بالگرد

با وی280 والور اسب بارکش اینده ارتش امریکا آشنا شوید

با وی280 والور اسب بارکش اینده ارتش امریکا آشنا شوید

با پیروزی تیلت روتور وی280 ساخت شرکت بل در رقابت جایگزینی بالگرد بلک هاوک در نیروی زمینی امریکا در دسامبر 2022 که با شکست دادن بالگرد سیکوسکی اس بی1 این مهم انجام شد در این مقاله نگاهی به این اسب بارکش اینده ارتش امریکا میکنیم.

تیلت روتور طرح جدید نیست و برای اولین بار به شکل جدی در امریکا در دهه1950 روی ان کار شد. تیلت روتور به یک وسیله پرنده با موتور پراپ و یا پیستونی گفته میشد که موتور قابل چرخش را داشت. وقتی عمود بوداست میتواند هواگرد را مانند یک بالگرد از روی زمین بلند کند و بعد از تغییر زاویه  موتور به افقی و قرار گیر ملخها رو به جلو میتوانست به سرعت یک  هوپیما برسد. این ترکیب بسیار پیچیده ولی کارامد بود و در واقع شما میتوانستید سرعت و برد کم بالگرد را با این روش به سرعت و برد یک هواپیما برساند و یا به یک هواپیما اجازه بدهدی دست به پرواز عمود بزند .

اولین بار به شکل  ازمایشی یک شرکت امریکا طرحی با نام مدل 1 جی را شامل یک هواگرد با دو موتور پیستونی بر نوک بالها با قابل تغییر جهت ازمایش کرد. یک فروند از این مدل ساخته شد ولی در نهایت برنامه برای ان دوران زیادی بلند پروازنه بود

مدل 1 جی

ناسا ایده را گرفت و با در نظر گرفتن اینکه ارتش امریکا از این طرح خوشش امده بود با همکاری بل طرحی با نام ایکس22 را توسعه دادکه دو فروند نیز از ان ساخته شد. ایکس 22 دارای چهارموتور توروبوشفت بالگرد بود که به چهار فن وصل بود که قابلیت  تغییر جهت را داشتند . میتوانست هواگرد را عمود بلند کرده و بعد به پرواز افقی برساند. این طرح در ان زمان بسیار سر صدا کرد و سرعتش به 409 کیلومتر بر ساعت رسید که بیش از دو برابر سرعت یک بالگرد بود ولی این طرح در نهایت منجر به تولید یک بالگرد جدید نشد زیرا ارتش امریکا با ورود به خدمت بلک هاوک که یک بالگرد با طرحی ازمایش شده و اثبات شده بود نیازی به ان نمیدید ولی خود کمپانی بل از این طرح کوتاه نیامد

x-22

بل در سال 1977 تیلت روتور ایکس وی15 را به پرواز در امد. این طرح باز یک همکاری با ناسا بود ولی برای اولین بار با کمک سامانه های رایانه ای سیستم هدایت موتور های گردن بسیار عالی عملکرد و نشان داد دارای عملکردی مشابه یک بالگرد رد از نظر ایمنی  و اطمینان  را دارد . این طرح بدون پشوانه و یا سفارش نظامی انجام شد ولی ارتش امریکا را قانع کرد میتواند به چنین طراحی از جمله در تفنگداران دریای دست یابد که در نهایت این طرح و تجارب ان یک دهه بعد منجر به ساخت تیلت روتور وی22 شد .وی22 اولین تیلت روتور عملیاتی جهان است که توسط واحدهای مختلف ارتش امریکا از جمله تفنگداران دریایی و نیروی دریایی استفاده میشود. یک تیلت روتور با دو موتور پراپ که توان رسیدن به 509 کیلومتر بر ساعت را دارد و میتوان به انداز یک شینوک بار و یا نفرات حمل کند

xv-15
ام وی22

وی22 تجربع بسیار خوبی بود تا سال 2020 بیش از 400 فروند ان ساخته شده بود و نشان داده بود قابل اطمینان است برای همین زمانیکه بحث جایگزین بالگرد بلک هاوک با چهار دهه  خدمت به میان امد ارتش امریکا تصمیم گرفت تا تیلت روتور را جایگزین ان بکند ولی البته نه به این سادگی بلکه طی یک رقابت با یک طرح جدید از سیکورسکی

در سال 2013 ارتش امریکا اعلام نیاز خود را برای جایگزینی بالگرد بلک هاوک در دهه اینده را اعلام کرد و از همه  سازندگان بالگرد خواست تا طرح های خود را جهت این رقابت ارسال کنند انتخاب کنند. در ان زمان بل یک طرحی مفهومی البته روی کاغذ شامل یک تیلت روتور دو موتور را با نام وی280 به ارتش امریکا پیشنهاد داد تا در رقابت شرکت کند

در 5 ژوئن 2013، شرکت بل اعلام کرد که طرح V-280 Valor توسط ارتش ایالات متحده برای مرحله نمایش فناوری انتخاب شده است. ارتش این پیشنهاد را به عنوان یک پیشنهاد رده I طبقه بندی کرد، به این معنی که این یک پیشنهاد خوب از نظر علمی یا فنی در نظر گرفته شده که مربوط به اهداف و مقاصد برنامه با قابلیت کاربرد در نقشهای دیگرنیز است

وی-280
وی280 در حالتی که موتورهایش کاملا افقی است که برای دست یابی به بیشترین برد و سرعت کاربرد دارد

در 9 سپتامبر 2013، بل اعلام کرد که با لاکهید مارتین برای توسعه V-280 همکاری خواهد کرد. لاکهید سیستم های اویونیک، حسگرها و تسلیحات یکپارچه را در اختیار بل قرار می دهد. شرکت های اضافی در ماه‌های بعد اعلام شدند که دیگر بخش ها را میساختند

در 11 آگوست 2014، ارتش به تیم بل-لاکهید اطلاع داد که V-280 Valor را برای ادامه رقابت انتخاب کرده اند. همچنین تیم  بوئینگ و سیکورسکی ارائه دهنده طرحی با نام SB-1 Defiant نیز انتخاب شدند.

اس بی 1 نیز یکی از طرح های ارائه شده بود این طرح بر اساس دو ملخ اصلی که خلاف هم میچرخیدند تا گشتاور را بالگرد را خنثی کنند و یک ملخ در انتهای بدنه بود. اس بی 1 یک طرح دو موتوره بود و ملخ عقب نیز مانند  ملخ اصلی به دو موتور اصلی متصل بود. این طرح از بسیار از طرح های قبلی همانند طرح بالگرد کمانچی الهام گرفته بود و بزرگترین رقیب وی280 بود

طرح اس بی1 که یک همکاری بین سیکورسکی و بوئینگ است

بل در 2014 از یک ماکت در مقیاس کامل از V-280 Valor روی زمین رونمایی کرد تا پیکربندی و طراحی پلت فرم پرسرعت را به نمایش بگذارد. طرحی جدید توان حمل بار و سربازی در اندازه یک بالگرد متوسط را داشت ولی از نظر سرعت و برد دو بار بالگردی چون بلک هاوک قابلیت داشت

در ژوئن 2015، Spirit AeroSystems، پیمانکار فرعی بل، مونتاژ بدنه کامپوزیت این هواگرد را اغاز کرد و در سپتامبر 2015 بدنه تحویل شد. در مجموع، طراحی و ساخت بدنه هواپیما تنها در 22 ماه به پایان رسید. تا ماه می 2016 بدنه کامل شد و بالها به ان متصل شد .وی280 آزمایش ارتعاشات زمینی را در آماریلو در فوریه 2017 آغاز کرد، با پیشرفت 95 درصدی هواپیما تل اکتبر سال 2017 برنامه طبق برنامه پیش رفت

وی280 در حالی که برای پرواز عمود مناسب است

در 18 دسامبر سال2017 وی280 سرانجام پرواز کرد و توانست طی 70 ساعت پرواز نخست به سرعت 350 کیلومتر بر ساعت نیز برسد .پس از 155 ساعت چرخش روتور و 70 ساعت پرواز، تا اکتبر 2018 به سرعت 460 کیلومتر در ساعت برسد که سرعت کروز واقتصادی ان بود .همچنین طی ازمایشان با زاویه 45 درجه موتورها 370 کیلومتر در ساعت پرواز کرد و چند ماه بعد در حالی که موتورها در زاویه کاملا افقی بودند یک پرواز با 565 کیلومتر بر ساعت نیز به شکل رکورد شکنانه ای  انجام داد و نشان داد میتواند با محموله کامل با سرعت520 کیلومتر یک مسافت 600 کیلومتری را طی کند. این میزان سرعت در برد عملا دو برابر سرعت بالگرد بلک هاوک بود و دست کم 35 درصد برد بیشتر باز نسبت به بلک هاوک به دست امد

وی280 برای پرواز در ساعت 520 کیلومتر بر ساعت طراحی شده ولی حداکثر سرعت ان به 556 کیلومتر بر ساعت هم میرسد .برد انتقالی ان 3900 کیلومتر است و برد رزمی ان با 14 سرباز مسلح 930 کیلومتر است .در قیاس با بلک هاوک با با 14 سرباز دارای بیشترین سرعت 282 کیلومتر و برد 530 کیلومتر است ارقام وی280 بسیار چشمگیر است

(بیشترین سرعتی که اس بی 1 به ان رسید 460 کیلومتر بر ساعت بود و همچنین با بار مشابه وی280 دارای برد 510 کیلومتر بود)

زاویه قرار گیری ملخ ها در این حالت برای نشست و برخاست کوتاه است..در این روش وی280 حدود 50متر روی باند دویده و بعد بلند میشود

وی280 دارای دو دستگاه موتور جنرال الکتریک تی64 است که یک موتور توربوشف است که روی بالگرد های چون سی استالیون و سوپر استالین نیز نصب شده و داری 3400 اسب بخار قدرت است ولی این موتور پیش نمونه است.  موتوری که قرار است روی این پرنده در نسخه تولیدی  نصب  شود  موتور AE 1107F ساخت رولز رویس است. این موتور نسخه از موتور تی406 است که روی  وی22 نصب شده و حدود 6000 اسب بخار قدرت فراهم میکند که رقم بسیار قابل قبولی است

وی280 دارای ارابه فرود جمع شونده، سیستم کنترل سیمی دیجیتال سه گانه و پیکربندی با دم V شد است . بال ها از یک بخش کامپوزیت پلیمری تقویت شده با فیبر کربن ساخته شده اند که وزن و هزینه های تولید را کاهش می دهد. وی 280 دارای چهار خدمه خواهد بود و می تواند تا 14 سرباز مسلح را حمل کند. قلاب‌های باری دوگانه به آن ظرفیت بالابری بالای و میتواند به هویتزر 4.5 تنی ام777 را با سرعت 280 کیلومتر بر ساعت حمل کند .

کابین به یک نمایشگر یک تکه

بالگرد دارای دو درب بزرگ ریلی هر درب با دو پنچره در دو سمت است و ارابه های فرود جلو به زیر یک بخش بالچه شکل که محل قرار گیری انها هستند جمع می شود.بالگرد دارای یک کابین بسیار مدرن با یک نمایشگر بسیار پهن بزرگ لمسی است که تمامی فضای جلوی دو خدمه را گرفته.. تمامی نشانگرها و سیوچ ها دیجیتال  هستند و حتی فضای بین دو خلبان نیز دارای نمایشگر پهن اینچنین است .

تغییر حال موتور به زاویه های مختلف کاملا رایانه ای بوده و به شکل خودکار انجام می شود اگرچه میتوان ان را دستی نیز اجام ددد

وی280 همکنون در پیش نمونه مجهز به سنسور های دفاعی نیست که طبیعی است باید بگذاریم  تا نسخه های ازمایشی ساخته شده برای ارتش امریکا را مشاهده کرد ولی بدون شک مانند بلک هاوک نسخه ام  دارای پرتاب کننده فلر و چف و هشدار دهنده راداری، فروسرخ و لیزری خواهد بود .این نسخه بر اساس گفته سازنده میتوان با تجهیز به دو بالچه مجهز به انواع راکت موشک و غلاف سلاح های مختلف شود و باید دید در اینده در مدلهای بعدی چه تغییراتی در این پرنده حاصل می شود. انتظار ورود به خدمت حدود 1100 تا 1500 فروند از این بالگرد البته در کنار نسخه های جدید بالگرد بلک هاوک یعنی نسخه ام میرود

طرحی از وی280 مسلح به موشک ضد تانک

مشخصات وی280

خدمه: 4
ظرفیت: 14 سرباز
طول: 15.4 متر
عرض: 24.93 متر
ارتفاع: 7 متر
وزن خالی:8200 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 14000 کیلوگرم
نیروگاه: 2  موتور توربوشفت  رولز رویس AE 1107F
سرعت کروز: 520 کیلومتر در ساعت
برد رزمی:930–1480 کیلومتر
برد انتقالی:3900 کیلومتر
بیشترین بار قابل حمل به شکل اویخته:5 تن

عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن