هواپیماهای جنگنده

جنگنده تهاجمی ای7 کرسر2

جنگنده تهاجمی ای7 کرسر2

جنگنده تهاجمی ای7 کرسر2

در سال 1960 نیروی دریایی امریکا خواهان ساخت یک  هواپیما تهاجمی مافوق صوت برای جایگزین ای 4 اسکای  هاوک شد .ولی به زودی نیروی دریایی خواهان یک طرح مادون صوت شود زیرا متوجه شد برای یک جنگنده تهاجمی پرواز کننده در ارتفاع پایین  نیاز به سرعت صوت نیست. در سال 1963 نیروی دریایی رسما درخواست این جنگنده را اعلام کرد تا چند کمپانی به رقابت با هم  بپردازند.

نیروی دریایی خواهان یک جنگنده مادون صوت تک سرنشینه با موتور بدون پس سوز پرات اندوویتنی  تی اف 30 بود که دارای  توان حمل 5 تن بمب  تا  شعاع رزمی 1100 کیلومتر باشد.

چهار طرح به نیروی دریایی پیشنهاد  شد که دو طرح بیشتر به نظر نیروی دریایی امد. یکی نسخه ارتقاء  یافته ای 4 اسکای هاک و دیگری  طرحی با نام وی 463 پیشنهاد شده توسط ال تی وی بود. وی 463 بر اساس طرح شکاری اف8 کروسیدر ساخته شده بود که در دهه 1950 وارد خدمت نیروی دریایی امریکا شده بود.طرح  جدید وی 463  اشتراکات  بسیاری با اف8 داشت که این به معنی کاهش هزینه طراحی و زمان عملیاتی کرد بود بدین سان با  در نظر گرفتن اینکه روی کاغذ طرح ال تی وی از نظر برد و میزان تسلیحات برتر از دیگر طرح ها بود نیروی دریایی در 19 مارس سال 1964 طرح وی 463 را پیروز میدان اعلام کرد. البته طرح مکدانل داگلاس یعنی  نسخه پیشرفته ای 4 اسکای هاوک نیز توسط نیروی دریایی پذیرفته  شد و وارد خدمت شد و از این روی ای 4 در نسل دوم خود جایگزین بخشی از ناوگان نسل اول ای 4 اسکای هاوک شد.

شکاری اف8 که ای7 بر اساس ان ساخته شد. در این تصویر به خوبی قسمت متحرک بال را میتوان دید که در بالا بدنه بالا امده تا زوایه حمله کنترل شود
شکاری اف8 که ای7 بر اساس ان ساخته شد. در این تصویر به خوبی قسمت متحرک بال را میتوان دید که در بالا بدنه بالا امده تا زوایه حمله کنترل شود

اولین پرواز وای ای 7 از سه پیش نمونه سفارشی در 27 سپتامبر سال 1965 انجام شد . ازمایشات بسیار  خوب و سریع پیش رفت به صورتی که اولین ای 7 ای تولید در 14 اکتبر سال 1966 تحویل نیروی دریایی  شد و در 1 فوریه سال 1967 این جنگنده در قالب اسکادران وی ای 147 در ویتنام استفاده شد. جنگنده جدید ای 7 کرسر2 نامیده شد

ای 7 بسیار شبیه اف8 بود. ولی این شباهت بیشتر  ظاهری  بود ولی مکانیزم های بسیار متفاوتی داشتند . همانند اف8 دارای  یک ورودی هوا بزرگ در زیر دماغه بود  و از بالهای در بالا بدنه بهره میب رد.  اف8 برای  کنترل زاویه حمله  در هنگام فورد روی ناو دارای  یک بخش متغییر در بالای بال بود(در بالا بدنه) که به طرف بالا حرکت می کرد  ولی ای7 چنین بخشی نداشت .

دارای بدنه الومینیومی  بود و از زره ای الومینیومی  چند لایه در اطراف کابین برخوردار بود.دارای  فلپ بزرگ چاک دار بود که باعث کاهش  سرعت فرود می شد.دارای  سه ارابه فرود جمع شونده بود که دو ارابه  عقبی تک چرخ و ارابه فرود جلوی دو چرخ بود  و چرخ ها دارای  ضربه گیر برای جزب  ضربه  فرود  است  و یک غلاب  گیرنده کابل در انتهای بدنه زیر خروجی موتور برای گرفتن کابل فر.ود  روی ناو داشت

دارای   هشت جایگاه جنگ افزاری بود که شامل  سه جایگاه در زیر بال و یکی چسبیده  به بدنه بود که این جایگاه چسبیده به بدنه میراث  اف 8 است. ای 7 می تواند تا 6800 کیلوگرم سلاح شامل تا 30 بمب مارک 82  و یا 20 عدد از نسخه تاخیری  ویا تا شش بمب 900 کیلویی مارک 84 و یا راکت انداز های 128 و یا 70 م م را با خود حمل کند. دو جایگاه متصل   به بدنه برای حمل دو موشک سایندوندر برای دفاع از خود بود. ای 7 در نسخه های A و B از توپ 20 م م تک لول بهره می برد

می تواند تا دو مخزن سوخت خارجی 1200 لیتری را حمل کند اگرچه گفته شده توان حمل چهار مخزن را دارد ولی تمامی تصاویر  تنها دو مخزن را نشان می دهد. یکی از  لود معمولی که در ویتنام کاربر بسیار داشت 12 بمب 225 کیلوگرمی و دو مخزن سوخت خارجی بود . میتوانست  با حمل یک غلاف خارجی  سوخت رسانی  یار به یار دی 704  را در خارجی ترین جایگاه زیر بال حمل کند . اگرچه سوخت رسانی یاز به یار  بارها انجام ولی معمولا سوخت رسانی یار به یار بر عهده کی ای 6 اینترادر بود.

خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده ساخت  مکدانل داگلاس  قرار داشت  و شیشه جلوی خلبان در برابر برخورد پرندگان  مقاوم بود. دارای یک لوله سوختگیری هوایی جمع شونده در سمت راست  کابین خلبان بود و از سامانه ناوبری  اینرسی بهره میبرد  و به دلیل تاکید  بر توان پرواز در هر شرایط اب و هوایی دارای  یک رادار  ای پی کی 11 در دماغه بود که توان جستجوی سطحی را داشت.

ای7 ای
ای7 ای

ای 7 ای دارای  یک موتور  بدون پس سوز توربوفن پرات اندووتین تی  اف 30  با توان 11345  پاوند  بود که در واقع نسخه ای  بدون پس سوز  موتور نصب شده بر روی اف14 و اف111 بودن

در نهایت تنها 199 و به  قولی 193  ای 7 ای ساخته  شد و خط تولید به ای 7 بی داده شد که دارای  موتور قدرتمندتری  بود

 ای7 بی از موتور قویتر پرات اندوویتنی  تی اف30 پی 8 با توان 12200 پاوند بهره می برد   و دارای  رادار ای پی کیو 115  بود که دارای توان  کشف اهداف کوچکتری را داشت. در مجموع 196 فروند ای 7 بی  نیز ساخته شد.

در حالی که تفنگدارن دریایی هرگز ای7 را انتخاب نکرده و ترجیه  دادند  از نسل دوم ای 4 اسکای هاوک یا همان ای 4 ام بهره ببرند  نیروی هوایی امریکا  در همان زمان ازمایش ای7  خواهان یک نسخه برای خود  بود. نیروی هوایی خواهان یک جایگزین برای اف100 سوپر سابر و  ای 1 اسکای ریدر بود از این رو در سال 1965  خواست  رسمی خود را برای خرید  یک نمونه  زمین پاییه اعلام کرد

ای7 بی
ای7 بی

نیروی هوایی خواهان یک موتور قویتر بود از این رو خواهان نصب موتور الیسون تی اف 41  بر روی نسخه ای 7 خود شد که در واقع موتور انگلیسی رویز رولز اسپی  بود. نسخه نیروی هوایی ای7 دی نام گرفت.

همان طور که گفته شد ای 7 دی دارای  موتور الیسون  تی اف41 بود که دارای  توان 14500 پاوند  بود  و از سامانه سوختگیری هوایی  استاندارد نیروی هوایی  بهره می برد  و از این رو دارای یک دریچه سوختگیری  بر روی پشت  خود بود.

اولین پیش  نمونه ای 7 دی در 26 سپتامبر سال  1968 پرواز کرد  که البته دو پیش نمونه اولیه دارای  موتور تی  اف30 بود و در پیش نمونه سوم موتور الیسون تی اف41 روی ای7 دی نصب شد.  موتور جدید دارای  اعتماد پذیری بیشتری و قدرت بالاتری بود اگرچه گفته شده مصرف سوختش بیشتر بود.

در حالی که  ای 7 ای و بی دارای  توپ تک لول 20 م م بودند ولی ای 7 دی دارای  توپ گاتیلنگ ام 61 با سرعت اتش 6000 گلوله بر دقیقه بود  و در خزانه خود  1000 گلوله حمل میکرد .همچنین کارایی  سامانه های الکترونکی نیز  افزایش یافته و از  رادار  بهبود یافته  ای پی کیو 126  و یک صفحه اچ یو دی بر روی پنل خلبان بهره میبرد  که این نخستین  بار  بود که ای 7 دارای  اچ یو دی می شود.

ای7 دی از سال 1970  وارد خدمت نیروی هوایی شد و  در اکتبر سال 1972 در ویتنام نیز به کار گرفته شد. اگرچه خلبان نیروی هوایی ای7 را پرنده زشتی می دانستند  ولی کارایی ان در عملیات تهاجمی  بسیار عالی بود  اگرچه همواره از پیچیدگی ای7 شکایت داشتند.در مجموع 459 فروند ای 7 دی ساخته و  تحویل نیروی هوایی امریکا  شد.

ای 7 دی نیروی هوایی امریکا
ای 7 دی نیروی هوایی امریکا

شعاع رزمی ای 7 دی با 12 بمب مارک 82 و دو مخزن سوخت خارجی  1400 کیلومتر بود و بیشترین سرعت کروز ان 1250 کیلومتر بود ولی در حالت مسلح 1000 کیلومتر بر ساعت

ای7 دی کارایی بالاتری نسبت به ای7 بی نیروی دریایی داشت  از این رو نیروی دریایی نیز خواهان  نسخه ای از  ای7 دی شد  و باعث شد تا نسخه ای جدید  را با نام A-7E را سفارش دهد. ای 7 ایی همانند ای 7 دی  دارای  موتور الیسون بود  ولی دست کم 67 فروند اف7 ایی با موتور  تی اف30 تولید شد زیرا هنوز موتور الیسون  اماده نبود از این رو به این نسخه  نام ای 7 سی گفته شد که دارای  سامانه الکترونیکی  جدید ولی موتور قدیمی  بود .ای 7 ایی  در سال 1970 تحویل نیروی دریایی شد و دارای رادار ناوبری ای پی کیو 185 و رادار  تهاجمی ای پی کیو 126  بود. از این نمونه 529 فروند ساخته شد.

ای7 دارای  نسخه   اموزشی رزمی نیز بود. در سال 1972 برای اولین بار  نسخه کشیده تر ای 7 ایی مجهز به دو کابین و سوخت داخلی کمتر  ساخته شد که اولین پرواز خود را در 19 اوت سال 1972 انجام داد. وی در نهایت  با تبدیل  24 فروند ای 7 بی و 36 فروند ای 7 سی به نسخه دو سرنشینه   اموزشی  رزمی ، نسخه جدید تی ای 7 سی برای نیروی دریایی ساخته شد. اولین تبدیل  در سال 1976 انجام داد شد و در سال 1982 یعنی نزدیک  به دو دهه از ساخت ای 7 گذشته بود که نسخه اموزشی ان وارد خدمت شد.هشت فروند از تی ای 7 سی به  نسخه متجاوزگر الکترونیک با نام ایی ای 7  ال ارتقاء یافتند که نقش  هواپیماهای جنگ الکترونیک شوروی را برای تمرین هوایی بازی  می کردند . بعدها تمامی تی ای 7 سی و ایی ای 7 ال مجهز به موتور ایلسون ای ال 41 شدند.

ای 7 سی که دایرا موتور ای7 بی و سامانه الکترونیکی ای7 ایی بود
ای 7 سی که دارای موتور ای7 بی و سامانه الکترونیکی ای7 ایی بود

از انجای که در اوائل دهه 1980 برهی  از ای7 دی نیروی هوایی در اختیار گارد ملی نهاده شده بود  گارد ملی نیز   بین سال های 1981 تا 1984 توانست 30 فروند ای 7 کا که در واقع نسخه اموزشی  دو سرنشینه  ای7 دی بود را کاملا نو ساز تحویل بگیرد.

پروژه ای در میانه دهه 1980 برای جایگزینی ای10تاندر بولت با نسخه تهاجمی ویژه اف16 و ای7 در جریان بود. نسخه در نظر گرفته شده برای این کار وای ای 7 ایی نام گرفت که در سال 1989 پرواز کرد و دارای  موتور توربوفن پرات اندوتنی اف100 بود که بر روی برخی نسخه های اف16 و اف15 نصب شده بود.این طرح در نهایت  علیرقم تبدیل یک فروند هرگز به جای نرسید.

جنگنده تهاجمی ای7 کرسر2
ای7 ایی

در مجموع  1567 فروند ای7 بین سال های 1965 تا 1984  ساخته شد

ای7 به یونان،پرتقال و تایلند  صادر شد.یونان اولین کاربر ای7 و تنها کاربر ای7 بود که به صورت کاملا نو ساز ای7 را تحویل گرفت و دو مشتری دیگر ای7 را به صورت دست دوم تحویل گرفتند .یونان در سال 1975  60 فروند ای 7 اچ و پنج فروند   تی ای 7 اچ  را تحویل گرفت . ای7 اچ یونانی مشابه ای7 دی نیروی هوایی امریکا بود.نیروی هوایی از کارایی تهاجمی ای 7 بسیار راضی بود و در سال 1990 به صورت دست دوم 36 فروند ای7 ایی و تی ای 7 سی نیروی دریایی امریکا نیز که  از خدمت خارج شده  بودند را به صورت دست دوم  تحویل گرفت .یونان تا میانه سال 2014 میلادی از ای7 بهره برد و به عنوان اخرین کاربر ای 7 انها را در سپتامبر سال 2014 از خدمت خارج  کرد

تی ای 7 سی
تی ای 7 سی

پرتقال در اوائل دهه 1980 توانست  20 فروند ای7 ای  و تی ای 7 سی را به صورت ارتقا یافته و دست دوم  با نام ای 7 پی را دریافت کند. این نمونه تحویلی  به پرتقال مجهز به موتور تی اف30 –پی 408  بود  و دارای  سامانه های الکترونیک  ای7 ایی بودند. در سال 1983 پرتغال  بار دیگر توانست  24 فروند ای 7 پی و شش فروند تی ای 7 سی را تحویل بگیرد که همگی انها در نهایت در سال 1999 از خدمت خارج شدند.

تایلند در سال 1995 توانست   154 فروند ای 7 ایی و چهار  فروند تی ای 7 سی از رده خارج شده نیروی دریایی امریکا  را تحویل بگیرد  که تا سال 2007 انها  را در خدمت داشت.

ای7 اچ ارتش یونان
ای7 اچ ارتش یونان

در سال 1977 اولین بار نیروی هوایی دست به ارتقاء ای 7 دی خود زد. این ارتقا شامل  اصلاح فلاپ های و سامانه  کنترل پرواز بود که که در صورت از دست رفت هدایت هواپیما  توسط خلبان و ناپایداری   ان  رایانه دست به کنترل هواپیما برای پایدار کردن ان بزند . همچنین در همین دوران  ای 7 دی به غلاف نشان گذار لیزری برای حمل بمب های لیزری  جی بی یو 10 و 12 مجهز شد  و برای حملات ضد  زره  با موشک ماوریک با ای7 دی هماهنگ شد.

نیروی دریایی  نیز عقب نماند  و دست به ارتقا 200 فروند ای7 ایی خود و نصب  غلاف  دید حرارتی ای ای ار 45  زد. این غلاف در زیر بال نصب میشد و برای پرواز شبانه ارتفاع پایین و ناوبری شبانه استفاده می شد . تصاویر این غلاف بر روی اچ یو دی خلبان قابل دیدن بود و وقتی با رادار هواپیما ترکیب می شد توان تهاجم ارتفاع کم شبانه را میداد.

در اوائل دهه 1980 ای7 ایی نیروی  دریایی مجهز به بمب هدایت اپتیکی  والی(ای جی ام 62) شد که با کمک یک غلاف  ارتباط داده به ان  اجازه پرتاب بمب را دور از دسترس پدافند هوایی  را می داد. ای7 ایی نیروی دریایی اگرچه توان حمل ماریک را نیز داشتند  ولی هرگز توان حمل بمب هدایت لیزری  را پیدا نکرده و هیچ گونه غلاف نشان  گذار لیزری با خود حمل نمی کردند  و همواره برای حملات دقیق به سلاح های  اپتیکی متکی بودند. در دهه 1980 همچنین نیروی دریایی  با نصب موشک ضد رادار شرایک و هارم   بخشی از ناوگان ای7 را برای سرکوب پدافند هوایی به کار برد.

ای 7پی ارتش پرتقال
ای 7پی ارتش پرتقال

ای7 ایی نیروی دریایی در دهه 1980 در سال های 1983 و 1986 بر ضد سوریه و لیبی به کار رفته که یک فروند انها بر فراز سوریه از دست رفت. در سال 1988 نیز این هواپیما با بمب های خوشه ای بر علیه قایق های تند روی سپاه پاسداران  ایران به کار رفت. در سال 1989 ای7 دی نیروی هوایی در نبرد پاناما  مورد استفاده قرار گرفت.

علیرقم  جایگزنی ای7 ایی در نیروی دریایی در اواخر  دهه 1980 با اف18 هورنت ولی در سال 1991 در نبرد علیه عراق  دو اسکادران ای7 ایی مسلح به موشک هارم برای عملیات سرکوب پدافند هوایی ارتش صدام به کار رفتند. در هفته اول بیشتر وظیفه  شلیک موشک ضد رادار برای خاموش کردن سایت های پدافند هوایی عراق را داشت ولی طی هفته های بعد با موشک های و بمب های  هدایت اپتیکی  و سلاح های خوشه ای به اهداف دیگر نیز حمله کرد. نیروی هوایی در سال 1994 و نیروی دریایی در سال 1993 ای7 کرسر را از خدمت بازنشسته کردند.

مشخصات ای 7 ایی

طول:14.08 متر

ارتفاع:4.9 متر

وزن خالی:8676 کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:19050 کیلوگرم

سوخت داخلی:5060 لیتر

موتور: یک دستگاه موتور توربوفن الیسون تی اف  41 –ای 2 با توان 15000 پاوند بدون پس سوز

بیشترین سرعت:1111 کیلومتر در ساعت و با 12 بمب مارک 82  ، 1000 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی: 4600 کیلومتر

شعاع رزمی  با 12 بمب مارک 82 و دو مخزن سوخت خارجی 1250 کیلومتر

تسلیحات: تا 6800 کیلوگرم تسلیحات.دارای چهار مقر حمل تسلیحات در زیر هر بال(در مجموع8 عدد)،با توان حمل تا 30 بمب 225 کیلوگرمی یا شش بمب 900 کیلوگرمی ویا راکتهای 70 و 127 میلیمتری،تا دو موشک ماوریک،هارم،هارپون،شرایک،والی و موشک هوا به هوای سایندوندر و یک توپ 20 میلیمتری والکان ام61

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

کابین ای 7 ایی
کابین ای 7 ایی
برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن