در سال ۱۹۵۷ امریکا هواپیما جاسوسی یو۲ را به عرصه میدان فرستاندن. یو۲ تحت کنترل سازمان سیا بود و  امریکا با در نظر گرفتن سقف  پرواز ۲۱۰۰۰ متری خود گمان  میکرد  که هیچ هواپیمای  ویا موشک روسها به ان نمی رسد  ولی روسها عملا از سال ۱۹۵۹ توان سرنگونی  یو ۲را داشتند ولی برای جلوگیری از بحران با غرب دست نگهداشت تا اینکه در ۱ می سال ۱۹۶۰ دیگر حوصله  خروشچوف زمان دار شوروی سر رفت و دستور سرنگونی یو ۲ را داد تا امریکا متوجه شوند که دیگر یو ۲ اسبی نیست که بشود روی ان  شرط بست(برای مطالعه  بیشتر در مورد یو ۲  اینجا را کلیک کنید)

در ان زمان لاکهید روی طرح با نام  A12  کار میکرد که یک شکاری رهگیر بلند پرواز با سرعت ۳ ماخ بود و بسیاری معتقد بودند این طرح میتواند یک هواپیمای شناسایی خوب باشد.طرح ای ۱۲  به عنوان یک شکاری برای اسکورت بمب افکن ایکس بی ۷۰ طراحی شده بود و میتوانست  یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت دی ۲۱ را حمل کند تا وظیفه  یک شناسایی  را نیز انجام دهد ولی در نهایت در سال ۱۹۶۶ طرح لغو شد

تا قبل از سال ۱۹۶۲ امریکا که در حال تست  بمب افکن ایکس بی ۷۰ بودند برخی به فکر ساخت نسخه بمب افکن ای ۱۲ با نام بی ۷۱  افتادن زیرا  پتانسیل بالای  داشت و همزمان ساخت یک نسخه  شناسایی با نام  ار۱۲ نیز در دستور کار قرار گرفت که دارای  یک خدمه بود ولی در نهایت با تغییراتی   نسخه جدید توسعه یافت که ار اس ۷۱ نامیده شد ولی به دلیل اشتباه  جانسون  رییس جمهور وقت امریکا طی سخنرانی  در معرفی این هواپیما  اشتباه کرد و به جای  ار اس ۷۱ ان را اس ار ۷۱ خواند  تا نام  این هواپیما همیشه اس ار ۷۱ باقی بماند و به ان لقب بلک برد داده شد

اس ار ۷۱  یک هواپیمای شناسایی برای پرواز با سرعت سه ماخ است که دارای دو خدمه است که در  کابین جلو خلبان و در کابین عقب مسئول استفاده از دوربین و ناوبر قرار دارد.

ای12 شکاری رهگیری ساخت لاکهید که هرگز عملیاتی نشد ولی بر اساس ان اس ار 71 تولید شد

ای۱۲ شکاری رهگیری ساخت لاکهید که هرگز عملیاتی نشد ولی بر اساس ان اس ار ۷۱ تولید شد

اس ار ۷۱ به عنوان هواپیما با سطح مقطعی پایین ساخته شد و هدف ان فرار از دست سامانه های پدافندی  و شکاری رهگیری های روسی با سرعت در ارتفاع بالا بود. دست کم میگ۲۵ با وجود سرعت  بالا ولی به دلیل ضعف الکترونیک و تسلیحاتی نتوانست  از پس اس ار ۷۱ بر بیاید  ولی در اوائل  دهه ۱۹۸۰ با ورود میگ۳۱ که دارای  رادار و موشک مناسب برای سرنگونی اس ار ۷۱ شد و موشک های چون اس ۳۰۰ در نهایت اس ار ۷۱ از خدمت خارج شد

اس ار ۷۱ تقریبا از تیتاینوم ساخته شده زیرا با در نظر گرفتن سرعت بالای که داشت نیاز به الیاژی برای تحمل بالا دما بود از این رو ۸۵ % بدنه از تیتانیوم  و مواد  ترکیبی ساخته شد . برای حفظ دمای هواپیما در درون بدنه نیز دارای یک استر  حرارتی است تا دمای بیرون بر روی سامانه های درون هواپیما تاثیر نگذارد . در نهایت بزرگترین چالش طراحی اس ار ۷۱ همین دمایی بالای  ان بود.

به دلیل نحوه جوشکاری بدنه و همچنین عایق کاری  درون بدنه از درون  هرگز بدنه به خوبی عایق کاری نشد و همیشه اس ار ۷۱ دچار مشکل نشت سوخت از بدنه بود این مسئله خطر ناک بود زیرا در سرعت بالا با گرم شدن بدنه باعث اتش سوزی  میشد از این رو ترکیب سوخت جدید با نام جی  پی ۷ برای  این هواپیما ساخته شد که دارای دمایی بسیار بالای برای اشتعال بود.

شیشه جلو از کوارتز ساخته شده بود تا دمایی ۶۰۰ درجه سانتیگراد  مقاومت میکرد  و بدنه با پوشش خاصی برای مقاومت در برابر ۵۸۰ درجه سانتیگراد  پوشیده شده بود که همیشه مشکلات خود را داشت  زیرا ممکن بود به دلیل برخورد یک جسم خارجی اسیب ببیند. هواپیمای دارای سه ارابه فرود بود که هر سه دارای سه چرخ بودند و ارابه جلوی در زیر دماغه و دو ارابه عقبی زیر بال جمع میشدند

در این تصویر بال دو تکه زاویه دار اس ار 71 که دارای یک بخش شکسته در قسمت بیرونی چسبیده به بال است دیده میشود

در این تصویر بال دو تکه زاویه دار اس ار ۷۱ که دارای یک بخش شکسته در قسمت بیرونی چسبیده به بال است دیده میشود

اس ار ۷۱ اولین هواپیمای استیلز به شکل عملیاتی بود. در این هواپیما به صورت ویژه در زمان ساخت تلاش در کاهش انتشار امواج رادار شد و با استفاده از شکل باریک نتنها  تلاش  در کاهش پسای ایجاد شد بلکه تلاش  در کاهش سطح مطعی هواپیما شد . تلاش شد با ایجاد بدنه صاف و صیقلی   باعث انتشار امواج  رادار در جهت مخالف جهت دریافت امواج رادار شود و جالب اینکه لاکهید  بعدها در ساخت اف۱۱۷ تلاش کرد با ایجاد سطوح شکسته این کار را بکند. سطح مقطعی خود بدنه ده متر مربع است ولی با پوشش ضد حرارتی که توان جذب  امواج رادار را نیز داشت سطح مقطعی به زیر یک متر مربع کاهش یافته است ولی کلی جانوس سر طرح اس ار ۷۱ که یو ۲ را نیز طراحی کرده بود بعدها اعتراف کرد پیشرفت فناوری راداری شوروی بسیار بیشتر از پیشرفت فناوری رادار گریزی اس ار ۷۱ بود. واقعیت این بود که اس ار ۷۱ همیشه  در رادار های شوروی مشخص بود ولی تا اوئل دهه ۱۹۸۰ یا به عبارتی تا زمان ورود به خدمت میگ۳۱ و اس ۳۰۰ سلاحی برای سرنگونی ان نداشتند

اس ار ۷۱ دارای بالی به شکل  دلتای شکسته است. بال دلتا باعث  ایجاد سرعت بیشتر و سرعت اوجگیری  بیشتر به دلیل گرباد اسنسوری  پشت بال میشود ولی باعث افایش سرعت نشست و برخاست میشود و طول  باند بیشتری میخواد ولی استفاده از یک بحش زاویه  دار در قسمت بیرونی بال که به موتور چسبیده باعث کاهش سرعت فرود و کاهش باند مورد نیاز شده است

اس ار ۷۱ از دو موتورتوربوجت  پرات اندویتنی جی ۵۸ با توان هر یک ۳۲۵۰۰پاوند با پس سوز بهره میبرد. هواپیما دارای یک ورودی هوایی متغییر بود

این ورودی متغیر و عمل تنظیم فشار و مقدار هوای ورودی به موتور, باعث میشوند تا در سرعت های مافوق صوت مشکلی در سیستم ورودی و Inlet بوجود نیاید. این ورودی مخروطی شکل در ارتفاع کمتر از ۳۰۰۰۰ پا هیچگونه فعالیت و حرکتی ندارد و مقدار هوای ورودی آن کاملا” طبیعی میباشد اما پس از این ارتفاع حالت متغیر و Variable فعال میشود،  مکانیزم کلی عملکرد اینگونه است که در سرعت های بالاتر از ۱٫۶ ماخ تقریبا” ۴ سانتیمتر به ازای هر ماخ دهنه موتور باز میشود و نهایتا  این مقدار در بیشترین حد خود به عدد ۶۶ سانتیمتر ختم میشود.
همانطور که پیشتر از این نیز گفته شد, J58 یک موتور سیکل متغیر میباشد که از تکنولوژی Turbojet به همراه یک فن کمکی Ramjet استفاده مینماید. در سرعت های بالای ۳٫۲ ماخ بیش از ۸۰% نیروی خود را از بخش Ramjet تامین مینماید و در این حالت تنها ۲۰% باقیمانده از بخش Turbojet تامین میگردد. اما در سرعت های کمتر از این مقدار (۳٫۶ ماخ) تقریبا” تمامی نیروی پیشران موتور از بخش Turbojet آن تامین میگردد.

این موتور با استفاده از سیستم استارت بادی AG330 به همراه ۲ عدد موتور احتراق درونی Buick Wildcat V8 با محور مشترک روشن میشود. پس از استارت و حرکت اولیه, J58 تا حدود ۳۲۰۰ دور در دقیقه سرعت میگیرد تا سیکل Turbojet آغاز گردد. این موتور برای دست یافتن به سرعت های بالا و High Speed از نوعی ترکیب جدید سوخت JP-7 استفاده مینماید که با سرعت بسیار زیاد به درون محفظه احتراق تزریق میگردد تا اشتعال به صوزت کامل انجام گردد. همچنین برای تامین سوخت و احتراق اولیه سیستم پس سوز از سیستم اشتعال (تماس به تماس) استفاده میگردد

هر موتور J58 با استفاده از یک مخزن نیتروژن تحت فشار با حجم ۶۰۰ cm3 میتواند ۱۶ مرتبه روشن و خاموش شود و حتی این نیتروژن تحت فشار میتواند سیستم پس سوز را نیز فعال نماید. این عدد و تعداد دفعات Start و Restart یکی از فاکتورهای نشان دهنده میزان مقاومت J58 و بطور کلی SR-71 در برابر شرایط سخت و دشوار میباشد. جریان سوخت در داخل موتور به عنوان یک مایع خنک کننده, بخش های فرعی موتور همچون روغن هیدرولیک و نازل های پس سوز و سیستم های تهویه هوا و حتی بخش هایی از بدنه هواپیما که در معرض جریانات آیرودینامیکی و گرما هستند را مورد مورد خنک کنندگی قرار میدهد. ماده روان کننده اصلی موتور J58 نوعی گریس با پایه سیلیکون میباشد که در دمای معمولی و قبل از استارت به صورت جامد میباشد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد J58 یک موتور ترکیبی یا اصطلاحا” Hybrid میباشد که با کمک سیستم Ramjet به حرکت در می آید و اصلی ترین دلیل بهره گیری از چنین سیستمی همانا ناکارآمدی سیستم های Turbo Jet در سرعت های بالا میباشد و این در حالیست که اوج توانایی سیستم Ramjet در سرعت های بالا و ارتفاع زیاد است. پس برای حل این مشکل و افزایش توانایی های J58 از یک سیستم سیکل ترکیبی هوشمند استفاده گردید که طی آن و با توجه به وضعیت سرعت و ارتفاع و به طبع آن وضعیت موتور در حالت Turbo Jet و یا Ramjet تنظیم میگردد, برای این منظور دریچه های هوشمند جهت ورود هوا به موتور را به طور متغیر تغییر میدهند و اینگونه سیکل ترکیبی پدیدار میگردد. برای ایجاد چنین شرایطی در سرعت های بالای ۲۰۰۰ مایل بر ساعت دریچه قسمت ورودی موتور به اندازه ۲ اینچ به سمت جلو حرکت میکند تا جریان هوای ورودی برای ورود به سیکل Ramjet آماده گردد.

نحوه عملکرد موتور توربو رم اس ار 71 در سرعت بالای صوت و زیر صوت

نحوه عملکرد موتور توربو رم اس ار ۷۱ در سرعت بالای صوت و زیر صوت

همان طور که گفته شد برای  اس ار ۷۱ سوخت جدید با قابلیت اشتعال در دمای بالا با نام جی پی ۷ تولید شد . در مرحله اول قرار بود موتور هیدروژن مایع را بسوزاند  ولی مخازن اس ار ۷۱ برای  این کار مناسب نبود. همان طور که گفته شده به دلیل نشت سوخت از اس ار ۷۱ و احتمال  اتش گرفتن ان روی زمین  اس ار ۷۱ تنها انقدر سوخت میزند که بتواند از زمین  بلند شده و بلافاصله دست به سوختگیری هوایی می زند. از انجای که کی سی ۱۳۵ های معمولی نیروی هوایی سوخت متفاوتی را حمل میکردند چند کی سی ۱۵۳ با نام کی سی ۱۳۵ کیو تغییر یافتند  که برای خود سوخت جی پی ۴ و برای اس ار ۷۱ در مخازن جدا  سوخت جی پی ۷ را حمل میکردند. مخازن سوخت درون بدنه قرار داشت و از پشت  کابین  تا انتهای هواپیما کشیده شده بود و ۴۲۰۰۰ لیتر سوخت داخلی حمل می کرد و دارای یک  دریچه سوختگیری هوایی  تلسکوپی پست سر کابین عقب بود. اس ار ۷۱ دارای برد انتقالی ۵۹۲۵ کیلومتر البته با سرعت مادون صوت بود ولی در یک پرواز مافوق صوت سرعت برد ان ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ کیلومتر بود

اس ار ۷۱ معمولا در سرعت  ۳٫۲ ماخ دست به پرواز شناسایی میزد. این سرعت یعنی اینکه  اگر اس ار ۷۱ درست روی سر هدف ظاهر نشود و یا در موقعیت مناسب قرار نگیرد  اصلاح مسیر و دور زدن ان میتواند شامل شعاعی   ۳۰۰ تا۵۰۰ کیلومتر شود  از این رو نیاز به یک سامانه ناوبری جدید برای پرواز دقیق بود.

این سیستم هدایت ساخت نروث روپ بر اساس ناوبری بر مبنای ستارگان بود که بر روی برخی موشک های بالستیک  امریکا استفاده شد و هدف ان اصلاح خطا احتمالی سامانه هدایت اینرسی بود  . در این سیستم یک دوربین نوری  که از طریق یک پنچر در پشت بلک برد  ستارگان را تحت نظر داشت  و هر گونه تغییر نسبت به ستاره را  در سیستم ثبت و با سیست اینرسی هماهنگ میشد. این دوربین در روز و شب ستارگان را رویت میکرد و نیاز به تنظیم قبل از پرواز بود. این سیستم انقدر دقیق بود که  می توانست  هواپیما را با خطای ۳۰۰ متر با سرعت ۳ ماخ روی هدف ظاهر کند

اس ار ۷۱ دارای یک سامانه دوربین با قابلیت حرارتی برای تصویر برداری در شب و همچنین یک رادار روزانه ساختگی برای تصویر برداری راداری بود. همچنین دارای یک سامانه جمع اوری علائم راداری دشمن نیز بود که برای جمع اوری فرکانس های رادار دشمن و یا حتی شنود  مکالمان دشمن استفاده میشد. مجموع دوربین و رادار در زیر هواپیما در دو محفظه داخلی نصب میشد و یکی از  دوربینها میتواند تا ۴۵ درجه به هر دو طرف چرخیده و  پوشش دهد.

کی سی 135 کیو و اس ار 71

کی سی ۱۳۵ کیو و اس ار ۷۱

هواپیما در دماغه میتواند  چندیدن سیستم را حمل کند. به صورت معمول  یک رادار روزنه ساختگی ASARS-1برای تصویر  بردار حمل کند که توان پهلو نگری داشته  و میتوانست  در کنار یک منطقه رد شود از انجا دست به تصویربرداری رادار بزد. این رادار  ۲۵۰ کیلومتر با دقت کمتر از ۲ متر  برد داشت و به عبارتی توان نقشه برداری راداری را در برد ۲۵۰ کیلومتری با دقت ۲ متر از هر جسم را دارد . میشد جای این رادار  یک رادار ناوبری ساده نیز نصب کرد که البته هرگز نصب نشد.هواپیما در طول عمر خود سامانه های جنگ الکترونیک بسیاری  به خود دید و تا زمانی که در خدمت بود دست کم پنچ بار ارتقا در زمینه  جنگ الکترونیک روی ان انجام شد . این فرایند بر روی سامانه هشدار دهنده رادری نیز انجام میشد تا حساسیت و برد ان افزایش یابد . همچنین یک خط ارتباط داده وجود داشت که می توانست  تا برد ۳۷۰۰ کیلومتری اطلاعات دریافت را  به صورت مستقیم  برای یک ایستگاه  زمین  ارسال کند

پرواز در ارتفاع ۲۴۰۰۰ متری  توسط بلک برن به این معنی بود که خلبان باید از لباس و ماسک  اکسیژن  مخصوص استفاده کند. لباس ساخت شرکت کلارک بود که پیش از این لباس فصانوردان را نیز تولید  میکرد و سیستم اکسیژن نیز به کلاه وصل بود که نیز شبیه کلاه فضانوردان بود. یکی از مسلائل مربوط به اس ار ۷۱ پرش در ارتفاع بالا با سرعت بالای ۳ ماخ از جنگنده بود جای که خدمه را در معرض دمایی ۲۳۰ درجه سانتیگراد  قرار میگرفت . لباس تحمل چنین دمایی را داشت ولی واقعیت این بود  سرعت واقعی پرش از بلک برد زیر ۱٫۸ ماخ بود و خلبان باید تلاش میکرد در هنگام خروج سرعت را به این میزان کاهش دهد . بلک برن دارای یک صندلی پرتاب صفر صفر ساخت مارتین بیکر بود

اس ار ۷۱ دارای یک نسخه اموزشی دو سرنشینه نیز با نام اس ار ۷۱ بی بود. این نسخه  همانند نسخه رزمی دارای دو کابین پشت سر هم است ولی با این تفاوت که کابین دوم بالاتر از کابین اول قرار دارد و مربی تسلط بیشتری بر روی هواپیما به دلیل دید بهتر دارد . البته خلبانان اس ار ۷۱ از بین خلبانان انتخاب میشدند که دست کم با یکی از جنگنده های نیروی هوایی ۲۰۰۰ ساعت پرواز کرده باشند و تجربه کافی را داشته باشند

sr71c

اس ار ۷۱ اولین بار در ۲۲ دسامبر  سال ۱۹۶۴ در منطقه ۴۲ نیروی هوایی در کالیفورنیا پرواز کرد و حتی به سرعت ۳٫۴ ماخ نیز رسید  و در سال ۱۹۶۶ رسما عملیاتی شد.در مارس ۱۹۶۸  در اولین  ماموریت خود به اکیناوا  در ژاپن فرستاده شد تا بر فراز  ویتنام شمالی دست به عملیات بزند و در مجموع تا سال ۱۹۷۲ ،  ۲۵۷ عملیات در مجموع ۲۹۸۱ ساعت پرواز در ویتنام شمالی، لائوس و کامبوج انجام داد. اس ار ۷۱ برای اولین بار توانست بدون هیچ خطری از شبکه پدافند هوایی ویتنام شمالی تصویر تهیه کند  و تنها  هواپیمای ارتش امریکا بود که برفراز ویتنام شمالی پرواز کرد ولی سرنگون نشد

در دهه ۱۹۷۰ برفراز شبه جزیره کولای در شرق روسیه پرواز کرد ولی امریکا بعد از داستان  سرنگون شدن یو۲ هرگز جرعت نکردند اس ار ۷۱ را بر فراز خاک شوروی  و یا عمق خاک شوروی به پرواز در بیاوردند.اس ار ۷۱ حتی در عملیات در کولای از نزدیکی این جزیره رد میشد و با سنسور های خود از انجا اطلاعات جمع اوری میکرد.  حتی با وجود اینکه سام۵ و میگ۲۵ توان لازم برای سرنگونی  اس ار ۷۱ را نداشتن امریکا نخواستند  شانس خود را امتحان کند

در سال  ۱۹۷۳ طی جنگ یوم الکیپور  چندین پرواز برای امریکا انجام  داد و از پایگاه های  هوایی مصر و سوریه و اردن تصویر  برداری کرد واطلاعات در اختیار اسرائیلها قرار گرفت

اس ار ۷۱ طی دوران خدمت خود ۳۵۵۱ پرواز شناسایی ،۱۷۳۰۰ پرواز (اموزشی ،رزمی ،غیر رزمی، عشقی …..)۱۱۰۰۸ ساعت پرواز رزمی شناسایی ،۵۳۴۹۰ ساعت پرواز کلی که ۱۱۶۷۵ ساعت ان با سرعت سه ماخ بود

اس ار ۷۱ از دهه ۱۹۸۰ با ورود به خدمت اس ۳۰۰ و میگ۳۱ به شدت بر فعالیتش  در نزدیکی اتحاد جماهیر شوروی کم شد ولی همچنان بر فراز کره شمالی کوبا و عراق و چند کشور دیگر پرواز میکرد. در  دهه ۱۹۹۰ کار چندانی انجام نداد  و از طرفی هزینه عملیات ان انقدر بالا رفت  که کنگره دیگر علاقه ای به این  هواپیما نداشت . فرمانده وقت نیروی هوایی مدعی بود پرواز هر ساعت اس ار ۷۱ معادل ده جنگنده هزینه دارد و از طرفی دیگر عصر پهباد ها بود . در سال ۱۹۹۶ کنگره برای ادامه فعالیت اس ار ۷۱ هیچ بودجه ای را در نظر نگرفت ولی در سال ۱۹۹۷ بودجه اختصاص داده شد ولی بیلی کلینتون این بودجه را وتو کرد و در سال ۱۹۹۸ بی سر  صدا بازنشسته شد تا شایعاتی مبنی بر اینکه یک هواپیمای بدون سرنشین  ویا سرنشین  دار با چنین قابلیتی وجود دارد ولی مخفی است به گوش برسد. همکنون اس ار ۷۱ به شکل ذخیره نگهداری میشد و سه فروند ان نیز در سه موزه مختلف قرار دارند

اس ار 71 بی نسخه اموزشی که ان نیز دو کابین پشت سر هم داشت ولی کابین دوم بالاتر بود و بر کابین اول تسلط بیشتری داشت . این نسخه نیز توان کامل مشابه رزمی نسخه اصلی داشت

اس ار ۷۱ بی نسخه اموزشی که ان نیز دو کابین پشت سر هم داشت ولی کابین دوم بالاتر بود و بر کابین اول تسلط بیشتری داشت . این نسخه نیز توان کامل مشابه رزمی نسخه اصلی داشت

اس ار ۷۱ یک رکورد دار واقعی است بسیاری از رکورد های ان هرگز توسط هیچ  هواپیمای شکسته نشده است . برای نمونه در ۲۸ جولای سال ۱۹۷۶ یک اس ار ۷۱ رکورد ارتفاع را با ثبت ارتفاع ۲۵۹۲۵ متری  را شکست و یا به جای گذاشتن رکورد رسمی برای پرواز با سرعت ۳۵۹۲ کیلومتر بر ساعت  البته گفته شده در یک مورد اس ار ۷۱ برای فرار از دست موشک سام۵ لیبی در سال ۱۹۸۵ به سرعت ۳٫۵ ماخ نیز رسید ولی رکورد ثبت شده نیست

همچنین در رکورود پرواز مداوم با بیشترین  سرعت اس ار ۷۱ مسافت نیویورک  به لندن را و یا به عبارتی فاصله ۵۵۷۰ کیلومتری را با سرعت ۲۰۹۰۸ کیلومتر بر ساعت  در زمان ۱ ساعت و ۵۴ ثانیه ثبت کرد  که در سال ۱۹۷۴ به جا گذاشته شد. این سرعت معادل ۲٫۷ ماخ است ولی در واقع در این پرواز اس ار ۷۱ دو بار دست به سوختگیری هوایی زد که سرعت را به زیر صوت کاهش داد و بعد دوباره به سرعت ۳٫۲ ماخ رسید

در مجموع ۳۲ فروند اس ار ۷۱ تولید شد که ۱۲ فروند ان بر اثر حوادث مختلف غیر رزمی از دست رفت

مشخصات SR71بلک برن
تولید کننده امریکا، لاکهید
تعداد خدمه دو نفر خدمه
طول و ارتفاع ۳۲٫۷۴ متر و ۵٫۶۴ متر
وزن خالی ۳۰۶۰۰ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۳٫۲ ماخ برابر با ۳۵۳۰ کیلومتر در ساعت
برد برد برای پروازهای شناسایی مادون صوت  ۵۹۲۵ کیلومتر
سقف پرواز ۲۵۹۰۰ متر
موتور دو دستگاه موتور پرات اندوویتنی جی ۵۸ – ۱ با توان ۳۲۵۰۰ پاوند با پس سوز
رادار رادار روزنه ساختگی برای تصویر برداری راداری و ناوبری
تسلیحات دارای غلاف های شناسایی در درون دماغه
تعداد تولید شده و قیمت ۳۲ فروند

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع : https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

http://www.forum.98ia.com/t594049.html

1174262

99+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

9 دیدگاه

  • جناب تارخ لطفا درباره بمب افکن B21 و طرح FB22 و همینطور طرح های لاکهید و بوئینگ و نورثروپ برای بمب افکن استراتژیک آینده آمریکا همینطور طرح های این شرکت ها برای جنگنده های نسل ششم آمریکا مطلب بزارید

    0
  • سلام جناب تارخ لطفا در مورد SR72 و RQ180 و RQ170 مقاله بزارید…لطفا در مورد سیستم سپر دفاع ضد موشکی آمریکا وسیستم دفاع استراتژیک زمان ریگان(جنگ ستارگان) هم مقاله بزارید…همینطور در مورد ناو هواپیما بر کلاس فورد و هلیکوپتر بر کلاس آمریکا و ناو های کلاس فریدوم…ممنون

    0
    • برخی می گویند کد پروژه ای بود که در نهایت بی۲ با بودجه آن ساخت شد. برخی می گویند یک هواپیمای شناسایی با توان پرواز در ارتفاع ۸۰ کیلومتری با سرعت بالای ۷ ماخ با توان حمل ۱ یا ۲ بمب اتمی کوچک بود که نهایتا با پیشرفت سیستم های ضد موشکی روسیه و توان موشکی آمریکا لغو شد. به نظر من گزینه دوم محتمل تر است.

      0
  • سلام وقت بخیر….درباره پهباد RQ170 یه سوال داشتم .میخوام بدونم این پهباد ها دوربین فیلمبردریشون از چه نوعی هست.یعنی دارای چه مشخصاتی میباشد..همانطور که میدونید  خاصیت بکار رفته در این دوربی ن ها به نحویه  که به RQ-170 امکان می‌ده  از ارتفاعی چندین هزار پایی، با اسکن چهره و حرکات اشخاص، افراد را تشخیص داده و به درستی شناسایی کند…  میخوام بدونم این دوربین دارای چه مشخصاتی میباشد..ممنون میشوم پاسخ دهید 

    0