در دهه ۱۹۸۰ سامانه جاسوسی امریکا خواهان یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی کوچک و کم سر صدا بود تا بتواند بدون جلب توجه به عمق خاک دشمن نفوذ کند.در اوائل دهه ۱۹۹۰ سیا علاقمند به طرحی با نام AMBER شده بود که توسط یک شرکت کوچک طراحی شده بود. رئیس این شرکت یک اسرائیل و طراح سابق نیروی هوایی اسرائیل بود که در اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد امریکا شده بود.سیا خواهان خرید این هواپیما با اسم جدید پرداتورشد.

توسعه هواپیما بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ ادامه داشت و در سال ۱۹۹۵ سیا دوازده فروند از این هواپیما و سه ایستگاه کنترل را سفارش داد.در اواخر سال ۱۹۹۵ اولین بار در عملیات برضد یوگسلاوی شرکت داشت.

هواپیمای جدید که ار کیو ۱ پرداتورنام گرفت یک هواپیما موتور پیستونی با طول ۸٫ ۲۲ متر و وزن خالی ۵۱۲ کیلوگرم بود. دارای دو بال بدون پس گرا و دو سکان به صورت وی شکل در زیر بدنه بود.موتور با توان ۱۱۵ اسب بخار می تواند پرنده را به سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت نیز برساند و بیشترین برد ان ۱۱۰۰ کیلومتر بود . تا قبل از سال ۲۰۰۰ و موارد استفاده در یوگسلاوی ، خدمه و خلبان در یک خودروی ون در نزدیکی باند فرودگان مستقر می شد . خلبان در درون نمایشگر خود می توانست تصاویر سامانه اپتیکی با توان دید حرارتی در زیر دماغه هواپیما ببیند و با این تصاویر هواپیما را کنترل کند.هواپیما با کمک امواج رادیویی از روی باند بلند می شود و بعد از ارتفاع گرفتن هواپیما ارتباط با ماهواره با مرکز کنترل برقرار میشد.ولی در سال ۲۰۰۰ با ارتقائات انجام شده ارتباط با ماهواره از همان اول بر روی باند برقرار میشد و با این کار می شد حتی هواپیما را از اول تا اخر پرواز حتی از پنتاگون نیز هدایت کرد.این روش در نبرد در افغانستان به کار رفت که هواپیما بر فراز افغانستان بود و هدایت کننده ان در درون  سیا در لانگلی نشسته بود .

هواپیما در زیر دماغه دارای سامانه دید اپتیکی ای ای اس ۵۲ است . این دوربین نتنها دارای چشمی دید اپتیکی رنگی است بلکه دارای چشمی دید حرارتی نیز است و از این رو توان پرواز در روز و شب را دارد و میتوان دست به نشانگیری لیزری نیز بزند.تصاویر به صورت رنگی همزمان ارسال می شود ولی دقت ان در اب هوایی بد پایین است . قرار بود یک رادار روزنه ساختگی برای اب هوایی نامناسب نیز روی پرداتورنصب شود ولی به دلیل وزن بالای رادار این کار لغو شد. لینک ارتباط داده انقدر قوی است که تصویر چشمی دید حرارتی و تصاویر دید اپتیکی رنگی را با هم ارسال کند ولی به دلیل اینکه هر دو روی یک برجک نصب شده اند هر دو تنها در یک زمان میتوانند به یک هدف نگاه کنند.

هواپیما را میتوان به راحتی به شش بخش تقسیم و جدا کرد و به سرعت دوباره سر هم کرد. خودروی کنترل با طول ۶ متر به راحتی با یک سی۱۳۰ قابل حمل و نقل است .ارتباط ماهواره ای با هواپیما از طریق دیشی که بر روی برامدکی قسمت جلوی هواپیما است برقرار می شود . ایجاد توان کنترل از راه دور به این معنی است که بدون استقرار خودروی کنترل تنها این هواپیما در هر جای دنیا روی باند کوچک قرار میدهد و مابقی کار از هزاران کیلومتر ان سوتر اجرا میشود.

تا کنون دو نمونه شناسایی ار کیو ۱ ساخته شده اند که شامل ار کیو ۱ ای نسخه پیش تولید و ار کیو ۱ بی نسخه تولید اصلی

ار کیو 1

ار کیو ۱

نیروی هوایی امریکا نیز به پرنده سیا علاقمند شد و خواهان نسخه مسلح ان برای گشت هوایی و عملیات واکنش سریع شد و در همان زمان سیا خوان نسخه مسلح ار کیو ۱ بود تا بتواند با ان اسامه بن لادن را شکار کند .در سال ۲۰۰۱ ازمایشاتی به سرعت انجام شد و با تجهیزات کیو ۱ به دو تیره موشک هدایت لیزری هلفایر با برد ۸ کیلومتر و یا نسخه هوا به هوای استینگره تجهیز کرد . نسخه جدید رزمی ام کیو۱ متولد شد. به دلیل توان کم حمل سلاح بر اساس این نمونه ام کیو ۹ ریاپر ساخته شد.

ام کیو ۱ چندین مدل دارد

ام کیو ۱ای :اولین نسخه تولید توان حمل دو موشک هلفایر و یا چهار موشک هوا به هوای استینگر

ام کیو ۱ بی:نسخه اصلاح شده با سامانه ارتباطی پیشرفته تر

ام کیو ۱ بی بلک ۱۵:نسخه در حال تولید فعلی دارای سامانه های پیشرفته ارتباطی و سامانه دید حرارتی اصلاح شده

پرداتورایکس پی: نسخه صادراتی

تاریخچه عملیات

اولین حضور عملیاتی ارکیو ۱ به سال ۱۹۹۵ در بوسنی بر میگردد.دو فروند ار کیو ۱ در این ماموریت شرکت داشتند که یکی از انها نیز به اتش صربها سرنگون شد. در سال ۱۹۹۹ در جریان عملیات بر علیه یوگسلاوی دوباره به کار رفت که سه فروند انها از دست رفت. یکی بر اثر نقش فنی و دو فروند بر اثر اتش دشمن

استفاده از ار کیو ۱ در افغانستان به قبل از ۱۱ سپتامبر بر می گردد زمانی که درسال ۲۰۰۰ طی عملیات چشم افغان قرار شد تا اسامه بن لادن پیدا و کشته شود. طی یک همکاری بین نیروی هوایی و سیا قرار شد ار کیو ۱ بن لادن را کشف و با موشک های کروز و حملات هوایی کشته شود. در سال ۲۰۰۰ دست کم ۶۰ روز پرواز بر فراز مناطق مختلف افغانستان انجام شد که دو ابار در نزدیکی قندهار در محل های که سیا فکر می کرد بن لادن حضور دارد مردی با ظاهر بن لادن دید شد ولی قبل از اینکه کار به جای مهم برسد به دلیل شرایط اب و هوایی بد عملیات لغو شد و پرواز بیشتر انجام نشد.

بعد از ۱۶ فوریه سال ۲۰۰۱ و تست موشک هلفایر روی ار کیو ۱ و تولد ام کیو ۱ ازمایشات در نوادا بر روی خانه ای که شبیه ساز خانه بن لادن بود انجام شد و نشان داد برخورد یک هلفیار نیز باعث کشته شده هر کسی در اتقاق میشد.در ۴ سپتامبر سال ۲۰۰۱ قرار شد پروازها ای نبار با ام کیو ۱ از ازبکستان از سر گرفته شود که با حوادث ۱۱ سپتامبر عملیات را به سوی دیگری کشاند .با اغاز عملیات در افغاسنتان این هواپیما در این کشور مستقر شد و تا کنون هموار در کنار ام کیو ۹ دشت به کشت هوایی در مناطق تحت کنترل طالبان زده و انهارا با موشک هلفایر هدف قرار می دهد.گفته شده ام کیو ۱ به تنهایی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ تواسنته ۲۰۰۰۰ ساعت پرواز در افغانستان انجام دهد.همچنین از سال ۲۰۰۴ ام کیو ۱ در پاکستان مستقر شد و بارها بر علیه طالبان در شمال پاکستان به کار رفت که بارها باعث کشته شد غیر نظامیان شد.

ام کیو۱ از سال ۲۰۰۲ بر فراز عراق پرواز می کرد.در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ یک ام کیو ۱ مسلح به موشک استینگر با یک میگ ۲۵ عراقی درگیر شد و علیرقم شلیک موشک استینگر نتوانست میگ ۲۵ را سرنگون کند و قربانی موشک های ار ۴۰ میگ ۲۵ عراق شد.یعد از اشغال عراق همراه بر فراز مناطق شهری و بیابانی عراق پرواز داشت و بیش از ۲۰۷۳ پرواز که شامل ۳۳۸۳۳ ساعت پرواز بود شرکت کرد . همچنین ام کیو ۱ در سال ۲۰۱۴ بر علیه نیروهای داعش در عراق به کار رفته است

هچنین ام کیو ۱ در یمن بر ضد عوامل القائده، در لیبی بر ضد ارتش غزافی ، سومالی بر علیه مراکز اموزش القائده

ام کیو 1

ام کیو ۱

همچنین در ۱ نوامبر سال ۲۰۱۲ یک فروند ام کیو ۱ توسط دو سوخوی۲۵ سپاه پاسداران ایران برفراز خلیج فارس کشف شد که با وجود شلیک توپ ۳۰ م م سوخوی۲۵ ام کیو ۱ توانست از دست ایرانها فرار کند. همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۱۳ یک فروند ام کیو ۱دوباره بر فراز اب های خلیج فارس توسط دو فانتوم اف۴ ایرانی رهگیری شدند که باعث واکنش سریع دو فروند اف۲۲ برخواسته از پایگاه هوایی ال دفرا امارات شدند اف۲۲ بدون دیده شدن به فانتوم ها نزدیک و فانتوم ها مجبور به دست کشیدن از رهگیری ام کیو ۱ شدند.

نیروی هوایی امریکا همکنون ۱۶۵ فروند ام کیو ۱ را در خدمت دارد و در کنار تعداد محدودی ار کیو ۱ بیش از ۲ میلون ساعت پرواز انجام داده است . از سال ۲۰۰۸ ام کیو ۱ مسلح به موشک ای جی ام ۱۷۶ با توان هدایت لیزری و ماهواره ی با برد ۲۰ کیلومتر است .

ار کیو ۱ به غیر از نیروی هوایی و سیا در خدمت گارد مرزبانی امریکا نیز برای گشت مرزی نیز قرار دارد. همچنین ترکیه شش فروند ام کیو ۱ را خدمت دارد،ایتالیا نیز ۶ فروند ارکیو ۱ را به خدمت گرفته و همین میزان ام کیو ۹ در خدمت دارد، امارات نیز در سال ۲۰۱۳ ام کیو ۱ را سفارش داده است

ارتش امریکا در مارس سال ۲۰۱۷ اعلام کرد تصمیم دارد ام کیو۱ را از خدمت خارج و به جای ان از ام کیو۹ استفاده کند

مشخصات ام کیو ۱

طول:۸٫۲۲ متر

ارتفاع:۲٫۱ متر

وزن خالی:۵۱۲ کیلوگرم

بیشترین وزن: ۱۰۲۰ کیلوگرم

موتور:یک دستگاه موتور روتاکس ۹۱۴ اف با توان ۱۱۵ اسب بخار

بیشترین سرعت:۲۱۷ کیلومتر

سرعت کروز:۱۶۵ کیلومتر

برد :۱۱۰۰ کیلومتر

سقف پرواز:۷۶۲۰ متر

تسلیحات: دو مقر تسلیحاتی با توان حمل دو موشک ضد تانک لیزری هلفایر و یا چهار موشک استینگر ویا تا شش موشک هوا به زمین  هدایت لیزری و ماهواره ای گریفین

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منبع:http://www.globalsecurity.org/intell/systems/predator.htm

69+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

50 دیدگاه

  • سلام این پهپاد و شاهد ۱۲۹ در حالت مسلح ارتفاع پروازشون بالای ۳۰۰۰ متر میرسه؟ در این صورت کاونده فروسرخ استینگر و ایگلا با توجه به ارتفاع۳۰۰۰ متر و حرارت کم تولیدی موتوری که دارند میتوانند روی اونها قفل کنند؟

      • متشکرم… الان این دو پهپاد (پریدیتور و شاهد)واسه این که به یک ارتفاع امن  نسبت به استینگر و ایگلابرسن چقدر باید ارتفاع بگیرن؟ اصلا این دو تا پهپاد میتونن چنین ارتفاعی بگیرن؟ مثل ای۱۰ که  در حالت مسلح در ارتفاع ۳۶۶۰ متر پرواز میکرد

        • نویسنده

          اگر ارفتاع تا ۲۵۰۰ متر هم برسد ایمن هستند زیرا انقدر صدای پهپاد کم است که اگر رادار در منطقه نباشد دیده نمی شوند که بشه انها را زد

  • ایران پهپاد شاهد ۱۲۹را بر اساس ام کیو۱ ساخته.ام کیو۱شکار شده توسط ایران هم کاملا سالم است.اما ماجرای فانتوم و رهگیری توسط اف۲۲٫کسی چیزی نگفته که اخبارش پخش بشه و تازه به فرض میومندن میخواستن چکار کنن شلیک به فانتوم.جنگنده سرنشین دار یعنی اعلام جنگ و قطعا خلبان اف۲۲ یا هرچی.یک جنگ درست نمیکنن واسه پهپاد.

  • در مورد رهگیری پردیتور توسط اف ۴، طبق گفته برخی از دوستان اف۴ حامل پاد جنگ الکترونیک بوده و قصدش هم نشوندن پردیتور بوده نه شکارش

  • سلام ببخشید این پهپادی که ایران جدیدا رونمایی کرده و کپی همین ام کیو ۱ هستش رو از کجا گیر اورده سپاه؟ یعنی خواستم بپرسم شما قبلا جایی شنیده بودید که ایران این پهپاد رو گرفته باشه؟

    • نویسنده

      سلام مشخص نیست ولی چند سال پیش یکیش در مرزهای شرقی سقوط کرده بود ولی اینک ایا این همان است و یا نه مشخص نیست باید دید خودشان چی اعلام میکنند

  • با سلام وعرض ادبلطفا در خصوص پهبادهای ایرانی مقاله ای را در شبکه قرار دهید.۱-ساخت ایران است یا مونتاژ ایران؟۲-توان رادار گریزی.۳- توان حمل سلاح.۴- مداومت پروازی در هر سورتی.۵-توان عملیاتی و دقت سلاح ها.ممنون از لطف جنابعالی

    • نویسنده

      سلام سطح مقطعی نمیدونم جای ندیدم و در مورد اینکه جطور به دست ایران افتاده من خبر ندارم…از ایران بپرسید…البته اگر بهتون بگه

  • سلام اقا حمید ایا اگر همسایه های ما اف۳۵ هاشون رو تحویل بگیرن وضع ما بدتر میشه؟یعنی اف۳۵یکه ترکیه تحویل میگیره هم میتونه با اف۴های ما همون کارو بکنه؟ ایا اگر اف۳۵های ترکیه از اسمان ما رد بشن ما میتونیم اونارو رهگیری کنیم

  • اندازه این ایستگاه های رله بین راهی چقدره (اندازه یک خودر یا چمدان یا یک ساختمان)ه و آیا مثلا ارسال تصاویر با تأخیر رو به رو نمیشه وبردشون چقدره یعنی اگر ما بخواهیم پهپادمان را در فاصله هزار کیلومتری به عملیات بفرستیم به چه تعداد ایسگاه رله زمینی نیاز است؟  از این ایستگاه های رله در دریا هم میشه استفاده کرد منظورم روی قایق یا کشتی یا حتی روی یک وسیله شناور کننده کوچکه نه روی یک هواگرد دیگر؟با تشکر از پاسخگویی سریعتون

    • نویسنده

      سلام این رله ها بزرگ هستند دست کم اتاقک و یا کانکسی لازم است و دکل دارد … مسئله این است که هدایت از ایران لازم نیست انجام شود مصلا هدایت از درون سوریه انجام می شود ولی تصاویر در ایران هم قابل دریافت است

  • سلام .اقا حمید خاطرات خلبان فارسی هم هست؟ گشتم در یک خبر گذاری ما در سال ۹۱ امده بود ۱۰ هواپیمای اف۲۲ در ۵ گروه از المان راه افتادن در قبرس سوختگیری کردن از ترکیه و سوریه عراق و ایران گذشتن هیچ کس نفهمیده .ایا از علائم الکترونیک هم ما متو جه نمیشویم

      • آقای تارخ! چرا اصل قضیه رو یه جا نمیگید که از سوالات متفرقه جلوگیری بشه؟ حق بدین که این قضیه واقعا کنجکاویمونو قلقلک میده! الان دوتا داستان شد یکی رویارویی فانتوم با رپتور و اون یکی عبور رپتور از چند کشور از جمله ایران. (با سانسورم شده عیب نداره) ممنون

        • نویسنده

          سلام داستانی نیست این دو داستان متفاوت است… در کامنت هم گفتم فانتوم ما بلند شد یک پهپاد رهگیری نه اینها هم دو تا اف۲۲ رو بلند کردند فانتوم برگشتند اینها هم رفتند پی کارشان…داستان رد شدن از چند کشور یک داستان دیگر است

      • سوال من اینه که ادعای عبور جقیقت داره؟در رابطه با برخورد فانتوم‌ها خبری که رو صفحه اول یاهو اومده بود ادعا میکرد که خلبان فانتوم به خلبان رپتور هشدار میده که (متاسفانه) با تمسخر خلبان F-22 روبه رو میشه!

    • سلام.الا این که رهگیری پهباد توی فضایی تحت کنترل ایران انجام شده؟؟؟؟ینی فانتوم ما توی فضای خودمون عقب کشیده؟؟و اینکه الا رپتور از روی ایران رد شده یا نه و اگه شده کسی متوجه شده؟؟؟ممنون

      • نویسنده

        سلام خوب طبیتا باید بر فرار اب های خودمان بوده باشد زیرا غیر این رهگیری پهپاد معنی ندارد…والا بر اساس لینکی که یکی از دوستان گذاشته برفراز ایران هم رد شدن

  • سلام یه سوال در مورد هدایت (کنترل) پهپاد های ساخت ایران و همین طور ارسال زنده تصاویرشون داشتم : خب واضح است که در مسافت های طولانی پهپاد های مثلا آمریکایی از ماهواره استفاده میکنند ولی این امر در مورد پپاد های ایرانی بدون استفاده از ماهواره  چطور اطلاعات و فرامین رو ارسال و دریافت میکنند؟

    • نویسنده

      سلام انها پهپاد را کشف کردند و اف۴ هارا به طرف پهپاد فرستادن.. بعد اف۲۲ ها سررسیده و به فانتوم ها هشدار میدهند

      • انصافا نمی خوام طرف داری کنم ولی پیش ما میگن سگ داخل خانه خودش پاس می کنهامریکا هم زیاد لاف می زنهحالا بر فرض که اف ۲۲ فانتوم را می زد خوب بعدش ایران هم  می نشت نگاهش می کرد

      • پاسخ به فرشید • مرداد ۲۷, ۱۳۹۵ در ۱۲:۴۴ ………………. مگر وقتی ایرباس ایران را زدند ایران توانست واکنش بدهد؟ یا وقتی ۲ ناوچه ایران را زدند؟ یا وقتی سکوهای نفتی را زدند؟

      • اگه فانتون را میزدند و خلبانان نجات میافتند که غراما میگرفتیماگر خلبان شهید میشد مطمئنا مثل قضیه ملوانان امریکایی مجدد پیش میموند اما اینبار با تلفات امریکایی ها!زمان فعلی ما با زمان ایرباس مسافربری قابل مقایسه نیست 

  • سلام اقا حمید اصلا این دو ماجرا چطور معلوم شده .ایرانگفته اقا خلبانمون نتونست بزنه یا گفته اف۴ما کم اورد طرف زورش زیاده.اینکه بعیدههیچ . یا امریکا کفته اف ۴های ایرانیا شیطونی میکردن.زورشون نرسید کی گفته کی تایید کرده؟ ایا ایران تاید کرده

    • نویسنده

      سلام اصلا اف۴ ما برای زدن نرفتن یا اصلا چنین اقدامی انجام ندادن بعد از اطلاع از وجود اف۲۲ در منطقه هرکی رفت دنبال کارش زیرا اگر کار بیخ پیدا میکرد بیا درستش کن. این خبر توسط نیروی هوایی امریکا چند ماه بعد اعلام شد و حتی اسم خلبانان اون مشخص است و یکی از خلبانان درگیر در داستان کامل گفته و در رسانهای زیادی امد نمیدونم ایا ایران چیزی گفته ویا نه ولی بدون شک نگه هم حق داره..حتی داستان شلیک با سوخو۲۵ به طرف پهپاد امریکا رو هم تا امریکا نگفت ایرانیها نگفتند… البته ایران بعد اعلام کرد ما فقط همرایش کردیم تا بره از اسمان ما بیرون که خیلی جالب است

  • سلام استاد . اف۴ ها چطور فهمیدن دشمن نزدیک شده خوب اگه میفهمیدن کاری میکردن.  چرا سوخو۲۵ اونکه برای این کار نیست؟یعنی یک تیر هم نخورده؟ایا باید نتیجه گرفت که گلوله ۳۰ میلیمتری مناسب اینکارها نیست. استاد از وقتی که میگذارید واقعا سپاس گذارم .از وقتی با سایت شما اشنا شدم فهمیدم نظامی گری دنیای علم.البته یکم میدونستم خبرهای هست ولی نه تا این اندازه پیچیدس

    • نویسنده

      سلام فانتوم ها توسط رادار زمینی هدایت شوند…. دلیل داستان سوخو۲۵ احتمالا اموزش و تجربه کم خلبانان برای رویاروی با هدف کوچکی چون پهپاد است و نه توپ ۳۰ م م اگرچه اصلا این توپ و سامانه هدفگیری برای استفاده بر ضد اهداف زمینی ساخته شده است … برای این کار باید از موشک افید استفاده میشد..
      ممنون از لطف شما

  • سلام استاد.این پهپاد در حالت مسلح چقدر ارتفاع میگیره؟ چرا هواپیماهای جنگی هنوزهم سرنشین دارن وقتی میشه از هزارانکیلومتر دورتر کنترول شن مثل اف۱۶ که در یک مجله ای خوندم بدون سرنشین پرواز میکرد ؟

    • نویسنده

      سلام بدون سرنشینه اف۱۶ هدف پرنده بود ..از طرفی هدایت از راه درو قبل هک کردن است یک ارتش بزرگ نمیتونه تنها به واسطه بدون سرنشین دارها یک جنگ پیش ببره و هزینه خودکار کردن یک جنگنده که بدون کنترل هم عمل کنه بسیار گران است

  • به ام کیو۱سی اشاره نکردید که سال ۲۰۱۳ وارد خدمت شد . مقاله ای در مورد ام کیو ۹ ریپیر در صف انتشار ندارید؟ یه جا خوندم ۳۲ ساعت مداومت پروازی داره و میتونه تا ۱۶ موشک هلفایر با خودش حمل بکنه که واقعا توان ضد زره قابل توجه است اینطوری میتونه در نقش ضد زره حتی تا ۷۰ درصد جای اپاچی بگیره چون اپاچی هم همین مقدار هلفایر حمل میکنه ولی سقف پرواز و سرعت و برد ومداوت پرواز اپاچی با ریپیر اصلا قابل مقایسه نیست