ناوهای جنگی

ناوشکن کلاس Project 23560 Lider

ناوشکن کلاس Project 23560 Lider

نویسنده : امیر رهبری

اتحادیه کارخانجات کشتی سازی روسیه “USC” آماده میشود تا بزرگترین قرار داد ساخت کشتی را بعد از فروپاشی شوروی با کرملین به امضا برساند.پروژه جدید با مشخصه Project 23560 Lider که در انگلیسی Leader  شناخته میشود.

توضیحات کاملی در مورد این شناور خواهم داد تا شائبه های ایجاد شده توسط برخی حل شود.

شناور های پروژه لیدار در سازمان رزم نیروی دریایی روسیه در کلاس ناوشکن یا Destroyer طبقه بندی میشوند اما از نظر وزنی که 17500 تا 18000 تن میباشند. که این مسئله به جهت اختلاف استاندارد های مد نظر روسها میباشد. و با طول مد نظر 200 متر و عرض 20 متر از بسیاری از رزمناو های دوره جنگ جهانی دوم نیز بزرگتر خواهد بود. و با این قد و قواره انتظار میرود با میزان سلاحی بالای 200 عدد مسلح شود . و در واقع بعد از 4 شناور عظیم 28000 تنی Project 1144 یا اورلان (بهتر هست بگویم کیروو چون بیشتر با این اسم شناخته میشود) بزرگترین شناور های جنگی پیشرفته هستند که ساخته خواهند شد.اما از نظر توانایی های حمل سلاح این شناور پیشرفته برخلاف ناوشکن های گذشته ساخت شوروی که با تاکید بر توانایی خاصی طراحی شده بودند ( منظوریعنی  یا تاکید بر ضد زیر دریایی یا سطحی یا هوایی بود) این شناور مولتی هدف میباشد و به وسیله پرتابگر های پیشرفته عمودی VLS توانایی درگیری با طیف وسیعی از تهدیدات در خشکی و سطح دریا تا هوا را خواهد داشت و در بعد زیر آب با تجهیز به سونار و اژدر توانایی مقابله با شناور های زیر آبی نیز مد نظر خواهد بود. اما از نظر نوع تسلیحاتی که این هیولا با خود حمل خواهد کرد:

برای حمله به اهداف زمینی میتوان به موشکهای کروز 3M14T یا Kalibr-NK با برد نهایی 2500 کیلومتر و مجهز به تغییر بردار برای فرار از هدفگیری سیستم های دفاع نقطه ای، را نام برد البته در سال 2012 اطلاعاتی از وزارت دفاع روسیه بیرون آمد که قصد تولید خانواده جدیدی از موشک های کلاب با برد 4000 کیلومتر و سرعت 3 ماخ را دارند که احتمال دارد برای این شناور ها نیز در نظر گرفته شود. البته در منابعی اشاره شده است که این شناور ها 60 سلاح آماده پرتاب از نوع ضد کشتی و 128 سلاح از نوع ضد هوایی را با خود حمل خواهد کرد. اما خدمت دوستان عرض کنم تا زمانی که یک کشتی به مرحله طراحی عملیاتی نرسیده باشد تعداد و کم و کیف جزعیات میتواند شایعه باشد. یعنی طراحان تاسیسات کشتی سازی شمال روسیه هنوز طراحی های اصلی این شناور را انجام نداده اند و ماکتی که در سال 2015 ارائه شد میتواند طراحی نهایی باشد یا نباشد. و در آخر چیز دیگری ساخته شود ولی مقدورات اصلی شناور که توانایی کلی و هدف اصلی و طول و عرض کلی به صورت کلی معلوم شده است.

ناوشکن کلاس Project 23560 Lider

بر اساس گفته های ایگور پنوماروف رئیس USC تا زمان امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه هیچ چیز قطعی نیست و طرح کلی کشتی شاید تا پایان سال 2016 تکمیل شود. اما به بررسی سلاح ها برگردیم ، در بعد ضد هوایی این ناوشکن به احتمال قوی موشک های سامانه 55R6M Triumfator-M همان اس 500 تریامفیتور ام را حمل خواهد کرد. این سامانه توانایی این را خواهد داشت تا اهداف را در فضای ماوراء جو نیز هدف قرار دهد. و در بعد ضد شناور های سطحی موشک های P-800 اونیکس یا همان یاخونت در نمونه صادراتی. را با برد 300 کیلومتر حمل خواهد کرد که یک موشک فراصوت میباشد. از طرفی روسها در حال توسعه موشکی ضد کشتی به اسم “زیرکون” یا 3M22 Zircon که هم اکنون سازنده در حال تست و بررسی آن میباشد و در سال 2017 به وزارت دفاع روسیه برای انجام تست های دولتی سپرده خواهد شد و به عقیده وزارت دفاع روسیه از سال 2018 وارد مدار تولید انبوه خواهد شد اما این موشک خوفناک بر اساس گفته ها 5 تا 6 ماخ سرعت خواهد داشت و از برد تقریبی 400 کیلومتر بهره خواهد برد. موشک زیرکون را میتوان یک کابوس برای سیستم های دفاع نزدیک کشتی ها همچون فالانکس و غیره برشمرد. و با سرعت عنوان شد در صورتی که موشک حتی سر جنگی نیز حمل نکند با انرژی جنبشی حاصله صدمه شدیدی به کشتی دشمن وارد خواهد کرد. اولین بهره برداری از این موشک در سال 2018 برروی شناور کلاس کیروو به اسم ناخیمو که خواهر ناو پتر کبیر میباشد و بعد از سال ها به چرخه عملیات بر خواهد گشت. استفاده خواهد شد. با مدرن سازی این ناو تمامی سیستم های P-700 جدا شده و هر ناو(پتر کبیر و ناخیموف) مجهز به پرتابگر های 3S14 VLS با استعداد هولناک 10 سامانه و هر سامانه با 8 پرتابگر که در مجموع هر کشتی مجهز به 800 پرتابگر خواهد بود که به صورت ترکیبی با موشک های کالیبر و زیرکون مسلح خواهند شد.ناو پتر کبیر نیز در سال 2022 بعد از مدرن سازی به چرخه عملیات بر خواهد گشت.

photo_2016-09-19_21-41-19

اما در بخش پیشرانه ناوشکن های لیدار، بر اساس گفته چندین منبع روسی و انگلیسی از زبان وزیر دفاع روسیه این ناو ها از پیشرانه های اتمی بهره خواهد برد. و در تعدادی هم از عنوان توربین گازی مطرح شده بود که احتمال اتمی بودن به منظور مداومت زیاد شناور نسبت به جثه شناور زیاد میباشد. به طوری که از مداومت 90 روزه در آبهای آزاد بدون پشتیبانی عنوان شده است. و اگر هم بحث توربین گازی دریایی مطرح باشد احتمالا از الان تا سال 2023 تا 2025 که اولین شناور به آب انداخته خواهد شد. روسها بر روی ضعف خود در بخش پیشرانه های توربین گازی کار خواهند کرد.

بر اساس اظهارات 12 فروند از این شناور ها تولید شده و 6 فروند در ناوگان شمال و 6 فروند در ناو گان اقیانوس آرام روسیه به خدمت خواهند پرداخت و در برنامه جایگزینی ناوگان پرهزینه آدالوی Udaloy و سوورمنی Sovremennyy روسیه تا سال 2050 جایگزین خواهند شد. این نکته رو اشاره کنم این ناوگان به هیچ وجه جایگزین رزمناو های کلاس کیروو نخواهند بود. و دو شناور مورد ذکر از این کلاس به عنوان سر فرماندهی ناوگان روسیه در دریایی شمال و اقیانوس آرام همچنان پس از اورهال به خدمت ادامه خواهند داد.

photo_2016-09-19_21-40-28

البته ورود به ریز جزعیات مقاله را طولانی خواهد کرد ولی بهتر هست با سیستم های دیگر نیز آشنا شویم. به سیستم دفاع دور برد ناو اشاره کردم. دردفاع هوایی میان برد این شناور به احتمال زیاد از موشک های میان برد 9m96 مورد استفاده در سیستم تریومف یا نمونه مشابهی تا زمان عملیاتی شدن ناو به همراه رادار پلیمنت بهره خواهد برد این رادار در تمام جوانب وظیفه هدایت موشک را بر عهده خواهد داشت. در بخش جمینگ از جمر های قدرتمند TK-25E-5 که قبلا به آنها نیز پرداخته بودم یا نمونه جدیئتری تا تاریخ عملیاتی شدن ناو بهره خواهد برد. همچنین برای اخلال در قفل موشک های ضد کشتی از دیسپنسر یا پرتابگر های چف یا پوشاله از نوع PC-10 , PC-16 بهره خواهد برد.در بخش عرشه جلویی یک توپ جدید 130 میلی متری از نوع Kartaun مستقر خواهد شد.در بخش دفاع نزدیک به جای سامانه های قدیمی کاشتان،یا از دو ماژول SPAR Carapace-M  یا 6 ماژول SPAR Broadsword که نمونه اول مدلی تغییر یافته از سامانه پانتسیر به منظور استفاده در ناوگان میباشد.در بخش سنسور های برد بلند ناو برای کشف و در گیری با اهداف هوایی از رادار قدرتمند پلیمنت بهره مند هست همچنین دربخش شناسایی اهداف سطحی از رادار 5P27 Furka بهره خواهد برد که تونایی کشف اهداف هوایی را نیز دارد.البته احتمال جایگزینی این رادار با نمونه بروز تر نیز هست.و در بخش هدایت آتش توپخانه از رادار 5P-10 Puma و لیزر به منظور تشخیص فاصله و مجموعه ای از سیستم های اپتیکی برای شناسایی و درگیری بهره خواهد برد. در بخش پاشنه کشتی نیز پد هلیکوپتر و آشیانه هلی کوپتر قرار دارد که در مجموع توان حمل دو هلیکوپتر کاموف را دارد . البته بر اساس ماکت تعدادی از پرتابگر های عمودی در این بخش قرار دارند. البته ارتباطات ماهواره ای امن به وسیله سیستم های Centaurus-NM نیز یکی دیگر از ملزومات اساسی این ناوگان است.

در اوریل سال 2020 میلادی روسها اعلام کردند این پروزه واقعا بلند پروازنه برای اقتصاد روسیه لغو شده است. البته به نظر میرسد از همان اول نیز مشخص بود این پروژه در نهایت به جای نخواهد رسید

photo_2016-09-19_21-40-52

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. داداش ننه منم داره یه ناوشکن طراحی میکنه با وزن خدا تن و سیصدتا موشک عمود پرواز فک کنم ازین بهتر دربیاد
    اخه تو این سایت جنگاوران فک کنم بالای بیست سی تا مقاله راجبع طرحهای نظامی روس اورده شده که بیشتر ازینکه واقعی باشن توهم و تخیل هستن هنوز از روی کاغذ فراتر نرفته شما واقعیش کردید والا صد رحمت به خرزوخان فک کنم وجود خرزوخان از وجود طرحهای خیالی روسها واقعی تره
    جیب خالی پز عالی – با حلوا حلوا گفتن دهن کسی شیرین نمیشه –
    بزک نمیر بهار میاد کن بزه با خیار روسی میاد!- شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی……… وووووووو فک کنم نصف ضرب المثل های فارسی برای روسها خلق شدن ???

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن