ارتش ها

بررسی نیروی هوایی المان

بررسی نیروی هوایی المان

بررسی نیروی هوایی المان

بروز رسانی: خرداد 1401

با شکست المان نازی طی جنگ جهانی دوم در سال 1945 این کشور  به دو بخشی شرقی و غربی تقسیم شد. بخش شرقی زیر مجموع شوروی بود که در نهایت کشور با اقتصاد و صنعت ضعیف بود ولی بخش غربی که در واقع وابسته به امریکا  و دارای  حکومت مستقل تر بود تبدیل به یکی از  بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان شد که امروزه ان را می شناسیم

المان غربی تا سال 1955 فاقد ارتش بود. بر اساس پیمان نامه ای بین متفقین بعد جنگ جهانی دوم المان غربی نباید  ارتش داشته  باشد ولی زمانی که در سال 1954 المان غربی  به پیمان ناتو پیوست و  عملا به دلیل  تمرکز ارتش شوروی در المان  شرقی،  المان غربی تبدیل به خط مقدم مقابله  با شوروی شده بود با وجود اینکه نیروی های امریکا در این کشور مستقر بودند،  المان غربی نیاز  به ارتش داشت و مجوز داشت ارتش به این کشور داده شد . نیروی هوایی این ارتش در سال  1955 با تشکیل  دیگر بخشهای ارتش المان غربی تاسیس و نیروی هوایی المان غربی به سرعت شکل گرفت

با درک خطر شوروی  حکومت المان غربی به سرعت دست  به توسعه نیروی  هوایی زد. از بسیاری  از خلبانان که در خدمت ارتش المان نازی طی جنگ جهانی وم بودند دعوت به همکاری شد. به سرعت دست به خرید هواپیما از امریکا زده شد و بسیاری از  پایگاهای هوایی در جنگ جهانی دوم بازسازی و ارتش در انجا مستقر شد به شکلی که تا پایان دهه1950 نیروی هوایی المان غربی یکی از فعال ترین نیروی های هوایی ناتو بود

در سال 1956 با تشکیل  این نیرو  اولین دسته  خلبانان المانی که همانطور  که گفته شده بازمانده جنگ دوم بودند به پایگاه هوایی نورونویچ وارد شدند. المان به سرعت تعدادی اف84  تاندرجت از امریکا خریداری  کرد و دو فرمانده ای در شمال و جنوبی این کشور تشکیل داد. با وجود این تنها المانی ها  نبودند که در خاک خود نیروی هوایی داشتند  بلکه امریکا نیز  در این کشور  تعداد  زیادی پایگاه هوایی  داشت. المان  غربی در مرکز اروپا بود و در کنارش المان شرقی یعنی بزرگترین پایگاه نظامی شوروی  بود از این رو هر حرکتی  از طرف  شوروی از المان شرقی به غربی انجام می شود از این رو امریکا نیز تعداد  زیادی جنگنده و موشک کروز بالستیک با قابلیت حمل کلاه اتمی در المان غربی مستقر  داشتند زیرا این دید وجود داشت که از دست رفت المان غربی به عنوان قلب اروپای غربی و بزرگترین اقتصاد اروپایی میتواند ضربه ای  بزرگ و غیر قبل جبرانی  طی جنگ با شوروی  به غرب بزند

المان غربی انقدر احساس خطر میکرد که طی اولین سفارش  خود450 فروند جنگنده  اف84 اف تاندراستریک خریداری کرد که بین سال 1956 تا 1957  همگی تحویل  شدند. این جنگنده دارای  بالی صاف با سرعت زیر صوت بود ولی که در کنار  ان 55 فروند ار اف84 نیز برای عمور  شناسایی به خدمت ارتش المان در امد .در ادامه ارتش المان در دهه 1960 ، 52 فروند  ار اف84  اف دیگر سفارش داد . اف84 تا میانه دهه 1970 در خدمت المانیها باقی ماند

اف84 نخستین جنگنده نیروی هوایی المان غربی بود

هنوز اف84 تحویل نشده بودند که با ورود تعداد زیادی  میگ15 و میگ17 به خدمت نیروی هوایی کشورهای کمونیستی  اروپای  شرقی، المان غربی به دنبال خرید جتی چالاکتر و سریعتر بود از این رو در سال 1956 باز دست به سفارش 225  فروند جنگنده اف86 اف سیبر میزند. این جت با بالی رو به عقب بسیار چالاک بود و همین چند سال پیش در جنگ کره جنگنده های میگ شوروی را به قتل عام کرده بود .البته المان 75 فروند اف86 از کانادا(نسخه تولیدی در کانادا) و 88 فروند اف86 دی دیگر از ایتالیا (نسخه تولیدی در فیات ایتالیا) را نیز خریداری کرد. این جتها نیز تا میانه دهه1970 در خدمت المان بود و طی دهه 1960 طی ارتقا انها را مجهز به موشک ساینداندر نسخه بی کرد

اف-86 کا ارتش المان.این نسخه در دماغه دارای رادار برای درگیری شبانه بود

در اواخر دهه1950  به سرعت نیروی هوایی المان غربی وارد عصر جتهای مافوق صوت شد. نیروی هوایی المان شرقی به دنبال خرید میگ21 بود و این جنگنده به سرعت  در کشورهای اروپای  شرقی  به خدمت گرفته شد. نیروی هوایی المان غربی نیز دست به یکی از بزرگترین  به خدمت گیرهای جنگنده توسط یک خریدار  خارجی در تاریخ زد زمانی که طی  فرایند چند ساله  طی چند سری  دست به خرید 916 فروند جنگنده اف104 استارفایتر زد. اف104 اولین جت امریکا بود که به سرعت دو ماخ می رسید و دارای  رادار و موشک بود . المان شرقی ان را  برای مقابله با جت میگ21 و البته جایگزینی جتهای اف84 و اف86 خریداری کرد .المان چهار  پنجم  این تعداد را در داخل در چند شرکت همانند  دورنیر و ام بی بی تولید کرد ولی از اف104 ساخت برخی کشور های  اروپای همچون انهایی که در فیات ایتالیا تولید شده بود نیز بهره برد. اف104 اگرچه جنگی پیشرفته ای بود ولی به دلیل بال کوچک خود دارای سرعت نشست و برخواست  بسیار بالای بود و این مسئله باعث شد طی دوران خدمت سی ساله  این جت 292 فروند انها  طی مراحل  فرود اکثرا از دست برود و 116 خلبان را به کشتن دهند  تا المانی ها  به ان لقب تابوت پرنده دادند.از انجایی که المان پذیرای  بمب های اتمی تاکتیک امریکا در خاک خود بود 30 فروند اف104 این نیرو برای پرتاب بمب اتم تغییر  یافتند تا در صورت نیاز به دستور امریکا از انها استفاده  بکند

اف104 جی ارتش المان مجهز به غلاف شناسایی در زیر بدنه

در اواخر دهه 1960 نیروی هوایی المان واقعا در مورد کارایی  اف104 به شک افتاده بود. اف104 جنگنده خوبی بود ولی واقعا ایمن نود از طرفی گذارشات جدید از جنگنده های چون میگ23 و میگ25 خبر میداد که اف104 قابل رقابت با انها نبود. از این رو نیروی هوایی المان غربی  به دنبال  خرید جنگنده نسل سوم اف4 فانتوم رفت که در ان زمان پیشرفته ترین جنگنده امریکا بود

بین سال1968 تا سال 1971 این کشور  88 فروند ار اف4 ایی نسخه شناسایی  فانتوم را به عنوان بزرگترین مشتری خارجی این نسخه  از فانتوم دریافت کرد. دلیل  دریافت نسخه شناسایی ابن بود که اگرچه المان نسخ شناسایی ار اف104 را در خدمت داشت ولی ار اف104 هم برد کمی داشت و هم تجهیزات کمتری از طرفی نیروی هوایی المان به عنوان خط مقدم شناسایی ناتو از تحرکات ارتش شوروی  در المان شرقی شناخته می شد . ورود فانتوم  به خدمت المانیها باعث شد انها تحریک شوند تا نسخه جنگی ان را نیز خریداری  کند و اینگونه شد که درسال 1972  المان غربی دست به سفارش  175 فروند اف4 اف  زد که تا سال 1976 همگی را دریافت کرد. اف4 اف نسخه ای از نسخه مشهور اف4 ایی بود(F-4E) بود که برای المان ساخته شه بود.به دلیل  برخی محدودیت های تسلیحاتی  که بعد جنگ جهانی دوم بر المان غربی ایجاد   شده بود و البته  در اواخر همان دهه 1970  لغو شد اف4 اف توان حمل بمب نداشت و حتی توان  حمل موشک رادار نیم  فعال اسپارو و تنها مسلح  به توپ و موشک فروسرخ  سایدواندر  بود

اف4 اف نیروی هوایی المان.

در دهه 1970 المان با برداشته شدن برخی محدودتیهای تسلیحاتی  خود دست به توسعه طرح های مشترک زد و همچنین در این دهه فانتوم ها مجهز به بمب خوشه ای انگلیسی بی ال755 و بمب های مارک82 امریکایی شدند

طی یک همکاری بین شرکت دورنیر المان و داسا فرانسه  این کشور  طرح جت اموزشی  رزمی الفاجت  را کلیک  زد. این اولین جت جنگی بود که در المان بعد جنگ دوم تولید شد. الفاجت یک جت اموزشی  رزمی بود که به خوبی با تجهیز به  بمب و موشک و غلاف توپ توان پیشتیبانی  هوایی نیز داشت  و بسیار جت موفقی هم  از اب در امد. این جت همزمان در المان  و فرانسه  تولید شد.183 فروند الفاجت توسط المان تحویل شد

ولی یکی از بزرگترین پروژه های المانها برنامه مشترک با انگلستان بر سر برنامه  جنگنده تورنادو بود. این جنگنده یک طرح مشترک المانی انگلیسی بود که توسط چندین شرکت المانی و انگلیسی   طراحی  شد و در هر دو کشور تولید شد. تورنادو اولین جنگنده تهاجمی ارتش المان بعد جنگ دوم جهانی  بعد از برطرف شدن محدودیتهای تسلیحاتی این کشور بود .تورنادو یک جنگنده تهاجمی تمام عیار بود که توان تهاجم گسترده یا به المان در اروپای شرقی میداد و تمامی خاک المان شرقی، لهستان و کشورهای اروپای شرقی را پوشش میداد. این جنگنده مجهز به موشک هدایت شونده لیزری و اپتیکی شد  و حتی نیروی دریایی المان نیز از ان به خدمت گرفت.

نسخه المانی الفاجت
تورنادو ای سی ار نیروی هوایی المان مسلح به موشک هارم برای سرکوب پدافند هوایی

در سال 1990 دو المان شرقی و غربی به هم پیوستند و المان متحد را تشکیل  دادند. در واقع المان تحت نفوذ شوروی از هم پاشید و نابودشد . نیروی هوایی المان شرقی دارای تجهیزات ساخت شوروی  بود. انها به خدمت  نیروی هوایی المان غربی که دیگر در واقع المان متحد بود در امدند.المان شرقی دارای جنگنده های میگ21 ، میگ23 و میگ29 و سوخو22 بود. در بین انها میگ29 پیشرفته ترین جنگنده  انها  بودکه شوروی نیز روی ان بسیار حساس بود . این جنگنده به سرعت دست امریکای ها رسید و انها این جنگنده را بررسی و مورد ازمایش قرار دادند . خود شوروی در حال  فروپاشی بود و دیگر انها وقت بررسی این مورد را نداشتند

نیروی هوایی المان تا سال 1993 میگ23 و میگ21 را از خدمت خارج کرد و تا سال 1995 سوخو22 را به لهستان  فروخت ولی میگ29 جوان بود و شکاری موثری بود و تا سال 2004 میلادی  در خدمت باقی ماند و در نهایت  به لهستان  فروخته شد و اینکه نیروی هوایی المان دوباره تنها دارای تجهیزات غربی شد

نیروی هوایی المان از سال 1955  تا سال 1999 هیچ تجربه رزمی  واقعی نداشت تا اینکه با  درگیری  یوگسلاوی ثابت درکزوو ، و حمله ناتو به یوگسلاوی نیروی هوایی المان اولین تجربه جنگی خود را به دست اورد زمانی که جنگنده های تهاجمی تورنادو بارها خاک یوگسلاوی  را هدف قرار دادند  .در کنار بمب باران  نسخه سرکوب پدافند جنگنده تورنادو نیز دست به عملیات در کوزوو  برای سرکوب پدافند یوگسلای زد.طی عملیات بر ضد یوگسلاوی ، نیروی هوای المان  بازوی اصلی سروب پدافند  بود و طی2108 ساعت پرواز، 446 ماموریت انجام شد و 236 موشک ضد رادار هارم شلیک کرد

عملیات بعدی نیروی هوایی المان  در جریان نبرد در افغانستان  و حضور ناتو در این کشور بود. نیرو هوایی المان چند فروندی تورنادو بالگرد در مزار شریف مستقر کرده بود که هم لجستیک ارتش المان در افغانستان  را به عهده داشت و هم پشتیبانی هوایی ان ..

در سال 2006 میلادی جنگنده چند منظوره تایفون  وارد خدمت ارتش المان شد و در سال 2015 میلادی  با خروج از خدمت  فانتوم نیروی هوایی این کشور  تنها دارای  تورنادو و تایفون  است . فانتوم های این کشور در دهه1990 طی یک ارتقا سنگین  مجهز به رادار جنگنده اف18 ای  شدند و توان حمل موشک رادار  فعال امرام را با برد 60 کیلومتر را  پیدا کردند

دارای فعلی

نیروی هوایی المان همکنون دارای  27700 پرسنل است و این نیرو در 14 پایگاه هوایی گرد هم امده اند که شامل شش هنگ جنگنده  چهار هنگ ترابری و اموزشی و دو هنگ چند منظوره است

پرتعداد ترین جنگنده نیروی هوایی المان جنگنده یورفایتر تایفون است.المان از جمله شرکای برنامه  جنگنده تایفون بود که دست  کم 46 درصد قطعات  ان در داخل المان تولید می  شود.المان  در کل 143 فروند تایفون را طی چند  سری تحویل گرفت  که از هر سه مدل ترنج1، 2 و 3 بود.از جمله برنامه های المان نصب رادار اریه فازی فعال روی جنگنده های تایفون خود تا سال 2021 است که قدرت بالای در رزم هوایی به انها خوهد داد. تایفون  جایگزین فانتوم در خدمت ارتش المان شد ولی احتمال دارد در نهایت حتی جایگزین جنگنده تورنادو هم بشود.تایفون های المانی مجهز به موشک هوا به هوای رادار فعال امریکای امرام،  موشک  المانی  IRIS-T است و در نقش تهاجم زمینی توان حمل موشک کروز تهاجم زمینی المانی تاروس با برد 500 کیلومتر را دارند اگرچه میتواند انواع بمب های هدایت لیزری  و ماهواره را  نیز با خود حمل کند و یا در نقش ضد رادار موشک ضد رادار هارم حمل بکند

تایفون
تایفون ارتش المان

تورنادو دیگرجنگنده در خدت ارتش المان است . المان در مجموع 247 تورنادو جی ار1 نسخه تهاجمی تورنادو 35 فروند تورنادو نسخه ایی سی ار نسخه  سرکوب پدافند و جنگ الکترونیک  این پرنده را به خدمت گرفت. تورنادو یک نسخه شکاری رهگیر نیز داشت  که المان ان را به خدمت نگرفت . تورنادو تاثیر  عمیقی در خدمت برای المان داشت زیرا برد تهاجمی  ان را به شدت افزایش داد  و عملا  به معنی پایان محدودیت های نظامی این کشور بعد جنگ جهانی دوم بود .حدود15 تورنادو  برای حمل بمب های اتمی امریکا در این کشور تغیر یافتند و تعدادی از تورنادو ها به خدمت نیروی دریایی المان در امد و توان حمل موشک ضد کشتی کورمورن   را به ان دادند. تورنادو های المانی میتواند بمب لیزری و ماهواره ای، موشک ضد رادار هارم و موشک تهاجم  زمین تاروس است  و 15 فروند انها نیز به غلاف شناسایی  برای عملیات شناسایی  مجهز شده اند همکنون بحث بر سر جایگزینی  تورنادو این روزها در المان بسیار بالا است ، نیروی هوایی به دنبال خرید  اف35 است ولی وزارت دفاع المان  به دنبال تایفون بیشتر ، البته طی طرح  مشترک بین انگلستان و المان  برای ساخت جنگنده نسل ششم نیز است که احتمال سال 2035 عملیاتی می شود  ولی المان به دنبال جایگزینی  تورنادو  زودتر از  این تاریخ دست کم تا سال 2025 است. انگلستان نیز که دارای  ترکیبی از تورنادو وتایفون  بود، در میانه سال 2019 میلادی تورنادو را برای همیشه از خدمت خارج کرد  و تایفون  واف35 را در خدمت دارد برای همین  المان نیز باید چنین مسیری را طی کند

در آوریل 2020، دولت آلمان اعلام کرد که قصد دارد برای خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ سوپر هورنت  و  15 فروند EA-18G Growlers و 55 تایفون یوروفایتر به عنوان جایگزینی برای ناوگان تورنادو، موافقت کند. با این حال، از همان ماه، بعید بود که چنین تاییدی قبل از سال 2022 اتفاق بیفتد.سوپر هورنت  به دلیل سازگاری آن با سلاح های هسته ای و در دسترس بودن نسخه حمله الکترونیکی انتخاب شد.

در مارس 2022، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، اعلام کرد که آلمان قصد دارد به جای سوپر هورنت، 35  فروند جت جنگنده لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II بخرد تا جایگزین تورنادو شود، تنها هواپیمایی که آلمان قادر به حمل تسلیحات هسته ای ایالات متحده است. آلمان همچنین قصد دارد 15 فروند هواپیمای جنگ الکترونیک یوروفایتر تایفون را به جای Growlers سفارش دهد.

نیروی هوایی المان برای  پشتیبانی جنگنده های خود از دو نوع سوخت رسان استفاده  میکند. 4 فروند ایرباس 310 طی ارتقا مجهز  به سیستم سوخت رسانی  شدند و با نام ایرباس 310 ام ار تی تی شناخته می شود. این اولین هواپیمای ایرباس بود که مجهز به سیستم سوخت رسانی  در جهان شد. این هواپیما غیر توان سوخت رسانی  توان حمل بار را نیز دارد. نیروی  هوایی المان برای جایگزینی این 4 ایرباس 310   ، دست به سفارش  4 فروند ایرباس 330 ام ار تی تی در نقش  سوخترسان  زده است زیرا ایرباس 310 قبلی دست دوم از یک خط هوای خریداری شده بود و  تبدیل به سوخترسان  شده بود

ایرباس 310 المانی در حال سوخترسانی به تورنادو

المان ناوگان ترابری  بزرگی دارد این  ناوگان همکنون شامل حدود30 فروند هواپیمای ایرباس  400 اطس می شود اگرچه تعداد  سفارشی53 فروند است و بقیه تحویل خواهد شد. ایرباس ای400 اولین هواپیمای ترابری راهبردی ارتش المان است و تا پیش از این این نیرو تنها هواپیمای ترابری  تاکتیکی داشت

بعد ایرباس  اطلس هواپیمای  سی160 ترانسال هواپیمای اصلی ترابری  ارتش  المان است .سی160 یک همکاری بین المان و فرانسه  برای ساخت یک هواپیمای ترابری برای رقابت  با هرکولس در دهه1960 بود اگرچه هرگز موفقیت هرکولس را نداشت .المان زمانی110 فروند از این هواپیما را تحویل گرفت ولی امروزه کمتر از 30 فروند  انها همکنون در خدمت است و با اطلس جایگزین شده است

.المان 6 فروند سوپر هرکولس نیز سفارش  داده است که شامل 3 فروند  نسخه ترابری و 3 فروند نسخه ترابری  سوخترسان است

همچنین این نیرو  تعدادی از عنوان هواپیماهای خانواده  ایرباس 320 به عنوان هواپیمای حمل و نقل وی ای پی دارد

اگرچه تمرکز اصلی بالگرد  در نیرو زمینی است ولی نیروی هوایی نیز برای  لجستیک ناوگان بزرگی از بالگرد دارد

نیروی هوایی المان دارای 80 فروند بالگرد ترابری  سی اچ53 سی استایون است که یکی از پرتوان ترین بالگردهای ترابری  جهان است .المان 110 فروند از این بالگرد را با نام سی اچ53 جی خریداری کرد  که بخش عمده ان همکنون در خدمت نیروی  هوایی این ارتش  است که البته معمولا بخش عمده ای از کار ها لجستیک و پشتیبانی نیروی زمینی است.

در آوریل 2022، به عنوان ادامه برنامه STH یا نوسازی ارتش ، آلمان  بالگرد سی اچ47 اف شینوک را برای جایگزینی ناوگان قدیمی سی استالیون  انتخاب کرد. بر اساس گزارش رویترز، آلمان 60 فروند CH-47F با قراردادی به ارزش حدود 5 میلیارد یورو (5.40 میلیارد دلار) خریداری خواهد کرد.

سی اچ 53 جی

15 فروندبالگرد اچ145 به عنوان بالگرد جستجو  و نجات و همچنین برای نیروی های ویژه نیروی هوایی در خدمت نیروی هوایی المان است و در کنار انها  3 فروند بالگرد کوگارد در نقش وی ای پی خدمت میکند

در بخش پهپاد  این نیرو دارای  تعداد پهپاد شناسایی امریکایی  ام کیو4 سی گلوبال هاوک و پهپاد اسرائیلی هرون تی پی است

در بخش  پدافند هوایی این کشور دارای  20 مرکز راداری برای پوشش کل اسمان المان است.در تمام طول جنگ سرد سامانه امریکای هاوک اصلیترین  سامانه پدافند این کشور بود. این ارتش  از سال 1962 با خرید 3000 تیره موشک هاوک  و 36 اتش  اولین سامانه  پیشرفته پدافندی خود را به خدمت گرفت که با خرید 2900 هاوک نسخه بی و 36  اتش بار  در سال 1974  سفارش  را تکمیل کرد .این سامانه تا زمان ورود به خدمت موشک پاتریوت در خدمت المان  بود. البته  نیرو زمین المان نیز تعداد زیادی سامانه ارتفاع  پایین چون رد ای و یا استینگر (به میزان4500 تیره موشک استینگر  ) استفاده میکرد

المان  در سال 1986 دست به سفارش  28 اتشبار  پاتریوت1 از امریکا زد و اولین مشتری خارجی این سیستم بود  و 1800 تیر موشک نیز برای این تعداد اتش بار خرید. درسال 1998 این کشور  12 اتش بار دست دوم دیگر از امریکا در کنار 750 موشک خریداری کرد . در سال 2008 میلادی نیز 13 اتش بار پاتریوت نسخه پک3 که دارای نقش ضد بالستیک است توسط المان در کنار 75 تیر موشک خریدای شده است .

البته ارتش  المان از دو واحد اتش بار مانتیس شامل  یک سیستم پدافند هوایی بر مبنای توپ35 م م اورلیک با سیستم هدایت راداری وچند واحد سامانه اسکای شیلد است  و حدود 100 توپ دفاع هوایی بوفورس 40 م م  نیز استفاده میکند .

یکی از مشکلات نیروی هوایی المان این است که به شکل متوسط یک سوم کل تجهیزات  ان عملیاتی است. معمولا کاهش بودجه دفاعی و یا نبودن تهدید جدی باعث  شده که گهگاه حتی در کل نیروی هوایی این کشور 40 جنگنده عملیاتی  نباشد و بقیه یا زمینگیر و یا در دست تعمیر  باشند. این مسئله سر صدای زیادی در المان  کرده است اگرچه وزارت  دفاع المان قول داده تا سال 2021 به این وضعیت چندین  ساله  پایان دهد ولی نبود تهدید جدی برای المان باعث اصلی این موضع است

عبدالحمید تارخ

معرفی نیروی زمینی المان

برای اشنایی با دیگر ارتشهای جهان اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

‫26 نظرها

  1. سلام جناب تارخ تو این روزهای قرنطینه ای شما هم زود بزود مقاله بزار ما طرف دارهای این سایت بخونیم حوصلمون سر میره

    1. سلام بنده خودم در یک بخش درمانی کار میکنم این روزها درگیر همین کورنا هستم بد شانسی حتی مرخصی هامون لغو شده

  2. سلام، در حال حاضر به ترتیب سه تای اول بهترین “نیروی زمینی در اروپا” کدوما هستند؟

    1. سلام فرانسه انگلستان ترکیه المان ایتالیا یونان همگی خوب هستند ولی به نظر بهترینش فرانسه و یا انگلستان است

      1. همونطور که میدونید استراتژی شوروی در جنگ سرد این بود که با تهاجم گسترده زرهی قبل از اینکه آمریکا بتونه برسه اروپای غربی رو تصرف کنه. به نظرتون شوروی واقعا میتونست این کار رو انجام بده؟

        1. سلام والا امریکا نیروی به تعداد کافی داشت در اروپا ولی خوب تعدادزیادی بالگرد و هواپیما برای همین مستقر بود که سرعت پیشروی روسهارو بگیره

  3. اف 104 ظرف 30 سال 292 فروند اکثرا هم در حین فرود از دست رفته یعنی به طور میانگین سالی تقریبا 10 فروند چه طور آلمانها زودتر به فکر بازنشسته کردنش نیفتادن و آیا نسخه های مونتاژ ایتالیا این نقیصه رو داشتن یا نسخه اصلی تولید آمریکا که در سایر کشورها در خدمت بوده هم همین مشکل رو داشته

  4. سلام در آلمان بسیاری از تصمیمات نظامی قربانی تصمیمات اقتصادی میشه.و برای دفاع بیشتر روی ناتو حساب کردند .وگرنه آلمان نزدیک ترین کشور در اروپای غربی به استان کالینگراد روسیست.و فاصله برلین کمتر از 500 کیلومتر تا کالینگراد هستش یعنی یه جنگنده مثل پکفا بدون هیچ مخزن سوخت اضافه ای میتونه خودشو به پایتخت آلمان برسونه.حالا این که آلمانی ها نخوان اف 35 رو جایگزین تورنادو کنن یعنی به مدت 15 سال یه خلا بزرگ در نیروی هوایی آلمان به وجود میاره.اونم در شرایطی که به گفته روسها تا 2027 بیش از 200 فروند پکفا به خدمت میگیرند.(البته کار آلمان درسته چون جالبه بدونید که به جز چند کشور مثل عربستان.کره شمالی و…بیشتر کشورها سالانه بین 1تا5 در صد از بودجه ی سالیانشون رو به بودجه ی نظامی اختصاص میدن مثلا روسیه و ترکیه 5 درصد یا آمریکا و چین 3 درصد یا مثلا همین آلمان و ژاپن 1 درصد هستش همین اقتصاد قوی آلمان باعث شده که بعد از فرانسه و انگلیس بیشترین بودجه اروپا رو داشته باشه.البته اگه بخواد مثل روسیه و ترکیه بودجه ی نظامیشو به 5درصد برسونه.بودجش تقریبا به کشور چین میرسه)

    1. سلام البته بعید میدونم که بخوان پروژه ای رو فدای تصمیمات اقتصادی کنن چون بودجش الان بیش از پنجاه میلیارد دلار هست که با توجه به وضعیت کنونی ارتشش خیلی هم زیاده ولی خب این امکان داره که آمریکا هنوز یه سری از محدودیت ها رو برای آلمان بر نداشته باشه مثلا این اجازه رو نده که مثل انگلیس و فرانسه به سمت موشک های قاره پیما و زیردریایی های حامل موشک های قاره پیما بره.شایدم خودش اصن نیاز به چنین چیزی نداشته باشه ولی خب با توجه به افزایش زیاد بودجه و همچنین گسترش نیروی دریایی و هواییش نشون میده.که نمیخواد مثل قبل قدرتش بیشتر حالت تدافعی داشته باشه.

  5. آقای تارخ آیا تایید نکردن نظر مخالف دیگران کار خوبیست؟؟؟دقیقا سه تا نظر از من رو به فاصله ده روز رد کردید .خب اگه اینجوریه یه راهنما بنویسید و عقاید و تفکرات خودتون رو داخلش بنویسید تا دقیقا بدونیم که کدوم نظراتمون مخالف تفکرات شماست و اصن ننویسیم.

      1. یکیش در مقاله موشک کورمورن یکی نوشته قیمت نفربر آرماتا و بومرنگ چقدره شما گفتید مشابه هستند.منم در پاسخ شما نوشتم اگه منبعتون ویکی پدیا انگلیسیه پیش میاد که اشتباه کنه وگرنه نفربر آرماتا به هزار و یک دلیل برتری به بومرنگ داره.یکی هم تو مقاله اف 16 ترک یکی که فک کنم از مقاله نویسان همین سایت هم هست نوشته که در طول تاریخ بیماری های زیادی مثل وبا .طاعون.مرس و سارس و…به وجود اومده و منم در جوابش نوشتم که در تمام جنگ های بیولوژیک که میگن زیر سر آمریکا همه ی بیماری ها ویروسی بودند و بیماری های مثل وبا و طاعون باکتریایی اند ولی مرس و سارس و کرونا ویروسی اند و به احتمال زیاد آزمایشگاهی بعد نوشتم قرن 19 رو با قرن 21 مقایسه نکن مثل این میمونه که بخوای حفاظت پراید رو با لیموزین های جنرال موتوز که برای رئیس جمهور های آمریکا میسازه مقایسه کنی یکی هم در مقاله سوخو 25 اسکورپیون شما نوشتید که فرق زیادی بین اف 35 های آمریکایی و نسخه ی صادراتی وجود نداره منم نوشتم چرا فرق های زیادی وجود داره مثلا اف 35 های آمریکایی دارن به غلاف جنگ الکترونیک NGJ مجهز میشن.یا دارن با موشک های هایپرسونیک و یا توان حمل بمب های اتمی B 61 رو دارن ولی بقیه ندارن یا اف 35 های نیروی دریایی توان هدایت همزمان چندتا پهپاد رو هم دارن اما بقیه ندارن.همین سه تا بود.

        1. قربون شکل ماهت بشم اخه اینها چی است مخالف نظر من باشه این سئوال است چرا تائید نکنم .الان حدود 70 نظر تائید نشده هنوز مونده

          1. تا حالا اینجوری قانع نشده بودم.

  6. آقا کارت عالیه خسته نباشی
    اطلاعات مهم و به درد بخور رایگان در اختیار مردم میزارید
    خدا قوت

  7. سلام
    این سوخو 57 چه مشکلی داره که هم هند پسش زد و هم اینکه زیاد مشتری نداره ؟

    1. سلام به نظر میاد هزینه یک نسل 5 میدید کارایی یک نسل 4++ داری

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن