در دهه ۱۹۷۰ ارتش  امریکا اف۱۵ ایگل  را برای نقش برتری هوایی برای جایگزینی اف۴ فانتوم به خدمت گرفت. علارقم  برتریهای بسیار ایگل بر فانتوم  ولی مشکل اساسی این بود که ایگل یک شکاری رهگیر  برتری هوایی بود نیروی هوایی یک جنگنده تهاجمی می خواست. در سال ۱۹۷۸ نیروی هوایی امریکا خواهان بررسی برای ساخت  یک  جنگنده تهاجمی با توان موثر دفاع هوایی برای جایگزین ناوگان موفق اف۱۱۱ و ما بقی فانتوم های بود.مگدانل داگلاس سازنده اف۱۵ در یک همکاری نزدیک با هیوز اقدام به توسعه  نسخه تهاجمی اف۱۵ با تغییر یک تی اف۱۵ (اف۱۵ بی )کردند.دومین پیش نمونه اف۱۵ بی تغییر کرد و مجهز به مخازن سوخت تطبیقی در کنار ورودی هوا و غلاف نشان گذار لیزری  شد و برای اولین بار در نمایشگاه هوایی در انگلستان در سال ۱۹۸۰ به نمایش گذاشته شد.این نسخه جدید اف۱۵  ایی با لقب استریک ایگل  خوانده می شد.در سال ۱۹۸۱ نیروی هوایی برنامه جنگنده تاکتیکی   برای جایگزینی اف۱۱۱ را با نام برنامه ایی تی اف را رسما اعلام کرد.در نیاز های نیروی هوایی امده  بود که جنگنده باید بتواند بدون پشتیبانی هوایی از سوی شکاری ها  دست   به عملیات نفوذی  در خاک  دشمن بزند.جنرال دینامیک سازنده اف۱۶ دست به توسعه طرح جدید با نام اف۱۶ ایکس ال برای رقابت با اف۱۵ ایی زد  که داری بالهای دلتای شکسته بود و این بالها با بار گذاری  بالا سوخت زیادی  را حمل میکردند.در نهایت  در ۲۴ فوریه   این اف۱۵ ایی بود که به دلیل برد بیشتر توان حمل تسلیحات و چالاکی  بیشتر پیروز رقابت شد. اف۱۵ ایی نسخه ارتقا یافته اف۱۵ دی بود که در ان زمان در خط تولید بود ولی اف۱۶ ایکس ال  با نمونه ۱۶  در تولید فرق داشت . همچنین دو موتوره بودن اف۱۵ در عملیات  تهاجمی اطمینان پذیری بیشتری نسبت به اف۱۶ داشت.در این رقابت تورنادو جی  ار ۱ نیز حضور داشت  که البته ان نیز به نفع اف۱۵ ایی کنار رفت.

اف15 ایی به عنوان یک جنگنده تهاجمی برای نفوذ در عمق خاک دشمن و توان دفاعی کمال در برابر شکاری های دشمن از خود ساخته شد

اف۱۵ ایی به عنوان یک جنگنده تهاجمی برای نفوذ در عمق خاک دشمن و توان دفاعی گامل در برابر شکاری های دشمن از خود ساخته شد

در جولای سال ۱۹۸۵  ساخت اولین اف۱۵ ایی اغاز شد و در ۱۱ دسامبر سال ۱۹۸۶ اولین فروند تولید به پرواز در امد.اولین نسخه تولید برای نیروی هوایی در سال ۱۹۸۸ تحویل نیروی هوایی شد و ۹ ماه بعد راسما عملیاتی شد.

اف۱۵ ایی نسخه از اف۱۵ بی بود. اگرچه شکل کلی سازه حفظ شده ولی به شدت تقویت  شده بود غلاف موتورها ، چرخ ها و بالها تقویت شده بودند و در ساخت بدنه از مواد ترکیبی و تیتانیوم  بیشتری نسبت به نسخه  شکاری بهره برده شده بود.

کابین دوباره طراحی شده بود . در قسمت جلو مجهز به سه نمایشگر  رنگی ۱۲٫۷ در ۱۲٫۷ سانتیمتری و در کابین عقب نیز دارای چهار نمایشگر رنگی  چند کاره  در کنارهم   با ابعاد ۱۵٫۷۵ در ۱۵٫۷۵ سانتیمتر داشت.رایانه های پرواز تمام دیجیتال  بوده و ۳۰ برابر سریعتر از نسخه  شکاری اف۱۵ بودند. نصب نسخه جدید رادار ای پی جی ۷۰ مجهز به یک حالت روزنه ساختگی  برای  نقشه  بردار از سطح زمین بود . برد رادار برای  نقشه بردار به ۳۰۰ کیلومتر و برای درگیری هوایی بر یک بمب افکن به ۲۴۰ کیلومتر می رسید . رادار دارای توان  درگیری همزمان  به چهار هدف را داشت و توان کشف اهداف دریایی و زمینی  را نیز داشت.میتواند جهت انجام عملیات تهاجمی در شب و روز و حملات  دقیق هوایی  سامانه ناوبری شبانه  لانتیرن را حمل کنده که با سامانه دید حرارتی و مسافت یاب لیزری  خود اجازه پرواز در  ارتفاع پایین را در شب به استریک ایگل میدهد. این غلاف دارای  دو سامانه است  یکی سامانه دید شبانه (دید حرارتی) ای ای کیو ۱۳ و سامانه نشان گذاری لیزری ای ای کیو ۱۴٫تصاویر این غلاف به راحتی در برار چشمان خلبان بر روی اچ یو دی قابل مشاهده است. به غیر از این غلاف دو غلاف نشان گذاری لیزری لیتینگ ساخت اسرائیل و غلاف نشان گذاری لیزری و ناوبری اسنایپر نیز بر روی استریک ایگل قابل نصب است . غلاف جنگ الکتروینک ای ال کیو ۱۳۱ و غلاف جنگ الکترونیک ای ال کیو ۱۲۸ از دیگر تجهیزات الکترونیکی  حمل شده توسط استریک ایگل است.

کابین جلو

کابین جلو

دو نسخه از موتور پرات اندویتنی اف۱۰۰  بر روی اف۱۵ ایی نصب شد . ۱۳۴ فروند تولید نخست اف۱۵ ایی  به موتور پرات اندویتنی  اف۱۰۰ پی دبلیو ۲۲۰ مجهز شدند که  بر روی اف۱۵ سی و دی نصب شد  و مابقی از موتور پر قدرت تر اف۱۰۰  پی دبلیو  ۲۲۹  بهره می بردند . نسخه جدید تر ۶۰۰۰ پاوند رانش  بیشتری را برای استریک ایگل فراهم  میکند.

اف۱۵ ایی همانند اف۱۵ سی و دی از مخازن سوخت تطبیقی در کنار ورودی هوا بهره می برد ولی از جمله تفاوت های این مخزن با نسخه نصب شده بر روی اف۱۵ سی و دی  قرار داشتن شش  جایگاه حمل تسلیحات زیر این مخازن است . هر کدام از مخازن سوخت ۲۳۰۴ لیتر سوخت حمل میکند

مخزن سوخت تطبیقی استریک ایگل

مخزن سوخت تطبیقی استریک ایگل

اف۱۵ ایی تقریبا تمامی تسلیحات  نیروی هوایی را حمل می کند . اف۱۵ دارای  ۲۱ جایگاه خارجی است که  شامل  یک جایگاه  سه تیره زیر هر بال، شش جایگاه زیر مخزن  تطبیقی در  هر دو سوی زیر بدنه ،  و سه جایگاه  در زیر بدنه  .اف۱۵ ایی  میتواند ۱۰۴۰۰ کیلوگرم سلاح به صورت اسمی حمل کند.این تسلیحات  شامل  انوع بمب های لیزری  جی بی یو  ۱۰ و ۱۲ و ۲۴، ۲۷ و  جی بی یو ۱۵ و ای جی ام ۱۳۰ ،موشک ماوریک  و انواع بمب های هدایت ماهواره ای و سقوط ازاد.همچنین استریک ایگل از سلاح های دوربرد  ای جی ام ۱۵۴ و ۱۵۸ دارای سامانه هدایت ماهواره ای بترتیب با برد ۱۳۰ و ۳۸۰ کیلومتر    همچنین  توان حمل تا هشت موشک امرام  و یا  چهار سایندوندر و یا چهار اسپارو  را دارد.

اف15 ایی در زیر بدنه مجهز به دو غلاف لیتینیگ و لانتیرن. این دو غلاف برای ناوبری شبانه و نشان گذاری لیزری به کار می رود

اف۱۵ ایی در زیر بدنه مجهز به دو غلاف لیتینیگ و لانتیرن. این دو غلاف برای ناوبری شبانه و نشان گذاری لیزری به کار می رود

اف۱۵ ایی میتواند سه مخزن سوخت خارجی ۲۳۰۰ لیتری را حمل کند و برد انتقالی ان ۵۵۵۰ کیلومتر ذکر شده است . همچنین شعاع رزمی اف۱۵ ایی ایگل با چهار موشک هوا به هوا و سه مخزن سوخت خارجی و ۴ تن سلاح  عدد ۱۲۰۰ کیلومتر  ذکر شده است

در مجموع ۲۱۹ فروند اف۱۵ ایی تحویل ارتش امریکا  شد .اولین حضور عملیات  اف۱۵ ایی در نبرد جنگ خلیج فارس ۱ بوده است.در این عملیات اف۱۵ ایی در عملیات گسترده بر ضد پایگاه های  هوایی عراق و نابودی  سکوهای پرتاب موشک های اسکاد عراق وارد عمل شد که موفقیت زیادی در عملیات های شبانه داشت . در این عملیات  اف۱۵ ایی مسئول نابودی ۱۸ جنگنده عراقی رو زمین  با کمک بمب های لیزر جی بی یو ۱۲ و خوشه ای  سی بی یو ۸۷ بود. همچنین اف۱۵ ایی پیروزی هوایی نیز داشت  که با پرتاب یک بمب هدایت لیزری  جی بی یو ۱۰ و برخورد ان به بالگرد میل۲۴  که تازه سربازان را پیاده کرده بود و در حال بلند شدن بود به دست امد .

اف۱۵ ایی بعد از پایان جنگ به صورت دائم  بر فراز مناطق پرواز ممنوع عراق  پرواز میکرد.چندین بار در پی نقض  مناطق پرواز ممنوع از سوی عراق و یا  شلیک موشک های  سام عراقی به طرف جنگند های امریکا بر فراز این مناطق، دست به حملات تلافی جویانه زدند .

اف۱۵ ایی در سال ۱۹۹۹ بر ضد یوگسلاوی نیز به کار رفت. ۲۶ فروند اف۱۵ ایی در این عملیات  حضور داشتند که در نابودی بخش از توان هوایی یوگسلاوی بر روی زمین   نقش مهمی را بازی کردند.

در تمامی طول عملیات در نبرد افغانستان  حضور داشت  و در مراحل  اول دست به پرواز های بلند  انتظاری  با کمک سوختگیری هوایی بر فراز مناطق مختلف افغانستان برای کشف و انهدام اهداف میزد . در عراق  نیز در سال ۲۰۰۳ حضور فعال داشت  و دست  کم ۶۳ جنگنده این ارتش  را روی زمین  هدف قرار داد و همچنین نابودی ۶۰ % از گارد ریاست جمهوری عراق  به استریک ایگل نسبت داده میشود.همچنین  استریک ایگل  در عملیات بر ضد غزافی نیز حضور داشت.

همکنون  اف۱۵ ایی در ارتش امریکا برنامه  ارتقاء را پشت سر می گذارد.هسته مرکزی این برنامه ارتقا نصب رادار ارایه  فازی ای پی جی ۸۲  است. این رادار  ترکیبی  از پردازنده  رادر ای پی جی ۸۲   سوپر هورنت و دیش  رادار ای پی جی ۶۳ وی ۳ است که بر روی تعداد  محدودی از اف۱۵ سی ارتش امریکا نصب شده است.همچنین عمر بدنه نیز افزایش خواهد یا تا دست کم  تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی بمانند . در حالی که  نسخه شکاری اف۱۵ با اف۲۲ جایگزین شد ولی هیچ جایگزین برای اف۱۵ ایی وجود ندارد اگرچه برنامه ای با نام اف۳۵ ایی که یک نسخه دو سرنشینه    تهاجمی  اف۳۵ همکنون در حال بررسی است.

اولین مشتری خارجی استریک  ایگل عربستان  سعودی بود . عربستان قبل از جنگ خلیج فارس در دهه ۱۹۸۰ یک بار تلاش به خرید اف۱۵ ایی کرد ولی موفق نبود در سال ۱۹۹۱  تلاش  دیگر را اغاز کرد . عربستان که در دهه ۱۹۸۰  نسخه شکاری سی  و دی را به دست اورده بود خواهان یک نسخه تک سرنشینه  تهاجمی با نام اف۱۵ اچ شد که کنگره با توسعه  این  طراحی مخالفت کرد بعد از ان نسخه دو سرنشینه  ای بر اساس استریک ایگل با نام اف۱۵ اس برای عربستان  در سال ۱۹۹۳ در نظر گرفته شد.عربستان ۷۲ فروند اف۱۵ اس را بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی را تحویل گرفت.اف۱۵ اس عربستان  از نسخه امریکایی ساده تر بود .دارای رادار نسخه ساده تر ای پی جی ۷۰  بود که فاقد  توان نقشه بردار از سطح زمین است. همچنین عربستان مجموع ساده تری از غلاف ناوبری لانترین را دریافت کرد  که دارای توان ناوبری  ساده تری در شب بود.همچنین در سال ۲۰۱۱ عربستان سفارش برای خرید ۸۴ فروند اف۱۵ اس ای را داد. این نسخه دارای  رادار ارایه فازی ای پی جی ۶۳ وی ۳ است که توان درگیر همزمان  با هشت هدف را دارد و از موتور جنرال التریک اف۱۱۰ جی ایی ۱۲۹ بهره می برد. این نمونه دارای سامانه تصویر ساز حرارتی برای کسب غیر فعال هدف، هشدار دهنده تصویر ساز فروسرخ با توان هشدار در مورد نزدیک شدن موشک به جنگنده است .این نمونه در سال ۲۰۱۴ پرواز کرده و در سال ۲۰۱۶ وارد خدمت این ارتش شد   و قرار است تا اف۱۵ اس قبلی نیز شامل  ارتقا به این مدل شوند.

اف15 اس نیروی هوایی عربستان

اف۱۵ اس نیروی هوایی عربستان

F-15SA

F-15SA

اسرائیل نیز که مانند عرسبتان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسخه های شکاری را در خدمت داشت در سال ۱۹۹۳ تصمیم به سفارش  نسخه تهاجمی  استریک  ایگل گرفت. نسخه اسرائیلی  کهF15I شناخته میشود در سال ۱۹۹۷ پرواز و در سال  ۱۹۹۸ تحویل اسرائیل شد.کل سفارش ۲۵ فروند بود.اسرائیل این پرنده را رام به عبری به معنی تندر نمود.این نمونه دارای موتور  اف۱۰۰ پی دبلیو ۲۲۹ مشابه   نسخه  های تولید اخر اف۱۵ ایی ارتش امریکا بود و با موتور  F16I نیروی هوایی اسرائیل  مشترک است و دارای  رادار ای پی جی ۷۰ مشابه نسخه امریکایی سامانه جنگ الکتریک ناوبری،اچ یو دی و نمایشگر و کلاه پرواز  ساخت صنایع دفاعی  اسرائیل بود.اسرائیل از غلاف لانترین و غلاف بومی لیتینیگ بر روی اف۱۵ خود بهره می برد و چند نوع بمب  و موشک  هوا به زمین و هوا به هوا بومی بر روی اف۱۵ خود نصب کرده است .

F15I ازتش اسرائیل

F15I ازتش اسرائیل

کره جنوبی  نسخه تهاجمی را تنها در خدمت دارد . این ارتش  در سال ۲۰۰۳ برای  مقابله با سوخوی۳۰ ارتش  چین دست به سفارش اف۱۵ کا زد  که نسخه  از اف۱۵ ایی است . این نمونه در داخل کره تولید شد. در مرحله نخست  ۴۰ فروند سفارش  داده شد ولی در نهایت تعداد تولید  به ۶۱ فروند رسید . اولین اف۱۵ کا در سال ۲۰۰۵ در کره  تولید شد و از سال ۲۰۰۶ وارد خدمت شد. اف۱۵ کا کره ای از موتور جنرال  الکتریک اف۱۱۰ جی ۱۲۹ بهره میبرد  که با موتور های اف۱۶ این ارتش  یکسان است . ۸۸ فروند موتور در صنایع سامسونگ برای استریک ایگل ها تولید شد. از دیگر تجیهزات نسخه کره ای می توان به هشدار دهنده راداری ای ال ار ۵۶ سی، سامانه های جنگ الکترونیک ای ال کیو ۱۳۵ ام  ،پخش کننده شراره و پوشاله  ال ال ایی ۴۷ ،سامانه ارتباطی لینک ۱۶ و سامانه ناوبری بر پاییه  جی پی اس و رادار ای پی جی ۶۳ وی ۱  اشاره کرد. ای پی جی ۶۳ وی ۱ نتنها دارای  یک حالت نقشه برداری از سطح زمین است بله توان  کشف و درگیری  با اهداف دریایی را نیز دارد و احتمالا به زودی به نسخه ای پی جی ۶۳  وی ۳ با توان ارایه فازی ارتقاء پیدا خواهد کرد. استریک ایگل کره ای مسلح به امرام و سایندوندر  نسخه ایکس ، بمب هدایت  ماهواره ای و لیزری ، موشک های  اسرائیلی  پوپی  و موشک کروز تهاجمی اسلم و موشک ضد کشتی هارپون مسلح است .

اف15 کا نیروی هوایی کره جنوبی

اف۱۵ کا نیروی هوایی کره جنوبی

سنگاپور اخرین مشتری استریک  ایگل بود . این کشور نسخه  ۲۴ فروند  اف۱۵ ای جی را در سال ۲۰۰۵ سفارش داد که تا زمان  ورود به خدمت نسخه SA  نیروی هوایی عربستان پیشرفته ترین نسخه استریک ایگل  است. این نمونه دارای  رادار اریه فازی ای پی جی ۶۳ وی ۳ و موتور جنرال الکتریک  اف۱۱۰ جی ایی ۱۲۹ (مشابه نسخه کره جنوبی و اسرائیلی) است و توان حمل سلاح های  دوربردی همچون  ای جی ام  ۱۵۴ و ۱۵۸ را دارد.

برای خواندن مقاله جایگاه اف۱۵ ایی استریک ایگل  در بین رقیبان  اینجا را کلیک کنید

مشخصات F15E استاریک ایگل
تولید کننده امریکا، بوئینگ
تعداد خدمه ۲ خدمه
طول و ارتفاع ۱۹٫۴۳ متر و ۵٫۶۳ متر
وزن خالی ۱۴۳۰۰ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۲۶۶۰ کیلومتر برابر با ۲٫۵ ماخ
برد ۵۵۵۲  کیلومتر با تمام سوخت قابل حمل در داخل و خارج بدنه بدونه مهمات.۱۲۷۰ کیلومتر با ۷ تن مهمات و غلاف خارجی
سقف پرواز ۱۸۲۰۰ متر
موتور دو دستگاه موتور پرات اندو ویتنی اف۱۱۰ -۲۲۹ با توان ۲۹۰۰۰ پاوند با پس سوز
تسلیحات توان حمل ۱۰ تن مهمات در ۱۵ جایگاه خارجی شامل تا ۸ موشک هوا به هوای امرام،یا چهار اسپارو ویا  امرام به همراه چهار سایندوندر ،تا ۱۲ بمب خوشه ای و یا ۶ موشک ماوریک انواع موشکهای ضد کشتی هارپوم ،تا یک بمب یک تنی هدایت شوند AGM130. ،تمامی بمبهای لیزری نیروی هوایی امریکا به همراه تمام ی بمب های هدایت ماهواره ای نیروی هوایی امریکا.

ترجمه :عبدالحمید تارخ

 

79+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

55 دیدگاه

  • جناب تارخ با سلام ، آیا کابین عقب F-15E ، توان هدایت هواپیما رو داره و یا فقط افسر رادار است؟؟؟ لطفا” در مورد SU-30 هم این سوال رو پاسخ بدید….. همچنین اگر ممکنه درمورد مشخصات F-15QA هم یک توضیح مختصر بدید…. با تشکر فراوان

    • نویسنده

      سلام هر دو.جنگنده در کابین عقب سامانه های ساده ای برای هدایت دارند
      این نسخه جدید استریک ایگل هم چیزی ازش هنوز بیرون نیامده

  • اقای تارخ ای داد بر ما.عربستان سری جدید اف۱۵های خودشو داره تحویل میگره۸۴فروند.و تازه قراره تمام مدل های قبلی را هم بروزرسانی کنه.حالا ما چه کنیم.ایا این خرید و تجهیز شما را یاد صدام نمیندازه که اخرش حمله کرد.اقای تارخ واقعا چکار کنیم.من که میخوام برم واقعا نمیدونم مسولان ایا فکر نمبکنند ما هم دز حواب سوخو۳۵میخوایم.حتی اگر شده دست دوم.۳۰تا بخریم.واقعا دیگه دستمون خالیه.موشکم عربستان داره.نهایتا میخره.

      • ای تارخ هیچ کشوری نیست ازش جت بخریم حتی دست دوم.واقعا دیگه هیچی نداریم.میراژ دست دوم نمیدونم میگ دست دوم سوخو ۲۷دست دو.فقط فوری بخریم تا طرف یه وقت اشتباه نکنه.والله اینها تا دندان مسلح شدن

  • سلام جناب تارخ آمریکایی ها قصد ارتقای کابین F15E های خودشون در حد F15SA رو هم دارن؟

  • سلام  بهترین رادار برای استریت ایگل کدام است ؟ هم چنین بک مقایسه ای بین رادار فعال ای پی جی ۶۳ وی ۳ و ای پی جی ۸۲ وی۱  بکنید به نظر شما مدام بهتر است چرا؟

  • با سلام اقای تاریخ من جایی خواندم که میتواند ۶ تا ۸  موشک jsow حمل کند؟

  • آقای تارخ درسته که ایگل در مقایسه با اف ۳۵ برتری هوایی داره اما اگر اف ۳۵ قبل از شناخته شدن ایگل رو در رادار شناسایی کنه میتونه مسیر رادار ایگل رو دور بزنه و از کناره ها بهش آسیب بزنه. این همون روشی هست که اف ۳۵ میتونه برتری هوایی شکارچی های قدرتمندی حتی مثل سوخو ۳۵ رو خنثی کنه(البته در صورتی که اف-۲۲ موجود نباشه که میشه گفت تمام کشورهای دارنده اف-۳۵ بجز آمریکا).

  • جناب تارخ اگر F35E ساخته بشود مشکل محدودیت برد و حمل سلاح نمونه های فعلی در اون حل میشهFB22 و FB23 چطور؟برنامه ای برای ساختشان هست؟

  • سلام  آقای تارخ خرید ۷۲ استرایک ایگل توسط قطر معادلات نظامی منطقه رو عوض می کنه؟ فکر می کنم قطری ها هم قصد دارن مثل امارات روی نیروی هوایی شون سرمایه گذاری کنن

  • سلام آقای تارخسطح مقطعی پانزده متر برای ایگل دردسر ایجاد نمیکنه؟با این سطح مقطعی در برابر رقیبایی مثل تایفون و رافال یا حتی سوخو ۳۰ و سوخوی ۳۵ و یا در مقابل سامانه های پدافندی به مشکل بر نمیخوره؟!

    • نویسنده

      سلام خوب این مسئله رو بارها گفتم اگرچه زودتر کشف میشه ولی برد درگیری واقعیش با دیگر رقیبانش تقریبا در یک سطح است از طرفی میتوان با کمک غلاف های جنگ الکترونیک برد کشف کاهش داد

  • با دیدن جنگنده های به روز همسایه هامون به نظر جنگنده های ایران اسباب بازی خنده دارن و خیلی راحت در مقابل اونا کم میارن

  • سلام آقا میشه بگید خرید میگ سی و پنج با موتور اضافه و سلاح و آموزش چقدر در میاد واقعا دیگه داره قیمت سلاح های غربی غیر منطقی میشه چند وقته پیش تو مقاله آقای سینا نوریخانی خوندم قطر بابت هر تانک لئوپارد سی و دو ملیون دلار پرداخت کرده 😐😐 کم کم دارم به این نتیجه میرسیم که حتی اگه غرب هم بخواد به ما جنس بفروشه ما نباید بخریم 😕😕چون پول نداریم 😂😂😂

    • نویسنده

      سلام چین هم سوخو۳۵ خرید برای هر فروند ۸۳ میلیون دلار داد تازه چین سلاح و بسیاری از تجهیزات سوخو داره زیرا سوخو ۳۰ در خدمت دارد

  • سلام استاد. استاد آموزش یک خلبان برای جنگنده پیچیده ای مثل f15 یا سو۳۵ چقدر طول میکشه؟ و هزینه حدودیش چقدره؟ 

  • سلام قطر با هفتاد و دو تا استریک ایگل میخواد چیکار کنه اخه حیفه اینا که شعورشون نمیرسه بفهمن چه چیزیه

    • اره نمونش عراق ۸سال جنگیدید که فقط از دست رفته هارو پس بگیرید.نژادپرستی دردی دوا نمیکنه مطمئن باشید خلبانان عرب چیزی کمتر از ایرانی ها نیستند و موقعه جنگ با جنگ افزار کاملا نو و اپ تودیت میتونند ضرباتی سنگین وارد کنند

  • سلام جناب تارخ این نظر سنجی جدید تموم نشد؟…ملت رو چه حسابی به SU35 رای دادن در حالی که عملا از تمام نمونه های غربی مخصوصا F15E و F18E/F پایین تر هستش؟…چرا MIG35 تو نظرسنجی نیست؟مگه چند منظوره و نسل ۴٫۵ نیست؟

  • آقای تارخ شما بر اساس کدام منبع اعلام میکنید که برد نقشه برداری رادار اف ۱۵ سترایک ایگل ۳۰۰ کیلومتر هست؟ برد نهایی اعلام شده برای اهداف زمینی توسط رادار ای پی جی ۷۰ این جنگنده ۱۶۰ کیلومتر اعلام شده.

  • سلام جناب تارخ من یک جایی خوندم که نوشته بود استرایک ایگل امرام لود نمیکنه!!!

    • نویسنده

      سلام درست نیست هزارن عکس از استریک ایگل با امرام است به مقاله جایگاهی استریک ایگل در همین سایت رجوع کنید

  • سلام. ورودی هوای اف ۱۵ هم متغیره؟ تو بعضی عکسا صافه ولی تو بعضی عکسا متمایل به پایینه

  • سلام جناب تارخ میشه گفت این جنگنده بهترین جنگنده زیر نسل پنج دنیا هست؟

  • پس سطح مقلع استریک ایگل چقدره چرا عربستان اف ۳۵ نمی خره و استریک ایگل سفارش داده

    • سلام پس سطح مقطع خود ایگل چقدره بویینگ که کلی ارتقا داده این پرنده از نظر رزم هوایی با اف ۳۵ چقدر شانس برتری داره میشه جنگنده ها  از نظر رزم هوایی باهم مقایسه کنید