
خودروی کشنده ماز543 و 547 خودروی کشنده بسیار پر کاربرد محبوبی است که برای سالها کشنده بسیاری از مشهورترین و قدرتمند ترین تسلیحات ساخت شوروی بود.این کشنده در سال 1962 توسط شرکت از روسیه که سازنده کامیون و کشنده های نظامی در شوروی بود طراحی شد و از سال 1965 وارد خدمت ارتش شوروی شد
ماز534 یک کشنده طراحی شده برای حمل تسلیحات نظامی است البته سفارش اولیه برای کشنده موشک بالستیک اسکاد بود ولی بعدها به همان شکل ولی با کمی تغییر تسلیحات دیگری نیز حمل کند..دارای هشت چرخ است و قدرت موتور به هر هشت چرخ منتقل می شود .شکل ماز543 در واقع بر میگردد به سفارش اولیه برای حمل موشک بالستیک تاکتیکی اسکاد.

موشک اسکاد که یک موشک فراگیر بالستیک کوتاه برد در نسخه A روی یک کشنده شنی دار سنگین با سرعت کم حمل می شود ولی شوروی به دنبال نصب نسخه جدید این موشک با برد 300 کیلومتر روی یک کشنده چرخدار بود که سرعت ان بیشتر باشد و وزن کمتری هم داشته باشد. از این رو شرکت ماز این خودرو را طراحی کرد. اگر به ماز 543 نگاه کنید میبیند که دو کابین دارد که از هم جدا هستند در یک سمت رانند و پشت سر ان و در سمت دیگر باز به شکل دو نفر پشت سر هم در ان سو و بین این دو کابین یک فضای باز وجود دارد که در واقع محل قرار گیری سر موشک بود.

خودروی داری یک موتور 525 اسب بخاری است که در جلو خودرو نصب شده و با رادیواتور خنک می شود و با در نظر گرفتن وزن 19 تنی در نسخه استاندارد این کشنده دارای رانش به وزن نسبتا بالای است.خودرو دارای بیشترین سرعت 80 کیلومتر بر ساعت است ولی وقتی بار داشته باشد این سرعت حدود 60 کیلومتر در جاده است و برد ان به 650 کیلومتر می رسد
ماز 543 در چندین مدل تولید شد
ماز543: نسخه اصلی تولید برای حمل موشک اسکاد بی و سی طراحی شد و 17 تن وزن داشت و میتوانست تا 19 تن بار حمل کند . دارای یک سیستم هیدرولیک برای عمود کردن موشک برای شلیک بود و تمام کشور های دارنده موشک اسکاد از ان استفاده میکردند(از جمله ایران)

ماز543 نسخه A: نسخه غیر نظامی نسخه قبلی با توان حمل 22 تن بار که در نقش های بسیار مانند چرثقیل ، اتش نشان ، حمل سوخت هواپیما مورد استفاده قرار رفت. این نسخه هنوز هم به شکل گسترده ای در روسیه بکار میرود و در اواخر دهه 1960 وارد خدمت شد
ماز534 ام:نسخه ای که در دهه1970 به عنوان حمل راکت انداز300 م م سمرچ وارد خدمت شد. این نسخه دارای موتوری متفاوت بود ولی دارای همان قدرت. کابین سمت راست حذف شد زیرا بخشی از زیر کابین را موتور جدید گرفته بود .این نسخه به عنوان شاس حامل برخی رادارهای شوروی نیز شناخته می شود
ماز 543 پی: یک نسخه توسعه یافته در اواخر دهه 1960 برای حمل موشک بالستیک تمپ با برد 900 کیلومتر .این نسخه دارای وزن برابر با 19 تن است و البته دیگر با خروج تمپ از خدمت دیگر در دسترس نیست
از دهه 1970 یک سری تغییرات در نامگذاری تسلیحات و کشنده های شوروی بوجود امد که به نسخه های بعدی تولید ماز 543 عددی دیگر داده دش
ماز7310 اورگان: یک نسخه تولید شده غیر نظامی در دهه 1970 به عنوان کامیون استفاده شد که در بخش عقب دارای بخش بار بود.نسخه هی متفاوتی از این نسخه ساخته شد که در بخش بار مثلا تجهیزات سوخت رسانی و یا حفاری داشت
ماز7313: یک نسخه غیر نظامی دیگر با توان حمل بار بیشتر .این نسخه 23 تن یعنی یک تن بیش از از ماز7310 باز حمل میکرد
ماز 7410:این نسخه یک نسخه کشنده برای حمل تانک و تجهیزات زرهی است.در واقع این نسخه را میتوان به یک تریلر در عقب تجهیز کرد و البته جای قرار گیر چرخ های ان نیز با نسخه های دیگر فرق دارد

ماز74106: مشابه نسخه قبلی ولی کشنده رادار هشدار دهنده ارایه فازی مشهور بیگ برد یکی از رادار های سامانه اس300 است
ماز7910:این نسخه در مرحله اول در دهه 1970 برای حمل لوله های بزرگ12 متری با وزن حدود 18 تن طراحی شد ولی این نسخه در حوضه نظامی شهرتش برای حمل لانچر پرتاب موشک های دفاع هوایی اس300 است .این نسخه مانند نسخه ماز543 ام که حامل سامانه سمرچ است تنها یک کابین دارد. به غیر این این نسخه به عنوان حمل برخی دیگر موشک های روسی مانند حامل لانچر موشک سامانه ضد کشتی خا35(نسخه زمین پرتاب ) و حامل برخی از موشک های بالستیک و ضد بالستیک ارتفاع بالای روسها نیز استفاده می شود
ماز7911: نسخه غیر نظامی نسخه قبلی که در پشت سر خود دارای یک بخش بار است
ماز79111: نسخه بهبود یافته در زمینه قدرت موتور و گیربوکس که هم دارای نسخه غیر نظامی و هم نظامی است .
ماز در ایران نیز خدمت میکند. ورود این خودرو به ایران بر میگردد بیشتر به استفاده از موشک بالستیک اسکاد در ایران و ورود تعدادی از این موشک و پرتابگر ان در زمان جنگ به ایران است
عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی
مشخصات
MAZ-543 | MAZ-543P | MAZ-543A | MAZ-543M | MAZ-7310 | MAZ-7313 | MAZ-73132 | MAZ-74106 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد چرخ | 8×8 | |||||||
فضای کابین | 4 نفر | |||||||
ظرفیت بارگیری | 19100 کیلوگرم | 19400 کیلوگرم | 19600 کیلوگرم | 22400 کیلوگرم | 20000 کیلوگرم | 21000 کیلوگرم | 23000 کیلوگرم | 17500 کیلوگرم |
وزن کل | – | 40100 کیلوگرم | – | 44850 کیلوگرم | – | – | ||
ظرفیت بکسل | – | 25000 کیلوگرم | – | 32000 کیلوگرم | ||||
طول | 11460 میلی متر | 11465 میلی متر | 11657 میلی متر | 10815 میلی متر | – | |||
عرض | 3070 میلی متر | |||||||
ارتفاع | 2900 میلی متر | |||||||
فاصله بین دو محور | 2200 میلی متر + 3300 میلی متر + 2200 میلی متر | 2200 میلی متر + 2650 میلی متر + 1700 میلی متر | ||||||
دایره چرخشی | 13.5 متر | – | ||||||
قابلیت عبور از خندق | 1.3 متر | |||||||
نوع موتور | D12А-525 (V12) | |||||||
ظرفیت موتور | 38880 سی سی | |||||||
قدرت موتور | 525 اسب بخار (در 2100 دقیقه −1 ) | |||||||
حداکثر گشتاور | 2150 نیوتن متر (در 1200 تا 1400 دور در دقیقه ) | |||||||
مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر | – | 85 لیتر | – | |||||
محدوده رانندگی | 1525 کیلومتر | – | 600 کیلومتر | – | ||||
حداکثر سرعت | 60.0 کیلومتر در ساعت تا 65.0 کیلومتر در ساعت |