مقالات ویژهمقایسههواپیماهای جنگنده

قیاسی بین میگ35 و دیگر جنگنده های مشابه

در این مقاله تلاش می  شود  تاقیاسی بین میگ35 و دیگر جنگنده های مشابه  هم رده ان انجام شود

برای درک بهتر این مقاله سفارش می شود تا مقاله ای در مورد میگ35 را با کلیک در اینجا، مطالعه کنید

داستان به میانه دهه 1970 بر می گردد. زمانی که امریکا دو جنگنده نسل چهار جدید یعنی اف16 فالکون و اف15 ایگل را عملیاتی کردند و شوروی نیاز به  شکاری برای رقابت با ان داشت. در نهایت دو طرح از سوی دو کمپانی مشهور روی یعنی میگ و سوخو اماده شد که یکی تبدیل به سوخوی27 برای رقابت با اف15 شد و دیگری میگ29 برای رقابت با اف16. همان طور که اف16 در قیاس با اف15 جنگنده سبکتر و ساده تر و ارزانتر بود ، میگ29 نیز در قیاس با سوخوی27 همین ویژگی را داشت

میگ29 در سال 1983 عملیاتی شد  و ناتو به ان لقب فلکروم را داد. میگ29 شکاری رهگیر نقطه ای بود  و وظیفه ان درگیر و نابودی جنگنده های دشمن در اخرین حلقه دفاعی  بود. میگ29 شباهت بسیار به سوخوی27 داشت. یک جنگنده دو موتوره با دو موتور درون دو غلاف جدا که از دو سکان عمودی بهره می برد و دارای دو ورودی در زیربدنه بود. با وجودی که استفاده از دو موتور جدا به شکل دو غلاف و دو سکان عمودی را بسیاری تقلیدی از اف15 می دانستند  ولی این حرف کاملا اشتباه  بود زیرا میگ25 فاکس بوک که قبل از اف15 ساخته شده بود اولین هواپیما با چنین ویژگی بود.

 میگ29 دارای شش جایگاه جنگ افزاری بود و می توانست  دو موشک رادار نیم فعال ار 27 و چهار موشک فروسرخ از انواع ار 60 و یا ار 73 را حمل کند و این به معنی تکیه تنها به دو موشک هوا به هوای راداری  بود. البته در همان دوران اف16 اصلا هیچ موشک راداری حمل نمی کرد و تازه با ساخت موشک امرام در اوائل دهه 1990 اف16 مجهز به چنین موشکی شد. رادار ان 019 دارای  برد کشف 70 تا 90 کیلومتر بود و توان قفل روی هدف را از 40 تا 50 کیلومتری داشت تنها توان درگیر با یک هدف را داشت و پایینگری  ان نیز کم بود(به معنی توان کشف اهداف که پاینتر از جنگنده پرواز می کرند). این رادار یک رادار دیجیتال  ولی با پردازنده انالوگ بود و در برابر جنگ الکترونیک اسیب پذیری بود.با وجود این تا اینجا دست کم از اف16 چیزی زیادی کم نداشت اگرچه رادار ای پی جی 66 جنگنده اف16 ای و بی کارایی کلی بسیار بهتری داشت ولی برد خام  هر دو برابر بود ولی میگ29 مشکل بزرگتری داشت و ان برد کمش بود.

میگ29 ای از برد کم و حمل تسلیحات کافی رنج می برد
میگ29 ای از برد کم و حمل تسلیحات کافی رنج می برد

برد میگ29 با سوخت داخلی تنها 1500 کیلومتر بود و با سه مخزن سوخت خارجی بردش تنها به 2100 کیلومتر میرسید. این عدد اصلا  قابل قیاس با رقیبش اف16 نبود که با سوخت داخلی بردش 2200 و با سه مخزن سوخت خارجی 3500 کیلومتر بود. این وضعیت زمانی بدتر  می شد که بدانیم نسخه صادراتی تنها یک مخزن سوخت بین دو ورود حمل می کرد و دو مخزن زیر بال را حمل نمی کرد و بردش حدود 1800 کیلومتر بود

با وجود کارایی نچندان مناسب رادار، برد کم و سلاح کم از دید روسها این جنگنده بی عیب بود. اصلا قرار نبود میگ29 غیر این باشد. این جنگنده خط اخر دفاع بود قرار بود از روی باند  اماده قرار بگیرد و بعد  از این که دشمن از سد انواع سامان های پدافند هوایی دوربرد و شکاری های برتری هوایی گذشت ،میگ29 برخاسته و در یک درگیر هوایی نزدیک ان را سرنگون  کند. میگ29 جنگنده بسیاری چالاکی بود و در درگیری داگ فایت هر حریفی را می توانست به زانو در بیاورد و ان چیزی بود که در تمرینات سال 1990 میگ29 المان با جنگنده های ناتو ثابت شد

در نیروی هوایی شوروی همزمان  با ورود میگ29 به خدمت جنگنده ای چون میگ31  وارد میدان شده بود که رادار توان درگیر همزان با چهار  هدف را داشت و می توانست حتی هدفی را در ارتفاع 20 متری زمین  هدف قرار دهد از این رو میگ29 نقش خود را داشت . ولی با ورود سوخوی27 به خدمت چند سال بعد از میگ29، میگ29 از چشم ارتش سرخ تا حدی  افتاد زیرا سوخوی27 بیش از دو برابر میگ29 توان حمل سلاح و 1500 کیلومتر برد بیشتری داشت و رادار ان نیز قدرت بالاتری داشت.

کمپانی میگ در اواخر دهه 1980 دست به اصلاحاتی بر روی میگ29 زد که نسخه چند منظوره با نام میگ29 ام را توسعه داد که تفاوت بسیار با نسخه قبلی داشت. این نسخه دارای رادار ان 010 بود که ژوک ام نیز خوانده میشد. این رادار دارای برد 125 کیلومتر بود و می توانست با چهار هدف درگیر شود. کابین ارتقا یافته بود و دارای دو نمایشگر تک رنگ ولی چند منظوره بود و توان حمل تا هشت سلاح را یافته بود که  شامل تا هشت موشک رادار فعال ار 77 بود. همچنین برد با سه مخزن سوخت خارجی بیش از هزار کیلومتر افزایش یافت و به 3200 کیلومتر رسید و برای اولین بار توان حمل و پرتاب سلاح های هدایت شونده هوا به زمین  شامل  انواع بمب و موشک ضد رادار و ضد کشتی و هدایت اپتیکی  را یافت.این نسخه کاملا قابل قیاس با اف16 سی و دی بود ولی تنها تعداد انگشت شماری از این نسخه ساخته شد و با فروپاشی شوروی همه چیز تمام شد. قرار بود چند صد فروند میگ29 ارتش سرخ به این نسخه ارتقا پیدا کنند ولی نشد.

میگ29 ام اولین نسخه چند منظوره میگ29 فالکروم
میگ29 ام اولین نسخه چند منظوره میگ29 فالکروم

در میانه دهه 1990 کمپانی میگ، میگ29 ام را در قالب طرح میگ29 اس ام تی ارائه کرد که مشتریان پیدا کرد و در نهایت وارد خدمت شد. این نسخه دارای  یک برامدگی شامل  مخازن سوخت و تجهیزات الکترونیکی روی بدنه بود و از دو نمایشگر رنگی در کابین بهره می برد. همچنین این نسخه از  رادار ژوک ام ایی بهره می برد که دارای کارایی مشابه رادار میگ29 ام بود و می توانست  به چهار هدف درگیر شود.  میگ29 ای یعنی پایه ترین نسخه میگ29 را که در ایران نیز خدمت میکند میتوان به این نسخه ارتقا داد و هند، یمن، پرو ، روسیه  از جمله دریافت کنندگان این مدل هستند

در ادامه کمپانی میگ دست به توسعه میگ35 زد. اگرچه میگ35 شبیه میگ29 است ولی تنها شباهت ظاهری است شما کاملا با جنگنده جدید روبرو هستید که تنها اشتراک این دو توپ 30 م م تک لول ثابت جنگنده است. میگ35 جنگنده ای است با رادار ارایه فازی فعال و سامانه های هشدار دهنده بسیار  پیشرفته که در ادامه  بیشتر در مورد انها خواهیم گفت

 این که چه جنگنده های با میگ29 قابل قیاس هستند میتوان به گرپین  و اف16 اشاره کرد. البته از انجایی که میگ29 اس ام تی و میگ35 هر دو چند منظوره  هستند حتی با رافال و تایفون   نیز قابل قیاس  هستند ولی در این مقاله اف16 و  رافال انتخاب شده است

میگ29 اس ام تی و میگ35 هر دو اگرچه برداشن  افزایش چشمگیری نسبت به نسخه های اولیه داشته ولی همچنان نسبت  به رقبای اروپایی کم است

میگ29 اس ام تی با سه مخزن سوخت خارجی  3000 کیلومتر و میگ35 عدد 3100 کیلومتر است  در مقام قیاس  با اف16 سی بوک 40 عدد 3700 کیلومترو  رافال  3700 کیلومتر.  اف16 بردش به صورت چشمگیری بیشتر از میگ29 است که خوب  البته تک موتوره نیز است  . البته اگر اف16 با مخازن سوخت تطبیقی   را لحاظ کنیم برد ان 4200 کیلومتر است.  نکته  جالب اینکه سوخت داخلی میگ29  اس ام تی بیش از 5300 لیتر است و از میزان سوخت داخلی اف16  حدود 1400 لیتر  بیشتر است ولی  به دلیل تک موتوره بودن اف16 بردش بیشتر است  و یا اینکه سوخت داخلی رافال 5325 لیتر است ولی به دلیل مصرف کمتر موتورها و همچنین تانکرهای بزرگ سوخت خارجی 2000 لیتری  بردش از میگ29 اس ام تی بیشتر است .

البته موتور ار دی 33 ام کا در دو نوع میگ مصرف بیشتری نسبت به  موتورهای غربی  دارد . موتور ار دی 33 ام کا نسخه ارتقا  یافته  ار دی 33 است که روی نسخه های پاییه میگ29نصب شده ولی دود  کمتری را ایجاد میکند  (دودی که ناشی از نحوه تزریق  سوخت به درون موتور) و همچنین در حالی که نسخه اصلی ار دی 33 دارای  عمر  تعمیراتی  2200 ساعت است ار دی 33 ام کا  که روی میگ29 اس ام تی و میگ35 نصب است دارای عمر  تعمیراتی  4000 ساعت است .

میگ35
میگ35

ار دی 33 ام کا  بدون پس سوز 11900 پاوند و با پس سور 19840 پاوند رانش فراهم میکند ، در مقام قیاس  موتور جنرال الکترونیک اف110  جنگنده اف16  دارای 17115 پاوند  بدون پس سوز و 28600 پاوند با پس سوز است و موتور ام 88 رافال  بدون پس سوز 1100 پاوند و با پس سوز 17000 پاوند قدرت دارد. هر دو موتور غربی به ترتیب 2500 و 1500 ساعت عمر تعمیراتی بیشتر نسبت به عمر ار دی33 ام کا دارند

میگ29 دو موتوره است از این رو رانش تولید  شده دو موتور به مراتب بیشتر از تک موتور  اف16 است ولی اگر وزن را در نظر بگیریم مسئله به شکل دیگری نیز نمایان می شود.

میگ29 اس ام تی دارای وزن خالی  13.3 تن، میگ35 دارای وزن خالی 11 تن ، رافال  10  تن و اف16 عدد 8.5 تن است . با وجود اینکه دو موتور رافال  قدرت کمتری را نسبت به موتور میگ29 و 35 فراهم میکند البته با اختلاف  حدود 1000 پاوند ولی به همان نسبت سبکتر نیز است  ولی باز رانش به وزن ان با نصف سوخت 0.98  است که این میزان برای میگ29 اس ام ای و میگ35 به  ترتیب عدد  1.02 و 1.03 است ولی برای اف16  عدد 1.09 است  از این رو  اف16 رانش به وزن  بیشتر دارد با وجود اینکه  تک موتوره  است .  اگرچه در نهایت این  هر دو مدل میگ هستند که از نظر بیشترین سرعت  را  با بیش از 200 کیلومتر بر ساعت  سریعتر از اف16 و 500 کیلومتر بر ساعت سریعتر از رافال است ولی رافال یک توان فوق العاده دارد که هیچ کدام از جنگنده های نام برده ندارد و ان نیز توان ابر کروز است. ابرکروز به معنی توان گذر از صوت بدون استفاده از پس سوز است. میگ29 اس ام تی ، میگ35 و اف16 برای شکستن دیوار  صوتی  نیاز به روشن کردن پس سوز دارند که این به معنی مصرف دو برابر سوخت  است  ولی رافال توان رسیدن به سرعت 1.4 ماخ انهم با شش موشک هوا به هوا  بدون استفاده از پس سوز است  توانی که در درگیری واقعی در مصرف سوخت بشدت صرفه جویی میکند

ولی در این قیاس  یک چیز مشخص می شود و ان برتری اف16نسبت به میگ29 اس ام تی و یا میگ35 است  است. اف16 دارای یک موتور است ولی موتور بسیار قوی دارد وبا در نظر گرفتن وزن کمتر  نسبت به هر دو مدل میگ، هر انها توان بیشتری دارد. ولی این به معنی چالکی بیشتر نیست و میگ ها  به صورت چشمگیری دارای سرعت  اوجگیری بیشتری هستند و همچنین دست کم در نمایشگاه های هوایی  از اف16 چالاکی بیشتری دارند. هر دو مدل میگ می تواند  دماغه خود را درجا تا 45 درجه  به هر سمتی تغییر دهند و موشک و توپ خود را به سرعت به طرف هدف بگیرند  این کاری است که اف16 و یا رافال   نمی توانند انجام دهد. همچنین سامانه نصب  شده روی کلاه خلبان به این معنی است که  خلبان انها به سرعت با نگاه کردن به طرف هدف و متوجه  کردن جستجو گر موشک فروسرخ ار 73 + توان حرکت درجا  45 درجه  ای دماغه می تواند زاویه بسیار  بالاتری  را پوشش داده و در رزم هوایی شرکت کنند. در کل میگ29 و 35  از هر دو چالاکی بیشتری دارند واین چیزی است که دست کم در سه رزمایش  ناتو با میگ29 المانی مشخص شد

میگ29 اس ام تی ..برامدگی پشت کابین محل قرار گیری مخزن سوخت بیشتر است
میگ29 اس ام تی ..برامدگی پشت کابین محل قرار گیری مخزن سوخت بیشتر است

میگ29 اس ام تی همان طور که گفته شده دارای رادار پالاس داپلر  ژوک ام ایی است . از کیفیت بگزیرم   روی کاغذ  کارایی بالای دارد و میتواند حتی یک شناور دریایی را از از برد 170 کیلومتری و یک تانک را از  برد 25 کیلومتری کشف کند و با چهار هدف در یک زمان درگیر شود

میگ35 دارای رادار ارایه فازی فعال ژوک ای ایی است. این اولین رادار ارایه فازی فعال یک جنگنده روسی است.رادار فازی فعال دارای صدها گیرنده و فرستنده روی دیش خود است که قابلیت برنامه ریزی  برای انها وجود دارد که تعدادی از گیرندها زمین و تعدادی از انها  اسمان را جستجو کنند و از این رو بسته به شرایط میدان جنگ میتوان رادار را تنظیم کرد. رادار ارایه فازی میتواند همزمان با چند هدف در اسمان و زمین درگیر شود .این رادار دارای  580 ماژل گیرنده و فرستنده روی انتن خود است و میتواند یک هدف به ابعد یک اف16 را در برد 140   کیلومتری کشف کند و همزمان   میتواند 30 هدف را کشف و با شش هدف درگیر شود. رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین  را دارد و بردش بر ضد یک کشتی 200  کیلومتر است

اف16 سی بلوک 50 دارای رادار ای پی جی 68 وی 9 است. این رادار دارای  برد کشف حدود 150  تا 160  کیلومتر بر ضد یک میگ29 است و توان درگیر همزان با چهار هدف را دارد و  نیز توان نقشه برداری از سطح زمین  را  دارد که رادار  هیچ کدام از دو میگ ندارد

رافال از یک رادار ارایه فازی غیر فعال ار بی ایی ۲ بهره میبرد . این اولین رادار ارایه فازی اروپایی بود و غیر فعال بودن ان به معنی این است که  گیرنده و فرسانده های روی دیش  از قبل در زمان ساخت برای انها مشخص شده چه میزان انها اسمان و چه میزان انها زمین را جستجو کنند و همچنین در رادار فازی فعال همه فرستندها دارای یک مولد نیروی خود هستند ولی در نسخه غیر فعال همه انها از یک منبع نیروی میگیرند .این رادار با دیش ثابت است و برد کشف ان بر علیه یک جنگنده  ۱۳۰ کیلومتر ذکر شده و توان درگیری با ۸ هدف را در یک زمان دارد. رادار توان کشف  و درگیری با اهداف زمینی  و هوایی را دارد و دارای  یک حالت روزنه ساختگی مصنوعی برای نقشه برداری از سطح زمین است. رادار در برابر جنگ الکترونیک  مقاومت بسیار خوبی دارد و در برخی منابع دو برابر رادار میراژ ۲۰۰۰ سری ۵ ذکر شده است .از سال ۲۰۰۴ کار بر روی نسخه  رادار  فعال رادار ار بی ایی ۲ ای ای اغاز شد که قرار است از  اواخر سال ۲۰۱۴ به صورت عملیات بر روی رافال نصب شود. اگرچه همچنان  مشخصات نسخه جدید در دست نیست ولی برد ان دوبرابر نسخه قبلی ذکر شده است.توان تعیین الگوی اسکن اسمان، توان انتخاب میزان خروجی رادار و همچنین  میزان زمان اسکن  کردن اسمان  در نسخه جدید وجود دارد.

رادار ژوک ای ایی میگ35... ماژول های گیرنده و فرستنده روی صفحه رادار مشخص است. در جلوی کابین برامدگی سامانه کاونده تصویر ساز فروسرخ دیده میشود
رادار ژوک ای ایی میگ35… ماژول های گیرنده و فرستنده روی صفحه رادار مشخص است. در جلوی کابین برامدگی سامانه کاونده تصویر ساز فروسرخ دیده می شود

در بین این رادار های رادار ژوک ای ایی میگ 35 از همه انها بهتر است و عملا  یک نسل جلوتر  و عملا در حال حاظر به غیر از برخی نسخه های سایلنت  ایگل و سوپر هورنت توان رقابت با  رادار میگ35 را ندارند.البته تعداد ماژول های رادار میگ35 کم است ولی خروجی مناسبی دارد  اگرچه از نظر برد و توان کشف اهداف با سطح مقطعی کوچکتر به پای بارس سوخوی30 نمی رسد  که به دلیل قدرت کمتر خروجی است .ولی بعد  از رادار ژوک ای ایی  رادار ار بی ایی -2 رافال است که ان نیز یک رادار ارایه فازی است ولی به صورت غیر فعال. این رادار اولین رادار ارایه فازی روی یک جنگنده اروپایی بود  و از نظر برد رادار و توانایی  با رادار میگ35 برابر است اگرچه توان پاینتری در زمینه  جنگ الکترونیک  دارد ولی توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین  را دارد که رادار میگ35 و میگ29 ندارد  . البته رافال به زودی مجهز به نسخه رادار فعال رادار ار بی ایی-2 می شود که به دلیل تعداد بیشتر ماژول کارایی بهتری  در برابر رادار میگ35 خواهد داشت  و در نهایت   رادار ای پی جی 68 وی 9 قرار دارد

مجموع الکترونیک میگ35 کامل است  دارای  سامانه هشدار  دهنده فروسرخ SOAR  است که می تواند  نزدیک شدن یک موشک  پدافندی را از ۱۰  تا ۳۰ کیلومتری و یک موشک هوا به هوا را از  ۵۰ کیلومتری هشدار دهند و بالا و پایین را پوشش میدهد .  رافال نیز  سامانه مشابه ای با نام سامانه دفاعی  اسپیکتورا که مجموعه ای  از سامانه های هشدار  رادار و تصویر ساز حرارتی است که ان نیز میتواند نزدیک شدن موشک را  به خلبان هشدار دهد از این رو سامانه  نزدیک شدن موشک را تنها میگ35 و رافال دارند  .همچنین میگ۳۵  از سامانه هشدار دهنده لیزری  با پوشش ۳۶۰ درجه و سامانه جنگ  الکترونیکی  و ضد جنگ الکترونیکی بهره میبرد.  همچنین  میگ 35 دارای یک غلاف خارجی زیر ورودی هوا از  نوع OLS-K است که میتواند به صورت دید حرارتی از سطح زمین  و اسمان  تصویر برداری   کند و اهداف بزرگ مانند یک شناور را از بیش از 70 کیلومتری و تانک و یا  یک کامیون  را از  15 کیلومتری به خلبان در نمایشگر درون کابین نشان دهد. این سامانه میتواند اگاهی خلبان را افزایش دهد و به او کمک کند   در شرایط  جنگ الکترونیک بدون رادار نیز به دنبل   هدف بگردد . این غلاف توان نشان گذار لیزری را نیز دارد

همچنین میگ35 در روی  دماغه جلوی شیشه کابین دارای یک کاونده تصویر ساز  فروسرخ OLS-UEM است که برای کسب هدف هوایی به صورت تصویر بردار حرارتی استفاده میشود و بردش بسته به جهت حرکت هدف بین 15 تا 45 کیلومتر است

میگ29 اس ام تی غیر از کاونده حرارتی دماغه هیچ کدام  از موارد بالا را ندارد اگرچه دارای هشدار دهنده رادار و سامانه جنگ الکترونیک است

اف16 دارای  غلاف های چون لاینتینگ، لیتینیگ و یا اسناپیر است که کارایی مشابه سامان  OLS-K را دارد  ولی فاقد سامانه کاونده مشابه ای ان چیزی است که در دماغه میگ29 و 35 است

میگ35
میگ35

رافال وضعیت بهتری دارد . نتنها سامانه دفاعی اسپیکترا را دارد که یک سامانه جامع است که هر تهدیدی  را اولویت بندی میکند و به خلبان هشدار می دهد بلکه در دماغه دارای یک سامانه تصویر ساز حرارتی است که بر اساس داده های موجود نتنها دست  کم 45  کیلومتر برد بیشتری از اسمانه جلوی کابین خلبان میگ35 و 29 دارد بلکه حتی توان نشان گذاری لیزری را با مسافت یاب لیزری  خود دارد

اگرچه سامانه OLS-K میگ35 بسیار موثر است ولی باید این مسئله را قبول  کرد جنگنده های غربی نسخه های متنوع‌تری را حمل میکند اگرچه برای یک ماموریت همان یک نمونه نصب شده برای میگ35 کافی است

در زمینه تسلیحاتی میگ29 و میگ35 هر دو لیست مشترکی  دارند. هر دو دارای هشت جایگاه جنگ افزاری هستند  که شامل  چهار جایگاه زیر هر بال است  ولی توان حمل تسلیحات فرق دارد  برای نمونه میگ29 اس ام تی دارای 5.5 تن  و میگ35  عدد 7 تن است .  ولی یک از تفاوت های این دو نسخه این است که میگ35 دارای  توان حمل غلاف نشان گذار لیزری  زیر ورود هوا است  این  چیزی که میگ 29 اس ام تی توانش را ندارد. این مسئله مهم است که میگ35 توان حمل و  پرتاب سلاح هدایت لیزری را دارد زیرا غلاف را حمل میکند ولی میگ29 اس ام تی اگرچه در لیست سلاح هایش،  سلاح لیزری هم است ولی هرگز هیچ میگ29 با سلاح لیزری دیده نشده و اصلا غلافی برای نصب در زیر جایگاهای خارجی زیر بال این نسخه وجود ندارد.

میگ29 اس او تی و میگ35 می توانند تا هشت موشک ار 77 و یا ترکیبی از انها با موشک ار 73 را حمل کند . موشک ار77 به عنوان یک موشک رادار فعال با توان شلیک کند و فراموش کن این اجازه را به هر دو پرنده می دهد که همزمان با چهار  هدف درگیر شوند. موشک ار 73 نیز با زاویه جستجوی 60 درجه  و هماهنگی با سامانه روی کلاه خلبان اگرچه بسیار چالاک است ولی همکنون یک نسل عقبتر از موشک های تصویر  ساز فروسرخ   چون سایدواندر ایکس ، میکا فروسرخ و  اسرام است که روی اف16 و رافال  نصب میشود اگرچه همچنان ار 73 در دست یک خلبان اموزش دیده فوق العاده خطر ناک است

میگ35 مسلح به چهار موشک ار77، دو موشک ار 73 و دو بمب هدایت اپتیکی کاب 500
میگ35 مسلح به چهار موشک ار77، دو موشک ار 73 و دو بمب هدایت اپتیکی کاب 500

در قیاس با دو جنگنده غربی یعنی فالکون و رافال  در رزم  هوایی دست کم روی کاغذ هر دو میگ با اف16 برابر هستند چه از نظر کارایی رادار و چه برابر امرام و ار77  ولی در قیاس با رافال باید گفت رافال حریف بسیار خطر ناکی است زیرا نتنها دارای رادار اریه فازی است که ایجاد اختلال روی ان سخت است بلکه موشک  رادار فعال میکا قابلیت  های برتری  را از ار 77 و یا حتی امرام دارد و گفته شده در تمرینات در برابر جنگ الکترونیک کارایی فوق العاده ای داشته است. از این رو در رزم هوایی رافال از اف16 سرتر است(دست کم با داشتن یک رادار ارایه فازی) و احتملا چیزی از میگ35 کم ندارد

در زمینه  تسلیحات  هوا به زمین  هر دو میگ مشابه است   ولی با کمی تغییرات . هر دو می تواند تا هشت بمب 500 کیلوگرمی سقوط ازاد  ویا چهار بمب هدایت اپتیکی 500 کیلوگرمی  و یا چهار موشک هدایت اپتیکی  خا 29 تی ویا چهار موشک ضد کشتی خا31 و یا نسخه ضد رادار ان(با برد به ترتیب 50 و 110 کیلومتر که هر دو دارای سرعت بیش از 2.5 ماخ هستند) و یا ترکیبی از انها با سلاح های هوا به هوا. میگ29 اس ام تی دست کم تا کنون با سلاح هدایت لیزری دیده نشده  و فقط سلاح های  هدایت اپتیکی  میتواند حمل کند که این به معنی عملیات در روز و اب و هوایی مسائد است (به دلیل اینکه  برای کشف هدف توسط دوربین سر سلاح نیاز به هوایی صاف است)ولی میگ35 چنین توانی را دارد زیرا غلاف نشان گذار لیزری حمل میکند

ولی اف16 برتر است در این زمینه  زیرا سلا ح های دوربرتری مانند موشک ای جی ام 154 و 158 با برد به ترتیب  130 و 380 کیلومتر را حمل میکند و از همه مهمتر توان حمل بمب های هدایت ماهواره ای در تعداد زیاد   دارد که اصلا هر دو میگ فعلا چنین سلاحی ندارند. برای نمونه  اف16 میتواند  تا 6 بمب هدایت ماهواره ای 225 کیلوگرمی و یا  در یک لود سنگین البته بدون مخازن سوخت خارجی زیر بال ، تا 12 بمب هدایت ماهواره ای 225 کیلوگرمی را حمل کند از این رو توان تهاجمی اف16 برتر از هر دو نمونه میگ است

رافال نیز به صورت قطع برتر از  هر دو میگ است. رافال نیز تسلیحات  هدایت ماهواره ای و موشک های کروزی  تا برد 500 کیلومتر حمل میکند تسلیحاتی که تاثیر پذیری بیشتر از تسلیحات هدایت اپتیکی میگ ها دارد

چند مثال

در یک پرواز  تهاجمی   یک میگ35 میتواند دو موشک ار 77، دو موشک ار 73 دو بمب هدایت شونده  500 کیلوگرمی  و یک غلاف زیر ورودی هوا  و سه مخزن سوخت را حمل کند

در یک پرواز  یک رافال میتواند دو بمب هدایت لیزری ، یک غلاف  خارجی، تا شش موشک هوا به هوا  و سه مخزن سوخت خارجی را حمل کند

یک اف16 میتواند دو  بمب هدایت شونده، دو موشک امرام ، دو موشک سایدواندر،دو غلاف خارجی کنار ورودی هوا  و سه مخزن سوخت  را حمل کند

با وجود اینکه به نظر می رسد که اف16 ، رافال و میگ 29 و میگ35 برابر هستند زیرا یک میزان  سوخت و مهمات حمل میکنند ولی برابر کامل نیست زیرا عملا با یک وزن سلاح  میگ35 و اف16  و رافال ، این  رافال  است که برد بیشتری دارد

برای نمونه

یک میگ35 با شش موشک هوا به هوای شامل  چهار موشک ار 77 و دو ار 73 و سه مخزن سوخت دارای  برد 1000 کیلومتر، اف16 به همین وضعیت ولی با چهار امرام و دو سایدواندر  1400  تا  1500 کیلومتر و رافال  با  شش موشک میکا و سه مخزن سوخت خارجی  دارای برد 1800 کیلومتر است

پس تا اینجا متوجه شدیم  که میگ29 و 35 در چه جایگاه ای  نسبت به  قیبان خود قرار دارند

میگ35 به خوبی  قابل قیاس  با اف16 دست کم در رزم هوایی است ولی در زمینه حمله به زمین  از برد کمتر رنج می برد و در زمینه تسلیحاتی نیز اگرچه توان  تسلیحات هوا به زمین  به خوبی اف16 و  رافال  ولی تسلیحاتش در حد خودش  مناسبی دارد . مشکل این است که میگ35 و 29 اس ام تی همکنون دوربرترین سلاح هوا به زمینی  که حمل می کنند  تنها 15 کیلومتر برد دارد (اگر موشک ضد رادار و ضد کشتی  را مد نظر نگیریم) ولی این برد برای  سلاح های رافال و اف16 بیش از 300 و تا 500 کیلومتر است .

کابین عقب میگ35 با چهار نمایشکر و کابین جلو با سه نمایشگر رنگی چند کاره
کابین عقب میگ35 با چهار نمایشکر و کابین جلو با سه نمایشگر رنگی چند کاره

ولی در قیاس  بین میگ35 با سوخوی30 یعنی یکی از رقیبانش دست کم در بازار  جهانی باید گفت  ، میگ35 دارای رادار ارایه  فازی فعال است که اگرچه بردش از رادار بارس سوخوی30 کمتر است ولی از نظر دقت تفکیک  و اسیب پذیری  در برابر جنگ الکترونیک برتر است، همچنین سطح مقطعی ان به مراتب کمتر است و میگ35 سطح مقعطی کمتر دارد دیرتر کشف میشود با وجو د اینکه رادار برد کمتری را نسبت به سوخوی30 دارد .

ولی میگ35 مشکلات خودش را هم دارد. برای نمونه توان حمل تسلیحات کمتری  به صورت چشمگیری و همچنین برد کمتری. برای نمونه در یک پرواز رزمی  یک سوخوی30 با شش موشک هوا به هوا بدون هیچ مخزن سوخت خارجی  همان بردی را دارد که میگ35 با سه مخزن سوخت خارجی دارد و در عملیات هوا به زمین   یک سوخوی30  با چهار موشک هوا به هوا  و چهار بمب هدایت شونده  دارای  برد 850 کیلومتر است(در ارتفاع بالا) ولی همین برد برای میگ35 با یک مخزن سوخت خارجی کمتر از 600 کیلومتر است

میگ35 در رقابت هند برای خرید 126 فروند جنگنده توسط هند شرکت کرد ولی با وجود اینکه انتظار می رفت شانس اول باشد  ولی نتوانست  امتیاز لازم را کسب  کند و مقهور  توان بالاتر  رافال در عملیات تهاجمی و برد بیشتر شد. جالب اینکه در نهایت با وجود پیروزی  رافال ولی تنها 36 فروند رافال توسط هند سفارش داده شد و هند به دلیل قیمت  بالا از سفارش بیشتر صرف نظر  کرد. در واقع برتری میگ35 بر همه رقیبان غربی قیمتی  حدود 30% تا 40%  کمتر ان  است. اخرین خبر ها حاکی از این است مصر 46 فروند از این جنگنده را سفارش داده است. روسها قصد دارند 37 فروند از این جنگنده را سال 2017 یا 2018 سفارش دهند ولی همکنون غیر سه فروند نسخه تولیدی هیچ سفارش رسمی وجود ندارد

در کل سوخوی30 برای کشورهای که دنبال یک جنگنده با توان تهاجمی بالا می گردند مناسب تر است و کشورهای که دنبال یک شکاری هستند میگ35 را می توانند با خیال راحت تری سفارش دهند . ولی مشکل بزرگ این است که سوخوی30 در خط تولید است .  اگرچه گفته شده مصر 46 فروند  از این جنگنده را با پول عربستان  سفارش داده است  ولی مشخص   نیست زیرا برخی از منابع سفارش را به میگ29 اس ام تی  ربط می دهند. مشکل ایجاد خط تولید است که برای روسها گران است و انها منتظر یک مشتری خارجی هستند تا این کار را بکند و قیمت را کاهش دهد(مانند داستان اف14 تامکت و شاه) از این رو  قرار بود در سال 2014 انها 37  فروند میگ35 را سفارش دهنده که به دلیل کمی بودجه ان را به سال 2017  مکول کردند و در عوض 16 فروند میگ29 اس ام تی را سفارش دادند. البته هدف از سفارش  میگ29 اس ام تی جایگزین انها با میگ 29 ای قدیمی فعلی است روسها بیش از این نیز حدود 40 میگ29 خود را به اس ام تی ارتقا دادند و تعدادی را نیز نو تحویل گرفته بودند.  ولی با وجود این همچنان شاهد یک تازی سوخوی در بازار  جهانی هستند  زیرا اکثر کشورها یک جنگنده بزرگتر و دوربردتر را را به یک جنگنده کوچکتر و کوتاه برد ترجیه می دهد ،  ولی شاید در اینده طلسم شانس  میگ35 نیز شکسته شود

نام میگ29 اس ام تی میگ35 اف16 سی بلوک 50 رافال
طول: 17.37 متر 17.3 متر 15.06 متر 15.27 متر
ارتفاع 4.73 متر 4.73 متر 4.88 متر 4.7 متر
وزن خالی 13380 کیلوگرم 11000 کیلوگرم 8570 کیلوگرم 10300 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن 22400 کیلوگرم 29700 کیلوگرم 19200 کیلوگرم 24500 کیلوگرم
موتور دو دستگاه موتور ار دی 33 ام کا دو دستگاه موتور ار دی 33 ام کا یک دستگاه موتور اف110-جی ایی-100 دو  دستگاه موتور ام88
بیشترین توان هر موتور با پس سوز 19840 پاوند 19840 پاوند 28600 پاوند 17000  پاوند
بیشترین سرعت 2.2 ماخ 2.2 ماخ 2 ماخ 1.8 ماخ
بیشترین برد با بیشترین سوخت 3000 کیلومتر 3100 کیلومتر 4220 کیلومتر 3700 کیلومتر
ارتفاع پروازی 17500 متر 17500 متر 15200 متر 15240 متر
سلاح هشت جایگاه با توان حمل 5.5 تن نه  جایگاه با توان حمل 7 تن 11 جایگاه با توان حمل 7.7 تن 13 جایگاه با توان حمل 9.5 تن

گرداوری:عبدالحمید تارخ

http://www.airforce-technology.com/

http://www.globalsecurity.org/

http://www.ausairpower.net

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن