در سال ۱۹۷۱ انگلستان کار بر روی یک برنامه برای ساخت یک جنگنده چند منظوره را اغاز کردند. این برنامه درسال ۱۹۷۲ پی ۹۶ نام گرفت با ادامه کار روی طرح جدید در اواخر دهه ۱۹۷۰ این طرح شبیه اف۱۸ هورنت از اب در امد . به دلیل زیاد از جمله فضای کم برای توسعه و احتمال عدم پیروزی دربازار جهانی در برابر هورنت باعث لغو این برنامه شد. در همان زمان المان غربی نیاز بسیار به یک جنگنده چند منظوره داشت . این نیاز المانها باعث پیشنهاد یک طرح مفهومی جدید از سوی انگلیسیها با بالی دلتا کانارد در قسمت جلو بود. قرار بود دارای خروجی متغییر باشد ولی این مورد لغو شد .

درسال ۱۹۷۹ دو شرکت ام بی بی المان و بی ای ایی انگلستان اعلام کردند که یک پروژه مشترک را برای دست یابی به یک جنگنده چند منظوره را اغاز کرده اند که ان را جنگنده اروپایی خواندند.در دسامبر سال ۱۹۷۹ نیز داسا فرانسه برای توسعه این طرح به دو شرکت دیگر پیوست تا طرح جنگنده اروپایی سه ملیتی شود. طی یک سال بعد فرانسه طرحی با نام ایی سی اف را ارایه کرد و انگلستان نیز دو طرح که یکی با نام پی ۱۰۶ با یک موتور شبیه جنگنده گرپین و دیگری پی ۱۱۰ با دو موتور . طرح دو موتوره پی ۱۱۰ بر طرح پی ۱۰۶ پیروز شد ولی بحث بین انگلستان و فرانسه بالا گرفت.داسا فرانسه سازنده جنگنده های مشهور میراژ خواهان رهبری کل تیم بود و انگلستان چنین چیزی را نمی خواست و همچنین بحث سر موتور جنگنده نیز بود. فرانسه بر روی موتور فرانسوی ام ۸۸ پا فشاری میکردند و انگلستان بر روی اصلاح شده موتور ار بی ۱۹۹ جنگنده تورنادو . در نهایت در سال ۱۹۸۲ این اتحاد شکننده فرو ریخت تا فرانسه به عنوان یک شریک بیرون بیاید و تنها یک ناظر در پروژه باشد

کنسرسیون پاناویا سازنده جنگنده تورنادو که المان و انگلستان در ان شریک بودند به سرعت طرح پی۱۱۰ را توسعه داد که شامل یک جنگنده بال دلتا با کانارد در جلو و دو اسکان عمودی وی شکل و دو موتور ار بی ۱۹۹ جنگنده تورنادو بود.در همان زمان ایتالیا نیز که خود جزء از کنسریون پاناویا بود به طرح جنگنده جدید پیسوت تا تعداد شریکان باز به عدد۳ برگردد.

در سال ۱۹۸۳ پروژه با نام ایی اف ای شناخته و اسپانیا و فرانسه نیز به عنوان ناظر وارد پروژه شدند ولی در سال ۱۹۸۵ دوباره فرانسه پروزه را رها کرد و به دنبال طرح بومی رافال رفت و با وجود فشار بر اسپانیا برای الحاق به طرح رافال، اسپانیا  جنگنده اروپایی را انتخاب کرد

یکی از پیش نمونه های یورفایتر

یکی از پیش نمونه های یورفایتر

طرح به پیش رفت شکل کلی کمی تغییر یافت و جنگنده از دو سکان به یک سکان عمودی رسید و همچنین سال ۱۹۸۶ شرکت مشترک یورجت با همکاری شرکت های رولز رویس انگلستان،ام تی یو المان وفیات ایتالیا برای ساخت موتور جنگنده تاسیس شد.این سه شرکت قبل نیز برای ساخت موتور ار بی ۱۹۹ جنگنده مشترک تورنادو با هم همکاری داشتند.

در سال ۱۹۹۰ بین شرکا در مورد انتخاب رادار جنگنده بحث پیش امد. انگلستان و اسپانیا خواهان رادار ایی سی ار ۹۰ بودند که در ان زمان در حال توسعه بود و المان خواهان رادار ای پی جی ۶۵ جنگنده اف۱۸ ای و بی هورنت بود که در ان زمان با ارتقاء اف۴ ایی فانتوم این ارتش ، بر روی انها نیز نصب شده بود.در نهایت انگلستان این مرحله را برد.

جنگمنده جدید که ۲۷ مارس سال ۱۹۹۴ اولین پرواز خود را انجام داد و ۹ سال بعد در سال ۲۰۰۳ میلادی رسما عملیاتی شد.قرار داد تولید در سال ۱۹۹۸ بسته شد که در این میان انگلستان ۲۳۲ فروند، المان ۱۸۰ فروند، ایتالیا ۱۲۱ فروند و اسپانیا ۸۷ فروند بود.سهم تولید نیز مشخص شد که انگلستان ۳۷٫۴۲% ، داسا المان(با داسا فرانسه فرق دارد)۲۹٫۰۳ % ،ایرایتالیا ۱۹٫۵۲ % و کاسا اسپانیا ۱۴٫۰۳% بود.

در ۲ مارس سال ۱۹۹۸ در نمایشگاه فروانبورگ جنگنده ای جدید یورفایتر و در نسخه صادراتی تایفون نام گرفت.

یورفایتر جنگنده بسیار چالاکی است چه در سرعت فراصوت و چه زیر صوت . جنگنده دارای سامانه هدایت دیچیتال با سیم چهار کاناله است که هدایت ان را بسیار خوش دست کرده و از انجای که یورفایتر جنگنده ای بر مبنای اصل ناپایداری است نمی توان ان را بدون سیستم هدایت دیچیتال با سیم هدایت کرد.برای رفع مشکل زاویه حمله بالای در جنگنده های بال دلتا و کارایی کم در سرعت پایین و ارتفاع کم این جنگنده مجهز به کانارد شد(همچون طرح های نوینی چون گرپین و رافال).همچنین سامانه کنترل پرواز انجام مانورهای غیر مجاز و خطر ناک را برای جنگنده را جلوگیری می کند . هدایت هواپیما در مرحله اول توسط فلاپ های بال انجام میشود. از انجای که در ساخت یورفایتر الویت برتری هوایی و چالاکی بالا بود جنگنده بسیار سبک ساخته شده . در ساخت بدنه از ۸۲% کامپوزیت استفاده شده که در نوع خود کم نظیر است.

کابین یورفایتر که دارای سامانه پیشرفته دستور به کمک فرمان صوتی خلبان است

کابین یورفایتر که دارای سامانه پیشرفته دستور به کمک فرمان صوتی خلبان است

هواپیما دارای سامانه ناوبری بر اساس جی پی اس و سامانه اینرسی است و دارای ابزار فورد در اب و هوایی بد است.دارای سامانه هشدار دهنده نزدیک شدن به زمین مشابه تورنادو است و از یک لینک ۱۶ جهت ارتباط با دیگر سنسور های خارجی همچون رادار زمینی ، اواکسها و یا یک جنگنده دیگر است تا بتواند با انها تبادل اطلاعات کنند.

یک سامانه دفاعی یک پارچه  در یورفایتر وجود دارد که Praetorianنام داد. Praetorianیک سامانه با تجهیزات هشدار دهنده و دفاعی با توان اولویت بندی تهدیدات در هوا و زمین است.از جمله زیر مجموع سامانه Praetorianمی توان به هشدار دهنده راداری، هشدار دهنده لیزری ، هشدار دهنده فروسرخ(جهت کشف تهدید نزدیک شدن موشک به هواپیما) و پرتاب کننده شراره و پوشاله (در زیر بال) و سامانه های جنگ الکترونیک است. سامانه Praetorianخد بر اساس هشدارهای دریافتی از سامانه های نام برده تلاش در رفع خطر میکند.همچنین این جنگنده در سال ۲۰۱۴ به سامانه ایجاد پارازیت BriteCloud مجهز شده که توسط جنگنده در منطقه دشمن رها شده و توسط یک کابل دنبال جنگنده کشیده می شد و با ایجاد یک پارازیت خود را به اندازه یک جنگنده نشان داد و رادار دشمن را فریب میدهد

یورفایتر دارای یک کابین شیشه ای بدون هیچ نشانگر انالوگی است.دارای یک نمایشگر سربالایی( اچ یو دی) و سه نمایشگر بزرگ رنگی چند منظوره است. می توان تصاویر سامانه های اپتیکی و فروسرخ را بر روی اچ یو دی دید و همچنین دارای مکانیزمی در کابین برای فعال کرد تسلیحات و میزان جریان سوخت (روشن کردن و خاموش کردم پس سوز) با فرمان صوتی خلبان است.خلبان از یک کلاه با چشمی نمایشگر بر روی ان بهره می برد که تمامی اطلاعات صفحه اچ یو دی را برای خلبان در  جلوی چشمانش به نمایش می گذارد.دارای استیک هدایت در وسط پای خلبان است و خلبان بر روی یک صندلی صفر صفر مارتین بیکر مارک ۱۶ سوار میشود.

یورفایتر تی 3 نسخه اموزشی دو سرنشینه رزمی که تنها تفاوتش با نسخه اصلی داشتن سوخت کمتر است

یورفایتر تی ۳ نسخه اموزشی دو سرنشینه رزمی که تنها تفاوتش با نسخه اصلی داشتن سوخت کمتر است

رایانه کنترل پرواز این امکان را به خلبان می دهد که در صورت عدم توان هدایت هواپیما توسط خلبان با فشار یک دگه و یا فرمان صوتی جنگنده توسط سامانه کنترل پرواز به حال تعادل در می اید. همچنین در صورت کاهش بیش از حد سرعت و یا افزایش بیش از حد زاویه حمله سامانه کنترل پرواز جلوی از دست رفتن کنترل هواپیما را می گیرد.

سامانه فرمان صوتی کابین توسط صنایع هوا و فضای اسمیت طراحی شده که توان تشخیص صدا و فرمان خلبان را در شرایط بحرانی نیز دارد. ۲۶ تابع برای فرامین(۲۶ فرمان) در نظر گرفته شده است که شامل مدیریت صفحه نمایش، ارتباطات و مدیریت سیستم مختلف پروازی و جنگ افزار است.

یورفایتر از یک دستگاه رادار پالاس داپلر کاپتور بهره می برد . این رادار ایی سی ار ۹۰ نیز خوانده می شد بر روی سی هارییر و بی ای سی۱۱۱ ازمایش شد . رادار دارای  یک دیش با قطر   ۰٫۷ متری است که دایرا زاویه تحرک -۶۰+ می باشد . رادار در باند ایکس کار میکند و قدرت خروجی ان دو برابر رادار ای پی جی ۶۵ جنگنده اف۱۸ ای هورنت است. رادار دارای حالات مختلفی همچون رهگیر حین کاوش ، توان روزنه ساختگی برای نقشه برداری زمین، توان کشف و رهگیری اهداف زمین و دریایی ،دارای توان تشخیصی اب و هوا و درگیری همزمان با چند هدف است

در دهه ۱۹۹۰ کاپتور سی نسخه نصب شده بر روی ترنج ۱ تایفون که تنها توان هوا به هوا داشت . این راداری دارای برد ۱۸۵ کیلومتر بر ضد یک جنگنده در ابعاد اف۱۶ میتواند ۲۴ هدف را کشف و به ۶ هدف درگیر شود. بیشترین برد این رادار بر ضد یک جنگنده ۱۸۰ کیلومتر و بر ضد یک هواپیمای بزرگ به ۳۵۰ کیلومتر نیز می رسد. این رادار دارای یک حال روزنه ساختگی نقشه برداری از سطح زمین با دقت یک متر است

کاپتور دی نسخه نصب شده بر روی ترنج ۲ تایفون دارای سرعت پروازش بیشتر و رایانه سریعتر و توان نقشه برداری از سطح زمین با قدرت ۰٫۳ متر.

کاپتور ایی نسخه اراهی فازی رادار یورفایتر با توان پوشش 100 درجه در دو طرف

کاپتور ایی نسخه اراهی فازی رادار یورفایتر با توان پوشش ۱۰۰ درجه در دو طرف

کاپتور ایی نسخه ارایه فازی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم. این نمونه دارای دیشی با توان تحرک با کاوش الکترونیک با زاویه جستجوی ۶۰ درجه در دو طرف است در صورت عدم حرکت ، که میتواند دیش را تا ۴۰ درجه نیز به طرفین گرداند تا میزان پوشش به ۱۰۰ درجه برسد.گفته شده این رادار دارای توان کشف یک هدف به اندازه یک جنگنده اف۴ فانتوم و یا اف۱۴ را از برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و یا یک سوپر هورنت را از ۱۲۰ کیلومتر و هدفی چون اف۳۵ را از برد ۳۰ کیلومتر دارد.این نمونه در سال ۲۰۱۴ اولین بار بر روی یورفایتر تست شد و انتظار می رود تا سال ۲۰۱۷ ترنج های ۲ و ۳ به این رادار تجهیز شوند.

تایفون از ترنج ۱ بلوک ۵ به بعد دارای سامانه کاونده تصویر ساز فروسرخ ) IRSTدر جلوی شیشه کابین خلبان است) بود که اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی بر روی یورفایتر های ایتالیای نصب شد توان تشخیص اهداف زمینی و هوایی را دارد و کارایی ان را با غلاف لیتینگ برابر می دانند .گفته شده این کاونده با مسافت یاب لیزری خود توان نشان گذاری لیزری را نیز دارد.این سامانه می تواند اهداف هوایی را به صورت غیر فعال رهگیری کند و یا اهداف زمینی و دریایی را به خلبان نشان دهد.این سامانه را می توان به دلیل دارا بود توان دید حرارتی در شب به عنوان یک سامانه ناوبری شبانه استفاده کرد. این سامانه میتواند یک هدف را از پشت از برد ۹۰ و از روبرو در برد ۵۰ کیلومتری کشف کند(البته تمامی سامانه های مشابه بر روی جنگنده های چون سوخوی۳۵ ،رافال و یا اف۳۵ چنین توانایی دارد )

تصاویر این سامانه بر روی اچ یو دی و یا کلاه خلبان قابل دیدن است.این سامانه میتواند تا ۲۰۰ هدف را به صورت غیر فعال رهگیری کند.

تصویر حالت های مختلف تصویر برداری کاونده تصویر ساز فروسرخ جنگنده تایفون

تصویر حالت های مختلف تصویر برداری کاونده تصویر ساز فروسرخ جنگنده تایفون

همچنین یورفایتر دارای سامانه مدیریت اطلاعات AIS است که وظیفه مدیریت حجم وسیعی از اطلاعات است که از سنسورهای مختلف از رادار گرفته تا هشدار دهنده های مختلف و حتی منابع خارجی مثل رادار های زمینی ویا یک اواکس را بر عهده دارد. این مدیریت به این شکل است که اطلاعات جمع اوری شده دست بندی شده ،اولویت بندی شده و در زمان مناسب در اختیار  خلبان قرار می گیرد

طرفی برای اینده یورفایتر. تجهیز ان به دو مخزن سوخت تطبیقی

طرفی برای اینده یورفایتر. تجهیز ان به دو مخزن سوخت تطبیقی

یورفایتر همچون رافال اگرچه در مرحله اول یک جنگنده استیلز نبودند ولی تلاش بسیاری برای کاهش امواج راداری خود داشتند. برای نمونه تلاش در خفه کردن امواج راداری وارد شده به ورودی هوا برای کاهش امواج بازگشتی در هنگام برخورد به تیغه های فن موتور، استفاده از مواد جذاب امواج رادار در بخش های چون لبه بال ، لبه ورودی هوا و سکان عمودی. گفته شده که سطح امواج برگشتی تایفون یک چهارم رافال است.سطح مقطعی تایفون در برخی منابع ۰٫۵ متر مربع ذکر شده است که در مقام قیاس سطح مقطعی اف۱۶ سی عدد ۲ متر مربع و سطح مقطعی اف۱۴ عدد ۱۵ متر مربع ذکر شده است .

یورفایتر از دو دستگاه موتور ایی جی ۲۰۰ ساخت کنسریون یورجت بهره میبرد . این موتور های توربوفن دارای رانش ۱۳۴۹۰ پاوند بدون پس سوز و ۲۰۲۳۰ هزار پوند با پس سوز است. همکنون نسخه با خروجی متغییر این موتور نیز در مرحله طراحی است. یورفایتر با این موتور توان ابرگروز(رسیدن به سرعت صوت بدون استفاده از پس سوز) را دارد. یورفایتر توان رسیدن به سرعت ۱٫۱ ماخ بدون پس سوز  مسلح به شش موشک هوا به هوا را دارد و یا  رسیدن به سرعت ۱٫۵ ماخ بدون سلاح را دارد . برد انتقالی این جنگنده با سه مخزن سوخت خارجی ۳۷۹۰ کیلومتر است و شعاع رزمی ان با چهار تن سلاح و سه مخزن سوخت خارجی در ارتفاع کم ۷۰۰ کیلومتر و در ارتفاع بالا بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر است .

یورفایتر  یک جنگنده چند منظوره است و برای ایفای نقش خود تسلیحات و تجهیزات متنوعی را حمل میکند. اگرچه نسخه که امروزه در خدمت است توان حمل تسلیحاتی متنوعی را دارد ولی این توان در یورفایتر به تدریج به وجود امد . دست کم از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ تایفون در نسخه اولیه ترنج ۱ تنها توان حمل تسلیحات هوا به هوا مانند امرام و سایندوندر را داشت تا اینکه با ورود به خدمت ترنج ۱ بلوک۵ توان هوا به زمین نیز کسب کرد. ولی در ترج ۲ بلوک ۱۰ بود که از سال۲۰۱۱ توان حمل تسلیحات هوا به زمین هدایت شونده لیزری و ماهواره ی و موشک ضد رادار را کسب کرد و در بلوک ۱۵ ترنج ۲ حتی توان حمل موشک های کروز را در سال ۲۰۱۳ پیدا کرد .

در این تصویر بر روی دماغه به خوبی سامانه کاونده تصویر بردار فروسرخ در جلوی شیشه کابین خلبان مشخص است

در این تصویر بر روی دماغه به خوبی سامانه کاونده تصویر بردار فروسرخ در جلوی شیشه کابین خلبان مشخص است

سلاح ثابت یورفایتر توپ ۲۷ م م داخلی موزه بی کا ۲۷ با توان اتش ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ گلوله بر دقیقه است. این توپ که بر روی تورنادو نیز نصب شد و دارای ۱۵۰ گلوله در خشاب خود است.

جنگنده دارای ۱۳ جایگاه جنگ افزاری شامل چهار عدد زیر هر بال و ۵ عدد زیر بدنه است و میتواند۷٫۵ تن سلاح را با خود حمل کند.این تسلیحات شامل تا هشت موشک هوا به هوای سایندوندر نسخه ال و ام و یا موشک اسرام است . موشک سایندوندر در مرحله اولین موشک فروسرخ تایفون بود ولی طی دو سال گذشته موشک اسرام با کاونده تصویر ساز فروسرخ و توان شلیک در زاویه ۳۶۰ درجه و حتی شلیک قبل از قفل روی هدف ، جایگزین سایندوندر شده است، همچنین می تواند همانند ساندوندر و یا اسرام موشک تصویر ساز فروسرخ  IRIS را نیز با کارای مشابه موشک اسرام ولی با برد بیشتر را حمل کند. همچنین اولین موشک رادار فعال یورفایتر موشک امریکای امرام بود ولی با ورود موشک میتئور با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر به زودی جای امرام را خواهد گرفت. میتئور به غیر از برد بیشتر دارای توان نبرد شبکه محور و هدایت نیم راه توسط منابع خارجی است .می تواند تا چهار بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۰ ویا ۶ بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۶ ویا تا چهار بمب هدایت لیزری جی بی یو ۲۴ ویا شش بمب هدایت لیزری و ماهواره ای پیویی ۴ ویا سری بمب های هدایت ماهواره ای جی دم را به عنوان بمب های هدایت شونده حمل کند.از موشک های قابل حمل توسط تایفون می توان تا چهار موشک کروز هدایت ماهواره ای تاروس با برد ۵۰۰ کیلومتر و یا تا چهار استروم شادو با برد ۵۰۰ کیلومتر و یا تا شش موشک ضد رادار هارم و الارم ویا تا شش موشک ضد کشتی هارپون و یا تا ۱۸ موشک هوا به زمین بریمستون . موشک بریمستون با رادار خود سطح زمین را اسکن کرده و اسکن را با الگوهای موجود در حافظه خود مطابقت می دهد.اگر این تصاویر رادار مانند تانک، نفربر ، توپ خانه و یا قایق های مسلح و.. باشد به انها یورش می برد. بریمستون دارای یک خط ارتباطی است که اگر چندین تیره از انها ر ا به طرف چند هدف شلیک شوند همزمان به یک هدف دو موشک حمله نمی کنند.

همچنین یورفایتر می تواند تا سه مخزن سوخت خارجی ۱۵۰۰ لیتری  مجهز است و دارای لوله سوختگیری هوایی جمع شونده در سمت راست در  زیر و کنار کابین خلبان  است .

موشک میتئور نصب شده در کناره ورودی هوا . میتئور دست بلند یورفایتر در نبرد برد بلند است

موشک میتئور نصب شده در کناره ورودی هوا . میتئور دست بلند یورفایتر در نبرد برد بلند است

همچنین یورفایتر توان حمل غلاف نشان گذار لیزری و ناوبری شبانه اسرائیلی لیتینیگ ۳ را حمل کند. لیتینگ ۳ دارای  توان نمایش تصویر به صورت رنگی و با انداز بزرگتر  و همچنین توان تشخیص  هدف از فاصله ۳۰ کیلومتری است و میتواند تصاویر را با کمک یک خط انتقال داده به مرکز فرمانده ای ارسال کند و غلاف های مختلف جنگ الکترونیک را در خارج بدنه دارد

عملکرد تایفون در مقابل جنگند های چون اف۲۲/ اف۳۵ رافال و سوخوی۳۵ همواره مورد بحث بوده است.ولی چیزی که در مورد تایفون صادق است هدایت پذیری و خوش دستی فوق العاده است  به صورتی که حتی فرمانده نیروی هوایی وقت امریکا جان بلوز درسال ۲۰۰۵ از این خوش دستی و هدایت پذیری بالا صحبت کرد حتی ان را بهتر از اف۲۲ در این زمینه خواند. همچنین رادار قدرتمند کاپتور و موشک میئور برای هر رقیب خطر ناک است. البته در رزم هوایی تایفون جنگنده قابل تری دست کم نسبت به رافال است ولی رافال در عملیات تهاجمی به دلیل  برد و توان حمل تسلیحات بیشتر برتری خود را دارد که به تفکر پشت سر ان در زمان طراحی بر می گردد. تایفون با دارا بود رانش به وزن ۱٫۱۵ دارای چالاکی و سرعت اوجگیری بسیار بالای است به صورت که ان را باید از چالاکترین جنگنده های موجود دانست (ولی نه چالاکترین)

تصویری از لود 6 بمب هدایت لیزری جی بی یو 16

تصویری از لود ۶ بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۶

اولین سری تایفون را درسال ۲۰۰۳ در المان به خدمت گرفت شد و سری دوم را اسپانیا .ایتالیا در سال ۲۰۰۵ میلادی یورفایتر را عملیاتی کرد و در همان سال نیز انگلستان این جنگنده را به خدمت . در مرحله اول نسخه ترنج بلوک ۱و بلوک ۲توسط این کشورها تحویل گرفته شد که تنها توان هوا به هوا داشت ، بعد از ان نسخه ترنج یک بلوک ۵ با توان هوا به زمین محدود و سامانه کاونده فروسرخ تحویل شد و مدل های قبلی به این نمونه ارتقا یافتند .بعد از ان ترنج ۲و در نهایت ترنج۳ ای که کامل ترین نسخه تایفون است و توان کامل در انجام انواع عملیات ها را دارد. چهار کشور شریک پروژه اگرچه برنامه ریزی برای دریافت تعداد زیادی یورفایتر را انجام داده ولی مشکلات اقتصادی در نهایت باعث کاهش تعداد سفارشات شد.تاکنون انگلستان ۱۶۰ فروند تایفون را سفارش داده که ۱۱۵ فروند انها تا پایان سال ۲۰۱۳ تحویل شده بود. تایفون با ورود به خدمت ارتش انگلستان جایگزین تورنادو اف۳(نسخه شکاری تورنادو) و جگوار شد و این دو جنگنده از خدمت خارج شدند . تورنادو در ارتش انگلستان بر علیه ارتش غزافی در سال ۲۰۱۱ با بمب های جی بی یو ۱۶ و موشک بریمستون به کار رفت، المان ۱۴۳ فروند سفارش داده که تا پایان سال ۲۰۱۳ در مجموع ۱۱۲ فروند را تحویل گرفته است. ورود به خدمت تایفون باعث خروج از خدمت فانتوم های ارتقاء یافته المانی از خدمت در سال ۲۱۰۳ شد.ایتالیا نیز ۹۶ فروند یورفایتر سفارش داده است که تا پایان سال ۲۰۱۳ در مجموع ۷۱ فروند از انها را تحویل گرفته است.یورفایتر های  ایتالیا نیز در عملیات بر ضد غزافی شرکت داشتند ، اسپانیا ۷۳ فروند سفارش داده که تا پایان سال ۲۰۱۳ توانسته ۵۳ فروند را تحویل بگیرد که گفته میشد در پی بحران مالی این کشور تصمیم به فروش تعدادی از انها را به صورت دست دوم را دارد.

یورفایتر المانی و دو موشک کروز تاروس .نسخه انگلیسی به جای تاروس ، موشک اشتروم شادو حمل می کند

یورفایتر المانی و دو موشک کروز تاروس .نسخه انگلیسی به جای تاروس ، موشک اشتروم شادو حمل می کند

یورفایتر تا کنون سه مشتری خارجی داشته که اولن انها  اتریش بود که در مرحله نخست تصمیم به سفارش ۱۸ فروند تایفون را داشت ولی در نهایت ۱۵ فروند ترنج ۲ را در سال ۲۰۰۷ سفارش داد که همگی تحویل شده اند. عربستان دیگر مشتری تایفون است که در سال ۲۰۰۶ سفارش خرید ۷۲ تایفون را داده است . این کشور قرار بود ۲۴ فروند ترنج ۲ را مستقیم تحویل بگیرد و ۴۸ فروند را در داخل از نوع ترنج ۳ تولید کنید ولی به دلایلی در نهایت تصمیم به تحویل مستقیم  تمامی جنگنده ها از انگلستان شد.تا میانه سال ۲۰۱۱ تمامی ۲۴ ترنج ۲ تحویل عربستان شده بود که شامل ۱۸ فروند نسخه تک و ۶ فروند نسخه دو سرنشینه بود.تا پایان سال ۲۰۱۳ عربستان ۳۲ فروند از ۷۲ فروند تایفون خود را دریافت کرده است مشتری بعدی تایفون  عمان بوده است که در سال ۲۰۱۲ با سفارش ۱۲ فروند تایفون جانشینی برای جگوار های خود دست پا کرد. تایفون های عمان در سال۲۰۱۷ تحویل داده شد. همچنین کویت نیز ۲۸ فروند از این جنگنده را سفارش داده است و احتمالا در نهایت جایگزین اف۱۸ این کشور میشود

دو فروند تایفون ترنج2 عربستانی

دو فروند تایفون ترنج۲ عربستانی

مشخصات یورفایتر تایفون عبارت است از طول و ارتفاع ۱۵٫۹۶ و ۵٫۲۸ متر،وزن خالی ۱۱۱۵۰ کیلوگرم،بیشترین سرعت ۲۴۹۵ کیلومتر در ساعت (۲ ماخ)،برد ۳۷۹۰ کیلومتر برد انتقالی با تمامی مخازن سوخت و ۶۱۰ کیلومتر برد رزمی هوا به زمین در حال پرواز در ارتفاع پایین و سقف پرواز ۱۶۷۹۵ متر.یورفایتر دارای دو دستگاه موتور توربوفن یوروجت ایی جی ۲۰۰ با توان ۱۳۰۰۰ پاوند خشک و ۲۰۰۰۰ پوند با پس سوز می باشد.تسلیحات یورفایتر عبارت است از یک توپ ۲۷ م م با ۱۵۰ گلوله،۱۳ جایگه جنگ افزاری شامل چهار جایگاه در زیر هر بال و پنج جایگاه در زیر بدنه،توان حمل ۷۵۰۰ کیلو تسلیحات شامل،موشکهای هوا به هوای امرام،سایندوندر، اسرام،میتئور،موشکهای ماوریک،هارم،استروم شادو ،بریستون،تاروس ،هارپون ،و یا چندین نمونه بمب هدایت لیزری  ویا تا ۲۴ بمب سقوط ازاد مارک۸۲

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع:https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

 TYPHOON LOADOUT CHART copy

65+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:

69 دیدگاه

  • اقای تارخ درود.بلخره کدام بهتر است از نظر من تایفون فوقلاده است ولی شما بگید کدام بهتره

  • درود.دوستانی که اینو تو نمایشگاه هوایی دیدین قطعا میدونند چقدر جت باشکوهی هست بدون تعارف میگم از اف۱۸بهتر هست حتی از رافال.ولی اقای تارخ سوالی دارم میگ۳۵چطور هست مقابل این.ایا اون چون جدید تر و اپ تو دیت تر هست بهتره.کالا تایفون بهتر است یا میگ۳۵٫

  • ی سوال مسخره برام پیش امده اما اگه نپرسم خوابم نمیبره.چرا با اینهمه تکنولوژی جدید مثل صفحات لمسی بازم داخل کابین هواپیما ها انقدر دکمه هست جدا همشون به کارمیادش??

  • سلام. اقاحمید چرا تایفون توپ ۲۷ م م داره؟ اگه قراره به اهداف زمینی حمله کنه ایا حیف نیست جنگنده به این گرونی وقشنگی ارتفاعشوکم کنه با توپ ۲۳ م م بزنن تازه اینکه ظریفهم هست. اگه قراره جنگنده بزنه ایا بهتر نبود کالیبر کمتر با تعداد گلوله بیشتر و سرعت بیشتر میداشت.با تشکر

    • نویسنده

      سازنده فکر همه جاشو کرده حتی اگر لازم باشد حمله با توپ
      دوم به این راحتی ها هم نیست زیرا طی جنگ جهانی دوم هواپیماها با مسلسل با اهداف زمین حمله میکردند ولی واقعا پدافند زمینی چقدر در برابر انها موثر بود

  • خیلی منون خیلی ممنون.اقا حمید تو سایت هرجور اطلاعاتی هست فقط ماشا الله انقدر بزرگ ادم میمونه کجا رو بخونه . با ایکه همه مقاله ها رو خوندم هر بار که میخونم چیز تازه ای یاد میگیرم.انشالله که هزینه هاست مشکل نباشه اگه مشکل شد خبر بدین

    • نویسنده

      سلام ممنون مشکلی نداریم از باب هزینه ..اگر دوستان کمی رعایت کنند واقعا بروند سئوالتی بپرسن که جوابش در مقالات نیست و یا نمیدونن تا جر بحث سیاسی بهتر است زیرا وقت مهمتر از پول است
      گهگاه من نیم ساعت باید بشینم کامنتهای سیاسی دوستان بخونم تا تائید کنم

  • سلام. اقا حمید تایفون خوبش یک اف۱۶ در چه فاصله ای کشف میکنه؟اف۱۶ خوبش تایفون درچه فاصله ای کشف میکنه؟

    • نویسنده

      بر اساس دادهای رادار تایفون باید بتونه یک اف۱۶ از برد ۱۴۰ کیلومتر کشف کنه و اف۱۶ یک تایفون از برد ۷۰ یا ۸۰ کیلومتری

  • ایران نمی تونه بعد از پنج سال و رفع تحریم تسلیحاتی ۱۰۰فروند تایفون از ایتالیا بخره؟

    • ایتالیا ماهواره سیصد کیلوی ما که هیچ ارزشی ندارد و فقط قرار بود برامون بفرستن تو جو نه نفقط پرتابش نکردند بلکه ماهواره را پس نمیدن مال ما رو گرفتن پسشم نمیدن بعد میخوای ازشون تایفون بخری خسته نباشید

  • سلام استاد خسته نباشید. به نظر شما چرا بریتانیا تصمیم داره ناو هواپیما بر آینده خودشو با اف ۳۵ تجهیز کنه؟ آیا هماهنگ کردن تایفون برای فرود روی ناو مقرون به صرفه تر از خرید یک هواگرد جدید نبود حالا هزینه ایجاد زیر ساخت های جدید و آموزش و… برای اف ۳۵ بماند. باز در مورد اسپانیا و ایتالیا میشه گفت که نیاز به یک جت عمود پرواز داشتن چون ناو هاشون طول باند کوتاهی داره ولی بریتانیا به نظر نمیرسه چنین محدودیتی داشته باشه

  • با سلام و تشکرشرکت ام تی یو المان در زمینه ساخت موتور بسیار قدرتمنده از موتور تانک مثل لیوپارد ۲ که بسیاری از کشورها ازش الگو گرفتن تا ژنراتورهای عظیم و موتور زیردرییاییچرا در زمینه هواپیما وارد رقابت نمیشه با شرکتهایی مثل رولز رویس پرت اند ویتنی و جنرال الکتریکدر ضمن بیس تولید انواع موتور در المان بسیار قویه و زیمنس از بهترین تولید کنندگان توربین در جهانهلطفا در مورد تولید کنندگان موتور هواپیما در روسیه نیز راهنمایی بفرماییدببخشید که مطلب اینقدر زیاد شد ولی اگر علاوه بر مقایسه جنگ افزاز ها مقایسه ای هم میان شرکتهای اسلحه سازی و سازنده موتور مخصئصا موتور هواپیما میگذاشتید عالی میشدممنون از مطالب خوب سایتتون و وقتی که برای مخاطب میگذارید

  • سلام.ایا شرکت mtu المان توانایی ساخت موتور جت یا توربین گازی ناو را دارد؟

  • سلام و درود.چند درصد از تایفون ساخت المان هست؟ چرا المان با صنعت قوی که دارد قسمتهای اصلی و حساس تایفون را نمیسازد؟

  • سلام در اینجا گفته شده که سطح امواج برگشتی تایفون یک چهارم رافال ولی چطور در هر دو مقاله سطح مقطع راداری رافال و تایفون ۰/۰۵ اعلام شده است.

  • سلام استاد سوخو ۳۰ از پس تایفون راحت تر میتونه بر بیاد یا رافایل؟ البته خود این موضوع میدونم کار مشکلیه !

  • با سالام خدمت استاد تارخ بزرگوار . استاد یک انتقادی دارم ازتون که ویرایش متنهاتون بسیار ضعیف هست که من مایلم در این زمینه بدون داشتن هیچچشم داشتی با شما همکاری کنم .و اینکه ممنون میشم اگر یک لینک ارتباطی با شما در اختیار ما بزارید 

  • سلامچرا در حالی که آمریکا اف ۳۵ و اف ۲۲و روس ها هم در آینده ی نزدیک سوخو ۵۰ و چینی ها هم جی ۲۰ رو عملیاتی  خواهند کرد کشور های اروپایی و فرانسه بفکر ساخت جنگنده ی نسل پنجم نیستند

    • نویسنده

      سلام والا نیازی ندارن زیرا پاکفا سطح مقطعی چندان بالایتری نسبت به تایفون و یا رافال ندارد و از طرفی با ارتقا میشود کارایی این رو به شدت افزایش داد

  • سلام برادر تارخ عزیزتا بحال تایفون ها سقوط یا حادثه جدی داشته اند؟و اینکه قابلیت فرود در شرایط سخت مثلا بر روی بزرگراه یا زمین ناهموار را دارند؟پ ن: توی یکی از قسمت های سریال’ کبرا ۱۱′ کمپرسور تایفون از جا کنده شد افتاد وسط بزرگراه ،خود جنگنده هم همون جا وسط اتوبان خیلی شیک فرود اومد :/

    • نویسنده

      سلام در برگراه میتواند بشیند ولی نه جای ناهموار در مورد و حادثه سقوط هم یادم نیست ولی ممکن است داشته باشد

      • سلام جناب تارخ سوخو ۳۵ رانش به وزن بیشتری دارد یا تایفون؟؟؟؟ در ضمن آیا میشه ایرانسوخو ۳۰ مجهز به موتور سوخو ۳۵ رو سفارش بده ؟ البته میدونم موتور های سوخو ۳۰ هم توان خوبی رادارند ولی کار از محکم کاری عیب نمیکند اونم در حالی که رانش به وزن در انجام مانور فرار از دست موشک نقش بسیار مهمی رو داره و از طرفی دیگه رقبای ما در حال حاضر مجهز به موشک میکاهستند و در آینده هم آمرام دی و میتئور تجهیز خواهند شد و تمامی این موشک ها موشک های چالاکی هستند . در این شرایط نیروی رانش به وزن حتی می تواند عامل مرگ وزندگی باشد .

        • نویسنده

          سلام نگاه کنید سفارشی کردن مثلا سوخو۳۰ تا یک حدی ارزش دارد بیش از این باعث افزایش بی دلیل قیمت میشود.. وقتی موتور فعلی کارایی لازم را دارد چه کاری است

      • پاسخ به حامد • مهر ۱۹, ۱۳۹۵ در ۲۰:۱۷ …………. ایران به دنبال نصب رادار اف.جی.ای۳۵ به جای رادار بارس در نمونه پایه است. موتور قدرتمند با توجه به قدرت مانور موشکها خیلی تعیین کننده نیست و بیشتر به درد رهگیری بمب افکن های دور برد یا عملیات تهاجمی ضربتی می خورد.

        • سلام جناب رنو ایران خواهان نصب کدام نسخه اف جی ای ۳۵ هست ؟ اف جی ای ۳۵ معمولی یا اف جی ای-۳۵ (۳)دی ؟؟در ضمن در سایر بخش های الکترونیکی ایران چه امکاناتی می خواهد ؟؟برای مثال در بخش جنگال و اپتیک ؟؟ آیا ایران خواهان آنرادار باند ال که به

          • در مورد نوع رادار اطلاعی ندارم و کل موضوع در حد یک شایعه است. فعلا که ایران سفارش نداده تا نوع تجهیزات آن مشخص شود

        • سلام جناب رنو ایران خواهان نصب کدام نسخه اف جی ای ۳۵ هست ؟ اف جی ای ۳۵ معمولی یا اف جی ای-۳۵ (۳)دی ؟؟در ضمن در سایر بخش های الکترونیکی ایران چه امکاناتی می خواهد ؟؟برای مثال در بخش جنگال و اپتیک ؟؟ آیا ایران خواهان آنرادار باند ال که برروی پاکفا و سوخو ۳۵ قابل نصب هست نیز میباشد؟؟

  • در متن اشاره شده که تایفون در رزم هوایی توان بیشتری از رافال داره میخواستم بدونم که چرا اینطوری هست؟

  • پیروزی در یک نبرد یک به دو واقعا توانایی بالایی میخواد. اینکه سوخو ۳۰ رو یک هیولا فرض کنیم قابل قبول‌تره تا اینکه علت شکست تایفونو خلبانای ناکارامد کشوری بدونیم که یکی از ابرقدرت‌های دنیا و باتجربه‌ترین ارتش منظم مدرنه. به نظر شما دارندگان سوخو ۳۰ باید خوشحال باشن یا مشکل از خلبانای تایفون بوده؟

    • نویسنده

      سلام والا این مسئله زیر سوال رفته و انگلیسیها قبول ندارن و میگن این امار برای تبلیغات خبری داخلی هند داده شده

      • سلام استاد تارخ توی این قضیه تمرین بالاخره سوخو ۳۰ برنده شد یا تایفون؟؟؟یکی هم حرف آخر انگلیسی ها چه بود ؟منظورم اینه که انگلیسیها میگویندکه تایفون ها سوخو های هندی را به طور کامل شکست دادند یا اینکه تایفون ها در مقابل سوخو ۳۰ های هند شکست خوردند ولی نه با آن نتیجه ۱۲-۰که هندی ها ادعا میکنند ؟؟منظور انگلیسیها کدام یک از ان دو هست ؟؟ انگلیسیها فقط آن نتیجه ۱۲-۰ را رد میکنند ولیشکست تایفون هارو قبول میکنند یا اینکه میگویند تایفون ها سوخو ۳۰ ها را شکست دادند و پیروز شدند؟؟؟ و یک سوال دیگه سوخو ۳۰ مجهز به موشک تصویر ساز حرارتی pl-10e و خروجی های متغیردر داگفایت شانس بیشتری دارد یا تایفون مجهز به اسرام و ایریس تی ؟؟همچنین سوخو ۳۰ چالاکتر است یا تایفون ؟؟؟  

      • استاد منظورتون اینه که  در این درگیری تایفون برنده شد؟استاد لطفا اگر میشه به این سوالاتم جواب بدین :سوخو ۳۰ مجهز به موشک تصویر ساز حرارتی pl-10e و خروجی های متغیردر داگفایت
        شانس بیشتری دارد یا تایفون مجهز به اسرام و ایریس تی ؟؟همچنین سوخو ۳۰
        چالاکتر است یا تایفون ؟؟؟  

        • نویسنده

          سلام نبرد تنها نبرد هوایی نزدیک بوده و هیچ کدام از طرفین از رادار استفاده نکردند و سلاح هم نبود داگ فایت بوده

      • با سلام مجدد استاد تارخ سوال دیگری هم داشتم :کدام یک از این دو غلاف جنگ الکترونیک self-protetion روسی برترند ؟sap-518 یا L-256 Khibini-Mاگر از کارایی آنها اطلاعی در دسترس نیست حداقل کدام یک از نظر زمان ساخت جدیدتراست و اگر ما سوخو-۳۰ خریدیم بهتر است کدام یک را همراه این جنگنده بخریم ؟

        • نویسنده

          سلام هیچ اطلاعاتی با عدد و رقم از این دو غلاف در دسترس نیست ولی غلاف SAP 518 از قرار تنها نمونه ای است که صادر شده

  • به نظر میاد هدایت این جنگنده قدری مشکل باشه شاید برای همین سعودی ها رفتن سراغ رافائل در کل بازار آینده در دست رافائل است تا تایفون

    • نویسنده

      سلام…. اتفاقا هر کسی با تایوفن پرواز کرده به شدت تحت تاثیر هدایت پذیری ان قرار گرفت نمونه ان داستان پرواز خلبانان اف۲۲ و اف۱۵ با تایفون در سال ۲۰۰۷….. البته همکنون روی کاغذ مشتریان تایفون از رافال بیشتر است

      • منهم عاشق اف۱۵ورافائل #سوخو۳۰هستم بخاطر قابلیت حمل مهمات ،برد و مولتی رول بودنشون فبینظیرند فکر کنم یوروفایتر بخاطرچندملیتی بودن تولیدش و تبلیغ انگلیس ازرافائل مشتری  بیشتری داشته باشه وگرنه کشورهایی که قبلاتولیدات داسو را داشتن خیلی بیشترن وزیرساختهاوپشتیبانی این کمپانی توشون وجود داره هروقت این جنگنده رو میبینم یک حسرت بیوصفی ازنداشتنش بهم دست میده  شما اگه فقط یک شانس برای انتخاب جنگنده داشتین چه جنگنده ای مدنظرتون بود