بالگرد ترابری کاموف 60
بالگرد ترابری کاموف 60
کمپانی کاموف طی 60 سال گذشته بعد از جنگ جهانی دوم همواره مشغول ساخت بالگرد برای نیروی دریایی شوروی بوده است. کاموف در کنار میل دو کمپانی بزرگ بالگرد سازی شوروی بوده ولی عملا وظیفه انها تفکیک شده بود و کاموف برای نیروی دریایی و میل برای نیروی زمینی و هوایی بالگرد تولید میکرد
کاموف به ساخت بالگردهای با دو پروانه اصلی که خلاف هم میچرخند در جهان شهرت زیادی دارد. این دو ملخ که خلاف هم میچرخند گشاتور هم دیگر را خنثی کرده و نیازی به ملخ دم دیگر نیست. از طرفی این روش باعث ایجاد صدای کمتری می شود و بالگرد نیاز به دمی کوتاه تر و ملخ های کوچکتری دارد که برای فضای کوچک ناو بسیار مهم است .
در دهه 1980 در سالهای اخر حکومت شوروی کمپانی کاموف بالگرد کاموف 50 و 52 را به نیروی زمینی پیشنهاد داد که یک دهه بعد پیروز میدان شد و توانست وارد خدمت نیروی هوایی شود(بالگردها در دهه 1990 از نیروی زمینی به نیروی هوایی منتقل شد) این اولین بار بود که یک بالگرد کاموف وارد خدمت نیروی غیر نیروی دریایی در شوروی می شود ولی کاموف 52 مشابه دیگر بالگرد های کاموف دارای دو پروانه روی هم بود
در دهه 1990 بعد از شوروی ، کاموف اولین طرح خود در دوران روسیه را با نام کاموف 60 ارائه داد. این بالگرد از طرح سنتی دو ملخ روی هم فاصله گرفته بود زیرا این طرح با همه ویژگی های که دارد پر هزینه و پردرسر است و با پایان جنگ سرد دیگر از سفارشات انچنان ارتش شوروی نیز خبری نبود از این رو با یک عقب نشینی از طرح قبلی خود تلاش در ورود به بازار های جهانی در نیروی های زمینی و هوایی کرد زیرا کاموف در خارج از شوروی نیز در تمام دوران جنگ سرد روی هم 200 بالگرد نفروخت که انهم محدود به نیروی های دریایی می شد
بالگرد جدید با نام کاموف 60 اولین بار در 24 دسامبر سال 1998 انجام داد
بالگرد کاموف 60 یک طرح جدید در بین بالگرد های شوروی و روسیه است که شباهت زیادی به بالگرد مشهور فرانسوی دوفین دارد که بسیار هم در غرب پر طرفدار است . بالگرد دارای پروانه دم درون دم است که باعث کاهش اسیب دیدگی خارجی این ملخ می شود و البته صدای کمتری ایجاد میکند . بالگرد دارای یک کابین حمل مسافر با یک درب کشوی در دو طرف بدنه است و در قسمت حمل مسافر میتواند تا 16 مسافر را حمل کند که در چهار ردیف قرار می گیرند ولی از دید بسیاری از کارشناسان میزان واقعی 13 تا 12 نفر است.
میزان 13 تا 16 نفر برای بالگرد های روسی بسیار جالب است زیرا در شوروی برای مدتها تنها بالگردی چون میل8 به عنوان بالگرد ترابری تولید میشد که بیش از 24 نفر سرباز را حمل میکرد که برای یک گشت هوایی کوتاه ویا حمل چند سرباز اصلا اقتصادی نبود و یا مجبور به استفاده از بالگرد تهاجمی میل 24 بود که توان حمل هشت سرباز را نیز دارد
بالگرد دارای دو خدمه است که کابین دست کم در دو نمونه تولید فعلی دارای دو نمایشگر چند کاره است ولی باید گفت کابین دست کم در دو نسخه پیش نمونه چندان جنگی به دل نمی زند و در نهایت در نسخه کاموف 62 نسخه غیر نظامی که البته توسط ارتش روسیه سفارش داده شده کابین ارتقا یافت . 60% وزن بالگرد را مواد کامپوزیت تشکیل داده و ملح اصلی چهار تیغه نیز از مواد ترکیبی ساخته شده و تا کالیبر 23 م م در برابر اتش دشمن مقاومت دارد .
بالگرد از دو دستگاه موتور فرانسوی تومانسکی آردن مجهز می باشد. این موتور دارای 1776 اسب بخار برای هر موتور است و دلیل نصب این موتور فرانسوی مصرف کمتر نسبت به موتور تی 117 تولید در روسیه است که تقریبا روی تمامی بالگردهای روسی نصب است . همچنین این موتور در اب و هوایی گرم کارایی بهتری دارد . این موتور بر روی نسخه صادراتی قابل نصب است ولی نسخه در خدمت ارتش روسیه دارای موتور ار دی 600 است که دارای قدرت کمتری برابر با 1282 اسب بخار است. البته گفته شده در صورت در خواست حتی موتور امریکای جنرال الکتریک تی 700 که روی بالگرد های جون بلک هاوک و اپاچی نسب شده نیز روی کاموف 60 قابل نصب است
همچنین تلاش شده تا با پوشش سرامیکی در داخلی خروجی موتور امواج فروسرخ انتشاری را کاهش داده تا قفل موشک فروسرخ سخت تر شود و البته خروجی ها نیز به طرف بالا داده شده تا از روی زمین در دید مستقیم نباشند
بالگرد دارای بیشترین سرعت 308 کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی ان با دو مخزن سوخت خارجی 770 کیلومتر است. در کل نسبت به رقیب اروپایش برد کمتری دارد زیرا سوخت داخلی کمتری دارد. بالگرد توان حمل 2.2 تن بار خارجی به شکل اویزان نیز دارد و دارای سه چرخ ثابت در زیر بدنه است
کاموف 60 یک بالگرد ترابری است ولی مانند تمامی بالگردهای روسی میتواند دو بالچه قابل جدا شدن برای حمل سلاح را حمل کند. بر اساس تصاویری که در نمایشگاه از این بالچه ها بر روی کاموف 60 نشان داده شده هر بالچه دارای دو جایگاه خارجی است که توان حمل سلاح را به این بالگرد میدهد. بر اساس ارایش تسلیحاتی فعلی یک توپ23 م م دو لول ویک راکت انداز 80 م م اس 8 را بالگرد میتواند حمل کند ولی بدون شک در صورت وجود سفارش میتوان سامانه هدایت موشک هدایت رادیویی اشتروم را روی بالگرد نصب کرد.
تا کنون چندین نسخه از این بالگرد پیشنهاد شده است. نسخه ترابری یا همان کاموف 60، نسخه دریایی ای کاموف 60 کا و همچنین نسخه غیر نظامی با نام کاموف 62 که دارای کابین دیجیتال تر با چهار نمایشگر بزرگ رنگی و درب بخش مسافر متفاوت تر است و سه پنچره بزرگتر و دارای موتور فرانسوی است
بالگرد کاموف 60 بالگرد پر حاشیه ای بوده است. ارتش روسیه ده سال پیش طی رقابتی برای جایگزینی 200 بالگرد میل 8 خود اعلام کرد که 200 کاموف 60 خواهد خرید اگرچه سفارش نخست صد فروند بود ولی مشکلات زیادی در راه تولید این بالگرد قرار دارد که بزرگترین مشکلات ان موتور روسی ار دی 600 وی است که همچنان در مراحل مختلف طراحی و تست مانده است در نهایت وزارت دفاع فرانسه تصمیم به سفارش این بالگرد با موتور فرانسوی گرفته است ولی این سفارش نیز در پی تحریم اروپا بر ضد روسیه به جای نرسید . در واقع نسخه سفارشی وزارت دفاع روسیه کاموف 62 است و نه 60( البته نسخه نظامی کاموف 62 با درب های متفاوت) .قرار بود دسته اول این بالگرد در سال2020 تحویل شود ولی در نهایت برنامه به جای نرسید زیرا از موتور فرانسوی خبری نبود و موتور روسی نیز اماده نشد. دست کم تا میان سال2022 نیز هیچ خبری از تولید این بالگرد نیست و به نظر میرسد برنامه خرید ان توسط روسها فعلا منتفی است
بالگرد کاموف60 و 62 در اینده ، سفارشات بسیاری خواهند داشت از جمله اینکه دارای موتور و اونیک غربی است تا مشتریان شرقی و غربی را بتواند به طرف خود جذب کند از جمله مشتریان بالگرد میل8 که برخی از انها همکنون در خدمت سنی بیش از 40 سال دارد. همینک هر فروند این بالگرد 12 میلیون دلار قیمت گذاری شده است
مشخصات
طول:15.06 متر
ارتفاع:4.60 متر
بیشترین وزن برخاستن :6.5 تن
موتور: دو دستگاه موتور تومانسکی آردن با قدرت 1776 اسب بخار
بیشترین برد:770 کیلومتر
بیشترین سرعت:308 کیلومتر بر ساعت
توان حمل تا 16 سرباز ویا 2.2 تن بار
ترجمه: عبدالحمید تارخ
منابع
http://www.airforce-technology.com/projects/ka60-kasatka-helicopter
http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/civil/ka-62.html