داستان اولین جت عملیاتی المانها که نخستین جت عملیاتی جهان نیز است به دهه ۱۹۳۰ بر میگردد زمانی  که المانی با نام von Ohain  بر روی موتور توربین گازی در دانشگاه مونیخ کار میکرد. در همان زمان انگلیسیها نیز بر روی موتور جت با سرپرستی Frank Whittle  در حال تحقیق بودند

ون در سال ۱۹۳۶ در گاراچ  خانه خود یک موتور جت بسیار سبک ساخت و ان را به استادان  خود در دانشگاه  نشان داد و انها را تحت تاثیر قرار داد. موتور که ون ازمایش کرد با هیدروژن کار میکرد . در سال ۱۹۳۷ ون یک نامه برای ارنست هینکل  طراح مشهور هواپیما در  المانی ارسال کرد و در مورد تحقیقاتش در مورد موتور جت  به وی اطلاع داد . هینکل از طرح وی  خوشش امد و از وی خواست تا رهبری یک تیم تحقیقاتی برای توسعه یک موتور جت با سوخت نفت سفید  را بر عهده بگیرد

در سال ۱۹۳۹ تیم  ، موتور بسیار  کوچک جت  HeS-3 را تولید کرد  که بر روی هواپیما هینکل اچ ایی-۱۷۸ نصب شد. اچ ایی ۱۷۸ بر اساس بمب افکن شیرجه روی اچ ایی-۱۱۸ ساخته شده بود. موتور اچ ایی اس-۳ دارای بیشترین رانش ۸۳۵ پوند رانش بود و در ۲۷ اگوست سال ۱۹۳۹ اولین پرواز خود را انجام داد که نخستین  هواپیمای بود که با پیشرانه جت به پرواز در امد

اچ ایی-۱۷۸ یک شکل ساده داشت که شامل  یک ورودی هوا در جلو و یک موتور در میانه بدنه بود . در ادمه تست پرواز موتور ارتقا یافته  اچ ایی اس-۶ با توان ۱۳۰۰ پاوند روی  این هواپیما نصب شد. هواپیما تنها چند روز پیش از اغاز جنگ جهانی دوم پرواز کرد و خلبان ان احساس خوبی داشت زیرا هواپیما لرزشی نداشت و پرواز پنچ دقیقه ای بسیار خوب بود. دست کم تیم تحت سرپرستی  ون بسیار  زودتر از انگلیسیها و تیم  فرانک ویلت موفق به پرواز در اوردن یک جت شد اگرچه اختراع موتور جت پای انگلیسیها  ثبت  شد زیرا انها زودتر موتور جت را روی زمین  ازمایش کردند

اچ ایی -178 اولین جت جهان که پرواز کرد

اچ ایی -۱۷۸ اولین جت جهان که پرواز کرد

فرماندهان ارتش از نزدیک شاهد نمایش هوایی اچ ایی-۱۷۸ بودند و تحت تاثیر ان قرار گرفتن از جمله سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت ان که دست کم  ، از سریعترین پیستونی ان روزگار  ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سریعتر بود و حتی به هنکل گفته شد مه به هواپیمای شما برای  پیروزی در جنگ نیازمندیم   ولی برنامه  لغو شد

واقعیت این بود که  ارتش المان فکر می کرد  به سرعت جنگ را خواهد برد و پیروز  خواهد شد . از طرفی در سال ۱۹۴۰  تا ۱۹۴۲ المان در تمامی جبهه ها برتری هوایی داشتند  و اصلا خطر جدی بر فراز اسمان المان وجود داشت از این رو نیازی به جنگنده با موتور جت که گران وپیچیده بود، احساس  نمیشد زیرا به نظر می امد همان موتور پیستونی های چون ام ایی ۱۰۹ و یا فوک ولف ۱۹۰ برتری لازم را دارد.

با وجود این ارتش علاقه مند   به بهبود  موتور جت بود از این رو کمپانی برامو را تکلیف به کار روی موتور جت کرد. این کمپانی با همکاری با ون دست به تکمیل  موتور جت جدید زد که ۱۰۹-۰۰۲  نامیده شد. این موتور در ناحیه کمپرسور و محفظه احتراق ارتقا یافته بود . در سال ۱۹۳۹ کمپانی برامو توسط بی ام دبلیو (BMW) خریدار شد و این کمپانی تحقیقات را ادامه داد. موتور ۱۰۹-۰۰۲ هرگز پرواز نکرد و بی ام دبلیو کار روی طرح دیگری با نام بی ام دبیلو ۰۰۳ را از سال ۱۹۴۰ اغاز کرد

شرکت یونکرز هم از سال ۱۹۳۶ در المان روی موتور توربوجت کار میکرد و از سال ۱۹۴۰ دست به توسعه نسخه ای بانام جونکرز ۰۰۴ زد

موتور بی ام دبیلو 003

موتور بی ام دبیلو ۰۰۳

ولی بعد از کار روی موتور توربوجت زمان کار روی هواپیما رسیده بود

 شرکت مسراشمیت کار روی طرحی جدید با دو موتور با نام پروژه ۱۰۶۵ را اغاز کرد.طرح جدید پرنده ای با بدنه کشیده  و دماغه ای نوک تیز با بال های صاف بدون پس گرایی و غلاف موتور زیر بال بود. ارابه فرود مانند جنگنده های پیستونی  هم دوره  خود بود دارای ارابه فرود جمع شونده  زیر بدنه  و یک چرخ در عقب بود. در سال ۱۹۴۰ دستور به ساخت سه فروند جنگنده جدید که ام ایی ۲۶۲  نامیده شد  با موتور بی ام دبلیو ۰۰۳ داده شد

توسعه بدنه به سرعت  تمام شد و در ۱۸ اوریل سال ۱۹۴۱ بدنه هواپیما در حالی که در دماغه مجهز به موتور پیستونی  بود   به پرواز در امد .  تا پایان  سال ۱۹۴۱ دست کم پنج بدنه ساخته شد که همگی در دماغه دارای  یک موتور پیستونی ۷۱۰   اسب بخاری  جومو ۲۱۰ جی بودند

اولین پیش نمونه که ام ایی-۲۶۲ وی ۱ نامیده میشد در نوامبر سال ۱۹۴۱ مجهز به دو موتور جت بی ام دبلیو ۰۰۳ با توان هر یک ۱۲۰۰ پاوند رانش شد ولی همچنان موتور پیستونی در دماغه حفظ شد. هر موتور درون یک غلاف زیر بال نصب بود و  دلیل حفظ موتور پیستونی غیر قابل اعتماد بودن  موتور ۰۰۳ بود

در اولین پرواز در ۲۵ مارس سال  ۱۹۴۲  هواپیما هر دو موتور جت خود را در اسمان از دست داد ولی با همان یک موتور پیستوی به پایگاه برگشت.مشخص بود موتور همچنان ناقص است و کار روی بهبود موتور ۰۰۳ ادامه داشت در حالی که موتور یونکرز ۰۰۴ نیز در حال تکمیل  بود و به نظر کارامدتر  می امد .

ام ایی 262 وی 1 نخستین نمونه که مجهز به موتور جت شد در حالی که در دماغه دارای موتور پیستونی است

ام ایی ۲۶۲ وی ۱ نخستین نمونه که مجهز به موتور جت شد در حالی که در دماغه دارای موتور پیستونی است

سومین پیش نمونه  ام ایی-۲۶۲ وی۳ مجهز به موتور جونکرز ۰۰۴ شد  که  توان هر کدام ۱۸۵۰ پاوند رانش  بود  که در ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۴۲ اولین پرواز خود را انجام شد که سه هفته بعد سقوط کرد.تا پایان سال ۱۹۴۲ پیش نمونه دوم با موتور جونکرز جای پیش نمونه سوم را گرفت ولی با وجود پیشرفت در کار، هیچ سفارشی داده شد نشد. در سال ۱۹۴۳ پیش  نمونه چهار نیز با موتور جونکرز پرواز کرد  ولی در همان زمان مسراشمیت  نسخه دیگری از یک جت با نام طرح ۲۰۹ را توسعه داد که نسخه ای  جت  هواپیمای پیستونی مشهور بی اف۱۰۹ بود . در سال ۱۹۴۳ با برگشت ورق جنگ نیروی هوایی برای  به دست اوردن برتری هوایی که در حال از دست رفتن بود سفارش۱۰۰ فروند ام ایی ۲۶۲  را داد  و طرح ۲۰۹ را لغو کرد

با وجود اینکه ۱۰۰ فروند ام ایی ۲۶۲ سفارش  داده شده بود ولی هنوز ارتش  دودل بود ایا باید طرح ۲۰۹ تولید شود و یا ام ایی ۲۶۲ ..در نهایت  ارتش ام ایی ۲۶۲ را انتخاب کرد ولی این تصمیم چند ماه برنامه را عقب انداخت

مشکل بعدی خود هیتلر بود .هیتلر از یک عملیاتی ابی خاکی متفقین در ساحل غربی اروپا بسیار نگران بود و خواهان این شد که ام ایی ۲۶۲  تبدیل به  یک جنگنده بمب افکن سریع شود تا متفقین را به در هنگام  پیاده  شدن در ساحل زیر اتش  بگیرد. این به معنی ایجاد تغیرات روی طرحی که عملا اماده تولید بود

در ۲ نوامبر سال ۱۹۴۳ گورینگ فرمانده نیروی هوایی المان از مسراشمیت می پرسد ایا ام ایی ۲۶۲ توان حمل  بمب را دارد و مسراشمیت پاسخ میدهد بدون تردید از روز اول ما این هواپیما را برای پرتاب ۵۰۰ کیلوگرم بمب طراحی کرده ایم. هیتلر میخواست که این هواپیما توان حمل دو بمب ۲۵۰ کیلوگرمی داشته باشد

ام ایی 262 وی1

ام ایی ۲۶۲ وی۱

هیتلر همین سئوال  را در ۲۶ همان ماه از مسراشمیت  می پرسد  و وی دوباره جوابی را که به گورینگ داده بود به هیتلر داد ولی واقعیت این بود که مسراشمیت به دستور توجه ای نکرده بود و هواپیما را برای خط تولید اماده  کرده بود. او تا حدی حق داشت .دستگاه اطلاعاتی المان در مورد بمب افکن ب۲۹ خبرهای دریافت کرده بود که سقف پروازی ان بیشتر از هواپیمای شکاری موجود المانیها  بود از این رو ارتش مسراشمیت را تحت فشار قرار داد که شکاری جدید اماده شود (البته هرگز ب۲۹ در جبهه المان به کار نرفت) و از طرفی هیتلر  جنگنده بمب افکن می خواست  که زمان بر بود. حتی گورینگ نیز این مسئله را می دانست ولی به هر حال کاری نمیشد کرد

با وجود این ام ایی ۲۶۲ هنوز تا خط تولید فاصله داشت از چهار پیش  نمونه وی ۱ تا وی۴ در میانه سال ۱۹۴۳ تنها یک پیش نمونه پرواز میکرد بقی در حوادث مختلف زمینگیر  شده بودند و پیش نمونه پنجم  هم با ارابه فرود جدید که شامل  یک ارابه فرد در زیر دماغه و دو ارابه  زیر بال بود وارد خط پرواز شد. تا اوریل سال ۱۹۴۴ در مجموع ۲۵ فروند پیش نمونه تولید شده بود که سری اخر دست کم از پیش نمونه ۱۵ به بعد بسیار شبیه ان چیزی بود که باید تولید میشد. ارتش در اوریل ۱۹۴۴ تعدادی از پیش نمونه ها را جهت ازمایش دریافت کرد و به نظر می رسد که برای مقابله با تعداد بیشماری پی ۵۱ ماستانک که بمب افنهای متفقین را اسکورت میکردند بهترین گزینه بود

ولی مشکل این بود که ساخت یکی نیروی بزرگ  برای نیروی هوایی از این جت کار اسانی نبود. کارخانه های تولید کننده قعطات مختلف هواپیما زیر بمب باران شدید بودند و خطوط  ارتباطی نیز درست و حسابی  نبودند. در ۱۷ اوت سال ۱۹۴۳ یک از بمب باران های متفقین خط تولید کمپانی مسراشمیت را به شدت تخریب کرد.

در ۲۳ مه ۱۹۴۴  هیتلر جلسه ای با فرماندهان گرفت و در ان برنامه تولید ام ایی ۲۶۲ مطرح شد  وقتی هیتلر دید همه در مورد تولید جنگنده جدید به شکل شکاری صحبت میکنند با تعجب گفت من فکر میکردم همکنون ام ایی ۲۶۲ یک جنگنده بمب افکن پر سرعت شده است

وقتی ریس ستاد مشترک ارتش برای هیتلر گفت که در حال حاظر تنها ام ایی ۲۶۲ یک شکاری  است ،  هیتلر عصابی شد و گفت هیچ کس برای حرف من احترامی قائل نبوده و دستور تولید به عنوان یک جنگنده بمب افکن را داد

ام ایی 262 مجهز به دو بمب 250 کیلوگرمی

ام ایی ۲۶۲ مجهز به دو بمب ۲۵۰ کیلوگرمی

مسراشمیت به سرعت روی دهمین  پیش نمونه کار را اغاز کرد تا مجهز به دو بمب ۲۵۰ کیلوگرمی شود . در ژوئن سال ۱۹۴۴ تعداد محدودی از نسخه های تولید به اسکادران جدید در فرانسه تحویل داده شد ولی قبل از عملیاتی شدن متفقین در نورماندی پیاده شدند و بعد بلژیک به دست انها افتاد و دیگر نیاز به جنگنده بمب افکن نبود و هیتلر دستور تولید ام ایی۲۶۲ را به عنوان یک شکاری داد

جنگنده تولید me-262 a1 جنگنده ای بود تمام فلزی که از دو موتور جونکرز ۰۰۴  بی  با قدرت ۱۹۸۰ پاوند  نیروی میگرفت. موتور به دلیل مشکلات المان در تهیه فلزات سخت از فلزات نرم تری چون کروم، نیکول ساخته شده بود و دارای  یک استارت الکترونیک بود در حالی که پیش نمونه یک استارت بنزینی بود

دارای  کابینی زره پوش شده بود که دست  کم در برابر مسلسل ۱۲٫۷ م م ماستانک مقاوم بود خلبان دید خوبی داشت . هواپیما در دماغه دارای چهار توپ ۳۰ م م  بود که در هر سوی دماغه دو عدد توپ قرار داشت .  توپ ۳۰ م  مارک ۱۰۸ دارای  سرعت اتش ۶۵۰ گلوله بر دقیقه بودند  که دو توپ بالای هر کدام ۱۰۰ گلوله  و دو توپ پاینی  هر کدام ۸۰ گلوله داشت. خلبان برای  شلیک توپ در نمونه های نخست  دارای  یک سایت اتش معمولی بود ولی بعدها مجهز به یک سایت اتش متصل به یک ژیرسکوپ بود که با در نظر گرفتن زاویه دماغه  جت محل برخورد گوله را مشخص میکرد اگرچه نشان داد  در مانور های تند دقیق نیست

به غیر از این در زیر بدنه دارای دو ریل پرتاب برای پرتاب دو بمب ۲۵۰ یلوگرمی به صورت شیرجه ای بود  ولی ارزش بمب باران  ام ایی ۲۶۲ بسیار پایین بود .  مشکل این بود که ام ایی ۲۶۲ ای ۱ فاقد هر گونه ترمز هوایی بود و در هنگام شریچه سرعت انقدر بالا می رفت که کنترل هواپیما سخت میشد و لرزش زیاد  هر گونه هدفگیری را سخت میکرد  از این رو تنها با بمب های خوشه ای به کار میامد.

1280px-Messerschmitt_Me_262_Schwable

هواپیما دارای بیشترین سرعت ۸۷۰ کیلومتر ساعت بود ولی وقتی مسلح بود سرعتش از ۸۱۰ کیلومتر تجاوز نمیکرد  و سقف پروازی ان نیز ۱۲۲۰۰ متر بود. برد ان ۱۰۵۰ کیلومتر بدون سلاح بود و ۲۷۰۰ لیتر سوخت داخلی حمل میکرد  و با سلاح ۵۵۰ کیلومتر برد داشت

نسخه ای دو سرنشینه  اموزشی با نام ام ایی-۲۶۲ بی ساخته شد که کابین عقب جای  یکی از مخازن سوخت ۳۰۰ لیتری داخلی را گرفته  بود ولی تنها ۱۵ فروند از این نسخه تولید شد و کار به  تولید  نسخه رزم شبانه بر اساس نسخه دو سرنشینه  کشید شد

این نسخه  با نام ام ایی-۲۶۲ بی۱ شناخته میشد که  شامل  یک رادار موج رادیویی  Naxos در دماغه بود  و جای دو توپ از چهار توپ این نسخه را گرفته بود و ان دو توپ نیز با دو توپ ۲۰ م م کوچکتر جایگزین شده بودند. هدف از ساخت این نسخه  شکار بمب افکن های متفقین  بودند

این نسخه دارای  یک نمایشگر تک رنگ در کابین عقب بود و از اکتبر سال ۱۹۴۴ مورد استفاده قرار گرفت.

نسخه دوربرد تر  رزم شبانه با نام ام ایی ۲۶۲ بی۲ نیز ساخته شد ولی این نسخه  به صورت محدود در اواخر جنگ تحویل داده شد. این نسخه دارای رادار پیشرفته تر بود که برد کشف ان تا ۵ کیلومتر می رسید

اولین واحد ام ایی ۲۶۲ در ۱۹ اوریل سال ۱۹۴۴ در جنوب اکسبورگ تشکیل شد که از پیش نمونه های  تشکیل  شده بود و فرمانده ای این یگان به  یکی از تک خال های  نیروی هوایی با نام Werner Thierfelder داده شد که ۲۷ پیروزی هوایی داشت.این یگان برای ارزیابی  ام  ایی ۲۶۲ بود که البته یک ده  جت خود را در هنگام فرود در  یکی از پایگاه های هوایی در ایتالیا از دست داد و البته در ۲۶ ژویه سال ۱۹۴۴ با شکار یک فروند هواپیمایی شناسایی نیروی هوایی سلطنتی اولین پیروزی  هوایی یک جت در تاریخ رقم خورد

39

فرمانده واحد  Thierfelder خود در تست ام ایی ۲۶۲ کشته شد و جای ان را سرگرد والتر نووتنی گرفت که خود نیز یکی از تک خال ها بود. وی  تا ماه اوت به صورت اهسته ولی پیوسته  تلاش در  گشترس توان عملیاتی اسکادران خود کرد و معمولا دست به  پرواز شناسایی برا فراز متفقین میزد  و توانست  ۱۹ فروند هواپیمای متفقین را در ازا از دست رفت شش فروند ام ایی ۲۶۲ را سرنگون کند . البته گفته  المانها است زیرا امریکا و انگلیسیها در اسناد خود به چنین چیزی اشاره  نکرده اند

سرگرد والتر نووتنی فرمانده یگان  در ۸ نوامبر  سال ۱۹۴۴ با هشت فروند جنگنده دیگر حمله ای در ارتفاع ۳۰۰۰۰ متری به بمب افکن های  متفقین انجام داد و قبل از از دست رفتن موتور به دلیل واماندگی کمپروسر موتور،  دو بمب افکن  را سرنگون کرد ولی موتور از دست  رفت و وی تلاش در استارت دوباره موتور کرد که توسط ماستانک ستوان  رابرت دبلیو استیون مورد حمله قرار گرفت و کشته شد

تا اواخر  ژانویه سال ۱۹۴۵ تعداد کافی  ام ایی ۲۶۲ در دستراس بود تا با جمع کردن  تعداد  خلبانان برتری المانی ،  واحد جدیدی با نام واحد  هفتم تاسیس کرد و دست   به حملات گسترده بر ضد بمب افکن های  متفقین بزنند. ژنرال آدولف گالان که به تازگی فرمانده ای یگان های ام ایی ۲۶۲ را بر عهده گرفته بود خلبان نامی زنده مانده را جمع کرد ولی مشکل سوخت ناوگان ان را با مشکل مواجه کرده بود. پالاشگاه های نفتی المان زیر بمب باران نابود شده بود و اگرم سوخت جتی بود جاده و کامیونی باقی نماند بود

در ۱۸ مارس ۱۹۴۵ اولین حمله  بزرگ از  یگان ۷ جنگنده بمب افکن با ۲۶ فروند جنگنده به بمب افمنهای متفقین اغاز شد که بزرگترین حمله با این جت تا ان زمان  بود . دسته ای که در مقابل انها بود ۱۲۲۱ فروند بمب افکن و۶۳۲ فروند شکاری همراه داشت  و در نهایت انها توانستند  ۱۲ بمب افکن  و جنگنده را در ازاء از دست دادن سه فروند ام ایی ۲۶۲ سرنگون کنند. اگرچه تبادل اتش ۱ به ۴ اصلا ان چیزی نبود که نیروی هوایی میخواست ولی  در ان شرایک خیلی هم بد نبود. در کل  ۱% از هوگرد های متفقین ان روز توسط  ام ایی ۲۶۲ سرنگون  شد و جاب اینکه در اسناد امریکایی این رقم ۵% امده است

583px-Me-262Shootdown

از اول سال ۱۹۴۵ نسخه شبانه نیز وارد میدان  شد. این نسخه موفق بود ولی نه به موفقیت نسخه شبانه جنگنده بی اف۱۱۰٫ در کل تمامی نسخه های اموزشی نیز به نسخه شبانه تجهیز شدند . این نسخه  موفقیت  زیادی نداشت  و بزرگترین موفقیت ان در ۲۲ مارس سال ۱۹۴۵ بود که منابع  امریکا سرنکونی ۱۶ فروند بمب افکن  خود را به ام ایی ۲۶۲ نسبت دادند(از ۱۱۲۹ بمب  افکن در عملیات) ولی المانها تنها هشت فروند را نسبت دادند

ام ایی ۲۶۲ با وجود همه مشکلاتش بسیار سریع بود و میتوانست  در ارتفاع بالا با سرعت ۸۵۰ کیلومتر پرواز کند که ۱۵۰ کیلومتر سریعتر از تمامی پیستونی های هم دور خود بود. پرواز با ان سرعت باعث مشکلاتی بود زیرا خلبانان حمله کننده به بمب افکنها فرصت  کافی برای هدفگیر را نداشتند از این رو تاکتیک جدید ابداع شد. معمولا انها از شرق و یا غرب عقب  بمب افکن به ان نزدیک می شدند  و از زیر  به انها حمله میکردند  و از ۵۰۰  متری ماشه را فشار میدادند

توپ ۳۰ م م گلوله های کم سرعتی با سرعت دهانه  ۵۴۰ متر بر ثاینه شلیک می کرد که برد موثر را به ۶۰۰ متر کاهش داده بود ولی خلبانان  ام ایی ۲۶۲ برای اینکه با بمب افکن برخورد نکنند  از ۵۰۰ متری اتش می کردند . در این برد توپچی بمب افکن برای هدفگیر ام ایی ۲۶۲  کار سختی داشتند اگرچه احتمال  برخورد گلوله های جت هم کم میشد

بهترین روش حمله حمله از پایین به بالا بود زیرا حمله از بالا به پایین بسیار بد بود. ام ایی ۲۶۲ ترمز هوایی نداشت  ،  خلبان با سرعت بالا شیرجه می رفت و از ۶۰۰ متری اتش میکرد ولی اصلا دقیق نبود باید تا ۲۰۰ متری نزدیک  میشد تا گلوله ها با دقت  به هدف بخورند  ولی مشکل این بود که خلبان باید در ۱۵۰ متری جنگنده را بالا می کشید  در غیر این صورت به  بمب افکن برخورد می کرد از این رو کمتر از دو ثانیه  وقت برای  هدفگیر از ۲۰۰ تا ۱۵۰ متری فرصت باقی میاند . بسیار وقتها حملات شکست می خورد زیرا اگر گلوله ها به هدف نمیخورد  باید دور زد و دوباره حمله می کردند

یک ام ایی 262 در دام یک ماستانک

یک ام ایی ۲۶۲ در دام یک ماستانک

در اواخر  جنگ این جت  مسلح به راکت ار ۴ ام شد . این راکت   ۱۰۰۰ متر برد داشتند  و از یک کلاهک ۴ کیلوگرمی انفجاری بهره برد. این راکت در زیر  بالهای ام ایی ۲۶۲ حمل می شدند  و خلبان ام ایی ۲۶۲ رگباری از این راکت را از برد ۴۰۰ متری روانه  بمب افکن می کرد و حتی برخورد یک راکت برای سرنگونی ان کافی  بود ولی شلیک راکت غیر هدایت شونده بسیار سخت بود و دست کم تنها گذارش نابودی دو هدف توسط این راکت ثبت شد. حتی اگر هم موثر بود تنها تعداد کمی از این هواپیما مجهز به جایگاه حمل راکت شدند. ام ایی ۲۶۲ میتوانست  در هر سوی بال ۱۲ راکت و در مجموع ۲۴ راکت را حمل کند.

ام بی ۲۶۲ برای خلبانان دردسرساز بود. سرعت بالای داشت   و در هنگام فورد با سرعت بیشتری فرود می امد  و این نیاز به اموزش زیادی بود به شکلی که دست کم یک پنجم  ام ایی ۲۶۲ تولید در هنگام فرود  از دست رفتند. بر خلاف هواپیماهای  پیستونی  که از باندهای خاکی  بر می خواستند  این جت نیاز به باند اسفالت داشت زیرا ورود  هر جسم خارجی به درون موتور به ان اسیب می رساند

دریچه کنترل  جریان بنزین کند بود و یک حرکت  سریع دسته گاز باعث نرسیدن سوخت به موتور و خفه شدن موتور و خاموشی موتور را به همراه داشت(البته این مشکل را جتهای اولیه داشتند). این مشکل بسیار بزرگ بود و دو فرمانده نخست یگان عملیاتی   ام ایی ۲۶۲ به همین دلیل کشته شدند.مشکل دیگر این بود که دریچه بنزین مشکلات زیادی را برای پرواز در سرعت پایین  نیز داشت  و گهگاه در سرعت پایین به دلیل عدم کنترل درست تزریق  سوخت به درون  موتور، موتور خاموش می شد از این رو خلبانان  ام ایی ۲۶۲ تمام تلاش  خود را می کردند که در سرعت کم درگیر نشوند و این خود مشکل دیگری  بود زیرا اگر ام ایی ۲۶۲ می خواست با سرعت از بالا و یا پایین و از عقب   به یک جنگنده پیستونی حمله کند انقدر سرعتش بالا بود که اگر درست نشانه گیری نمی کرد و اتش به خطا می رفت با سرعت بالا  هواپیما را رد میکرد و باید دور میزد(این مشکل بیشتر میشد زمانی که توجه کنیم ام ایی ۲۶۲ فاقد ترمز هوایی نیز بود) و از طرفی اگر هم میخواست در سرعت پایین درگیر شود هیچ برتری نسبت  به اسپید فایر و یا ماستانک نداشت

4012-2

ولی در نهایت خلبنان المانی  یاد گرفتند باید چگونه با ام ایی ۲۶۲ پرواز کنند  انها تلاش در بازی کرد با دسته گاز و به دست  اوردن سرعت مناسب کردند و خلبانی مانند فرانتس اسکال و گئورگ-پیتر ادر به ترتیب ۱۰ و ۱۲  ماستانگ را شکار کردند. خلبانان متوجه شدند که ام ایی ۲۶۲ بسیار جالب است اگر جنگنده دشمن پشت سرشان می افتاد  میتوانستند  با سرعت دور شوند و از طرفی یاد گرفتن از پایین به طرف هدف حمله ببرند تا همین  حرکت رو به بالا سرعت بالا را کنترل کند.

خلبانان متفقین به سرعت متوجه شدند بهترین راه برای نابودی ام ایی ۲۶۲ نابودی ان روی زمین  است. پایگاه های هوایی این هواپیما به سرعت شناسایی شد و مورد حملات بمب افکن ها  قرار گرفت  ولی بزرگترین نقطه ضعف ان در زمان نشست و برخاست  بود زمانی که کاملا بی دفاع بود. نیروی هوایی المان تلاش کرد با استقرار تعداد زیادی توپ ضد هوایی پوشش لازم در زمان برخاست  را فراهم کند و حتی پوشش هوایی توسط هواپیمای چون  فوک ولف ۱۹۰  ولی در نهایت  تعداد زیادی در هنگام نشست و برخاست سرنگون شدند

ولی خلبان ام ایی ۲۶۲  جنگنده چون ماستانگ  و یا اسپید فایر را حریف  خود نمی دیدند  در واقع حریف  اصلی انها حتی جت جنگی میتئور که تنها چند ماه بعد از ام ایی ۲۶۲ نیز عملیاتی شده بود نیز  نبودند زیرا این نسخه اصلا وارد نبرد در المان نشد بلکه حریف اصلی ام ایی۲۶۲ هاوک تمپست بود. این هواپیمای تک موتوره پیستونی با یک موتور ۲۱۰۰ اسب بخاری می توانست   به سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد بسیار سریع و چالاک بود و در ارتفاع پایین بسیار خوش دشت  و با چهار  توپ ۲۰ م م در ارتفاع پایین کابوس ام ایی ۲۶۲ بود. انگلیسها تلاش کرد از این هوپیما سریع در ارتفاع پایین برای نابودی ام ایی ۲۶۲ در هنگام برخاستن استفاده کنند . انگلیسیها از تمپست برای  این کار  در هوپستن در شمال غرب المام که یک پایگاه ام ایی ۲۶۲ در انجا بود استفاده کردند ولی المانها به سرعت با تجهیز  دور تا دور  پایگاه به ۱۵۰ توپ این اقدام را ناکام گذاشتند و طی  یک هفته ، هفت تمپست از دست رفت

نسخه رزم شبانه ام ایی 262 بی. در تصویر در دماغه انتهای رادار موج رادیویی هواپیما مشخص است

نسخه رزم شبانه ام ایی ۲۶۲ بی. در تصویر در دماغه انتهای رادار موج رادیویی هواپیما مشخص است

ولی بزرگترین  مشکل ام ایی ۲۶۲  موتور ان بود.جونکرز ۰۰۴  اولین  نسل عملیاتی یک توربوجت بود با مشکلات فراوان

 از عملکرد دریچه کنترل بنزین که به سرعت سریع حرکت دسته گار حساس  بود و موتور خفه میکرد بگذریم ،  بزرگترین مشکل این موتور  طول  عمر ده ساعته ان در نسخه اولیه  ۰۰۴بی بود. این  موتور به دلیل تحریم های که علیه المان وضع شده بود ، در ناحیه تیغه کمپرسر از ترکیبی از نیکل ،  کوبالت و مولیبدن تولید شده بود که بسیار  استحکام کمی داشت. المانها نمی توانستند  فولاد  کافی و با کیفیت را تولید کنند از این رو تیغه  کمپرسر در دمای  بالا به شدت  مستعد شکستن بود. جونکرز در نسخه  ۰۰۴ بی۱ عمر موتور را به  ۲۵ ساعت افزایش یافته که دلیل ان استفاده از ترکیب  ۱۲% کروم، ۱۸% منگنز و ۷۰ % اهن بود   و اگر یک خلبان  ماهو هواپیما را هدایت  میکرد و در حرکت دست گاز دقت  می کرد شاید عمر موتور به ۵۰ ساعت هم افزایش می یافت  ولی خوبی ان این  بود که چون ساده بوده به تعداد زیادی  قابل تولید بود .البته موتور جونکرز دیر  تولید انبوه  شد تا انجایی که در اواخر سال ۱۹۴۳ دست کم ۱۰۰ بدنه  ام ایی ۲۶۲ اماده بود ولی موتور نداشتند . هنگامی که وارد خط تولید شده دست کم ۱۴۰۰ موتور  در ماه ساخته شده و بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ موتور تولید شد که البته بر روی چند هواپیمای دیگر از جمله بمب افکن  جت “ای ار ۲۳۴ “نیز نصب شد . از نظر راحتی تولید مشابه  موتورهای پیستونی بود زیرا  پیچیدگی  نداشت  ولی نیاز زیاد به تعمیر و نگهداری  از جمله تعویض کمپرسر  هر ۲۵ ساعت یک بار مشکلات زیادی  را ایجاد کرده بود تا انجای   تمام طول خدمت ام ایی ۲۶۲ دست کم ۳۰% ناوگان فقط زمینگیر  موتور بوند. در سه ماه اخر جنگ وضعیت بسیار بد بود. یگان های خدمتی یا سوخت دریافت نمی کردند  و یا قطعات زیرا اکثر کارخانه های تولید کننده زیر بمب باران نابود شده بودند و اگرم موارد بالا بود  شبکه ارتباطی وجود نداشت. در مجموع ۱۴۰۰ فروند ام ایی ۲۶۲ تولید  که هرگز در یک زمان ۲۰۰ فروند انها عملیاتی نبودن زیرا دست کم یک سوم تعداد تولید شده به دلیل نداشت  برخی قطعات حساس  اصلا عملیاتی نشدند و دست کم ۳۵۰ فروند در خط تولید بر اثر بمب باران ها از بین رفتند .اینکه این هواپیما چقدر موثر بود گفتند بسیار  سخت است زیرا این جت با همه قابلیت هایش همواره در بین هواپیماهای پر تعداد متفقین اصلا به چشم نمی امد  و از طرفی مشکلات موتور هم  بود که هرگز برطرف نشد  ولی در مجموع ۳۰۰ تا ۵۰۰ هواگرد متفقین را در ازاء نابودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ ام ایی ۲۶۲ در منابع مختلف امده است

WEB10866-2008p

ام ایی ۲۶۲نمی توانست ورق جنگ را برگرداند حتی اگر در سال ۱۹۴۲ وارد میدان میشد زیرا وضعیت المان بدتر از اینها بود ولی میتوانست  شکست المان را به عقب بیندازد . اگرچه در تاریخ امده اسرار هیتلر برای تبدیل  کردن ام ایی ۲۶۲ باعث تاخیر در برنامه شد ولی انقدر که موتور ایجاد تخیر کرد این دستور هیتلر مشکل ساز نبود

واقعیت این است که انگلیسیها  هم همزان  با المانها  جت ساختند و حتی امریکا از سال ۱۹۴۴  پرواز های ازمایشی پی ۸۰ که بعدها اف۸۰ خوانده  شد  را اغاز کرده بودند ولی نه انگلیسیها و امریکا به دلیل وضعیت جنگ و برتری در اسمان دلیل بر ساخت یک جت دم دمی مزاج انهم با ان سرعت نداشتند  و در واقع تلاش کردند تا مشکلات بر طرف شود و بعد  جت ها را وارد میدان کنند. اگر المان وقت بیشتری داشتند صد البته ام ایی ۲۶۲  هواپیمای بهتر از اب در میامد و موتور  جونکرز کارایی بهتری داشت

بعد از جنگ چک اسلاواکی  تعداد انگشت شماری از این هواپیما را برای دو سال در خدمت داشت و بر اساس ان جت اویا اس ۹۲ را ساختند که تنها جت جنگی بود که به صورت عملیاتی بر اساس ام ایی ۲۶۲ ساخته شد و عملیاتی شد . روسها بر اساس این هواپیما طرحی با نام سوخوی۹  را توسعه دادند که کپی مستقیم ام ایی ۲۶۲ بود  (این طرح با شکاری رهگیر سوخوی ۹  که در دهه ۱۹۶۰ وارد خدمت شد فرق دارد) ولی تنها دو فروند از این نسخه تولید شد . بر اساس موتور  ار دی ۱۰  در شوروی ساخته شد که فمر خدمتی بیشتری داشت و روی یاک ۱۵ نصب شد.انگلیسها بعد از جنگ  این جت را بررسی کردند و موتور ۰۰۴ را بسیار ابتدایی تر از موتور دراونت نصب شده روی میتئور دیدند دست کم عمر خدمتی ان بیش از ۳۰۰ ساعت بود . ولی با وجود این ام ایی ۲۶۲ سریعتر بود و سلاح بهتری داشت اگرچه برد میتئور بیشتر بود. در ازمایش امریکاها ام ایی ۲۶۲ از پی ۸۰ در همه زمینه ای پاینتر بود

المانها برنامه ساخت نسخه ای با بال پس گرا و توان پرواز فراصوت را نیز در دست داشتند که البته از یک طرح فراتر نرفت . همچنین طرحی با نام Mistel  داده شد که شامل یک ام ایی ۲۶۲ بدون خلبان  در حالی که دماغه ان پر از مواد منجره است و متصل شده به یک ام ایی ۲۶۲  سرنشین دار ، نیز داده شد. این نسخه دارای یک خلبان خودکار بود که در یک خط مستقیم هواپیما به پیش میبرد و با چند اتصال به  یک ام ایی ۲۶۲ دیگر که در بالای سرش  بود ، متصل شده بود. ام ایی ۲۶۲ بالای که خلبان داشت به طرف یک هدف شیرجه با زاویه کم مثلا ۳۰ درجه میزد و بعد با انفجری کنترل شده بسته های بین دو هواپیما جدا شده .  ام ایی ۲۶۲ بدون خلبان از ان جدا شده و در یک خط مستقیم تا هدف پرواز میکرد تا با ان برخورد کند.این طرح ازمایش شد ولی لغو شد

پروژه Mistel

پروژه Mistel

یک نسخه ازمایشی نیز با یک توپ ۵۰ م م در دماغه ساخته شد تا  بتواند با یک شلیک یک بمب افکن را سرنگون کند ولی تنها ازمایش شد

 در سال ۲۰۰۰ کار بر روی ساخت یک نمونه ام ایی ۲۶۲ اغاز شد. از انجای که هیچ جت قابل پروازی از این نسخه از جنگ نمانده بود یک گروه تلاش در ساخت یک نسخه از این هواپیما با جرئیات کاملا مشابه و با  موتور جی ۸۵ جنگنده اف۵ تایگر۲ کردند. این نسخه در سال ۲۰۰۵ پرواز کرد و در سال ۲۰۰۶ در معرض نمایش عمومی در امد و معمولا در نمایشهای هوایی پرواز میکند

نسخه ساخته شده در امریکا در سال 2005

نسخه ساخته شده در امریکا در سال ۲۰۰۵

مشخصات

طول:۱۰٫۶۰ متر

 ارتفاع:۳٫۵۰ متر

وزن خالی:۳۷۹۵ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۷۱۳۰ کیلوگرم

موتور: دو دستگاه موتور جونکرز۰۰۴-بی۱ با رانش ۱۹۸۰ پاوند

بیشترین سرعت:۹۰۰ کیلومتر بر ساعت

برد:۱۰۵۰ کیلومتر

ارتفاع پروازی:۱۱۴۵۰ متر

سلاح: چهار توپ ۳۰ م م و توان حمل دو بمب ۲۵۰ کیلوگرمی زیر بدنه و یا ۲۴ راکت زیر بالها

گرداوری:عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.warbirdalley.com/me262.htm

http://www.2worldwar2.com/me-262.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

2482213

2445614

20+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

6 دیدگاه

  • سلام استاد.من یه ماهی هست مطالب سایتتون رو میخونم و عضو سایت شدم.سایت خیلی خوبی دارین.مقالات شما هم بسیار جامع و کامل هستن.سوال اولم:از نظر شما مهمترین اشتباهات هیتلر در نبرد لنینگراد چه مواردی بود که منجر به شکست ارتش نازی شد؟سوال دومم:استاد در مورد جنگهای ساسانیان با اعراب اطلاعات جامعی دارین که بتونم سوالاتمو بیان کنم؟

    • نویسنده

      سلام ممنون از لطف شما والا هیتلر انقدر اشتباه در نبرد های دیگر مانند استالین گراد و مسکو کرد که مشکل لنینگراد به چشم نمی اید
      خیر در مورد جنگ اعراب و ساسانی اطلاعات کاملی ندارم

  • درود.حالا فهمیدم چرا امریکا اینقدر قدرت داره.چون بعد از اشغال المان کلی دانشمند و نخبه یافت و صدرصد با دادن تابعیت و امکانات بیشتر تونست از علم اونها استفاده کنه.در کل دانش اگر در ناکجااباد باشد جرمن ها به ان دست پیدا خواهند کرد.

  • سلام استاد. در نهایت باید انگلیسیها و یا آلمانیهارو اولین سازتدگان موتور جت بدونیم؟