
بالگرد چند منظوره AW139
ترجمه و تالیف: رضا فتاحی
شرکت اگوستا، یکی از معتبرترین و با سابقهترین تولیدکنندگان بالگرد در دنیا است.این شرکت ایتالیایی ابتدا با تولید محصولات بل امریکا کار خود را اغاز کرد. البته چندی بعد دست به تولید نسخه های خود از بالگرد هایی مانند بل۲۱۲ زد. این نسخه ها اغلب همان بالگردهای بل بودند که با تغییراتی برای دیگ نقش ها ساخته شده بودند( که مثال ان نسخه دریایی بل۲۱۲ است). این شرکت صادرات بسیار داشت و تعدادی از خریداران بالگرد های ساخت بل ، اغلب بالگرد های خود را از نسخه ساخت اگوستا تحویل گرفتند( مثل ایران البته در چند مورد). البته بل تنها همکار این شرکت نبود. چند شرکت امریکایی دیگر نیز از همکاران اگوستا بودند و شرکت انگلیسی وستلند نیز از دیگر همکاران بزرگ این شرکت بود.
در دهه نود میلادی، اگوستا دست به همکاری با شریک قدیمی خود بل، برای توسعه یک بالگرد میان رده زد. ابتدا قرار بود بالگرد جدید AB139 نام بگیرد اما با خروج بل از پروژه به علت خرید سهم ان از این پروژه توسط اگوستای ایتالیا، بالگرد AW139 نام گرفت. علت این نامگذاری اتحاد دو شرکت اگوستای ایتالیا(البته شرکتی که مالک ان است فینمکانیکا نام دارد) و وستلند انگلستان بود که در جولای ۲۰۰۰ به وقوع پیوست.
اولین پرواز هلی کوپتر جدید در سوم فوریه ۲۰۰۱ صورت گرفت و تا دو سال بعد وارد خدمت شد. طرح جدید برای جایگزینی خانواده هیویی توسعه یافت و یک بازار ۹۰۰ فروندی برای ان پیش بینی شد که بخش قابل توجهی مربوط به بازار غیر نظامی میشد.

اولین سفارش نیز از یک شرکت غیر نظامی دریافت شد. بالگرد به سرعت مجوز های مختلف را طی چند سال دریافت کرد.
بخشی از بازار غیر نظامی در حوضه صنایع نفت و گاز بود که اتفاقا سفارشات زیادی نیز در این حوضه برای این بالگرد داده شد. در طول خدمت نقش های متفاوتی به AW139 محول شد که این خود نشان از انعطاف پذیری بالای ان دارد.
دومین خط تولید AW139 در فیلادلفیا در امریکا ایجاد شد. این خط تولید تا سپتامبر ۲۰۱۴ دویست فروند را تولید کرده بود.این هلیکوپتر دارای یک خط تولید در روسیه نیز هست که با همکاری یک شرکت روسی در حال تولید این بالگرد است. اگوستا وستلند با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان رو به رو شد به شکلی که در دهه گذشته به طور متوسط سالیانه ۹۰ فروند را تولید کرده بود و حدود ۹.۵ درصد از درامد کلی این شرکت در سال ۲۰۱۰ از فروش این تایپ تامین میشد. تا سال ۲۰۱۳، ۷۲۰ فروند AW139 به بیش از ۲۰۰ کاربر در ۶۰ کشور مختلف جهان تحویل شد.
بالگردAW139، یک بالگرد سایز متوسط است که توانایی حمل پانزده نفر را دارد و در نقش های مختلفی به خدمت گرفته شده که حمل و نقل وی آی پی، جستجو و نجات و آتش نشانی را نیز شامل میشود. بالگرد دارای پروانه اصلی ۵ پره است که از مواد ترکیبی و تیتانیوم ساخته شده است. بالگرد دارای طراحی مرسوم مانند دیگر نمونه های غربی است. این هواگرد دارای دو موتور پرت اند ویتنی پی تی ۶ ساخت کانادا است که هرکدام ۱۵۳۱ اسببخار قدرت فراهم میکنند. روتور دوم نیز، یک روتور چهار پره است. این چرخبال(برای تکراری نشدن کلمه بالگرد از دیگر کلمات مترادف هم استفاده میکنیم) دارای سه چرخ فرود است و مانند بالگرد های قدیمی از جمله خانواده هیویی از اسکی استفاده نمیکند. این مسئله میتواند در سقوط های سخت و یا هنگام تاکسی کردن مفید باشد. مسافران در سه ردیف پنج تایی در قسمت حمل مسافر مستقر میشوند. موتور ها دارای یک سیستم کنترل دیجیتال هستند که میتواند حتی در صورت از دست رفتن یکی از موتورها به وضعیت آن رسیدگی کند و با توجه به نیاز به تعمیر و نگهداری اسان بالگرد ساخته شده است. در طراحی قسمت های مختلف از جمله برخی قطعات سعی شده تا حدی که ممکن است با روش های مختلف هزینه های تعمیر و نگهداری بالگرد پائین بیاید. یکی دیگر از سیستم های چرخبال، به اختصار HUMS نام دارد که یک سیستم نظارتی است که برای بررسی و نظارت بر وضعیت سلامت و نحوه استفاده از بالگرد طراحی شده است. بیش از ۱۰۰ مورد تجهیزات وجود دارد که میتوان بسته به نظر مشتری روی AW139 نصب کرد که شامل رادار اب و هوا، تجهیزات نجات مثل بالابر، چراغ های جستجو و … را شامل میشود. کابین خلبان بالگرد دارای تعداد پنج تا شش نمایشگر کوچک و بزرگ است و با دوربین دید در شب هماهنگ است. همچنین کابین خلبان به شکلی طراحی شده که امکان پرواز تنها با یک خلبان نیز وجود دارد.

برای اموزش خلبانان میتوان از شبیهسازهای پیشرفته واقعیت مجازی استفاده کرد. یکی از مزیت های AW139 این است که بزرگترین کابین را در کلاس خود دارد که میتواند تا چهار برانکارد را بهمراه تجهیزات پزشکی حمل کند. بخش های مختلف، توسط شرکت های مختلفی تولید میشوند از جمله شرکت لهستانی pzl-swidinik که خود تولید کننده هلی کوپتر است. سیستم انتقال قدرت نیز توسط وستلند و کاوازاکی ژاپن تولید شده است.برخی بخش های اویونیک توسط هانیول امریکا تولید میشود. برد انتقالی این بالگرد ۱۰۶۱ کیلومتر است.
نسخهای با نام AW139m نیز توسعه یافته که ایرلند یکی از کاربران ان است. این نسخه در واقع نسخه نظامی بالگرد است که توان حمل سلاحهای مختلف را در پایلونهای خارجی دارد. امارات و قطر از دیگر اوپراتورهای نظامی ان هستند.
نسخهای با نام US139 با همکاری کمپانی امریکایی L3 جهت خدمت در نقش هلیکوپتر سبکوزن به ارتش ایالات متحده پیشنهاد شد که گویا برنامه ان به جایی نرسید. با این وجود کمپانی لئوناردو دست به همکاری با بوئینگ زد و نسخهای را با نام MH139 را برای جایگزینی UH1-N به نیروی هوایی امریکا پیشنهاد داده است که مورد قبول قرار گرفته و اولین دسته ان در سال ۲۰۲۱ تحویل خواهدشد. ارتش امریکا این نسخه را grey wolf نامیده است.
یک نسخه جست و جو و نجات از این بالگرد نیز همکنون وجود دارد که HH139 نام داشته و در خدمت نیروی هوایی ایتالیا است.
کاربران نظامی ان عبارتاند از:
الجزایر، استرالیا، بنگلادش، قبرس، مصر، ایرلند، ایتالیا، کنیا، لبنان، لیبی، مالت، نپال، نیجریه، پاکستان، پاناما، قطر، سنگال، تایلند، امارات، ترکمنستان و امریکا.
در نهایت میتوان گفت این بالگرد یکی از بهترینهای کلاس خود است که توسط سازندهای با سابقه و نام اشنا تولید میشود که پتانسیل بالایی برای جایگزینی خانواده هیویی دارد از جمله اینکه خیلی از کشورها هیویی را از خود اگوستا تحویل گرفتند. این هلیکوپتر انعطاف پذیری بالایی دارد و تا به حال تقریبا در هر نقشی استفاده است. همچنین بخدمت گرفته شدن توسط امریکایی ها نیز بازار نظامی انرا گسترش میدهد. برای ایران این نسخه یکی از بهترین جایگزینها برای بل۲۱۴ میتواند باشد که البته ما تحریم هستیم و حتی بعد از تحریم هم بعید است هوانیروز به ان دسترسی پیدا کند گرچه تعدادی از این بالگرد برای مدتی در نقش غیرنظامی در ایران وجود داشت(از وضعیت فعلی اطلاعی ندارم).
اقای تارخ عزیز ببخشید که زیاد سوال میکنم .ناتو اعلام کرده که نیروی هوایی ترکیه بعداز امریکا توناتو اوله درحالی که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا جنگنده های باکیفیت بهتر داره درحالی که ترکیه ازنظر کمی برتری داره اون هم باجنگنده نسبتا سبک وقدیمی اف ۱۶A به نظر شما کدوم نیرومند تره
سلامخوب جنگنده های ترکی اول کیفیت خوبی دارند و از طرفی از نظر کمی برتر هستند
ببخشید از تعداد کم برتری دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی تعداد خوبی هم دارند
سلام. حمید خان از نظر تبلیغات خیلی ضعیف عمل کردین. چه در کانال و چه در سایت. حداقل بخشی از هزینه ها درمیاد
والا فعلا پول است بگردونیم
,سلام. اصولش اینه که سایت پربازدید درامد زا هم باشه . بیشتر از این که خرجش بشه باید درامد داشته باشه.
این یک شرکت تبلیغاتی هست که برای سایتهای پربازدید مشتری میاره
https://www.yektanet.com/publishers/
راست میگه خدایی سایت شما تکه ۹۹ درصد سایتای نظامی ایرانی همش مقاله های چرت و توهمی و جانبدارانه مینویسن ولی شما ابتجوری نیستین و واقعا بهترین سایت نظامی ایران فقط امیدارم فعال تر بشید
ممنون از محبتتان
بله البته بگم ما ۲ افت در سایتها ی میلیتاریسم داریم یکی سایتها و کانالهای نظامی که دستاوردها ی کشور رو بزرگ نمایی و ضعف های داخلی را لاپوشانی و دستاوردها و ادوات دشمنان را پر نقش نشان میدن در مقابل نام نمیبرم. اما کانال ها و سایتهایی نظامی داریم که دستاوردها ی ایران رو یا به سخره میگیرن و یا اصلا نم بینن ضعفهایمان را بزرگ نمایی میکنند و دشمن و ادواتش را بی نقص و شکست ناپذیر معرفی میکنند.
ملت از این سایتا و کانالا پول درمیارن ثروت مند میشن
قویترین بالگردجنگی ایران کدام است
کبرا
سلام
با توجه به اوضاع سیاسی کشور فروش هلیکوپتر اروپایی به ایران خیلی بعیده.
و به طور کلی بهتره ایران خودش به دنبال ساخت بالگرد ملی بره.
در آخر آیا شما از وضعیت تولید بالگرد 214ST که اسم شهریار براش انتخاب شده دارید؟
سلام والا وضعیتش که نه پروازم نکرده
با سلام وخسته نباشید. چرا برا تعدادی از مقالات سایت نمیشه نظر گذاشت.با تشکر از پاسخ شما.
سلام تو خبرها نمیشه ولی در اکثر موارد میشه
برا بالگرد شاهد ۲۸۵ که نمیشه
الان درستش میکنم
سلام امریکا برای بمب افکن های b52و b1 نمیخواد جایگزین بیاره ؟یعنی منظورم اینکه کلا بمب افکن جدید بسازه
سلام ب21
پس تعداد نسبتا زیاد باید بسازن مشخص شده چه تعدادb21میخوان بسازن
سلام برخی منابع میگن60 برخی میگن 80
با عرض سلام
آیا امکان دارد که بر اساس این بالگرد یک بالگرد ضد زیر دریایی ساخت؟(در صورت وجود مشتری)
سلام بله
واقعا سایت بیطرف واقع بینانه و علمی داری جدا دمت گرم تنها جایی که مقاله نظامی فارسی میخونم جنگاورانه اصلا هرچی به فارسی سرچ میکنم یه جنگاوران هم بهش اضافه میکنم چون بقیه سایتهای نظامی ما طرفدارانه مینویسن و ما قدرت اول جهانیم و….ازین حرفا
مراقب خودت باش و دمت گرم من ازت واقعا ممنونم حمیدخان?