در سال ۱۹۹۰ میلادی  استرالیا  به دنبال  یک هواپیمای هشدار زودهنگام (اواکس ) بود. در ان زمان مطالعات  بسیاری انجام  شد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۰ میلادی قرار دادی با بوئینگ  امضا شد که هدف ان به دست اوردن شش فروند اواکس بود

“””””””اواکس یک رادار پرنده است. از انجایی که زمین  گرد است رادار زمینی حتی در بهترین حالت تنها میتوانند ارتفاع پست را تا برد ۴۰ کیلومتر پوشش دهد انهم در شرایطی که منطقه  وسیع و بدون مانع باشد. در مناطق کوهستانی پوشش ارتفاع پست با رادار زمینی  غیر ممکن است زیرا کوه ها و پستی و بلندی زمین  مانع دید رادار  می شوند.  ولی اواکس چنین مشکلی را ندارد. حتی می تواند هدفی را روی زمین  رسد کند و بسته به ارتفاع پرواز حتی تا ۳۰۰ کیلومتری می تواند هر  هدفی  را در ارتفاع چند  متری زمین  مشاهده کند از این رو هیچ شبکه دفاع هوایی بدون اواکس کامل نیست. همچنین  متحرک بود و سرعت جابجای  بالا اواکس این امکان را می دهد که تنها در عرض چند ساعت هزاران  کیلومتر از اسمان را جستجو کرد کاری  که برای  انجام ان نیاز به چندین رادار است و تازه ان رادارها  نیز در نهایت ارتفاع پست را پوشش نمی دهد””””””

در نهایت پرنده ای که  به استرالیا تحویل شد بر اساس بدنه بوئینگ  ۷۳۷ ساخته شد. همواره اواکس ها بر روی  بدنه هواپیماهای غیر نظامی توسعه می یابند  اگرچه موارد نیز بوده که بر روی بدنه هواپیماهای ترابری نظامی توسعه یافته اند . در این میان برای استرالیا  بهترین  گزینه بوئینگ ۷۳۷ -۷۰۰ –ایی ار بود

این نسخه    از بوئینگ ۷۳۷  یکی از ممتاز ترین   عضوهای خانواده بوئینگ ۷۳۷ است  به  بوئینگ ۷۳۷ ان جی (Boeing 737 Next Generation) نیز خوانده می شود  که در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و دارای برد بیشتر و مصرف سوخت کمتر است. نسخه ۷۳۷-۷۰۰ ایی ار  تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر برد دارد از این رو عملا دارای همان بردی است که هواپیماهای چهار موتوره ای چون بوئینگ ۷۰۷ دارد که بدنه اصلی اواکس مشهور ایی-۳ است

نسخه در خدمت استرالیا

نسخه در خدمت استرالیا

هواپیما دارای دو دستگاه موتور  توربوفن CFM56-7B24  میباشد که ۲۴۲۰۰  پاوند رانش ایجاد می کند  و بر روی هواپیماهای غیر نظامی  خانواده ایرباس ای ۳۲۰ و ایرباس  ای ۳۴۰ و همچنین  اکثر اعضای خانواده بوئینگ ۷۳۷ نصب است. سازه کمی تقویت شده از جمله در قسمت سقف زیرا انتن رادار روی ان نصب شده است

هواپیما از یک دستگاه رادار MESA بهره می برد  که در واقع  عضو جدید خانواده رادار های ارایه  فازی  فعال است. این رادار تمامی توان رادار های ارایه  فازی فعال را دارد ولی نیروی کمتری  لازم دارد و همچنن  در زمینه دقت و تفکیک  کارایی بهتری دارد. رادار های ارایه فازی فعال دارای تعداد زیادی گیرنده و فرستند بر روی صفحه خود م باشد  که هر  کدام حکم یک رادار کوچک را بازی میکنند . در نسخه فعال میتوان همه فرستندها  که ممکن است به هزار عدد  برسد را برنامه ریزی  کرد تا تعدادی  اسمان و تعداد زمین  را جستجو کننده ویا اینکه همگی اسمان را  جستجو کنند. همچنین این عناصر قابل برنامه ریز هستند   که در چه فاصله زمانی  با چه میزان خروجی و در چه حالی اسمان را جستجو کنند

 رادار نصب شده روی بویئنگ  دارای انتن T شکل است که دو طرف ان(در چپ و راست و جلو و عقب) چهار  صفحه  که بر روی انها عناصر گیرنده و فرستنده قرار دارند نصب شده است و ۳۶۰ درجه را پوشش میدهد . رادار در باند ال کار می کند و بیشترین برد ان ۶۰۰ کیلومتر است و در حالت نگاه به پایین برای کسب  اهداف ارتفاع پست دارای برد ۳۵۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده است . این رادار توان کشف اهداف دریایی را دارد و بیشترین برد ان برای کشف یک هدف  دریایی ۲۴۰ کیلومتر است و میتواند تا ۱۸۰ هدف را همزمان  رهگیری کند. توان اسکن الکترونیک در این رادار(در تمامی  رادارهای ارایه فازی دیگر نیازبه اسکن میکانیکی  دیش و یا به عبارتی حرکت دیش رادار برای پوشش محیط نیست  و اسکن اسمان الکترونیک انجام می شود) باعث  شده تا رادار در عرض ۳ ثانیه تمام ۳۶۰ درجه را پوشش دهد

بر روی سقف کابین جلوی انتن رادار  اصلی، تعداد انتن ریز قرار دارند  که انتن فرستنده های یو اچ اف و وی اچ اف، انتن هشدار دهنده رادار AAR-54  و گیرنده جی پی اس است. همچنین در زیر  بدنه و جلوی دماغه نیز انتن های   قرار دارند که متعلق به هشدار  دهنده رادار AAR-54 ، پرتاب کننده شراره AN/ALE-47، هشدار دهنده لیزری، سامانه جمع اوری علائم  الکترونیک و فرکانس های راداری ، سامانه شنود مکالمان رادیویی دشمن، سامانه هشدار دهنده نزدیک  شدن موشک به کمک دوربین دید حرارتی از نوع AAQ-24 ، سامانه جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک ، سامانه ناوبری تراکام  از جمله سامانه های دیگر این هواپیما می باشد

نسخه ارتش کره جنوبی

نسخه ارتش کره جنوبی

کنسول های خدمه رادار

کنسول های خدمه رادار

همچنین  هواپیما دارای  خط ارتباط داده لینک۴ ، ۱۱ و ۱۶ هستند که برای ارتباط مستقیم  با دیگر واحدهای عملیاتی استفاده می شود . این خطوط به اواکس کمک میکند تا تصاویر رادار را به هر واحدی ارسال ویا تصاویر  رادار و اپتیکی انها را دریافت کند. یکی از وژگیهای  این نمونه توان هدایت یک پهپاد در اسمان ویا انجام عملیات مشترک با پهپاد است به شکلی  که یکی از نیاز های ارتش استرالیا  انجام  عملیات گشت دریایی توسط اواکس به کمک  پهپاد  دوربرد ار کیو ۴ گلوبال هاوک است

هواپیما دارای چهارده خدمه است که  دو نفر خلبان و مابقی اپراتور رادار هستند. این هواپیما این توان  را دارد که بدون اپراتور های رادارش پرواز کند و تمامی اطلاعات از راه دور کنترل شود. هواپیما دارای بیشترین سرعت ۹۵۰  کیلومتر در ساعت است اگرچه سرعت معمول ۸۰۰ کیلومتر  بر ساعت است و برد رزمی ان ۷۰۰۰ کیلومتر است که شامل  ۱۲ ساعت مداومت  پرواز میباشد

استرالیا  خود در سال ۲۰۰۶ اولین سری این هواپیما را تحویل گرفت و در سال ۲۰۰۹ طی یک مانور برای اولین بار پرنده بدون سرنشین  کوچک اسکن ایگل را با ان در اسمان کنترل کرد  . تا سال ۲۰۱۰ تمامی شش فروند سفارشی تحویل  شد که البته در استرالیا با نام  E-7 شناخته می شود . اولین استفاده  موثر از انها در اوریل سال ۲۰۱۴ برای جستجو به دنبال هواپیمای  بوئینگ  ۷۷۷ گم شده مالزی بود و بعد از ان برای پشتیبانی از ائتلاف بر فراز عراق بر ضد داعش پرواز کرد

اگرچه  این پرنده به سفارش نیروی هوایی استرالیا  ساخته شده ولی به دو  مشتری دیگر نیز تحویل داده شد

نسخه ارتش ترکیه

نسخه ارتش ترکیه

ترکیه  نیز چهار فروند از این پرنده را سفارش داد . ترکیه درسال ۲۰۰۶ این نسخه را سفارش  داد که برخی سامانه های ارتباطی و هشدار دهنده های ان و همچنین کنسول کاربران ان درون ترکیه تولید شد . این پرنده در ترکیه کوزی خوانده میشود

کره جنوبی اخرین مشتری  این پرنده تاکنون بوده است . این کشور  طی یک قرار داد ۱٫۶ میلیارد دلاری چهار فروند  را سفارش داد که همگی را تحویل گرفته است . یک فروند مستقیم  تحویل شد ولی سه فروند دیگر در صنایع هواپیما سازی کره جنوبی تکمیل شد و تا سال ۲۰۱۲ تمامی انها تحویل شدند

همکنون چندنی کشور در حال بررسی این هواپیما هستند زیرا  اندازه بدنه کوچک، بردش زیاد و قابلیت های ان فراتر  از حتی E-3 ها ارتش امریکا می باشد

مشخصات

طول:۳۳٫۶ متر

ارتفاع:۱۲٫۵ متر

وزن خالی:۴۵٫۶ تن

بیشترین وزن برخاستن:۷۷٫۵ تن

موتور: دو دستگاه موتور توربوفن  CFM56-7B27A با توان ۲۷۰۰۰ پاوند درذ نسخه تحویلی به ترکیه و کره

سرعت کروز:۸۵۰ کیل.ومتر بر ساعت

برد پرواز:۷۰۰۰ کیلومتر

ارتفاع پرواز:۱۲۵۰۰ متر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.airforce-technology.com/projects/737aewc/

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_AEW%26C

Wedgetail AEW+C Prototype

737aewc_2

 

32+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:

20 دیدگاه

  • سلام استاد میخواستم بدونم آمریکا خودش قصد بکار گیری این آواکس رو نداره؟چون به نظر نسبت به E3توانایی بیشتری داره

    • نویسنده

      سلام خیر فعلا ایی ۳ توان لازم دست کم از نظر رادار داره اگرچه در اینده احتمالا با نسخه ای از بوئینگ ۷۶۷ جایگزین شود

  • سلام…. فرید جان دوست عزیز حوت یک کپی از اژدر روسی اشکفال آنهم نسخه ی پست صادراتی آن است در مورد آر کیو ۱۷۰، اون پهبادی که در ایران فرود آمد به گفته ی خود مسئولین با استخراج اطلاعات متوجه شدند که قبل از اون تاریخ مکررا تعمیر میشده و باز هم ایراد میکرده.دوما شما اگر دو چشم بینا داشته باشی میتونی ببینی که روی بدنه پهباد به وضوح جای آسیب دیدگی و صدمه مشخص است. سوم،سناریوی دیگری هم که وجود داره به استفاده از سیستم جنگ الکترونیک روسی به نام avtobaza بر میگرده نه سامانه های خیالی و غیبی ایران.با آرزوی موفقیت برای شما.

    • بی خیال بابا اقا سامان روسیه خودشو کشت تا به ما اس ۳۰۰ بده حالا شما داری از avtobaza حرف میزنی , بعدشم شما کل غضیه ار کیو ۱۷۰ ول کردی چسبیدی به دوتا دونه جای ضربه خوب مگه نمیدونی که تو بیابون فرود اومده نه باند اماده , بعد من گفتم از زمان معرفی موشک حوت حدود ۱۰ سال گذشته حتما تا الان یه حرکتایی در رابطه با این موشک زده شده مثل افزایش سرعت و… لطفا کامنت هارو با دقت بیشتری بخونید بعد نظرتونو بگید 

      • سلام…آقا فرید اشکفال خیلی قبل تر از حوت وارد خدمت شده،دوما ما هر خرید عمده ای کردیم بعد از انقلاب از روسها بوده تانک ، نفربر ، اس۲۰۰ ، سامانه بوک(تو ایران نامش چیز دیگریست)و زیر دریایی و موشک سانبرن و …..پس خریداری شدن این سامانه چیز عجیب و غریبی نیست.در مورد اون جای ضربه های اون پهباد مشخصه که یکی از بال ها با چسب به بدنه متصله اگه اون دوستان واقعا کنترل کامل داشتن خیلی سالم تر مینشوندش.اگه همینطور که میگید اینجا داره قدرت فوران میکنه پس چرا از ساخت یک تانک عاجزیم ؟چرا به اسرائیل حمله نمیکنیم شرش را از سر مردم غزه کم کنیم؟؟قاهر کو ؟این جنگنده تو همون دنیای خیالی پرواز میکنه که در اون عربستان اف۱۶دارد.شما ۱۵ سلاح ایرانی نام ببر که کپی سلاح های دیگر کشور ها نباشد.عید رو پیشاپیش به شما تبریک میگم.

      • اقا سامان هر چیزی جای خودش را دارد و زمان خودش حمله و نابودی اسراعیل هم  به موقع خودش انجام میشه دیگه هم این بحثو ادامه نمیدم چون من و امثال من و شما وامثال شما هیچ زمان حرف همدیگر را قبول نمیکنیم و بازهم میگم فقط زمان مشخص خواهد کرد که من درست میگم یا شما , من هم عید را پیشاپیش به شما اقای سامان و به همه دوستان و اقای تارخ تبریک عرض میکنم

  • بابت زحمات شما صمیمانه سپاسگذارم.افزایش اطلاعات ما باعث درک بهتر از وضعیت فعلی کشورمان در امور دفاعی میگردد.

    • اقا محمد رضا کامنت شمارو که خوندم یه مطلبی به نظرم رسید که به عرضتان برسانم و ان این که اطلاعات نظامی هیچ سایت و هیچ شخصی در هیچ کشوری منجر به پی بردن به وضعیت دفاعی فعلی ایران نمیشه دلیلشو با مثال خدمتتان عرض میکنم ببینید الان مثلا درباره توانایی های جنگ الکترونیک اکثر کشورها در سایت ها منجمله همین سایت اطلاعات زیادی وجود داره چون این کشورها در این باره خیلی باز عمل میکنند و خیلی راحت از طراحی و ساخت جنگ افزار ها و سیستم های جنگ الکترونیک خودشون خبر میدهند ولی در ایران درباره این توانایی ها هیچ صحبت و عکس و هیچ فیلمی وجود ندارد و دشمنان خیال میکنند که ایران دارای این توانمندی ها نیست ولی در عمل یک روز صبح میبینند که هواپیمای فوق پیشرفته ار کیو ۱۷۰ در غالب یکی از متحورانه ترین عملیات های جنگ الکترونیک در دام یگان های پدافندی ایران افتاد ولی قبل از این عملیات , در حین انجام این عملیات , وبعد ازاجرای این عملیات هیچ کس از ابزار و سیستم های جنگ الکترونیک ایران چیزی نمیدانست و در هیچ سایت یا منبع خبری چیزی یافت نمی شد . مثال بعدی در مورد پهباد هرمس هستش زمانی که این پهباد شکار شد هیچ سایتی نیامد بگوید که با چه رادار و یا  سیستم کشف ایران توانست این پهباد را شناسایی و در اخر با چه نوع موشکی انرا ساقط کند منابع خبری خود نیروی هوا فضا سپاه هم هیچ اطلاعاتی در مورد سیستم های دخیل در این عملیات ندادن دوتا مثال دیگه هم بزنم و تمام . مثلا شما تصور بکنید موشک و یا اژدر حوت که در سال ۱۳۸۵ رونمایی شد تقریبا هیچ نمونه مشابهی از ان در دنیا وجود نداشت (از لحاظ سرعت) حال شما تصور کنید که از ان زمان تقریبا ۱۰ سال گذشته است در زمان حال ایران حتما نمونه های بهتر , سریعتر و پیشرفته تری را ساخته است ولی برای غافلگیری دشمنان انرا رونمایی نکرده است و مثال اخر هم  همین بحث سیلو ها و شهر های موشکی که اولین سیلو در سال ۹۱ رونمایی شد , خوب دقت کنید ایران بیش از ۲ دهه در حال ساخت سیلوها و پایگاه های موشکی در سراسر ایران بوده است ولی شما ایا در هیچ سایتی در باره این موضوع مطلبی دیده بودید??? نه چون این تاکتیک و سیاست نظامی ایران است که هر چیزی را مدت ها مخفی نگاه میدارد و در عمل از ان استفاده میکند. در کل خواستم بگویم که هیچ کس حتی برترین سازمان های جاسوسی دنیا از توانایی های واقعی ایران در حوضه مساعل نظامی خبر ندارد

      • البته ارکیو۱۷۰ اولا در صورت قطع ارتباط با مرکز از طریق جی پی اس خودشو با پایگاه میرسونه اگر هم ارتباط با ماهواره قطع بشه خودشو نابود میکنه. در نهایت ابعاد اون چیزی که تلویزیون نشون داد با نسخه اصلی فرق میکرد.

      •  اقای houmangh هنر و ابتکار در این قضیه همینه دیگه که این پهباد در صورتیکه ارتباطش با مرکز قطع بشه یا باید به صورت خودکار برگرده یا خودشو نابود کنه ولی این اتفاق نیفتاد و یگان عملیاتی که در جریان عملیات بود موفق شد هواپیما را سالم به زمین بنشونه.

      • سلام.آقا فرید اگه طبق فرمایش شما سیاست نظامی ایران اصل غافلگیری و دست کم گرفته شدن توسط دشمن است خب این خیلی خوب است پس ما هم باید طبق این سیاست زیاد مسایل رو باز نکنیم و بذاریم دشمن همینطور مارو دست کم بگیره.البته بنده حقیر به صورت صد در صد این فرضیه رو قبول ندارم ولی در جایگاهی هم نیستم که بخوام ردش کنم.پیشاپیش سال جدید هم تبریک میگم به همه دوستان علی الخصوص جناب تارخ.یا علی

      • سلام اقا محسن عزیز خوب منم همون چیزایی که بعد از سالها رونمایی شدند و همه ازش خبر دارند را گفتم مثلا چیز محرمانه ایو نگفتم که بخایم مسعله ایو باز کرده باشم

      • منظور من هم این بود که با توجه به کامنت قبلی خودم، این یعنی ایران تونسته یه چیز غیر ممکن رو ممکن کنه! این حرف درست نیست. چطور ما هیچ جا از پس نیازهامون بر نیومدیم ولی اینجا یک کار خارق العاده کردیم.  حوت هم که بعدا معلوم شد از روسیه خریدن.

  • لطفا مقایسه تخصصی بین آواکسهای غربی و شرقی را با ذکر قیمت آنها در قسمت مقاله ها اضافه نمایید. همچنین در خصوص تعداد آواکس مورد نیاز با توجه به نیاز به پایش دائمی مرزهای هوایی ایران و نحوه این پایش از سوی کشورهای غربی و منطقه اگر اطلاعاتی دارید اضافه نمایید. آیا آواکسی ها قابلیت هدایت موشکهای باستیک،  کروز یا بمبهای هوشمند را نیز دارند؟با تشکر

    • نویسنده

      سلام ..اواکس ها در غرب خیلی تنوع دارند از کوچک تا بزرگ ولی در روسیه که تنها به ای ۵۰ محدود است و سنخه های چینی هم تنوع زیادی ندارند ولی در کل نسخه های شرقی ارزانتر است ولی در کل کارایی کلی نسخه غربی بهتر است…. نه اواکس یک وسیله شناسایی است و نه هدایت

  • البته در ترکیه اسمشون Baris Kartali یا همون عقاب صلح هست.چهار پرنده هم به نام های کوزی(Kuzey) به معنی شمال،گونی (Guney) به معنی جنوب،باتی(Bati)به معنی غرب و دوغو (Dogu) به معنی شرق هستن.ازمقالات عالی و کاربردیتون نهایت تشکر رو دارم

  • تشکر بابت مقاله بسیار خوبتونمیخواستم بدونم که نمونه های روسی و چینی هواپیما های  واپایش هوایی و هشدار زود هنگام وجود داره که در سطح جهانی قابل رقابت باشه؟از این نظر میپرسم که چون در صورت گسترش روابط با این دو کشور احتمال خرید این هواپیماها توسط ایران بالاست.

    • نویسنده

      سلام بله نسخه چینی و روسی وجود داره و در بخشی مربوط به هواپیمای ایلوشین ۷۶ به ان پرداخته این در سایت…شاید از نظر الکترونیکی نمونه روسی و چینی قابلیت کامل نسخه غربی نده ولی بسیار کارا و موثر برای هر ارتشی هستند ..هم چین و هم روسها اواکس تولید مکینند