خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

خودروی زرهی ضد مین دینگو ساخت آلمان

خودروی زرهی ضد مین دینگو ساخت آلمان

خودروی زرهی ضد مین دینگو ساخت آلمان

آرین بهاری

نیاز به طراحی یک خودروی جدید زرهی برای حمل نفرات در نقش گشتی و حافظ صلح از زمانی در المان اغاز شد که در دهه1990 ارتش المان در قالب ناتو برخی از ماموریت های حافظ صلح را در بسنی و کزوو بر عهده گرفت.در میانه دهه1990 طراحی یک خودروی ضد مین جدید مورد توجه قرار گرفت و بعد از تست روی پیش نمونه خودروی جدید در سال 1999 سارش اولیه شامل 57 دستگاه داده شد

دینگو 1 یک خودروی زره پوش تاکتیکی ضد مین ساخت المان است که برای عملیات حفظ صلح و گشت مرزی بسیار مناسب است.

این خودرو امرپ(ضد مین) دارای 5 درب(یکی در عقب) است و زیر بدنه دارای شکل V برای محافت  بهتر در برابر مین های زمینی و مواد منفجره دست ساز است و میتواند یک مین با 4 کیلوگرم مواد منفجره را تحمل کند . همچنین امرپ دینگو در برابر آتش مستقیم گلوله سلاح های تهاجمی با کالیبر 5.56 و 7.62 م م و ترکش های گلوله های توپخانه  155 م م مقاوم است. این خودرو ماژولار است و میتوان بسته های تقویت زره به بدنه آن برای افزایش مقاومت در برابر تهدیدات اضافه کرد که شامل نصب زره غیر واکنشی برای کاهش اسیب برخورد راکت های چون ار پی جی7 است و یا نصب زره قفسه ای برای کاهش اسیب در پی حملات راکتی میباشد. پنجره ها برای منحرف کردن گلوله ها و انفجار زاویه دار ساخته شده اند.

دینگو مجهز به یک دریچه روی سقف برای کاربر مسلسل روی سقف است.. در تصویر مسلسل ام جی3..در صورت سفارش میشود یک مسلسل ریموت کنترل روی خودرو نصب کرد. در تصویر همچنین یک پیرسکوپ زیر مسلسل دیده میشود که برای دید رو به بیرون  فرمانده جوخه است
درب عقب سوار شدن نیرو.نسخه در تصویر دارای یک سیستم تسلیحاتی رموت کنترل است

این وسیله نقلیه محافظت شده بر اساس شاسی کامیون مرسدس بنز یونیماگ U1550L ساخته شده است. این خودرو دارای موتور دیزلی مرسدس بنز است که 237 اسب بخار قدرت فراهم میکند و در جلو قرار دارد  و قدرت به هر چهار چرخ منتقل می شود . این امرپ را می توان با هواپیماهای تاکتیکی ترابری   C-130 ، C-160 و A400M حمل کرد و وزن ان بسته به بسته زرهی بین 8 تا11 تن است.

امرپ دینگو مجهز به یک سیستم تسلیحاتی ریموت کنترل  مسلسل 7.62 میلی متری  روی سقف است ، البته نصب این سیستم اختیاری است . مسلسل 7.62 میلی متری را میتوان با مسلسل 12.7 میلی متری یا نارنجک انداز خودکار 40 میلی متری جایگزین شود. سیستم تسلیحاتی  ریموت کنترل در صورت سفارش میتواند360 درجه را پوشش دهد و لوله سلاح تا-5 و +43 درجه به طرف بالا و پایین گردش میکند و یک مسافت یاب لیزری و سامانه دید حرارتی نیز روی سیستم نصب است.دست کم دو سیستم ریموت کنترل دیگر نیز قابل نصب روی این خودرو هستند که قابلیت بیشتری دارند

یک دینگو با یک مسلسل 7.62 م م روی یک سیستم تسلیحاتی ریموت کنترل

این وسیله نقلیه دارای ظرفیت حمل بار 1400 کیلوگرم است. دینگو1 دارای طراحی ماژولار است که شامل شاسی، محفظه موتور، منحرف کننده انفجار، سلول محافظ و ماژول های محفظه ذخیره سازی است. خودرو یک راننده و هفت سرباز را حمل می کند که سربازان روی صندلی  ضد شوک  انفجار برای کاهش اثر انفجار زیر خودرو بر بدن انها قرار میگیرند.اگرچه خودرو دارای درب کنار است ولی سوار شد سربازان از درب عقب و با کمک یک پلکان جمع شونده است که حکم درب را بازی میکند . برای کاهش وزن، به جای فلز، از روکش برزنتی روی محل نگهداری بار استفاده می شود.

دینگو2

نوع پیشرفته تری از خودرو دینگو1 میباشد، امرپ دینگو2 از شاسی بهبود یافته مرسدس بنز یونیماگ U5000 استفاده میکند و نسبت به مدل قبلی خود محافظت بهتر و توان حمل بار بیشتری دارد. دینگو2 با فاصله بین دو محور کوتاه و بلند عرضه میشود. این خودرو دارای طراحی ماژولار است و بسته به فاصله بین دو محور، برای 4 یا 7 سرنشین صندلی فراهم میکند. این خودرو از یک موتور دیزل بهره میبرد که 215 اسب بخار قدرت فراهم میکند. دینگو2 دارای انواع آمبولانس، خودروی فرماندهی، خودرو گشت، تودرو شناسایی، رادار مراقبت زمینی و یک خودرو بازیابی با پیکربندی 6×6 است.

حامل رادار
دینگو2 در نقش مین جمع کن

دینگو2 GFF، نوعی با افزایش حجم داخلی برای حمل حداکثر 9 سرباز است.

کارایی این خودرو  در 3 جون 2005 در نزدیکی کابل زمانی که نیروهای المانی انجا مستقر بودند به نمایش گذاشته شد. پس از پایان  یک ماموریت  با کد لونا، آخرین خودروی یک گروه رزمی  که یک دینگو بود  با چرخ جلوی سمت راست خود به مین ضد تانک با شش کیلوگرم مواد منفجره برخورد کرد. انفجار دینگو را دو متری به کنار پرتاب کرد. دهانه ای به قطر دو متر و عمق نیم متر  روی زمین تشکیل شد. چرخ، سیستم تعلیق و قسمت جلویی خودرو کاملاً از بین رفت، اما اتاق  خدمه حفظ شد . تنها دو سرنشین در اثر ضربه شوک شدند. یک سال بعد، در 27 ژوئن 2006، یک دینگو 1 از یک حمله انتحاری با خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی قندوز جان سالم به در برد. اگرچه خودرو در ابتدا برای چنین حوادثی طراحی نشده بود، اما در این انفجار که تقریباً در فاصله 25 متری خودرو رخ داد، سرنشینان دینگو آسیبی ندیدند. در 27 مارس 2008، دو سرباز آلمانی در حمله بمب‌های دست ساز به یک دینگو در نزدیکی قندوز به شدت مجروح و یک سرباز زخمی شدند. این وسیله نقلیه بر اثر نیروی انفجاری به وزن حدود ده کیلوگرم به پهلو سقوط کرد.در 23 ژوئیه 2009، در آغاز عملیات آدلر، یک دینگو ارتش آلمان در یک حمله با سه راکت  به شدت آسیب دید، اما کسی آسیب ندید. در 2 آوریل 2010، یک دینگو در جریان درگیری  به تله انفجاری برخورد . در این انفجار چهار سرباز زخمی شدند و خودرو چنان آسیب دید که بعداً  توسط نیروهای آلمانی منهدم شود. تا آوریل 2010 ، نیروی زمینی المان به طور رسمی پنج دینگو 2 را به عنوان  نابود شده در افغانستان ثبت کرد ولی کسی کشته نشده بود .

کاربران:

آلمان: 147 دستگاه خودرو دینگو1 و 544 دستگاه دینگو2،بلژیک: 220 امرپ دینگو2 ،لوکزامبورگ: 48 امرپ دینگو2،اتریش: 75 امرپ دینگو2،جمهوری چک: 21 امرپ دینگو2،نروژ: 20 امرپ دینگو2،عراق: 20 امرپ دینگو1،قطر: 125 امرپ دینگو2

مشخصات دینگو2

ساخت: آلمان

خدمه: 1 نفر

سرباز: 4/7 نفر

وزن: 11.9 تن

طول: 5.45/6.8 متر

عرض: 2.3 متر

ارتفاع: 2.5 متر

موتور: دیزل 215 اسب بخاری

سرعت: 90 کیلومتر بر ساعت

برد: 1000 کیلومتر

قیمت: 600 هزار دلار

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن