بمب افکن ها

چرا بمب افکن قدیمی تر بی52 در خدمت باقی می ماند ولی بمب افکن جدیدتر بی1 از خدمت خارج می شود

چرا بمب افکن قدیمی تر بی52 در خدمت باقی می ماند ولی بمب افکن جدیدتر بی1 از خدمت خارج می شود

چرا بمب افکن قدیمی تر بی52 در خدمت باقی می ماند ولی بمب افکن جدیدتر بی1 از خدمت خارج می شود

مینا گلرو

بخش اول : موافقت سنابرای در خدمت ماندن بی ۵۲

در سالهای اخیر پنتاگون از نیروی هوایی در خواست نمودجهت شفاف سازی سازمان خود و تعیین سقف بودجه مورد نیاز وزارت دفاع ترکیب هواگردها و تجهیزات معاونت نیروی استراتژیک خود را برای خدمت تا یکدوره کامل برای سال ۲۰۲۵ به بعد اعلام کند

بر این اساس این نیرو مجاز به در خدمت نگه داشتن دو نوع هواگرد شامل ترکیبی از یک هواپیمای بمب افکن پیشرفته در کنار یک بمب افکن ساده و با هزینه عملیاتی مقرون بصرفه تر است که هواپیمای بمب افکن اصلی این نیرو در آینده بی 21 است و بر این اساس بی ۲ های موجود هم به این استاندارد  ارتقا خواهند یافت (البته در برخی موارد)ولی در مورد بمب افکن ساده تر یک مشکل که وجود دارد این است که قرار نیست این هواپیما بشکل نوساز خریداری شود و بلکه از بین هواپیماهای در خدمت انتخاب و جهت بازسازی به کمپانی سازنده منتقل میشوند تا بتدریج همگی مورد بازسازی قرار بگیرند، وچنین تصمیمی سرآغاز یک کشمکش در نیروی هوایی ایالات متحده شد که تبدیل به یک بحران چند ساله شده زیرا قرار شد از بین دو بمب افکن بی ۱ لنسر و بمب افکن بی ۵۲ استراتو فورتس یکی در خدمت نگه داشته شود و دیگری به گورستان مونتان در آریزونا منتقل و بازنشسته شوند ولی مشکل این بود که فرماندهان ارشد نیروی هوایی نظر واحدی روی یکی از این دو بمب افکن نداشته و برخی بی ۱ را مناسب تر و برخی هم بی ۵۲ را ایده آل تر میدانند و همین مسئله باعث شده بعد از گذشت چند سال از تصمیم برای تعیین بمب افکن ساده تر نیروی هوایی همواره بصورت قطعی مشخص نشده کدامیک بمب افکن نیروی هوایی در آینده خواهد بود و بارها حتی کار به احضار فرماندهان به سنا و کنگره و جلسه هایی متعدد کشیده شده ولی نکته شگفت آور این است که همین وضعیت در سنا هم وجود دارد و کمیته نیروهای مسلح سنا هم یک نظر واحد ندارند و عینا در سنا و کنگره هم اختلاف نظر وجود دارد و هر گروه هم دلایلی دارد که کاملا منطقی است تا در نهایت چند ماه قبل اگر چه بشکل رسمی هنوز تصمیم  نیروی هوایی قطعی و اعلام نشده ولی با اختصاص 10 میلیارد دلار بودجه از سوی سنا بشکل اختصاصی برای نوسازی ناوگان بی ۵۲ مشخص است که در نهایت بی ۵۲ برنده این کشمکش طولانی مدت شده

اما سوال این است که چرا اینقدر تردید و دو دلی وجود داشت ؟

واقعا فرماندهان نمیدانستند که بی ۱ از بی ۵۲ برتر است ؟

پس چگونه بی ۵۲ قدیمی را به رقیب جوانتر و البته مدرن و برتر ان ترجیح دادند ؟

ما در این مطلب بشکل کامل به سوالات اینچنینی در مورد این انتخاب سعی میکنیم پاسخ داده و با قیاس دو بمب افکن به روش علمی تر به دلایل انتخاب بی ۵۲ که کاملا هم‌صحیح و منطقی بوده میپردازیم‌

بخش دوم : مخالفت کنگره با خروج از خدمت بی 1

اما ماجرای این پروژه در حال بسته شدن و به حاشیه رفتن بود که اخیر به صدر اخبار نظامی بازگشت و دلیل انهم‌ مخالفت جدی کنگره با خروج بی 1 لنسر از خدمت بود که این مخالفت آنهم‌ پس از قطعی شدن تصمیم پنتاگون در ماجرای از خدمت خارج کردن یکی از دو‌بمب افکن بی ۱ و بی ۵۲ و همچنین نظر مساعد سنا و توافق نیروی هوایی و سنا برای در خدمت ماندن  بی ۵۲ این نظر کنگره آنهم در شرایطی که عملیات بازسازی و نوسازی یگانهای کاربر بی ۵۲ در نیروی هوایی آغاز شده این شبهه را پیش می آورد که آیا بازهم بی 1 شانسی برای قرار گرفتن در کنار بی ۵۲ و خدمت توامان هر دو هواگرد خواهد داشت ؟

 

ولی پاسخ منفی است در واقع کنگره برای یک بازه موقت و کوتاه مدت مخالف خروج بی ۱ است در واقع هفته پیش کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان طی جلسه ای با خارج نمودن شمار بیشتری از ناوگان بی ۱ تا زمان کامل شدن توان رزمی یگانهای کاربر بی 21 مخالفت کرد

از طرفی مسئله این است که در مورد نیروهای مسلح کنگره تصمیم گیرنده نیست و این سنا است که دارای  توان اجرایی و تصمیم گیری  است و در مورد خرید و فروش جنگ افزار و تجهیزات نظامی کنگره بیشتر در بخش صادرات جنگ افزار مصوبات و تصمیماتش جنبه اجرایی دارد ولی در مورد تجهییز ارتش تصمیماتش با تایید سنا اجرایی میشود  لذا برای تبدیل شدن به قانون و ویک فرمان اجرایی برای ارتش نیاز به موافقت سنا دارد

در توجیه مخالفت خودنیز کنگره عنوان نموده در حالی که نیروی هوایی توان بهره بردن ازناوگان بمب افکن های بی ۱ را بدلیل سن کم‌ و آمادگی بالای رزمی و شرایط مطلوب فنی ناوگان دارد ، ولی متاسفانه به شکل خارج از قاعده و شتاب زده ایی در حال بازنشسته کردن ناوگان بی ۱های خود است که این مسئله به خودی خود باعث کاهش توان نظامی ایالات متحده خواهد شد به همین دلیل کنگره خواستار عدم بازنشسته و خارج نمودن ناوگان فعلی دستکم‌ تاسال ۲۰۲۵ شده

این قانون در جلسه آتی سنا به رای گذارده خواهد شد البته بعد از حضور مقامات نیروی هوایی و اظهارات انها

بخش سوم چرا بی ۵۲ ؟ !!

اما اولین سوال در این ماجرا این است چرا بی 52 انتخاب شد ؟

انتخاب بی ۵۲ قطعا به همان اندازه شگفت آور بوده که تصمیم سنا مبنی بر ادامه خدمت نسخه شکاری اف ۱۵ و راه اندازی دوباره خط تولید این شکاری  شده بود انهم در حالیکه بی ۱ در اغلب فاکتورهای عملیاتی و رزمی کاملا بر بی ۵۲  برتر است و تنها موردی که بی ۵۲ همچنان توان و برتری خود را حفظ کرده توان حمل مهمات است که البته این مورد هم به قیمت 4 موتور اضافه تر ان و مصرف سوخت بسیار بیشترش به دست آمده پس چرا بمب افکن برتر از خدمت خارج میشود؟

بله کاملا درست است اگر با دیدی سطحی و تنها از دریچه شاخصه های رزمی به موضوع نگاه کنیم‌ از خدمت خارج کردن بی ۱  انهم با توجه به جایگزین کردن ان با بمب افکنی که در واقع بی ۱ با هدف جایگزینی ان وارد خدمت شد  موضوعی احمقانه‌ و کاملا غیر منطقی هست

ولی اگر با دید جامع تر و با در نظر گرفتن دلایل فنی و مشکلات حاشیه ای مانند در دسترس بودن قطعات یدکی و امکان افزایش ناوگان و …… به ماجرا نگاه کنیم انگاه معادله شکل دیگری بخود میگیرد و برتری کاملا به سمت بی ۵۲  میچرخد ودر ادامه نگاهی می اندازیم

ابتدا نگاهی به برتری های بی ۱ می اندازیم  بی ۱ از سرعت بیشتری برخوردار است ونرخ اوجگیری بالاتری دارد و سطح مقطعی بسیار پایینی دارد و جزء پرنده های نظامی پنهانکار و اصطلاحاً رادار گریز است ، در واقع بعد از جنگنده های اف ۲۲ و اف ۳۵ و ایضا بمب افکن بی ۲ که جنگنده هایی پنهانکار بشمار می آیند و یک نسل از اسلاف خود جلوتر هستند ،  کمترین میزان سطح مقطعی را برغم جثه بسیار بزرگترش در قیاس با دیگر انواع جنگنده های موجود را بی 1 لنسر دارد انهم در شرایطی که از ابتدا بعنوان یک پرنده پنهانکار توسعه نیافته بود ، و در زمان اعلام نیاز برنامه بعنوان یک بمب افکن مافوق صوت سفارش داده شد ولی در نهایت در سطح مقطعی راداری و توانایی پنهانکاری در میان تمامی جنگنده های غربی رتبه چهارم را دارد که البته این ویژگی گرانبها با هزینه کردن برخی ویژگی های دیگر پرنده میسر شد و این بمب افکن تهاجمی و  استراتژیک درمسیر ادامه طی نمودن پروسه طولانی مدت توسعه و ساخت با توجه به راهبرد دکترین نظامی آمریکا با یک چرخش درویژگی های مورد نظر و الزامات طرح مقدورات پروازی قربانی پنهانکاری و سرعت فدای رادارگریزی شد

اگرچه در حال حاضر هم بی 1 در وزن سبک و ارتفاع بالا یک بمب افکن مافوق صوت بحساب می آید و توان عبور از سرعت صوت را دارا است اّما در وزن سنگین و با حداکثر لود تنها توان پرواز تا نزدیک سرعت صوت را دارا است و در کل بمب افکنی مادون صوت بحساب می آید

بخش اعظم بدنه لنسر از مواد مرکب تولید شده که نسبت به فلز آلومینیوم که بمب افکن بی ۵۲ از ان ساخته شده بسیار مقاومت تر است و دچار خستگی فلز( که در واقع نوعی پوسیدگی ناشی از اثرات رطوبت و هوا بر روی فلز و یا بر اثر فشارهای کاری روی بدنه ایجاد میگردد) نمیشود و نیاز کمتری به ترمیم پوشش رویه دارد و در برابر عوامل طبیعی مانند رطوبت بالا و زنگ زدگی مقاوم است این در حالیست که بدنه بمب افکن بی ۵۲ از آلیاژ آلومینیوم و بخش هایی هم از استیل تشکیل شده که در برابر عوامل جوی و تماس و اصطحکاک با هوای پیرامون خود آسیب پذیر است و به مرور زمان دچار آسیب دیدگی و اصطلاحاخستگی فلز میشود که قطعا باید ترمیم شود و ترمیم آنهم هزینه و دشواری های خود را دارد

دیگر برتری بی ۱ چهار موتوره بودن ان است در واقع زمانیکه بی ۵۲ ساخته شد صنعت ساخت موتور جت در ابتدای راه خود بودو بهمین دلیل موتورهای در دسترس تراست پایینی داشتند و نیروی فراهم شده توسط انها برای بلند کردن این غول پرنده را نداشتند و قویترین موتور موجود در آنزمان تنها با ترکیب قدرت تولیدی توسط 8 دستگاه میتوانست به بی ۵۲ توان پرواز با حداکثر قابلیت های رزمی آن را بدهد لذا مجبور به نصب ۸ موتور در چهار غلاف بشکل دو به دو روی بمب افکن شدند

لود شش موشک کلکوم زیر بال ب52

این در حالیست که بمب افکن بی ۱ با توان حمل محموله ایی نزدیک به بی ۵۲  از چهار موتور بهره میبرد که مصرف سوخت بسیار کمتری دارد

اما برتری دیگر بی ۱  در بخش آویونیک و الکترونیک پیشرفته تر آن و دارا بودن رادار است و در نهایت ایرودینامیک و طراحی مهندسی پیشرفته تر ان است

حال نگاهی به شرایط بی ۵۲ و چگونگی عبور آن از چالش قابلیت های برتر بی ۱ می اندازیم

در مورد سرعت پرواز و نرخ اوجگیری بالاتر بی ۱ خب باید بگوییم که از نظر سرعت خیلی شکاف عمیقی وجود ندارد و با توجه به اینکه بی۱ هم در زمان لود مهمات مادون صوت است پس تفاوت سرعت دو‌بمب افکن انقدر زیاد نیست که تاثیر گذار باشد مانند بلک جک روسی که بمب افکنی مافوق صوت بحساب می اید و اصلا سرعت آن قابل قیاس با رقبای امریکایی نیست در مورد نزخ اوجگیری هم که با توجه به نقش این هواگردها که بمب افکن سنگین هستند بهیچوجه نیازی به سرعت بالای اوجگیری نیست  و ماموریت انها الزامی برای چالاکی بمب افکن ندارد ، و در کل سرعت بالا و نرخ اوجگیری  در یک بمب افکن عامل تعیین کننده ای بحساب نمی آید و اگر چه یک ویژگی مثبت بحساب می اید ولی یک توان راهبردی محسوب نمیشود زیرا  اساسا قرار نیست بمب افکن وارد درگیری تن به تن شود و تنها میتواند بمب افکن را سریعتر از مناطق پر خطر دور کند که با توجه به پیشرفت تسلیحات پدافندی دیگر چنین ویژگی عامل بقا پذیری بیشتر نیست کما اینکه نسخه های اول بی ۱ توان پرواز حتی تا دو ماخ سرعت را داشتند که این توان بنفع رادار گریزی بیشتر کنار گذاشته شد

در مورد برتری رادار گریز بودن بی ۱ هم با پیشرفتهای شگفت آوری که در صنعت ساخت رادارها در حال ایجاد است توان رادار گریزی بی ۱ در آینده برای پنهان ماندن بمب افکن کافی نخواهد بود دیگر جزو پرندهای رادارگریز نخواهد بود و برای تداوم ویژگی پنهانکاری آن چاره ای جز ارتقای بدنه و برخی بخشهای بمب افکن و تقویت این ویژگی لنسر باقی نمیماند که انهم‌ بسیار پر هزینه خواهد بود و در واقع از نظر اقتصادی هزینه های عملیاتی و ارتقا بمب افکن در طولانی مدت بیشتر از طراحی و تولید یک نسخه جدید از اب در می اید و از ان گذشته بوئینگ اعلام کرده با استفاده از برخی فن آوری ها میتوان سطح مقطعی بی ۵۲ را هم تا سطح بسیار زیادی کاهش دارد

مورد بعد تعداد خدمه بی ۱ است که تنها نیاز به یک خلبان و یک کمک خلبان و دو خدمه دیگر دارد ولی در بی 52 یک گروه پروازی برای کاربری نیاز است که البته کمپانی بوئینگ  اعلام کرده در آینده با اضاف شدن برخی تجهیزات الکترونیکی و رایانه و رادار و تجهیزات ناوبری دیجیتال و استفاده از برخی فن آوری هاو دستاوردهای جدیدصنایع الکترونیکی تعداد خدمه بمب افکن را کاهش خواهد داد بخصوص اینکه تسلیحات دفاعی بمب افکن هم برداشته شده اند

برتری های بی ۵۲

حال نگاهی به ویژگی های برجسته و برتری های بمب افکن بی ۵۲ میکنیم

نخستین برتری بی ۵۲ تعداد تیراژ تولیدی از ان است که صدها فروند از انواع نسخه های  این بمب افکن تولید و وارد خدمت شد انهم‌ در حالیکه تیراژ بی ۱ حتی به عدد صد هم نمیرسد در واقع این بمب افکن هم قرار بود در تیراژ بالا تولیدشود ولی دو‌عامل سبب شد بشکل محدود تولید شودابتدا پیشرفت در تجهیزات پدافندی و بالا رفتن ریسک آسیب پذیری و ساقط شدن بمب افکن بود که حتی یکبار باعث لغو پروژه شد و دومین عامل فروپاشی شوروی بود که پایان جنگ‌سرد را رقم زد و دیگر نیاز به چنین هواپیمای تهاجمی گرانقیمت و استراتژیکی احساس نمیشد

از طرفی این بمب افکن در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد ولی بدلیل لغو برنامه توسط کارتر رییس جمهور و فرمانده کل قوای وقت امریکا ، ادامه برنامه طراحی نزدیک به یک دهه عقب افتاد تا در اواسط دهه 1980 اماده تولید شود اما دکترین نظامی امریکا معتقد بودند این بمب افکن دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای نیروی هوایی امریکا نبود لذا تولید ان به نفع بمب افکنی پیشرفته تر چون بی ۲ متوقف شد و توسعه بمب افکن بی ۲   در دستور کار قرار گرفت به همین دلیل تعداد کمی در قیاس با بمب افکن های پیشین امریکا از آن تولید شد

اما این مسئله چه ارتباطی با ادامه در خدمت ماندن این بمب افکن دارد ؟

با توجه به اینکه هر دو بمب افکن بی ۱ و بی ۵۲ خط تولیدشان سالهاست متوقف شده لذا امکان تولید بمب افکن های جدید برای جایگزینی با هواگردهای گردانهایی که دچار کسری هستند شوند

در نیروی هوایی و در پایگاه مونتان اریزونا انبوهی از  بی ۵۲ های از خدمت خارج شده قرار دارند که به گفته کمپانی بوئینگ در صورت در دسترس بودن موتور امکان بازسازی و وارد کردن نیمی از این بمب افکن ها بخدمت وجود دارد و تنها نیاز به ارتقا دارند که البته برخی ممکن است مقرون به صرفه نباشد از نظر مالی ولی دستکم دو سوم‌ بمب افکن ها از شرایط مساعدی برخوردارند

یک ب 52 در حال رها کردن بمب های هدایت ماهواره ای

و به این صورت علاوه بر تکمیل هواگرد اسکادرانهای آسیب دیده حتی در صورت نیاز میتوان بر تعداد بمب افکن های عملیاتی یگان استراتژیک نیز اضافه کرد که در فاز اول برنامه بازسازی 16  فروند از این بمب افکن ها در دستور کار قرار دارد که تا بحال یک فروند به فرماندهی استراتژیک واقع در کارلینای شمالی تحویل گردیده

از جمله ارتقاهایی که برای بمب افکن ها در نظر گرفته شده ساخت بلوکهایی از آلیاژ کامپوزیت برای بازسازی بخش هایی از بدنه که دچار پوسیدگی و خستگی فلز شده اند است در این شیوه تنها بخش آسیب دیده برداشته میشود و با یک بلوک آماده جایگزین و ترمیم میشود نصب یک رادار چند منظوره بسیار پیشرفته آرایه فازی با توان نقشه برداری سه بعدی و روزنه ساختگی است که امکان نقشه برداری بدون نیاز به ورود به حریم پدافندی دشمن را امکان پذیر میسازد از طرفی با تجهیز به رادار توان پرواز در ارتفاع پست و زیر افق رادارها برای بی 52  امکان پذیر میشود

همچنین افزودن خلبان خودکار بسیار پیشرفته پاکسازی کابین از تجهیزات آنالوگ و استفاده از نمایشگرهای چند منظوره رنگی‌و امکان انتقال فرامین صوتی از دیگر ارتقاهای انجام گرفته است

دیگر وعده کمپانی بوئینگ نصب یک‌رایانه بسیار قدرتمند و پیشرفته با توان پردازش بسیار بالا بعنوان رایانه کنترل مرکزی که وظیفه آن یکپارچه کردن تمامی سیستمهای هواپیما است که در این صورت طیف گسترده ای از توانایی ها را بمب افکن بدست می آورد ، از جمله امکان بمباران دقیق حتی توسط بمب های سقوط آزاد ( روسیه نیز مدعی است چنین فن آوری را توسعه و روی بمب افکن های توپولوف ۲۲ و تی یو ۱۶۰ نصب کرده است )  در این شیوه رایانه بمب افکن با دریافت تمامی اطلاعات هدف و شرایط جوی و محاسبه های بسیار پیچیده بسته به شرایط بهترین زمان برای پرتاب مهمات را اعلام یا بشکل اتوماتیک خود دست به پرتاب مهمات میزند گفته میشود دقت اصابت مهمات به هدف تنها اندکی پایین تر از مهمات هدایت شونده است با این مزیت که هزینه های عملیات به نحو چشمگیری کاهش می یابد البته فعلا این شیوه برای بمباران های پر حجم مناسب است و دقت ان برای هدف قرار دادن اهدافی که نیاز به دقت بالا دارند مناسب نیست  و از طرفی هرگونه تغییر لحظه ای در شرایط جوی تاثییر فراوانی بر دقت اصابت دارد مانند تغییر جهت وزش باد

در نهایت نسخه جدید بی 52  دارای 3  جایگاه جنگ افزاری زیر هر بال خواهد بود و بالها برای حمل این حجم از مهمات و سوخت تقویت خواهند شد که میتواند در این جایگاهها انواع موشک کروز و تمامی انواع بمب ها را حمل ویا بجای ان از مخازن سوخت خارجی حمل کند که در اینصورت براحتی میتواند درنقش یک سوخترسان به بیش از 6 فروند هواپیمای جنگنده در هر مسافتی بدون تغییری در هواپیما و تنها با نصب مخازن سوخت خارجی که میتواند درون دهلیز مهمات هم مخازن سوخت نصب کرد و غلاف سوخترسانی  دست به سوخترسانی حتی در مسافت های بسیار دور زد

در این نسخه 8  موتور قدرتمند تر با توان فراهم کردن نیروی بیشتر و مصرف سوخت کمتر نصب شده و کمپانی بوئینگ اعلام کرده با همان میزان سوخت نسخه جدید 30  درصد برد بیشتری خواهد داشت و توان حمل محموله هم بشکل چشمگیری افزایش یافته

..همچنین کمپانی بوئینگ اعلام نموده تعدادی هم به نسخه گشت دریایی ارتقا خواهند یافت که این نسخه مجهز به یک رادار دریایی و سونار خواهد شد و در بخش دهلیز مهمات خود امکان حمل سانبوی و در بخش دم جاییکه توپ عقب قرار داشت مجهز به یک انتن جهت آشکار ساز مغناطیسی خواهد شد این نسخه توان پرتاب و شلیک کلیه موشکهای ضد کشتی ، ضد زیر دریایی و اژدر را در کنار حمل و شلیک مهمات هوابه زمین خواهد داشت

پیش بینی میشود دستکم تا سال ۲۰۵۰ بی ۵۲ همچنان ستون فقرات نیروی استراتژیک امریکا را تشکیل دهد و خط اول آتش نیروی هوایی بعنوان یک سکوی آتش هواپایه را تشکیل میدهد

همچنین نسخه های دریایی آن بخوبی قابلیت رقابت با پی ۸ های نیروی دریایی را داشته و در برخی ضمینه ها از جمله توان حمل مهمات و برد پروازی کاملا برتری دارد در کنار بهایی که بسیار پایین تر از پی ۸ است

و در نهایت برتری عمده دیگر آن بها و هزینه های عملیاتی آن است که بسیار پایین تر بمب افکنی مانند بی ۱ است

البته خود کمپانی بوئینگ به عنوان سازنده هر دو بمب افکن بیشتر مایل به ارتقای بی ۵۲ بود و در برنامه های ارتقایی که برای هر دو بمب افکن ارائه داده بود برنامه ارتقای بی ۵۲ بسیار مناسب تر و گسترده تر از برنامه بی ۱ بود که بیشتر یک برنامه اورهال به نظر می آمد تا یک  ارتقا برای بقاپذیری و در خدمت ماندن هواپیما

بمب هدایت ماهواره ای جی بی یو 31 در حال پرتاب از ب1ب

نکته قابل ذکردر مورد آینده بی ۵۲ اینکه علاوه بر هواپیماهای بی ۵۲ موجود قرار است از ترکیب بدنه بمب افکن های از خدمت خارج شده با موتوری جدید تعدادی بمب افکن جدید در دو نوع تولید شود که هر دو نسخه از بقایای هواپیماهای از خدمت خارج شده در گورستان هواگردهای مونتان اریزونا ساخته میشوند که نکته بسیار مهم که در واقع با کمی تاَمل در ان میتوان راهبرد نظامی آمریکا در آینده را دید تولید یک فروند که بشکل آزمایشی قرار است بعنوان گشت دریایی و ضد زیر دریایی قرار است برای نیروی هوایی تولید شود و در واقع این نسخه از الکتدونیک و تسلیحات و در کل بر اساس تجارب پی ۸ های نیروی دریایی تولید میشود است که فعلا ساخت یک فروند در دستور کار قرار دارد که این احتمال را تداعی میکند که نیروی هوایی پس از تحویل تعداد بیشتری بمب افکن بی 21 تعدادی از بی ۵۲ ها را به نسخه دریایی تغییر دهند

در کل راهبرد پنتاگون درحال تغییر است و از نبردهای زمینی به دریایی در حال چرخش است دلیل آنهم تغییرات در اولویت های ارتش و دادن نقش بیشتری در مشارکت در رهبری جهان به فرانسه هست

تصویری از ب 52 اچ در حالی که زیر هر بال مجهز به شش بمب هدایت ماهواره ای است. این بمب ها در شرایط مناسب تا 28 کیلومتر نیز برد دارند

در این راهبرد در کانون های بحرانی در جهان مناطق کم خطر تر مانند خاورمیانه و آفریقا به فرانسه و بریتانیا سپرده میشود و ایالات متحده مسولیت مهار چین و روسیه را در جنوب شرقی آسیا برعهده خواهد داشت که در این صورت با توجه به جغرافیای منطقه نیروهای دریایی اهمیتی بسیار زیادی خواهند داشت

به همین دلیل هم این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی بر حفظ برتری خود بر چین و روسیه دستکم ۲۰ تا ۳۰ فروند هواپیمای گشت دریایی و ضد زیر دریایی بلند پرواز نیاز خواهد داشت تا در کنار هواگردهای دریایی نیروی دریایی وظیفه حراست از پایگاههای این نیرو در جنوب شرقی آسیا را برعهده داشته باشند

بهرحال هواپیماهایی هم که قرار است به تعداد فعلی اضافه شود به ۸ دستگاه  موتور اف ۱۳۰ تجهیز خواهد شد که ساخت کمپانی رولز رویس است موتور فعلی بی ۵۲ تی اف ۳۳ ساخت کمپانی پرات و ویتنی است هر دو موتور از ابعاد مشابهی برخوردارند ولی موتور جدید ۵۰ درصد مصرف سوخت کمتری دارد که سبب میشود برد بمب افکن در حالت مسلح به ۱۵۰۰۰ کیلومتر و در حالت سبک حدود بیشتر از ۲۲۰۰۰ کیلومتر برسید ( ارقام حدودی است و ممکن است دقیق نباشند و میزان کمی بالا و پایین داشته باشد )

نیروی هوایی با کمپانی سازنده در قرارداد قید کرده موتور برای تعمییرات نباید از درون غلاف خارخ شود و این به این معنا است کیفیت موتور آنچنان در سطح مطلوبی است که برای یک بازه ۳۰ الی ۳۵ ساله فقط نیاز به سرویس دارد و تعمییرات میان خدمتی و اورهال نیاز ندارد

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن