شرکت پیلاتوس سوئیس یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای جهان در زمینه  ساخت هواپیماهای کوچک توربوپراپ برای نقش های ارتباطی و اموزشی است. این شرکت در میانه دهه ۱۹۴۰  با ساخت هواپیمای موتور پیستونی اموزشی  پی سی ۲ کار خود را اغاز کرد که دارای ترکیب  خدمه پشت سر هم بود . یک  دهه بعد دست به ساخت پی سی ۳ زد که با ترکیبی جدید و به روز ولی باز با موتور پیستونی  مهندسی پیلاتوس را نشان داد این شرکت چند طرح نظامی غیر نظامی چون هواپیمای  ارتباطی توروپراپ پی سی ۶ را تولید کرد که به شدت بر وجه کاری این شرکت افزود و هنر ان را در طراحی توربوپراپ های کم مصرف و کاربردی به همگان نشان داد. ولی یک از درخشانترین طرح های این شرکت  هواپیماهای اموزشی پی سی ۷ است

پی سی ۷

در اوائل دهه ۱۹۶۰ اشرکت پیلاتوس تلاش کرد با نصب یک موتور قویتر توربوپراپ بر روی طرحی  با بدنه شبیه به پی سی ۳ یک هواپیما اموزشی مقدماتی قدرتمند خلق کند.طرح جدید قرار بود پی سی ۳ بی نامیده شود ولی بعد از مدتی پی سی ۷ نامیده شد.

پی سی ۷ هواپیمای بود با بالی صاف و بدون پس گرایی و دو خدمه در پشت سر هم  و کابینی  حبابی شکل بود . هوپیما از یک موتور توربوپراپ  پرات اندویتنی کانادا پی تی ۶ ای -۲۰ با توان ۵۵۰ اسب بخار قدرت میگرفت   که از سه تیغه ملخ  متغیر بهره می برد . پی سی۷ اولین پرواز خود را در مه سال ۱۹۷۵ انجام داد و در سال ۱۹۷۸ رسما عملیاتی شد. پی سی ۷ دارای بیشترین سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است اگرچه سرعت پیمایش ان ۴۱۲ کیلومتر در ساعت است و برد ان با دو مخزن سوخت خارجی با ۲۶۰۰ کیلومتر می رسد

پی سی 7 و در زیر بال غلاف مسلسل دوتایی 7.62 م م

پی سی ۷ و در زیر بال غلاف مسلسل دوتایی ۷٫۶۲ م م

کابین خلبان تحت فشار بود ولی فاقد صندلی پرتاب شونده است . هواپیما توان محدود از پشتیبانی هوایی نزدیک برخوردار بود و دارای سه  جایگاه  جنگ افزاری در زیر هربال (در مجموع ۶ عدد) با توان حمل ۱۰۴۰ کیلوگرم سلاح شامل  تا چهار بمب ۱۱۹ کیلوگرمی مارک ۸۱ و یا تا چهار راکت انداز ۷ لول  ۶۸ م م ویا تا دو غلاف مسلسل شامل غلاف های مسلسل متوسط ۷٫۶۲ م م ویا ۱۲٫۷ م م و یا دو مخزن سوخت خارجی یا  ترکیبی از این تسلیحات را حمل کند.

هر دو خدمه توان هدایت هواپیما را داشتند ولی تنها خلبان جلو توان اتش را داشت که البته فاقد هر سامانه موثر نشان روی است و  اتش کاملا چشمی انجام میشد .هر دو کابین دارای نشان دهنده های انالوگ  هستند و فاقد اچ یو دی

نسخه دیگری  از پی سی ۷ با نام پی سی ۷ مارک ۲ در دهه ۱۹۸۰ برای نیروی هوایی افریقای جنوبی توسعه یافت. این نسخه دارای بدنه ای مشابه پی سی ۹ بود ولی از موتور قویتر پی تی ۶-۲۵ سی با توان ۷۰۰ اسب بخار بهره میبرد اگرچه به دلایل سیاسی  روی ان جایگاه حمل سلاح نصب نشد.این نمونه در هر کابین دو نمایشگر رنگی چند کاره نصب شده بود

کابین پی سی 7

کابین پی سی ۷

تا کنون حدود ۶۲۰ فروند پی سی ۷ ساخته شده که به یکی از محبوب ترین توربوپراپ های اموزشی تبدیل شد و به ۲۵ ارتش جهان فروخته شد. از جمله برخی از مشتریان این هواپیما میتوان به:

انگولا :۲۵ فروند پی سی ۷ سفارش داد و از انها در درگیری های داخلی نیز بهره برد

هند. این کشور خواهان تولید ۱۰۶ فروند پی سی ۷ مارک ۲ در داخل شد که تا کنون حدود ۸۰ فروند را تحویل گرفته است

ایران: در دهه ۱۹۸۰ این کشور ۳۵ فروند پی سی ۷ را تحویل گرفت که هواپیمای  اموزشی پاییه نیروی هوایی است

عراق:در دهه ۱۹۸۰ توانست  ۵۲ فروند را به دست اورد که در جنگ با ایران از انها برای حمله به نیروی زمینی ایران ویا شکار بالگردها استفاده کرد

و برخی مشتریان بزرگ :مالزی ۴۴ فروند، مراکش ۸۸ فروند…….

1244026

پی سی ۹

موفقیت پی سی۷ باعث  توسعه رقیبانی برای این هواپیما شد که میتوان از بین انها به توکانو برزیلی اشاره کرد.از این رو پیلاتوس دست به توسعه یک نسخه قدرتمند تر پی سی ۷ با نام پی سی۹ زد. هواپیمای جدید در مه ۱۹۸۴ اولین پرواز خود را انجام داد.

پی سی ۹ بسیار شبیه پی سی۷ است اگرچه تفاوت های در شکل تاج کابین و محل قرار گرفتن کابین عقب است. در پی سی۹ کابین عقب کمی بالاتر  است و دید بسیار بهتری رو به جلو دارد .هواپیما از یک موتور توربوپراپ  پی تی ۶- ای ۶۲ با توان ۹۵۰ اسب بخار قدرت میگیرد و از یک ملخ چهار تیغه بهره می برد. بیشترین سرعت پی سی ۹  رقم ۵۹۳ کیلومتر بر ساعت بود. هر دو خلبان بر  روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر  قرار میگرفتند از این رو مشکل نبودن صندلی پرتاب شونده برای خدمه در پی سی۷ حل شد. همچنین کابین جلو و عقب هر کدام دارای دو نمایشگر رنگی  برای  نمایش نشانگر به صورت دیجیتال  است اگرچه پنچ نمایشگر اصلی در درون  هر دو کابین به شکل انلوگ نیز وجود دارد . این نمونه نیز یک اچ یو دی در کابین جلو داشت

پی سی 9ام

پی سی ۹ام

همانند پی سی۷ دارای شش جایگاه خارجی جنگ افزاری بود  که در چهار  جایگاه توان حمل ۲۵۰ کیلوگرم و در دو   جایگاه توان حمل ۱۱۰ کیلوگرم سلاح را داشت و ترکیب تسلیحاتی مشابه پی سی۷ را دارا  بود ولی توان حمل تا دو بمب ۲۲۵ کیلوگرمی مارک ۸۲ و یا دو راکت انداز ۱۹ لول ۶۸ م م را داشت

 یکی دیگر از نسخه های پی سی ۹ نسخه  پی سی ۹ ام است . این نمونه دارای  سکان عمودی بزرگتر برای ثبات طولی بیشتر، کابین برروز تر شامل یک  نمایشگر بزرگ چند کاره در دو کابین و مجهز بودن با اچ یو دی با توان نشان گذاری  تسلیحات در کابین جلو است .

پی سی۹ نیز توانست مشتریان زیادی برای خود دست پا کند.دست کم به ۱۰  ارتش جهان صادر شد که از جمله برخی مشتریان ان میتوان به استرالیا ۶۷ فروند،عربستان ۵۰ فروند،تایلند ۲۳ فروند  اشاره کرد

کابین پی سی 9 ام

کابین پی سی ۹ ام

پیجکرافت  تی ۶ تکسان ۲

هواپیمای توربوپراپ بیجکرافت تی ۶ تکسان ۲ در نیروی  هوایی امریکا جایگزین جت اموزشی  تی ۳۷ در خدمت شد. این هواپیما در واقع همان  پی سی۹ ام مارک ۲ بود . در واقع در سال ۱۹۹۰ نیروی هوایی امریکا با پیلاتوس بر سر توسعه یک نسخه از پی سی ۹ برای این نیرو به توافق رسید که نسخه جدید در سال ۱۹۹۳ وارد خدمت شد.تا سال ۱۹۹۶ ازمون های پروازی ادامه داشت و البت چند تولید کننده دیگر از جمله شرکت برزیلی امبرایر با هواپیمای توکانو  نیز وجود داشت که در نهایت منجر به انتخاب پی سی ۹ ام شد.

هواپیما در امریکا تی ۶ تگزان ۲ نامیده شد و در این کشور  تولید شد. نخستین  نمونه در سال ۱۹۹۸ وارد خدمت شد . اگرچه بسیار شبیه پی سی ۹ ام بود ولی تنها ۳۰% اشتراکات داشت .

تی ۶ دارای بدنه ای تقویت شده  با موتور قویتر  پی تی ۶ –ای ۶۸  با توان ۱۷۰۸ اسب بخار است  اگرچه قدرت مورد استفاده ۱۱۰۰ اسب بخار است . کابین شامل  عناصر دیجیتال  و تمامی  عناصر  ان طی ۸ نمایشگر شامل  دو نمایشگر  رنگی چند کاره دیجیتال  هستند و فاقد اچ یو دی بود.  هواپیما دارای  سامانه ناوبری جی پی اس بود .

تی 6 ای تگزان 2

تی ۶ ای تگزان ۲

چندین نمونه از این هواپیما توسعه یافت.اولین نمونه تی ۶ ای تکزان ۲ است که نسخه اموزشی پاییه است که  شامل دو   نسخه است که در نیروی دریایی و هوایی خدمت کرد

تی ۶ بی هگزان ۲ نسخه اموزشی  پیشرفته مجهز به کابین شیشه ای شامل  سه نمایشگر رنگی چند کاره بزرگ در دو کابین و یک اچ یو دی در کابین جلو  است. کابین با دوربین دید شبانه هماهنگ شده است

نسخه دیگری به عنوان نسخه مسلح تی ۶ ساخته شد که ای تی ۶ نامیده شد. ای تی ۶ بی بر اساس تی ۶ بی ساخته شد و توان حمل تسلیحات  دارد. این نمونه دارای سه جایگاه جنگ افزاری در زیر هر بال است و میتواند تا ۱٫۵  تن سلاح شامل  انواع بمب سقوط ازاد و هدایت شونده و موشک های هدایت شونده  و راکت و غلاف مسلسل را حمل کند.

ای تی 6 مسلح به بمب لیزری جی بی یو12

ای تی ۶ مسلح به بمب لیزری جی بی یو۱۲

همچنین این نمونه در زیر بدنه دارای یک سامانه نشانه گذار لیزری  با توان دید حرارتی است که اجازه پرواز شبانه و نشانگذاری لیزری را می دهد . در واقع چیزی که ای تی ۶ بی را با پی سی۹ و یا نسخه اموزش متفاوت  میکند توان حمل تسلیحات هدایت شونده است. این هواپیما توان حمل تا چهار بمب ۲۲۵ کیلوگرمی هدایت لیزری جی بی یو ۱۲ ویا  نسخه های ۲۲۵ کیلوگرمی  با کیت هدایت پیویی ۳و ۴ را دارد  و میتواند   به واسطه گیرنده ماهواره ای توان پرتاب بمب هدایت ماهواره ای ۲۲۵ کیلوگرمی اس دی بی  را دارد. همچنین میتواند تا هشت موشک لیزری هلفایر  را نیز حمل کند و یا   برای دفاع از خود توان حمل موشک سایندوندر را نیز در زیر بال دارد .

موتور ان  از نوع  پی تی ۶-۶۸ دی با توان ۱۶۰۰ اسب بخار است . هواپیما دارای بیشترین سرعت ۵۸۵ کیلومتر بر ساعت است و برد ان با دو مخزن سوخت خارجی ۲۷۷۹ کیلومتر است .

۹ کشور نسخه تی ۶ را سفارش داده اند که از این میان میتوان به عراق و اسرائیل  که  نسخه تی ۶ ای  را سفارش داده و هنوز سفارشی برای ای تی ۶ بی ثبت نشده اگرچه در حال بازار یابی ان است

ای تی 6 مسلح به موشک هلفایر.در زیر بدنه سامانه نشان گذاری لیزری و دوربین حرارتی قابل دیدن است

ای تی ۶ مسلح به موشک هلفایر.در زیر بدنه سامانه نشان گذاری لیزری و دوربین حرارتی قابل دیدن است

پی سی ۲۱

در اواخر دهه ۱۹۸۰ پیلاتوس به دنبال  یک توربوپراپ اموزشی بود که شبیه ساز کامل پرواز با جنگنده های اموزش چون هاوک و الفاجت باشد. در واقع هدف این بود که شما هواپیمای داشته باشید که به غیر از نقش اموزش پاییه با یک توربوپراپ بلکه نقش یک هواپیمای جت اموزشی مانند الفاجت را نیز بازی کند.در مرحله اول تلاش شد با تغییر پی سی ۹ به این نتیجه برسند  که پی سی ۹ ام نتیجه همین تلاش بود ولی در نهایت  در اواخر دهه ۱۹۹۰ پلاتوس به دنبال طرحی جدید رفت

پی سی ۲۱ شبیه پی سی ۹ ام است ولی دارای بدنه کشیده تری است تا حدی تلاش شد تا ایرودینامیکی بهتر به این نسخه داده شود. موتور  همان نسخه به کار رفته در ای  تی۶ است یعنی موتور پی تی ۶ ای ۶۸ بی با  توان ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت،  که دارای یک ملخ پنچ تیغه  از جنس کامپوزیت می باشد  و در عملکرد کلی تاثیر بسیار داشته است

پی سی 21

پی سی ۲۱

هواپیما در کابین دارای سه نمایشگر رنگی بزرگ ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری  بود  که با وجود عدم داشتن رادار میتواند  حالت های مختلف رادار را برای دانشجو  شبیه سازی کند و یا میتواند پرتاب انواع  سلاح ها را در نمایش گر های خود شبیه سازی کند  از جمله سلاح های لیزری. هر دو کابین دارای  اچ یو دی هستند   کابین و با دوربین دید در شب هماهنگ است .

خدمه روی صندلی پرتاب شونده صفر  صفر قرار داشتند و در پنج جایگاه خارجی میتواند تا ۱۱۵۰ کیلوگرم سلاح شامل  بمب ، اکت و غلاف مسلسل را حمل کند.

بیشترین سرعت این نمونه به ۶۸۵ کیلومتر بر ساعت می رسد و برد ان با سوخت داخلی ۱۳۳۳ کیلومتر است

از جمله مشتریان این نمونه میتوان به عربستان با ۵۵ فروند،امارات ۲۵ فروند و قطر با ۲۴ فروند اشاره کرد

کابین پی سی 21

کابین پی سی ۲۱

نام پی سی ۷ پی سی ۹ ام تی ۲ ای تکزان۲ پی سی ۲۱
طول ۹٫۷ متر ۱۰٫۱۴ متر ۱۰٫۱۶ متر ۱۱٫۲۳ متر
ارتفاع ۳٫۲ متر ۳٫۲ متر ۳٫۲ متر ۳٫۷ متر
وزن خالی ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۷۲۵ کیلوگرم ۲۱۳۵ کیلوگرم ۲۲۷۰ کیلوگرم
بیشترین وزن ۲۷۰۰ کیلوگرم ۲۳۵۰ کیلوگرم ۲۹۴۸ کیلوگرم ۴۲۵۰ کیلوگرم
موتور پی تی ۶ای-۲۵ ای پی تی ۶ ای -۶۲ پی تی ۶ ای -۶۸ پی تی ۶-ای ۶۸ بی
قدرت موتور ۵۵۰ اسب بخار ۱۱۴۹ اسب بخار ۱۱۰۰ اسب بخار ۱۶۰۰ اسب بخار
بیشترین سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵۹۳ کیلومتر بر ساعت ۵۸۶ کیلومتر بر ساعت ۶۸۵ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت ۵۵۶ کیلومتر بر ساعت ۵۱۵ کیلومتر بر ساعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۲۶۳۰ کیلومتر با سوخت داخلی و خارجی ۱۵۳۷ کیلومتر با سوخت داخلی ۱۶۶۷ کیلومتر با سوخت داخلی ۱۳۳۳ کیلومتر با سوخت داخلی
ارتفاع پروازی ۱۰۰۶۰ متر ۱۱۵۸۰ متر ۹۴۴۹ متر ۱۱۵۸۰ متر
سلاح تا شش جایگاه خارجی  با توان حمل انواع راکت بمب و غلاف مسلسل تا شش جایگاه خارجی  با توان حمل انواع راکت بمب و غلاف مسلسل در نسخه رزمی  توان حمل بمب های هدایت لیزری  و موشکهای ضد تانک هلفایر  و انواع بمب و راکت و غلاف مسلسل پنچ جایگاه خارجی خارجی  با توان حمل انواع راکت بمب و غلاف مسلسل

گرداوری:عبدالحمید تارخ

 

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:        

13 دیدگاه

  • داخل عکس اخر درچیه تهویه رو از رو درچیه تهویه پراید ۱۳۲  مهندسی  معکوس کردن .شاید هم کامپیوترهای سایپا رو هک کردن نقققققشه ها رو بردن.

    0
  • لطفا خواهشا عاجزا از شما و تمام محققان و مقاله نویسا میخوام که قیمت هر چی رو که در موردش مقاله مینویسید رو ذکر کنید لطفاااااااااااااااااااااا 

    0
  • سلام اقای تارخ ایا پی سی ۹ بهتر از بالگرد کبرا نیست دلیش این است که میشه دانش جوهای خلبانیرو اموزش داد تانکهم شکار کرد.هم صرفه اقتصادی داره همامنیت برای خلبان .در کبرا سقوط=مرگ ولی در پی سی ۹ سقوط=اجکت

    0
  • ببخشید که در دو پارت ارسال شد، آخه یه سوال مهم جاموند. درنهایت از اون هواپیمای مورد نظرتون برای آموزش نیروی هوایی ارتش ایران، چه تعداد لازمه تا نیاز ما برآورده بشه؟درضمن اگر در آتیه ایران مبادرت به خرید سوخو و یا میگ کند، آیا تفاوتی در انتخاب هواپیمای آموزشی دوره ادونس به وجود نمیاد؟ یا اینکه فرقی نمی‌کنه که چه هواپیمایی برای این دوره تهیه بشه.

    0
    • سلام… در حال حظار با در نظر گرفتم وضعیت ناوگان رزمی موجود هواپیماهای اموزیش کافی و مناسب هستند ولی در صورت خرید دست کم ما به یک جت اموزشی چون یاک۱۳۰ نیاز داریم حالا پی سی۷ در کنارش با وجود اینکه نسخه جدید نیست کافی است

      2+
      • ممنون، متوجه شدم دقیقا منظورت چی بود. بله پس همین ها با توجه به دارای های فعلی کفایت میکنه. امروز مقام روسی اعلام کرد که یاک۱۳۰ پاکستان رو امسال بهشون تحویل میده. امیدوارم ما هم…

        1+
  • سلام، به نظر شما برای آموزش دوره ادونس نیروی هوایی ارتش ایران کدام از این تیپ هواپیماها مناسبتر؟در نهایت فارغ از انتخاب ایران به نظرت کدوم هواپیماها توی این تیپ مانند سوپر توکانو ای۲۹ و همین pc21…. و خلاصه همه این تیپ هواپیماها بهترین درجهان کدومشون هست؟

    0
    • سلام…. در حال حاظر در نیروی هوایی ارتش بهترین هواپیمای اموزشی پیشرفته ما همان پی سی ۷ است..در مورد بهترین پراپ رزمی اموزشی سوپر توکانو و نسخه مسلح تی ۶ تگزان ۲ بسیار موفق و خوب هستند

      3+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar