جنگنده چند منظوره F-15EX ایگل2
جنگنده اف-15 نخستین بار در اوایل دهه 1970 توسط شرکت مکدانل داگلاس (که بعدها در بوئینگ ادغام شد) برای پاسخ به نیاز نیروی هوایی ایالات متحده به یک جنگنده برتری هوایی نسل چهارم توسعه یافت این جنگنده با عنوان F-15 Eagle معرفی شد و هدف اصلی آن ایجاد برتری مطلق در نبردهای هوایی در برابر تهدیدات شوروی بود. نخستین پرواز آزمایشی اف-15 در سال 1972 انجام شد و از سال 1976 به خدمت عملیاتی وارد گردید. طراحی بدنه بزرگ با دو موتور توربوفن پرقدرت Pratt & Whitney F100 به اف-15 توانایی پرواز با سرعتی بیش از 2.5 ماخ و سقف پرواز بالا را بخشید. این جنگنده در طول جنگ سرد نقش کلیدی در بازدارندگی هوایی ایالات متحده و متحدانش ایفا کرد و بهمرور نسخههای مختلفی از آن معرفی شد از جمله F-15C/D برای برتری هوایی و F-15E Strike Eagle برای مأموریتهای تهاجم چندمنظوره و حملات دقیق زمینی .
اف-15 نسخه E که در اواخر دهه 1980 عملیاتی شد. توانایی حمل بمبهای هدایتشونده و اجرای مأموریتهای طولانی با سوختگیری هوایی را داشت و به سرعت به ستون فقرات توان تهاجمی نیروی هوایی آمریکا و برخی متحدان تبدیل شد .در طی چند دهه خدمت این جنگنده در عملیاتهای نظامی متعددی از جمله جنگ خلیج فارس 1991، جنگ افغانستان و جنگ عراق حضور داشت و کارنامهای درخشان از خود به جا گذاشت. با وجود توسعه جنگندههای نسل پنجم همچون اف-22 و اف-35 نیاز به ارتقاء و بازطراحی پلتفرم اف-15 همچنان باقی ماند چرا که این جنگنده ظرفیتهای ساختاری بالایی داشت و میتوانست با سامانههای مدرن بهروز شود همین موضوع زمینهساز توسعه نسخه پیشرفته F-15EX Eagle II شد که امروزه به عنوان جدیدترین عضو خانواده اف-15 وارد خدمت میشود
ایالات متحده در حالی به سراغ توسعه جنگنده اف-15 ایی ایکس رفت که از سال 2000 به بعد بیشتر تمرکز خود را روی جنگندههای نسل پنجم مانند اف-22 رپتور و اف-35 لایتنینگ 2 گذاشته بود. اما چند عامل باعث شد این کشور دوباره به سراغ خانواده اف-15 برود نخست اینکه تولید اف-22 در سال 2011 پس از ساخت تنها 187 فروند متوقف شد و این تعداد برای پوشش نیازهای گسترده نیروی هوایی کافی نبود در عین حال برنامه اف-35 با مشکلات فنی، هزینههای بسیار بالا و تأخیرهای طولانی مواجه شد که باعث شد روند جایگزینی کامل جنگندههای قدیمی کند شود .
دوم اینکه بسیاری از جنگندههای اف-15 سی و دی نیروی هوایی آمریکا که ستون اصلی برتری هوایی این کشور در دهههای گذشته بودند به شدت فرسوده شده و عمر سازهای آنها رو به پایان بود بهطوری که ادامه پرواز آنها پرهزینه و خطرناک میشد.
سومین دلیل توانمندی بالای پلتفرم اف-15 بود چرا که این هواپیما از ابتدا با ساختاری بسیار قدرتمند طراحی شده و قابلیت ارتقا را داشت بوئینگ توانست نسخهای کاملاً مدرن از آن با سامانههای اویونیک نسل جدید، رادار ارایه فازی فعال ، سامانه جنگ الکترونیک پیشرفته و توان حمل حجم بسیار بیشتری از مهمات طراحی کند .این نسخه جدید که ابتدا با نام F-15 ادونس شناخته میشد در سال 2018 به وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد شد و در نهایت به عنوان F-15EX Eagle II پذیرفته شد. یکی از مزیتهای اصلی f-15EX هزینه پایینتر عملیاتی و قابلیت ادغام سریع با زیرساختهای موجود بود در حالی که جنگندههای نسل پنجم پیچیدگی بیشتری داشتند و نگهداری آنها بسیار پرهزینه بود. همچنین F-15EX توانایی حمل مهمات سنگین مانند موشکهای هوا به هوا و سلاحهای دورایستا را در تعداد بسیار بالا دارد موضوعی که حتی اف-35 در آن محدودیت دارد بنابراین نیروی هوایی آمریکا در کنار جنگندههای نسل پنجم، F-15EX را به عنوان یک مکمل مقرونبهصرفه و قدرتمند انتخاب کرد تا بتواند سریعتر ظرفیت رزمی خود را بازیابی کند
برای خواندن مقاله اف15 ایگل اینجا را کلیک کنید
برای خواندن مقاله اف15 استارک ایگل اینجا را کلیک کنید
برای خواندن مقاله اف15 سایلنت ایگل اینجا را کلیک کنید
برای خواندن مقاله جایگاه اف15 بین رقیبان اینجا را کلیک کنید

برنامه F-15EX در واقع ادامهای بر پروژه F-15 ادونس بود که شرکت بوئینگ از اوایل دهه 2010 برای مشتریان صادراتی معرفی کرد. نمونههای ارتقایافته F-15SA برای عربستان سعودی و F-15QA برای قطر بستر اصلی این توسعه بودند زیرا دارای سامانههای اویونیک مدرن، کابین دیجیتال، رادار AESA و سامانههای جنگ الکترونیک پیشرفته بودند. موفقیت این نسخهها باعث شد بوئینگ در سال 2018 رسماً طرح F-15EX را به وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد دهد در جولای 2020 پنتاگون قرارداد اولیه ساخت 8 فروند نخستین F-15EX را با بوئینگ امضا کرد. نخستین فروند از این جنگنده در 2 فوریه 2021 از خط تولید در سنت لوئیس ایالت میزوری خارج شد و همان ماه نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد. چند ماه بعد دو فروند اول تحویل نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه اگلین فلوریدا شدند تا وارد مرحله تستهای عملیاتی و ارزیابی شوند. این مرحله شامل بررسی کامل عملکرد رادار، اویونیک، سامانههای جنگ الکترونیک و همچنین توانایی حمل مهمات جدید بود. در مارس 2021 نخستین پرواز عملیاتی آزمایشی توسط خدمه نیروی هوایی انجام شد و پس از آن روند آزمایشهای گسترده ادامه یافت. در آوریل 2023 نیروی هوایی آمریکا رسماً اعلام کرد که F-15EX وارد خدمت عملیاتی اولیه شده است و به عنوان جایگزین F-15C/D در یگانهای خط مقدم استفاده خواهد شد. این جنگنده نه تنها از نظر سرعت توسعه سریعترین برنامه جنگنده در دهههای اخیر آمریکا به شمار میرود بلکه به دلیل بهرهگیری از زیرساختهای آماده و شباهت بسیار زیاد به نسخههای پیشین اف-15 با سرعت بالایی وارد چرخه عملیاتی شد برنامه فعلی شامل خرید دستکم 104 فروند است اما برخی گزارشها از احتمال افزایش این تعداد تا بیش از 200 فروند خبر میدهند
ولی این جنگنده جدید چه قابلیت های دارد
سازه F-15EX بر پایه همان طراحی اصلی اف-15 ساخته شده اما با اصلاحات و استفاده از مواد مدرن بهروز شده است. بدنه هنوز همان ساختار بزرگ و دوموتوره F-15C/D و F-15E را حفظ کرده که به آن ظرفیت بالای حمل سلاح و سوخت میدهد، اما بوئینگ در ساخت F-15EX از آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم مقاومتر نسبت به نمونههای قدیمی استفاده کرده تا عمر سازهای آن به حدود 20 هزار ساعت پرواز افزایش یابد این رقم تقریباً دو برابر عمر سازه F-15C/D است ،که یکی از مهمترین مزایای آن محسوب میشود. از نظر طراحی بیرونی F-15EX شباهت زیادی به اف15 ایی استریک ایگل دارد بهویژه در بخش ورودی هوای موتور، بالها و سکان عمودی اما در بخش کابین تفاوت بزرگی دیده میشود

رادار: F-15EX مجهز به رادار پیشرفته AN/APG-82(V)1 است که یک رادار آرایه فازی فعال (AESA) محسوب میشود .این رادار ترکیبی از سختافزار AN/APG-63(V)3 نصب شده بر روی برخی نسخه های اف15 ایی مانند نسخه تحویلی به عربستان و یا سنگاپورو پردازشگرهای AN/APG-79 به کار رفته در اف-18 سوپر هورنت است و قابلیت کشف، رهگیری و درگیری همزمان با چندین هدف هوایی و زمینی را دارد .برد کشف این رادار در برابر اهداف هوایی 300 کیلومتر برآورد میشود و توانایی نقشهبرداری دقیق زمینی (SAR) و رهگیری اهداف کوچک پرسرعت مانند موشکهای کروز را نیز داراست .همچنین قابلیت مقاومت در برابر اخلال و جنگ الکترونیک دشمن در آن بهبود یافته است

کابین: کابین F-15EX بهطور کامل دیجیتال و نسل جدید است .این کابین به یک نمایشگر بزرگ لمسی با نام Large Area Display (LAD) مجهز شده که جایگزین چندین صفحه آنالوگ قدیمی شده است .این نمایشگر امکان یکپارچهسازی دادههای رادار، سنسورها، نقشههای دیجیتال و سامانههای تسلیحاتی را فراهم میکند و خلبان میتواند به سرعت میان حالتهای مختلف تغییر وضعیت دهد. علاوه بر LAD یک نمایشگر (HUD) پیشرفته و همچنین کلاهخلبانی با نمایشگر نصبشده روی کلاه (JHMCS II) در این جنگنده به کار رفته که دید موقعیتی بسیار بالایی به خلبان میدهد. سیستم کنترل پرواز دیجیتال و اویونیک باز (Open Mission Systems) نیز اجازه میدهد که نرمافزار و تسلیحات آینده به راحتی روی جنگنده نصب شود

جنگ الکترونیک: یکی از بزرگترین ارتقاها در F-15EX سامانه جنگ الکترونیک EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System) ساخت BAE Systems است این سامانه جایگزین سامانههای قدیمی TEWS شده و توانایی کشف طیف وسیعی از تهدیدات راداری را دارد. EPAWSS میتواند به صورت همزمان تهدیدات را شناسایی، تحلیل و با آنها مقابله کند این سامانه شامل قابلیتهای هشدار راداری (RWR)، اخلال فعال بر روی باندهای مختلف، تولید سیگنالهای فریب و همچنین مدیریت خودکار اقدام متقابل است
هشداردهندهها و سیستمهای دفاعی: F-15EX علاوه بر هشدار دهنده راداری در EPAWSS مجهز به سامانه هشداردهنده نزدیکشونده موشک (MAWS) است که به صورت اپتیکی و فروسرخ عمل میکند این سامانه میتواند پرتاب موشکهای دشمن را تشخیص داده و هشدار فوری به خلبان بدهد .همچنین پرتابگرهای شراره حرارتی (flares) و پوشال راداری (chaff) در نقاط مختلف جنگنده تعبیه شدهاند که به صورت خودکار یا دستی در برابر موشکهای هدایت حرارتی و راداری استفاده میشوند. سیستمهای مدیریت دفاعی به صورت یکپارچه با EPAWSS عمل میکنند تا خلبان در شرایط نبرد پیچیده بار ذهنی کمتری داشته باشد

F-15EX به دلیل داشتن 11 جایگاه حمل خارجی بهعلاوه نقاط ویژه بر روی مخازن سوخت سی اف تی توان حمل انواع غلافهای شناسایی، هدفگیری و جنگ الکترونیک را دارد که نقش مهمی در افزایش کارایی عملیاتی آن ایفا میکنند مهمترین غلافهای قابل استفاده این جنگنده عبارتاند از:

غلاف هدفگیری اسنایپر
این غلاف ساخت لاکهید مارتین است و برای کشف، شناسایی، قفل روی اهداف زمینی و هدایت تسلیحات هدایتشونده بهکار میرود. این غلاف دارای سامانههای الکترو-اپتیکی و فروسرخ با بزرگنمایی بالا، لیزر تعیین هدف و سامانه رهگیری خودکار هدف است .اسنایپر توانایی کشف اهداف کوچک مانند خودروهای زرهی از فاصله دهها کیلومتری را دارد
غلاف لانتیرین
این غلاف قدیمیتر است اما همچنان در برخی یگانها استفاده میشود که  شامل دو بخش ناوبری و هدفگیری فروسرخ است و امکان پرواز در ارتفاع پایین شبانه و حمله دقیق به اهداف زمینی را فراهم میکند
غلاف لژیون
یک غلاف مجهز به حسگر فروسرخ جستجو و رهگیری (IRST) است این سامانه بدون نیاز به رادار میتواند اهداف هوایی را از طریق رد حرارتی شناسایی و رهگیری کند که برای مقابله با جنگندههای پنهانکار (استیلث) بسیار ارزشمند است Legion . همچنین قابلیت تبادل داده با دیگر جنگندهها را دارد
 غلاف جنگ الکترونیک و اخلالگرها:
علاوه بر سامانه داخلی EPAWSS، F-15EX میتواند غلافهای جنگ الکترونیک و اخلالگری را نیز حمل کند که برای سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) به کار میروند. نمونههایی از این غلافها شامل ALQ-131 و ALQ-184 هستند که توانایی ایجاد نویز و فریب رادارهای دشمن را دارند
غلاف شناسایی
برای مأموریتهای شناسایی تاکتیکی میتوان از غلافهای شناسایی تصویری و فروسرخ استفاده کرد مانند DB-110 که توانایی ثبت تصاویر با وضوح بالا از فواصل بسیار دور را دارد
در کل F-15EX با ترکیب این غلافها میتواند مأموریتهای متنوعی شامل شناسایی، رهگیری پنهانکارها، حمله دقیق به اهداف زمینی، اخلال راداری و پرواز شبانه در ارتفاع پایین را انجام دهد و این انعطافپذیری یکی از برتریهای مهم آن نسبت به جنگندههای تکمنظوره است
موتور: F-15EX همانند نسخههای پیشرفته خانواده ایگل از موتورهای توربوفن پرقدرت جنرال الکتریک F110-GE-129 استفاده میکند هرچند در گذشته نسخههای اف-15 از موتور Pratt & Whitney F100-PW-229 هم بهرهمند بودند. اما در نهایت نیروی هوایی آمریکا برای F-15EX موتور F110 را به عنوان پیشرانه استاندارد انتخاب کرد. موتور F110 که نخستین بار در دهه 1980 توسعه یافت، در جنگندههای اف-14 نسخه بی و دی و اف-16 نیز بهکار رفته و در طی دههها کارنامهای موفق از نظر قابلیت اطمینان و توان خروجی داشته است .هر موتور F110-GE-129 توان 29,000 پوند رانش با پسسوز تولید میکند که در مجموع حدود 58,000 پوند رانش را برای این جنگنده فراهم میسازد. این توان به اف-15EX امکان میدهد تا سرعتی بیش از 2.5 ماخ را در ارتفاع بالا به دست آورد و نسبت رانش به وزن بالایی داشته باشد که در نبردهای هوایی اهمیت حیاتی دارد

قابلیتهای پروازی و برد: F-15EX به دلیل سازه بزرگ و موتورهای قدرتمند دارای عملکرد پروازی ممتاز است. حداکثر سرعت آن در ارتفاع بالا 2.5 ماخ (حدود 2655 کیلومتر بر ساعت) و در ارتفاع پایین حدود 1.2 ماخ است. سقف پرواز عملیاتی آن حدود 18,000 متر برآورد میشود برد انتقالی این جنگنده با مخازن سوخت خارجی به حدود 6400 کیلومتر میرسد که امکان جابهجایی سریع بین پایگاهها را فراهم میکند برد رزمی (combat radius) آن با پیکربندی ترکیبی هوا به هوا و مخازن سوخت خارجی حدود 2000 کیلومتر است که برای مأموریتهای طولانیمدت تهاجمی و گشت هوایی بسیار مناسب است
سوخت داخلی و خارجی: F-15EX ظرفیت بالایی برای حمل سوخت دارد در داخل بدنه و بالها حدود 13,455 لیتر سوخت حمل میکند و با افزودن مخازن سوخت خارجی سی اف تی یا CFTs به همراه مخازن زیر بال) این میزان میتواند تا بیش از 23,000 لیتر افزایش یابد مخازن سوخت تطبیقی (CFT) که در دو طرف بدنه نصب میشوند بدون کاهش قابل توجه عملکرد آیرودینامیکی سوخت اضافی را حمل کرده و باعث افزایش برد عملیاتی میشوند
سوختگیری هوایی: F-15EX به سامانه سوختگیری هوایی به روش boom مجهز است که با هواپیماهای تانکر KC-135 و KC-46 سازگاری کامل دارد این قابلیت باعث میشود که محدودیتی از نظر مداومت پرواز وجود نداشته باشد و جنگنده بتواند مأموریتهای طولانیمدت در مناطق دوردست انجام دهد
اف15 ایی ایکس میتواند تا 29,500 پوند (13,400 کیلوگرم) سلاح حمل کند که بیشترین میزان برای یک جنگنده چندمنظوره غربی محسوب میشود.اف-15EX دارای 2 جایگاه تسلیحاتی زیر هر بال که دو جایگاه توان حمل سه سلاح و دو جایگاه توان حمل دو سلاح را دارد ، 4 عدد در کنار ورودی های هوا و شش عدد در کنار مخازن سوخت سی اف تی و دو عدد زیر ورودی هوا و یکی زیر بدنه .در مجموع اف15 ایی ایکس دارای 23 جایگاه تسلیحاتی است
تسلیحات قابل حمل
در بخش تسلیحات هوا به هوا
در یک ماموریت دفاع هوایی میتیواند تا 12 موشک AIM-120 امرام با برد ~105 تا 180 کیلومتر بسته به نسخه، هدایت فعال راداری را حمل کند که سلاح اصلی رزم هوایی برد متوسط و تا بلند است

تا 4 موشک هوا به هوای رزم هوایی نزدیک تصویر ساز حرارتی AIM-9X سایدواندر
در یک گشت هوایی اف15 ایی ایکس میتواند تا2 موشک سایدواندر در کنار ده موشک امرام حمل کند
بمبها و تسلیحات هوا به زمین:
بمب های هدایت ماهواره ای جیدم با برد ~28 کیلومتر، وزن 225 تا 900 کیلوگرم .

بمب های هدایت شونده بالدار کم قطر ماهواره ای اس دی بی با برد ~110 کیلومتر و وزن 110 کیلوگرم که اجازه حمل تعداد زیاد (تا 28 عدد) روی یک جنگنده را میدهد.

بمب هدایت لیزری سری پیوی با برد ~15 کیلومتر و دقت بالا.
سلاح بالدار برد بلند AGM-154 JSOW بلند با هدایت ماهواره ای و برد ~130 کیلومتر.
موشک کروز پنهانکار برد بلند AGM-158 با سیستم هدایت ماهواره ای و دوربین دید حرارتی مرحله اخر برد ~370 کیلومتر در نسخه پایه و ~925 کیلومتر در نسخه ER.


موشک ضد کشتی هارپون با سیستم هدایت رادار فعال با برد بیش از 200 کیلومتر و موشک ضد رادار هارم
ولی اف15 ایی ایکس میتواند حجم زیاید سلاح را در یک ماموریت حمل کند. بدون شک توان حمل سلاح در این نسخه بی مانند است .در زیر به دو سناوری دفاع هوایی و تهاجم زمینی و تسلیحاتی را که میتواند در یک پرواز حمل کند پرداخته شده
1- مأموریت دفاع هوایی
هدف: رهگیری و نابودی هواگردهای دشمن در نبرد هوایی فراتر از میدان دید و نزدیک.
پیکربندی استاندارد:
- 12 موشک AIM-120C/D امرام روی ریلهای چندگانه AMBER برد متوسط/بلند).
- 4 موشک AIM-9X سایدواندر زیر بال و جایگاههای کناری (برد کوتاه و نبرد نزدیک).
- مجموعاً 16 موشک هوا به هوا : سنگینترین پیکربندی رزمی در بین جنگندههای غربی.
- غلاف لژیون (IRST) برای کشف اهداف پنهانکار.
- غلاف اسنایپر و لاینترین در صورت نیاز به شناسایی هدف.
این ترکیب F-15EX را به یک «حامل موشک هوایی» تبدیل میکند و برای دفاع از آسمان یا پوشش گسترده بهترین گزینه است.
2- مأموریت تهاجم زمین
هدف: حمله به اهداف راهبردی زمینی و سرکوب پدافند دشمن.
پیکربندی استاندارد:
- 4 موشک هوا به هوای امرام و دو موشک سایدواندر
- 8 بمب هدایت ماهواره ای جیدم و یا 16 بمب هدایت ماهواره برد بلند اس دی بی یا همان جی بی یو 39
- 2 موشک AGM-158 JASSM یا JSOW برای حملات دورایستا (370 تا 925 کیلومتر).
- غلاف اسنایپر برای هدفگیری و هدایت دقیق بمبها.
- غلاف جنگ الکترونیک ALQ-184 یا ALQ-131 برای مقابله با رادارهای دشمن.
این ترکیب به جنگنده اجازه میدهد در یک مأموریت طولانی، همزمان اهداف زمینی راهبردی را نابود کند و توان دفاع هوایی کافی برای مقابله با تهدیدات داشته باشد.
مشتریان جنگنده F-15EX Eagle II
تا به امروز، چند کشور علاقهمندی خود را به خرید جنگنده پیشرفته F-15EX نشان دادهاند و برخی نیز سفارش رسمی ثبت کردهاند. مهمترین مشتریان این جنگنده به شرح زیر هستند:
نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا تاکنون ۹ فروند از جنگنده F-15EX را تحویل گرفته و در مجموع برنامه خرید ۱۲۹ فروند از این هواپیما را در دستور کار دارد.
اسرائیل سفارش اولیه ۲۵ فروند از نسخه اختصاصی این جنگنده با نام F-15IA را ثبت کرده و در سال ۲۰۲۴ تعداد سفارش را به ۵۰ فروند افزایش داده است.
عربستان سعودی نیز در حال مذاکره برای خرید ۵۴ فروند F-15EX میباشد، اما تا لحظه تنظیم این گزارش، این سفارش نهایی و قطعی نشده است.
جنگنده F-15EX Eagle II با بهرهگیری از طراحی اثباتشده F-15 و ترکیب آن با فناوریهای روز، بهعنوان یکی از پیشرفتهترین جنگندههای نسل ۴.۵ در جهان شناخته میشود. این هواپیما با توانایی حمل حجم بالایی از تسلیحات، قابلیت انعطافپذیری در مأموریتها، بهروزرسانیهای دیجیتال، و هزینه نگهداری پایینتر نسبت به جنگندههای نسل پنجم، گزینهای جذاب برای نیروهای هوایی در حال نوسازی بهشمار میرود.
استقبال برخی کشورها مانند ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی از این جنگنده نشان میدهد که F-15EX همچنان جایگاهی مؤثر در میدان نبردهای مدرن دارد، بهویژه در نقشهایی مانند پشتیبانی سنگین هوایی، رهگیری و انجام حملات دقیق در عمق. در مجموع، F-15EX را میتوان بهعنوان یک پل مؤثر میان جنگندههای نسل چهارم و پنجم دانست که با هزینهای معقول، توان رزمی قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
مشخصات فنی اف15 ایی ایکس
مشخصات کلی
- خدمه: ۱ یا ۲ نفر (خلبان و افسر سامانه تسلیحات)
- طول: حدود ۱۹٫۴۴ متر
- دهانه بال: حدود ۱۳٫۰۴ متر
- ارتفاع: حدود ۵٫۶۴ متر
- وزن خالی: تقریباً ۱۵٬۷۰۰ کیلوگرم
- حداکثر وزن برخاست: حدود ۳۶٬۷۴۰ کیلوگرم
موتورها
- مجهز به دو موتور General Electric F110‑GE‑129 با پسسوز
- نیروی رانش هر موتور: حدود 29000 پاوند با پسسوز
عملکرد پروازی
- سرعت ماکزیمم: معادل Mach 2.5 (حدود ۲٬۶۵۵ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا)
- برد رزمی: تقریباً ۱٬۲۷۲ کیلومتر
- برد انتقالی: با مخازن سوخت خارجی تا حدود ۳٬۹۰۰ کیلومتر
- سقف پرواز عملیاتی: حدود ۱۸٬۰۰۰ متر
- محدودیتهای G: تا +9g
- نرخ صعود: بیش از ۲۵۰ متر بر ثانیه (~۵۰٬۰۰۰ فوت بر دقیقه)
- نسبت رانش به وزن: حدود 0.93
تسلیحات و بار مناسبتی
- توپ داخلی: ۱ قبضه ۲۰ میلیمتری M61A1 Vulcan با ۵۰۰ فشنگ
- پایلونها (Hardpoints): شامل ۴ پایلون زیر بال، پایلونهای بدنه و جایگاههای بمب روی مخازن CFT — در مجموع ۲۳ جایگاه با ظرفیت حمل خارجی تا ۱۳٬۴۰۰ کیلوگرم
- موشکهای هوا به هوا: تا ۱۲ موشک (از نوع AIM‑9X یا AIM‑120)
- موشکهای هوا به زمین: شامل AGM‑158 JASSM، AGM‑88 HARM، AGM‑183 ARRW
- بمبها: GBU‑31 یا GBU‑38 JDAM، GBU‑39 Small Diameter Bomb
الکترونیک پروازی (Avionics)
- رادار: Raytheon AN/APG‑82(V)1 با فناوری AESA
- پادهای هدفگیری و شناسایی: LANTIRN یا Sniper XR، همچنین Legion Pod با حسگر IRST21
- سامانههای پدافند الکترونیک: سیستم هشدار و بقا EPAWSS و سامانه پاشش چف و فلر ALE‑47
عبدالحمید تارخ



