اواکس ها و هواپیماهای جنگ الکترونیک و شناسایی

هواپیمای پست فرمانده ای اتمی ایلیوشین80

هواپیمای پست فرمانده ای اتمی ایلیوشین80

هواپیمای پست فرمانده ای اتمی ایلیوشین80

محمدحسین واحدی

روسیه یکی از ابرقدرت‌های نظامی جهان است و تجهیزات اتمی بسیاری در اختیار دارد. به نظر می‌رسد یکی از جنگ افزارهای این کشور همان پرنده غول پیکر اتمی باشد که طی روزهای گذشته بر فراز مسکو دیده شده است. این هواپیمای ویژه از آن ولادیمیر پوتین است و طبق گفته‌ها برای جنگ‌های اتمی آماده شده است.آن طور که مقامات روسی اعلام کرده‌اند، نام این هواپیمای غول پیکر ایلیوشن ۸۰ است به نقل از برخی منابع روسی، ایلیوشن ۸۰ که سازمان ناتو نام آن را مکسدم گذاشته است، یک نوع پایگاه فرماندهی هوانورد است که مقامات کرملین می‌توانند به هنگام خطر هسته‌ای و نابودی تمام تأسیسات و زیرساخت‌ها از طریق آن تمامی عملیات‌های هوایی، زمینی، دریایی و موشکی را از داخل کنترل کنند.

رمز روسی این پناهگاه پرنده غول پیکر آیمک است و در واقع اگر خطر هسته‌ای مقامات روسی را تهدید کند، مقامات کرملین می‌توانند درون آن پناه بگیرند و جان خود را نجات دهند. کرملین پرنده اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۵ انجام داد و پس از اعمال تغییرات گسترده‌ای در آن نهایتاً در سال ۱۹۸۷ تحویل روسیه داده شد. ساخت این هواپیما به صورت محرمانه بوده به طوری که پس از ساخت آن و حدود ۵ سال بعد غرب از وجود آن مطلع شد و به هنگام آغاز به کار رسمی این غول پرنده غرب نیز از وجود آن اطلاع پیدا کرد. در واقع این که بتوانید این کرملین پرنده را بیرون از آشیانه خود رویت کنید، دشوار و نادر خواهد بود. آخرین باری که مکسدم در آسمان به پرواز درآمده بود، به ۱۲ سال پیش باز می‌گردد. این هواپیمای جنگی تفاوت‌هایی با همتایان تجاری خود دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به پنجره‌های کابین هواپیما اشاره کرد که از بیرون قابل مشاهده نیستند. این تغییر جالب به این علت اعمال شده که از سرنشینان در برابر یک پالس الکترومغناطیسی (EMP) یا انفجار هسته‌ای محافظت کند.

از طرفی تعداد درهای عرشه بالایی کمتر از قبل شده و تنها محل یک پلکان هوایی باقی مانده است. این هواپیما همچنین مجهز به دو محفظه بزرگ ژنراتور برقی است که درون موتورهای آن جاسازی شده‌اند. لازم به ذکر است که ایلیوشن ۸۰ قادر است در آسمان سوخت‌گیری کند و دارای تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی بسیار پیشرفته‌ای است.دو سال پیش که مهندسان در حال طراحی و تعمیر و نگهداری این غول پرنده بودند، برخی از قطعات آن به سرقت رفت و همین موضوع خبرساز شد. در حال حاضر تنها ۴ فروند از کرملین پرنده در روسیه وجود دارد که همه آنها در اختیار و تحت کنترل دسته هشتم هوانوردی اهداف ویژه مستقر در پایگاه هوایی چکالووسکی در نزدیکی مسکو است.

البته این که روسیه دارای چنین هواپیمای مجهز و ترسناکی است بدین معنی نیست که آمریکا چنین قدرتی ندارد. در واقع تنها کشوری که دارای هواپیمایی معادل با ایلیوشن 80 است، آمریکا است. هواپیمای آمریکا «روز قیامت» نام دارد و یک بوئینگ تغییر کاربری داده شده E-4B است که دقیقا 4 فروند از آن در آمریکا حضور دارند. از این هواپیمای ترسناک تنها به هنگام شرایط اضطراری جنگ هسته‌ای یا بلایای طبیعی استفاده می‌شود.

در سال 2021 گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که روسیه در حال ساخت دو هواپیمای جدید است تا در صورتی که حمله اتمی رخ دهد، رهبران ارشد نظامی و سیاسی این کشور را به مکان امنی ببرد. یکی از این هواپیماها که قرار است جایگزین ایلیوشن 80 شود، ایلیوشن 400M-96 است که نسخه ارتقا یافته هواپیمای غیر نظامی از برد پروازی تقریبا دو برابر بیشتر برخوردار است.. سامانه رادیویی این هواپیما نیز امکان ارسال دستورات هسته ای به هواپیماهای استراتژیک، لانچرهای متحرک و سیلوهای موشکی و زیردریایی های روس در شعاع 6,000 کیلومتری را فراهم می کند ولی تا کنون خبری از این هواپیما نیست و احتمالا درگیر مسائل بودجه است

یکی از همین هواپیماهای مذکور به عنوان هواپیمای اصلی و مورد علاقه پوتین در سفرهای هوایی‌اش عمل می‌کند. گفته شده هواپیماهای جایگزین سهولت بیشتری را برای رهبر روسیه به هنگام نظارت بر نیروها و موشک‌ها در زمان فاجعه هسته‌ای فراهم می‌کنند

هوایپمای مشابه

بوئینگ ایی4 بی

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن