بالگرد

بالگرد OH-1 کاوازاکی

بالگرد OH-1 کاوازاکی

در دهه 1990 ارتش ژاپن از بالگرد او اچ 6 در نقش بالگرد شناسایی استفاده میکرد. این بالگرد دارای  نقش شناسایی    بود و برای هدایت اتش توپخانه از بالا استفاده می شود. او اچ 6 را می شد  مسلح کرد و معمولا به عنوان بالگرد پیشاهنگ  جلو دار یگان های در حال پیشروی بود خطر های پیش رو را می دید ، نابود میکرد  و یا گذارش ان را به بالگرد های تهاجمی ویا جنگنده و یا در صورت وجود و دسترس  بودن توپخانه ، ادرس انها را به توپخانه میداد. او اچ6 در امریکا تولید شد ولی سلاح کمی حمل میکرد و  از طرفی   نیاز به یک نبرد شبکه محور  را نیز تامین نمی کرد.

از این رو در سال 1992 ارتش ژاپن  برنامه ای  برای ساخت یک نسخه  جدید در داخل برای جایگزین این  بالگرد در دستور کار قرار داد. بالگرد جدید باید صدای کمی ایجاد میکرد و چالاکی و سرعت بالا میداشت تا  دشمن از وجودش در منطقه اگاه نشود . دارای  سامانه های اپتیکی  لازم  را داشته  ، تحریک دشمن را  در هر شرایط اب و هوایی بادی کشف  و اطلاعات هدف را بتواند  با دیگر واحدها به اشتراک  بگذارد

تصویری از او اچ 1 مجهز به غلاف حمل موشک هوا به هوای تایپ 91 و مخزن سوخت

بالگرد جدید در صنایع کاوزاکی توسعه یافت این صنایع بالگردهای زیاد همچون شینوک و یو اچ 1 را در داخلی تولید کرده بود . بالگرد جدید در 6 اوت سال 1996 با نام XOH-1 به پرواز در امد و سرانجام 2004 وارد خدمت شد

بالگرد دارای  بدنه از جنس مواد ترکیبی و کامپوزیت  است این کار یکی برای کاهش وزن و دیگری برای کاهش  سطح مقطعی  انجام شد . بالگرد تا حدی از کبرا که ان نیز در ژاپن در خدمت است برگرفته شده و است و البته  تفاوت ظاهری اشکاری  دارد. این بالگرد دارای  دمی در پایین بدنه است  و از ارابه فرود  ثابت به  جای اسکی  بهره میبرد. چرخ ها دارای  ضربه گیر هستند  تا  ضربه فرود های سخت را بکاهد  و میتوان انهارا  برای فرود روی برف مجهز به اسکی کرد

بالگرد دارای  دو خدمه با ترکیب پشت سر هم است که افسر اسلحه  ودید بان در جلو و خلبان در عقب قرار دارد. هر دو نفر روی صندلی های با ضربه گیر قرار گرفته است و شیشه های کابین برای مقاومت در برابر گلوله های 12.7 م م است و البته بخش جلوی بالگرد  و کابین نیز  از زیر و دو طرف زره پوش شده است.

بالگرد دارای دو موتور توربوشفت میتسابیشی  تی اس -1-ام-10 است که هر کدام انها 890 اسب بخار قدرت فراهم میکند مجهز است . این موتور در دهه 1990 در میتسابیشی توسعه یافت و  برای این بالگرد به صورت خاص توسعه  یافت و فعلا روی بالگرد دیگری نصب نشده است. بالگرد دارای یک ملخ چهار تیغه تمام کامپوزیت است  که ان نیز 12.7 م م مقاومت دارد و دارای  یک ملخ  عقب درون دم است که باعث کاهش صدا و  احتمال برخورد به اجسام خارجی و همچنین ایمنی بیشتر در برابر اتش  دشمنی می شود.این بالگرد دارای  بیشترین برد 720 کیلومتر است  ولی با محموله  دارای  برد 550 کیلومتر است و  سرعت کروز ان به 220 کیلومتر می رسد

بالگرد دارای یک سامانه نشان گذاری و دید اپتیک روی سقف بالگرد است. این سامانه شامل یک نشان گذار لیزری  و دو دوربین است که یکی دوربین دید  روزانه اپتیکی  و دیگری دوربین  حرارتی است  ولی کارایی کلی ان مشخص نیست و جزئیاتی  از ان انتشار نیافته است  ولی گفته شده دارای  دوربین دید   حرارتی نسل سوم است. تصاویر این سامانه درون کابین هر دو خدمه قابل نمایش است. هر کابین دارای  دو نمایشگر بزرگ رنگی  چند منظوره قابل برنامه ریزی  است  و البته  افسر اسلحه نیز دارای  یک اچ یو دی  است(خلبان اچ یو دی  نداره)

بالگرد دارای هشدار دهنده راداری با پوشش 360 درجه و یک پرتاب کننده شراره و پوشاله  در زیر دم است ولی فاقد هشدار دهنده فروسرخ  است. همچنین خروجی دو موتور به طرفین بالگرد داده شده تا دمای خروجی از پشت کمتر قابل دسترس باشد و گرما دو خروجی موتور در پشت موتور تجمع نکرده و باعث راحتی قفل روی بالگرد با موشک  های فروسرخ  شود. همچنین  در پشت ملخ یک سامانه جیمینگ فروسرخ  نیز قرار داده شده ست

سامانه اپتیکی روی سقف کابین

بالگرد دارای  دو بالچه در دو طرف است  که هر کدام دارای  دو پایه برای حمل تجهیزات هستند . این تجهیزات میتواند شامل  غلاف ارتباط داده برای ارسال داده های دوربین اپتیکی به دیگر واحدها باشد ویا تا چهار موشک هوا به هوای تایپ  91 باشد. تایپ 91 یک موشک هوا به هوای  در واقع همان استینگر  ژاپنی ها است  که نسخه هوا به هوایی ان توسعه یافت و در دهه گذشته  میلادی یک نسخه ان به شکل دو موشک درون یک غلاف  برای این بالگرد نیز توسعه یافت .

این بالگرد توان حمل غلاف توپ و یا مسلسل و یا راکت را دارد ولی تاکنون تصویری در این زمینه  دیده نشده است و به شکل عملی راکت و مسلسل حمل نکرده و فاقد سلاح ثابت است . البته  او اچ6 ژاپنیها هم مسلحه نبود (نسخه امریکایی مسلح است) و برای هدف قرار داد اهداف  با دادن گرو به توپخانه  ویا دیگر بالگرد های رزمی وابسته بود و این بالگرد نیز تنها مجهز  به موشک هوا به هوای برای دفاع  در برابر دیگر بالگردها و احتمال بسیار زیاد سرنگون پهپاد های  دشمن است (اگرچه در مشخصات این بالگرد امده توان حمل راکت و غلاف مسلسل را دارد ولی تاکنون هیچ کدام روی این  بالگرد نصب نشده و یا دست کم به نمایش در نیامده )

دو نمونه از این بالگرد ساخته شد یکی سه پیش نمونه ایکس او 1  و دیگری نسخه  تولید اصلی که او اچ1 بود. تا کنون حدود 50 فروند از این بالگرد  ساخته شده ولی نیاز نهایی 112 فروند است. این بالگرد در تمرینات خود در ژاپن توانست اطلاعات  هدف رویت شده را با لانگ بو اپاچی های ژاپنی به اشتراک بگذارد ویا تصاویر سنسور های مختلف را برای  دیگر واحدها اشتراک  گذاری کند. یکی از اهداف اینده توان هدایت پهپاد از کابین  جلو ویا دریافت  تصاویر  دوربین پهپاد در کابین جلو است.

این بالگرد فعلا نقش بالگرد مسلح را ندارد و با ورود بالگرد لانگ بو اپاچی نیز ممکن است در نهایت تنها با مسلح شدن به سلاح های سبک نقش پشتیبانی هوایی  سبک را بازی کند ولی در حال حاظر نقش ان شناسایی است

(برخی دوستان گفتند چرا این بالگرد در مقاله نه بالگرد برتر تهاجمی جهان نیامده است زیرا این بالگرد اصلا نقش شناسایی ندارد)

تصویری از غلاف حمل موشک هوا به هوای تایپ 91

مشخصات

طول:12 متر

بلندی:3.8 متر

وزن خالی:2.4 تن

بیشترین وزن برخاستن:4تن

موتور :دو دستگاه موتور توربوشفت Mitsubishi TS1-M-10 با 890 اسب بخار

سرعت:278 کیلومتر بر ساعت

برد رزمی:550 کیلومتر بر ساعت

سلاح: چهار جایگاه خارجی با توان حمل راکت و مسلسل و موشک هوا به هوا

ترجمه: عبدالحمید تارخ

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_OH-1

http://www.army-technology.com/projects/oh-1-ninja-light-observation-helicopter/

http://www.military-today.com/helicopters/kawasaki_oh1.htm

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن