلزی  با دو موتور در قسمت عقب که دارای  دمی تی شکل  است. هواپیما دارای  دو درب در جلو پشت کابین خلبان در دو طرف و یک درب در عقب سمت راست است   که درب های سمت  راست برای سوار شدن استفاده می وشد.  درب جلوی سمت راست درب اصلی است که دارای  پلکان سر خود است و نیاز به پلکان فرودگاهی نیست

1528273
0220410

 هواپیمای دارای سه ارابه فرود است که هر سه دارای سه چرخ هستند   و میتواند در بیشترین  ظرفیت ۱۲۲ مسافر را حمل کند که شامل یک راهرو می باشد  که در سمت راست سه صندلی  و سمت چپ دو صندلی قرار دارد و در کل در یک ردیف پنج  صندلی قرار دارد اگرچه میتواند با تجهیز هر ردیف به چهار صندلی  تعداد  را به ۹۷ نفر کاهش داد

هواپیما دارای  دو دستگاه  موتور انگلیسی  رولز ریس مارک ۶۲۰ و در نمونه دیگر مارک  ۶۵۰ است که توان تولید نیروی به میزان ۱۳۸۵۰ تا۱۵۱۰۰ پاوند رانش را دارد و دارای  دو سرعت گیر هیدرولیک  در قست پشت موتور است که پشت سر موتور باز شده و با تغییر  دادن گاز خروجی به طرف جلو باعث کاهش سرعت فرود می شوند  . این هواپیما دارای بیشترین سرعت ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت   به شکل کروز  است و دارای  ظرفیت سوخت داخلی ۱۳۳۶۵ لیتر برای همه مدل ها  می باشد

هواپیما دارای کابین  با  سه نمایشگر رنگی برای هر خلبان  و دو نمایشگر قابل برنامه  ریز برای دادن اطلاعات به رایانه در کنار هر خلبان است . هواپیما دارای  دو خدمه است و اولین هواپیما فوکر بود که فاقد مهندس پرواز بود.

0008419 1874812 0783409 1124177

بین سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ در مجموع ۲۸۳ فروند فوکر ۱۰۰ تولید شد که پایان تولید ان نیز همزمان بود با  ورشکستگی  شرکت فوکر . شاید اگر این شرکت  به دلیل  اختلاف در هئیت  مدیره و همچنین ورشکستگی  منحل نمی شد  این هواپیما همچنان در خط تولید باقی می ماند. بعد از پایان تولید شرکت  از جمله دورنیر المان(که ان نیز دیگر وجود ندارد) تصمیم به  توسعه نسخه پیشرفته تر با نام ایکس اف۱۰۰ گرفتند ولی برنامه در نهایت به جای نرسید

همکنون چهار شرکت بزرگ کاربر  این هواپیما  عبارتند از: شرکت اسمان  ایران با ۱۸ فروند(که همگی هم عملیاتی نیستند)، الیانسی استرالیا  با ۱۳ فروند، ایران ایر  با ۱۶  فروند، کانتاس استرالیا  با ۱۴ فروند

فوکر ۱۰۰ در ایران

فوکر ۱۰۰ یکی از پر تعداد ترین هواپیماها موجود در ایران اس که به شکل نو و دست دوم وارد ایران  شده است. از جمله دارندگان فوکر ۱۰۰ در ایران عبارتند  از ایران ایر  ۱۶ فروند  که ۱۳ فروند ان در اجاره  شرکت چابهار ایر است، اسمان  ۱۸ فروند، نفت ایر ۴ فروند،کیش ایر ۳ فروند، قشم ایر ۴ فروند از جمله دارندگان  این هواپیما  در ایران هستند

فوکر ایران ایر

فوکر ایران ایر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

http://www.flyfokker.com/fokker_100

 

20+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

14 دیدگاه

  • سلام جناب تارخبه نظر شما بین جنگنده های ایران سوخو ۲۴ و اف ۱۴، الان بین این دو کدوم پیشرفته ترین جنگنده ایران هست؟!آیا ایران قصد بروزرسانی میگ های خود توسط روسیه را در دستور کار خود دارد؟!

    • نویسنده

      سلام به تظر تامکت پیچیده تر میاد اگرچه با فنسر نقش متفاوتی داره…والا فعلا که خبری در مورد میگ ها نیست

      • این دو نقش متفاوتی دارند وظیفه انها یکی چکارچی و دیگری بمب افکن است این کجا وان کجا.اف۱۴حتی هنوز هم از جنگنده ای بسیار پیچیده است.که سوخو ۲۴به هیچ عنوان قابل قیاس با ان نیست.البته نقش انها بسیار متفاوت است و فراموش نکنید حتی سوخو۲۷ هم تکنولوژی اف۱۴را ندارد و حریف ان نیست.البته اگر اف۱۴ اف۱۴ امریکایی سال ۲۰۰۶ باشد باید بگویم حتی از سوخو۳۰ و حتی سوخو ۳۵ بدون تعارف برتر است.فرانوش نکنیم اف۱۴ ایران جزو نسخه اولیه بود و بعدا این شکاری رهگیر بسیار پیچیده مجهزتر و پیچیده تر هم شد.

        • آقای هیتلر اگر ممکن است بفرمایید تامکت در چه زمینه یا زمینه هایی از سوخو۳۵ برتر است ؟؟اونم بدون تعارف؟؟؟اینجا نمیشه همینجوری بیای یه چیزی بپرونی و بری.اینجا ازین خبرا نیست…

      • درسته ایشان قیاس نکروند ولی خود به خود قیاس به وجود میاد اثلا اگر قیاس نکنیم جطور بفهمیم کدوم پیچیده تره پیشنهاد من به این دوست مقاله اف۱۴و مقاله سوخو۲۴ را در همین جنگاوران بخوان.در باره میگ هم من نشنیدم ولی با توجه به نبود سوخو ۲۴در اخرین رزمایش احتمالاتی از فرستادن انها به روسیه برای بروز رسانی هست که امیدوارم درست باشه چون منبع معتبر نیست نمیگم

  • واقعا هیچکس نفمید با اون قیمت بالا چرا همچین …… رو برای ایران خریدند هیچ چیزش مثل ادم نیست توی یک رفت برگشت ١٠ تا ایتم ارور میده نه راحتی داره ، نه صرفه اقتصادی ، نه سرویس و تعمیراتش راحته خدا نکنه یک هارد لندینگ کنه تا خود کمپانی برای سرویس باید بره در کل دربرابر md هیچ چیز نیست

  • با سلام و خسته نباشید ,مقاله خوبی بود ولی نسبت به سطح مفالات این سایت خیلی خیلی خلاصه و کلی بود برای مثال ماکزیمممسیر پرواز با یک بار سوخت گیری که جزو مهمترین مشخصات هر هواپیمامسافربری هست تو مقاله نیست یا میزان مصرف سوخت در مقایسه بامدل های مشابه(در حقیقت میزان صرفه اقتصادی هواپیما رو میگه به ما)ویا بیشترین وزن معمول در حین بلند شدنو مهمتر از همه بیشترین ساعات پرواز متعارف و اینکه در صورت تصمیم برایجایگزینی نمونه هایی که بتونه رقیبش باشه برا جایگزینی تو مقاله نیست ,از اونجایی که من به عنوان یکی ازخوانندگان سایت این سایت و مقالاتشرو بهترین در بین سایت های مشابه فارسی میدونم امیدوارم نقدم ناراحتتون نکرده باشه.   به هر حال یک دنیا تشکر به خاطر سایت بسیار خوبتون و زحمتی که   میکشید ,توقع بالای ما تقصیر خودشماست 🙂

    • نویسنده

      سلام زیرا این سایت نظامی است و بخش غیر نظامی ان حکم بچه ناخواسته را دارد واز طرفی اطلاعات من هم در این مورد کم است و بیشتر تنها حکم یک معرفی کلی را دارد

  • با سلام.از دیگر تغییرات ایجاد شده در فوکر ۱۰۰ نسبت به مدل قبلی ، موتور های Tay ساخت کمپانی رولز رویس ، بال های وسیع تر ، فلایت دک بسیار مدرن تر و طراحی داخلی زیبا تر و تغییرات فنی دیگر در سیستم ها و تجهیزات هواپیما است. هواپیمای باربری فوکر ۱۰۰نیز ساخته شده است و دارای دری کاملا بزرگ از جلو ‘که مخصوص محل بار بود ترانسپورت ‘ همگی به درخواست و پیشنهاد مشتریانVIP ویا JET_100و یا مجمع اجرایی طراحی شدند.این امر خود بنیان گذار ساخت هواپیمای کوچکتر (فوکر ۷۰) شد . سقوط فوکر در سال ۱۹۹۶ ‘ تولید ﺁنرا در سالهای ابتدایی متوقف کرد. اما بعد از آن مذاکراتی که انجام گرفت‘موجب شد فرصت برای تولید فوکر ۱۰۰ و فوکر ۷۰ چند برابرشود. بعد از سقوط فوکر در مارس ۱۹۹۶ ‘ حدود ۳۰۰ فروند از این هواپیما سفارش داده شد . همچنین زمانی که تولیدﺁن در سالهای ابتدایی متوقف شد‘ ۲۸۳ فرونداز این هواپیما در حال ساخت و پردازش بود. سوانح: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش میگرد. به همین خاطر درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شده بودند. بالاخره پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج میشوند. ۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸): یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت. ۲۵ دی ۱۳۷۶( ۱۵ ژانویه ۱۹۹۸): هواپیمای فوکر ۱۰۰ به دلیل سرعت باد و دلایل نامشخص دیگر بر بستر یک رودخانه خشک در فاصله ۱۰ کیلومتری اصفهان به زمین نشست. این هواپیمای آسیب دیده به دلیل بازسازی پس از آن به استرالیا فرستاده شد و در آن هیچ کس آسیب جدی ندید.بازهم شرکت سویس ایر اولین ایرلاینی بود که در ۱۹۸۸از ان در پروازهای خود استفاده نمود.در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی‌شود. در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. ایران ایر با داشتن ۱۶ فروند فوکر ۱۰۰ و آسمان با داشتن ۲۰ فروند یکی از بزرگترین اپراتورهای این هواپیما هستند. بعد از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این هواپیماها، بیشترین تعداد هواگردهای زمین‌گیرشده در ایران را به موجب کمبود قطعات یدکی، شامل شد و انگلستان از ارائه سرویس به این هواپیماها، خودداری کرد.از هواپیماهای فوکر ۵۰ نیز شرکت تفتان ایر به تعداد ۴ فروند استفاده میکند.اولین هواپیما فوکر ۱۰۰ که توسط شرکت لیزینگ صنعت و معدن برای شرکت هواپیمایی آسمان تهیه شده است، وارد ناوگان هوایی کشور شد. (به تعداد ۴ فروند در ۲۵ اذر ۱۳۸۶)این هواپیما دارای مدل های گوناگونی از جمله مدل QC است که در حقیقت مدل قابل تعویض از مسافربری به باربری به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان می باشد. همچنین مدل اکسکیوتیو جت که نمونه ای با امکانات ویژه ی اشرافی مخصوص حمل رهبران کشورهای مختلف است نیز تولید شد.

  • اقای تارخ مقاله این هواپیمای فوکر ۱۰۰ را در تلگرام لینکشو فراموش کردید بزارید

  • این هواپیما در اواخر دهه ۶۰ به ایران وارد شد و بدلیل اینکه کشور تازه از جنگ خارج شده بود و پس از ده سال هواپیمای جدید خریداری شده بود، با استقبال خوبی از سوی مسافرین روبرو شد. اما چیزی که برای من در هنگام مسافرت با این هواپیما جالب بود کیفیت نازل مواد بکار رفته برای ساخت فضای داخل کابین بود ! فی المثل بعد از چند ماه، در اثر حرارت لامپهای بالای سر مسافران تمامی قابهای لامپها (شامل دکمه مهماندار و خروجی تهویه) در محل خود ‌آب شده و کاملا دفرمه شده بود. البته بعدا تعویض شده بود.