در اواخر دهه ۱۹۸۰ پاکستان به دنبال  یک جنگنده چند منظوره برای جایگزینی جنگنده  های چون جی ۷ و کیو۵ و میراژ  ۳و ۵ بود.این کشور در مرحله اول نظر خود را بر روی پروژه سوپر ۷  نسخه ارتقا یافته اف۷ جلب کرد که یک همکاری مشترک بین چین و گرومی  امریکا بود.این طرح در نهایت به دلیل تحریمات امریکا   در پی حوادث  میدان تیان‌آن‌من   در سال ۱۹۸۹ لغو شد.در سال ۱۹۹۱ چین به تنهای طرح سوپر ۷ را پیش گرفت . در سال ۱۹۹۵ طی قرار دادی  بین چین و پاکستان قرار بر تکمیل جنگنده جدید بر مبنای سوپر ۷ گرفته شد و کمپانی میگ روسیه نیز یکی از پیمانکاران این طرح شد.

پروژه  جدید اف سی ۱ نام گرفت و در سال ۱۹۹۸ کمپانی کیلموف روسیه اعلام کرد نسخه ای از موتور توربوفن ار دی۳۳ با نام  ار دی ۹۳ به عنوان موتور اف سی۱ توسعه خواهد داد.در سال ۱۹۹۹ پاکستان خواهان یک مناقصه برای تامین رادار، اچ یو دی و نمایشگرهای اف سی۱ شد که در این میان چندین شرکت  از ایتالیا، فرانسه  و انگلستان در این پروزه شرکت کردند

از سال ۱۹۹۸ با ازمایش اتمی و تحریم های غرب سرعت توسعه طرح جدید را کاهش داد  ولی در نهایت کار از سال ۲۰۰۱ سرعت گرفت و اولین فروند در سپتامبر  سال ۲۰۰۲ ساخت اولین نمونه اغاز شد و در همان سال در نمایشگاه پاریس به نمایش گذاشته شد.در همین سال اولین  نسخه تولید موتور ار دی۹۳ تحویل شد و اولین فروند امده پرواز شد. جنگنده در چین اف سی۱ و در نسخه صادراتی جی اف۱۷ نامید شده.با در نظر گرفتن توسعه همزمان  این طرح با طرح جی ۱۰ برخی از فناوری ها پروژه  جی ۱۷ روی این طرح نیز نصب شد که باعث کاهش چشمگیر  توسعه و قیمت نهایی این طرح شد.

در ۳۱ نوامبر ۲۰۰۳ اولین نمونه اماده  شد و در اواخر ماه اوت اولین پرواز خود را انجام داد.این نمونه پی تی ۰۱ نام گرفت و ۷ اوریل ۲۰۰۴ بعد از ۳۰ پرواز توسط یک خلبان پاکستاتی نیز در چین تست شد.در مارس ۲۰۰۴ پاکستان اعلام کرد قصد سفارش  ۲۰۰ فروند از این پرنده را دارد.

اف سی 1 نسخه که در چین همکنون به صورت محدود در خدمت است

اف سی ۱ نسخه که در چین همکنون به صورت محدود در خدمت است

در پیش نمونه سوم که پی تی ۰۳ نام داشت کمی تغییرات  انجام  شد و وزن  افزایش  پیدا  کرد و در پیش نمونه چهارم یا پی تی ۰۴  در سال ۲۰۰۶ میلادی تجهیزات و الکترونیک مورد نظر پاکستان نصب شد.سر انجام بعد از تست های مختلف  روی شش پیش نمونه در سال ۲۰۰۸ پاکستان سفارش  ۵۰ فروند جی اف۱۷ را داد .ولی قبل از اینکه به مراحل  مختلف  عملیاتی شدن جی اف۱۷ بپردازیم در مورد این جنگنده بیشتر بدانیم

جی اف۱۷ یک جنگنده چند منظوره  تک سرنشینه  تک موتوره  است که از بدنه ای الومنیومی  ساخته شده اگرچه در برخی نقاط از تیتانیوم و فولاد نیز استفاده شده است.بدنه  برای ۴۰۰۰ ساعت پرواز طراحی شده که حدود ۲۵سال می شود و هر ۱۲۰۰ ساعت پرواز نیاز به تعمیرات  دارد. دارای  ارابه  فرود تک چرخ است و  ترمز هیدرولیک ضد سرش  است . طرح ورودی  هوا برای کاستن سرعت هوای ورودی با سرعت زیر صوت طراحی شده و در طراحی توان تامین  هوایی مورد نظر موتور را در مانورهای تند در نظر گرفته شده است. ورودی هوا یکی از موارد تفاوت  بین پیش  نمونه و نسخه تولیدی است و در پیش نمونه ورودی بزرگتر و مستطیلی  شکل شده بود ولی در نسخه تولید کوچکتر و حلالی شده  بود .دارای  بال دلتای برش خورده است و دارای  ریشه بالای کشیده  برای  افزایش  نیروی رو  به بالای بیشتر است که باعث افزایش چالاکی میشود. سکان عمودی و دو بالچه زیر موتور برای کنترول و پایداری  سمتی به کار میروندو  هواپیما دارای سامانه پروازی دیجیتال  با سیم است (FBW) و توسط رایانه هدایت میشود.

کابین خلبان دارای  یک دید کامل و ۳۶۰  درجه است  و دارای دسته هدایت  در میان دو پای خلبان است. دارای  سیستم هوتاس در کابین برای تنظیم جریان سوخت بر روی دست گاز است  و خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر مارتین بیکر سوار میشود و کابین دارای یک اچ یو دی ساخت ایتالیا  است و از سه نمایشگر رنگی چند منظوره بهره  میبرد  که تمامی  اطلاعات  پروازی را نمایش  می دهد .هر سه نمایشگر ۲۰٫۳ در ۳۰٫۵ سانتیمتر  ابعاد دارند.

نرم افزار رایانه جی اف۱۷ شامل  یک میلیون خط اطلاعات بر اساس زبان برنامه نویسی ADA است که ان نیز توسط  زبان سی ++ نوشته شده است.این نرم افزار  مسئولیت اصلی هدایت سامانه کنترل پرواز دیجیتال  با سیم این هواپیما را دارد و یک سامانه هدایت چهار کاناله را  تحت کنترل دارد.همانند تمامی  هواپیما مجهز به این روش هدایت به صورت خودکار دست  به  کنترل هواپیما با کمک سطوح  متحرک هدایت می زند .

یک سامانه دفاعی  یکپارچه شامل  پرتاب کننده  پوشاله  و شراره  هشدار دهنده  رادار با پوشش ۳۶۰ درجه،سامانه هشدار دهنده فروسرخ  با پوشش ۳۶۰ درجه جهت  اخطار در مورد نزدیک شدن موشک و سامانه جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک  می باشد  .

همکنون بازار یابی و فروش جی اف17 در خاورمیانه و افریقا بر عهده پاکستان است

همکنون بازار یابی و فروش جی اف۱۷ در خاورمیانه و افریقا بر عهده پاکستان است

۴۲ فروند جی اف۱۷ اولیه تحویلی   به پاکستان  مجهز به رادار چینی کی ال جی۷ می باشند  که نوع ساده تر رادار کی ال جی۱۰ متعلق  به جنگنده جی۱۰ بود. رادار کی ال جی۷ دارای دیش  ارایه فازی است  و خود بر اساس پالاس داپلر کار میکند. این رادار با همکاری فازاترون روسیه طراحی شده و یکی از چندین نمونه رادار است که در صورت  سفارش مشتری  قابل نصب روی جی اف۱۷ است.رادار دارای برد  کشف ۱۳۰ تا  ۱۵۰ کیلومتر  بر ضد جنگنده ای با سطح مقطعی ۵ متر مربع است (سوخوی۳۰ و یا میراز ۲۰۰۰) و برد ان برد ضد یک میگ ۲۹ و یا  یک اف۱۶ ۶۰ تا ۷۵ کیلومتر است. برد کشف در حالت نگاه به پایین ۳۵ کیلومتر است و میتواند ۴۰ هدف  را زیر نظر گرفته اطلاعات  ده هدف را پردازش و به دو هدف درگیر شود.رادار توان کشف و رهگیری اهداف دریایی و زمینی و توان نقشه برداری از سطح زمین با یک حالت مصنوعی  روزنه ساختگی و همچنین تعقیب عوارض و پستی و بلندی زمین  را دارا می باشد   و میتواند موشک های رادار فعال چینی اس دی ۱۰ را شلیک کند و از طیف وسیعی  از موشک های هوا به هوای رادار فعال چون ار۷۷ و یا میتئور میتوان پشتیبانی کند.برد این رادار بر ضد یک کشتی ۱۵۰ کیلومتر عنوان شده است و دارای  وزن ۱۲۰ کیلوگرم یکی از سبکترین رادارهای موجود است.

خلبان از یک کلاه  پروازی با یک سامانه الکترو نوری ساخت چین بهره میبرد . این سامانه مشابه سامانه های هدفگیری نصب شده  روی کلاه خلبانان روسی و امریکایی  است  که با نگاه کردن به هدف جستجوگر موشک فروسرخ را متوجه  هدف میکند تا تنها همان نقطه از اسمان  را جستجو کند.همچنین این سامانه به غلاف  دید حرارتی و نشان گذار لیزری نیز شیر است و خلبان با نگاه کرد به هر سمت  دوربین این دید حرارتی غلاف نیز به همان سمت بر میگردد.

از جمله دیگر تجهیزات  الکترونیک میتوان به غلاف جنگ الکترونیک کی جی ۳۰۰ جی ساخت چین و غلاف نشان  گذاری و ناوبری شبانه دبیلو ام دی ۷ اشاره کرد. این غلاف توان کشف یک هدف از ۱۸ کیلومتری و نشان  گذاری لیزری ان از ۱۳ کیلومتری را دارد

جی اف۱۷ از موتور روسی ار دی ۹۳ بهره می برد.این موتور بر اساس موتور ار دی ۳۳ جنگنده میگ ۲۹ طراحی شده و با ارتقائات  انجام  شده مصرف سوخت کمتردارد  .این موتور دارای قدرت ۱۱۵۱۰ پاوند بدون پس سوز و ۱۹۰۰۰ پاوند با پس سوز است و رانش به وزن ۰٫۹۹ را برای این جنگنده با سوخت داخلی تامین میکند.این نمونه دارای  عمر ۲۲۰۰ ساعت است و چین  بر اساس این موتور با فناوری  پیشرفته تر موتور دبیلو اس ۱۳ را توسعه داده است که در صورت سفارش مشتری قابل نصب بر روی جی اف ۱۷ است.

دارای پنج  مخزن سوخت داخلی و  توان حمل سه مخزن سوخت خارجی شامل  دو مخزن  ۱۱۰۰ لیتری زیر بال و یکی مخزن  ۸۰۰ لیتری زیر بدنه  است . همچنین دارای  لوله سوختگیری  هوایی قیفی  است و میتوان بر روی ان غلاف سوخت رسانی یار به یار  نیز نصب کرد.در سال ۲۰۱۳ نیروی هوایی پاکستان اعلام کرد امکانات سوخت رسانی یار به یار برای جی اف۱۷ در نظر گرفته شده و به زودی این پرنده این امکان را پیدا خواهد کرد.

کابین جی اف17

کابین جی اف۱۷

جی  اف۱۷ دارای هفت جایگاه جنگ افزاری است. دو عدد زیر هر بال  یکی نوک هر بال و یکی در زیر بدنه. توان حمل ۳۶۲۹ کیلوگرم سلاح را دارد که شامل   انواع  سلاح های چینی روسی و غربی بسته به سفارش مشتری است.

جنگ افزار ثابت  یک توپ۲۳ م م دو لول  مانند  تمامی جنگنده های چینی است که دارای ۲۸۰ گلوله است. این توپ با سرعت اتش ۳۵۰۰ گلوله را دارد و بر اساس توپ روسی جی اس اچ ۲۳ -۲ طراحی شده و می توان ان را با نسخه دو لول  ۳۰ م م که بر روی سوخوی۲۵ نصب است جایگزین کرد.

سلاح هوا به هوای این جنگنده شامل موشک فروسرخ  پی ال ۵ ایی -۲ و پی ال ۹ و در صورت سفارش مشتری موشک سایندوندر  نسخه ال و یا ام است  که میتواند تا شش موشک هوا به هوای فروسرخ را حمل کند. موشک هوا به هوای فراتر  از میدان دید این جنگنده شامل  موشک رادار فعال چینی اس ی ۱۰ نسخه صادراتی موشک پی  ال ۱۲ است.نسخه ای دس ۱۰ ای تحویلی  به چین دارای  برد ۷۰ کیلومتر و وزن ۱۹۹ کیلوگرم است . جی اف ۱۷ میتواند  تا چهار تیره از این موشک  را حمل کند.می توان در صورت سفارش مشتری موشک روسی ار ۷۷ و یا اسرائیلی  دربی را نیز با این جنگنده هماهنگ کرد.

در بخش هوا به زمین  طیف وسیعی از تسلیحات  غربی وشرقی قابلیت همانگ سازی با جی اف۱۷ را دارند.همکنون این جنگنده در ارتش پاکستان  بمب های سقوط  ازاد مارک ۸۲ و ۸۴ و بمب های خوشه ای را میتواند حمل کند در کنار ان بمب های لیزری امریکایی جی بی یو ۱۰ و ۱۲ ،بمب لیزری چینی ال تی۲ سلاح دوربرد  اپتیکی اچ ۲ با برد ۶۰ و نسخه اچ ۴ با برد ۱۲۰ کیلومتر ساخت پاکستان و بمب هدایت ماهواره ای ال اس ۶ ساخت چین .همچنین توان حمل موشک ضد کشتی سی ۸۰۲و ۸۰۳ و همچنین موشک کروز پاکستانی رعد با برد ۳۵۰ کیلومتر را دارد.

شعاع انتقالی با سه مخزن سوخت خارجی بدون تسلیحات ۳۴۸۲ کیلومتر  و با چهار موشک و یه مخزن سوخت ۱۳۵۰ کیلومتر است

جدید ترین نسخه این هواپیما بوک ۲ است. بلوک ۲ دارای الکترونیک بهتر شامل  یک نسخه به روز شده رادار  KLJ-7 با نام  KLJ-7 V2 است  که دارای توان درگیر با چهار هدف  و برد کشف ۱۰۰ کیلومتر بر ضد یک هدف ۳ متر مربعی است  و از کابین به روز شده بهره میبرد. همچنین این نسخه دارای یکم لوله سوختگیری ثابت در سمت راست دماغه است

نسخه اینده این  هواپیما بلوک۳ است. بلوک۳ دارای یک رادار اریه فازی فعال  است و از یک کاونده تصویر ساز فروسرخ در دماغه احتمالا مشابه چیزی که در دماغه جی ۱۰ بی است بهره خواهد بود  و میتواند موشک های تصویر  ساز حرارتی چون پی ال ۱۰ و یا انواع غربی را که با کلاه پروازی هماهنگ شده است را شلیک کند. این نسخه دارای نسخه چینی موتور ار دی ۹۳  که قدرت بیشتری دارد خواهد شد

بلوک2

بلوک۲

تصویری از جی اف17 مسلح به موشک رادار فعال اس دی 10 زیر بال و پی ال 5 در نوک بال

تصویری از جی اف۱۷ مسلح به موشک رادار فعال اس دی ۱۰ زیر بال و پی ال ۵ در نوک بال

همان طور که گفته شد پاکستان  اولین  مشتری جی اف۱۷ بود. اگرچه قرار بود سفارشات  چین و پاکستان  برابر باشد  ولی با وجود جنگنده های برتری  چون جی۱۰ و یا جی۱۱ چین تمایلی به خرید جی اف۱۷ نداشت و این جنگنده را سفارش نداد. اولین سری جی اف۱۷ در ۲ مارس سال ۲۰۰۷ وارد پاکستان شد  که این دسته در چین تولید شده بودند. هشت روز بعد انها پرواز  کردند و کمی بعد وارد خدمت این ارتش شدند.تولید این جنگنده در صنایع  هوا فضا پاکستان    انجام میشود  . اولین نمونه تولید پاکستان در ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد. در مرحله تولید  قرار بود سالی ۶ فروند در سال ۲۰۰۸ ،۱۲ فروند در سال ۲۰۱۰ ، ۱۵ فروند در سال ۲۰۱۱ و در نهایت  تا سال ۲۰۱۴ تولید به ۲۵ فروند در سال برسد.

تا پایان سال ۲۰۱۳  میلادی تمامی ۵۰ فروند جی اف۱۷ سفارشی  ارتش پاکستان  تحویل شد و این ارتش  سفارش  برای دریافت ۵۰ فروند  بلاک ۲ این جنگند را داده است که احتمالا تا پایان  سال ۲۰۱۵ اولین انها را تحویل  خواهد گرفت. احتمالا بلوک ۲ در سال ۲۰۱۷ عملیاتی خواهد شد و در سال ۲۰۲۰ نیز بلوک ۳ از راه خواهد رسید

میانمار نیز در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد  تعداد جی اف۱۷ سفارش داده است. مشخص نیست تعداد این سفارش چه میزان است ولی به احتمال بالا ۱۶ فروند می باشد

جی اف۱۷ یک جنگنده چند منظوره  سبک است برای مشتریانی  که می خواهند جنگندهای چون اف۷،میگ۲۱ و یا اف۵ را جایگزین کنند  ویا کشور های   دارای  سطح تهدیدات پایین بسیار مناسب است ویا اینکه ان را در کنار جنگنده های پیشرفته تر در نقش جنگنده چند منظوره به کار برد  و یا کشورهای که نمی خواهند  برای مسائل  دفاعی هزینه زیادی کنند بسیار مناسب است. جی اف۱۷ با قیمت ۲۰ میلیون دلار یعنی یک سوم تا یک چهارم  اف۱۶ در اینده بازار  بسیار خوبی را در بین  کشورهای  با بودجه دفاعی محدود  برای خود دست پا خواهد کرد.

جی اف17 مسلح به دو تیره موشک ضد کشتی سی 802

جی اف۱۷ مسلح به دو تیره موشک ضد کشتی سی ۸۰۲

برخی از مشخصات جی اف۱۷   عبارت اند از    طول و ارتفاع ۹۲   .۱۴  و ۴٫۷۲  متر ،وزن خالی ۶۵۸۶  کیلوگرمی ،بیشترین سرعت  ۱٫۶  ماخ ، برد انتقالی با سه مخزن سوخت خارجی ۳۴۰۰ کیلومتر  ، سقف پرواز ۱۷۰۰۰  متر .این هواپیما از یک دستگاه موتور ار دی ۹۳ با توان ۱۱۱۰۶ پوند بدون پس سوز و ۱۹۰۰۰ پاوند با پس سوز بهره می برد   .  جی اف۱۷ دارای یک توپ داخلی دو لول ۲۳ م م و ۷ جایگاه جنگ افزاری شامل  دو جایگاه در زیر هر بال،یک جایگاه  نوک هر بال و یک جایگاه در زیر بدنه است با توان  حمل ۳۶۰۰ کیلوگرم سلاح شامل   موشکهای فروسرخ  چینی پی ال ۵ و پی ال ۹ ،موشک رادار فعال پی ال ۱۲ ، موشکهای  سایندوندر و ماژیک ،موشک ضد کشتی سی ۸۰۲ و سی۸۰۳  ،موشک کروز رعد ساخت پاکستان  و انواع  بمب های لیزری  امریکا و چینی و بمبهای هدایت اپتیکی

ترجمه :عبدالحمید تارخ

 412265_366341106726461_171070442920196_1516095_1251603487_o

67+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

81 دیدگاه

  • هزینه خریدش شاید پایین باشه ولی خوب موتورش فقط ۲۲۰۰ ساعت عمر داره که حسابی هزینه نگهداری بالا میره یعنی اگر روزی دوساعت پرواز کنه باید سه سال یکبار موتور بره برای تعمیر سنگین که تو سی سال میشه ده بار حالا موتورهای غربی خدود ۶۵۰۰ ساعت عمر دارن یعنی سه برابر تقریبا

    • عمر بدنه و شاسی تقریبا ۴۰۰۰ ساعته. یک بار که موتور عوض کنه دفعه دوم باید اوراقش کنن.

  • با سلام.ایا پاکستان میتواند نسل سوم این جنگنده را با موتور جنگنده jh7  طراحی کند وبسازد.

  • سلام.متشکرم بابت این گزارش.فقط خواستم نکته ای رو عرض کنم.در پاسخ به بعضی کامنتهای دوستان که درباره خرید این جنگنده توسط ایران پرسیده بودن،گفتین(حالا سوای تحریمها) مانع سیاسی ناشی از عربستان سعودی هست.من فکرمیکنم علاوه بر اینکه ممکنه عربستان مانع تراشی کنه،خود سران حکومت ایران هم تمایلی برای خرید این جنگنده پاکستانی نداشته باشند.به هرحال این یک جنگنده ست و هواپیمای اموزشی و سبک نیست که به چشم مردم ایران نیاد.از طرفی درنظر اقایان، موردی حیاتی درحد فناوری اتمی هم نیست. تصور کنید فردا روزی جنگنده از پاکستان وارد ایران و به نشان IRIAF مزین بشه.این سوال برای مردم ایران نخواهد بود که چطور این کشور و با انبوهی از ادعاهای سران آن درباره سرعت  پیشرفت و تکنولوژی و دستاوردهای چشمگیر اما جنگنده اش را از پاکستان خرید و وارد می کنه؟ به هرحال پاکستان،امریکا و روسیه و چین و… نیست و در میان افکار عمومی جایگاه دیگری داره.ببینید منظور من این نیست که “پاکستان در زمینه صنایع نظامی عقب مانده ست و خرید هر محصولی از ان نشان دهنده عقب مانده تر بودن ایران”اتفاقا تا حدودی با پیشرفتهای پاکستانیها اشنا و علاقه مند هستم و بارها در همین جنگاوران تقاضا کردم ارتش و نیروهای نظامی پاکستان را بیشتر معرفی کنید(که تا حدی هم انجام دادید).مساله اینجاست که حرف و حدیثهایی که ممکنه در بین افکار عمومی ایران بدنبال عملی کردن چنین اقدامی با توجه به دامنه اون (جنگنده که تاج هر نیروی هوایی هست) بوجود بیاد، چندان خوشایند سران حکومت نخواهد بود و بنظرم این خودش میتونه دلیلی باشه برای اینکه در شرایط لغو تحریمهای نظامی،تا جایی که ممکن هست مقامات مربوطه ایرانی سراغ چنین گزینه ای نرن……نمیدونم تونستم منظورم را برسونم یا نه!

    • این جنگنده در عمر مفید خود از میگ۳۵ و اف۱۶ بلوک۶۰ هم گرانتر تمام می شود چرا که اولا عمر آن تقریبا نصف عمر این هواپیما ها است دوما اصلا قابلیتهای آنها را ندارد. فقط به درد کشور تولید کننده می خورد که با قیمت پایین تر می تواند آن را به خدمت بگیرد و هرچه میزان تولید داخل آن بیشتر باشد هزینه کلی آن کمتر است که در خصوص این هواپیما رادار و موتور و سیستم پروازی و سایر قطعات حساس ظاهرا از چین وارد می شود و تقریبا فقط بدنه توسط پاکستان تولید می شود که برای آن هم آلیاژهای لازم باید از خارج وارد شود یا شاسی را به صورت کیت وارد کنند. این موضوع در مورد سایر سازندگان نیز درست است مثلا سوخو۳۵ برای روسیه تقریبا ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد (چرا که قبلا هزینه های تحقیق و توسعه را در قالب قرارداد دیگری پرداخت کرده) ولی همین جنگنده را در تیراژ پایین حدود ۸۵ میلیون دلار و در تیراژ بالا حدود ۶۵ میلیون دلار می فروشد. تایفون نیز به همین صورت برای کشور آلمان که یک شریک اصلی بود ۷۰ میلیون دلار و برای صادرات حدود ۱۲۰ میلیون دلار قیمت دارد.

  • موشک سی۸۰۲و۸۰۳ مگه زیرصوت نی؟ بکارمون نمیاد که . پول حروم کردنه اگه بخریم

  • به نظر من کار روی طرح قاهر با کمک روسها یا خرید مستقیم از روسیه خیلی بهتر از بنجل های چینی مزین به هنر های باکستانی هاست

  • آقا تبریک، به گفته اسپوتنیک فارسی ایران ده میلیارد دلار سلاح از روسیه میخره از جمله تانک تی ۹۰ و ییستم توپخانه و هلی کوپتر و … استاد تارخ به نظر شما با این ده میلیارد دلار ایران چه سلاحهی میتونه بخره؟ کاش تور و بوک هم بخریم،اولویت شما چیست؟

  • با درود خدمت جناب تارخ با توجه به قیمت مناسبش واسه جایگزینی اف-۵ گزینه خوبی هست هرچند واسه خرید همین هم با اول از سد تحریم عبور کرد و بعد هم دست به دامن چینی ها شد !! جناب تارخ با توجه به رقابت بین هند و پاکستان میشه اون رو با جنگنده  HAL Tejas هندی مقایسه کرد !! (با در نطر گرفته اینکه تجاس هنوز عملیاتی نشده ) و در صورت مقایسه کدام یک به نطر شما بهتره ؟؟

    • نویسنده

      سلام روی کاغذ از نظر لکترونیکی تجاس بهتر است و در مورد ایران هم خرید از پاکستان که بعید است زیرا با عربستان رابطه خوبی دارد الا که نسخه چینی بخریم

  • سلام ، آقای تارخ چرا عربستان با اینکه گزینه های بهتری رو میتونه انتخاب کنه ، به جی اف ۱۷ ابراز علاقه کرده؟

  • سلامخبری در رسانه های داخلی مبنی برتولید ورژن ۳ این جنگنده اومده که میگه قابل مقایسه با اف ۱۶ ومیراژ ۲۰۰۰ هستشما چنین چیزی رو تایید میکنید

  • سلام استاد خسته نباشیدایران حدودا چند فروند جنگنده میتونه تو سال منتار کنه؟

  • خوب هر جنگنده ای با توجه به کارکرد بهینه هر جنگنده برای یک بازه ارتفاع بهینه می شود که برای یک جنگنده چند منظوره ارتفاع متوسط در نظر گرفته می شود که تاندر دقیقا برای چنین ارتفاعاتی ساخته شده است ولی عملیات با چنین جنگنده ای در حریم هوایی دشمن در ارتفاع متوسط یعنی خودکشی پس باید پایین تر رفت خوب حالا مشکلات خودش را نشان می دهد به دلیل جریان مغشوش هوا در ارتفاع پایین هواپیما شروع به تکان های شدید و افت و خیز خواهد کرد و پی در پی نیاز به صدور فرامین برای کنترل آن خواهد بود خوب حالا سیستم پرواز با سیم می تواند تا حدودی این کار را انجام دهد ولی فقط تا حدی که همین کار قشار آنچنان سنگینی به سازه وارد می کند که از عمر بدنه به شدت کاسته می شود. اینجاست که شاهکار بودن فانتوم مشخص می شود. دوم در اینحالت مصرف سوخت هم بالا می رود و خیلی هم بالا می رود خصوصا در آب و هوای طوفانی نیاز دائمی به پس سوز دور از ذهن نیست و چنین می شود که یک جنگنده تبدیل به ماشین بی ارزشی در صحنه جنگ می شود. نتیجه نهایی این است که هیچ جنگنده ای در هر ارتفاعی عملکرد بهینه نخواهد داشت. 

    • نویسنده

      سلام دیگه نه قرار انقدر پایین پرواز که و نه انقدر مشکل دارد… بعد ما در دوران تسلیحات هوا پرتاب دوربرد هستیم نیاز نیست تو ارتفاع صد متری بره رو سر هدف

  • با سلام و تشکر بابت مقاله خوب در مورد جنگنده تاندر. با توجه به اینکه سرعت ماکزیمم این جنگنده ۱٫۶ ماخ اعلام شده  که البته به دلیل ضعف های آیرودینامیکی و احتمالا کیفیت پروازی بد به دلیل ضعف سیستم کنترل پرواز با  سیم آن است، این هواپیما در ارتفاعات پایین زیر ۱۰۰ متر کارایی چندانی نخواهد داشت که توانایی پرواز  ارتفاع پایین برای نیروی هوایی کشورمان اولویت محسوب می شود. همچنین تک موتوره بودن هم خود مشکل دیگری است که به عنوان نمونه منجر به از دست دادن ارتفاع به هنگام گردش های سنگین می شود که در صورت مسلح بودن آن هم در ارتفاع پایین یعنی فاجعه. هر چند موتور روسی آن قابل اطمینان است ولی با توجه به شکل و قیافه هواپیما به نظر می رسد که در بهترین حالت یه جنگنده معمولی بدون هیچ نقطه قوت خاصی باشد. توانایی حمل سلاح صر فا به معنی توانایی کاربرد کارامد نیست این جنگنده احتمالا در صورت مسلح بودن برای یک رهگیری به دلیل کیفیت و دقت پایین موشک های هوا به هوای چینی باید تعداد بیشتری موشک با خود حمل کند که به معنای کاهش سرعت است خوب برای شلیک یک موشک راداری شتاب گیری فراصوت بسیار مهم است و تانمدر احتمالا در حالت مسلح به سختی به سرعت های گذر صوت خواهد رسید پس برد مفید موشک های راداری آن بسیار کم می شود و در ارتفاع پایین کمتر هم می شود. و فراموش نکنید جنگنده های چند منظوره همیشه جایی کم می آورند.

  • سلام استاد تارخ رادار های آرایه پلنار ( planar array ) چگونه رادار هایی هستند ، آیا این رادار ها هم همانند رادار هایآرایه فازی از صد ها المان کوچک در فرستنده خود بهره می برند ( در واقع منظورم این است که آیا تنها تفاوت رادار هایآرایه پلنار با رادار های آرایه فازی این است که رادار ها آرایه پلنار به صورت مکانیکی و رادار های آرایه فازی به صورت الکترونیکی اسکن میکنند و هم رادار های آرایه پلنار و هم آرایه فازی دارای صد ها المان بر روی آنتن خود هستند) ؟و سوال دوم اینکه رادار جنگنده jf-17  و رادار تایفون v3  ( رادار CAPTOR-E یا همون CAESAR ) از نوع آرایه پلنار هستند؟چون من در تصاویر دیدم که آنتن رادار CAESAR  به صورت مکانیکی گردش میکند .و سوال سوم اینکه راداری که ایران برای فانتوم ها توسعه می دهد و همچنین رادار ملی تامکت هم از نوع آرایه پلنارهستند ؟

  •  سلام استاد.در صورت خرید این جنگنده توسط ایران توان هوایی ارتش تا چه حد افزایش می یابد

      • به فرموده خود استاد برای کسورهای که تهدید کم دارن خوبه،این بیچاره در مقابل یوروفایتر و اف ۱۵ سایلنت ایگل چه حرفی میتونه داشته باشه؟

  • باسلام و خسته نباشید. سوال اول عمر بدنه ۴۰ هزار ساعت است؟ یعنی در ۳۰ سال هر روز ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز؟ یا این عدد ۴ هزار ساعت است؟ سوال دوم اینکه در حایی دیدم عمر موتور های فعلی این جنگنده در حدود ۵۰۰ ساعت است و طی قراردادی که با روسیه بستند قرار شده موتوری با عمر ۲۰۰۰ ساعت برای آنها تهیه کنند. آیا این اعداد را درست است؟

  • می گم بریم به دستو پای پاکستانیها بیوفتیم تا چند تا از اینا به ما بدن

  • سلام به نظرتون عملکرد این جنگنده اگر رادار بهتری روش نصب بشه بهتره یا جی ده باتوجه به قیمت کمتری که داره؟آیا اگر رادار بهتری روش نصب بشه قیمتش با این حساب بیشتر از جی ١٠ نمیشه؟ودر آخر شما چه رادار روسی یا چینی دیگری رو با توجه به ابعاد دماغه این جنگنده پیشنهاد میکنید که عملکرد کلی این جنگنده ( توان چند منظوره بودنش رو ) افزایش بده؟ با وجود این رادار جدید قیمت چقدر افزایش پیدا خواهد کرد؟با تشکر

    • نویسنده

      سلام هر جنگنده ای یک قیمتی دارد و سازنده ان نیز قیمت تمام شده را در نظر گرفته…. اگر قرار باشد جی اف۱۷ به قیمت جی ۱۰ برد دیگر اصلا دلیلی نداشت به عنوان یک جنگنده ارزان قیمت تولید بشود و بازار یابی بشود همان جی ۱۰ بازار یابی میشد

  • سلاممن در خبر ها خوندم که پاکستان میخواهد  جنگنده jf17b   رو تولید بکنه  آیا منظور بلاک ۳  هستش یا کهواقعا  نمونه کارامد تری تولید میشه؟باتشکر

  • سلام . این موتور روسی و رادار چینی در خود پاکستان تولید میشن یا ساخته شده وارد میشن  ؟

  • سلام جناب تارخممنون از معرفی این جنگندهاما با یه کامنت شما در مورد جایگزین این جنگنده با سوخو ۲۴ مخالف هستم به سه دلیلاولین دلیل اینکه در بخش تسلیحاتی که برای این جنگنده نام بردید از موشکهای ضد رادار مورد استفاده  در این جنگنده نامی برده نشده وهمینطور این که آیا این جنگنده قابلیت سرکوب پدافند رو داره یانه،در حالیگه سوخو۲۴ هم این قابلیت رو داره و هم موشکهای ضدرادار روومورد دوم این که این جنگنده یک موتوره هستش در حالیکه سوخو ۲۴ دوموتوره هستش وبقاء پذیری بیشتری داره که جی۱۷ یک موتوره ندارهسوم حمل تسلیحات بیشتر سوخو۲۴ نسبت به جنگنده جی۱۷ هستش که مهمترین فاکتور در زمینه قدرت ضربه زدن به دشمن حساب میشه

    • نویسنده

      سلام …جی اف۱۷میتونه موشک ضد رادار حمل بکنه حتی خا۳۱ دوم بردش بیشتره و چند منظوره ایت دستکم نیازی به اسکورت ندارد ..چند منظوره بودند خودش دنیایی ارزش دارد

  • سلام آقای تارخبه نظر شما اگر و اگر قراداد خرید سوخوی۳۰ نهایی بشه خرید این جنگنده با در نظر گرفتن قیمت پایین آن برای جایگزینی اف ۵ منطقیه

  • جسارت نباشه در جواب اون دوستمون که گفتن نمیشه سوخو ۳۰ و جی اف ۱۷ خرید…میشه خرید ولی تا ۵ سال بهمون نمیدن ولی باز هم اگر ندن باید با خرید ۷۲ فروند یاک ۱۳۰ و میگ ۲۹ اس ام تی به تعداد ۷۲ فروند و ارتقاع میگ های حال به اس ام تی با خرید میگ ۳۵ به تعداد ۷۲ فروند توانایی دفاعی خوبی خواهیم داشت…اگر کلا میگ ۳۵ ندهند ۱۴۴فروند میگ ۲۹ اس ام تی با همان ۷۲ فروند یاک ۱۳۰ و ارتقاع میگ های فعلی….و باز اگر کلا میگ ۲۹ هم ندهند ۱۴۴ فروند یاک ۱۳۰ و تولید مشترک جی اف ۱۷ با پاکستان .

  • سلام آقای تارخ، حالا که ایجاد خط تولید ان زیاد است نمیتوان سفارش رو به خود پاکستان بدیم تا برای ما تولید کنه و ما فقط زیرساخت تعمیر و نگهداری رو ایجاد کنیم ؟ مثل همه هواپیماهایی که الان داریم 

      • یعنی اگه نه اف ۱۷ پاکستانی و نه سوخو ۳۰ روسی به دلایل سیاسی و ….  رو نتونیم تهیه کنیم راه چاره چی میتونه باشه ؟ چین هم که  تحت فشار امریکا و روسیه جنگنده با کیفیتی که دارای فناوری و قطعات روسی و …. باشد به ما نخواهد داد. چاره کار چیه آقای تارخ ؟ تشکر از زحماتتون

  • میشه تخمین زد که اگه این رو تولید انبوه کنیم و به تعدادی ۳۰۰تاکه گفتین تولید بشه البته با هزینه احداث کارخانه چند میلیارد دلار میشه؟ یا بریم سراغ یه جنگنده دیگه مثل جی ۱۱ بی ؟ ارزش داره یا جنگنده ی بهتری رو میتونیم روش فکر کنیم؟حرف از جنگنده های روسیه نزنین چون تحت هیچ شرایطی حتی بدون فشار به کشورشون جنگنده با تعداد بالا به ما نخواهند داد…رو چین میشه حساب باز کرد.

  • ایران میتونه این و تولید انبوه کنه؟چین این رو به ایران میده؟و اگه در تعداد زیاد تولید شه میتونه نیاز های هواییمونو تا حدی مرتفع کنه؟چه تعداد لازمه؟

    • نویسنده

      سلام…خوب تولید انبوه در مرحله نسخت نیاز به این دارد که شما خط تولید و تجهیزات تولید را بیاورید … برای اینکه این جنگنده بتواند به ما برتری بدهد به بیش از ۳۰۰ فروندش نیاز است که من بعید میدانم هزینه ان باشد حتی اگرچین به ما بدهد

  • سلام،ممنون از مقالات خوبتون.به نظرشما این جنگنده برای جایگزینی جنگنده هایF5وF7نیروی هوایی ایران مناسب هست یا نیست؟

  • سلام…سطح مقطع راداری آن چقدرست؟آیا در برابر سوخو۳۰ و اف۱۶ بلاک۵۲ شانسی دارد؟

    • نویسنده

      سلام..سطح مقطعی بدون شکل بیسار کمتر از سوخو۳۰ است باید میزانش حدو اف۱۶ باشد …. خوب این جنگنده به خوبی سوخو۳۰ و یا اف۱۶ بلوک ۵۲ نیست ولی میتواند مکمل ارزانتر ان باشد

  • سلام. آیا راهی وجود دارد که متوجه بشوم مقاله ای به روز شده یا تغییراتی در مطالب آن ایجاد شده؟ ممنون

      • میشه علاوه بر این کاری که زحمتش را می کشید (نوشتن بالای مقاله)، صفحه یا قسمتی جدا در سایت ایجاد کنید که فقط با ذکر نام مقاله، تاریخ آخرین ویرایش در ان اطلاع رسانی شود.صفحه ای با عنوان آخرین ویرایش ها. 

        • نویسنده

          سلام…والا این مسئله ویرایش مهم است و خیلی بهمش فکر کردم که بشه یک روالی پیش گرفت طی چند روز اینده میگن داستان چی است

  • یعنی اف ۱۶ صد میلیون دلار قیمت دارد!من تا به حال فکر میکردم چنین قیمتی قیمت یک اف ۳۵ است!

    • نویسنده

      سلام…البته این کامنت شما باعث شد من این بخش را اصلاح کنم زیرا قیمت یک سوم تا یک چهارم اف۱۶ است…. قیمت اف۱۶ بسته به بلوک و مدل فرق دارد