خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

خودروی زرهی چند منظوره FV-105 سلطان

خودروی زرهی چند منظوره FV-105 سلطان

میناگلرو

خودروی FV-105 سلطان یک خودروی زرهی چند منظوره است که نام کامل آن FV-105 Sultan  است این خودرو جهت پاسخگویی به نیاز ارتش بریتانیا به یک خودروی چند منظوره طراحی شد ، خودرو بگونه ای طراحی گردیده که توان انجام طیف گسترده ای از ماموریت هارا دارا میباشد و یک خودروی زرهی بسیار کارآمد است

پس از جنگ دوم جهانی ارتش بریتانیا دست به کوچک سازی ارتش زد در وضعیت جدید ارتش بسمت بخدمت گرفتن خودروهایی با توان پذیرفتن طیف گسترده ای از ماموریت های متفاوت رفت تا بتواند با بخدمت گرفتن چنین جنگ افزارهایی در مقابل چند جنگ افزار تک منظوره را ارخدمت خارج کند و به این شکل بتواند در هزینه های جانبی هم صرفه جویی نماید

این خودرو از مشتقات تانک سبک شناسایی FV-101 Scorpion است که بر پایه اسکورپیون طراحی شده است در واقع ارتش بریتانیا از خودروی شناسایی اسکورپیون بسیار راضی بود لذا برای صرفه جویی در وقت و زمان ترجیح داده شد از یکی از پلتفرمهای موفق موجود بعنوان پایه ای برای طراحی خودروی جدید استفاده شود

اسکورپیون در ایران

این خودرو از خانواده CVR ها دسته بندی میشود و در سال 1970   جهت خدمت در ارتش سلطنتی بریتانیا کمپانی خودرو سازی الویس مامور طراحی و تولید خودروی زرهی جدید شد

از نظر ظاهری دارای شباهت زیادی با اسکورپیون است ولی تفاوتهایی هم دارد از جمله سقف خودرو که بسیار بلند تر از اسکورپیون است و به گونه ای طراحی شده که توانایی خدمت در نقش خودروی فرماندهی یا آمبولانس زرهی را هم ذاشته باشد

یکی از ویژگی های برجسته این خودرو دارا بودن چادر خیمه ای بزرگی در قسمت عقب خودرو است که بسیار سریع و با سهولت برپامیشود و یک سالن بزرگ را در بخش عقب خودرو ایجاد میکند که میتواند بعنوان بیمارستان صحرایی ، تعمیرگاه بازیابی خودروهای زرهی ، یا ستاد فرماندهی موقت صحرایی مورد استفاده قرار گیرد

خودرو دارای پیکربندی زرهی شنی دار است که دارای چرخ های آلومینیومی جاده است ، دارای ۵ تا ۶  خدمه شامل راننده ، فرمانده ، اپراتور مخابرات ، و اپراتور سلاح و دو نگهبان است که همگی در درون کابین خودرو جا میگیرند و در مواقع اضطراری میتواند دو تا ۴ نفر اضافه در کابین خودرو بصورت فشرده جابجا کند

در بخش زره همانند پدر خود یعنی اسکورپیون از یک زره از جنس الومینیوم خشک تشکیل شده که از سرنشینان در برابر آتش سلاحهای سبک و ترکش پرتابه های توپخانه ای حفاظت میکند

در جنگاوران بخوانید  نفربر زرهی مسلح پوما

همچنین مجهز به یک سیستم حفاظتی NBC جهت مقابله با تشعشعات رادیو اکتیو و مناطق آلوده به سلاحهای شیمیایی است

در بخش سیستم سلاح هم بصورت استاندارد از یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری فن مگ برخوردار است ولی توان نصب سلاح سنگین تری چون مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری را نیز دارد

ویژگی برجسته این خودرو وزن سبک آن است که میتوان آنرا با تمامی هواپیماهای ترابری جابجا نمود  و تنها 8346 کیلوگرم معادل کمی کمتر از 8/5 تن برخوردار است

خودرو از طولی برابر با 4/82 متر ، عرض 2/28 و ارتفاع 2/6 متر برخوردار است و در مجموع جثه بسیار کوچکی دارد که باعث سهولت در جابجایی ان میشود و تعداد بیشتری را میتوان در هواپیماهای ترابری بارگیری نمود ، همچنین اختفای خودرو را آسانتر میکند

در بخش پیشرانه هم از یک موتور المانی کومنز بهره میبرد که یک موتور دیزل 5/9 لیتری با قدرت 190 اسب بخار است و نحوه جاگیری موتور که در بخش جلوی خودرو نصب شده خود باعث بالا رفتن میزان حفاظت از خدمه میشود

جهت حرکت خودرو از 5 چرخ آلومینیومی برخورداراست و خودرو را به سرعت حداکثر 80 کیلومتر در ساعت میرساند و سیستم تعلیق خودرو هم از نوع فنر پیچشی است

حداکثر دامنه برد خودرو 640 کیلومتر است ، خودرو را میتوان با نصب یک پکیج شناور به خودروی دو زیست تبدیل نمود

خودرو دارای نارنجک انداز دود زا در دو طرف خودرو است

لازم به ذکر است در نسخه های اولیه خودرو به یک موتور بنزینی 4/2 لیتری جگوار بودند که یک موتور تجاری بود ولی بعدها با موتور دیزل جایگزین شد

اگرچه هر دو موتور از قدرت مشابهی برخوردار بودند ولی نسخه دیزلی کارایی کلی بهتری دارد و در ضمن خودرو های بنزینی از نظر ایمنی بسیار خطرناک هستند زیرا در صورت نفوذ گلوله یا اتش به مخزن سوخت خود مانند یک بمب عمل میکند و باعث تحمبل خسارات بیشتری به خودرو میشود در کل به این دلیل اغلب خودرو های نظامی را به موتور دیزل تجهیز میکنند

خودرو توان خدمت در نقش های ، خودرو فرماندهی ، خودروی مخابرات و رله تماس ، امبولانس زرهی ، پشتیبانی آتش از پیاده نظام ، دفتر اداری موقت ، نفربر ، جابجایی نیروهای ویژه ، خودروی شناسایی

در جنگاوران بخوانید  خودرو های زرهی مسلح ابی خاکی سری بی تی ار

در داخل کابین مجهز به یک صفحه بزرگ و میز عمودی نقشه در در امتداد یکطرف خودرو است و در سمت دیگر دارای یک نیمکت جهت نشستن ۴ نفر است جلوتر بخش قرار گیری نیروی مخابرات است که دارای چهار سیستم رادیویی و کنترل میدان جنگ است و جلوتر از اپراتور بیسیم هم فرمانده و اپراتور سلاح قرار دارند که فرمانده میتواند به مسلسل هم دسترسی داشته باشد ، راننده هم در کپسول  کوچکی در کنار موتور قرار دارد که بر روی یک صندلی ویژه مینشیند که که توان این را به راننده میدهد که سر خودرا از دریچه بیرون بیاورد و یا داخل وسیله نقلیه کمی به عقب تاشود تا راننده براحتی بتواند خودرو را هدایت کند

سلطان دارای یک سیستم برقی است که براحتی میتوان جهت چادر برق از خودرو گرفت و از تیرک‌های چادر آویزان نمود همچنین خودرو توان استفاده از برق شهری را برای تامین روشنایی چادر و اطراف خودرو را دارد که برای این منظور تنها باید سر کابل برق شهری را که بصورت فیش است به منبع تغذیه سلطان متصل نمود سلطان دارای یک دامن شناور است که جهت حرکت در آب طراحی شده و جزو پکیج شناور خودرو است که در ارتش بریتانیا این دامن شناور برداشته شده و پس از ورود به آب تنهاتا شنی ها در اب فرو میرود و دیگر بخشها از اب بیرون میماند

این خودرو بسیار کارامد بود و از نظر قیمت مقرون بصرفه بود به همین دلیل کشورهای مختلفی هم ان را بخدمت گرفتند از جمله ونزوئلا ، جمهوری توگو‌ ، بلژیک ، هندوراس ، لتونی و ….

خودروی زرهی سلطان در یک نگاه

خواستگاه :  بریتانیا

سازنده : کمپانی ماشین سازی آلویس

ورود بخدمت : 1971

تعداد خدمه : 5 الی 6 نفر در مواقع اضطراری بیش از 10 نفر

طول : 4/82متر

عرض : 2/28 متر

ارتفاع : 2/6 متر

وزن : 8346 کیلوگرم

پیشرانه : یکدستگاه موتور دیزل کومینز با توان 190 اسب بخار در نسخه های اولیه موتور بنزینی جاگوار با همین میزان توانایی

حداکثر سرعت : 80 کیلومتر در جاده

دامنه برد : 640 کیلومتر

سلاح اصلی: یکدستگاه مسلسل فن مگ 7/62

سلاح ثانویه : ندارد

نارنجک انداز دوزا دارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
کانال سایت جنگاوران