جنگ ها و عملیات های نظامی

ناوهای انگلیسی که طی جنگ فالکلند توسط جنگنده های آرژانتینی غرق شد

ناوهای انگلیسی که طی جنگ فالکلند توسط جنگنده های آرژانتینی غرق شد

 

ناوهای انگلیسی که طی جنگ فالکلند غرق شد

زمانی که ارژانتینی ها دست به تصرف جزایر فالکلند زدند فکر نمی کرد انگلیسها از 12 هزار کیلومتر ان طرف تر بیایند و جزایر دور افتاده ای در ان نقطه از جهان را بازپس بگیرند. از انجایی که جزایر دست ارژانتین بود و هیچ جزیره دیگری در نزدیکی فارکلند نبود تمامی توان ارتش انگلستان به نیروی دریایی ان معطوف شده بود. این نیرو باید نیروها را به انجا میاورد و حفاظت انها را تامین میکرد تا بتواند جزیره را پس بگیرند

مقاله ای در مورد جنگ فالکلند را اینجا بخوانید

در این میان خلبانان شجاع ارژانتین با جنگنده های قدیمی ولی موثر ای4 اسکای هاوک امریکای در کنار جنگنده تهاجم دریایی فرانسوی سوپر اتندارد بدون هیچ گونه پوشش هوایی هزاران کیلومتر را طی میکردند تا خود را به شناورهای انگلیسی برساند و به انها ضربه بزنن. انها تلفات بالای دادند و به دلیل تنظیم نبودن چاشنی بمب های انها برای پرتاب در ارتفاع پست بسیاری از بمب های انها عمل نکرد ولی در نهایت با خوش شانسی 5 شناور بزرگ انگلیسی را غرق کردند.انگلیسیها نیز درسهای زیادی اموختند.نداشتن اواکس باعث شده بود انها نتواند جنگندهای پایین پرواز ارژانتینی را کشف نکنند و این مسئله باعث شد انها بعدها نسخه های اواکس بالگرد سی کینگ را برای عملیات از روی ناوهای جنگی خود بسازند . سامانه های دفاع هوایی انها هنوز اول راه بود توان درگیری در ارتفاع پایین را نداشت واین موضوع نیز باعث توسعه رادار و موشک های جدید شد .

یک فروند اسکای هاوک ارژانتینی در حالی که مجهز به یک بمب450 کیلوگرمی است طی جنگ فالکلند از یک کی سی130 سوختگیری میکند

در این نوشتار به داستان 5 شناور انگلیسی میپردازیم که توسط ارژانتنیها غرق شد

ناوچه 3250 تنی انتلوپ

این ناوچه از کلاس ناوچه های تایپ21 بود که در 1975 عملیات شده بود. این شناور دارای یک توپ سینه 114 م م، دو توپ دفاع هوایی اورلیکن20 ،یک لانچر پرتاب شش تایی موشک دفاع هوایی هدایت در خط دید کاربرد هدایت رادیویی سی کت بود که5000 متر بردش داشت و عملا یک سامانه بسیار ناکارامد بود .اگرچه بسیار از شناورهای کلاس تایپ21 بعدها مجهز به موشک های ضد کشتی اگزوسه شدند ولی در ان زمان انتلوپ موشک ضد کشتی نداشت

آنتلوپ برای شرکت در جنگ فالکلند  اعضام شد  و در 21 مه 1982 به منطقه عملیاتی رسید. دو روز بعد در حالی که در حال انجام وظیفه دفاع هوایی در ورودی آب سن کارلوس بود و از استحکامات ساحل ساخته شده دو روز قبل محافظت می کرد، مورد حمله چهار فروند ای4 بی اسکای هاوک قرار گرفت. دو فروند از انها از سمت چپ حمله کردند که انتلوپ یک موشک دفاع هوایی سی کت را به طرف انها شلیک کرد که در نزدیکی یکی از اسکای هاوک ها منفجر شد و ان جنگنده دور زد . جنگنده اسیب دیده با موفقیت به ارژانتین برگشت

هواپیمای دوم در این پرواز،  دو بمب 450 کیلوگرمی سقوط ازد خود را در سمت راست انالوپ پرتاب کرد .بمب منفجر نشد ولی بدنه را شکافت و وارد شد و باعث کشته شدن یکی از خدمه شد.به دلیل اینکه بمب در ارتفاع بسیار کمی رها شده بود هر دو بمب قبل از اینکه چاشنی ایمنی انها فعال شود به هدف خوردند از این رو عمل نکردند.دو اسکای هاوک دیگر دقایقی بعد از سمت راست حمله کردند.یکی از اسکای هاوک ها به اتش توپ20 م م سرنگون شد و به طرف اسکای هاوک دیگر نیز یک موشک سی کت شلیک شد ، سی کت در فاصله 10 متری جنگنده رد شد ولی عمل نکرد .اسکای هاوک مانور داد و بدون پرتاب بمب فرار کرد

پس از تلاش‌های اولیه برای کنترل آسیب برخورد بمب ، آنتلوپ به سمت آب‌های محافظت‌شده‌تر رفت تا دو تکنسین خنثی‌سازی بمب از مهندسین سلطنتی بتوانند سوار شوند و تلاش کنند تا دو بمب منفجر نشده را خنثی کنند. یکی از بمب ها به دلیل خرابی به بار اورده در درون بدنه  غیرقابل دسترس بود. دیگری آسیب دیده بود و تصور می شد در وضعیت خطرناکی قرار دارد.  سه تلاش تیم برای بیرون کشیدن فیوز بمب موثر نیفتاد  و در چهارمین تلاش بمب منفجر شد

انفجار بسیار شدید بود ولی از انجایی که در منطقه برخورد بمب همه تخلیه شده بودند غیر از مهندس خنثی سازی بمب کسی کشته نشد ولی سوراخی بزرگ در بدنه ایجاد کرد  و انفجار باعث آتش‌سوزی بزرگ در هر دو موتورخانه شد که بسیار سریع گسترش یافت. کشتی تمام نیروی برق خود را از دست داد و افسر فرمانده دستور رها کردن کشتی را داد. توبین فرمانده ناوچه  آخرین کسی بود که کشتی را ترک کرد. حدود پنج دقیقه پس از خروج او، مهمات درون ناو شروع به انفجار کردند

انفجارها در طول شب ادامه داشت. روز بعد آنتلوپ هنوز در روی  آب شناور بود، ولی در نهایت تا نیمه روز غرق شد . تصاویر تلویزیونی و ثابت از مرگ آنتلوپ به برخی از تصاویر نمادین جنگ فالکلند تبدیل شدند

ناوشکن شفیلد

شفیلد یکی از پیشرفته ترین ناوشن های یدر دوران جنگ فالکلند بود. این شناور پیشرفته از کلاس ناوشکنهای موشک انداز کلاس تایپ42 بود که دارای تن4100 وزن بود و در سال1975 عملیاتی شده بود. این ناوشکن دارای یک توپ سینه 114 م م، یک لانچر پرتاب دو تایی موشک سی داریت که یک موشک هدایت نیم فعال راداری با برد 74 کیلومتر بود ، دو توپ دفاع هوایی 20 م م اورلیکن بود. کلاس تایپ 42 بعدها مجهز به هشت موشک ضد کشتی اگزوسه نیز شدند ولی در ان زمان شفیلد موشک ضد کشتی نداشت و از موشک سی داریت در نقش دفاع هوایی و ضد کشتی استفاده میکرد

در پاسخ به تهاجم آرژانتین به جزایر فالکلند، به شفیلد در 2 آوریل 1982 دستور داده شد تا به گروه ضربتی که برای بازپس گیری جزایر تشکیل شده بود بپیوندد.شفیلد در 10 آوریل به سمت اقیانوس اطلس جنوبی حرکت کرد، شفیلد در 14 آوریل به جزیره آسنسیون رسید و به چهار شناور دیگر پیوست

سیاست دفاعی ان زمان نیروی دریایی انگلستان اینگونه بود که شناورهای که دارای قابلیت بهتری در دفاع هوایی هستند در زمانی که خطر حمله موشکی وجود داشته به سرعت به طرف تهدید حرکت کننتد و تلاش کنند با پرتاب چف و فلر و جنگ الکترونیک موشک را فریب دهند و دسته 5 تایی که شفلید نیز جز انها بود بیشتر از تهدید جنگنده های سوپر اتندارد و موشک های اگزوسه ارژانتیی، زیر دریایی تایپ209 المانی در اختیار ارژانتین بود را تهدید جدی حساب میکردند. ارژانتین در ان زمان به تازگی موشک اگزوسه را دریافت کرده بود وتنها 9 موشک در اختیار داشت و از نظر انگلیسهیا انها هنوز اموزش لازم برای استفاده از این موشک با سوپر اتندارد را نداشتند

شفیلد برای اولین بار توسط یک هواپیمای گشتی نیروی دریایی آرژانتین از نوع لاکهید SP-2H نپتون در ساعت 07:50 در 4 مه 1982 شناسایی شد. در ساعت 8.14 و 8.45 دقیقه بررسی بیشتر محل و جهت شفلید باز مشخص شد . دو سوپر اتندارد نیروی دریایی آرژانتین، هر دو مجهز به یک موشک اگزوسه در ساعت 09:45 از پایگاه هوایی نیروی دریایی ریو گراند به پرواز درآمدند و در ساعت 10:00 با یک سوخت رسان کی سی130 اچ نیروی هوایی آرژانتین ملاقات کردند تا سوخت گیری کنند.

در دو هفته منتهی به حمله، خلبانان آرژانتینی تاکتیک‌هایی را علیه کشتی‌های خود از جمله ناوشکن‌های تایپ 42 هم کلاس شفیلد تمرین می‌کردند (ارژانتین چند سال پیش خودش این کلاس ناوشکن را از انگلستان تحویل گرفته بود و با ان بسیار اشنا بود )و بنابراین از افق دید رادار، فواصل شناسایی و زمان واکنش رادار شفیلد مطلع بودند و همچنین روش بهینه برای برنامه ریزی موشک اگزوسه برای یک پروفایل حمله موفق به ان .

در ساعت 10:35، پی2 به ارتفاع 1170 متری صعود کرد و برای بار اخر محل قرارگیری شفیلد را شناسایی کرد.. چند دقیقه بعد، پی2 ، سوپر اتندارد ها را با موقعیت جدید شفلید به روزسانی کرد.با پرواز در ارتفاع بسیار پایین، تقریباً در ساعت 10:50، هر دوسوپر اتندارد به ارتفاع 160 متری صعود کردند تا با رادار خود شفلی را کشف کنند ، اما نتوانستند آنها را پیدا کنند و به ارتفاع پایین بازگشتند. آنها بعداً دوباره صعود کردند و پس از چند ثانیه اسکن، اهداف روی صفحه رادار مشاهده کردند

هر دو خلبان مختصات را در سیستم های تسلیحاتی جنگنده بارگذاری کردند، به ارتفاع پایین بازگشتند و پس از بررسی های لحظه آخری، هر کدام یک موشک اگزوسه را در ساعت 11:04 در حالی که در فاصله 32 تا42 کیلومتری هدف بودند شلیک کردند..انها به دلیل محدویدت سوخت صبر نکردند نتیجه کار را ببیند و دور زده و به ارژانتین برگشتند

تقریباً در ساعت 10:00 روز 4 مه، شفیلد در حالت دفاعی بود .4 ناوشکن تایپ42 با هم در حال حرکت بودند که جنوبی ترین انها شفیلد بود و هر یک با دیگری بیش از دو کیلومتر فاصله داشت .دریا ارام بود و به نظر هیچ مشکلی قرار نبود پیش بیاد

قبل از اغاز جنگ ، اپراتورهای رادار شفیلد در تشخیص هواپیماهای میراژ و سوپر اتندارد با مشکل مواجه بودند انها طی دو روز گذشته چند بار میراژ های ارژانتینی را با سوپر اتندارد اشتباه گرفته بودند و هشدار حمله موشک اگزوسه داده بودند. از این رو در 4 می انها منتظر میراژ بودند

از آنجایی که رادار تایپ 965 شفیلد نمی‌توانست هواپیماهای پرواز کننده در ارتفاع پست را شناسایی کند، دو هواپیمای دشمن در ارتفاع 30 متری پرواز میکردند و از این رو بسیار دیر کشف شدند .اولین بار شفلید انها را در برد 74 کیلومتر کشف کرد .البته رادار ناوشکن کلاسکو که از گروه شفلید بود انها را زودتر کشف کرد و حتی انگلسیها بلافاصله چند سی هاریر را برای درگیر با انها اعضام کردند ولی چون اتفاع انها بسیار کم بود و دائم درسایه راداری جزیره پرواز میکردند انها باز دو جنگنده را گم کردند ولی هشدار لازم به تمامی ناورهای انگلیسی داده شد

شفلید زمانی که نخستین بار انها را دید بلافاصله به خدمه توپ114م م سینه که مهماتهای انفجار مجاورتی نیز شلیک میکرد و در نفش دفاعی هوایی تا برد 7 کیلومتری استفاده میشد و همچنین خمه موشک سی داریت و توپ20 م م اماده باش اعلام کرد .شفلید اگرچه یک بار در برد 74 کیلومتری جنگندها را دید ولی جنگنده باز ارتفاع خود را کم کردند . بعد شلیک موشک برگشتند و شفیلد نیز نمیتوانست با رادار خود موشک های پایین پرواز را کشف کند. ناوشکن گلاسکو از قرار موشک ها را دید ولی خط ارتباط داده برای انتقال تصاویر رادار به شفیلد مشغول بود و خدمه اصلا هشدار دریافت نکردند و تنها زمانیکه دیدبان دود انتهای موشک را در نزدیکی شفلید دیدند متوجه شدند موشک در راه است و دیگر داستان میراژ در کار نیست

دو موشک شلیک شد.. یکی در نزدیکی در اب سقوط کرد احتمالا دلیل ان جنگ الکترونیک بود

اگزوسه دومی که به شفیلد برخورد کرد، در سمت راست در زیر عرشه به ناو خورد ، موشک بدنه را شکافت وارد شد و از جلوی موتور خانه رد و سیستم اتش نشانی خودکار را از بین برد ولی عمل نکرد. اگرچه عمل نکرد ولی باعث اتش سوزی در موتور خانه شد و چون سیستم اطفای حریف از بین رفته بود اتش به سرعت شعله ور شد

در زمان برخورد موشک کاپیتان اصلا در اتاق خصوصی خود بود و افسر تسلیحات نیز در حال خش بش با دیگران بود

بلافاصله دو ناوشکن هم گروه برگشتند و بالگرد برای شفلید اعضام کردند تا میزان خصارت را بررسی کنند

با از کار افتادن سیستم های اصلی اطفای حریق ، خدمه به اطفای حریق با استفاده از پمپ ها و سطل های دستی قابل حمل مشغول شدند. کنترل آتش نشانی فاقد انسجام بود و هماهنگ نبود .خدمه شفیلد تقریباً چهار ساعت برای نجات کشتی تلاش کردند تا اینکه کاپیتان سالت به دلیل خطر آتش سوزی در محل ذخیره موشک های سی داریت تصمیم به ترک کشتی گرفت.با وجود این شفلید به همین راحتی غرق نشد

طی شش روز بعد از 4 مه 1982، زمانی که کشتی در حال یدک کشیه شدن بود ، پنج بازرسی انجام شد تا ببینند آیا تجهیزاتی ارزش نجات دادن دارند یا خیر. دستورات برای بستن سوراخ ناشی از برخورد موشک در سمت راست شفیلد و کشیدن کشتی به جنوب جورجیا صادر شد ولی در 10 می اقیانوس طوفانی شد و اب وارد کشتی شد ، شفلید کج شد و در نهایت غرق شد .

از 281 خدمه، 20 نفر عمدتاً در حال انجام وظیفه در محوطه غذاخوری و اتاق کامپیوتردر این حمله جان باختند و 26 نفر دیگر مجروح شدند که عمدتاً بر اثر سوختگی

ناو تداروکاتی اتلانتیک کانوایر

آتلانتیک کانوایر یک کشتی کانتینر بر 14950 تنی بود که متعلق به یک شرکت خصوصی بود. او به همراه شش کشتی کانتینری دیگر ساخته شد که هر کدام با پیشوند آتلانتیک نامگذاری شده اند و هر کدام با پرچم های ملی مختلف توسط شرکت های مختلف برای کنسرسیوم کانتینر لاین آتلانتیک خدمت می کنند.

همراه با کشتی خواهرش، آتلانتیک کوزوی، آتلانتیک در آغاز جنگ فالکلند برای خدمت نظامی اجاره شده بودند .این کشتی ها برای حمل تدارکات برای نیروی دریایی استفاده می شد. در 25 آوریل 1982، آتلانتیک حامل محموله ای از شش هلیکوپتر وسکس از اسکادران هوایی 848 نیروی دریایی و پنج فروند بالگرد شینوک از اسکادران شماره 18 نیروی هوایی بود. شش فروند هارییر نیروی هوایی نیز روی ان قرار داشتند

یک شینوک نیروی هوایی به زودی جمع انها را ترک کرد و به محض ورود به فالکلند در اواسط ماه مه، همه هریرها از نوع GR.3 از روی این شناور بخواستند

در 25 می این ناو مورد هدف دو موشک اگزوسه شلیک شده از جنگنده های سوپر اتندارد قرار گرفت

هر دو اگزوست محل اب خورد آتلانتیک در محله پهلو گیری کشتی برخورد کردند. در مورد اینکه آیا کلاهک ها پس از نفوذ به بدنه کشتی و یا در اثر برخورد، منفجر شده اند، روایت های متناقضی وجود دارد. به هر حال موشک های وارد بنه شدند .جالب اینکه انفحار کلاهک اگرچه صدمه بسیار زد ولی سوخت جامد موشک کار دست ناو اتلانتیک داد

به دلیل وجود سوخت و مهمات که در زیر عرشه‌ها ذخیره شده بودند،بر اثر آتش‌زای پیشران سوخته موشک‌ها باعث آتش‌سوزی غیرقابل کنترلی شد.تلشا در خاموش کردن شناور انجام شد ولی انفجارهای پیاپی مهمات و سوخت باعث شد در نهایت کشت سه روز بعد در 28 می غرق شود.شش فروند بالگرد وستلند وسکس، سه فروند بالگرد شینوک و یک بالگرد لنیکس در اثر آتش سوزی نابود شدند.[ البته یک شینوک و یک وسکس نجایت یافته و موفق به فرار شدند

12 مرد در آتلانتیک جان باختند،از جمله فرمانده کشتی، کاپیتان ایان هری نورث، که پس از مرگ صلیب خدمات برجسته (DSC) اعطا شد.

ناوچه اردنت

ناوچه اردنت یکی دیگر از ناوچه های کلاس تایپ21 (مشابه انتلوپ) بود که مورد هدف ارژانتینی ها قرار گرفت

در 19 آوریل 1982 آردنت از به سمت جزایر فالکلند حرکت کرد.در 21 می این ناوچه در نزدیکی فالکلند بود که مورد حمله یه موج از جنگنده های ارژانتینی قرارگرفت

اولین حمله زمانی رخ داد که یک اسکای هاوک دو بمب را در ساعت 16 به طرف این ناوچه پرتاب کرد، که هر دو بمب به ناوچه خورد ولی از شانس خوب انگلیسها باز به دلیل عدم تنظیم درست چاشنی انفجار بمب وارد بدنه شد ولی عمل نکرد. ناوچه خیلی دیر اسکای هاوک را دید و شلیک توپ های20 م م نیز موثر نبود

عمده حملات هوایی در ساعت 17:40 دقیقه آغاز شد. آردنت به همراه یارموث دستور داده شد تا به سمت غرب جزیره شمال غربی حرکت کند تا جنگنده های ارژ انتینی را به مال جزیره برسند و جنوب که حل قرارگیری شناورهای تداروکاتی بود نفسی بکشد . گروهی متشکل از سه هواپیما اسکای هاوک و یا دیجر( یک نسخه بومی میراژ3 ساخت اسرائیل ) از غرب از فالکلند عبور کردند و سپس به سمت چپ خود چرخیدند تا از شمال شرقی حمله کنند. در سر راه اردنت را دیدند و به طرف ان حمله کردند. انها با توپ و بمب به ابن جنگنده حمله کردند که در نهایت سه بمب به این ناوچه برخورد کرد و خسارت بسیاری ایجاد کرد. تنها توپ20 م م توانست یکی از جنگندها را زخمی کند

سامانه موشکی ضدهوایی سی کت نتوانست بر روی مهاجمان قفل شود و همچنین منور تند باعث شد اتش پی در پی توپ 113 م م نیز موثر نیفتد . دو بمب در آشیانه بالگرد منفجر شد و هلیکوپتر لنیکس درون شایانه را منهدم کرد . لانچر  پرتاب موشک سی کت از جا کنده شد و به هوا برخواست و روی ناو فرود امد ولی منفجر نشد ولی در نهایت اسیب در انتهای ناو باعث قطع برق شد

آردنت اگرچه هنوز کنترل کامل موتورها و فرمان خود را در دست داشت، اما تقریباً بدون دفاع بود، به آردنت گفته شد که به سمت شمال، به سمت بندر سن کارلوس حرکت کند. اما در ساعت 18:00 ، پنج اسکای هاوک به ناوچه نزدیک شدند و تعداد زیادی بمب سقوط ازاد را پرتاب کردند.تعدادی از بمب ها درون اب افتادند تعدادی هم به ناو خوردند ولی باز عمل نکردند ولی اسیب بسیار زیادی وارد کردند و یکی در نزدیکی اب خور ناو سوراخ ایجاد کرده بود

سالن غذاخوری متلاشی شد، ارتباطات بین پل فرمانده ای و مرکز کنترل کشتی قطع شد و کشتی کنترل خود را از دست داد. این حمله تلفات زیادی به خصوص در میان تیم های کنترل خسارت که در آشیانه کار می کردند، به همراه داشت.

آتش‌سوزی‌در عقب ناو از کنترل خارج شد و فرمانده دستور تخلیه ناو را داد. در آن زمان معلوم بود که 22 مرد کشته شده اند. آردنت در طول شب به سوختن ادامه داد که گهگاهی با انفجار های نیز همراه بود تا اینکه در ساعت 6:30 روز بعد غرق شد و فقط جلوی بدنش بالای آب باقی ماند.

ناوشکن کاونتری

ناوشکن کاونتری نیز از جمله ناوشکن های کلاس تایپ42 مشابه شفیلد بود که در این جنگ حضور داشت

کاونتری در مارس 1982 در رزمایش Springtrain 82 در نزدیکی پایگاه بریتانیایی جبل‌الطارق شرکت می‌کرد. او همراه با سایر کشتی‌های درگیر در تمرین، برای خدمت در نبرد فالکلند فراخوانده شد.در 27 آوریل، کاونتری، همراه با گلامورگان، گلاسکو، ارو و شفیلد، وارد منطقه درگیری شد که شامل یک خط محاصره 200 مایلی در اطراف جزایر فالکلند بود . در کنار شفیلد و گلاسکو، کاونتری پیشتاز دفاع هوایی ناوهای جنگی را تشکیل خواهد داد.

سهم کاونتری در جنگ فالکلند قابل توجه بود. هلیکوپتر لنیکس او اولین بالگردی بود که موشک های ضد کشتی هوا به سطح Sea Skua را در عمل شلیک کرد. او دو موشک Sea Skua را در 3 می به سمت یک شناور گشتی کوچک ارزانتینی با نام الفرز شلیک کرد. یک موشک به هدف برخورد نکرد ولی دومی به شناو رکوچک ارژانتینی خورد . آنتن های رادیویی را از بین برد و خدمه ای را که تنها مجهز به یک توپ 20 میلی متری بودند را اندکی مجروح کرد. لنکیس دو موشک Sea Skua دیگر شلیک کرد و کشتی عقب نشینی کرد و هشت خدمه آن کشته شدند، هشت نفر زخمی شدند و خسارات زیادی وارد شد ولی غرق نشد و تا سال 2018 نیز در خدمت بود

کاونتری اولین کشتی جنگی بود که طی نبرد از موشک های پداندی سی داریت را شلیک کرد.اولین بار در 9 می موشک سی داریت را بر ضد دو ت لیرجت که یک جت تجاری کوچک بود که ارژانتین برای شناسایی از ان استفاده میکرد استفاده کرد که یکی از انها ممکن است سرنگون شده باشد و دو روز بعد به طرف دو جنگنده اسکای هاوک شلیک کرد ولی از فرار هیچ دام مورد اصابت قرار نگرفت ولی هر دو اسکای هاوک در نهایت به دلیل دید بد به دلیل اب و هوایی بد منطقه و نداشتن رادار در جزیره سقوط کردند و به سخره ها خوردند

اولین شکار رسمی و تایید شده کاونتری هلیکوپتر پوما از گردان هلیکوپتر تهاجمی 601 بود که توسط یک سی دارت بر فراز جزیره سرنگون شد و سه خدمه ان کشته شد

کاونتری یکی از سه ناوشکن کلاس تایپ 42 بود که پوشش دفاع هوایی برای ناوگان فراهم می کرد. با از دست دادن شفیلد و آسیب رساندن به گلاسکو در 12 مه که او را مجبور به بازگشت به بریتانیا کرد، کاونتری تنها ماند تا این نقش را انجام دهد تا زمانی که کشتی‌های دیگر از بریتانیا برسند.

در 25 مه 1982، به کاونتری و برادسوورد (یک ناوچه از کلاس تایپ22 ) دستور داده شد تا در شمال غربی فاکلند موضع بگیرند. در آنجا او به عنوان طعمه ای عمل می کند تا هواپیماهای آرژانتینی را از سایر کشتی ها در خلیج سان کارلوس دور کند. در این موقعیت، نزدیک به خشکی، با عدم وجود دریای باز کافی بین او و ساحل، موشک های سی دارت او تأثیر کمتری داشتند ..برادسوورد مجهز به موشک سی ولف بود که برد کم و کارایی چندانی نداشت

تله

در ابتدا تله کار گذاشته شده موثر ود  و جنگنده های اسکای هاوک را به خود جلب کرد دست کم سه اسکای هاوک قربانی موشک های شلیک شده از کاونتری شدند

سپس این دو کشتی مورد حمله از سوی 4 اسکای هاوک آرژانتینی قرار گرفتند. حمله اول هر کدام از جنگنده ها دارای یک بمب سقوط آزاد 450 کیلوگرمی بودند در حالی که هواپیمای موج دوم حمله سه بمب 250 کیلوگرمی داشتند. چهار اسکای هاوک به قدری پایین پرواز کردند که رادار هدف گیری کاونتری نتوانست بین آنها و زمین تمایز قائل شود و در قفل کردن موفق نبود . . برادسوورد تلاش کرد تا اولین جفت مهاجم را با موشک سی ولف هدف قرار دهد اما سیستم ردیابی خودش در طول حمله قفل شد و قبل از اینکه هواپیما بمب‌های خود را رها کرد، قابل تنظیم مجدد نبود.در نهایت دو اسکای هاوک به برادسوورد رسیدند و بمب های خود را رها کردند

از بین بمب‌های پرتاب شده، یکی از آن‌ها در دریا افتاد ولی دیگری و به عرشه پرواز برادسوورد برخورد کرد و اگرچه منفجر نشد، ولی بالگرد روی عرشه را نابود کرد .

جفت دوم اسکای هاوک ثانیه بعد با زاویه 20 درجه خود به سمت کاونتری حرکت کردند. کاونتری هنوز قادر به کشف انها و قفل رادار نبود. در تلاشی برای پرت کردن حواس آنها، موشک سی دارت را پرتاب کرد و برای کاهش سطح خود و کاهش احتمال هدفگیری خود به شدت به سمت راست چرخید. در برادسوورد سیستم سی ولف مجدداً تنظیم شده بود و هواپیمای مهاجم را کشف و روی انها قفل کرد ، اما نتوانست شلیک کند زیرا بر اثر چرخش به راست کاونتری ، کاونتری بین انها  و جنگندها قرار گرفت

کاونتری از توپ114 م م و سلاح های کوچک خود در برابر هواپیمای مهاجم استفاده کرد. توپ 20 میلی متری اورلیکون گیر کرد و کشتی تنها با مسلسل های اف ان مگ در حال دفاع از خود بود . کاونتری توسط سه بمب درست بالای خط آب در سمت راست مورد اصابت قرار گرفت. یکی از بمب ها در زیر اتاق کامپیوتر منفجر شد و آن و اتاق عملیات مجاور را ویران کرد و تقریباً همه افسران ارشد را ناتوان کرد. دیگری وارد موتورخانه جلو شد و در زیر اتاق ناهار خوری درجه داران منفجر شد. ضربه دوم باعث آسیب جدی شد زیرا دیواره بین موتورخانه جلو و عقب را شکست و بخش عقبی را در معرض ورود اب به درون خود قرار داد.بمب سوم نیز منفجر نشد

در عرض 20 دقیقه کاونتری رها شد و کاملاً واژگون شد. کمی بعد کاونتری غرق شد.19نفر از خدمه او کشته و 30 نفر دیگر زخمی شدند.یکی از مجروحان، پل میلز، در اثر شکستگی جمجمه ناشی از غرق شدن کشتی دچار عوارض شد و بعداً در 29 مارس 1983 درگذشت.

برادسوورد متعاقباً 170 نفر از خدمه کاونتری را نجات داد.

عبدالحمید تارخ

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن