سوخوی۲۷ نشان داد یک پلفورم عالی است. انقدر بزرگ بود که سوخت کافی را حمل کند و یا انقدر جایگاه جنگ افزاری داشت که بتوان در هر نقشی بازی کند. شاید از این رو بود که نسخه چند منظوره سوخو۳۰ ویا تهاجمی سوخو۳۴ ساخته شد. در دهه ۱۹۸۰ شوروی به دنبال یک جنگنده نسل چهار و  نیم بود و البته مشخص است هیچ پلتفرمی بهتر از سوخو۲۷ وجود نداشت تا روی ان کار کند. سوخو۲۷ همانن اف۱۵ ایگل در امریکا بود که به دلیل بزرگی و سوخت بالا  حتی در نقش تهاجمی استفاده شده(اف۱۵ ایی استریک ایگل)

در اواسط دهه ۱۹۸۰ کمپانی سوخو به دنبال  طرح  برای ارتقاء سوخوی۲۷ بود. این ارتقاء شامل  افزایش چالاکی و چند منظورگی بود. اولین نمونه این سوخوی ارتقاء یافته  در سال ۱۹۸۸ با نام سوخوی۲۷ ام پرواز کرد . این نمونه دارای چالاکی بیشتر  موتوری و قویتر  و سیستم الکترونیکی  بهتری بود . دست کم ۲۴ فروند سوخوی۲۷ ام ساخته شد که تعدادی نیز  در تیم اکروجت شوالیه استفاده شد. این پروژه برای مدتی بعد از فروپاشی شوروی لغو شد و حتی مدتی بر اساس ان سوخوی۳۷ ساخته شد ولی در نهایت در سال ۲۰۰۳ میلادی با در نظر گرفتن اینکه طرح جنگنده نسل پنچ روسها همچنان اماده نبود ارتش روسیه  نیاز به یک طرح برای ورود  به خدمت برای تامین  یک جنگنده پیشرفته نسل ۴++ بود تا نسل پنجم(پاکفا )وارد خدمت شود.(برای اشنایی با سوخوی۲۷ اینجا را کلیک کنید)

همان طور که گفته شده سوخوی۲۷ ام که پیش نمونه ان تی ۱۰ ام شناخته میشد . این نمونه دارای  تغیراتی در ناحیه ورودی هوا برای اینکه موتور قدرت بیشتری داشت، استفاده از مواد کامپوزیت بیشتری برای سبکتر شده افزایش رانش به وزن و کاهش سطح مقطعی رادار . بال تقویت شد تا بتوان تسلیحات بیشتری را حمل کند. با تغییرات در بدنه میتوانست به زاویه حمله ۱۲۰ درجه برسد و البته برای کنترول در چنین زاویه ای نیاز به یک سیستم پرواز دیجیتال پیشرفته داشت . از موتور ای ال ۳۱ اف ام بهره میبرد که از موتور سوخوی۲۷ قویتر بود.هواپیما از یک رادار ان ۰۱۱ بهره میبرد  که توان درگیر با چهار هدف را داشت و توان هوا به زمین داشت و حتی در ناحیه دم میان دو ورودی نیز دارای یک رادار ان ۰۱۲  بود(همان راداری که بر در قسمت عقب سوخوی۳۴ وجود داشت). برد این هواپیما به ۴۰۰۰ کیلومتر میرسید  یعنی ۵۰۰ کیلومتر بیشتر از سوخوی۲۷ .این نمونه در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و در زمان خود یک جنگنده فوق العاده بود.

سوخوی 27 ام که ان را باید پدر سوخوی35 نامید

سوخوی ۲۷ ام که ان را باید پدر سوخوی۳۵ نامید

بعد از اولین پیش نمونه در سال ۱۹۸۸ یک نمونه دیگر در سال ۱۹۸۹ و پیش نمونه سوم در سال ۱۹۹۲ به پرواز در امد  که به تربیت تی ۱۰ -۱ ،تی ۱۰-۲ و تی ۱۰ -۳ نام گرفت.تی  ۱۰ -۳ در سال ۱۹۹۳ در نمایشگاه  هوایی دبی شرکت کرد. از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در نمایشگاه هوایی زیاد شرکت کرد و مانورهای خیره کننده ای داد. تا سال ۱۹۹۵ دست کم ۱۱ فروند تی ۱۰ ام ساخته شده بود. در سال ۱۹۹۶ سه فروند دیگر ساخته شد که با نام  رسمی سوخوی۳۵ شناخته شد و تحویل نیروی هوایی روسیه برای ارزیابی اولیه شد.در بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ دو فروند سوخوی۳۵ با تغییرات شامل سیستم هدایت جدید  کانارد و موتور جدید مجهز به خروجی  متغییر مجهز شدند که  سوخوی۳۷ نامیده میشد.در مجموع تا پایان سال ۱۹۹۷ ،۱۵ فروند سوخوی۲۷ ام (تی ۱۰ ام)که دیگر سوخوی ۳۵  خوانده میشد ساخته شد که شامل یک فروند نسخه تک سرنشینه سوخوی۳۵ یو بی نیز میشد.همچنین بعدها بر روی تی ۱۰ -۱۰ (دهمین پیش نمونه تی ۱۰)موتور ای ال ۴۱ اف ۱ ای نصب شد که جهت تحقیق بر روی موتوری برای جنگنده نسل پنج روسها بود.

روسها در سال ۲۰۰۳ میلادی برای پر کردن خلا بین جنگنده های چون سوخوی۲۷ و ۳۰ با پاکفا که تا سال ۲۰۱۵ وارد خدمت نمیشد خواهان یک جنگنده موقت بودند که نسل ۴++ باشد. از این رو دست سوخو دست به ارتقاء سوخوی۳۵ زد که البته تقریبا  تمامی اجزای اصلی ان با سوخوی۲۷ ام فرق میکرد.

اولین قدم   کوتاه کردن بخش عقبی میان دو ورودی. برداشتن ترمز هوایی  پشت کابین  که در تمامی عضو های خانواده وجود داشت و نصب موتور با خروجی متغییر بود. بدنه قویتر  شد و عمر سازه برای ۳۰ سال خدمت تقویت شد،بدنه با کمک تیتانیوم در بخشهای تقویت شد تا بتواند تسلیحات بیشتری حمل کند.در بخشهای از ایرودینامیک برای افزایش چالاکی تغییراتی انجام شد.سوخت داخلی ۲۰% افزایش پیدا کرد و البته جنگنده سنگین تر از سوخوی۲۷ از اب در امد.دو رایانه دیجیتال  سامانه های پروازی را کنترول میکرد و اطلاعات پرواز را از طریق دو نمایشگر بسیار  بزرگ به خلبان نشان میداد.و این دو نمایشگر را سه  نمایشگر کوچکتر در کنار دست خلبان و یک اچ یو دی پشتبانی  میکرد.خلبان اطلاعات پروازی را روی کلاه پراوزی می دید  و از دوربین دید شبانه برخودار است.

سوخوی 35 بی ام نسخه ای که طی ازمون های پروازی قبل از خدمت به کار رفت

سوخوی ۳۵ بی ام نسخه ای که طی ازمون های پروازی قبل از خدمت به کار رفت

رادار سوخوی۳۵ در خدمت رادار ارایه فازی غیر فعال اربیز – ائی است که دارای برد ۳۵۰ تا ۴۰۰  کیلومتر بر ضد یک جنگنده است که بسیار  فوق العاده است(البته بر منابع گفته اند این بیشترین برد کشف است). این رادار بر اساس رادار باروس سوخو۳۰ ساخته شده و از یک خانواده هستند .اربیز در باند ایکس کار  میکند و دارای رایانه سوخو ۳۵ برای پردازش  است  توان کشف ۳۰ هدف و درگیری  با هشت هدف را دارد. در بین جنگنده های موجود دارای بیشترین میزان برد کشف است. رادار دارای ۱۶۶۲ ماژول گیرنده و فرستنده است و ایجاد اختلال روی ان کار دشواری است. غیر فعال بودن رادار به معنی پیسو بودن ویا تنها توان دریافت امواج نیست. در واقع در رادار اریه فازی روی صفحه رادار صدها و یا هزاران گیرنده و فرستنده قرار دارد که دست به ارسال و دریافت امواج میزنند و هر کدام حکم یک رادار مستقل را دارند.  در رادار های غیر فعال  از درون کمپانی مشخص شده که چقدر از این ماژول ها فرستانده و گیرنده اسمان و چقدر انها  زمین را جستجو کنند ولی در نسخه فعال توسط خود خلبان قابل برنامه ریزی است که مثلا حتی اگر لازم باشد تمامی توان رادار را برای جستجوی اسمان و یا زمین به کار برد

قدرت خروجی این رادار ۵ برابر سوخوی۲۷ است و توان کامل کشف اهداف در هوا دریا و زمینی  را  دارد . میتواند با چند هدف به صورت همزمان در هوا و دریا  درگیر شود و تا زمان ورود به خدمت پاکفا پیشرفته ترین رادار روسها است. رادار مانند تمامی رادار های ارایه فازی  بدون حرکت دیش میتواند پوشش مداون داشته باشد ،زاویه پوشش این رادار  زاویه ۶۰ درجه   بال و پایین و ۶۰ درجه چپ و راست را پوشش میدهد. این نوع پوشش به صورت مدام است و بدون هیچ وقفه  ای رادار با اسکن الکترونیکی  چنین زاویه را پوشش  میدند. میتوان با حرکت میکانیکی دیش رادار تا   زاویه ۱۲۰ درجه در  دو طرف را نیز پوشش  داد.

1280px-An_acrobatic_figure_by_a_Sukhoi_Su-35_in_Paris_Air_Show_2013

به غیر از این رادار  در دماغه دارای سامانه  او ال اس ۳۵ است که یک سامانه اپتیک حرارتی برای کشف اهداف از ۹۰ کیلومتری با پس سور روشن  به صورت غیر فعال است. میتواند یک هدف زمین را از ۳۰ کیلومتری کشف کند و تا چهار هدف را به صورت خودکار تعقیب کند. این سنسور برای کسب هدف بدون استفاده از رادار است و در واقع یک دوربین است که همه چیز را به شکل  حرارتی میبیند. تصاویر این  سامانه درون نمایشگر خلبان به وی نشان داده میی شود.همچنین دارای  سنسور هشدار  دهنده تصویر ساز فروسرخ با پوشش  ۳۶۰ درجه است که میتواند نزدیک شده موشک را از ۴۰ کیلومتری   به خلبان هشدار دهد . این سنسورها در چند نقطه از بدنه برای پوشش کامل قرار داده شده اند و با رهگیری شعله انتهایی موشک ویا رهگیری بدنه گرم موشک به دلیل سرعت مافوق صوت موشکها  محل انها را کشف و به خلبان هشدار میدهد  .  همچنین در نسخه تولیدی رادار عقب حذف شد . در درون کابین دارای چهار نمایشگر شامل دو نمایشگر بزرگ بر روی پند با وضوح نمایش ۱۰۸۰*۱۴۰۰ پیکسل   و یک نمایشگر کوچک در بالای نمایشگرهای روبرو و یکی در کنار دست خلبان سمت چپ   است.هواپیما دارای سامانه ناوبری بر مبنای گلناس است که همان سامانه مکان یابی روسها است ولی میتوان بر روی ان جی پی اس نیز نصب کرد و همچنین دارای یک سامانه نقشه خان خودکار برای هدایت دقیق جنگنده حتی تا چند متری هدف است

تصاویر مربوط به اطلاعات هدف چه اطلاعات  رادار و چه اپتیک حرارتی در  مانیتورها و یا کلاه خلبان به نمایش در می اید. سوخوی۳۵ توان حمل غلاف جنگ الکترونیکی اس ای پی  در مرکز بدنه  و یا غلاف  اس ای  پی ۵۱۸ در نوک بالها  را دارد اگرچه واقعا از توانایی این غلاف ها و یا نتیجه تست انها هیچ اطلاعی در دست نیست. همچنین سوخوی۳۵ همچنین میتواند غلاف اپتیکی و ناوبری UOMZ  را حمل کند که بر روی سوخوی۳۴ نیز قابل حمل است. این غلاف برای ناوبری شبانه و نشان گذاری لیزری  کاربرد دارد و به خلبان اجازه میدهد در شب نیز در ارتفاع پایین به راحتی پرواز کند ویا دست به کشف و نشان گذاری لیزری هدف بزند .به غیر از رادار ،سوخوی۲۷ ام با سوخوی۳۵ تفاوت های دیگری هم دارد و ان نیز در موتور. این پرنده دارای دو موتور ای ال ۴۱ اف ۱ ای است که دارای  توان ۱۹۴۰۰ پاوند در حال خشک و ۳۱۹۰۰ پاوند با پس سوز است.این مدل نسخه ارتقاء ای ال ۳۱ اف است و بر اساس این موتور،  موتور پاکفا ساخته شده است.عمر این موتور ۴۰۰۰ ساعت است که بسیار  بیشتر از ۱۵۰۰ ساعت موتور سوخوی۲۷ است.موتور دارای سامانه خروجی متغییر است و به  چالاکی ان کمک فراوران میکند. برای نصب موتور با خروجی متغییر و توان هدایت ان در مانورهای شدید توسط رایانه برنامه سوخو۳۷ اجرا شده داده های بسیاری  را به همراه داشت و نرم افزار های هدایت سوخو۳۵ را تکیل کرد  .سوخوی۳۵ توان ابر کروز دارد و میتواند بدون روشن کردن پس سوز به سرعت صوت برسد ولی هنوز مشخص نیست مثلا با چند موشک میتواند به چه سرعتی بدون استفاده از پس سوز برسد. در کل سوخو۳۵ یکی از چالاکترین جنگنده های موجود جهان است و همواره ستاره نمایش های هوایی جهان بوده است

- سوخوی35 مسلح به هشت موشک رادار فعال ار 77 که بسته به مدل از 70 تا 150 کیلومتر بر دارد . البته در همین حالت میتوان دو موشک ار 77 دیگر در بین ورودی هوا و دو موشک ار 73 در نوک بال حمل کند

– سوخوی۳۵ مسلح به هشت موشک رادار فعال ار ۷۷ که بسته به مدل از ۷۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر دارد . البته در همین حالت میتوان دو موشک ار ۷۷ دیگر در بین ورودی هوا و دو موشک ار ۷۳ در نوک بال حمل کند

تلاش زیادی شده با استفاده از مواد ترکیبی تا انجای که میشود سطح مقطعی این پرنده پایین بیاید(سطح مقطعی میزان امواج برگشتی رادار از هواپیما)برای نمونه سطح  مقطعی سوخوی۲۷  عدد ۱۵ متر مربع،سطح مقطعی سوخوی۳۰ عدد  ۵ متر مربع  و سطح مقطعی سوخوی۳۵ عدد ۲ متر مربع  است که البته همچنان از سطح مقطعی رافال، تایفون و یا سوپر هورنت بالاتر است

سوخوی۳۵ میتواند طیف وسیعی از تسلحات روسها را حمل کند. میتواند تا ده موشک رادار فعال ار ۷۷ و یا شش موشک  ار ۲۷ از انوع رادار تیم فعال و فروسرخ و  یا تا چهار موشک فروسرخ  ار ۷۳ و یا ترکیبی  از انها مانند تا شش موشک ار ۷۷ و چهار ار ۷۳ را حمل کند . و یا در عملیات هوا به زمینی  تا شش موشک هدایت لیزری خا ۲۹ و یا نسخه اپتیکی و یا همین میزان موشک ضد رادار خا ۳۱ و یا نسخه ضد کشتی  و یا تا شش بمب هدایت لیزری و یا اپتیکی  و یا ماهواره ای   ۵۰۰ کیلویی  سری کاب  و  و یا ترکیبی از انها را حمل کند.توان حمل  پنج  موشک  دوربرد خا ۵۹  و یا سه بمب هدایت لیزری   /ماهواره ای و اپتیکی ۱۵۰۰ کیلویی سری کاب  را نیز دارد . همچنین میتواند تا ۳۶ بمب  سقوط ازاد ۱۰۰ و یا ۲۵۰ کیلویی و یا ۱۶ بمب  ۵۰۰ کیلوی را حمل کند. مانند تمامی خانواده فلانگر دارای  توپ داخلی ۳۰ م م است.

کابین سوخوی35 اس

کابین سوخوی۳۵ اس

بیشترین سرعت در ارتفاع پایین ۱۴۰۰ کیلومتر و در ارتفاع بالا ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت است  برد انتقالی بدون هیچ مخزن سخت خارج ۳۶۰۰ کیلومتر و با دو مخزن سوخت خارجی ۲۰۰۰ لیتری  ۴۵۰۰ کیلومتر است که ان را از همه هم نسل های خود دوربرتر میکند اگرچه تا کنون هیچ عکسی از سوخو۳۵ با مخازن سوخت خارجی دیده نشده

اولین سری سوخوی۳۵ در مارس ۲۰۱۲ شامل چهار فروند تحویل نیروی هوایی شد.این اولین سری از سفارش ۴۸ فروند فعلی نیروی هوایی روسیه است که تا پایان سال ۲۰۱۵ تمامی این سفارش تحویل خواهد شد . روسیه  در اواخر سال ۲۰۱۵ در نهایت ۵۰ فروند دیگر نیز سفارش داد  که سری دوم سفارشات روسها به حساب می اید چین نخستین  مشتری این هواپیما بود که بعد از چندنی اسل مذاکره در نهایت توانست طی یک سفارش ۲ میلیارد دلاری ۲۴ فروند  سوخو۳۵ را  سفارش دهد البته با تضمین های بسیار به روسها مبنی بر اینکه اصلا قرار نیست  ان را مهندسی معکوس کند .سوخوی۳۵ بر روی کاغذ از جنگنده های غربی هم رده خود برتری های زیادی دست کم در رزم هوا به هوا دارد. خود سازدگام ان مدعی رقابت ان با اف۳۵  در رزم هوایی هستند که ادعای بزرگی است.

مقاله ای در قیاس سوخو۳۵ با رقیبان غربی خود را اینجا بخوانید

گرداوری عبدالحمید تارخ

 su35cutaway

نحوه پوشش رادار اربیز

نحوه پوشش رادار اربیز

 

67+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:                

59 دیدگاه

  • سلام جناب تارخ.البته خود روسها مدعی اند که غلاف جنگ الکترونیک جدیدی که روی su35 نصب است توان گمراه کردن یا به قول خودشان کور کردن موشک امرام را دارد …اگر چنین باشد باید منتظر ارتقا جدیدی روی امرام باشیم

    1+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
  • سلام  به نظر شما آیا به نسبت قیمت این جنگ ارزش دارد که کشورهای دارنده سوخو ۳۰ سوخو های ۳۰ خودشان را با سوخو ۳۵ جایگزین کنند ؟

    0
  • با درود خدمت جناب تارخ و دوستان ، چرا روس ها اینقدر به توپ ۳۰ میلیمتری علاقه دارند ، روی پکفا و فالکروم هم توپ ۳۰ میلیمتری استفاده میکنند در صورتی که در غرب از توپ  ۳۰ میلیمتری در  ای-۱۰ تاندر بولت  که نقش متفاوت رزمی دارد استفاده میشه ؟؟

    0
  • سلام ، آقای تارخ برای من یک سوالی پیش اومد اینکه وقتی میگن روسیه تو دادن قطعات و تجهیزات پس از فروش اذیت میکنه یعنی چه ؟ چه علتی داره ؟ مفتی که نمیده 

    1+
    • دلیلش اینکه کلا روسها در تهیه لوازم یدکی مشکل دارن مثلا بسیاری از کارخانه های سازنده قطعات میگ۲۹ و سوخو۲۴ در زمان شوروی در جمهوری های بود که بعد از فروپاشی شوروی دیگه کشور دیگه ای حساب میشدند که یا دیگه قطعات تولید نمیکردند تعطیل شدند و یا درست تولید نمیکردند خود روسها با اوراق کردن جنگندهای قبلی به قطعات میرسیدند ویا کشورهای مثل اکرایین که ناوگان بزرکی از تجهیزات روسی ارث بردن شدن منبع قطع

      2+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
      • آواکس های کنونی زمانی اف-۳۵ رو کشف میکنند که خودشون تقریبا در برد امرام دی قرار گرفته اند. هدفی راحتتر از یک آواکس (یا هواپیمای ترابری) که در برد موشک هوا به هوا قرار گرفته وجود نداره. بلند کردن آواکس برای کشف اف-۳۵ مثل تست نشتی گاز با شعله کبریته. موقعی بهت محل نشتی رو نشون میده که خونه رفته رو هوا.

        0
      • در پاسخ به محمد ۶۳ محل قرار گیری اواکس نسبت به اف ۳۵ هم مهمه اگر از پهلو یا پشت باشه بسرعت کشف میشه ضمنا در شرایط فعلی زدن یک هدف در فاصله بیش از ۱۲۰ کیلومتر توسط موشک هوا به هوا افسانه ای بیش نیست

        1+

        کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

        • avatar
  • سلام استاد خسته نباشید . تویه یه رزم هوایی بین اف ۳۵ و سوخو ۳۵ در شرایط یکسان یعنی هیچ کدام توسط آواکس ساپورت نشن آیا سوخو ۳۵ شانی واسه پیروزی داره؟ در مقابله با اف ۱۵ چطور . سوال بعد آیا کلا ما با تکنولوژی روسیه میتونیم آسمان ایران رو امن کنیم در مقابل اسرائیل ترکیه و عربا؟

    0
    • سلام والا از نظر الکترونیکی سوخو۳۵ ضعیفتر است در یک نبرد هوایی در برد بلند شانس پیروزی اف۳۵ بسیار بیشتر است و خوب بدون شک سوخو۳۵ بر اف۱۵ برتری های زیادی داره خوب ایران چاره ای هم جز خرید از روسها نداره چه کارامد باشد چه نباشد

      2+
  • نسخه UB که دو سرنشینه و آموزشی ست و مانند سوخو-۳۰اس ام کانارد دارد آیا از همان موتور al-41 استفاده میکند؟ آیا همان توان رزمی نسخه نسخه تک سرنشینه را دارد؟ آیا اساسا همان بدنه سوخو-۳۰ ست با آویونیک سوخو-۳۵؟ آیا میشه نسخه دو نفره یو بی رو کلا خریداری کرد به عنوان یک هواپیمای چند منظوره تمام عیار (مانند استرایک ایگل) که اویونیک و موتور بهتری از سوخو-۳۰ اس ام داره؟

    0
  • اگه بشه از غرب جنگ افزار خرید،میشه بدنه اف ۱۴ هامون از بدنه تایفون استفاده کنیم،در ضمن موتور و رادار تایفون روی اف ۱۴ نصب کنیم

    0
    • سلام این کار را بکنیم که چه بشود.. وقتی میتوانید موتور رادار بخریم خوب خود جنگنده را میخریم اول اصلا نمی شود از جمله در بحش موتور زیرا موتور ها اندازه متفاوتی دارند و فضای داخلی هم برای موتور خاصی طراحی شده

      3+
    • سلام این کار را بکنیم که چه بشود.. وقتی میتوانید موتور رادار بخریم خوب خود جنگنده را میخریم اول اصلا نمی شود از جمله در بحش موتور زیرا موتور ها اندازه متفاوتی دارند و فضای داخلی هم برای موتور خاصی طراحی شده

      1+
  • با سلام خدمت جناب تارخ دو تا سوال داشتم. اول اینکه آیا لوله سوختگیری هوایی سوخو ۳۵ متحرکه یا برید؟ و سوال دوم بنده اینکه نسخه ۱۵۰ کیلومتری ار ۷۷ صادر می شه؟ با تشکر از زحمات شما

    0
  • سلام استاد عزیزفرمودیدچینی ها بعد از چندین سال مذاکره اینو خریدن دلیل اینهمه مذاکرات چیه ؟وایا این همه جای دنیا برای خریدمرسومه؟یعنی ما فرض محال از فرانسه رافائل بخریم هم چندسال مذاکره داریم

    0
  • سلام خدمت استاد حمید تارخ. استاد شما نوشتین که برد رادار اربیز سوخو ۳۵ بر ضد یک جنگنده ۴۰۰ کیلومتره. میخواستم بدونم پس برد این رادار بر ضد یک مثلا بمب افکنی مثل بی ۵۲ چقدر هست . با تشکر از زحمات همیشگی شما

    0
  • سلام استاد بزرگوارم. آقای تارخ توی یوتیوب روسها نمونه ای جدید از سوخو ۳۵ عرضه کردن که سطح مقطع بسیار پایینی داره آیا این قضیه صحت داره؟

    0
  • استاد گلم سلام  اف ۲۲ و اف ۳۵ تو چه فصله ای تی ۵۰ و سوخوی ۳۵ و کشف میکنن و بلعکس سوخوی ۳۵ و تی ۵۰ اف ۲۲ و اف ۳۵ و تو چه فاصله ای کشف می کنن جای تو یه نموداری خوندم سوپر هورنت با رادار جید سوخوی ۳۰ تو فاصله ی ۲۲۰ کیلومتر شناسای میکنه سو خوی ۳۵ تو فاصله ی ۱۰۰ کیلومتری سوپر هورنت و کشف میکنه البته اینی که میگم سایت و منبع موثق و راستی مقایسش بی طرفه؟

    0
  • سلام. ممنون از مطلبتونسوخو ۳۰ اس ام بهتر و به روز تر است یا سوخو ۳۵؟ نیرو هوایی و پدافند هوایی روسیه در چه شرایطی هستند؟ آیا میتونن در یک جنگ در برابر حمله جنگنده های نسل ۵ و سایر جنگنده های ناتو مقاومت کنند؟ هنوز هم پدافند مسکو همون قدرتی رو که در زمان شوروی داشت رو داره؟

    0
  • با وجود جنگنده های نسل پنجم در منطقه ما بهتر نیست که یک جنگنده نسل چهارم ارزان تر به همراه یک نسل پنجم برای نیروی هوایی خریداری شود چیزی مشابه ترکیب f16وf35؟

    1+
  • با سلام و تشکر از سایت بسیار خوبتون یک سوالی که داشتم این اطلاعاتی که در مورد تسلیحات وجود دارد خود کشور سازنده ارائه می دهد؟ و دیگر اینکه صحت این اطلاعات چگونه قابل بررسی است مثلا هواپیمای اف-۲۲ که فقط آمریکا دارد اطلاعات ارائه شده امکان راستی سنجی دارد یا خیر

    2+
    • سلام… اطلاعات این سلاح ها توسط خود سازنده گفته میشه..دوم خوب باید دید سلاح کی ساخته… تجربه نشان میده امریکا و کلا غربیها در مورد سلاح های خود زیاده گویی و اغراق کمتری نسبت به روسها میکنند

      7+
    • سلام. اول ایران هنوز هیچ سفارشی نداده و تنها صحبت شده زیرا ایران یک محدودیت ۵ ساله در برجام دارد ..مورد بعد این است که سوخو۳۰ برای ایران ارزانتر تمام میشود و در تهیه لوازم یدکی بهتر است زیرا چین و هند و چند کشور دیگر نیز این تایپ را دارند

      3+
  • سلام ممنون بابت مقاله خوبتون. سامانه اپتیک حرارتی سوخو ۳۵ که برد ۹۰ کیلومتر داره میتونه اف ۳۵ را که موتورش حرارت تولید میکند را در فاصله ۹۰ کیلومتری کشف کنه؟

    3+
    • سلام…این عدد کشف ۹۰ کیلومتری از پشت جنگنده در حالتی است که پس سوز روشن باشد و نه در حالی که از روبرو به هم نزدیک می شوند این رقم زیر ۴۰ کیلومتر است و شاید کمتر

      5+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar